min kusine fik sin ene nyre delt i 3 den anden i 2 men hun lever...
hahaha først jeg så denne anonce altså overtekst troede jeg du ville sælge din nyre til en af os virkelig jeg skreg AGHHH!!! sagde jeg...
her kommer en tekst som er kopiret fra nettet det var en broheruer(staves?)
Vil du donere én nyre?
Denne folder er tænkt som en hjælp til dig, der overvejer at give en nyre til en pårørende eller en person, som står dig nær. Vi håber, at folderen må besvare nogle af dine spørgsmål samt hjælpe dig videre i forløbet.
SIG TXTRANSPLANTATION Transplantation af nyrer fra pårørende har været udført i Danmark siden 1965, og der er gennemført flere end 800 transplantationer med levende donorer. Indenfor de sidste 10 år har hver fjerde nyretransplantation i Danmark været foretaget med en nyre fra en levende donor. Det skyldes især, at der ikke har været tilstrækkelig tilgang af organer fra afdøde, og at resultaterne af transplantation fra levende har vist sig at være bedre.
Hvem kan være nyredonor?
Alle voksne, som er sunde og raske, og som har en blodtype der passer til ens pårørende.
Nyretransplantation kan finde sted uanset køn og alder også selvom du er ældre.
Hvad bør du overveje før en nyredonation?
At afgive en nyre kan være en svær beslutning. Derfor er det vigtigt at overveje følgende:
• at du har et ærligt og ægte ønske om at give din ene nyre til din pårørende.
• at du gør det frivilligt uden nogen form for pres.
• at du har opbakning fra din egen familie.
• at du er klar over, at det kan medføre nogle følelsesmæssige konsekvenser i forhold til den, du giver nyren til.
• at give en nyre giver dig ikke ret til at bestemme over din pårørendes levevis.
Hvordan er forløbet, hvis du ønsker
at være nyredonor?
• Først vil du komme til en samtale med en læge og en sygeplejerske, hvor hele donationsforløbet vil blive grundigt gennemgået.
• Dernæst vil du gennemgå et undersøgelsesprogram, som har til formål at få et billede af din helbredstilstand, samt afklare om din nyre passer til din pårørende.
• Det grundige undersøgelsesprogram kan i få tilfælde medføre, at man finder sygdomme, der kan udelukke dig som donor.
• Selve operationen, hvor man fjerner din nyre, sker i fuld bedøvelse og varer i gennemsnit 4 timer. Indlæggelsestiden varierer fra 4-10 dage.
• Sygemelding efter indgrebet er afhængig af dit arbejdes fysiske karakter, men er oftest af 1-3 måneders varighed.
• Alle operationer indebærer en vis risiko for komplikationer, men den grundige forberedelse i forbindelse med en planlagt transplantation gør risikoen for dig som donor meget lille.
Det er vigtigt at understrege at man efter dona-tionen anses som rask og kan leve et liv som før operationen.
Hvordan er du sikret økonomisk og socialt?
Ønsker du at være donor, får du fuld økonomisk kompensation i forbindelse med hele forløbet. Det vil sige:
• at din arbejdsgiver får dækket alle omkostningerne af det offentlige i forbindelse med dit fravær.
• at du får dækket dine transportudgifter, også hvis du bor i udlandet (fly, taxa).
• at du forsikringsmæssigt er stillet præcis som før nyredonationen.
• at der i specielle tilfælde kan ydes tilskud til hjemmehjælp og børnepasning.
Hvor får du mere at vide?
Du kan kontakte den afdeling, hvor din pårørende behandles eller et af de 4 transplantationscentre. Dér vil personalet kunne give dig yderligere information.
Det er vigtigt at understrege, at enhver henvendelse er uforpligtende.
Du kan på ethvert tidspunkt i forløbet sige fra som nyredonor.
De fire transplantationscentre
Rigshospitalet 35 45 35 45
Københavns Amts Sygehus i Herlev 44 88 31 74
Odense Universitetshospital 65 41 17 93
Århus Universitetshospital,
Skejby Sygehus 89 49 61 79/89 49 61 89
Denne folder er udarbejdet af SIG Transplan-tation, som er en Speciel Interesse Gruppe under faglig sammenslutning af nefrologiske sygeplejersker
(FS 16/Dansk Sygeplejeråd).
kan faktisk ikke ffinde mer en den håber det er ok
SIG TXTRANSPLANTATION