Der er vist ikke nogen tvivl om, at der er hovawart i jeres vovse. Både på den beskrivelse du har lavet af ham, også på hans eksteriør.
Hovawart´en er ikke en førstegangshund. Den kræver en del opdragelse, og det skal helst gøres på en måde, så den opfatter det som leg. Men den er meget lærenem, og elsker at lære nye ting.
Det er en gammel tysk brugsrace, der kan lide at lave noget. Hovawart betyder noget i form af "gårdvogter" på tysk. Den passer på hjemmet og vil gøre alt for sin ejer. Den knytter sig enormt til sin ejer, og til stedet hvor den føler tryghed. Hvilket gør at en hovawart sjældent strejfer.
Hovawart´en er ikke en byhund, da der vil være alt for mange ting, den skal være obs og passe på. Den vil hurtigt blive stresset.
En hovawart kræver plads og tålmodighed. Da et skridt i den forkerte retning, hurtigt kan blive et tilbageskridt i dens tillid til dig.
Det er en race man skal opdrage på hele tiden, ellers er den så klog, at den meget hurtigt tager magten fra dig.
Med de små men´er oppe over, så har jeg vist sagt, alt det ikke så positive om hovawart´en. Derud over har du simplethen en ven for livet.
En altid glad og legesyg hund, som vil gå sammen med dig, igennem tyk og tyndt, ild og vand. Evig tro og altid til at stole på.
Jeg har aldrig oplevet at han ikke har kunne sammen med andre hunde, hverken tæver eller hanhunde. Nu har vi trods alt snart mødt en del, når vi er i hundeskoven. Hvor hundene bare kan løbe frit rundt, uden snor.
Når jeg hegner eller bare går og nusser i haven en hel dag, så har jeg Barney ved mig konstant. Han viger ikke fra min side, selv om det regner, blæser eller sneér.
En meget typisk hovawart repons, så jeg da jeg var højgravid i 8 måned. Jeg var ude for at fodre, da jeg pludseligt fik det meget dårligt og måtte støtte mig op af væggen i løsdriften. Hestene havde selvfølig set mig, og kommer løbende ind for at få mad.
Det resulterede i at Barney, hoppede igennem et stødhegn med 8000 volt i (han fik stød). Og fik jagtet hestene væk fra løsdriften, indtil at jeg var frisk nok, til at komme væk fra løsdriften og kalde ham til mig. Det var trods alt 5 heste og ponyer han fik holdt i skak.
Det er det som jeg normalt bruger som eks. når folk spørger "hvad en hovawart, er for en slags hund."
Ikke andet end rosende ord om hovawarten herfra.
Mvh. Lotte.
Lige et billede af skønlingen, sammen med hans veninde Enya. Hun fylder lige så meget som hans hoved.

Mvh. Lotte.