|
|
| Mette = temmelig smadret |
|
|
Havde desværre en rigtig øv oplevelse igår da vi var ude at kigge hest. Så øv at jeg sidder her nu og intet andet kan end at bruge fingrerne. Som sagt tog vi til fyn igår for at kigge på en fin stor hest. Hesten var en tændt og vågen hest, men virkede fornuftig. Da jeg skulle op på den nåede jeg kun lige at få benet over på den anden side inden den sprang afsted og kylede mig ad h... til. AV! Jeg slog min hofte, mit lår, og min ryg, så jeg bad dem om at ringe efter en ambulance, og 5 min efter kom der en ambulance. De fikserede mig, og da jeg havde RIGTIG ondt ringede de efter en lægeambulance. Så der var fuldt mandskab på. De klippede i mit tøj og jeg blev pakket helt ind i alskens remme osv, og så gik det hurtigt til Odense hospitals traumecenter. Der stod der 13 læger og sygeplejesker og tog imod mig. De klippede resten af mit tøj af og jeg blev røngenfotograferet og scannet på kryds og tværs, men heldigvis intet brækket. Men jeg skulle blive på Odense i nogle timer, og der fik jeg noget smertestillende. Det hjalp, men for dælan hvor gjore det nas. Vi kunne tage hjem sent i går aftes, og jeg sværger at jeg har til morgen har så ondt at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv. Mit lår er i dobbeltstørrlse, Jeg har så ondt i brystkassen og i ryggen at jeg ikke engang kan løfte mine arme mere end til brystet. Jeg har ondt i min nakkemuskler og i mine mave muskler, ja tror faktisk ikke der er nogen steder jeg ikke har ondt. Men jeg brækkede intet, og jeg var bare så glad for at hjælmen sad på mit hoved som den plejer, for ellers så havde jeg slået mit hoved! Jeg mener selv jeg har været mere end usandsynlig heldig at jeg ikke har brækket noget, det kunne havde været gået rigtig galt. Henrik er blevet hjemme idag, for at hjælpe mig og for at tage sig af Frederik, jeg selv futter rundt på en kontorstol med hjul, og prøver at hjælpe til så godt jeg kan, men damn hvor har jeg ondt. Ja sådan kan det gå, og hvad lærte jeg af det! Tja det har virkelig sat nogle tanker igang mht ridningen. Men jeg tror nu nok jeg kommer på en hest igen. Kh Mette
Undervisning tilbydes; se min Præsentation Mette Lodberg V/TeamLodbergRidersCoaching
Undervisning på Hele Sjælland, og nu også i Malmø! Kvalitets unghest søges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels Mette - og sikke da en idiot |
|
|
af en sælger ikke at holde fast i krikken mens en fremmed rytter stiger op - hvor fanden er vores rytter-kultur henne? I min rideverden, holder man hesten på modsatte side af hvor rytteren stiger op i tøjlen med og holder ned i stigremmen så sadlen ikke flytter sig ved opsidning og først når rytterens fod er i bøjen, tøjlerne er taget op og rytteren siger ja tak, slipper man hesten. Se DET er rytterkultur efter min mening! Stakkels dig søde - god bedring og send lige billeder af dit blå/røde/gule/hævede legme - nej, sorry - god bedring  Skal du i øvrigt prøve den hest igen??
Mvh Gitte Mor til Tera 2 år. Jack D. (pinto ej kåret) tilbyder naturlig bedækning
Bomløs dressur stor købes Torison eller lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
FØJ for den, sikke en ubehaglig ting at opleve!
Husk at tage dig tid til at komme dig, så du ikke får mén efter det!
Held og lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god bedring |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
16-04-2007 09:05 |
|
Jeg tog samme tur for 3 mdr. siden bortset fra at kræet eksploderede da jeg ville ned og nåede en rodeorunde i ridehuset før jeg landede med et brag. Jeg er næsten ovre det, men stadig noget øm og stiv i lænden og lidt fibersprængninger der niver. Man overvejer et øjeblik seriøst hvor vigtigt det er det der med ridning. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv da... |
|
|
du skal da have noget smertestillende!!! for disse smerter vil nok tage rest af uge, i aftagende stil. NB: Gitte det er ikke normalt at sælger holder fast i rideheste, kun ungdyr, når man som køber er ude og prøve... Det er normalt at sælger selv fremviser ehsten i 10-15 min hvis køber ønsker det. God bedring karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Av for den da... |
|
|
.. regner med at det ikke bliver den hest du køber. Var den lige så voldsom da sælger fremviste den? For det lyder da RET voldsomt. Hvad sagde sælger til situationen? God bedring - og pas på dig selv!
£isbeth & Baloo Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you. Aldous Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha da... |
inger christensen |
16-04-2007 09:16 |
|
sikke dog en omgang.. du har bare særet 100% heldig at du var så fornuftig at ha hjælm på. Hvad med sælger, fik personen ikke fremvist den under rytter først. Vi lærte efter et besøg hos en hetsehandler, at sælger altid får lov at fremvise den først under rytter. Hvis ikke sælger kan det, ja så er det ikke hesten for os.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fik jo din sms igår aftes... |
Christina (Frühmi) |
16-04-2007 09:22 |
|
..men den mere beskrivende fortælling lyder absolut ikke sjov  Hvad var sælgers reaktion på det hele? Rigtig god bedring, Mette - pas nu på dig selv, og bliv HELT rask! Lulu og jeg klarer os nok på egen hånd lidt endnu, til du er fit for fight igen  Christina
Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkel |
Nyset |
16-04-2007 09:25 |
|
Av for dælen, sikken en tur at få. Hvordan med erstatning, både for svie og smerte og for tøjet, de klippede i stykker? Måske noget tabt arbejdsfortjeneste? Heldigvis at det gik godt og godt, du havde snublekysen på. God bedring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten |
|
|
Nej det bliver ikke den hest, men ikke på baggrund af afsidningen, mere fordi den ikke havde den kvalitet jeg ønskede. Ejer var enormt sød. Hun havde dårlig ryg, og kunne derfor ikke vise den frem. Vi startede med at se en video hvor en proff rytter rider den, og den er rigtig fin. Så går vi ud hvor jeg har bedt om at se den løs. Ejer har kun sine folde at fremvise på så hun jager hele flokken rundt. Desværre tænder det hesten en hel del og da den så bliver skilt fra flokken så bliver den meget stresset. Jeg burde havde sagt nej tak til at ride den, men så syns jeg at den virkede reel nok. Ejer kunne ikke holde den da jeg stiger op, og må slippe den. Så det er på ingen måde hendes fejl. Fejlen var nok bare at hesten ikke har været redet i lang tid. Vi prøver at kontakte vores fritids og ulykkes forsikring for at finde ud af hvad de dækker. Der er vist en høj selvrisiko på fordi jeg er rytter. Nå men jeg lever, og er i hel stand, men av av av. Christina>> Ja det er sgi så typisk. Nu er i klar, og så sker sådan noget her. Heldet er ikke altid liiige på min side. Men jeg skynder mig at blive rask så jeg kan se til jer igen. Jo og så liiige en stor tak for jeres søde ord. Det hjælper aldtid rigtig meget med en trøst. Kh Mette Ps Vi har optaget styrtet på video og prøver at lægge det online her senere, så kan i jo selv se mette lodberg danmark stunte. 
Undervisning tilbydes; se min Præsentation Mette Lodberg V/TeamLodbergRidersCoaching
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyset. |
Illum |
16-04-2007 09:38 |
|
Nu er det jo på eget ansvar at man sætter sig op på en hest, så erstatning for ditten og datten er nok ikke en sansynlighed.. Og er det privat salg er der nok slet ingeting at komme efter. Men der er jo også derfor man har en fritidsulykke forsikring ?? Godt du ikke brækkede noget Mette. Og få så fat på noget smertestillende god bedring.
Illum, stolt ejer af en fabelagtig super Smuk Ganger, og en dejlig Tøsedulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Av for den |
|
|
købte du den? Nej, spøg til side, det er en grim oplevelse, men find en god, stabil hest når du skal op på en fremmed hest for første gang når du igen er frisk. Jeg kan ikke se at sælger har gjort noget forkert. Du traf jo et valg baseret på en del info og at hesten så eksploderer er svært at gardere sig helt imod. Hvis den virkelig sprang sådan i luften ville ejeren jo ikke kunne holde den uanset hvad og hun havde næppe forventet sådan en reaktion, men du virker heller ikke som om du bebrejder sælger. Ind under dynen med en stak smertestillende indenfor rækkevidde med dig. God bedring herfra.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God bedring |
Eva Lydeking-Olsen |
16-04-2007 10:02 |
|
men jeg kan nu ikke lade være med et andet lille hint:
Hvornår lærer ryttere at man IKKE jager med heste - det tænder deres flugtinstinkt og sætter hjernen i kog (ihvertfald visse typer)??? Jagen rundt på folden, løse i ridehuset, løse på banen, longering...altsammen lærer hesten at fis og ballade OGSÅ godt må foregå hvor man rider.
Personligt sætter jeg mig ikke op på noget hvor der ikke er styr på kræet fra jorden først. Ejer kunne ikke holde den ??? Det er da ikke-OK at den ikke kan holdes fra jorden ved opsidning og at den ikke bliver stående.
Øv hvor er det ærgerligt og hvor er det synd...men godt at intet knækkede.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep har prøvet |
|
|
Jeg har prøvet det samme. Var ude og kigge på hest og så på en sød og rar Oldenborg. Jeg når kun lige halvvejs op da den eksplodere og jeg ender i et hegn med numsen først. Ejeren står og glor dumt og siger at det har den aldrig gjort før. Øh.. nå... Men jeg er stædig og kommer op igen og får redet lidt rundt. Da vi skal køre hjem kan jeg dårligt komme ind i bilen. Det viser sig at mit haleben var brækket. Jeg behøver vel ikke at sige at jeg ikke købte hesten. Rigtig god bedring. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... |
|
|
Tak tak og atter tusinde tak for de søde ord. Ja de smertestillende er på vej, men kunne ikke få noget stærkere end ibrumetin, som jeg ved pr. erfaring ikke altid virker. Nå men jeg brokker mig ikke. Jeg kunne ikke drømme om at kræve erstatning for et par ødelagte ridebukser af hende ejeren. Det kan min forsikring klare. Desuden syns jeg jo stadig ikke at det var hendes skyld at jeg ikke blev siddende. Jeg kunne jo bare havde blevet på jorden, sådan som min intuition sagde mig. Hun har nu altså også været så sød at ringe og spørger hvordan det gik, på trods af at jeg slet ikke kender hende. Men jo den burde ikke havde været jaget rundt, men det er jo ikke min hest, så det blander jeg mig ikke i. Kh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| guskelov |
Nyset |
18-04-2007 10:14 |
|
Til Illum og Mette L. herself: Det var egentlig bare ment som et godt råd. Erstatning/forsikring er som regel ikke det, man tænker først på. MIN forsikring dækker den slags, selvom det var mit eget valg at stige på. Den dækker også, hvis jeg falder på gaden og brækker et ben. Jeg mente heller ikke, Mette skulle kræve nye ridebukser af ejeren - men skulle undersøge det hos sin forsikring. Vi ved vel alle, hvor dyre rigtigt gode ridebukser er?! Selvfølgelig skal man ikke ligefrem tjene på at komme galt afsted, men har man en forsikring man betaler dyrt til i præmie, kan man ligeså godt benytte sig af den. Men det er måske bare mig, der er dum - eller grisk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan |
|
|
så fortælle at ejeren var meget påvirket af uheldet. Vi kom 3 timer senere og skulle se på den selvsamme hest, og sælger var meget ulykkelig over hendelsen. Jeg kravlede på hesten efter lidt betænkeligheder men det gik helt uden problemer og han opførte sig eksemplarisk. så det kan være at du Mette har taget det vildt ud af ham... hihi, ej spøg til side, jeg er selvfølgelig glad for at det ikke er gået dig værre. Jeg køber heller ikke hesten, og til alm. info vil jeg bare sige at jeg intet har med sælger at gøre udover, at jeg var og prøve hesten. God bedring til dig mette, og held og lykke med heste jagten. Hilsen Gitte
Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så fik du "nok" ikke |
Illum |
18-04-2007 10:51 |
|
Skrevet det, så det tydelig fremgik at man havde en egen fritids ulykke forsikring... Og har man det ( naturligvis) så dækker den..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... jeg er overrasket... |
Vincent 1 |
18-04-2007 13:56 |
|
Gitte Burgaard - jeg er overrasket over, at du valgte at sætte dig op på hesten, og jeg er endnu mere overrasket/chokeret over, at sælger selvsamme dag som det første uheld skete kunne finde på at sætte andre op på heste... Kunne da have været smukt, hvis sælger skulle ringe efter endnu en ambulance. I øvrigt var jeg selv i nordjylland og prøve en hest sidste sommer, og der var jeg godt nok også tæt på at få en ordentlig "røvtur"... Men fik da stoppet dyret og hoppet af... der var sælgeren også meget overrasket over hestens opførelse, og sagde at sådan plejede den slet ikke at gøre... men lidt efter fortalte en af de andre piger i stalden mig, at hesten var stukket ud af banen ud på vejen og op i skoven med den sidste eventuelle køber, der havde været og kigge på hesten før mig... Så jeg tænker mig godt nok om en ekstra gang inden jeg sætter mig op på fremmede menneskers salgsheste! Gider sgu ikke brække ryggen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskriften |
Sarafia |
18-04-2007 14:05 |
|
Kære Mette. Sikke da en grim oplevelse, håber du kommer hurtigt efter det.. Når nu du var på fyn skulle du jo have ringet;-) men okay nu havde du jo ikke lige tid til kaffe midt i rodeoræset  Rigtig god bedring og knus herfra.
Sarah *** Hvis din hund fælder, skal du blot dyppe den i fernis. (Garfield) ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte... |
|
|
Det var dog beroligende at du også havde prøvet den og at det gik fint. Jeg bliver altid mistænksom når ejer ikke selv kan eller vil sætte sig op. Som i dette tilfælde, hvor ejer har fået dårlig ryg. Det kan man jo få af mange ting, men også af at blive sat kraftigt af  Conni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det skal |
|
|
altså heller ikke lyde som om jeg bare sprang på i farten. Sælger var meget ærlig omkring, hvad der var sket med Mette og hesten var mærket af situationen. Så vi snakkede lidt frem og tilbage om tingene. Vi sadlede den og så longerede jeg den et par minutter. min veninde holdet i longen mens jeg steg op og trak mig frem, men det hele forløb helt uden problemer og den gjorde overhovedet ikke mine til at gøre noget som helst. Jeg rådede også sælger til at finde en til at ride den lidt mere fast hvis hun ønskede at sælge den til den pris. Jeg var da også lidt overrasket over at sælger i det mindste ikke havde en som kunne vise den frem for køber det er jo sin sag bare at kravle på en 5 års som ikke har været sadlet i 3 uger. Det skal så siges at det var jeg ikke oplyst om for så var jeg ikke kørt efter den. Men sælger havde oplyst om at det var en VÅGEN hest som krævede en rutinerede rytter. Jeg kan sagtens følge vincent1 i den holdning og jeg overvejede det også bagefter, hvor smart det egentlig var. Jeg har redet en del heste til og ser mig selv som rutineret og hvis jeg ikke havde følt, at jeg kunne gøre det færdig havde jeg meddelt sælger dette. Sælger var meget lettet over, at jeg var kommet på den uden problemer og havde redet den. Om det var godt eller skidt for hesten ved jeg ikke, den virkede rolig og afslappet og jeg red den kun ganske kort. Da jeg ikke har overværet episoden med Mette er det jo svært at sige, hvad årsagen er. Men som mange af jer andre siger kan det da være med "livet" som indsats og sætte sig på fremmede folks heste, for man har jo kun sælgers ord og sin egen intuision (staves) at gøre godt med. Jeg har heldigvis været forskånet vor de vild flyveture. Endnu engang god bering til Mette. og god dag til jer andre. Hilsen Gitte
Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdatering |
|
|
Gitte>> Glæder mig at høre at du fik den gode tur  Ja Altså nu har vi siddet og set videoen gang på gang på gang fra den dag. Henrik filmede jo faktisk fra vi kom til jeg endte på jorden. Gitte jeg fik ligesom dig også oplyst at den var vågen og krævede rutineret rytter, og jeg var helt opmærksom på de ting da vi kom derover. Men jeg var også lidt øv over at få afvide at den ikke var redet i nogle uger. Men det at jeg satte mig op var fuldt og holden mit ansvar. Jeg var jo bekendt med situationen. Der var flere aspekter der gjore at det gik galt, og jeg burde havde havde lyttet til min intuition, men det gjore jeg ikke. Jeg var vist bare temmelig uheldig. Hvilket bringer mig hen til en opdatering..SUK!! Ja altså jeg er stadig ikke helt gangbar. Jeg bruger dog ikke mere en kontorstol til at fragte mig selv rundt, men slæber mig hellere hen over gulvet. Min venstre balle, mit venstre lår og min hofte på venstreside er stadig i dobbelt størrelse. Kan faktisk ikke komme ned i andre bukser end mine jogging bukser fra da jeg var gravid. HI HI.. Jeg kan ikke løfte armene mere end til brysthøjde, og jeg har pokkers ondt i brystkassen og i ryggen endnu. ' Men jeg lever, og det er heldigvis kun knubs. Vi har bortset fra det forgæves prøvet at lægge filmen online, men ja, teknik er ikke min stærke side. Hov og jo så dækker min forsikring det. Heldigvis. Tak igen for de søde ord. Kh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grrr... |
|
|
Selvfølgelig kan uheldet være ude. Heste er jo kun heste. Men... Det får mig til at tænke på, at der er virkelig skræmmende mange hesteejere, der mangler jordforbindelse hvad deres kære dyr angår. Både ang. kapacitet, men også ridelighed. Dem der har været ude og kikke på div. heste rundt om i landet, vil nok give mig ret. Nu siger jeg ikke lige, at det er tilfældet her, men det giver da nogle associationer... Personligt vil jeg helst se hesten under rytter, før jeg sætter mig op. Netop for ikke at risikere liv og lemmer.
Kynisme er bare en ubehagelig måde at sige sandheden på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre ikke nogen garanti |
|
|
Mette: Godt at høre at der ikke skete noget alvorligt. Selv ville jeg ikke sætte mig op på en hest der ikke først er fremvist af ejer, men jeg er også en kæmpe kylling hvad det angår. Dog har jeg oplevet at en af mine kommisions heste reagerede lignende. Jeg havde redet og fremvist hesten, og hun var nytilredet men meget fornuftig. Køber er en ung pige, og jeg gør hende opmærksom på hestens følsomhed og hvor urutineret den er. Moderen har travlt med at fortælle hvor dygtig hendes datter er, og hun stiger op. Hun hakker begge ben i siden på hesten og hiver/ holder så hårdt i tøjlen at den rejser sig. Gud, hvor blev jeg forskrækket. Min reaktion var straks at bede rytteren stige af, og så fik jeg vist fortalt hende at hun skulle lede efter en anden hest. Puha, det er ikke rart når ens hest reagere så anderledes, uanset hvis skyld det er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Håber du er i bedring Mette |
Illum |
19-04-2007 10:46 |
|
Ang. det at prøve hest, så har jeg aldrig set dem jeg har købt under anden rytter, kan jeg ikke ride den, så skal jeg ikke eje den... Men sådan er vi så forskellige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah... |
lestat |
19-04-2007 11:35 |
|
Sikke en omgang.. Jeg har et eksempel lignende Gitte´s.. Jeg havde på et tidspunkt en hoppe til salg, en suveræn lærehest, som i min verden nok egentlig var lige kedelig nok, fordi hun altid gjorde alt, hvad hun fik besked på. En mor og datter skulle så se på den, jeg nævner for moren, at den nok er lige rolig nok til datteren, der havde udtrykt ønske om en frisk hest. Moren er så ikke helt af samme mening som datteren. Nå men jeg rider hesten frem, hvilket går ganske fint, pigen kommer op og hesten ruller med øjnene og stikker næsen forskrækket i vejret, og jeg tænker, hvad pokker sker der??? Det viser sig så, at pigen har ikke bare korte tøjler, hun har næsten fat nede, hvor læderet slutter(stoftøjler) Og da hesten så ikke kan få hovedet ned, er hun jo uhjælpelig nød til at søge op.. Jeg beder pigen gentagne gange løsne tøjlen, men må til sidst hen og gribe tøjlerne for at få ro på. Pigen kravler så ned med den besked, at den er lige vild nok til hende! Tjah der var en rideskole, der ville have haft den til elevhest..(Fik de ikke, da jeg ikke sælger til rideskoler) Nå Mette, rigtig god bedring til dig, og jeg håber du får en bedre oplevelse næste gang...
Hjælp mig med at finde Wonderboy! Rødbroget Tinker af den lette type. Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak |
|
|
Mange tak igen. Illum>> Tænk den holdning holder jeg mig også til. Kan jeg ikke ride den så er det ikke mig den skal hjem til. Jeg har i mit liv set ¨på heste sååå mange gange, så før eller siden måtte det jo ske. Jeg har både været ude hos ryttere der har redet hesten før, og jeg har været ude hos ryttere der har dopet deres heste, jeg har været ude hos ryttere der lige har taget deres heste ind fra folden. Men jeg har aldrig været så uheldig. Mange gange har jeg kunnet fornemme da jeg stod på jorden om det var en hest for mig, så har oftest ikke sat mig op. Nå men jeg kigger videre. Jeg giver ikke op er jeg blevet enig med mig selv om. Kh Mette Der stadig er super øm i skroget...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdatering 2 |
|
|
Hvis kunne hører mig bande lige nu, så ville i skamme jer over mig.! Tror i ikke at for at det skal være løgn, så fik jeg en fibersprængning i venstre balle og lår her til morgen!!! ARRR jeg gider snart ikke mere. Nu var jeg sååå tæt på at være nogenlunde mobil igen, og nu kan jeg så starte forfra. kh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| av for den |
pocoo |
20-04-2007 15:09 |
|
Hej Mette. sikke en omgang, kan godt forstå du er frustreret, og så lige en fiber springning oven i det manglede da bare. håber snart du er på benene igen, og er ved godt mod. Mvh Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange varme |
|
|
tanker fra mig til dig, om at lykkens gudinde vil tilsmile dig snarest 
Mvh Christiane 
Gør livet til en fest køb en .. islandsk fårehund  Allways look on the bright side of life - Monty Python - 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|