Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvorfor er du medlem af folkekirken?
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:25

Hvorfor er DU medlem af den danske folkekirke? - og bruger du kirken til mere end dåb, konfimation, bryllup og begravelse?

Jeg kan starte ud med at svare...

Ja, jeg er medlem af den danske folkekirke for det har jeg altid været. Jeg er vel "født" ind i kirken i og med at jeg ikke har valgt den fra på noget tidspunkt. Men nu overvejer jeg og min mand at melde os ud, og evt. lade vores børn selv bestemme når de engang skal konfirmeres.

Nej, jeg/vi bruger den primært til de gængse begivenheder... Vi går ikke i kirke om søndagen eller til højtiderne, så det eneste tidspunkt vi kommer i kirken er ved dåb, konfirmation, bryllup og begravelse.

Hilsen Gitte
-
Ytringsfrihed i DK? Åbenbart ikke...
-
Der tages forbehold for fejl af enhver art.
0
0
Svar på denne tråd

fordi...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:26
jeg ikke har fået meldt mig ud!

C-SPRINGSTÆVNE FOR HESTE I ØSTJYSK RIDEFORENING (ÅRHUS) 28-29 APRIL 2007 -Årets første udendørs C-stævne!
Med klasser fra ULC til MB

LA-finale med 1000,- i hovedepræmie!
Info på: INFOSPORT og øjr.dk
0
0
Svar på denne tråd

Lige som
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:27

Heidi...

Har netop igår snakket med kæresten om jeg melder mig ud, men han forbliver medlem, så kan vi stadig få kirkebryllup..

Livet er en leg, man skal bare kunne reglerne..
0
0
Svar på denne tråd

Tja, det er faktisk...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:29

også årsagen til at jeg stadig er medlem - du fik bare sat de rigtige ord på, Heidi...

Hilsen Gitte
-
-
0
0
Svar på denne tråd

jeg er ikke
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:54
medlem af den danske folkekirke, fordi jeg er katolik, så jeg er medlem af den danske katolske kirke

Knuz

Kat

Hassan- glemmer dig aldrig.

du var mit et og alt!

R.I.P 29-11-06
Julie la Cour

Du vil altid være i mit hjerte!

0
0
Svar på denne tråd

jeg er medlem
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:07
fordi at jeg er blevet gift i kirke ,og mine børn er døbt og jeg syntes at det er hyggeligt at gå i kirke om julen ,og jeg syntes at de fleste kirker pynter og er hyggelige i landskabet ,og vil man giftes i kirke og døbe sine børn syntes jeg også at man skal betale ,og ik bare melde sig ud selv om man kun har benyttet kirken få gange , jeg betaler glædeligt min kirkeskat.

nille bulldog, jeg søger part på rolig hest ,2640 ,omr ,
0
0
Svar på denne tråd

kjdsgbksjdgb
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:10
er jeg heller ikke... og har aldrig været og skal aldrig være.

Hilsen Nanna uden hest
Smil til verden, og verden spørger hvorfor fanden du er så lalleglad.
Du skal vide jeg mente alt hvad jeg sagde,
fik bare aldrig sagt alt det jeg har ment
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:19
Manglende motivation til at melde sig ud. Jeg er på ingen måde kristen.
0
0
Svar på denne tråd

Det er jeg ikke...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:38
... fordi jeg ikke er kristen, og derfor har meldt mig ud. Jeg er ikke konfirmeret og nårjeg ikke er kristen skal jeg naturlgivis heller ikke giftes i en kirke.

£isbeth & Baloo
Experience is not what happens to you;
it's what you do with what happens to you.
Aldous Huxley
0
0
Svar på denne tråd

Fordi...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:39

jeg er for doven til at melde mig ud.

Jeg bruger ikke kirken - kun hvis jeg er pine død nødt til at møde op

Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:42

... jeg er vel kristen til husbehov, nyder at være i kirken til bryllup, barnedåb osv. Sætter generelt pris på kirkerne også pga. den historiske værdi, så jeg synes kun det er fair at jeg betaler min del af gildet.

Vh Tine

Hestens Urtehave- kig ind :-)

Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv.

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg er medlem af folkekirken
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:50

Hej

Da jeg var ung studerende meldte jeg mig ud af folkekirken. Den hørte for mig dengang ikke hjemme i en rationel verden.

Da min mor mange år efter lå for døden - en dødskamp, der varede 3 år - meldte jeg mig ind igen. Verden var for mig ikke rationel mere. Der måtte være noget, der var større end en selv. Det gav trøst om en større mening med det hele og en vej til at leve med savnet.

Med venlig hilsen

Lars

0
0
Svar på denne tråd

jeg er ateist
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 23:01

Jeg er Ikke medlem af den danske folkekirke, jeg meldte mig ud da jeg blev 18 år, desværre er jeg både døbt og konfirmeret.

Jeg deltager kun i kirker hvis det er absolut nødvendigt, og jeg gaber mig igennem hele seancen.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er kristen
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 23:10

...og tænder et lys før gudstjenestens begyndelse for at mindes min alt for tidligt afdøde mor og andre kære afdøde. Denne katolske skik har Egaa Kirke indført. Den er rigtig god til at minde os mennesker om, at der er noget, der er større end os selv.

Lars

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 23:13

Jeg er kun medlem fordi min mor gerne vil have jeg venter med at melde mig ud til jeg bliver 18.

Men vi har flere gange snakket om at melde os ud, da vi slet ikke ser nogen grund til at vi skal betale så meget til kirken.

"Why is it that the only person who can make you stop crying is the one who caused your tears?"
Kort, bordkort, bordpynt mm. sælges til enhver lejlighed - HP på vej!
Medlem af ACO - Anonyme Cocioholikere
0
0
Svar på denne tråd

Jamen ...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 23:31

Jeg er medlem af Den Danske Folkekirke, fordi jeg bekender mig til den kristne tro ...

Jeg er hverken Indre missionsk, KFUM/K eller lignende, men jeg er dansk og jeg er kristen, for mig, er det også en del af min kultur arv. Og som Lars skriver, kan det være en trøst/hjælp, at der findes "noget" der er større end en selv - En mening med galskaben - Vi har nok alle brug for, et eller andet sted, at der er en mening med livet ...

Nogle bekender sig til Kristendom, Islam, Reinkarnation, Hinduisme, Den Nordiske Mytologi etc... For mig er det ligegyldigt, men behovet for at "høre til" et fællesskab er noget de fleste levende væsener har brug for, og hos mig, er dette fællesskab så Folkekirken.

There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´

(Leonard Cohan)

0
0
Svar på denne tråd

Religion
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 07:29
Kæresten og jeg har meldt os ud for længst, til stor forargelse for en del af familien. Begrundelsen var ikke økonomiske, men som ateister er vi modstandere af al religion generelt.
0
0
Svar på denne tråd

folkekirken
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 07:58

Det er jeg ikke. Jeg er ateist og mener at religion er roden til alt ondt. Jeg synes egentlig det er lidt hyklerisk når folk egentlig ikke rigtig er troende og render i kirke til jul osv. -Eller kun er medlem fordi man vil giftes i kirke. Nå, men folk må tro på det de vil, bare de ikke prøver at prakke mig deres tro på.

Er iøvrigt hverken døbt eller konfirmeret. Mine forældre mente deres børn selv skulle have lov til at bestemme om de ville være medlem af folkekirken. Det takker jeg dem for.

Min kæreste meldte sig ud for nogle år siden, der er ingen grund til at være medlem og rende og betale til det når man ikke tror på det.

Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd

dkdkdkdkdk
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 08:25

Jeg tror desværre ikke på gud som sådan, altså jeg går ikke i kirke om søndagen og beder til ham når noget går mig på...

Derfor ser jo dog mig selv som kristen alligevel.

Men jeg er medlem fordi:

-alle mine værdier er kristne (de fleste danskeres personlige værdier er vist kristne )

-de fleste præster gør et kæmpe indsats når det gælder mennesker i krise (da min søster mistede sin lille søn, var det præsten som var der først og præsten har hele tiden har haft en omsorg for familien - både til at tale med og med praktiske ting.)

-kirkerne skal bevares, de er en stor del af vores historie.

Og når alt kommer til alt, så er det nu skønt at gå i kirke, høre prædken fra en god præst, som får en til at tænke tanker og ikke mindst at sidde og synge med på alle de skønne salmer - med mit "eget næb"

Og jeg holder meget af vores kristne ceremonier - dog vil jeg gerne fritages for "de sorte" (indremissionske) præster. Giv mig en klog og moderne præst! Ellers er det bare så kedeligt at gå i kirke...

Kh. Anja

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 08:39

jeg er ikke mere medlem af folkekirken blev i sin tid meldt ud da jeg var Jehovas vidner men er det ikke længere.

Til dem der er for doven til at melde jer ud har i vist ikke helt gennemskuet hvad det koster, det er faktisk en del om året man giver iforhold til hvad folk regner.

If life is a joke - i don´t get it

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er medlem
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 08:42

og det forbliver jeg at være.

Det endda uden at være kristen, uden at gøre brug af kirken i min dagligdag. Der går år mellem jeg er i kirke.

Alligevel betaler jeg hvert eneste år mange penge i kirkeskat. Jeg nyder synet af de danske kirker i landskabet, jeg glædes over at mennesker kan finde trøst i disse rum. De danske kirkegårde er ren balsam for det mennesker sind i svære stunder. Præsterne giver trøst til oprørte sind, uanset årsag.

Dette vil jeg gerne yde mit bidrag til, uden nødvendigvis selv at gøre brug af folkekirken.

Venlig hilsen

Zanne (den gamle) der stadig savner Bæ9

Vil du bo superlækkert på landet, en god halv time fra Kbh - så kig her
0
0
Svar på denne tråd

Zanne...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 09:45
...Du kom mig i forkøbet.
Jeg ser absolut ikke mig selv som kristen. Ja der er mange gode værdier deri men det meste af det er i mine øjne et spørgsmål om menneskesyn og ikke om religion.

Religion er i mange henseender roden til alt ondt... men bestemt også en stor hjælp for mange mennesker.

Jeg er både døbt og konfirmeret... Det bestemte mine forældre. Men viet af en "kommunal" i min skønne have.

Jeg kommer i kirken, når jeg bliver inviteret. Og har hørt mange gode prædiker. (Bla da min søn blev konfirmeret sidste år)

Min ældste søn er ikke døbt. Det var ikke så "nødvendigt", da vi boede i Kbh. Men de to næste er begge døbte. De er nemlig født på landet. Og da jeg ikke, når de er ½ år gamle, kan vurdere, om de bliver "stærke" nok til at skille sig ud i teenage-årene, hvor de jo skal tage stilling til konfirmation (og dåb, hvis ikke det er klaret) har jeg begge gange valgt at lade dem døbe.

Konfirmation må de selv bestemme. Og selv om nogle "forarges", så får mine børn samme fest uanset om de bliver konfirmeret eller ej. Det skal ikke være festen, som er afgørende.

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål...

Jeg er medlem af den danske folkekirke fordi det er en "nem" måde at støtte folk i nød. Fordi den danske folkekirke trods alt gør et stort stykke arbejde. Og fordi jeg synes kirker er smukke i det danske landskab og en stor del af vores historie og kultur.
Så jeg betaler også min kirkeskat med glæde.

I øvrigt ligesom jeg betaler resten af min skat med glæde. Det er nok en af de eneste ting i verden, som jeg aldrig har brokket mig over. (Da min søn brækkede benet var vi gratis på hospitalet en gang om ugen i flere måneder. Min søn får su. Jeg var engang på kontanthjælp. Min mor kan få hjælp til briller. (Dog ikke nok hjælp til de gamle) osv)

Så jeg er klar tilhænger af at bevare de danske kirker og den danske folkekirke selv om jeg bestemt ikke er kristen.

Maria

Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 10:10
jeg er heller ikke medlem!!! Er hverken døbt eller konfirmeret og skal heller ikke giftes i en kirke, så...

Pernille med DV-hesten Rigoletto.

Respect your fellow earthlings - don`t eat them!

Go vegetarians!

0
0
Svar på denne tråd

Kirkeskat
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 10:39
Kæresten og jeg sparer 8000 kr per år, efter at vi er blevet meldt ud, det er en pæn sjat penge.

Det sædvanlige argument med at kirkeskatten går til istandsættelse og bevaring er jeg ved at være godt træt af. Et lille kig på Kirkeministeriets hjemmeside www.km.dk/samletoekonomi.html viser at ud af de 6 mia, går kun 13% til vedligeholdelse ...resten går til præstepensioner, lønninger osv.

Nej, vi meldte os ud af personlige årsager, hvilket har vist sig at være en stor økonomisk fordel.
0
0
Svar på denne tråd

Hvordan..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 11:13

Melder man sig ud

Hilsen Betty

Forelskelse er en momentan form for sindsyge

citat : Garfield

Søges Bon Bon's Beauty kat 2 broget ponyhoppe solgt til Fyn

0
0
Svar på denne tråd

Udmeldelse
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 12:02
Meget simpelt.

Du skriver en udmeldelse og sender den sammen med din dåbsattest til dit lokale kirkekontor/sognepræst. Derefter får du besked om udmeldelsen, samt en fødselsattest.

Husk blot at det kun kan gøres til udgangen af et år (inden 1 Januar hvert år). kæresten og jeg meldte os ud februar sidste år, men måtte betale kirkeskat i de efterfølgende 11 måneder, fordi vi ikke lige var opmærksom omkring reglerne.
0
0
Svar på denne tråd

ang. folkekirker...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 13:14

eg er medlem af folkekirken, fordi jeg endnu ikke har nosset mig sammen til at melde mig ud endnu...dovenskaben længe leve :P

Jeg går i kirke lige så tit som præsten - dvs når jeg SKAL! ved families bryllup'er, konfirmationer, dåb og det mere sørgelige...begravelse.

Jeg skal aldrig selv giftes i en folkekirke, mine børn skal ikke døbes der og jeg skal forhåbentlig aldrig have 'en gejstlig' til at sige de sidste 'bevingede' ord inden jeg engang skal kules i jorden.
Så foretrækker jeg helt klart, man bare skipper ævlet og der bliver spillet;"fik du set hvad du ville.." for at overholde traditonerne *host* - eller skal jeg nok selv finde en spændende musik liste frem *gnæk gnæk*

Til den tid vil det forhåbentligt være muligt at blive begravet i 'ikke indviet' jord, og evt. have muligheden for at købe 'rettighederne' til at hvile under et smukt træ i en stor skov i 99 år.

Desuden vil jeg hellere se skove og landskaber og gamle historiske landemærker end indmaden af en kirke.

Så medlemskabet behøvder jeg vist ikke, for at 'berettige' de få gange hver tiende år jeg vover mig indenfor.

mvh Heidi (- der skal meldes ud INDEN 1.jan 08, det er jo helt vildt mange penge at spare )

~ hesteløs ~

Men med 2 tykke madorgler:

Benzer & Chloe

Købes:

Læderridestøvler str.42, læg ca.38 cm, højde (målt indefra) ca.41-42. max.450

ridehjelm str.61 - 62, UDEN ørebøjler og for meget for. max.300

0
0
Svar på denne tråd

hej gitte
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 13:40

du skal bare lige vide, at hvis du melder dig ud af folke kirken,

så kan dine børn stå med et stort problem den dag du dør, hvis de ønsker at få dig afsted fra kirken, dette kan nemlig ikke lade sig gøre, har lige selv prøvet det med min søn som afgik ved døden den 3-12-06, ham mente ligmanden nemlig ikke kunne komme afsted fra kirken da han ikke var medlem, det der gjorde at vi fik lov til at bruge kirken aligevel, var at han netop ikke selv havde sagt fra til kirken da han kun var navngivet.

Jeg meldte mig selv ud for flere år siden, men bliver medlem af folkekirken igen, da der er noget over at komme afsted fra kirken, det er lige som at sige ordenlig farvel, det kan godt være at det er mig der er mærklig, men det her tænkte jeg først på da min egen søn døde.

jeg skal ikke pådutte dig noget, men tænk dig godt om, inden du melder dig ud, jeg var nede og se kapellet da min søn skulle afsted, og jeg kan fortælle dig at jeg var græde færdig, skulle min dejlige søn bare afsted på den iskolde måde, nej det vil jeg ikke byde nogen, og var derfor glad da præsten gav os ret til at bruge kirken med salmer tale og det hele meget smukt.

Hilsen Conny

0
0
Svar på denne tråd

Begravelse
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 14:19
Med al respekt for din søn og din ændrede holdning omkring medlemsskab af folkekirken Conny, så er her en god beskrivelse af en smuk og ukompliseret begravelse uden de store omkostninger og kirkelig indblandning.

www.ateist.dk/downloads/ 20050512buk.pdf
0
0
Svar på denne tråd

Utrolig smuk begravelse...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 14:32

der er beskrevet i filen - Tjinca... og lige efter vores ånd. Så jeg tror jeg vil tage en snak med min mand om dette, selvom vi forhåbentlig ikke får brug for det før om mange år.

Parina - da jeg ikke ser mig selv for kristen, kan jeg heller ikke stå inde for at opdrage mine egne børn i en tro, som jeg ikke selv er blevet opdraget i... Det ville være at lyve, hvis jeg sagde ja til det under dåben, og derfor gør vi os de overvejelser i øjeblikket. Hvis vi endelig skulle vælge dåben, vælger vi også at blive kristne - men det vil for mig stadig være falskt, da jeg ikke tror på gud og alt det der følger med.

Når jeg en gang skal bisættes, så håber jeg at mine børn følger mit sidste ønske - og til den tid vil det formentlig være normalt at blive bisat uden for kirken.

Såfremt at jeg/vi skulle blive nød til at begrave et af mine børn, så vil jeg/vi undersøge mulighederne først så godt vi nu kan ud fra omstændighederne - men at det er mere besværligt at bisætte sit barn eller mand, hvis man ikke er medlem af kirken, vil ikke afholde mig fra at melde mig ud.

Hilsen Gitte
-
-
0
0
Svar på denne tråd

begravelse...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 14:48

Ja med al respekt for din søn og ændrede holdning til medlemsskab af folkekirken, så ville jeg også på banen her vedr. begravelse.

Min kærestes lillebror døde her for et par år siden af en alder af kun 19 år, da blev han begravet i kapellet uden tilstedeværelse af nogen præst. Han var ikke medlem af kirken, det samme er hans forældre heller ikke...

De holdte en 5 - 10 min lang tale for/om ham, i fællesskab, de gjorde det ikke uden tåre, men de bevarede fatningen og gjore det.

Jeg opfattede ikke kapellet som værende koldt, jo det sted han blev opbevaret og det 'kirkelige' rum der lå i tilstykke til det. Men der hvor han blev begravet, var et varmt og lyst rum uden kors og kristelige ting.

Jeg tror også at hvis man melder sig ud af folkekirken, så må man som minimum tage stilling til sin egen begravelse og få noget nedfældet, så skulle man stille skoene uforventet. Så har de efterladte noget at forholde sig til...det er lidt mere ligetil når man er medlem af folkekirken.

Den dag i dag nære jeg den største respekt for mine svigerforældre fordi de havde styrken til at 'tale for deres egne', for jeg tror absolut ikke jeg ville kunne have fået så meget som et kvæk frem, hvis det var mig der skulle holde tale i sådan en situation.

~ hesteløs ~

Men med 2 tykke madorgler:

Benzer & Chloe

Købes:

Læderridestøvler str.42, læg ca.38 cm, højde (målt indefra) ca.41-42. max.450

ridehjelm str.61 - 62, UDEN ørebøjler og for meget for. max.300

0
0
Svar på denne tråd

folkekirken
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 19:08

Er jeg medlem af fordi jeg har min tro.At jeg så ikke praktiserer den i kirken hver søndag er en anden side.Men har jeg brug for det går jeg i kirke.

Er både døbt,konfirmeret og viet i kirke,ligesom vores datter er døbt.

Annette

Sælges:

Eskadron kombi underlag str.full.

RTS bukser str.84.

Billeder på præsentationen.

0
0
Svar på denne tråd

Kristendom.
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 19:12
Tjah et eller andet skal man jo tro på.

Just do it !

DV/Oldenborger/Hannoveraner

0
0
Svar på denne tråd

fordi..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 20:47

Jeg først kan melde mig ud når jeg bliver 18!

man jeg ville ønske jeg aldrig var blevet døbt.. hehe

-Veo

Stald Nordlund

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

.

* Ungdomshuset lever stadig *

'Væggene er måske væk, men VI er her stadig'

VI SES PÅ GADEN !

0
0
Svar på denne tråd

folkekirken
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 20:48

Jeg troede faktisk jeg var udmeldt, men det er jeg ikke, jeg har i alt fald lige modtaget en ny dåbsattest i forbindelse med navneskift.

Jeg er ikke kristen og har derfor ikke brug for at blive begravet eller gift i kirken, men eftersom jeg er totalt religionsnørd og derfor af og til nyder at sidde i en kirke til en gudstjeneste bare for at se hvad der sker og hvad der bliver sagt, så har jeg besluttet at jeg godt kan betale kirkeskat lidt endnu. Selvom jeg overvejer at nedlægge protest, for kors hvor er den lokale kirke da bare grim. Betaler jeg virkelig til noget der ligner en brandstation?

Sif - håbløs middelalderkirkeromantiker

------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.

0
0
Svar på denne tråd

folkekirken
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 23:05

Jeg har altid været medlem, og vil altid være det. Ikke fordi jeg normalt går i kirke, men en smule kristen er man vel. syntes det er rart at have noget at tro på. Selve troen giver mig trykhed, og så har jeg det godt.

Kæresten er gammel jehovads vidne så han er ikke medlem og bliver det nok heller ikke, han tror ikke på noget der ikke kan vises videnskabeligt.

Jeg går dog med et spørgsmål: Hvis jeg er medlem og han ikke er, kan man så godt blive gift i kirken selv om han ikke er medlem (i tilfælde af dette engang skulle ske)???

Ninkamus

Love is like the wind, you can't see it but you can feel it!
I KNOW :)
0
0
Svar på denne tråd

Til Ninkamus
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 23:10

Ja

mvh Lars

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 23:11
Lars: Tak for det

Ninkamus

Love is like the wind, you can't see it but you can feel it!
I KNOW :)
0
0
Svar på denne tråd

Den kristne tro..
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 00:27
Hvorfor er DU medlem af den Danske Folkekirke? - og bruger du kirken til mere end dåb, konfirmation, bryllup og begravelse?

Jeg kommer ikke fra en særlig religiøs familie, vi tog i kirke i julen og ved de andre ovennævnte kirkelige højtider, som så mange andre danske familier. Jeg må også indrømme, at jeg i en alder af 14 ikke var i stand til at vælge min tro TIL, jeg valgte den bare ikke fra. Ting ændrer sig ofte, jo ældre man bliver og pga. personlige oplevelser og dødsfald er det blevet utrolig vigtigt for mig med årene.
Kristendommen er idag for mig en 'livs-guide', en livs filosofi, selv 'bare' til dagligt brug. Jeg går oftere i kirke, til gudstjenester eller bare 10-20min en dag, hvor jeg har brug for at tømme hovedet.
Jeg er yderst taknemlig for at ha' åbent øjnene op for det og håber også at kunne hjælpe andre i fremtiden, der måtte have brug for samme.

Mvh

Sanne - kommende stud.theol
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 02:09

...medlem af den danske folkekirke fordi jeg synes, at det er en uundværlig institution i det danske samfund. Ligesom jeg også gerne giver penge til andre gode formål, så betaler jeg også min kirkeskat. Det er ikke de 0,1%, der vælter mit budget. ;)

Kirken bruger jeg som en del af min kulturarv. Kristendommen er en del af vores historie og vi bygger de fleste traditioner på kristendommen (med et meget tydeligt hedensk islæt! ;) ), og jeg synes ikke, at den skal nedlægges. Den er et anker og et holdepunkt for mange danskere og for vores kultur. Det ville være trist at se alle de smukke danske kirke forfalde og en masse moskeer skyde op istedet... :) Det er nemlig ikke en del af vores historiske arv og kultur. ;)

Jeg går sjældent i kirke, for jeg er ikke kristen, men når jeg er der, så er det med respekt for andres tro og følelser, og selvom jeg så finder det dræbende kedeligt og tåbeligt (det gør jeg nu ikke, men hvis...) så deltager jeg stadig og uden at demonstrere, for det betyder meget for andre. :)

Der går ingen skår af mig ved at være døbt og konfirmeret, selvom jeg idag bekender mig til en helt anden tro. At ønske sig u-døbt er for mig helt uforståeligt - man bestemmer jo selv, hvad man bruger sin dåb til. :)

Mine 3 børn er døbt og vi er ikke bange for at snakke tro med dem. Selvom vi ikke er kristne, så skal de da selv have mulighed for at vælge om de vil det ene eller det andet eller slet ikke. :) Dåben er en gave, den kan ikke byttes, men man kan undlade at bruge den. :)

Desuden, så kan jeg godt stå inde for størstedelen af de kristne budskaber. Undtagen de kvinde-undertrykkende. Men de bliver jo også fortolket og modereret idag. :)

Og faktisk, så mener jeg, at flere burde gå til gudstjeneste oftere. Ikke så meget for at høre "guds ord" men fordi langt de fleste præster faktisk har noget meget fornuftigt at sige. Og mange af de værdier, der formidles i kirken kunne - efter min mening - være med til at skabe et bedre og mindre egocentreret samfund. Så jeg stemmer helt klart for den danske folkekirke. :)

Camilla

Festsange forfattes. 250,- pr sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er medlem
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 08:24

fordi jeg er kristen.

Camilse og Looksen

JA... Looksen er Lukas, som i virkeligheden er Sondergardens Look At Me. Men lige meget hvad, så er han en hest der elsker gulerødder

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

For mig er det helt naturligt
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 12:35

at betale til kirken, da jeg er kristen.

Er egentlig ikke den flittigste kirkegænger, men glæder mig over at den lokale kirke nu har lagt gudstjenesterne 10:30 om søndagen, så man BÅDE kan få lov at sove lidt længe OG komme i kirke, hvis man har lyst til det ;)

Vi var der faktisk her til formiddag, og præsten formåede at holde en prædiken som gik rent ind hos vores niårige datter. Det er, efter min erfaring, noget alt for få præster evner.

Det største problem i Folkekirken er de "støvede" præster der er mange steder. Tror også en del af menighederne er lidt forstokkede og konservative. Formodentlig kunne man sikkert nå mange flere, ved at gøre gudstjenesterne mere nutidige...

Men det er en anden snak... ;)

In my opinion, a horse is the animal to have. Eleven-hundred pounds of raw muscle, power, grace, and sweat between your legs - it's something you just can't get from a pet hamster.

~Author Unknown

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 13:07

Jeg er kun medlem af kirken fordi jeg gerne vil have kirkebryllup på et tidspunkt.

Men ellers bruger jeg ikke kirken til noget. Og drengene er heller ikke døbt. De må selv bestemme om de vil eller ej. Min kæreste er ikke medlem af kirken mere, da han ikke tror på gud og i øvrigt syntes der er nok at betale skat til. Han er ravisor og vil ikke betale til noget han ikke bruger og ikke tror på.

Mvh. Lene

Fjordhest udlånes til ifoling 2007.

Kikkis kommede fjordhesteføl efter Idon Busklund sælges.

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Folkekirke
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 13:17

Jeg er medlem fordi jeg ikke synes, jeg betaler skat nok i forvejen

Nej, ligesom Himmelfjer vil jeg egentlig gerne være med til at betale for at vores kirker består o.s.v. Kristendommen er en masse for en masse mennesker, og det vil jeg gerne støtte, selvom jeg ikke selv får noget ud af det. Fornylig blev min mormor begravet i kirken, og det var en smuk og bevægende oplevelse, som jeg sagtens kunne tage del i af respekt for resten af familien og deres tro.

Jeg er ikke kristen, og jeg kunne ikke få mig selv til at blive gift i en kirke. Vi talte om det, men vi blev enige om at det var usmageligt at hykle om sin tro i forbindelse med så vigtigt et løfte til hinanden.

Af samme grund er vores datter ikke døbt, men hvis hun vælger at melde sig ind i Folkekirken i forbindelse med konfirmation, vil vi naturligvis støtte hende i det.

Jeg er nok medlem af folkekirken fordi "det er man jo".

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Folekirken
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 13:54

Fordi jeg ikke har tager mig sammen til at melde mig ud endnu, men sker nok snart

The number of people watching you, is directly proportional to the stupidity of your action...

www.haflinger.dk

0
0
Svar på denne tråd

fordi hehehe
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 14:46
fordi jeg tror på jesus kristus og co...

Pas din hest min 6 dage om ugen ellers så lad vær med og ha

den.

du skal ikk ride den hverdag men så gå en tur eller mug ud i boksen.for vis du ikke kan passe den så skil dig af med den, der er det synd

0
0
Svar på denne tråd

Kirkegang
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 14:58

Jeg er også medlem af folkekirken og kunne aldrig finde på at melde mig ud. Jeg render bestemt ikke i kirke hver søndag, faktisk er jeg næsten aldrig i kirke, men hvis jeg skulle får problemer endag har man et godt holdepunkt og præsten er god at tale med.

Vi har verdens bedste præst i Understed kirke i Nordjylland. Hun holder nogle utrolige gudstjenester. Til fastelavn var hun klædt ud og 1. søndag i advendt holder hun bamsegudstjeneste. Hun mener 75% af de danske præster er død kedelige og burde pensioneres.

Jo kommer i nord for fjorden en søndag, så gå i Understed kirke.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Fordi...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 15:24

...Jeg er kristen...

Så simpelt er det.

Men går pt ikke i kirke - vores præst holder nogle prædiker der kan slå en død mand ihjel af kedsomhed... Desværre. Men de ældre elsker dem!

Men en dag vil jeg gerne i kirke hver søndag, og med tiden håber jeg på kirkebryllup og flere børn der jo skal døbes :-)

0
0
Svar på denne tråd

vorherre bevares
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 15:49

Gud.. hvor er der dog mange ateister eller hedninge eller hva det dog hedder..herinde!

De fleste er jo kun medlem at "gammel vane"...

Hva med mig selv... bum bum.. tjoe også bare af gammel vane, da jeg ikke tror på en "vorherre"

Jeg har ofte talt om at blive meldt ud, men min bedre halvdel glor så gudsforbandet på mig hver gang, han er meget bundet til traditioner.

Mvh Nell

Stop Rodeo på Dansk grund!

skriv under her.

NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

det er jeg..
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 16:12
det er jeg heller ikke, og bliver det aldrig.
0
0
Svar på denne tråd

En længere snak...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 18:16

havde manden og jeg mens vi gik en tur i det lidt grå og kedelige forårsvejr i dag... Han er lidt vaklende lige nu, og skal nok bruge lidt tid til at finde ud af om han stadig vil være medlem af kirken eller ej...

Jeg er blevet lidt mere afklaret, efter at have læst mange af jeres argumenter for enten at være medlem eller ikke være det.

For mig at se, så er man enten medlem og dermed kristen med alt hvad det indebærer ellers er man ikke... For mig at se kan man ikke være "støttemedlem". Så pr. 1. januar 2008 er jeg ikke længere medlem af kirken, da jeg ikke tror på Gud, Jesus, genopstandelsen, paradis osv. Jeg er med andre ord ateist.

Jeg tror mere på Darwins teorier end at Gud lavede jorden, planterne og dyrene samt menneskerne på 7 dage. Jeg tror på at vi nedstammer fra aberne og teorien om Big Bang.

Nogen i min familie vil ganske givet få kaffen galt i halsen - men det må de om... Jeg kan ikke stå inde for at være kristen, hvis jeg ikke tror på det kristendommen bygger på.

En tankevækkende ting eller snarere konstatering - er at utrolig mange herinde er medlem af kirken fordi de IKKE har fået taget sig sammen til at melde sig ud... Ikke fordi de er kristne.

Hilsen Gitte
-
-
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 18:26

jeg er medlem fordi jeg gerne vil støtte nogle historiske bygninger, gå i kirke til jul og engang blive gift i en, og når tid kommer vil jeg gerne kules i jorden på familiegravstedet.

Michelle

Hvis du er positiv ser du løsninger.

Hvis du er negativ ser du fejl.

0
0
Svar på denne tråd

Folkekirken
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 19:29

Jeg er ikke med i folkekirke-klubben.

Jeg er hverken døbt eller konfirmeret. Mine forældre kunne ikke se meningen med at få mig døbt, når de ikke var kristne, og jeg ville have følt mig som den største hykler hvis jeg var blevet konfirmeret, af samme årsag.

MichelleB: Jeg vil lige påpege at du altså ikke skal fremvise medlemskortet for at få adgang til julegudstjenesten, ej heller for at blive gravet ned i indviet jord

0
0
Svar på denne tråd

ikke medlem
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 19:48

Er ikke medlem mere meldte mig ud for over 10 år siden

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 19:59

Jeg kan ikke sige jeg er medlem fordi jeg er kristen - for jeg betegner mig mere som ateist end som kristen, men så igen jeg er både døbt og konfirmeret - ikke fordi jeg har haft nogen tro- mere fordi "alle andre" blev konfirmeret.

Det er min kærestes drøm at have et kirkebryllup og for at følge hans ønske skal vi have et kirkebryllup når tiden nærmer sig...

I bund og grund er jeg vel også medle, fordi jeg ikke har "taget mig sammen" til at melde mig ud, for jeg er ikke kristen, er kun i kirken når det er påtvunget, senest da min kærestes bedstefar gik bort...

Mvh Heidi, hestene og hundene.

Wee jeg får snart min nye Amerikanske colliehvalp fra www.lassie.dk

Collies - angels in fur coats

My dog is a princess Pomeranian

0
0
Svar på denne tråd

Hej Tjinca
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 20:32

ja det var en smuk begravelse må jeg sige, hver har jo sin mening, jeg skrev ikke det her for at omvende nogen for det er op til folk selv, men som der var skrevet, ja så går man helt i chok, og det kan da godt være at det er det jeg er gjort, man hager sig nok fast i alt på et sådan tidspunkt, måske er det for at tro på noget, jeg må indrømme at jeg ved det ikke.

MVH Conny

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider