|
|
| den rette hest for mig??? |
| Forfatter:  |
m jakobsen (magnolia) |
| Dato:  |
19-03-2007 17:23 |
|
Hej allesammen. jeg er tidligere heste pige. Jeg var så heldig og få den dejligste 16 årige dv hoppe, da jeg blev 12. Hun fuldte mig til hun blev 22 og dyrelægen ikke synes hun kunne mere. Efter hende mistede jeg interessen, til og få en ny hest.Men nu kunne jeg godt tænke mig en ny. Spørgsmålet er så, hvilken race jeg burde købe. Jeg ønsker en all around hest en jeg kan få undervisning på (da jeg er blevet lidt rusten)men også en hygge hest, som jeg kan ride tur på og som ikke er bange for sin egen skygge og som kan stå et par dage, uden og blive redet.Er en dv spild af godt talent? Da jeg ved, jeg ikke gider stævner igen. Og hvilken alder er bedst??? Jeg tænkte selv på en omkring 10 år jeg håber i gider og hjælpe. Mvh M.Jakobsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad med... |
Gitte (Tyran) |
19-03-2007 17:30 |
|
en halvpart til at starte med?... eller en fjordhest.. (dem er jeg kraftig fortaler af når det angår hyggeture og roligt temperament)
mvh. Gitte & Ponyerne. -de gule & den brune & den rødbrogede Ponyerne søger passer/part til nusse, ride & trækture 1-7X/uge. de står 1km fra kløvergård rideklub mellem jels og vamdrup. -se mere på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil da absolut... |
|
|
ikke mene, at du ikke kan gå ud og finde dig en dejlig DVér...? Der findes da DV som absolut ikke behøves at bruges hverken hver eller hveranden dag. Da jeg ledte efter en bombesikker hest...faldt jeg da over flere DVér...at jeg så endte ud med en Tinker, er jo så mit valg. Men hvis du er glad for varmblodshestene og føler at det er det rigtige for dig...så vælg da sådan en... De findes jo også i de mindre prisklasser, når du ikke forlanger en hest til de store stævner. Mvh May.
Vores Charmetrolde Tinkeren Mandy & Shetlandsponyerne Clyed, Gabbi, Thilde & Lukas Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
En oldenborg  Jeg synes det lyder som en oldenborg du beskriver. Måske en lidt tungere i dét. De skulle være hamerende dejlige på tur, have general fin energi - uden at vær over enerigske hvis de står inde én dag eller to som sådan. De kan da sagtens gå lidt let dressur og springe  Så hvis jeg var dig, ville jeg kigge mig om efter en evt oldenborg blanding.. Synes dog du bør få et lille lynkursus først inden du køber din egen. Fx lige gå en lille måneds tid på rideskole og få alt lidt lettere opfrisket. Og en 9-10-11 år lyder meget fint i mine øre. Held og lykke med købet..
Det Er Så Svært At Skilles Ad, Så Svært At Gå Sin Vej. Men Alle Mine Tanker, Vil Altid Følge Dig :'(-<3' Jeg Er Ikke Selvcentreret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist.
^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej en dv er ikke spild |
|
|
af god talent, ikke alle dv´er har talent lige som ikke alle oldenborger har det eller hvilken som helst anden race, så du kan nemt finde en dv med et sind til det du skal bruge den til. Held og lykke i din jagt Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tror ikke du skal hænge dig så meget i racerne, tænk mere på hvilken type hest du skal bruge! Og så: Hvad forventer du af den og hvordan skal den stå opstaldet? Boks i et smart ridecenter med alle faciliteterne undtagen folde? Eller en lille løsdrift på en gård ude på landet? Hvor mange penge vil du bruge på hestekøbet? Uden disse oplysninger er det lidt svært at vejlede i hvilkn hest der vil være egnet.
♣ I may not be perfect, but I'm all I got ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest igen |
CharlotteF |
19-03-2007 18:41 |
|
Meget enig med Ditte (Nicoline) Du skal slet ikke hænge dig racen, og måske heller ikke så meget alder. Jeg synes, du med succes kunne overtage en ældre herre eller dame som evt er pensioneret fra konkurrencebanerne. Den har med sikkerhed opdragelsen i orden, og har sikkert været udsat for lidt af hvert, og derfor vant til postyr. Om den så er 14-15 år, hvad betyder det hvis den er sund og rask. Den er jo langt fra færdig, og kunne udgøre en perfekt kammerat til dig, som ikke vil kræve så meget andet end dens venskab og lidt hygge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anskaffelse af hest. |
perlemor |
19-03-2007 18:49 |
|
Hej Manoli. Hvis du har lyst til at vente med at købe hest er du velkommen til at komme og prøve mine nordsvenske når dig og night kommer til Mols. Mvh Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror heller |
|
|
ikke at du skal tage så meget udkig efter en bestemt race, men udkig efter den hest der passer til dig, som du føler dig berettiget tryg ved og som du harmonerer sammen med.
Så kan det jo sagtens være du falder over en DV´er undervejs der svarer til dine krav.
men kender det godt at man ligepludselig kan blive tvivl om hvad man vil. jeg har altid sværget på at jeg en dag skulle have en hvid holstener hoppe, men er idag da meget i tvivl om at det bliver det efter jeg nu i nogle år har redet på verdens dejligste Connemara pony. Sådan en kunne jeg da også godt have. Så du kan bare se prøv lidt forskelligt tag rundt og kig, så skal du nok finde ud af det.
Held og lykke med det...
Hyggehejsa Renana
Lille hus søges til leje i nærheden af Haderslev Mail eller skriv besked hvis du ved noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kunne også være Sedoj... |
|
|
du beskrev i dit indlæg her - og han er fuldblodsaraber. Jeg kender fjordheste, arabere, DV'er, oldenborgere, blandingsheste osv., som jeg vil anbefale dig at købe og lige så mange inden for de forskellige racer, som jeg ikke vil anbefale dig... Ingen hest er spild af talent - heste har ikke ambitioner. Så tag ud og kig på en masse heste, og find den som kemien passer sammen med og lever op til dine krav... Lad være med at hænge dig i farver/race/alder osv. Det ville være træls at overse drømmehesten fordi den er 8 eller 12 år. Det ville også være træls at overse den, hvis du kun ledte efter DV'er og drømmeheste viste sig at være en blanding af racer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oldenborger - of course !!! |
Sys |
19-03-2007 22:00 |
|
Jeg vil nu give Sandra lidt ret - oldenborgeren er kendt for at have et godt sind, de er meget "tænd og sluk" heste, og kan absolut gå en rigtig god dressur og er samtidig dejlige turheste. Selvfølgelig kan du også finde en DV'er med de kvaliteter, men det rolige sind og samarbejdsviljen ligger til oldenborgracen, og hvis det ikke er stævneambitioner du har, vil jeg til enhver tid anbefale en "oldebolle". Har - helt tilfældigt - en af slagsen, og det var helt med vilje, at jeg valgte den race, da jeg netop søgte de kvaliteter. Han bliver 6 her i næste måned, men er noget af det mest stabile og dejlige, selv om han er ung. Held og lykke til dig med at finde den rigtige !! Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eftersom |
|
|
DV'ere jo er en fin blanding af div. racer, så skulle der sikkert også nok være en DV'er der indeholder det du søger... Jeg er ikke selv til DV'ere, men ikke desto mindre er min dejlige Ruby en "papirløs" af slagsen... Og hun er, om nogen, en sikker og stabil hest... Og hun kan vel ikke være den eneste rolige og stabile af slagsen... Tror ikke så meget at du skal kigge efter en bestemt race, men nærmere en type, og derefter på om hesten opfylder de krav du har til dens sind...
Zamangah Vi kører brudeparret i hestevogn. Svend 4 ever
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føl dig frem |
|
|
Føl dig frem ! Jeg er gammel konkurrencerytter (fra 70'erne) men har boet i København i 30 år hvor jeg kun red sporadisk. Sidste sommer besluttede jeg at købe hest - jeg prøvede et par store flotte - men mærkede straks at min hest ikke skulle være større end den fuldblods-oldenborger jeg red på rideskolen. Jeg gik ikke efter en bestemt race men størrelse og beskrivelse, jeg ville have en mindre hest med udfordring - men ikke for voldsom. Jeg faldt pladask for en lille (154 i stang) DV hoppe der bare er det mest kælne og kærligste væsen, samtidig med at hun er fræk og udfordrende. Så prøv at distancere dig fra race - se hvad der er til salg , brug tid til at køre rundt og se på heste - og følg så dit hjerte. Udover det er DV'erne jo nogle dejlige,ædle og fine rideheste. Men køb den hest du ønsker - lad dig ikke styre af racen. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|