Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Slagtehest til 18.500
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:01

Hvor er det sørgeligt, at man som uviden hestekøber, bliver taget sådan ved næsen. Vi så en annonce hvor der var flere heste, der var til salg, på en rideskole/hestepension. Bestyren af stedet, som er et familieforetagende, lød rigtig ærlig og professionel, Og vi tænkte, at hun kunne hjælpe os.

Vi kiggede på en dejlig rolig hoppe på 6 år.

Sælger sagde, at den havde nogle fejl, men at det var uden betydning, for hesten og ridningen.

Men vi blev klogere.

At hesten var rolig, viste sig, at den ikke havde fået nok mad, og ganske enkelt, bare havde været sløv. Det fandt vi ud af, da vi satte den op i foder. Uha, sikke en energi den pludselig fik.

Hesten havde stået stille længe, og var kun lige begyndt at blive rørt igen. Og ifølge sælgers dyrlæge, havde den derfor, ømme rygmuskler. Og skulle bare i gang. Men Nej.. Vi har haft både massør og fysioterapeut på, og det har ikke hjulpet.

Sælgers egen dyrlæge sagde, at de ømme forben, nok skyldes at den var beskåret forkert. Nu har vi haft smed på, og det har heller ikke hjulpet.

Hesten havde en Brok, der også skulle være uden betydning. Men vores egen dyrlæge siger, at der er tarm i brokken. Og det ikke er uden betydning.

En mus i bagbenet. Som sælger helt overbeviste os om, ikke betød noget som helst, viser sig at betyde, at hesten ikke er rengående.

Vi ved nu at erfarende købere, aldrig ville købe sådan en hest. Men sælger lød jo meget overbevisende om, at det ikke havde nogen betydning.

Fordi hun ikke vil tage hesten retur, Har vi nu sat Advokat på, han ryster på hovedet og siger at, hun har taget røven, godt og grundigt på os, og har solgt os en slagtehest. Så nu må vi se om han, kan få hende til, at tage hesten retur.

Nu ved vi bedre, og er blevet en del klogere, på hestekøb. Men vi har fået en meget dyr lærestreg.

0
0
Svar på denne tråd

Kunne de
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:04
fejl ikke være opdaget ved en alm handelsundersøgelse?

mvh PiaR
quantum in me fuit

Konfirmation - forårsbryllup? Lej en grill med god plads
weberudlejning.dk

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail

0
0
Svar på denne tråd

mange fejl
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:05

jeg ville ikke købe en hest med bare en fejl...sp jeg forstår ikke folk der køber heste med så mange fejl...fik i den ikke tjekket ordenligt inden i købte den??

SVEND 4 EVER!!!!!

www.heste-nettet.dk/fo...7/1279937/

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

Øv øv ...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:05
Det er godtnok en træls oplevelse: Så fra nu af får I altid handelsundersøgt + en kyndig person med Held og lykke med sagen!

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum
quidquid latine dictum sit altum viditur

0
0
Svar på denne tråd

æv da også
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:10
Det må være virkelig surt. En anden gang tager i ikke hesten med jer før den er undersøgt af en dyrlæge, som IKKE er sælgers dyrlæge... Ellers får lavet en kontrakt hvor der står at hesten kan leveres tilbage hvis den ikke kan gå gennem haldels/dyrlægetjek!

STALD BRATTENSBORG

-Mellem Odder og Skanderborg

Gratis boks tilbydes mod hjælp i stalden!

Hestepassere søges!!

0
0
Svar på denne tråd

Desværre...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:11

... er det slet ikke ualmindeligt at en uerfaren hestekøber bliver taget ved næsen.

Man skal ALDRIG købe hest uden at få den handelsundersøgt af sin egen dyrlæge (ifølge købeloven har du undersøgelsespligt på en vare du køber, du kan selv se om en bluse har en fejl i strikningen, du kan ikke se en fejl i benet på en hest).

Sælger har oplyst om musen i benet - og dermed opfyldt sin oplysningspligt. Med mindre du kan BEVISE at hesten har været halt pga musen før salget kan du ikke sige at de har været i ond tro.

Ved hestehandel - ALTID dyrlægeundersøgelse hos egen hestedyrlæge - og ALTID et erfarent hestemenneske med ud (det gælder også når du selv har 40 års erfaring - et ekstra sæt øjne ser mere, og er ikke forblændet af "forelskelse" i den nye hest.)

£isbeth & Baloo
Experience is not what happens to you;
it's what you do with what happens to you.
Aldous Huxley
0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:41

man køber vel heller ikk en hest med så mange fejl, og da ikke en hest der ikke er handels undersøgt... ( ved egen dyrlæge )

jeg undres ...

Stolt ejer af Hagi Håbegård :-)

Rigtige Læder Ridestøvler sælges m / Snørre i siden. Str 39.

Mvh Cille79

0
0
Svar på denne tråd

hvor kan man blive snydt
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:52

Ja man undres jo ind imellem over hvorfor nogle mennesker får købt en sådan hest. men jeg synes man skal huske at det ikke er os alle der har været så heldige at vores forældre eller moster har haft heste hele livet og vi derigennem har kunnet lære en masse om hvordan hele denne forskruede hesteverden hænger sammen, med sælgere der lyver så det driver etc.

Dette indlæg bærer jo tydeligt præg af at marianne ikke vidste bedre, og uanset hvor let det ser ud i bagklogskabens klare lys, så kan vi ikke altid forudse at det vi er ved at gøre måske er dumt.

Marianne har jo øjensynligt ikke vidst at man normalt har en hest man køber til dyrlægen. Du kører jo heller ikke dit nye køleskab til reperatør for lige at se om det nu også lever op til hvad du skal bruge det til. Her stoler man på at når sælger siger at det kan holde temperaturen og lave isterninger, så kan det det. Hvis sælger oplyser at hullet i toppen ikke betyder noget, så undrer vi os nok, men hvis ikke vi ved noget om hvordan varme og kulde fordeler sig, så tror vi jo på sælger.

Det samme har marianne gjort. Sælger har oplyst hende om at hesten har diverse sygdomme. marianne har tænkt at sælger jo nok vidste hvad de snakkede om og har derfor købt hesten.

Som jeg ser det nu, står og falder sagen på om det kan bevises at hesten var halt af musen før i fik den hjem, eller om sælger godt vidste at der var tarm med i brokken.

held og lykke.

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

god pointe
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 15:55

God pointe, Line(calano)

Det er så nemt for (os) andre at være kloge på andres vegne.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Og derfor ville det
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 16:02

Være fantastisk, hvis folk tog ansvar for deres heste.

Og gav dem en kugle for panden, istedet for at sælge dem til fx. selskabs krikker, hvis de fejler det mindste, der gør at de ikke kan andet end skridte en sjælden gang...

Afliv dem dog..

NÅH

Rodeo show er en glasur, der dækker over en rådden og forrået holdning til brug af dyr.

.

Riders Cup 2.-6. maj i Tybjerglille, Sjælland

0
0
Svar på denne tråd

sørgligt men ikke ualmindeligt
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 16:13

Uerfarne hestekøbere, eller mennesker der ikke ønsker at løbe en risiko, kan afværge dette ved én ting: få hesten tjekket igennem fra hoved til r.. - af EGEN dyrlæge, og få forsikringespapirerne iorden på den inden overdragelsen.

En ok dyrlæge-rapport kan kombinations-forsikre hesten, således at man kan få erstatning for fejl og mangler på den, uanset disse fejl og mangler måske ikke direkte gør det til dyrplageri at holde den i live, eller forhindrer at sælge den videre som hyggehest.

Bare et godt råd.

Markedet er desværre fyldt med fuskere.

Personligt synes jeg man må være et meget fattigt menneske - åndeligt set - når man forsøger at få nogen tusinde kroner ind på at sælge en ridehest der ikke kan bruges til ridning...

0
0
Svar på denne tråd

ja det ..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 17:20

Ja rigtigt, desværre er der mange af de fuskere der køber

de billige udulige heste for at sælge dem videre til uerfarne hestekøbere så ja afliv de heste siger jeg også .

Men til dig marianne jeg synes det er ærgerlig at i skulle rende ind i den type hestesælger, som vi jo snart har hørt nogen

gange om, som virker så ærlige men men..

• Øv rodeo i danmark

• jeanett og monique
0
0
Svar på denne tråd

I rest my case!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 18:14

...om at jeg fornylig himlede op om en, der er tilsalg her på HN, hvor dyret bliver beskrevet som noget, det slet ikke er og desuden er totalt ubruglig til riding pga. koder, der hænger nede på jorden, så påstod folk hårdnakket, at den ville aldrig blive solgt... tråden er nu slettet og dyret stadigvæk tilsalg...

Tror desværre ikke, at I får meget ud af en evt. retsag, da de fejl du påpeger ville været blevet opdaget ved en handelsundersøgelse - måske du kan bruge noget omkring vildledning af forbruger?

Få stambog på dit føl.

Ghillie Dhu står til avlsbenyttelse fra år 2007.

Highland Pony søger rytter

www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 18:28

Hvor er det dog ærgeligt at der findes så uærlige sælgere.

Hvor slemt er det med hesten? Er det slagtning, eller kan i få en god hest ud af det på et tidspunkt?

0
0
Svar på denne tråd

af skade bliver man klog
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 18:41

ja det er noget værre noget det her. hesten kan måske bruges til en stille skridt tur. Men bliver nok aldrig ridehest igen.

Og tager sælger hende ikke retur, ja så bliver hus selskabshest hos et godt hjem, for hun er en sød hest, og vi vil ikke aflive sådan et godt væsen

0
0
Svar på denne tråd

beholder
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 18:43
Beholder I hende så?

mvh PiaR
quantum in me fuit

weberudlejning.dk

0
0
Svar på denne tråd

svar til pia
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 18:51

Hej Pia

Nej for økonomien kan desværre kun klare 1 hest

0
0
Svar på denne tråd

hva stiller i så op ???
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 18:53

Hej Marianne

Når i ikke beholder hende hva er jeres plan så ? aflivning el ?

Stolt ejer af Hagi Håbegård :-)

Rigtige Læder Ridestøvler sælges m / Snørre i siden. Str 39.

Mvh Cille79

OVERGANGS EL REGNDÆKKEN KØBES-. STR. 145 / 155.

0
0
Svar på denne tråd

Nå men så er det jo godt at I
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 18:54
Er ansvarlige menesker og får det stakkels dyr slagtet...

Rodeo show er en glasur, der dækker over en rådden og forrået holdning til brug af dyr.

.

0
0
Svar på denne tråd

aflivning udelukket
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:01

Hvis sælger ikke tager hende retur, ja så bliver hun selskabshest hos nogle søde mennesker. For hun er en sød hest, som fortjener at have det godt. Så vi vil ikke aflive sådan et godt væsen, for hun lider ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Lider ikke?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:04

Med ondt i ryggen og dårlige forben?

Er det ikke bare at sende aben videre ved at sælge hende?
Hvad så når de næste købere tror de køber en sund og rask hest?

mvh PiaR
quantum in me fuit

weberudlejning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sur situation...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:09

..men jeg håber, at den nye køber vil være så ansvarlig at aflive hesten 8-)

Du skriver i dit første indlæg, at hoppen har ondt og i det seneste indlæg, at hun ikke lider ?:-)

Hvordan hænger det sammen?

Det er en rigtig sur situation for jer som køber - men jeg synes, at I skylder hesten den lykke at få fred :-)

Pøj pøj :-)

PS: Der er flere eksempler/"historier" herinde, hvor nogle har solgt heste videre, der kun måtte bruges som selskab - men hvor det viste sig, at de nye købere ikke holdte, hvad de lovede.

Dermed ikke sagt, at "alle" købere ikke vil være sit ansvar bevidst - men hvordan kan "man" vide sig sikker på, at køberen er det? ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Christ I er jo som
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:10

Så mange andre der står med heste " der sagtes kan være selskabs hest"

I vil som så mange andre bare have nogle penge hjem igen.

Hesten har også en brok med tarm i ???

Er I da total ansvarsløse når I nu kender til problemet ??

En selskabs hest er IKKE en hest der har ondt i ryg og ben eller brok...

(%#&/&%#"&(/"#%)(

.

0
0
Svar på denne tråd

Eksempel!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:14

En af de "skræk-historier" jeg umiddelbart lige husker er denne:

Første del: www.heste-nettet.dk/forum/1/1079356/ 1079356/

Slutningen: www.heste-nettet.dk/forum/1/1085494/ 1085494/

0
0
Svar på denne tråd

ærlighed vare længst
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:14

Hvis jeg skal sælge aben vidre, så får køber hele sandheden af vide. For jeg vil på ingen måde bilde folk noget ind, der ikke passer. Vil også sige at det ikke er en ridehest. Og hun kun kan bruges som selskabshest.

Hvorfor da aflive et dyr der ikke lider?

Hun er jo ikke så gammel og er meget sød ved de andre heste. Så holder da fast i at hun fortjener, at leve og have det godt.

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:17

..kan du vide, at hun ikke lider?

Med de diagnoser, som du skriver om i dit første indlæg - så forstår jeg virkelig ikke, hvordan hun ikke kan lide?

0
0
Svar på denne tråd

tåbelige mennesker
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:19

Ansvarløse idioter, det er hvad folk er der sælger syge heste videre istedetfor at få dem aflivet.

Hesten lider af:

Ryg problemer

Ben problemer

Brok med tarm i

Hesten er kun 6 år og lider allerede af alt dette!!! Så få den dog aflivet, det er da ikke et liv for en hest at skulle gå i måske 15 år endnu med smerter og sygdom.

I er blevet taget ved røven, men i røvrender den hest hvis den ikke bliver aflivet!

0
0
Svar på denne tråd

Ja men...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:19

sagen er jo aty en sådan hest jo oftest bliver handlet igen og igen. En selskabshest koster jo det samme i ophold som en ridehest - og selskabsheste ryger gerne rundt fra sted til sted.

Det korte af det lange er at de oplysninger i giver med heste hurtigt går tabt (ofte bevist) og hesten vil ende som brugshest lige pludseligt

Maybe this world is another planets hell ?!

0
0
Svar på denne tråd

karen-margrethe rasmussen
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 19:22
Det er jo krystalklar tale

mvh PiaR
quantum in me fuit

weberudlejning.dk

0
0
Svar på denne tråd

ja det er
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 20:01

godt nok synd for den hest hvis den bliver handlet videre

• Øv rodeo i danmark

• jeanett og monique
0
0
Svar på denne tråd

Marianne4
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 20:13

Ud over hvad Karen-Margrethe skriver, så tænk lige tanken, at nogle "søde" mennesker, som køber den som selskabshest kunne finde på, at ride den, eller sælge den videre som ridehest.

Afliv den dog!!!

Humor er, når man trods alt ler.

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

hammelev.com/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 01:35

det er mægtigt fint at du oplyser at hoppen kun må bruges som selskabshet, men synes det er naivt at tro på at køber fortæller det videre til næste køber.

synes i burde aflive hende og sende hende til de evige græsmarker og blive en smuk stjerne på himlen. en hest som den har højst sandsynligt oplevet nok i sit korte liv.

så ved i hvor hun er og kan have en bedre samvittighed over at i ved at hun nu er aflivet og har det godt deroppe..

hvis det skal gøres op i penge får i næppe de samme penge hjem for hende som i gav for hende..

Mvh Sarah.

Stolt mor Pretty Girl Ask og Maja ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 02:33

Tja, jeg må sige at have samme mening som ovenstående. Jeg ahr selv 2 heste, ingen af dem for lov at forlade matriklen andet en over regnbuen.

Den ene er godt min datters, men der er jeg meget hård,min datter vil sælge, han er en lille fin hest, med fantasistk charme,og god på jorden og i trafik, men hvad hjælper det!!!

Hesten har været solgt, kommet tilbage,kan åbentbart ikke rides af andre end min datter.

En hoppe med mange skavanker, 6 år.

Jeg har tabt rigtig mange penge på hoppen.

Desværre for køber, var det nu hende der tabte på vallaken,hvilke jeg virkelig beklager, men det er så en anden sag.

Jeg kan virkelig ikke med god samvittighed,sende dem videre.Jeg har desværre belært af tidligere erfaringer,måtte sande.

Jeg stoler ikke på ret mange og vil ikke tage chancen med nogen af mine dyr.

Dyrene kan ikke sige fra, og sålænge at vi mennesker ikke kan tage vores ansvar alvorligt, vil der findes sølle markedsheste.

Her vil jeg faktisk lige tage en kollega i avlen frem, som et rigtigt godt eks.

1 stk hingst fantasik afstamning,rigtigt dyrt at avle, har haft de i 1 år, tja det er faktisk mange penge.

Hun aflivede sit lille føl på 1 år, frem for at sælge til billige penge, for bare at få noget hjem igen.

Hun tog konsekvensen, og det er virkelig ikke for at forklejne din hest til 18 000. men dette føl har faktisk kostet mere at avle.

Den kunne sagtens have været selskabshest, men kan man garantere de næste 15-20 år,hviken skæbne ville han have fået.

Jeg kan sagtens følge trådens start, jeg er selv en blød person, men så må de blive på matriklen, ellers er det over regnbuen.

Ja, dette er en af mine kæpheste,jeg næget at gå på kompromi med mine dyr, det er jo også derfor jeg er så fattig.

Men gu`for er det surt at blive fanget af dårlige hestehandlere.

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Marianne4
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 07:36

Prøv lige at læse denne tråd:

www.heste-nettet.dk/forum/1/1364353/ 1364353/

tror hun tænkte på samme måde som dig at hesten "bare" skulle være selskabsheste hos en "sød" pige - og resten kan du jo så selv læse.

Louise
Veni vidi vici Jeg kom, jeg så og jeg sejrede

Hellere lykkelig af dumhed end klog af skade.

At undre sig over noget er hjernens første skridt mod opdagelse
0
0
Svar på denne tråd

hesten der bøder
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 09:14

Tænk jer godt om.

Den søde unge hoppe ville blive dømt til at svæve rundt mellem ukyndige hænder resten af dens liv, indtil et fornuftigt menneske vælger at aflive den. Når jeg skriver ukyndige, mener jeg at en kyndig heste person aldrig ville købe en hest med alle de Skavanker (sygdomme). I dømmer hende til et dårligt liv, hvis i sælger den videre.

Jeg syntes at I har pligt til at handle korrekt set udfra hestens tarv. Nemlig aflivning eller slagtning.

Det er ærgelige penge, men også en stor lærestreg. Jeg ved hvad jeg taler om.

Jeg har engang selv købt en hest i god tro, og troede den var rask. Det viste sig huritgt at den var syg, den papir var blevet væk på mystisk vis 3 ejere tilbage før mig. Hende der solgte til mig vidste ingenting. Jeg var heldig at en gammel halvpart til hesten genkendte den på min HN profil. Igennem hende fik alt afvide om hestens sygdomsforløb.

Jeg måtte bide i det sure æble, tage ansvaret for hesten og gøre hvad der var mest humant. Aflivning. Pengene... måtte jeg bare stikke en hvid pil efter. Jeg havde jo købt den stakkels hest, så måtte jeg også tage mig af den. Jeg måtte vende min tankegang og trøste mig selv indvendig ved tanken om, at nu havde jeg været det "fornuftige" menneske der fik gjort slut på den hests lidelser. Så noget godt fik jeg da ud af den handel.

Så herfra kan jeg kun sige:

Nu står i med en syg hest, tag ansvaret for den, giv den det den mest har fortjent. Fred.

0
0
Svar på denne tråd

Afliv den stakkels hest
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 14:06

Stakkels hest...

Kom til at tænke på en idé. Det kunne være rigtig smart hvis man lavede en database over alle de heste som er i danmark og de så blev chippet. Og man så lavede en slags CV for hesten på nettet som var tilgængeligt. SÅ kunne man skrive hvis hesten havde sådanne skader, for der er jo tydeligt folk som sælger deres heste selvom de burde få fred... Så kunne en evt køber slå en evt hest op, læse dens CV og så selv vurdere hvorvidt det er sikkert at købe den?

Det ville måske redde mange heste fra at blive kastet rundt. Og det ville give en form for sikkerhed og dokumentation for køberne hvis de kunne slå hestene op for gamle skader og sygdomsforløb.

Knus Mette

Samson var den flyvende Fjordhest

*Sov sødt skat*

0
0
Svar på denne tråd

aflivning
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 19:01
Man afliver da ikke et dyr som ikke lider, bare fordi det ikke lige passer ind i vores kram, jeg har selv givet en hest gratis væk, som jeg havde købt 3 mdr. før for 20.000 kr, pyt med pengene, men hesten står nu som selvsbabshest, og kunne aldrig få det bedre, så selvfølgelig findes der også gode mennesker, som passer på dyrerne.
0
0
Svar på denne tråd

Rubina *Maja*
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 19:03
synes du det lyder sandsynligt at den nævnte hest med alle dens skader og skavanker ikke har ondt??

mvh PiaR
quantum in me fuit

weberudlejning.dk

0
0
Svar på denne tråd

svært at vurdere over nettet
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 19:31

Èn ting er at læse om hvad hesten fejler.

Jeg synes ikke det er rigtigt at svine folk til for at holde en hest i live - uden at have set denne hest.

Man kan nu engang ikke vurdere en hests tilstand over nettet.

Den kan da fejle alverdens ting, - men have det godt hvis den ikke bliver brugt til noget.

Hvis det er dyrplageri at lade den leve, så er dyrlægen den første til at fortælle dette.

Hvis det ikke er dyrplageri, kan jeg udmærket godt forstå man vil forsøge at give hesten et liv, den er trods alt så ung.

Jeg har engang fået aflivet en 4 års hest pga. meget store mus, jeg var blevet snydt ved købet.

Grunden til at jeg valgte at aflive, var at retsagen trak i langdrag, og det var IKKE en hest der egnede sig til at være hyggehest, hun kunne kun lide de folk hun kendte, og hun blev en bombe hvis hun ikke blev brugt, så hun skulle aflives uanset hvad, og jeg valgte så at tage "lorten" og miste pengene, da hverken hesten eller jeg var tjent med at sagen trak i langdrag.

Men står man med en sød og godmodig hest der ikke går og ophober energi, så forstår jeg det da godt.

Man behøver jo ikke gå udfra at alle folk er nogen onde snydepelse - i så fald skulle man jo ikke sælge en hvilken som helst hest, da en rask hest jo også kan blive udsat for ubehageligheder og iøvrigt hurtigt blive gjort til en syg hest ved misbrug misrøgt og forkert pleje.

0
0
Svar på denne tråd

dcjnjkfkj
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 19:33

jeg kan godt forstår det er et svært valg, men hvis du vil gøre det bedste for den, så afliv den. det er rigtig hårdt, det ved jeg godt. men hvis du har læst nogen af alle de link folk har lagt ind, så ved du hvor galt det kan gå. og det ville være utroligt syndt for den hest.

alt andet end en aflivning er egoistisk.

hilsen camilla

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marianne
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 20:06

det kan da godt være at du syndtes at hun er sød og rar, men jeg ville altså ikke turde sælge sådan en hest til andre, tænk dig at de bare ridder hende, vil du kunne leve med at opdage det, når nu du kunne have valgt at lade det arme dyr få fred.

jeg har selv en hest, som har været ved dyrlægen idag, han kan muligvis bruges som selskabshest, men nej jeg vil hellere lade ham slagte, end at se dem som jeg eventuelt solgte til, ikke overholdt hvad aftalt var, det er der nemlig meget få der gør.

du har mulighed for at give den fred, hvad er penge i forhold til det.

Hilsen Conny

0
0
Svar på denne tråd

Løsning
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 20:25

Hvis din dyrlæge kan sige god for, at hun ingen smerter har, var det så ikke en mulighed at låne hende ud som selvskabshest..?

Altså glemme pengene og gøre hvad der er rigtigt for hoppen.. Det er altså ikke synd for en hest at være selvskabshest, det er kun synd hvis den har smerter..

Hvis du sælger hende har du jo ingen garanti for, hvad der bliver af hende..

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

utroligt
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 23:51

Jeg solgte engang en dejlig vallak der gerne måtte rides ligeud. Ellere rettere jeg byttede ham for en plag. Og tænk. De har ham endnu og er superglade for ham. Så der findes altså også historier der ender godt.

Og til alle jer clairvoyante langdistance skabsdyrlæger: Jeg skulle fandme ikke ejes af nogen af jer: Øv, musse er halt. Nå skidt med det. Af med knoppen.

Sådan lyder i altså når jeg læser det. Jeg forstår godt jeres bevæggrunde. Selv ville jeg da også slagte en hest der har smerter. Men kan i bevise det? Er i de eneste dyrlæger i DK der kan stille en diagnose uden så meget som at have set hesten.

Hvad bilder i jer ind at dødsdømme en hest i aldrig har set? Så vidt jeg kan se er der ingen af jer der ved om hesten er rengående på fold! Har smerter af sin brok! har ondt i ryggen når den ikke bærer rytter! Eller har ømme hove når den går på en for en hest normal bund!

Marianne skriver at den ikke har smerter! Nå skal vi så ikke gå ud fra at Marianne ligefrem har spurgt sin dyrlæge når hun nu alligevel skal betale dyrlægeregningen fordi han var der! Eller massøren eller fysioterapeuten? Eller muligvis smeden som hun sågu også ringede til. Hun har da haft så megen sagkundskab på at en af dem vel ville fortælle hende hvis dyret skulle nødslagtes.

Og til vedkommende der ligefrem var så fræk at skrive at det bare var et forsøg på at holde nogle af sine penge hjemme. Læs lige indlægget igen og fortæl mig om det ikke er lige ved at være for sent.

Jeg syntes det er flabet og ondskabsfuldt at skrive som nogle af jer har gjort til stakkels Marianne. Hun virker fuldt ud som en der ville slagte sin hest hvis det var det hun skulle!

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

NU ...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 00:19

... Kører "hetzen" igen! :-(

Marianne bringer et reelt problem på banen - og som jeg læser det - er der tale om et seriøst brud på sælgers hæderlighed!

Marianne køber en hest, som hun godt kan lide - og som hun senere opdager, at der er op til flere fejl på.

Vi taler om (iht. købeloven) om en vare!

Man kan reklamere over en vare, hvis den ikke lever op til pris og standard.

Gældende købslov omhandler også køb af husdyr.

Når dét nu er sat på plads - så har jeg bestemt ikke lyst til at dunke Marianne oven i hovedet - dét er der nok andre, der gør! :-(

Jeg kan slet ikke bedømme - her på nettet, hvorvidt Mariannes nye hest lider - eller ej!

Så derfor er det helt i skoven at give den en langdistancekugle for panden!

Men jeg kan måske give et godt råd til, hvordan den næste hestehandel skal finde sted?

1: Køb ikke en hest af "medlidenhed"!

2: Køb ikke en hest af folk, der har "lidt for travlt"

3: Køb ikke en hest, hvor der "måske" foreligger en til flere fejl"

4: Køb ikke en hest, hvor det er sælgers dyrlæge, der har "godkendt" den.

5: Hav en god hestekyndig person med ude at se på dyret - inden I køber.

6: Få forelagt dokumentation på alt, hvad der findes på hesten (stamtavle, vacc.bog og dyrløgeattester osv).

7: Prøv hesten, hvis den er ridevant.

8: Se hesten flere gange - hvis I ikke bor for langt væk til, at det er muligt.

9: Få en ordentlig kontrakt - så I kan tilbagelevere hesten igen, hvis I fortryder købet (ikke altid muligt).

10: Køb ALDRIG med hjertet - men med forstanden!!!

Nemme råd?

NOPE - men det er mine første 10 bud - og de næste 30 bud - er sværere. ;-)

Men Marianne ...

Jeg ville ønske, at det var en gammel bil, du havde købt ...

Så havde jeg haft meget lettere ved at råde. *s*

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

framtid..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 08:42

Køber skriver "Men vores egen dyrlæge siger, at der er tarm i brokken. Og det ikke er uden betydning."

Og det mener du bare er noget man sælger til en anden ???

Hvornår klemmes dette stykke tarm, eller hvornår går der koldbrand i dette stykke tarm osv osv

Jeg tror at forfatteren som forsvar selv er kommet på at hesten "ikke lider" for at kunne overhøre andres mening om at sælge en ikke rask hest til andre.

Nu er køber en ganske uerfaren hestekøber/ejer og lur mig om de har særlig meget viden (tyder noget jo på de ikke har) om hvad der gør ondt eller hvordan det ser ud når en heste har ondt( de kender IKKE dyret) med mindre den er 3 benet eller ligger med stængerne i vejret ???

Den har mus så den er halt ???

Gud fri mig vel, jeg skriver ud fra hvad køber selv har oplyst og nej jeg er ikke dyrlæge, men noget viden samler man sgu til sig, hvis man har haft dyr længe...

Og noget andet en dyrlæge er meget længe om at sige de famøse ord " det bedste er at aflive dyret"

SÅ spar mig din forargelse...

Ja køber brokker sig over uærlig sælger, men hun remser op hvad dyret fejler...Og det er det der for mig er det væsenlige.

Jer er kold overfor at nogen mister penge på køb, fordi de ikke har brugt fornuften, hvad enten det var at tage nogen med der viste noget om heste, eller fordi de undlod at få den undersøgt. Eller ikke har sat sig ind i det at købe et dyr...

Det er sgu deres egen fejl. Hvad jeg bliver pisst off over er at de vil smide dyret vidre for få deres penge hjem.

Hvad når den bliver mere påvirket af det den pt. fejler, det går kun en vej for denne hest.

Egoister FØJ...

Riders Cup 2-6 maj i Tybjerglille,Herlufmagle

.

En selskabshest er IKKE en hest der SKULLE have været aflivet!!

.

TAG ANSVAR FOR POKKER

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 09:00

Du kan vel intet gøre hvis ikke du handelsundersøgte den?

.

.

Heldig ejer af Gáski fra Tøndborg med kæresten Prinsessa Søren

http://www.123hjemmeside.dk/gaski

0
0
Svar på denne tråd

jeg giver
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 09:05

lllum fuldstændig ret,

for mig lyder det også mere som penge man vil have hjem igen, og så er det bare lige meget med det arme dyr.

Hvis jeg var køber, ville jeg få min egen dyrlæge til at vudere den hoppe,og tro mig om han ikke siger at der ikke er noget at gøre, og at det er synd for hesten, så ville jeg lade dyrlægen om at bestemme om den skal aflives, bag efter ville jeg så køre en cevil sag mod sælger og kræve mine penge tilbage, dette kan køber gøre med papir i hånden fra dyrlægen, som kan skrive at alt andet ville være dyreplageri.

Men lad vær med at se stort på de penge lige nu, som i er blevet snydt for, og lad vær med at sælge hende til andre, for så er det jer der står med et problem, i kan så sagsøges husk lige på det.

Conny

0
0
Svar på denne tråd

uden at ville
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 09:19

blande mig for meget, så bare tanken om alle de historier vi har haft på HN, og alle de historier jeg har oplevet irl, så ville jeg aldrig sælge en syg hest videre.

Man ved ikke hvem man sælger til, og man kan ikke være herre over, at hesten bliver passet som den skal.

Det kan godt være den ikke har smerter, men det er næsten kun endnu værre, for så kan den nemmere sælges videre som ridehest.

Jeg ville kun låne en hest ud som selskabshest...og til nogen der boede meget tæt på mig. -Eller en jeg kendte meget godt, men hvor jeg stadig kunne tage hen relativ nemt.

Mvh. Tine

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves!!

Hestepasser søges til Schweiz fra sommer ´07

Kontakt mig for flere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd

Marianne...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 10:18

... jeg er sikker på at DU ikke ville lægge skjul på hestens skavanker hvis du vælger at sælge den - problemet er bare at hesteverdenen desværre er fuld af samvittighedsløse mennesker der GERNE vil skyde hvis de kan tjene på det. Som du også har set links til tidligere historier om her i tråden.

Og med en syg hest til en billig penge er der stor risiko for at ende i deres hænder - og dermed bliver solgt videre til endnu en uerfaren 1. gangskøber.

Det kan en hest gennemgå mange gange før den omsider ender med at enten blive aflivet eller ender hos nogen der rider den i længere tid trods skavankerne. Med den omtakte brok kunne jeg også meget vel forestille mig at det kunne ende fastklemt og med en hest der står med koldbrand og får lov til at dø af sig selv, fordi ejeren enten ikke opdager at noget er galt eller ikke tilkalder dyrlæge.

Jeg ville ikke turde sælge en hest med så mange og så alvorlige skavanker, men hvis min dyrlæge vurderede at hesten var smertefri ville jeg evt. turde udlåne den som selskab - men kun til nogen der boede så tæt på at jeg kunne komme og se til hesten minimum en gang om måneden - uanmeldt!

Det bedste ville være hvis det var lovpligtigt at dyrlægerne - i det øjeblik de vurderede at en hest ikke var egnet til ridning - skulle mærke den med et meget synligt mærke. I gamle dage brugte forsikringsselskaberne et brændmærke med en trekant som blev sat på de heste der var udbetalt uanvendelighedsforsikring på, men det bruges vist desværre ikke mere, og ville jo ikke hjælpe alle de uforsikrede heste :-(

Pas MEGET på hvad du gør, jeg er sikker på at du vil være ked af at se hesten optræde i et lignende indlæg igen om et år eller to - i endnu elendigere tilstand.

Og til jer andre - tror I at I hjælper hesten eller Marianne ved at svine hende til med beskyldninger og skældsord? Hvor tit har I oplevet at folk reagerer positivt og fornuftigt på at blive kalde alt muligt grimt?

£isbeth & Baloo
Aldous Huxley
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har selv
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 11:12

tænkt tanken om man ikke via hestedata eller lign. kunne få indføjet oplysninger til brug for dyrlæger og forsikringsfolk, så disse stakkels heste ikke bliver solgt igen og igen og igen.

For at få disse oplysninger registreret skal der enten en uanvendelighedsforsikring udbetales eller en dyrlæge attest til, så man har den faglige del i orden.

Jeg ved blot ikke hvem der kunne være behjælpelig med at lave en sådan database - måske man kunne kontakte hestedata og foreslå dem det.

Marianne: Det er trist at sælger har snydt dig og at du har købt hesten på forkert grundlag. Jeg håber de fornuftige af indlæggene kan give dig en bedre mulighed for at tage en beslutning der tilgodeser hesten og pøj pøj med at finde en ny hest, når du har fundet ud af, hvad der skal ske med den nuværende.

Puskin

0
0
Svar på denne tråd

øv også...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 11:35

Hvor er det rigtig surt at være uvidende hestekøber. Som du selv skriver, ville en erfaren køber aldrig ville købe sådan en hest. Man kan sige, at du har lært det på den hårde måde. Møg hamrende ærgeligt.

Mht. at sælge den videre...ja vandene er jo spredte.
Personligt ville jeg aldrig sælge den videre, hvem ved hva den kommer igennem og hvor mange gange den skal skifte hjem i sit liv. Ufattelig mange heste bliver solgt som selskabsheste, fordi ejeren mener det er synd at aflive den, fordi den ikke har ondt når den går på en fold. Men gør det ikke ondt i sjælen på hesten, hvis den kommer til at vandre rundt mellem en masse mennesker?? For man hører jo desværre mange skræk-historier om disse selskabshest. Og jo...der findes også lykkelige slutninger, om selskabsheste som bare hygger sig resten af livet.

Jeg ville dog aldrig sælge sådan en hest til en uvis skæbne.
Tænker lige en tanke...Du sælger hesten videre, billigt naturligvis da den jo er fuld af fejl og skavanker. Den bliver købt af nogen som lugter en god handel. Jeg mener...du gav jo 18.500 kr for den og du er nok langt fra den sidste uerfarne køber. De sælger den videre til nogen som måske har endnu mindre viden om jer og rider på den som den er uden at opdage alle dens fejl. Eller de gør din historie om igen - sælger den videre som selskabshest og så kører rouletten igen.

Ikke for at fordømme - blot skitse op, hvordan livet kan blive for den ellers søde og dejlige hest.

Jeg står selv med en hest, som jeg har haft fra han blev født men så mig nødsaget til at sælge for 2½ år siden. Jeg har netop købt ham tilbage - vidende at det var fifty fifty om jeg kom til at ride på ham pga store rygsmerter. Jeg har nu måtte konstatere, at han aldrig bliver rask. Han skal derfor aflives. Han har måske ikke ondt når han går ude på folden - det vides ikke, for jeg kan jo ikke spørge ham. Personligt har jeg ikke råd til at have ham gående på en fold opstaldet ude i byen. Så ja, han skal aflives. Han kunne måske trives som selskabs hest, men jeg ville aldrig byde ham det. Han er jo ikke halt eller fejler noget synligt - så sandsynligheden for at nogen finder på at ride på ham er der da. Og den chance vil jeg ganske enkelt ikke løbe. Han skal ikke lide mere - han skal ikke cykle rundt mellem forskellige hjem og være en pengemaskine. Dengang jeg solgte ham endte han 3 måneder efter som pengemaskine, da hun solgte ham videre og tjente 11.000 kr på ham. Hun var ganske enkelt løgner til op over begge ører - men hun var rigtig god til det. Ved min hest ikke er den eneste der er gået gennem hendes hænder. Måske det er sådan en, som vil købe din dejlige hest, hvis den bliver solgt videre.

Blot lidt tanker herfra

0
0
Svar på denne tråd

til Illum
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 12:07

Hvor ser du henne at jeg mener at man bare skal sælge den til en anden.

Det jeg mener er at man ikke kan dømme folk ud fra noget de IKKE skriver, og rent faktisk syntes jeg at Marianne lægger kortene på bordet! Du ved IKKE hvad dyrlægen har sagt til Marianne! Og du kan ikke gætte dig til det. Min dyrlæge skal nok fortælle mig hvis mine heste ikke har det godt. Det er der mange dyrlæger i DK der er fuldt ud i stand til. Så der er du også fordømmende og skærer alle over en kam.

Jeg syntes du og nogle af de andre er noget der grænser til ondskabsfulde og fordømmende. Jeg syntes derimod det er fint at andre kommer med nogle gode grunde til ikke at sælge hesten videre. Dem er jeg nemlig enig med. F.eks er Luminators indlæg efter min mening godt og sagligt uden at dømme nogen.

Marianne har brugt en ordentlig bunke penge på eksperthjælp og allerede der syntes jeg du går over stregen når du kalder hende en egoist. For mig ligner det ikke et forsøg på at holde sine pengee hjemme at bruge endnu flere. Nu gør jeg selv brug af div. eksperter og ved at de er langt fra gratis.

Og nej jeg kunne aldrig finde på at sælge den nævnte hest af de samme årsager som alle andre der skriver her. Men at ligge den tone over for folk og så ovenikøbet bliver fornærmet når den bliver brugt mod en selv.

Ja det ser jeg mig godt nok for god til!

højsgaard hestecenter
0
0
Svar på denne tråd

Pushkin...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 12:39

... jeg tror ikke at en oplysning i Hestedata vil være tilstrækkeligt, og heller ikke en chipmærkning, da køber ikke kan se den.

Det eneste jeg tror på vil være noget der OGSÅ bliver fanget af en uerfaren hestekøber vil være et STORT og meget synligt brændmærke eller frysemærke. Ganske vist bryder jeg mig ikke om at heste skal brændmærkes, da det jo heller ikke er smertefrit - men det er bedre end at ende som markedshest eller på anden måde gå fra ejer til ejer.

Og et stort synligt mærke vil både være noget som en uerfaren køber vil registrere og spørge om (forhåbentlig vil de så spørge en anden end sælger) og om ikke andet vil købers staldkammerater vide nok til at råbe op i det øjeblik de ser hesten og man kan bevise at sælger vidste at den ikke var ridehest!

Alternativt en sundhedsbog som dyrlægen skulle skrive i ved hver behandling hesten fik, og som LOVPLIGTIGT skulle følge hesten - så endte man med en hest uden bog var handlen ulovlig. Men igen - en uerfaren køber ville ikke spørge efter bogen, for de ville ikke vide at den skulle med.

Svært dilemma - men indtil der MÅSKE engang bliver lovgivet bedre omkring hestehandel, er der kun en ting at gøre, nemlig at opfordre alle hestekøbere til at udvise STOR forsigtighed og have en god dyrlæge OG en erfaren hesteejer med på råd når de køber hest.

Bare synd at så mange købere kommer til at betale dyre lærepenge - og mange heste kommer til at få nogle elendige år med skiftende ejere der prøver at bruge dem som rideheste, selv om de slet ikke kan tåle det :-(

£isbeth & Baloo
Aldous Huxley
0
0
Svar på denne tråd

Jeg blev gal
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 16:58

En tak til de få, der har læst mit indlæg ordenligt. Og som også har set at jeg har indrømmet at jeg har lavet en stor fejl. Jeg sætter stor pris på jeres svar. Min dyrlæge har sagt at, Hesten ikke går og lider, Havde den gjort det, så var den også blevet aflivet. Hun kan godt leve et liv,bare det er uden rytter.

Så til jer andre kloge hoveder især Illum

hvad om du spurgte mig om ,hvordan tingene var, istedet for, at få dine egne forkvaklede ideer. Jeg skal ikke have nogen penge ud af det her. Hvor har du fået den ide fra? Der er faktisk ærlige folk her i verden. Så du behøver ikke male fanden på væggen, hver gang muligheden byder sig. Jeg har læst hos andre, som du har skrevet til, og hold da helt op, hvor Du nyder, rigtig at kunne kritisere andre.Og hvis du ikke har noget pænt at sige, så lad vær. Har du egentlig forstand på heste. Jeg tvivler.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad tror du selv
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 17:07

??? Jeg havde ALDRIG købt en sådan hest...

Så du behøver ikke at tvivle.

Og ellers så GAB

.

.

TAG ANSVAR FOR POKKER

0
0
Svar på denne tråd

du må meget
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 18:53

undskylde marianne men det kan så godt være lidt svært at se

grunden til at du vil sælge den videre istedet for at aflive den hvis det ikke er for pengenes skyld , for det kan da umuligt være for hestens skyld for den risikere da at skulle lide længe.

Så nogle heste bliver nemlig tit solgt videre hvert år

• Øv rodeo i danmark

• jeanett og monique
0
0
Svar på denne tråd

Illum...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 22:08

Jeg har ellers nogenlunde "accepteret"- at du svarer lige ud fra "posen" ...

Men - her er eet af tilfældene, hvor du træder ved siden af

Eet er - at gøre sig gældende, hvor ekspertisen træder i kraft - men lige nu er du faktisk ikke helt seriøs, mener jeg.

Enhver kan kvaje sig - men hvorfor den nedladende tone???

Du og jeg - havde ikke købt hesten - men der findes jo andre - der ikke har så meget heste-erfaring?

Vi er jo alle startet på et begynder-niveau - og visse har været heldigere end andre.

JEG begyndte at ride som ca. 11-12-årig - og fik først selv hest, da jeg var omkring 29 år ...

OK - jeg havde en "pause" på ret mange år - da jeg fik mere interesse for de to-benede ... ;-)

Men efter en ferietur til Tunis - hvor min nuværende bedre halvdel absolut VILLE "klatre op" på alle firbenede væsener - så overtalte han faktisk MIG - til at begynde på ridning ...

Og nu har vi 4 individer gående ...

Men hestekøb ER er en "jungle" - og selvfølgelig er der nogle - der skal snydes. *s*

Som JEG læser indlægget - så drejer det sig om -- "Hvad gør vi nu!"?

Så selvom du rammer rigtigt - på din egen sarkastiske måde - så synes jeg nok - at du er lige stram nok i dete tilfælde.

Never mind ... Du er sq for gammel til at opdrage på - så det er opgivet på forhånd!! *GGG*

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

NinaL..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 22:34

Mit sidste svar var et svar til en der "nedgøre" mig hulk hulk ved at spørge om jeg har en viden om heste og så hulk hulk skriver hun endda at hun tvivler på at jeg har hulk hulk

.

.

TAG ANSVAR FOR POKKER

0
0
Svar på denne tråd

Marianne
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 22:47

Når du nu siger, at hesten lever smertefrit uden rytter, så synes jeg at det er at hun bliver selvskabshest. Det er simpelthen, efter min mening, nogen vrøvl, at selvskabsheste ikke kan leve et godt liv. Selvfølgelig kan de det..

Hvad synes du om ideen at låne hende ud..? Så er du ligesom sikret, at hun ikke ender i de forkerte hænder..

Synes faktisk, at det var en rigtig god idé som der var én, der nævnte at registrere alle de heste, der ikke må rides.

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

Jeg gider ikke ...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 00:38

... at ordkløve.

Illum. ;-)

Det er enhver "beskåret" at gøre en dum handel ...

JEG gjorde en dum handel sidste år!!!

Jeg købte en bil af en plattenslager! (n)

For at gøre en lang historie kort - så fik jeg "skovlen" under ham - og via en advokat fik jeg "oprejsning". :-)

Det var ikke mange penge, det drejede sig om - men princippet i det hele var det hele værd!

Hæhæ ... Striden drejede sig om en gammel Volvo - som vi købte for 8.000 kr - men sælger var pisse fyldt med løgn - og havde forfalsket registreringsattesten ...

Jeg kan da godt leve med en bet på få tusinde kr - men det var MÅDEN altså - at jeg blev fuppet på!!!

Selvom det drejer sig om petitesser - så holder jeg på min ret - og fyren (sælgeren) fik lov at betale!!!

For lige at kæde min bilhandel sammen med trådstarterens hestehandel ...

Så ER det skide svært at se på folk - om de lyver - eller ej!

I ovennævnte "case" ville jeg jo nok "studse" en hel del - og forlange min egen dyrlæges vurdering inden et evt. køb - men det ER jo stadig "tilladt" at foretage forkerte handlinger - deriblandt ufordelagtige hestekøb.

At hesten så ikke bør "kastes" videre til en uvis skæbne - hvis den virkelig er syg og har det dårligt .. dét er så en helt anden sag!

Men JEG kan og vil IKKE afsige en dom udfra det skrevne her på HN.

Og der er her - at jeg mener, at folk - og også du - Illum - er lidt for grove og firkantede ...

Nu er jeg ikke selv bange for at lægge spørgsmål eller svar ind på HN - men tit får folk ikke hjælp her - hvis de står med et spørgsmål - men tværtimod nogle ret drøje slag over nakken!!!

Tænk lige over dét - og erkend at mange af Jer sidder med nogle ret gode svar - men "gider" ike at give dem .. og dét er synd!!!

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Jer er jo ikke "ordkløberen"
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 08:25

Det lade jeg "baskeren" om ;-)

It is hit to be square, by the way ;-D

.

.

TAG ANSVAR FOR POKKER

0
0
Svar på denne tråd

Marianne...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 14:19

jeg ville gå videre med advokaten selvom det i sidste ende kan koste nogle knapper. Hvis pengene ikke er et problem, så kan det i det mindste give jer æresoprejsning og det er et eller andet sted også noget værd. Ja, man ved altid bagefter hvad man skulle og kunne have gjort, I er jo ikke de første der er kommet galt afsted med et eller andet køb, tænk på førstegangs husejere f.eks. og selvfølgelig bør man altid læne sig op af fagkundskaben men som sagt, det ved man altid bagefter...

Når det så er sagt, så vil jeg ikke anbefale at I sælger sådan en hest videre som selskabshest, heller ikke selvom dyrlægen står inde for at hesten ikke har smerter. I risikerer (eller andre gør) at den bruges til avl og dermed gives nogle af skavankerne måske videre til føl og I ved jo selv hvor ked af det man bliver når man står med en hest, der ikke kan bruges til noget som helst. Skal hesten gå som selskabshest, så kan I låne hende ud forudsat at I gider at følge hende fremover.

Rigtig mange låneheste bliver ikke passet ordentligt og det gælder iøvrigt også selskabsheste, blot de får til dagen og vejen så er det ellers småt med den omsorg og den nødvendige pleje de kræver udover fodringen, tænk også på det.

Men sælger skal bide i det sure æble, det er noget svineri at snyde og sælge så ringe en hest... og moralskt bør I aflive hesten hvis I er det mindste i tvivl om hvor den havner og under hvilke betingelser. Dyrene er her primært for at tjene os og de er dybt afhængige af at vi virkelig vil dem.

Hvorvidt en hest lider eller ej, der er vi jo virkelig mange uvidende og tåbelige hestejere, der tillidsfuldt læner os op ad fagkundskaben og spørger vores dyrlæge til råds. Ak og vé hvad skal der dog blive af os?

Misund ingen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 17:03
Det hedder ikke hit - men HIP!!!
0
0
Svar på denne tråd

uvidenhed
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 17:38

Hvis du ikke selv vil beholde hesten så afliv den dog -hesten har det ikke godt og det er toppen af naivitet og tro at den kan sælges til enreel køber og leve det søde liv på græsmarken...

Ak nogle mennesker burde... må hellere stoppe her

Hilsen
Sanne
0
0
Svar på denne tråd

I know
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 18:05
men fik fejl fortolket Huey Lewis and the news, men glæder mig at du orker.

.

.

TAG ANSVAR FOR POKKER

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må sige...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2007 13:32

...thumps up til Illum. For hun siger det da lige ud af posen.

Hvorfor pakke det ind? Hesten har så mange skavanker, at man simpelthen ikke sælger/giver den videre.

Vi hører jo gang på gang om folk der sælger/giver deres heste væk i den bedste tro om at de bare får lov til at gå på en mark, men igen gang på gang hører man at hesten bliver redet og solgt videre og så sidder man der og føler sig skyldig og spørger sig selv, hvorfor man dog ikke fik dyret aflivet, da man havde muligheden for at sende den over regnbuen.

En ting er at beholde hesten selv og have den gående som selskabshest, det synes jeg er en god mulighed så længe hesten ikke lider. Alternativt kan man låne den ud, så man stadig følger hesten og kan bestemme hvad den skal og ikke skal.

Men sælger man den, mister man ALLE rettigheder og kan ikke bestemme hvad den nye ejer skal gøre med hesten og om de vælger at ride på den alligevel eller sende den videre til den forvisse mishandling, det vil være at ride sådan et dyr.

Så jeg forstår faktisk slet ikke at folk kan overveje at sælge sådan en hest...

Mvh Maria (Tidl. Maria *TeamTrav*)

Kvinden blev skabt uden humoristisk sans,

så hun kunne elske manden i stedet for at grine af ham...

Mor til Denniz på 2 år og sponsor for katten Chanell

0
0
Svar på denne tråd

Update
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 21:37

Hvordan går det med hesten Marianne?

0
0
Svar på denne tråd

snydt i handel
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 23:11

Øv, hvor er jeg ked af når folk snyder ved salg, jeg byttede en skøn hoppe jeg kunne have avlet, for en strubepiber, jeg fik ham handelsundersøgt af min egen dyrlæge, (tror sku han tænkte på sin egen pengepung!)han havde en minimal pibelyd, men sælger sagde han havde været lidt snottet og han ikke plejede at have denne bilyd... hesten blev behandlet hos sælgers dyrlæge og blev sendt afsted til mig, han var så halt af turen fra jylland til sjælland i transporten(han har sikkert været det da de læssede ham) men det kunne ikke bevises, der var ingen bilyd at spore i longe og min dyrlæge godkendte ham igen,så startede genoptræningen, og så startede bilyden igen, jeg ringede til sælger og ville høre hvad vi så gjorde( for det ikke skal være løgn solgte hun mig en hest uden stamtavle, selvom hun fortalte jeg fik hans stamtavle med...det var bare ikke hans, men hans mors!han havde ikke sin egen... og da havde jeg sendt min fine hoppe afsted til hende med papirer og det hele.sådan en fusker. jeg ville have ladet handlen gå tilbage, men da havde hun solgt min guldklump videre... og sendte jeg ham tilbage ville jeg sku, nok stå uden hest og uden penge!!!

Nå men så begyndte jeg jo at ride denne skønne hest, han var så samarbejdsvillig da jeg prøvede ham inden køb, men efter også at have stået med lungebetændelse, kunne han pludselig ikke bøje i ganachen, og var helt stiv på venstre volte, dyrlæge igen og kikkertundersøgelse(jeg fik et tip fra en som havde en strupepiber, han var ikke sikker da lyden var så lille, men rådede mig til at få det undersøgt, og ja, hesten var strupepiber, og det var hans far sku også ! Nevada dv afkåret i 95.(det kom hun lige i tanke om hende sælgeren...)nu står jeg uden hest han fik nyreslag efter narkosen, da han skulle opereres for strubepib, han var sygeforsikret, men forsikringen gik lige op med dyrlægeregningerne, for det år jeg havde ham.og man kan ikke lægge sag an uden beviser, og slet ikke når dyrlægen har sovet i timen...

Jeg er sku stadig sur på hende her 3 år efter, og sparer stadig sammen til min ny dressurhest.

Der er flere ting jeg skulle have gjort anderledes og det gør jeg så næste gang...

0
0
Svar på denne tråd

Mette J
Forfatter: 
Dato:  17-04-2007 13:44

Hej Mette.

Vi har fået advokat på sagen (hvor sælger nu bliver stævnet) så håber at det går godt. Men hesten nyder foldlivet, men da hun står et ret dyrt sted leder jeg efter et lækkert sted hun kan komme på sommergræs. Ihvertfald indtil sagen er afsluttet.

Så hvis der er nogen som kender et dejligt sted med læ og skygge, så tæt på storkbh. som muligt, vil jeg meget gerne høre fra jer :)

Til alle jer negative personer, kan i få at vide endnu engang. Hesten lider IKKE sålænge der ikke kommer rytter på hende.

Men med alle de skræk historier bliver hun ihvertfald ikke solgt videre, men måske udlånt som selvskabshest.

Mvh. Marianne

0
0
Svar på denne tråd

aflivning eller ej..
Forfatter: 
Dato:  17-04-2007 14:09

Jeg sys det er svært at se hvornår hesten lider og hvornår den lever smertefrit..

Men hvis dyrlægen mener at den lever smertefrit, må man jo stole på det..

Jeg kender en der mangler en selskabshest, men han har nogle ret lave hegn, da han har mindre ponyer, så hvis hun kan gå i roskilde, for lave hegn, uden sko, og sammen med en islænder så kender jeg et godt sted til hende..

Mange hilsner fra Ujammiuaq

Jeg søger et par ridebukser str. 40, max. 150-200 kr. De skal kun bruges indtil sommer, så de behøver ikke være sprit nye, med fancye ting og sager.. Skriv hvis du har nogen

0
0
Svar på denne tråd

XXX
Forfatter: 
Dato:  17-04-2007 21:13
Første gang mig om min mor var ude og købe min første pony, købte vi også den forkerte, den var rigtig sød at ride når der var andre heste på banen, men så snart den var alene flippede den ud.. og vi fik mon mor's kærste's søster til at prøve at ride den, men ikke engang hun kunne takle den (skal lige siges at dengang havde hun selv en stor hest og red spring stævner mod tina og charlotte lund)
0
0
Svar på denne tråd

handels fejl
Forfatter: 
Dato:  18-04-2007 08:40

Lige en kommentar til alt dette.

Jeg har hjulpet en pige, med at kontakte advokat, fordi hun var blevet snydt noget så nederdrægtigt...

Hesten blev handelsundersøgt 3 dage efter den var ankommet fra Nordjylland i marts sidste år, og kunne absolut ikke gå igennem og blive godkendt.

Når vi kontaktede sælger blev vi kaldt møgkællinger og andre meget grimme ting.. De var overhovedet ikke til at tale med, derfor blev der draget advokat ind i sagen

Pigen har lige vundet retsagen og hesten blev heldigvis sendt til de evige græsmarker, for den idiot, som hun havde købt den af, ville uden al tvivl have solgt den videre..

Pointen... Forfærdeligt, at såkaldte HESTEHANDLERE... der sælger dyr, der egentlig skulle aflives, burde have bøder så store... så de knækker nakken...

1. De sælger dyr, der burde aflives istedet, uden at det får konsekvense for hestehandleren..

2. der står en køber, som har ønsket sig en hest, måske har spinket og sparet for at købe den..

3. Mange hestehandleres moral og etik, kan ligge på et meget lille sted.. desværre.

Det er en jungle.. og man skal godt nok se sig for, og rådføre sig med en dyrlæge... og ingen andre..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider