Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Nyre kan afhentes...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 19:14

Sad lige og tænkte på hvorfor man ikke gir sin ene nyre væk...?

Man har jo 2, og hvis man lever et fornuftigt liv, så er der vel ikke brug for mere en 1...er det fordi man er bange for at ens egen enlige nyre så står af? Hvis alle nu ville gi 1 nyre, så burde det ikke afskrække en...

Mange har et forfærdeligt liv hvor begge nyrer ikke virker, og ventetiden er laaag til en "ny" nyre.

Jeg ville gerne gi min nyre til en der mangler, men ved ik lige hvor man henvender sig

0
0
Svar på denne tråd

min kusine
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 19:33

min kusine fik sin ene nyre delt i 3 den anden i 2 men hun lever...

hahaha først jeg så denne anonce altså overtekst troede jeg du ville sælge din nyre til en af os virkelig jeg skreg AGHHH!!! sagde jeg...

her kommer en tekst som er kopiret fra nettet det var en broheruer(staves?)

Vil du donere én nyre?

Denne folder er tænkt som en hjælp til dig, der overvejer at give en nyre til en pårørende eller en person, som står dig nær. Vi håber, at folderen må besvare nogle af dine spørgsmål samt hjælpe dig videre i forløbet.

SIG TXTRANSPLANTATION

Transplantation af nyrer fra pårørende har været udført i Danmark siden 1965, og der er gennemført flere end 800 transplantationer med levende donorer. Indenfor de sidste 10 år har hver fjerde nyretransplantation i Danmark været foretaget med en nyre fra en levende donor. Det skyldes især, at der ikke har været tilstrækkelig tilgang af organer fra afdøde, og at resultaterne af transplantation fra levende har vist sig at være bedre.

Hvem kan være nyredonor?

Alle voksne, som er sunde og raske, og som har en blodtype der passer til ens pårørende.

Nyretransplantation kan finde sted uanset køn og alder også selvom du er ældre.

Hvad bør du overveje før en nyredonation?

At afgive en nyre kan være en svær beslutning. Derfor er det vigtigt at overveje følgende:

• at du har et ærligt og ægte ønske om at give din ene nyre til din pårørende.

• at du gør det frivilligt uden nogen form for pres.

• at du har opbakning fra din egen familie.

• at du er klar over, at det kan medføre nogle følelsesmæssige konsekvenser i forhold til den, du giver nyren til.

• at give en nyre giver dig ikke ret til at bestemme over din pårørendes levevis.

Hvordan er forløbet, hvis du ønsker

at være nyredonor?

• Først vil du komme til en samtale med en læge og en sygeplejerske, hvor hele donationsforløbet vil blive grundigt gennemgået.

• Dernæst vil du gennemgå et undersøgelsesprogram, som har til formål at få et billede af din helbredstilstand, samt afklare om din nyre passer til din pårørende.

• Det grundige undersøgelsesprogram kan i få tilfælde medføre, at man finder sygdomme, der kan udelukke dig som donor.

• Selve operationen, hvor man fjerner din nyre, sker i fuld bedøvelse og varer i gennemsnit 4 timer. Indlæggelsestiden varierer fra 4-10 dage.

• Sygemelding efter indgrebet er afhængig af dit arbejdes fysiske karakter, men er oftest af 1-3 måneders varighed.

• Alle operationer indebærer en vis risiko for komplikationer, men den grundige forberedelse i forbindelse med en planlagt transplantation gør risikoen for dig som donor meget lille.

Det er vigtigt at understrege at man efter dona-tionen anses som rask og kan leve et liv som før operationen.

Hvordan er du sikret økonomisk og socialt?

Ønsker du at være donor, får du fuld økonomisk kompensation i forbindelse med hele forløbet. Det vil sige:

• at din arbejdsgiver får dækket alle omkostningerne af det offentlige i forbindelse med dit fravær.

• at du får dækket dine transportudgifter, også hvis du bor i udlandet (fly, taxa).

• at du forsikringsmæssigt er stillet præcis som før nyredonationen.

• at der i specielle tilfælde kan ydes tilskud til hjemmehjælp og børnepasning.

Hvor får du mere at vide?

Du kan kontakte den afdeling, hvor din pårørende behandles eller et af de 4 transplantationscentre. Dér vil personalet kunne give dig yderligere information.

Det er vigtigt at understrege, at enhver henvendelse er uforpligtende.

Du kan på ethvert tidspunkt i forløbet sige fra som nyredonor.

De fire transplantationscentre

Rigshospitalet 35 45 35 45

Københavns Amts Sygehus i Herlev 44 88 31 74

Odense Universitetshospital 65 41 17 93

Århus Universitetshospital,

Skejby Sygehus 89 49 61 79/89 49 61 89

Denne folder er udarbejdet af SIG Transplan-tation, som er en Speciel Interesse Gruppe under faglig sammenslutning af nefrologiske sygeplejersker

(FS 16/Dansk Sygeplejeråd).

kan faktisk ikke ffinde mer en den håber det er ok

SIG TXTRANSPLANTATION

hej jeg hedder julie og jeg elsker heste over alt på jorden

jeg har redet i 4 år men altid godt kunne lig heste..

vrinsk julie

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 20:16

Tak skal du ha, vil ringe imorgen.

Håber flere vil...

Så engang en udsendelse fra Indien, hvor folk for VIRKELIG små penge solgte deres nyre uden efterbehandling, mange kunne ikke arbejde efter indgrebet.

Dette kan kun lade sig gøre hos folk der VIRKELIG ingen penge har (total udnyttelse). Disse nyrer blev så solgt til svimlende høje summer. Men de fattige fik kun nogle hundrede kroner...

0
0
Svar på denne tråd

Mon ikke mange
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 20:29

undlader at donere til fremmede i tilfælde af at et familiemedlem eller en anden man har kær en dag får brug for det?

Mvh.

Kiki

Med misserne Oscar og Maddox

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 21:30

Tak Kiki for dit input

Flere?

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 22:06

men tænker lidt...hvor mange familiemedlemmer har vedkomne ikke? Og ville de hjælpe?

Gå dog ind og se hvor meget dem uden en virksom nyre lider...

Kan se der er mange der har været inde og se. I må da ha en mening...??

0
0
Svar på denne tråd

Måske man
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 22:35

heller ikke har lyst til en operation.

Jeg har da i hvert fald ikke lyst til at give en nyre væk. Det kan godt være at det er egoistisk og dårligt af mig. Men synes nu at jeg har ret til at beholde mine organer sålænge jeg bruger dem.

Den dag jeg dør må de tage hvad de kan. Forudsat at det kan bruges.

Men der er vel lige så mange grunde til at msn ikke vil give en nyre som der er raske nyrer der går omkring.

Mvh.

Kiki

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 23:01

Kiki

Mon ikke det kun er fordi man ikke ved hvon dem uden nyre lider???

Ikke fordi jeg selv kender nogen...men gi det dog en tanke..

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 23:04

...altså der har været RIGTIG mange inde og se...

Ingen med mening?

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 23:11

I sådan diskution er der ikke noget rigtig og forkert. Synes det er en flot tanke at ville donoere.

Jeg vil personligt aldrig donere medmindre det var mine nærmeste der manglede en nyre ( mor,far kæreste bror osv.)

Synes det er en helt personlig ting og det skal man respektere.

Ligesom nogle ønsker at give organer når de dør og andre ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Mette...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 23:16

er helt enig med dig.

Bryder mig egentlig heller ikke om at der indirekte bliver hentydet til, at man er ligeglad med dem der lider. Bare fordi man ikke ønsker at donere et organ, til en fremmed, mens man er i live

Mvh.

Kiki

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 23:24

ville det sige, at man gir til dem man kender+

0
0
Svar på denne tråd

donere nyre...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 07:44

Denne snak minder mig om filmen hvor en dygtig amerikansk fodboldspiller donerer sin ene nyre til sin gamle bedstemor. Han kan efterfølgende ikke spille mere, da det er for risikofyldt. Tænk hvis hans tilbageværende nyre får et dødsstød i kampens hede.

Jeg vil gerne donerer, men til venner eller familie. Et eller andet sted er der jo en grund til at man har to... med kun 1 er der en større risiko for en selv også.

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Kravlegård købes

Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007.

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie

0
0
Svar på denne tråd

Desuden
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 07:46

Enhver operation medfører jo en risiko... desværre :-/

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Kravlegård købes

Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007.

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie

0
0
Svar på denne tråd

nyredonor
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 08:04

Jeg synes man skal være meget varsom med at give en nyre væk, bare fordi man har to. Det kunne jo være man fik brug for at have to.

Min far fik i går at vide at han har kræft i den ene nyre og at den skal helt eller delvist fjernes. Han ville da godt nok være på den hvis han allerede havde givet en væk.

Jeg ville dog til enhver tid donore min ene, hvis det skulle vise sig at han har brug for en.

Hilsen Tenna

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det kunne hjælpe...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 09:17

Det er da en god idé at donerer en nyre...Jeg meldte mig straks på banen, da min far for snart fire år siden fik konstateret nyrekræft. Men en læge fortalte mig, at selv om min nyre kunne passe, så ville lægerne formentlig prøve at tale mig fra det. Fordi jeg skal leve et langt liv, og det kan jo være, at jeg en dag vil stå i en situation, at mit barn har brug for en nyre.

Af forskellige grunde nytter det ikke at give min far en ny nyre, men han lever ganske udemærket med at være i dialyse hver nat derhjemme. Jeg ved godt, at alle nyrepatienter ikke er så heldige, men nogle lever altså helt fint med sygdommen.

0
0
Svar på denne tråd

Lovligt??
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 14:27

Jeg mener at der er lavet en lov, om at man ikke må donere en nyre til én man ikke er i familie med, da man ellers er bange for at der vil gå "sortbørs" i det...

(",) Jette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider