Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hjælp fra jer hundeeksperter...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 22:06

Jeg har i dag haft en lidt sær oplevelse med min hund.

I december fik jeg Kenzo, som er genbrugshund. Han bliver 2 til august, blanding mellem Hovawart og Munsterlænder.

Da han kom var han både utryg og agressiv, men han er efterhånden blevet en enormt dejlig og glad hund.

Vi er meget glade for hinanden, og han lærer utrolig hurtigt. Han er dog stadig ung (specielt i hovedet), men lytter enormt godt og har en stor arbejdsglæde.

Vi går til agility hver søndag, og det nyder han. Han elsker træningen og at lege med de andre hunde på holdet.

Her i formiddags til agility, skete der så det at en af de andre hunde gik til angreb på ham. Alle på holdet ved, at denne hund godt kan være lidt vanskelig over for de andre hunde, og derfor sørger hundes ejer for at holde den lidt væk fra de andre.

Han havde i dag lige løbet banen, og hans hund var derfor ikke i snor. Kenzo og jeg var efter ham, og jeg stod derfor med Kenzo i snor lige ved banens start.

Idet han var færdig med at løbe, sprang hans hund lige i fjæset på Kenzo, og det tog et øjeblik at skille dem ad, da de begge er temmelig store hunde.

Jeg kunne bagefter mærke på Kenzo at han var blevet ret forskrækket over episoden, nok også over at vi mennesker råbte så højt. Derfor valgte jeg at vente lidt med at løbe banen, så han lige kunne falde til ro.

Imens vi stod der og holdt pause, lettede han pludselig ben op ad mig!

Han har aldrig gjort sådan noget før, og jeg anede ikke hvor det pludselig kom fra

Jeg skældte ham ikke ud, for jeg forstod ikke hvorfor han gjorde det, og jeg forstår det stadig ikke. Kan godt forestille mig, at det har en eller anden sammenhæng med slagsmålet.

Så jeg måtte løbe resten af tiden med et vådt bukseben

Er der nogen hundeeksperter derude, der har et bud på hvorfor min hund pludselig gjorde det?

BOYCUT RODEO PÅ DANSK GRUND!

-------

Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes.

www.horsemind.dk

0
0
Svar på denne tråd

måske...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 22:27
Ved det faktisk ikke, men hvis han måske selv var oppe og kører over det overstået slagsmål, ville han i ophidelse måske lige markerer sig og du var det nærmeste "træ"?

Blev faktisk engang tisset op af af min hanhund, som generalt har meget høje tanker om sig selv og på det tidspunkt var jeg den eneste 'høje' genstand i nærheden da han var i snor og jeg mener, at huske at han lige skulle vise sig over for en anden hund i nærheden. Han har dog aldrig gjort det siden og det er mange år siden. Jo højere op, en hund kan få duften jo bedre og mere synlig for andre hunde, en bange hund tror jeg ikke ville lette ben, da det er en dominant ting. Men som sagt ved det egentlig ikke rigtigt. :)
0
0
Svar på denne tråd

lette ben
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 22:57
normal er det mangel på respekt at de gør det, for at vise hvem der bestemmer osv. men svært at vurrdere i dit tilfælde når den ikke har gjort det før og i denne situation. mon ikke bare at den var omtumlet efter oplevelsen men markere dig hvis det sker igen

all you need is love

0
0
Svar på denne tråd

mangel på respekt...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 23:12

Tak for svarene.

Umiddelbart ville mit gæt også være "mangel på respekt", men det passer ikke helt ind her.

Kenzo har såmænd "respekt" nok. Han kan godt miste opmærksomheden nogen gange, og skal derfor have en kommando et par gange, men det har mere noget med hans unge alder at gøre.

Generelt lytter han fint efter, og vil med glæde gøre hvad man beder ham om. De eneste tidspunkter det kan være nødvendigt at hæve stemmen er, hvis han liiige får øje på en sød hund han skal hen og hilse på eller lign.

Han er aldrig trodsig når man giver ham en kommando, og han udfører dem prompte.

BOYCUT RODEO PÅ DANSK GRUND!

-------

Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes.

www.horsemind.dk

0
0
Svar på denne tråd

ikke dominans!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 23:43

men en overspringshandling og desuden et dæmpende signal...

Har set det før efter "overfald" fra anden hund eller hvis en træner (eller ejer) har talt for hårdt eller ignoreret hundens signaler..

Mvh

Malou

0
0
Svar på denne tråd

ikke hundeekspert
Forfatter: 
Dato:  16-04-2007 00:19

min første tanke var, at den markerede dig som sin flok eller sit territorium, i forhold til den angribende hund. Lidt ala : hun er min, hold dig væk. Det kan godt være det lyder helt ude i skoven, men det var det jeg kom til at tænke.

h-sine

Bedækning ved en sodrød Hackney hingst tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Ciller!
Forfatter: 
Dato:  16-04-2007 02:21

Jeg vil også mene som Kimmo, at det handler om at han ville markere, at lige netop du skulle hans modstander holde sig fra.

Jeg har en del hunde, og hvis(yderst sjældent) nogle af mine hanner er oppe at toppes(oftest en ung han som vil prøve at markere sig over for en ældre) så kan det hænde, den ældre(hvis han vinder slagets gang :-) ) markerer sig op af en eller flere tæver for at sige: Og dem holder du dig fra, for de er min ejendom!

0
0
Svar på denne tråd

Han stresser af
Forfatter: 
Dato:  16-04-2007 08:48

og letter ben op af det nærmeste. Det har INTET med dominans at gøre og det sker jævnligt "i mangel på andet" at lette ben op ad, så går det ud over ejerens eller det nærmeste andet - taske, stol og lign.

Hver gang din hund har været udsat for en stressende oplevelse, så lad den bevæge sig rundt - f.eks. i en lang dressurline og lad den få tisset af, så kommer stressen også hurtigere ud af kroppen på både hund og ejer og oplevelsen sidder ikke tilbage som en dårlig oplevelse, men blot som en oplevelse.

Mvh Gitte
Mor til Tera 2 år.

Jack D. (pinto ej kåret) tilbyder naturlig bedækning

Bomløs dressur stor købes :-) Torison eller lign.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Gitte
Forfatter: 
Dato:  16-04-2007 09:14

Jeg er HELT enig med Gitte - når hunde er meget stressede kan det ske, at de tisser op ad deres mennesker. Fordi de ikke rigtig kan samle 'tankerne' og overblikket.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider