Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Urhingste???
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 20:26

Jeg har købt en vallak - eller det skulle han være. men han opføre sig værre end en hingst. Jeg har før haft hingste, og hans temperament er langt værre. Han er konstant oppe at køre og kan ikke klare synet af andre hankøn. vi har netop 3 hopper i brunst, og dem er han på nakken af konstant. Bare vi går forbi med en hoppe i brunst på staldgangen er han slet ikke til at styrre, han grunter, hidser sig op samt hans nedre dele kommer helt til syne og er meget stiv. han går helt i selvsving over at han ikke kan komme til hopperne. og samtidig har vi også oplevet en ondskabelig adfær, hvor han bider og spaker med ørene tilbage uden grund.

Så nu er jeg ved at være bekymret for om han kan være urhingst, da ingen af testiklerne er synlige. Han er en pony (vallak) på 10-12 år, og jeg har prøvet at finde ud af noget om hans fortid hvilket ikke har lykkedes. Jeg har haft ham i 2 måneder og forige ejer havde ham i 3-4 måneder og kan intet fortælle om ham.

Nogen der kan hjælpe med erfaringer. Hvordan kan jeg tjekke eller se om han kunne være urhingst (kan ikke komme til han "ting" da han sparker ud) Og en vigtig ting - kan han lave føl hvis han nu skulle være urhingst??

For så står vi med et større problen da han jo går på fold med 4 hopper.

eller kan han som vallak have denne voldsomme hingste adfærd??

ser frem til jeres svar og erfaringer.

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 20:30

Du kan få dyrlægen til at checke om den har været opereret, derudover kan man tage en blodprøve for hormoner.

Nej, en urhingst kan ikke lave føl, for sæd kan ikke overleve i varme omgivelser. Derfor vil en urhingst kun producere hormon, og mere end normalt.

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 20:34

Tak for dit svar charlotte:)

Men hvad er jeres vurdering. er der stor chance for at han med denne adfærd er urhingst, eller forkommer denne adfær også hos vallakker?? jeg har selv haft en del vallakker før, men ingen har opført sig så voldsomt som ham her. heller ikke selv om det er sent kastereret heste.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis han er urhingst
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 20:35
Så er han steril, da sæden ikke kan overleve i kropstemperatur, men kun hvis testiklerne er i "posen".
Jeg vil tro, din dyrlæge kan tage en blodprøve og tjekke hormonindholdet. Urhingste danner mere hankønshormon, det er fodi, testiklerne ligger i kroppen og "koger", så dannes hormonet i større mængder andre steder.

Mvh xtiny
---

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

0
0
Svar på denne tråd

hingst...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 20:46

min vallak vil også gerne hygge sig med hopperne...han har ingen sten...men han ved det ikke..

han holder damerne i brunst,og hygger sig med dem...det er også ham der bestemmer i flokken.

SVEND 4 EVER!!!!!

www.heste-nettet.dk/fo...7/1279937/

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

svar..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2007 09:36
Mange tak for jeres svar, jeg overvejer også en dyrlæge, da han er til salg, og jeg gerne ville kunne oplyse hvad han præcis er, da min tvivl er der.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider