|
|
| Emotionel ustabil personlighed- |
| Forfatter:  |
melaniehaderup (melanieh) |
| Dato:  |
27-04-2007 18:50 |
|
forstyrrelse...den impulsive type... Er der nogle der har det eller ved noget om det? Har lige fået denne diagnose og har det rent ud sagt ikke særligt godt med det.. er rigtig ked af det lige nu...
Venlig hilsen Melanie Snart hesteejer igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan da godt nævne nogle |
Illum |
27-04-2007 18:56 |
|
Som er under mistanke, men så bliver tråden slettet  Det lyder godt nok ikke rart, er det ikke nogle behandlings muligheder.
Illum... . . Hvis man er født med en sølske i munden...så er man vel taget ved kejsersnit... Ikk`
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvem har.. |
|
|
Stillet den diagnose? Den der har det, må jo også fortælle dig om hvad det er, og hvorda du kan leve med det.. Lyder da lidt underligt at du ikke har fået noget at vide.. Forstår da godt du er ked af det.. Kender desværre ikke rigtigt til det.. Så der er nok ikke andet for end at spørge den som har stillet diagnosen.. Tanker Heidi
"If you don't design your own life plan, chances are you'll fall into someone else's plan. And guess what they may have planned for you? Not much."Jim Rohn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illum... |
27-04-2007 18:59 |
|
hehe... øhm.. ingen videre kommentar til det første du skrev... Næ... det er heller ikk særlig rart... men jo, jeg kan få noget medicin, men har været på medicin i 4 år for nogle andre psykiske lidelser, og har egentlig ikk så meget lyst til det igen.. men hvis det er løsningen må jeg jo gøre det... desuden får jeg noget terapi, men da jeg skal overflyttes til en anden afdeling kan de ikke tilbyde mig så meget... desværre... Lige nu føler jeg bare at alt håb er ude...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi... |
27-04-2007 19:00 |
|
Jeg har skam fået lidt at vide, men hørte det kun med et halvt øre.. ved ikke hvorfor men jeg "slår fra" i mit hovede nogle gange når jeg er til sådanne samtaler... Ville også bare høre om der var andre der havde det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En god terapeut |
|
|
Som arbejder med kognitive terapiformer, og så nok også noget medicin vil kunne hjælpe dig, men det er jo behandleren, som har stillet diagnosen, som skal iværksætte den behandling, som han/hun finder bedst egnet til dig. Går ud fra det er en psykiater, som har stillet diagnosen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silas... |
27-04-2007 19:22 |
|
Jeg blev videresendt fra viborg hvor jeg var indlagt i godt en måned her til haderslev hvor jeg er nu... Der fik jeg en ergoterapeut at snakke med, som så hev mig til en lægesamtale hvor vi sku diskutere noget medicin... så der er gang i det hele... nu skal jeg så bare overflyttes til åbenrå...og derfor går der lidt lang tid imellem samtalerne.. så havde bare lige brug for at komme af med lidt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Emotionel ustabil personlighed |
Merri |
27-04-2007 19:37 |
|
Sådan en type er jeg også, dvs. jeg er gravid *g*. Spøg til side. Netop med en "ustabil personlighed" er det vigtigt at du kommer det rigtige sted hen (taler med kompetente mennesker) og får nogle retningslinier for hvordan det hele kommer til at forløbe. Det er ok, at du er derhenne hvor du lukker af for at høre efter, men det er ikke ok at de bare sender dig rundt og der går længe mellem at de snakker med dig. Hvis du kun skal have én type medicin nu, så skal du mærke efter på dig selv, om du kan fungere normalt uden. Da du er indlagt lyder det som om det kunne være en ide at prøve medicinen. Håber det kommer til at gå godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Merri... |
27-04-2007 19:45 |
|
Først lige tak for svar til alle... og til merri tillykke med maven:D Jeg er ikke indlagt mere... har jeg ikke været siden februar... men må sige jeg føler mig lidt som kastebold, også med hensyn til diagnoser... Først for 5 år siden fik jeg de tre diagnoser: Angst, Depressiv og OCD (tvangstanker) så blev jeg indlagt da min læge synes at jeg var manio depressiv, det hoppede de så fra igen og gav mig denne diagnose... Så er lidt rundt på gulvet.. Jeg ved heller ikke om jeg kun skal have én type medicin, men lige nu får jeg ingen. Det har jeg ikke gjort siden jeg blev udskrevet... Før fik jeg anti-depressiv i 4 år.. Og må sige at jeg nok mangler det lidt. Har sgu aldrig haft selvmordstanker før på denne måde, og har aldrig været så ange for mig selv før... er bange for at jeg måske kunne finde på at ta mit eget liv. Det er ikk særligt spændende, for har jo ikke lyst til at dø ( lider også af dødsangst, så det med at ta mit eget liv er jo helt hen i vejret...;D )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
jeg har selv fået stillet den diagnose på et tidspunkt, nu er det bare lavet om til.. tjah, bare personlighedsforstyrrelse, ikk nogen bestemt, men jeg har nogle træk ved borderline.
Sabrina & Cava Stald Kee Daimond 11/9 '97 - 8/2 '06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stinky. |
27-04-2007 19:50 |
|
Okay... hvad bliver der gjort ved det så? Får du medicin eller?? Og hvordan havde du det i starten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
jeg havde først en depression, som jeg fik anti depressivt og noget andet stabileserende (staves) medicin for. og så går jeg på noget der hedder et daghospital, da jeg kun er 15 år. der går jeg i skole og sådan  har været syg i omkring et år eller mere, så kan ikke huske helt hvordan det startede.. det startede jo også med en depression, så ved ikk hvornår personlighedsforstyrrelsen startede, hvis man kan sige det sådan.
Sabrina & Cava Stald Kee Daimond 11/9 '97 - 8/2 '06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stinky. |
27-04-2007 19:59 |
|
ja okay... det er jeg ked af at høre... jeg ved heller ikk hvornår jeg er blevet personlighedsforstyrret...:D Men tror det altid har været der...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Borderline. |
|
|
Den lidelse du har kaldes også Borderline, eller det var det gamle udtryk for den.
Jeg har skrevet større skiftlig opgave i emnet på HF. Hvis du er intresseret kan jeg sende dig nogle udsnit af opgaven. Jeg kommer bla. også ind på nogle behandlingsformer som ikke kræver medicin. (Da det var psykologi og ikke psykiatri opgaven skulle handle om gik jeg kun let henover medicinering) Men du kan evt. sende mig en privat besked med din email adresse hvis du er intresseret.
Og lige en ting til. Jeg kan godt forstå du er rystet over at have fået denne diagnose, men der er håb forude, med den rette behandling kan man nå rigtig langt, og komme til at fungere helt normalt, og få en øget indsigt i sigselv, og sine reaktionsmønstre som gavne en på længere sigt. Der er også nogle teorier der går på at lidelsen er noget man vokser mere eller mindre når man bliver ældre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ulvekvinden |
27-04-2007 20:27 |
|
Det er IKKE borderline... Der er to forskellige typer af den lidelse jeg har... den ene er Borderline og den anden er den impulsive type... de ligner meget hinanden. Forskellen er at borderline typen er meget inadvendt og til tider selvdestruktiv og sådan... Der er flere ting... Men du må meget gerne sende mig de ting alligevel... Sender dig lige min mail...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| melaniehaderup |
munkemanden |
27-04-2007 20:50 |
|
Det er IKKE borderline...
Det er ikke helt rigtigt. en.wikipedia.org/wiki/ Emotionally_Unstable_P...rline_type Citat: " Emotionally Unstable Personality Disorder is a medical diagnosis equivalent to Borderline Personality Disorder but belonging to the ICD-10 system of classification." Der er tale om forskellige klassifikationssystemer, men emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse er altså tilsvarende borderline, omend det ikke er nemt at hitte ud af fordi ICD-10 systemet selv har en "borderline" kategori som en underafdeling af emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse. Men navnet på din sygdom er nu også irrelevant. Det er bare et navn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det går alt |
|
|
sammen under dert gamle borderline udtryk. anorexi piger m.m lider også emotionel ustabil personligheds struktur. kognetiv terapi er nok der du vil kunne komme længst. læs inde på psyknet om lidelsen. nogle mennesker har det i større eller mindre udstrækning og det kommer til udtryk forskelligt.
mvh hilsen SUNFLOWER dejlig 3 års til salg. se præs.
SØGER Super låne pony til min datter, skal være begynder venlig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
27-04-2007 21:13 |
|
Tak for svar, men jeg er klar over at borderline er en underafdeling, men stadig ikke det jeg har.. Der er mange forskellige former for emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse, og borderline OG den impulsive er to forskellige...:D:D Har været inde og læse lidt på psyknet osv, men synes det er svært at "læse og forstå" det de skriver...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
melaniehaderup har ret det er to forskellige ting: - emotionelt ustabil personlighedsstruktur, impulsiv type
- emotionelt ustabil personlighedsstruktur, borderline type
det står også i ICD-10 kriterierne( hvilket er dem man diagnosere psykisk sygdom ud fra).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mikki1 |
munkemanden |
27-04-2007 21:34 |
|
melaniehaderup har ret det er to forskellige ting:
-Nej, det dækker over det samme, som forklaret i det ovenstående link. ICD-10 er en liste med en lang historie og udvikling bag, men "borderline" og "emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse" er tilsvarende. Det gør det ikke nemmere at ICD-10 bruger borderline som en underkategori, men der altså tale om det samme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| munkemanden |
|
|
nu sidder jeg med ICD 10 diagnose bogen i hånden ...og for at få diagnosen emotionelt ustabil personlighedsstruktur, borderline type (F60.30) skal man opfylde kravene til emotionelt ustabil personlighedsstruktur, impulsiv type(F60.31) pluds nogle andre kriterier, ergo er det ikke samme sygdom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lille fejl |
|
|
emotionelt ustabil personlighedsstruktur, borderline type er F60.31 og ikke F60.30 og emotionelt ustabil personlighedsstruktur, impulsiv type er F60.30..fik lige byttet dem om  altså tallene resten er rigtigt nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mikki1 |
munkemanden |
27-04-2007 21:52 |
|
Huh, det har du da egentlig ret i...Lader til at jeg fokuserede for meget på det amerikanske system hvor de øjensynligt kalder folk som blot har de symptomer som "emotionelt ustabil personlighedsstruktur" dækker over for "borderline". Men herhjemme i Europa har vi så splittet det ud over to andre begreber.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Malou.. |
27-04-2007 22:01 |
|
Tak Det vil jeg da prøve 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen Malou... |
27-04-2007 22:04 |
|
Det var meget pænt af dig men igen... det er som hjemmesiden også hedder om borderline.. og ikke det jeg har:D Men sødt af dig alligevel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foreningen.. |
|
|
... repræsenterer "patienter" med begge former for Borderline, altså både impulsiv og emotionel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan nu |
27-04-2007 22:30 |
|
kun se borderline... ikke impulsiv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bhfjdavbfdkl |
|
|
Nu sidder jeg og bliver lidt forvirret, jeg selv har fået stillet diagnosen OCD og socialangst, men hænger OCD sammen med med ovennævnte?
~NUMSEFISKEN~ ¤Med Equito's Litote¤ *Mål er drømme med en deadline*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OCD og socialangst. |
|
|
NUMSEFISKEN: Umiddlbart hænger det ikke nødvændigvis sammen. Men det er nok ikke utænkeligt at man godt kan have OCD, og især sikkert socialangst sammen med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse. Men det er ikke noget der altid går hånd i hånd. Tænker du på om OCD og ICD-10 er det samme? Det er det ikke. ICD-10 er et forsøg på at kategorisere alle sygdomme der findes, heribland også psykiske. Men OCD står på ICD-10 listen. Og så vidt jeg lige kan se er det på plads F42. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| huhsfufho |
|
|
Ulvekvinde: Mange tak. Hvad vil det sige at OCD ligger på plads F42?
~NUMSEFISKEN~ ¤Med Equito's Litote¤ *Mål er drømme med en deadline*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt for noget |
Heine Refsing Center for Biodiversite |
27-04-2007 23:50 |
|
Hvis du ellers ikke lide runder din personlighedsforstyrrelse er det måske et eksempel på at intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Skal du være noget kreativt - forfatter kunstner etc. en dag - kan du endda lade diagnosen sive til anmelderne det vil sikkert være et stort plus  Så lad dig nu ikke medicinere "normal"  - bivirkningerne kan jo let blive større end "lidelsen" (hvis du ellers har det godt og selv kan deale med at have en mere spændende personlighed end gennemsnittet)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
NUMSEFISKEN: F42 er bare et nummer, jeg vil tro det er det nummer på listen som det har fået. Det betyder ikke noget specielt så vidt jeg ved. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe... |
28-04-2007 07:49 |
|
øhmm... jeg kan slet ikke følge med mere med alle de tal og skrammel...!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Melanie - jeg kan godt forstå at det er svært for dig at finde rundt i alle de tal og betegnelser. Inden for de sidste 10-20 år er mange psykiske sygdomme bleven kategoriseret på en ny måde og mange har fået nyt navn. Flere diagnoser bliver brugt som en slags fællesnævner og er blevet brugt som sådan gennem mange år. Nu er flere og flere fagpersoner interesseret i, at få udspcifiseret de forskellige lidelser og laver undergrupper, ligestillede grupper, sætter bogstaver og tal på. Borderline var en af de første større fællesbetegnelser, for folk man ikke rigtig kunne sætte en af de gamle diagnoser på. Men da man i mange sammenhænge har brug for en diagnose i behandlersystemet, puttede man alle grænsetilfældene ned i den diagnose. Det er så blevet uholdbart i længden og fagkundskaben prøver så nu, at kigge på hvad der befinder sig i denne fællesbetegnelse. Måske du om et år får en helt ny diagnose, fordi man har gravet sig længere ned i de forskellige diagnoser. Det som er det vigtigste for dig er at du får den rigtige behandling, ligegyldig hvilken tal de sætter på dig. Du skriver, at du er bange for at sygdommen skal tage dit liv. Når du har det sådan, er det vigtigt at du kommer i behandling. Når du er til samtaler, hvor du får noget at vide om din sygdom og dit videre forløb, tror jeg det er rigtig vigtigt, at du har en med, som kender dig og kan tale med dig bagefter om hvad der er blevet sagt. Det er helt almindeligt, at man ikke selv kan få det hele med. Held og lykke fremover.
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| melaniehaderup |
|
|
glem tallene, det er blot diagnosekoder, som jeg brugte for at vise at du have ret i at det er to forskellige ting  og ikke for at forvirre dig eller andre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor og mikki |
28-04-2007 09:35 |
|
tusind tak for svar... Dejligt at der er så mange der svarer... pony-mor: jeg tror du har ret i det med at jeg sku tage nogle med da jeg selv lukker af nogle gange... jeg har bare INGEN ide om hvem det skulle være... min bedste veninde ku jeg sikkert godt få med, men hun smutter snart til lolland igen og har rigeligt at se til selv, men hun er den der forstår mig bedst... min mor har jeg prøvet at ta med, men hun fatter lige så lidt som mig, og sidder bare som en lille mus og siger ingenting, og kan ikk forklare bagefter hvad der er blevet snakket om... så det nytter jo ikk rigtigt noget... men har jo min faste terapeut og så må hun jo forklare igen og igen... det er jo det jeg har hende til  og mikki... jeg glemmer bare tal og bogstaver... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Melanie |
|
|
Du har flere muligheder, for at få en med til møderne. - din terapeut kunne tage med. - din rådgiver på kommunen. - en fra et psygiatrisk team, hvis du er i kontakt med et sådan. - din terapeut kunne hjælpe dig, med at finde ud af, hvem i dit netværk der kunne tage med dig. Måske har du en moster eller en anden person, der ville kunne tage med dig. Din mor blokerer sikker, fordi det er smertefuldt for hende, at du har det dårligt og at hun ikke kan hjælpe dig. Pøj, pøj.
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pony-mor |
28-04-2007 18:52 |
|
Jah... min terapuet var også med da jeg var til lægesamtale, så må jo bare få hende til at fortælle igen hvad det betyder alt sammen og hvad jeg kan gøre selv...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Melanie |
|
|
Hvor er du nu? I Haderslev eller Aabenraa? i Socialpsykiatrien? I distriktspsykiatrien eller hvad?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har også |
Miss-Joye |
29-04-2007 10:02 |
|
Jeg fik d.1.Maj 2004 Psykisk diagnose Disordo personlitatis cum instabilitate emotionali = Emotionelt ustabil personlighedstruktur. Borderline, obs. pro = observation for grænsepsykose. Og jeg er aldrig blevet tilbudt nogen former for medicinering og vil heller ingen have, hvis der skulle findes noget. Jeg fik diagnosen stillet af Erik Brandrup Overlæge, Speciellæge i Psykiatri. Holbæk Sidste år (2006) fik jeg også stillet diagnosen ADHD den aktiv og udafvendte type. Og den bliver jeg medicineret for med depot Strattera piller. Denne diagnose blev stillet på distriks psyk i Herning af Overlæge indenfor Psykiatri Erik Pedersen. Jeg går til samtale "terapi" inden på psyken i Herning stadig. Bed din terapeut om at skrive "forklaringen" ned til dig, så slipper han/hun også for at skulle gentage sig selv så mange gange. Og så har du også noget din mor kan sidder i fred og ro og læse på derhjemme 
Mvh Henrietta Joye & Ægir frá Efri-Sumarliðabæ - Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har.. Medlem af Ganti & Toppur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej silas |
29-04-2007 13:53 |
|
i distrikspsyk i haderslev... tak for svar miss-joye. Vil jeg helt sikkert be min terapeut om
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er det her ... |
Rebekka 1 |
29-04-2007 22:09 |
|
... deprimerende læsning.
Melanie, du bliver nødt til at vågne op og lade være med at lukke af, når de forklarer dig, hvad du fejler - hvis du fejler noget.
Hvad er der - ifølge dig selv - i vejen med dig?
Er du parat til at kaste dig i armene på folk, du ikke en gang vil høre på?
Alle I der får diagnoser, I ikke forstår - i det omfang I er i stand til at finde stærke, voksne personer I kan stole på, så gør det og brug dem, snarere end stiltiende at acceptere at blive en del af et ubrugeligt behandlersystem, I slet ikke kan overskue.
Melanie: læs lige 3 gange til, hvad Pony-mor har skrevet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rebekka 1 |
29-04-2007 22:52 |
|
Ja, det er rimelig deprimerende faktisk... Tak for dit svar... men syns nu du er ret hård.. det er ikk ligefrem med vije at jeg lukker af når de forklarer mig hvad jer fejler... det er jo ikke fordi jeg ikke vil indse det... tror bare det er svært for mig når jeg har fået så mange diagnoser... Jeg ved ikke - i følge mig selv - hvad der er i vejen med mig!! Og hvad mener du med om jeg er parat til at kaste mig i armene på folk jeg ikke vil høre på?? Og synes jeg har læst det pony-mor har skrevet, så ved ikke lige hvor du vil hen med at jeg skal læse det tre gange til?? Vh Melanie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|