Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Min hund ødelægger panelerne - hjælp!!
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:02

Jeg er lige kommet hjem til en ødelagt dør. Eller rettere min hund på 8 mdr har gnavet i den, og det er sådan en glasdør som er ret dyr og rimelig ny...

Hun har efterhånden ødelagt alle paneler og bordben i køkkenet...

Vi har prøvet at stille gryder osv op af dem når de er alene hjemme men så finder hun bare et andet sted at gnave.

Det er faktisk først her de sidste par måneder hun er begyndt på det, gjorde det ikke da hun var helt lille.

Det er min hund, og derfor også mig der får "skylden" når mine forældre kommer hjem i dag, så glæder mig virkelig ikke...

Men hvad hulen kan vi gøre?

Hun sover sammen med vores labrador på 9 år, som bare sover hele tiden når de er alene hjemme. Hun har masser af legetøj ink. den der bold med mad i, og kødben...

De er som regel kun alene i 5 timer, ofte mindre. Nu har de så kun været alene hjemme fra kl. 08.00 til 12.30 og alligevel gør hun det...

Vil jo helst undgå at spærre hende inde i et lille bur hele dagen, hun skal have lov til at ligge ved siden af den anden hund, som hun iøvrigt ser rigtig meget op til og betragter som hendes mor...

Hvad kan vi gøre?

Fra dengang hun var sød:

Mvh Louise
*
I'm suffering from amnesia and deja vu at the same time.
I think I've forgotten this before.

*
Sød dressurhest søger part i Odense V/Blommenslyst - Klik her!
0
0
Svar på denne tråd

Et alternativ
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:06

Har du giver den et alternativ? Keder hun sig? Så skal hun have noget beskæftigelse- feks. kødben, der er udhulet.

Et godt råd er, at man holder hvalpen hvor man kan tåle at miste noget.

Healing af heste/dyr.
Heste-og hundemassage.
Adfærdsvejledning.
Se mere:
Healingafdyr.dk {> {>

Hestebokse udlejes i Hundested, nær Fr.værk

0
0
Svar på denne tråd

LJR ♣De 3 røde djævle♣
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:10

Ja det vil jeg mene...hun har ca 7 forskellige legetøg, strømer at gnave i, ca. 3 kødben så hun kan skifte lidt og en aktivitetsbold...

Men så er alternativet at hun skal stå bundet ude i bryggerset (da hun ellers æder skoene) og det synes jeg bare er ret synd, da jeg næsten er sikker på at hun så vil hyle hele dagen så hun kan komme ind til den anden hund...

Men det må så blive nødplanen...

Mvh Louise
*

*
0
0
Svar på denne tråd

Hvalp/unghund
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:18

Når hvalpe undersøger ting, tygger de i dem. Hvis en hvalp tygger i noget, som den ikke må ødelægge, kan problemet oftest klares ved en mild irettesættelse, hvis man tager den på fersk gerning. Derefter skal man give hunden nogle ting, der er velegnede til at bide i, og som kan holde til det. Hvis hvalpen fortsætter med at ødelægge ting, som den ikke må røre, når der ikke er nogen hjemme, kan det være tegn på, at den er ved at udvikle et alene-hjemme problem.
Mange hunde begynder i 8 - 10 måneders alderen at ødelægge ting i hjemmet, når de lades alene. I nogle tilfælde kan hundene holde op igen, når de bliver ældre. Men man skal ikke regne med, at dette vil ske, da problemet også kan blive værre, hvis der ikke bliver gjort noget ved det.

Som regel er årsagen til, at hunde ødelægger inventaret, at de er kede af det, når "flokken" eller "floklederen" forlader dem. Man kalder det separationsangst - angst for adskillelse. Det er egentlig en normal adfærd. Den er især udtalt, hvis hunden er meget knyttet til ejeren eller familiens medlemmer. Derfor kan man være nødt til at "slække" lidt på de stærke bånd mellem hund og ejer(e). Ofte er disse hunde meget opmærksomhedssøgende. De går i hælene på deres ejer, de kommer ofte og skubber med snuden, og de beder ofte om opmærksomhed.

Det må ændres! Hunden må lære, at alle initiativer skal tages af ejeren. Den må negligeres, når den søger opmærksomhed. Samtidig må man planlægge en ny rytme for alle aktiviteter. Du som ejer må tage initiativet og beskæftige dig med hunden på fastlagte tidspunkter. På den måde føler hunden sig ikke overset, men kan være tryg ved, at den får opmærksomhed, blot på dine præmisser.

Udløsende handlinger

Men det første, man må finde ud af, er hvilke handlinger, som "tænder" hundens angst, inden man forlader den. Der er ofte en eller flere bestemte handlinger (udløsende faktorer), som starter angstsymptomerne. Det kan være, at man tager overtøj på, eller det kan være raslen med bilnøgler. For nylig havde jeg en familie til adfærdsrådgivning om deres hund, som led af separationsangst. Her var det børnenes tandbørstning, som udløste angstsymptomerne. Hunden vidste, at når børnene børstede tænder, så fulgte der en række af begivenheder i kølvandet. Begivenheder som altid endte med, at de forlod den.

Disse udløsende faktorer må fjernes. De omtalte børn blev bedt om at børste tænder 15 gange om dagen. Det gik jo ikke an, at undlade tandbørstningen om morgenen. Derefter fik tandbørstningen hurtigt en anden betydning. Hunden må ikke kunne "regne ud", hvad det næste skridt er. På den måde, kan man opnå, at den ikke er bevidst om, hvornår familien forlader den.

Ingen farvel

Ved afgang fra hjemmet, må man ikke give hunden nogen form for opmærksomhed det sidste kvarter, inden man skal gå. Hvis du, som du skriver "forklarer" den, at du blot er væk i kort tid, vil det blot virke som en udløsende faktor. Husk på, at hunden forstår ikke, hvad du siger. Din besked får betydningen . "Nu skal jeg gå - nu kan du begynde at være bange". Det var det stik modsatte du ønskede!

På samme måde må man ikke ved hjemkomsten tale til hunden, før den er faldet til ro. Ellers roser du den blot for en fjollet opførsel, når den springer op og hyler af glæde. Når den er rolig og afbalanceret skal du huske at rose den.

Tilvænning påbegyndes

Når "båndene" imellem hunden og Jer er blevet lidt "længere", altså når den er blevet lidt mere uafhængig eller selvstændig, og når dens angst ikke mere "tændes" af bestemte handlinger, er det tid til en tilvænning. Ved en tilvænning forstår man i denne forbindelse, at man forlader hunden med længere og længere intervaller. Aldrig længere end at man er sikker på, at hunden ikke viser angstsymptomer. Det kan være vanskeligt at gennemføre disse øvelser midt i en travl hverdag. Derfor er det godt at starte den del af træningen i en ferie eller måske alliere sig med en ven eller bekendt, som har tiden til det.

Hæng en boksebold i entreen

Når man kommer hjem og ser ting ødelagt, er det forståeligt, at man ærgres eller bliver vred. Men lad det aldrig gå ud over hunden. Den har ikke ødelagt tingene for at straffe dig. Den forstår ikke hvorfor, den får skæld ud. Kryber den, er det kun tegn på underkastelse. Har du prøvet at skælde ud blot én gang, så forventer den straf, når du ankommer. Derfor underkaster den sig på forhånd. Hæng en boksebold op i entreen og afreagér på den, inden du går ind til hunden.

Mentaltræning

Har man en meget aktiv hund, må man give den nogle udfordringer, som kræver hjernearbejde. Sporsøg og lydighedstræning af forskellig slags er fint. En hund i god kondition er svær at trætte fysisk. Man risikerer at "speede" den ved at motionere den kraftigt, inden man tager hjemmefra. Her er den mentale træning bedre. Kast f.eks. morgenmaden ud i haven og lad den herefter arbejde med at finde den. Den ved jo aldrig, hvornår den sidste tørpille er fundet.

Hvis hunden lider af separationsangst, vil den næppe kunne beskæftiges med tyggeben o.l., når den er alene. Den er simpelthen for angstpræget til at finde ro hertil. Er angsten mindre udtalt, kan griseører og lignende attraktive fødeemner anvendes. Også forskelligt legetøj med godbidder i kan så bruges.

Medicin

For hunde, som er meget angste, kan man i forbindelse med øvelserne f.eks. opnå hurtigere resultater ved brug af angstdæmpende medicin. Men brug af medicin uden samtidig adfærdsmodificerende behandling må frarådes.

Healing af heste/dyr.
Heste-og hundemassage.
Adfærdsvejledning.
Se mere:
Healingafdyr.dk {> {>

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke spor slemt ...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:22

... at ty til løsningen med at lukke den i et stort transportbur, når de skal være alene hjemme.

Mange hunde kører bare sig selv mere og mere op, jo mere legetøj de får adgang til.

At den kan være sammen med en gammel hund, der snorksover mens i er væk, det løser jo ikke jeres problem.

Mvh. Lisbeth

www.anti-rodeo.underskrifter.dk har du skrevet under??

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:27

en hund der spiste det meste af et rækkehus - alle dørkarme og paneler, gnavede i væggene, hev tapetet af, gnavede i stole og borde, og som kronen på værket, så hev den linoleum'et af køkkengulvet og splittede det til atomer - 3 gange!!!

Da han var lidt over 1 år og vi var godt trætte af ødelæggelserne, smurte jeg tabasco på dørkarme,paneler, alle steder han plejede at gnave.. Og så gav jeg ham en teskefuld af det så han kunne smage det ikke var rart!

Han gnavede aldrig i noget igen. (y)

Kan være vi var heldige, måske ville han alligevel være holdt op på det tidspunkt - kan også være behandlingen hjalp.

Held og lykke med at få terroristen til at stoppe.

Mvh

-Helle

Hjælp os med at finde Blackies far Samson fra Thyregod/Brande området! Se efterlysningen her!

** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:30

Mange tak for dit svar...

Min mor er lige kommet hjem, og hun har altså besluttet sig til at vi køber et bur til hende nu...jeg er ret meget imod dette, da jeg ikke synes det løser noget ud, over at vores paneler ikke bliver ødelagt mere...

Jeg tror ikke det er fordi hun er bange for at være alene hjemme - hun gnaver også om morgenen, eller når vi sidder på værelserne. Også selvom hun bare kunne gå ind i stuen til os.

Om morgenen går hun rundt og hygger sig, forstået på den måde at hun virkelig ligner en som nyder det...svært at forklare. Men vores anden hund var bange for at være alene hjemme da hun var hvalp, og kan tydeligt se/mærke forskel.

Hun får sin morgenmad spredt ud på hele græsplænen.

Det virker lidt som om hun bare keder sig, eller simpelthen godt kan lide at gnave i træ... for ellers ville hun da ikke gøre det når vi er hjemme sammen med hende, og er i rummet lige ved siden af?

Mvh Louise
*

*
0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:33

Så lige at i andre også havde svaret :)

Lisbeth Sejberg: Nå ja, det kan jeg godt se. Men den gamle hund er nu meget god til at lege med hende når hun kommer hen til hende...

HHansen: Er det ikke det der røde stads? Tror ikke det ville klæde vores hvide møbler så meget :)

Mvh Louise
*

*
0
0
Svar på denne tråd

Tabscoen
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:37

kan skam vaskes af igen når hunden efter en periode har vænnet sig af med at gnave.

Men kan man ikke holde ud at se på det mens afvænningen står på, så kan den løsning naturligvis ikke bruges ;-)

Mvh

-Helle

Hjælp os med at finde Blackies far Samson fra Thyregod/Brande området! Se efterlysningen her!

** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **

0
0
Svar på denne tråd

HHansen..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:41
HHansen: Okay tak for rådet. Håber så bare at hun ikke kan lide det :)

Mvh Louise
*

*
0
0
Svar på denne tråd

LJR hvor i alverden
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:41

LJR hvor i alverden har du fundet det der du citerer henne? Det er jo slet ikke aktuelt i mht. denne hund, da den jo netop ikke er ladt helt alene. Desunden er det da det værste sludder at hundene ikke holder op igen. De fleste hunde begynder på det her i 8-10 mdr. alderen ja, og de holder osse op igen når de bliver ´

1,5-2 år gamle, helt af sig selv!

Det handler simpelthen ikke om seperationsangst, men simpelthen om at hunden i 8-10 mdr. alderen har så meget krudt i røven at den KEDER sig! Det er jo ikke så underligt: den sover hele natten, og så tror vi osse at den vil sove/slappe af en stor del af dagen og det er altså ikke naturligt for en ung hund.

Nå men til problemet: Luk hunden ind i et rum hvor den ikke kan splitte det hele ad, helst sammen med den gamle hund (den kan vel snorksove i et hvilket som helst rum), og vent på at et går over med tiden. Alternativt kan du jo lukke den i bur, men det synes jeg personligt er lidt synd. Selv har jeg osse en hvalp på 9 mdr. og vi fjerner alt tøj, alle sko og alt sengetøj når vi går hjemmefra. Vores hunde kan være i soveværelseegangennkøkkenete bryggersetet når de er alene, og der er intet de kan ødelægge (jo OK min hvalp spiser tapetet i bryggerset). Jeg ved det går over med tiden, så man må bare have tålmodighed!

ALLE mine gamle hunde har gjort det her i større eller mindre grad, og alle er holdt op igen. Jeg brugte en overgang at give dem mundkurv på og det virkede fint, men det egner sig ikke til alle hunde.

0
0
Svar på denne tråd

jeg siger ikke...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:43

Jeg siger ikke at det er den rigtigt løsning for alle, men vi har en 11 mdr gammel Grand Danois som lige pludselig i en alder af 7 mdr blev alt ødelæggende... han åd simpelthen ALT.

vi kunne ikke se os ud af hvad vi lige skulle gøger, og at smøre et eller andet der smager grimt på vægge osv i halvanden meters højde var simpelhen uoverkommeligt.

Vi valgte at købe en mundkurv.

Vi vænnede han langsomt til den, først fik han den på i et par minutter mens vi var hjemme,dagen efter var vi afsted i 5 min. osv...

Det virker rigtigt godt, og vores vuffer står rent faktisk og venter på at få den på når vi skal afsted, hvor utroligt det end lyder, han er faktisk glad for sin mundkurv.

Og jeg kan fortælle at det er rigtigt meget bedre at komme hjem til en glad hund som er glad for at se en, og ikke flov fordi den godt ved den har lavet noget galt, og man har ikke den knude i maven som om "hvad har den så nu lavet idag".

Det er ikke den rigtigt løsning for alle hunde, og det er hårdt for en selv at skulle gøre det, men jeg er lykkelig for vi besluttede at gøre det alligevel, selvom jeg har været meget i tvivl.

En mundkurv kan være en rigtig god ting, hvis den bruges fornuftigt, og ALDRIG som afstraffelse, for så kan det være noget rigtigt møg.

Jeg håber du finder en løsning til din vuffer, men at binde den når den er alene hjemme vil jeg bestemt fraråde dig, du risikerer den kommer ret slemt til skade i snoren, eller hænger sig selv...

0
0
Svar på denne tråd

nettet...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:46
Det er klippet fra dyrepsyklogen. Eftersom at der var en mangelfuld beskrivelse af problemet, fik vedkommende noget at gå ud fra.

Healing af heste/dyr.
Heste-og hundemassage.
Adfærdsvejledning.
Se mere:
Healingafdyr.dk {> {>

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:50

LJR ♣De 3 røde djævle♣: Mangelfund beskrivelse...ved ikke lige hvad jeg mere skal fortælle, men du kan bare spørge.

frk-bau ♥Dolph♥: Det med at binde hende kunne jeg heller ikke finde på at gøre mens de var alene hjemme, ville også være for bange for at hun kom til skade.

Mvh Louise
*

*
0
0
Svar på denne tråd

Erfaringer
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:53

Louise-s: For at løse problemer skal man se dyret, omgivelserne, og der skal svares på mange, mange spørgsmål, for at dyret får den korrekte hjælp og ejerne den rigtige vejledning. Derfor er dit korte indlæg mangelfuld, inget galt i det!

Derfor kan du godt spørge overordnet og få nogle overordnet svar, der kan give dig inspiration og høre andres erfaringer.

Healing af heste/dyr.
Heste-og hundemassage.
Adfærdsvejledning.
Se mere:
Healingafdyr.dk {> {>

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 14:16

Hvis det var mig, så ville jeg tage den lille laban på fersk gerning - fjerne ham et godt stykke fra dørkammen og lade ham 'stå lidt for sig selv i et øjeblik' måske i et rum, alene?

Bagefter ville jeg åbne og give ham et stykke legetøj som han så kan lege med :)

Og sådan ville jeg forsætte ind til at han, fandt ud af at det ikke betaler sig at bide i dørkammen.

De gladeste hilsner.

Ann-Sofie .. En verden uden heste - en verden uden sjov :)

0
0
Svar på denne tråd

LilleFie
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 14:20

LilleFie: det er også det vi har gjort, men lige ang. sådan nogle ting er hun ikke så lærenem...

Til hundetræning er hun rigtig dygtigt - men ang opdragelsen herhjemme... det tog 5 mdr at få hende gjort stueren...

Mvh Louise
*

*
0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 18:41

...for mig er buret ikke det værste at udsætte hunden for, slet ikke hvis det kun drejer sig om 5 timer hver dag, bare den er motionere godt inden den kommer derind, der er adgang til vand, og den kan være "fri" i buret altså rejse sig og ligge ned, mangen hunde er faktisk bange for de store rum og derfor føler de det uoverskueligt at skulle passe på disse. Jeg har selv overvejet et bur til min men istedet går den i gangen hvor jeg fjerne alt hvad jeg ikke kan undvære af sko o.l. derudover går jeg en lang tur med den inden jeg forlader den og sørger for den er krudtet af inden den skal være alene hjemme, og så får den et hult ben med frosset leverpostej den kan underholde sig med. Radioen kører også for fuld drøn, så den ´kan høre "mennesker".

Det kurer ikke hundens trang til ødelæggelser men det forhindrer den i at udføre dem, og da jeg har en hund der "kun" skal være alene hjemme om dagen hver 3. uge, er jeg nødsaget til at gøre disse ting...

Mendacem memorem esse oportere.

Brugen af døde heste hos DAKA:

www.dakabio-industries...sp#arr2573

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 19:29
Louise-s - Okay :) Godt i har prøvet, mit bedste råd er så tålmodighed og træning, træning, træning.

De gladeste hilsner.

Ann-Sofie .. En verden uden heste - en verden uden sjov :)

0
0
Svar på denne tråd

Brun sæbe
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 23:33
Smør brun sæbe (det der ikk er flydende) på. Så gør hunden det ikke igen.

PernilleKrake
0
0
Svar på denne tråd

det kommer med tiden
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 10:50

hej Louise

vi havde samme problem med vores nu 16 mån gamle gravhundsblanding. Hun spiste alt i starten, især når hun var alene hjemme, så gnavede hun i paneler og hev alt ned fra komoden.

Vi begyndte at være meget obs på at det intet spiseligt var i de rum hvor hun befandt sig i, da vi nogle gange glemte godbider en en jakkelomme, som resulterede i mange ødelagte jakker.

Men vores bedste værn blev lidt tabasko og klare signaler om at nu gik vi.

Vi smurte stort set alt ind i tabasko og gav hende en tyk gren fra skoven som hun så kunne tygge på. Det var super effektivt hun lærte hurtigt at genkende lugten af tabasko på lang afstand.

Så nu efter et års træning og forskellige forsøg kan hun være alene hjemme uden at gø eller bide i ting.

Det er nok lidt lettere med hund nr. 2

Hilsen Amalie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider