|
|
| str. 40 og 16,5 tommer? |
|
|
Hej Er det urealistisk af mig at købe en sadel i str. 16 ½, når jeg selv er en størrelse 40 ? Sadlen er til en 1er pony og nu har jeg endelig fundet en isabel w i 16 ½ tommer men er det dumt skal jeg istedet vælge en 17 ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt tanker. |
|
|
Min sadelmager ville sige 17" eller 17 1/2" til str 40-42. Så med mindre du ved med sikkerhed at du ikke kommer til at sidde forkert i sadlen så den trykker, så ville jeg ikke gøre det.
Endnu en FjordFan. .
Ejer af guldklumpen Sylvia.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv den |
|
|
Find ud af hvordan du sidder og lad en tage billeder af dig, så du selv kan være med til at vurdere. At være en str. 40 siger jo ikke noget præcist om hvordan ens numse er til en 16,5"  Sadler er forskellige også indenfor de samme mærker, der er jo forskellige modeller og vores str. 40 er jo heller ikke ensbetydende med samme størrelser eller former på vore numser 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænkte det nok |
|
|
Ja jeg tænkte det nok, ved godt sadelmagerne anbefaler 17´´ til str 40, men det kunne jo være at et er teori et andet praksis, men jeg er også ved at være overbevist om at de to ting hænger sammen her, nå så har jeg osse størrere chancer for at finde den rigtige sadel, brugt udvalget er begrænset i 16½.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadlens dybde? |
|
|
Det kommer også meget an på den enkelte sadelmodel. Hvis sadlen er dyb i sæddet, er der mindre plads end hvis den er fladere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhmm... |
|
|
...er jeg helt fejl på den eller bør sadel-tommer ikke gå efter hesten ryg og ikke rytterens numse. Til orientering kan jeg få min str. 38 popo - tæt på 40 ned i en 16"... faktisk synes jeg jeg sider meget bedre i en 16" end i en 17"!!
//Greenstone 
Avlshan - Curly Coated Retriever - KLIK HER!! OBS: hvalpe ventes i uge 13! SEJL, TELT OG PRESSINGFABRIK GUDMANN OG SØN - SEJLMAGER - OGSÅ REPERATION AF HESTEDÆKKENER! www.gudmann-sejlmager
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| størrelse |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
20-04-2007 13:32 |
|
Generelt vil jeg sige at i en dyb sadel går det nok ikke, i en mere flad model ville det måske være ok. Du er nødt til at prøvesidde den, MED bøjler, for at være sikker. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tommer på sadlen - |
|
|
Lad mig starte med at sige at man efter min mening ikke skal købe sadel med mest hensyntagen til sin egen bagdels størrelse, men derimod med tanke på hvor lang hesten/ponyen er i ryggen!! Selv har jeg en 16½ tommer sadel til min hest - en 17 tommer er for lang til hende og passer hende jo derfor ikke korrekt! Selv er jeg en str. 38. Tænk først på hesten og dernæst på dig selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Greenstone |
|
|
Tommerne er rytterens bagdel. Bommen, kammeret, og kopfjernet er hestens ryg. Nogle småheste og ponyer har for korte rygge til en 17", men det hjælper ikke det store bare at ligge en 16" på, hvis rytterens bagdel simpelhen er for stor, så kommer trykket til at ligge forkert, og skader hesten. Jeg er selv 38-40 og spinkelt bygget og jeg ville aldrig sætte mig i en 16". Den skade har jeg set en gang på en bekendts hest.
Endnu en FjordFan. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tommerne har betydning |
|
|
For sadlens længde. Jeg er en str. 40-42 og kan sagtens ride i 16" og 16,5" Sadlerne er wintec 5oo og en wintec pro begge dressur UDEN at det giver min hest skader (Gør både brug af kiropraktor og massør) Nu har du fået flere svar og der er ikke andet for end, at prøve den, hvis du vil have et endeligt svar på dit spørgsmål 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sylvia |
|
|
Tak for informationen, jeg synes det nærmest er en jungle at finde ud af alle de mål der - godt der findes sadelmagere  Men nu synes jeg altså personligt at jeg sidder bedre i en 16", og jeg har prøvet flere forskellige. Der er selvf. forskel på sædets dybde som nogle nævner herinde, som kan gøre en forskel. Men nu har jeg én gang altså slet ikke det problem... 1. jeg har solgt min hest 2. jeg rider ikke i alm. sadler men med ½-bom sadel når jeg rider med noget, det synes jeg meget bedre om. Og for nu ikke at komme ind i en masse diskutioner hvorvidt det er klogt eller ej, for der vil altid være for og imod, så siger jeg med det samme... det er debatteret herinde før og jeg gider ikke igen 
//Greenstone 
Avlshan - Curly Coated Retriever - KLIK HER!! OBS: hvalpe ventes i uge 13! SEJL, TELT OG PRESSINGFABRIK GUDMANN OG SØN - SEJLMAGER - OGSÅ REPERATION AF HESTEDÆKKENER! www.gudmann-sejlmager
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld |
|
|
hvad mener i med størelse 40-42 osv?
Blackie hedder den skønhed som skal blive min:D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hyp, nu bliver du nærgående |
|
|
Det er vores buksestørrelser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hyp... |
|
|
Jeg vil lige give dig en for at suge al den viden til dig du kan. Det er lækkert at se at du sprøger i de indlæg hvor der er noget du ikke forstår.
Endnu en FjordFan. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøve sadel |
|
|
Nu bor jeg ved Viborg og jeg aner ikke hvor jeg skulle prøve en isabell werths 16,5 og 17 tommer henne,den lokale har ingen af dem hjemme, nogen der kender butikker viborg-Randers- Hobro- Århus osv hvor de måske har begge hjemme, overvejer alligevel at købe en fra ny, synes ikke der er så meget at spare på en brugt af netop dette mærke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wintec |
pjemm |
20-04-2007 18:23 |
|
Der er næsten ingen, hvis overhovedet, forskel på længden af sadelpuderne i 16 og 17 tommer wintec. Men hvis du ikke har prøvet sadlen, så vil jeg give de andre ret i, at du da ingen anelse har om den passer ponyen. Det er en myte at Wintec passer alle heste og der er forskel på fx. IW og Pro modellerne også på "hestesiden" af sadlen. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadel tilpasning |
|
|
Jeg har været i rideudstyrsforretninger de mener den vil kunne tilpasses min pony, det er vel sådan man starter med at få en ny sadel, man kan jo ikke bare få lov at låne ti sader i udvalg med hjem og så lige prøve ride dem også, det er klart der skal en sadelmager ind over og kan den ikke passes til ponyen, vælger jeg selvfølgelig en anden, jeg har søgt efter en brugt i mit område netop for at sadelmageren kunne komme og se om den dur, men nu tror jeg det bliver en ny, der er ofte gratis tilpasning med og så kan han jo selv tage den med igen hvis den ikke kan tilpasses.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gabella der tager du fejl |
|
|
Selfølgelig kan du få sadler med hjem i udvalg, ellers er det en butik med dårlig service  Det ville være en rigtig god ting, såfremt du selv kunne opmåle din hest inden du tog sadler med hjem i udvalg, så du var nogenlunde sikker på at de mest basale ting passede som f.eks. bomvidden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æhhh |
|
|
hvad har busker og tommer med hindanen og gøre... ville gerne være med da jeg selv buger 40-42:D
Blackie hedder den skønhed som skal blive min:D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bukserne |
pjemm |
20-04-2007 21:08 |
|
Bukserne er jo udtryk for, hvor stor din bagdel er og tommerne fortæller hvor langt sædet i sadlen er. Hvor din bagdel skal passe ned i. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tommer |
|
|
bukse størrelse har noget at gøre med hvor stor ens rumpe er og jo størrere rumpe jo størrere tommer skal du have i sadel for at bagen sidder korrekt i den, dog må en sadel i længden ikke gå ud over hestens bagerste ribben. bomvidde og cobjern skal passes til efter hesten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passer Nummeren |
|
|
Hey.. Da vi snakker om en isabell Werth (Wintec), Vil jeg ikke anbefale dig at købe en i 16,5, en almindelig bygget etter pony kan sagtens gå med en 17 tommer. Jeg har en stor 38 (40) i bukser, og jeg syntes ikke det var rart, da jeg lånte min venindes 16,5 tommer, da denne model har både store knæ (Kan have) og et Meget dybt sæde.. Sadlen kan ligge på mange forskellige heste, og den er super lækker at ride i. Stof modellen er meget skridsikker, man sidder bare fast. Også derfor en lidt ekstra belastning hvis nummeren er lidt for lille. I alle mulige andre mærker, er der nok mulighed for at bruge en 16 tommer (Stübbens 16 tommer svarer jo f.eks til 17).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan tak |
|
|
Tak Thera det var lige sådanne erfaringer jeg ledte efter, angående stubben mener jeg nu det er omvendt stubben sadler er mindre end andre i tommer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Louise Odessa |
|
|
Jeg er helt enig med Louise (Odessa). Hvad med Hesten og længden af dens ryg...? Var det ikke en ide at tænke på det? Jeg er indehaver af et stk. hest med kort ryg og to forskellige sadelmagere har sagt, at jeg blev nød til at finde mig en 16,5" ellers ødelagde jeg ryggen på hesten. Så er jeg bare heldig at være af lille størrelse så jeg sagtens kan være i en 16,5". Den ene sadelmager sagde faktisk, at jeg da var heldig at jeg ikke var så stor for ellers hvade jeg haft valget mellem at ødelægge hestens ryg eller sælge hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|