|
|
| At feje staldgangen.. |
|
|
HJÆLP! Jeg står med min hest på en rideskole. I stalden står der et par unge tøser som ALTID glemmer og feje staldgangen.. Det er sagt så mange gange til dem. Både pensionerne og bestyrelsen har haft fat i dem, og de glemmer det. Hvad skal man gøre for de husker det? Kan man godt "smide dem ud" kun for det?? Det er ret belastende, og bestemt ikke køn og se på når man kommer...
Hilsen Jette med den dejlige Nazal. <3Hvil i fred Loke. Død D. 24-8-06<3 <3Hvil i fred San Diego. Død D. 5-11-06<3 <3I er begge elsket og savnet<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det.. |
|
|
står i reglerne, så kan de da godt smides ud på grund af det.. De holder jo ikke reglerne..
Krone og bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Midtjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det godt |
| Forfatter:  |
Ronjaven |
| Dato:  |
02-04-2007 20:36 |
|
har tidligere haft et par unge damer i stalden som ja ikke engang skovlede op efter sin hest pisse ireterende,men de piger vi har nu er flinke og fejer altid efter sig vi har osse en ordensplan hængende i stalden hvor det blandt andet står. mvh katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indskærpe! |
Kristina König |
02-04-2007 20:42 |
|
Det er vel blot et spørgsmål om, at de får at vide at sådan ER det faktisk på stedet. Det må siges til dem på en måde, hvor de forstår budskabet. Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den samle gamle sang... |
|
|
Jeg kan holde 20 års jubilæum som rytter i år. Og i samtlige 20 år, har der været tøser, drenge, unge, gamle og selv staldpersonale, der ikke mener det er nødvendigt at feje. Og jeg er ret sikker på, at dette også har været et problem 20 år før jeg kom ind i sporten. Det er desværre en af de ting, som visse mennesker ikke ser sig i stand til at udføre. Ja vel er det da belastende og ikke mindst når der kommer 'gæster' i stalden. Men om man ligefrem kan smide folk på porten for det, det tvivler jeg altså på. Da jeg arbejdede i en stald, stak jeg gerne en kost i hånden på bestemte personer, og stillede mig pænt ventende og i den grad vejledene op, indtil gangen var fejet. Tro mig, intet virker. Dagen efter er problemet det samme. Hvis man ikke er kodet ind fra begyndelsen, til at staldgangen skal være præsentabel, så falder det ikke naturligt. Og det er specielt galt på rideskoler, hvor der er staldpersonale..'til den slags'.
*Dressursadel sælges/Byttes. *Shetterhoppe købes. Se præs. for yderligere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
Raggie |
02-04-2007 21:23 |
|
Jeg er et fjols til at sige det, hvilket svier til min egen røv... Der hvor jeg står: Jeg kan komme til en pæn staldgang, så muger jeg ud, henter halm, fejer, og staldgangen er atter fin. Mens jeg "prutter/nusser" med hesten, så kommer der en ny ejer som henter halm, denne fejer bare ikke...og tar hjem...nogen gange har ejer af stedet kun set mig, ergo er det mig der har "svinet"...gider det bare ikke, da jeg er ret ordentlig hvad angår mine dyr. Næste staldmøde kommer det op på, for denne handling mistænkeliggør jo os alle i stalden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Egen staldgang |
|
|
Da jeg er indehaver af min helt egen staldgang, bliver der kun fejet når jeg syntes det trænger og det gør det hver anden dag ca. Jeg fejer som regel efter at have vandet staldgangen med en vandkande med spreder, det minimerer støvet. Dette gøres selvfølgelig kun når der ikke er frostvejr. Da jeg havde hesten til at stå "ude i byen", fejede jeg efter mig selv og min hest og de andre - det bliver man hurtig træt af. Jeg underviser miniputter på en rideskole og de får en simpel besked: hvis du ikke rydder op/fejer efter dig er der ingen ridning! Simpel logik, da de jo ikke er de eneste der bruger stalden. Desværre er det ikke den slags lærdom der altid hænger ved - til stor irritation for andre. Omvendt kan man spørge om det overhovedet er sundt for staldmiljøet at alle støvpartikler og andet skidt bliver hvirvlet rundt i luften 30 gange om dagen!? Men klart, det ser pænest ud når der er fejet.
KH Pia Mangler du en sød børnepony? Klik HER for info BRODERI TIL HESTEFOLKET: WWW.SHOPFREKA.DK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At feje.. |
|
|
Sagen er dne at der sådan set står en vandekande ved vandhane de pågældende personer kan tage og smide vand der hvor de har stået. Det handler om et sted og ikke en hel staldgang.. Det er bare så belastende at se hvide hår ligge på staldgangen sammen med hov møg og andre efterladenskader fra hestens ende, modsat hoved.. Jeg forstår ikke at det er så svært at tage en kost og feje det ud på møddingen. Det ville give et meget bedre mijø mellem pensionærerne, da alle bliver sure på alle fordi de ikke fejer. og er der en eller to der ikke fejer er det svært at få f.eks. rideskole børnene til at feje. Så står de bare der og glor "Jamen hvorfor skla jeg feje når hun ikke gjorde?" Og ja.. Hvorfor egentlig. Det er sQ svært..
Hilsen Jette med den dejlige Nazal. <3Hvil i fred Loke. Død D. 24-8-06<3 <3Hvil i fred San Diego. Død D. 5-11-06<3 <3I er begge elsket og savnet<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staldgang?... |
|
|
hej du kan sige til dem at det gør sådan at hvis der opstod en brand er de skyld i at den er blevet større og er skyld i at deres ynglingshest døde eller blev såret!... men man kan altid overdrive lidt... det hjalp med mig og det har hjulpet med andre piger jeg kender:)
Elsker min dejlige pony Daphne <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| såmen ,.. |
|
|
Når i ser det går i hen til dem og siger "nu skal jeg holde din hest for dig mens du går ind i stalden og fejer efter dig" I skal selvfølgelig være nogle stykker som gør det så det er HVER gang de glemmer det at der er en som gerne vil holde deres hest, så skal du nok blive trætte af at blive jaget af hesten for af feje, den bedste er at få underviseren til at sige "der er ingen undervisning før der er fejet"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sæt et beløb på det at feje |
|
|
staldgangen og læg det til staldlejen hver gang det forglemmes.
Mvh Gitte Mor til Tera 2 år. Jack D. (pinto ej kåret) tilbyder naturlig bedækning
Bomløs sort str. bred mås (rytterens) købes 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor feje |
HeidiZ |
02-04-2007 23:07 |
|
hele tiden egentlig? Jeg vil helst feje så lidt som muligt, hvis hestene står inde. Der er så mange støvpartikler som hele tiden bliver fejet op i hovedet på os og hestene, og det er slet ikke sundt. Så både for min og hestenes skyld, bliver der kun fejet 'i bund' en til to gange dagligt.
-HeidiZ  *** You need to feel alive - to stay alive AMBITIØS KONKURRENCE RYTTER (dressur) SØGER JR/YR LÅNEHEST se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... |
|
|
Dén har jeg prøvet mange gange. Og min erfaring siger, at de lærer det aldrig.  Jeg har lært, at jeg ALDRIG skal et sted hen med børn eller yngre piger igen  Mit temperament er ikke til det og det skal jeg da gerne indrømme 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oprydning |
|
|
Hej til alle jer der i den bedste mening ønsker at give pigerne en opsang, glem det! næste gang i kommer i en teenager familie, så prøv at find teenagerværelset, hvis i ikke kan finde det så gå efter: 1. lugten 2. vasketøjs striben på gangen 3. den dør der altid er lukket finder i værelset, så prøv at skub døren op og gå ind, men pas på forhindringerne, man kan komme slemt tilskade, for man ved aldrig hvad der ligger under det man træder på, for det rene gulv, glem det. når i er kommet helskindet ud igen, så prøv at se på moren. dette bare nogle tanker fra en teenager mor, der altid er hæs. hilsen jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg siger det til dem igen ca. 3-4 gang |
|
|
Og så har jeg staldregler m.m. hængende i stalden hvor man både kan se og læse dem. Bliver det ved alt for længe får det en mundlig advarsel og næste gang er det ud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hurra for egen stald |
Illum |
03-04-2007 08:51 |
|
Riders Cup 2-6 maj i Tybjerglille,Herlufmagle . En selskabshest er IKKE en hest der SKULLE have været aflivet!! . TAG ANSVAR FOR POKKER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også egen stald (og staldgang) :o) |
NinaL |
03-04-2007 09:03 |
|
Fej skidtet hen foran vedkommendes boks!  Men iøvrigt ... HeidiZ: En løvrive er en glimrende opfindelse!  Man kan fjerne det værste - uden at hvirvle en masse støv op.  Jeg er enig i - at man ikke bør feje hele tiden, mens hestene står inde - men hvis ellers der bliver fejet dagligt - mens hestene er ude - så er det jo begrænset, hvor meget støv, der kan samles på staldgangen. For ALLE heste er da ude dagligt og der er folde nok til at de kan være ude allesammen samtidig - ikke?  Venlig hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Teenagere! |
|
|
Det værste er, at det ikke kun er børn og teenagerne, der ikke rydder op. Hos os er der knap 50 heste opstaldet, og I kan jo selv gætte, hvordan staldgangen kommer til at se ud, når der ikke fejes efter man har ordnet hove og striglet en hest, der fælder  Det er simpelthen en håbløs opgave - selvom jeg stadig forsøger - at lære folk, at rydde op efter sig selv. Et af folks yndlingsargumenter for ikke at feje er: "jamen jeg fejer, når jeg har redet" Ja fedt - så kan vi andre få lov til at stå i din mødding imens!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| teenager eller ej... |
|
|
Nu er det godt nok efterhånden en del år siden jeg var teenager, men selv dengang, kunne jeg da ikke finde på at ride ud, uden at feje efter mig!! Så at sige (jette skovgård) at det nærmest er alle teenagere der ikke kan finde ud af, at rydde op/feje efter sig, er da en ret fejlagtig generalisering...
mvh Trine - mor til Mads 200506 Don´t let a fool kiss you ....or a kiss fool you
Kun den der forsøger det latterlige, kan opnå det umulige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De 2 teenagere... |
|
|
... der kommer i min stald, kan sørme godt finde ud af at feje efter sig! Det er vist et spørgsmål om opdragelse (hjemmefra), tror jeg  Jeg ville nok gøre som Jytte foreslår - og hvis pigerne er taget hjem, så ville der blive ringet efter dem. Hvis de først et par gange har prøvet at blive jaget afsted for at gøre deres arbejde færdigt, tror jeg at de lærer det. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
Fjordhoppe sælges. Let redet og let kørt i 2-spand
Skal din næste hest være en fjordhest? Salgsdag på Birken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| generalisering |
|
|
hej robsen jeg siger ikke at det er alle teenagere, nogle kan selvfølgelig godt, men jeg tror bare at de måske skal have det ind med ske, og måske lidt ofte. ungerne i dag er jo vokset op med at der bliver taget meget hånd om dem, og sådan er det, jeg tror at man kommer langt med lidt humor, selvom jeg da godt kan forstå at det er sk... irreterende at se på dette svineri. her hos os har vi egen staldgang, og jeg kan selvfølgelig også godt lide at der er pænt, jeg gider bare ikke gå og mukke over det. så hvis stalden ikke er pæn, får man en streg på sin staldliste og det gælder iøvrigt også mig selv, ungerne kan udemærket godt se når jeg ikke når noget, og så koster det altså kage når man har over 10 streger, sådan har jeg valgt at ordne denne sag. mange hilsner jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At feje.. |
|
|
Alle hestene er ude hver dag, men mindre ejer siger noget andet. Det handler jo ikke om de skla feje alle staldgangene, men der hvor de selv har stået med deres heste og striglet. det er bestemt ikke særligt pænt der ligger hår og snavs på gulvet hvis der kommer nogle og kigger på boks. Og dte ved man jo aldrig om der gør. Så derfor kan jeg blive så irriteret over det. også netop fordi jeg er opdraget til det hjemmefra, altså at feje efter mig.. Vi har kontaktet dem selvom de var taget hjem og sagt de skulle komme og feje, det gør de så, en eller to gange. Men så er det glemt igen, og så kommer de ikke hvis man kontakter dem. Så sent som i går kontaktede jeg en af dem og hun kunne "desværre ikke komme". Så må man sQ huske at feje efter sig.. selv når de har muget ligger der @!#$ omkring deres bokse. Det er sQ noget svineri..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har ... |
Mumse (Kobakkegård Hestepension) |
03-04-2007 11:33 |
|
kun voksne pensionærer, og vores staldgang ligner også L£¤$ nogle gange, så det er altså ikke kun børn der glemmer, at ordne efter sig. Hilsen Mumse 
Rigtige kællinger kører Land Rover V8 og rider fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har engang været med... |
|
|
til at give hele privat-pony stalden "stuearrest" pga. manglende fejning, som ingen ville vedkende sig. Sammen med den daglige leder bestemte vi 2 staldpersonale at elle dem der stod i det staldafsnit ikke måtte stå og strigle/sadle op på staldgangen i 14 dage(tror jeg det var, ellers var det længere)men istedet måtte stå inde i boksen. De blev alle skåret over en kam, fordi dem der ryddede op efter sig, dækkede over de andre(ville ikke sladre) ergo kunne vi jo ikke straffe en enkelt da vi ikke altid kunne se hvem af de f.eks 4-5 der lige var til stede den påfaldende dag, som ikke ville rydde op. Derfor den kollektive straf. Sjovt nok, var de rimelig søde til at huske det fremover, det virkede, for dem der var uskyldige var jo veninder med de andre, og tog så også fat i problemet indbyrdes. Det skal lige siges at de alle havde det fint med hinanden. Der var ingen, hverken før eller efter som var moppet ud af deres fællesskab. Mvh. Ulla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|