Heidi jeg læste dit indlæg igår og har gået og gumlet lidt på mit svar til dig.
Hvis du synes det er hyggeligt, at lave traditioner ved din datters stævnestarter, vil jeg opfordre dig til at lave dem for dig selv.
Begynd med at få alt til at glide så smerte fri for din datter som muligt.
Vi tog eks. vis altid sadel og hovedtøj, med hjem og pudsede aftenen før. Jeg lagde aviser på hele spisebordet, så hun kunne sidde med hovedtøjet der, var hun træt, pudsede vi sammen.
Hendes far har altid pudset hendes støvler.
Om morgenen før stævnet, kunne hun aldrig spise noget herhjemme, så igennem alle årene har vi spist morgenmad i bilen. Vi kørte forbi den nærmeste tank på vejen og købte varme rundstykke med ost og en kakaomælk. (det holder stadig)
Da hun var mindre var det mig der flettede ponyen, hun havde ikke tålmodighed eller fingerfærdighed til det. Men pandelokken og halen kunne hun selv overskue. - Og var lige så stolt af dem, som hvis hun havde flettet hele ponyen.
Sådan kunne jeg egenlig blive ved, dette var bare et par eksempler på, hvad der fungerede for os.
Når børnene skal til stævne har de rigtig mange ting at tænke på, bare det at huske banen/programmet bruger de meget energi på.
Ponyen skal laves fin, hvilket de fleste børn går op i med liv og sjæl. De skal selv have fint tøj på og så er mange nervøse.
Så børnene har rigeligt at tænke og holde styr på, og lidt groft sagt, har de ikke brug for vi voksnes gode ideer om ritualer.
Der vil ske det stille og roligt hen ad vejen, at hun selv vil finde ud af, hvordan hun vil have tingene skal gøres og så opstå hendes egne ritualer ud af det.
Min datter havde små stof heste sådan ca. 5 x 5 cm. i samme farver som hendes ponyer, dem puttede hun altid i sin stævnejakke. Hvilket til tider så noget sjovt ud, da hun var på pony nr 5, da alle 5 skulle med.
Mit bedste råd til dig er, lad være med at lægge et ekstra pres på din datter, fordi du som voksen og med viden om alt muligt, gerne vil gøre det endnu bedre.
Stol på hende og lad tingene komme til hende i den rækkefølge som hun selv finder ud af.
Jeg ønsker jer alt muligt godt fremover. Ponyårene kommer aldrig tilbage og de går alt for hurtigt. Held og lykke.