Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

uddannelsen som beslagsmed?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 18:50

Hejsa.

Når jeg læser om uddannelsen, står der at man skal ha 9 års skolegang. Men jeg forstod også på noget af det jeg læste, at man skal være over 25 år? Er det rigtigt??

Håber nogen kan hjælpe. Mvh. Stine

0
0
Svar på denne tråd

Irrellevant
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 18:52

Hej!

Jeg har lige en kommentar, som er komplet irrellevant i forhold til dit spørgsmål.

Hvis du ønsker at blive beslagsmed, skal du overveje meget nøje, om du er fysisk bygget til det. Jeg kender ikke en eneste smed, som ikke døjer med ryggen, knæene eller skuldre/nakke.

Kristina - bare lige et velment råd :)

Lækker DV-vallak sælges!! Prisen kan muligvis forhandles ved rette person.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 18:56
Det ved jeg godt. men hvis man nu plejer sin krop ordentligt(gør til massør osv.) så skulle det kunne lade sig gøre. Vil også ha 2 uddannelser, så jeg kan lave noget andet, hvis jeg ikke kan holde til det!
0
0
Svar på denne tråd

Beslagsmed
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 19:04

Nej, man skal kun være over 25 år hvis man vil have uddannelsen som voksenlærling.

Jeg var selv igang med den, men min ryg kunne ikke holde til det. Det er nok et af de mest fysisk krævende jobs man kan forestille sig. Så tænk meget på dette inden du evt. går igang. Det er et slid, selvom man har med heste at gøre. Det er jo heller ikke alle heste som bryder sig om at have smed og så står man altså med hovedet i sparkehøjde og skal holde styr på en meget skarp kniv, hammer og hesteben. Det er ikke let og faktisk ret farligt.

Selvom jeg helt klart holder på ligestilling på arbejdsmarkedet, så er det et hårdt job, især for piger fordi vi ikke har så mange kræfter.

Men jeg ønsker bestemt ikke at skræmme dig væk fra uddannelsen, fordi vi har virkelig brug for dygtige beslagsmede i Dk. Bare du er forberedt på at det er meget hårdt.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

Fysikken
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 19:13

Nu er jeg en stærk pige, med god fysik og jeg kunne ikke holde til det. Alene det at man skal stå med hovedet nedad, holde et ben med benene og hamre på hovklingen (kniven), det er en temmelig stor anstrengelse. Fordi lige meget hvor skarp klingen er og hvor bløde hestens hove er, så er det alligevel meget hårdt at komme igennem sådan noget horn.

Men jeg havde også en back-up plan som dig med to uddannelser og det er jeg glad for idag.

Et lille tip: Du kan danne dig et indtryk af hvor hårdt det er, ved at få dig en hovfil og prøve at file lidt på nogle forskellige hestes hove (evt. inden den rigtige smed kommer) Altså stå i den rigtige stilling og sådan. Men pas på med ikke at file forkerte steder eller at tage for meget horn af. Hesten skal altid have hovvæggen tilbage til at bære dens vægt på.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

Noget af det...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 19:29
...kan man jo kompensere for.
Fx behøver man ikke bruge hovklingen, man kan bruge en beskæretang i stedet og raspe hovvæggen derefter.

Man kan sørge for altid at have skarpe redskaber - der er ikke noget værre end når raspen bliver for sløv og man skal bruge unødige kræfter på raspningen.

Man kan også sørge for ikke at vente på kunderne ringer - men selv tage kontakt til dem, så hestene kun har gået de anbefalede 4-6 uger i stedet for 8, 12 eller hvor lang tid folk nu kan finde på at lade hestene gå.

Man kan sørge for at bære ryggen korrekt (dvs. holde den i den sundest mulige stilling) og bære med lårene frem for med ryggen.

Jeg ved at Christina Keppie, der er barfodstrimmer (og en slank/spinkel type) har gjort god brug af basale principper fra Natural Horsemanship (fx Parelli) for at lette arbejdet med vanskelige heste. Man kan vælge at uddanne sig inden for dette område OGSÅ - og så have muligheden for at tilbyde hesteejeren at træne hesten mod betaling. Jeg ved at både Keppie og min mand (der også har bi-jobbet som barfodstrimmer) har tænkt i de baner (og fastsat en pris).

Og så kan man selvf. sørge for at pleje sig selv - med massør, fysioterapi etc.

Men når det er sagt - så ER det hårdt arbejde. Og alle de her "tiltag" der skal sikre dit helbred koster penge, og hvis ikke de kan bogføres som firmaudgifter betaler du 100% selv...!

... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd

Hmm ...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2007 19:35

Nu har jeg selv planer om at blive beslagsmed, og inden i siger noget. Jeg har haft kunne tænke mig det siden jeg gik i 6 klasse, og har været flere gange i praktik hos en baslagsmed. Men jeg skal tage en andne udd først

Men til det du spøger om. Man skal et år på teknings skole, og 3 år i lære hos en baslagsmed. så udd tager 4 år. Håber at du kunne bruge dette til noget ;D

Mvh Jeanett

Søger praktik plads , jeg skal på landbrugsskolen sjælland den 1 ausust. så søger parktil plads fra den 1/10/2007 til 1/10/2008.

Se her : www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=12&i=

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider