rytmen nu - Sedoj og mig...
Hackamoren er blevet byttet ud med en sidepull. Jeg fik lige muligheden for at få fat i sådan en, og hold da op en forskel, der var ved Sedoj.
Nu har jeg jo faktisk altid rost hackamoren til skyerne, men jeg har da fået lidt at tænke over - og det var vare efter lidt ridning på banen...
Bortset fra nogle indstillingsproblemer, og jeg nu vil forsøge mig en størrelse full, fordi jeg synes at sidestykkerne kommer for tæt på øjnene, og dermed håber, at næseremmen er lidt større i full, så fungerede det bare fra første sekund.
Hvor Sedoj før har haft en tendens til at trave med næsen i sky og bruge underhalsen (både i ridning, på folden og i longen), så kunne han lige pludselig lægge sig til. Jeg har en smule mere kontakt pt med sidepullen, men det "tør" jeg også bedre i forhold til hackamoren. Det svinger selvfølgelig lidt med, at han nogle gange går for dybt, og andre gange lidt for højt, og så er de gode momenter, hvor han bare går perfekt.
Men jeg skulle åbenbart for længe længe siden hoppet på sidepullen, men nu har jeg ihvertfald lært noget nyt, og nu bliver jeg jo så bare nødt til at sætte mig lige så meget ind i dens funktion, som jeg har gjort ved hackamoren. Og så skal jeg da have fundet ud af, hvorfor Sedoj tør lægge sig til denne, og ikke hackamoren. Det skal nok blive spændende.
Jeg må nemlig nu gerne have kontakt til ham, og kan dermed støtte ham lidt mere, end jeg fik lov til i hackamoren. Han hænger ikke i tøjlen af den grund. Og hvor han ofte stoppede, når jeg havde kontakt til hackamoren, kan hun nu gå fremad med kontakt, og hans stopknap er stadig lige så god. Skal bare stadig lukke hænderne lidt fastere om tøjlen, og klemme ballerne sammen, og så stopper han.
Næste punkt på dagsordenen bliver så at finde ud af, om han så stadig kigger lige så meget på turene, for hvis han ikke gør det, så bliver jeg noget overrasket.
Måske jeg bare må indse nu efter 4 års ridning med hackamore, at min lille Sedoj er lidt for følsom til det bid, når det kommer til stykket?
Nu venter jeg bare på at få sidepullen i nummeret større, hvis det ikke er en helt anden model vi skal have fat i, men jeg håber at det er nok, at gå en størrelse op...
Så nu går det da fremad igen, og vi er begge stadig lige glade for vores lammeskindssadel, selv om jeg stadig har lidt problemer i traven uden bøjler. Jeg er dog ved at øve mig på letridningen, så jeg ikke kommer til at bumpe ham i ryggen, når han nogle gange smider ryggen. Han er blød som en sofa at sidde på, når han går korrekt, men så snart han smidder ryggen, så er det som at sidde på et stivt bræt. Så vi traver kun i små momenter indtil videre.
Bare lige lidt forårsglæde herfra...