Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Er du Rosetjæger på den gode måde.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 21:28

Tja et godt spørgsmål som rigtig mange ikke kan svare ja med god samvittighed.

Tænk at vi tillader folk at mishandle deres heste for at rytterne kan opnå rosetter uden at der bliver grebet ind.

Flere presser og tvinger hesten med tvivlsomme metoder for at opnå status(måske især i spring).

Jeg ser også mange købe en middelhest, og så presse den alt for hårdt, istedet for at købe en med passende kapasitet.

Det er nok et spørgsmål om penge, men taberen er hesten.

Det med at opnå gode resultater , har det noget at gøre med selvværet siden rigtig mange vil gå så langt for de sølle rosetter som til at give hesten et dårligt/kort liv.

Jeg har set heste som bliver trænet 6 dage om ugen i 1-2 timer, ingen fold, men extra træning, undervisning og stævner.

Resultaterne udebliver da også ofte da der altid er heste på stævnepladserne med kapasitet.

Det svarer vel til at man vil køre motorløb og køber en gammel Lada, smadrer mortoren osv ved løbet, og selvfølgelig vinder man heller ikke løbet, da den der står med den dyre toptunede øse som bare river derudaf løber med præmien.

Det er logisk, men måske kan hesteejerne ikke selv se at deres lille superhest er en fin middelhest som ikke kan presses til at blive en hest med den ønskede kapasitet, og derved må hesten slide unødigt og resultatet det opnår rytteren afligevel aldrig.

Dette gælder både for spring og dressur...vågner folk aldrig op til virkelighedes, så dyrene bliver brugt efter deres formåen.

Tja, bare et spørgsmål jeg har undret mig over mange gange, gad vide om de selvsamme mennesker ville presse sig selv ligeså hårdt ved feks et maratonløb som den trænning de udsætter deres under middel heste for?

Motto må være- Køb hest efter dine mål...og har du ikke råd så sæt dine ambitioner ned, jeg har aldrig set en gammel bil vinde over de nye sportsbiler, eller en lavbenet halvfed person vinde 100 meter mod høje slanke sports atleter.

Må jeg høre din mening, selvfølgelig på en sober måde.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 21:40

Må man ikke hyave ambitioner bare fordi man ikke har råd til at give flere 100.000 for heste/ponyer

Mine ponyer har ikke kostet alverden- men alligevel træner jeg da hårdt for at forsøge at nå mine mål alligevel?

"Nadia&Silver Sock&Penny Lane"

0
0
Svar på denne tråd

Jo selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 21:50

må man have ambitioner, hestematrialet skal bare kunne følge med, og det er her det går galt for mange.

Jeg har selv en hest under middel, men jeg har heller ikke drømme om at stå med den røde roset i middelsvær dressur.

Dette er ikke en anklage, men mere et håb om at man køber et dyr som passer til ens ambitioner, ...mest for dyrets skyld.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 21:53

Det er lidt et underligt indlæg.

Der er der også nogle der er heldige, finder en billig pony og s har den bare KAPACITET. det der viser da bare at du mener at ridesporten kun har noget med penge at gøre?

"Nadia&Silver Sock&Penny Lane"

0
0
Svar på denne tråd

Med tiden
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 21:57

Nogle gange kommer det med tiden.

Og ja, ikke alle har råd til en 100.000's hest.

Lige nu rider jeg da to ponyer, en L og en S (som dog rider L med mig indtil videre)

Men kan godt se det, Mille kan da heller ikke presses op til M klasser, det gider og kan hun nok ikke mere.

Vh

Regitze R. Pedersen

Ponyspringrytter

Rider:

Mille Bredager & Kissba.

Topponyer!

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 22:02

Jeg er enig... og uenig...

Jeg har de heste jeg har, jeg har købt de dyre (beregnet med min pengepung) og købt markedsheste.

Alle har jeg elsket lige højt og trænet på de samme præmisser.

Jeg træner alle mine heste ens uanset hvad de har kostet eller hvilken kapacitet de besider... Hvis man kender sin hest ved man hvornår man kan presse lidt på og hvornår man skal holde igen.

Jeg har ambitioner, men træner så mine heste kan følge med, og så er det dem (eller mit talent) der bestemmer hvor langt vi kommer...

Jeg vil gerne have den røde rosset, men med god samvittighed

Venlig hilsen Linda, Højballe og Mr. Bowie

0
0
Svar på denne tråd

Tjoe...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 22:20
Dengang i tidernes morgen da jeg købte pony endte jeg med en 11-års hoppe uden gangarter, fuldstændig utrænet i dressuren og med tendens til at stoppe på selv de mindste spring. Den endte med at gå samtlige ponyøvelser + adskillige hesteøvelser og starte middelsvær i både spring og dressur -sidstnævnte disciplin mod heste det sidste stykke tid jeg havde hende og endda med sløjfer til følge. Skulle jeg have opgivet pga. mangelfulde gangarter og lidet træning?

Et andet eksempel: Pay-up Winki-Pop, som vandt DM for II'ere i dressur i 1997 var købt for 11.000 kr. I lang tid bøvlede rytteren med den, den nægtede og lignede bestemt ikke en superpony. Men den blev trænet og efter flere års tålmodighed og målrettethed gik den jo så internationalt og vandt DM.

Hvad er der nu i vejen med at have ambitioner og få det optimale ud af hvad man har istedet for at skifte heste, som vi andre skifter undertøj fordi den ikke "duer" til det niveau man vil? Hvad er det fede i at ride rundt på en hest, der kunne vinde uden rytter på ryggen? For mig i hvert fald er det fede ved ridningen at sætte sig mål og træne hen imod dem. Ikke bare at købe en hest der kan af sig selv.

Omvendt synes jeg heller ikke man skal være urealistisk. En fjordhest kommer aldrig til at gå med i DM mod varmblodsheste. Men jeg synes ikke der er noget i vejen med at træne for at nå mål, der måske virker urealistiske ved første øjekast.

/Anna
0
0
Svar på denne tråd

jeg er..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 22:46
enig med Anna og Linda.

Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys.Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. [Første mosebog v3-v5]

0
0
Svar på denne tråd

Fantastiske Fantacy
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 10:14
Nu er det jo rent faktisk ikke alle billige ''middelheste'' som ikke kan nå til tops. De kan da i hvert fald trænes et godt stykke vej - også uden at blive presset til noget som helst

Amanda&Fantacy

Take these burned eyes
and learn to see.

0
0
Svar på denne tråd

kghlkddifi
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 11:03

Jeg kan godt se hvad du mener.. Meen sommetider kan man godt nå høje mål, uden at have købt en dyr hest..

Selvfølgelig skal man vente på hesten, så den kan følge med og ikke slider den på de samme øvelser igen og igen, hvis den af fysiske årsager ikke kan...

Min haflinger købte jeg for 14.000.. Han kunne gå en LC2 med cambon og ville aldrig kunne lære at springe (ejeren sagde at han ikke kunne lide det, det blev altså helt udelukket.)..

Men, men, men...

Nu har han sprunget 120 cm. og ville kunne springe en MB hvis rytteren ellers turde (Hihi).. Og vi har været til EM for haflinger hvis vi bla. red middelsvær dressur..

Han kan alle øvelser, med undtagelse af piaff og passage (har ikke forsøg endnu)..

Meen det hele har så også taget 7 år..!

Jeg synes Alain er et godt bevis på at prisen og kapaciteten på købstidsunktet ikke er alt afgørende.. Samtidig har jeg gjort meget i at "lege" dressuren ind hos ham.. Ikke presse og ikke overskride hans evner (HER er jeg enig med dig), men stadig forsøge at lære ham nye ting..

Når det så er sagt, så vil jeg også sige at der er mange ryttere rundt om til distriktstævnerne som bare ikke vil acceptere at deres hest ikke har evner til mere end en LA1. Og det vil jeg også sige er synd.. Der er jo altså forskel på f.eks. Martiné og vi andre dødeliges hest (håber i forstår). Men trods det er der mange der sikkert rider rundt og prøver på at efterligne hendes passager og piaff.. Det lykkedes jo desværre kun for meget få heste/rytter..!

...Du Burde Købe Dig En Tyrolerhest...
...Folk Vil Gerne Ha', No'et At Klappe Af...

En rigtig hest er en haflinger..!
0
0
Svar på denne tråd

Savage Garden!
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 11:31

gad vide om de selvsamme mennesker ville presse sig selv ligeså hårdt ved feks et maratonløb som den trænning de udsætter deres under middel heste for?

- folk der løber maraton etc., presser jo netop dem og deres kroppe for at opnå målene.

Men tildels vil jeg da give dig ret, og som andre siger, så alligevel ikke helt. En rytter der rider pænt og præcist kan også komme langt, også selvom hesten måske ikke har super-gangen. Og det er jo så uden at presse hverken hest eller rytter.

Min underviser har en hest. Absolut ikke en gangmaskine, langt fra. Den har gode papire, men hele fader-siden er springafstamning (Lucky Light). Rytteren er på handicaplandsholdet i den mildeste handicapgrad, og grin ikke over titlen 'handicap', for hestene der skal skam være dygtige for at kunne følge med.

Hesten klarer sig endvidere super på landsplan for raskryttere, den ligger stort set altid i placeringerne, og var sidste år omkring nummer 25 på DRF's rangliste - vi snakker stadig om en hest uden vild gang og til ikke særlig mange penge.

Det er hårdt arbejde, men jeg vil ikke påstå, at denne hest bliver presset, den er nemlig sådan en type der elsker at arbejde. For mig kommer resultaterne lige så meget an på hestens psyke. Når den omtalte hest skal hentes af lastbilen (som de kører med til de store stævner rundt om i Europa), flipper den fuldstændig ud i sin boks. Hvis de åbnede boksdøren ville den selv galopere (!) ud og hoppe op i lastbilen. Den er så cool, og man kan se på den, hvor meget den elsker at arbejde hjemme/komme ud.

Om hesten er hjernevasket skal jeg ikke kunne svare på, men det tror jeg ikke, ikke når den udviser sådan en glæde ved arbejdet og de lange køreture etc.

Labs har en helt anden psyke. Jeg havde ham i nogle år stående på et ridecenter, da jeg blev træt af det og tog ham hjem til sin fødegård (hvor han også stod inden han kom på ridecenter), blev han en helt anden hest, han blev faktisk den gamle Labs igen, den jeg allebedst kan lide.

Min 'pointe' må lidt være, at det er lige så meget psyken det kommer an på, som gangarterne (og pengene).

Hilsen tidl. *$uper Tino* og Darren Hayes
- besøg Labs' hjemmeside
We censor music then give children guns...
- Darren Hayes
Darren H. & Daniel J. aka Savage Garden
Willy Wonka - tag med til Los Angeles
0
0
Svar på denne tråd

pris og kapacitet
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 11:37

pris og kapacitet har intetn med hinanden at gøre, og det mener jeg heller ikke der snakkes om i indledning, kun at man skal købe en hest med kapacitet til det man skal bruge hesten til.

Jeg er nu af den mening at en velredet hest med en ringe kapacitet kan nå langt, netop fordi den er velredet, men mange der rider deres heste forkert kommer netop ikke langt, heller ikke med en hest med en stor kapacitet.

Der er ikke nogen der kommer langt hvis de ikke kan ride, men desværre ved de det ikke før de har ødelagt mange heste, fordi de tror at det er hestens fejl, og ikke rytterens. Selv stoppede jeg med springning fordi jeg opdagede at jeg simpelthen ikke havde anlæg for den form for ridning.

Men ridning har dog forandret sig til det bedre indenfor de sidste 20 år, for dengang var det meget almindeligt at hive i hestens mund og man så ofte heste med sår efter sporer , saddel og i munden, det er ikke så almindeligt mere, fordi der er bedre oplysning om hvordan man ikke må behandle en hest.

Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Ja da...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 12:40

Tør såmænd godt indrømme at hvis jeg kunne så knoklede jeg hesten igennem stævner hver weekend hvis der var sandsyglighed for at vi ville vinde

den daglige træning går da også på sigt (meget lang sigt ) ud på at komme ud og starte, med mål for at vinde.

at hesten så ikke har vildt stor kapacitet og jeg rider a-h til, glemmer vi da, det skal da heller ikke afskrække mig for at træne passage, piaff og andre samlende øvelser når tiden når til det, på trods for at krikken måske ikke er egnet til mere end en LA.

på den anden side set så kan heste på middel/under middel niveau jo somme tider overraske og når personen på nakken gør tingene korrekt så kan krikken jo lige pludselig godt gå mere end man regnede med.

tager du fks en under middel hest og giver til en super rytter så bliver den hest helt sikkert god, og omvendt tager du en super hest og giver en skovturs rytter så ender den hest måske på en lC.

enhver middel hest kan jo stige voldsomt hvis den kommer til en god berider/rytter i et par mdr, hvad ville disse personer så ikke kunne gøre med samme hest på 1 eller 2 år ?

man kan vel egentligt først skille dem fra med en ordentligt rytter når man kommer op i M klasserne.

så tror såmænd mere det er rytteren der skal lære sine begrænsninger og indrømme sit eget niveau, end vi skal/kan bedømme hestematerialet.

og igen skal man se på om man har hest som hobby/kæledyr eller som en sport (og nogle levevej)

hilsen sjanna

0
0
Svar på denne tråd

Ambitioner
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:25

Må man ikke hyave ambitioner bare fordi man ikke har råd til at give flere 100.000 for heste/ponyer

Man må have alle de ambitioner, man ønsker, bare man selv opfylder dem. Det bør ALDRIG være hestens opgave at opfylde sit menneskes ambitioner.

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

middelmådig sløjferytter
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:29
for jeg går ikke efter 1 pladsen altid. Jeg gider ikke kun blå og røde og gule (western 1-2-3) Det er da mere spændende hvis man vil ride og have den grønne, lyserøde eller hvide. Jeg vil have alle farver, og det kan da godt være svært, at opnå. Jeg går til stævner for at 'være' sammen med andre freaks i showtøj, og nyde selvskabet, og konkurerre mod sig selv og sine stævnenerver.

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Opdateret August 06
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

Ikke altid sådan
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 14:35

Jeg synes ikke middelhestene generelt bliver trænet hårdere end super-hestene , faktisk ofte tværtimod - da dem med de største ambitioner ofte køber de bedste heste.

En middelhest kan jo tåle lige så meget træning som en superhest, - den vil bare ikke kunne komme til at præstere helt det samme.

Selvfølgelig er hesten taberen hvis rytteren forsøger at presse ambitioner igennem på den, som den slet ikke er i stand til at honorere.

Men jeg synes da det er helt ok at træne seriøst med sin middelhest, og være glad for de resultater den nu engang kan opnå.

Det er heller ikke altid så let at gennemskue en hests kapacitet, - kendte engang en hest der i sin tid blev indkøbt for 12.000 kr som hyggehest, - den rigtige rytter kom forbi dens vej, og de endte med at få mange placeringer i de høje dressurklasser - og der blev på et tidspunkt budt 80.000 kr. på hesten da den var blevet en ældre sag og ved at være på retur, men rytteren takkede nej tak - man sælger ikke en ven :-)

0
0
Svar på denne tråd

Næææ...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 14:41

jeg deltager kun for sjov...

Men jeg forstår da godt dem der vil have sløjferne med hjem. Jeg bliver da også selv glad når jeg får erhvervet mig en af slagsen.

Yeehaaa ---- ha´en hyplig sommer :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er en middelhest??
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 18:32

Hvordan deler du dem lige i middel og god??

Er det en middelhest, hvis den har gang under middel og ikke er sååå pæn?

For vi ved jo alle godt, at hesten med temp. og et vågent sind, er noget mere spændende at se på.

Hvad nu hvis de nu begge stillede op i samme klasse og hesten med den gode gummigang og det smarte udseende, var lidt for vågen den dag - så den derfor gik programmet med fejl og var spændt, blev slået af den rolige lidt kedelige hest - med gang under middel, men denne gik korrekt og præsist.

Hvilken hest er så en middelhest

Personligt virker det på mig, som om denne tråd er blevet oprettet, af en hyggerytter - hvilket også er ok, men hvorfor er det så galt, at der er nogle derud der har ambitioner??

Hvorfor må en rytter med et lille budget ikke have mål? det kunne jo være rytteren ovenfor

Mit sidste spørgsmål må være - hvorfor stille sig frem og være så kritisk, på andres vegne, når man ikke selv vil stå frem

Hilsen Pia

Queen candyfloss - medlem af AWR

Man enten elsker eller hader det

0
0
Svar på denne tråd

Misforstået...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 23:37

Indlægget handler ikke om at man kun må have ambitioner hvis man har en dyr hest, men om kun at presse dyret på rimelig vis og som det evner.

Jeg syntes bare ikke at det er rimeligt at en hest uden evnerne dagligt skal arbejde hårdt for at rytteren får sine ambitioner ført ud i livet, det er bare ikke alle heste som evner de højere- klasser og det er tit(ved la)de gode bliver skildt fra de mindre gode.

Men ofte hænger pris og kapasitet jo sammen og derved hvis man vil have en hest med evner , ja så kommer man også til at betale for det(normalt).Selvfølgelig er nogle heldige at finde en hest med evnerne til billige penge.

jeg mener bare at mange presser hesten unødigt hårdt uden at der er nogle som helst chance for at de opnår målet, så hvorfor ikke indse det, og så finde en hest med kapasiteten istedet for bare at mase på for det umulige og lade hesten gå med en rytter som kapasitet mæssigt passer til den.

Og Jasper- Hvad har sagen at gøre med hvilke type rytter som har lavet indlægget (simpelthen en for kikset kommentar), du har tydeligvis ikke forstået hvad jeg mener med indlægget.

Forklaring- jeg stiller spørgsmålet fordi jeg ser mange presse deres middelhest unødigt hårdt til noget de aldrig opnår, hvilket ikke er rimeligt over for hesten .

Den hest med god bygning, velansat hals, ben/hove med korekt stilling, gode smidige gangarter= lethed ved at bevæge sig og udføre øvelserne , passende temperament og lyst til at arbejde opnår lettere målet i de højere klasser end en hest som er langrygget, korthalset, skævbenet uden bevægelse og energi.

0
0
Svar på denne tråd

min mening,
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 09:34

Så længe hesten har de fysiske rammer til kunne lære div. øvelser, så kan man have alle de ambitioner man har lyst til, for det er jo ikke nødvendigvis gangmaskinen der vinder hver gang!

Præcition og stabilitet gør en stor forskel.

Hvis man derimod "tvinger" sin hest, som er stram i gnacherne til at gå i holdning, så skal man nok lige overveje situationen een gang til!

Min holdning er, rid ud fra hestens præmisser og i et tempo,hvor hestens psyke og muskler har en chance til at følge med!

Det har taget mig 2 år at nå til LA-niveau, så man kan vist rolig sige, at vi har givet os rigtig god tid. Men Foxy er også 8 nu, så efter min mening er hun uddannet alderssvarende, og bør holde mange år endnu.

Startmedlem af snart berygtet & frygtet "Team Pia's Piger"

Kender du en pony ved navn Pimpernel?

sort/grå med stjerneblis?

alt har interesse!

0
0
Svar på denne tråd

Mener ikke
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 12:29

min bemærkning er kikset - dit svar viser jo tydeligt at du ikke har interesse i at komme på stævnebanen.

Nu findes der jo mange mange ryttere i Dk og ikke særlig mange topryttere...så størstedelen er vel det man kalder middelryttere.

Der kan selvfølgelig ikke herske tvivl om, at træningsmetoderne skal være etiskekorrekte, men at der bliver trænet "hårdt" hvem skal være herre over hvad der er hårdt - dig??

Hvad er dit bud på hvornår, hesten ikke er kompetent? - og hvad den er kompetent til?

Hvordan er det den rigtige måde at holde/træne hest på??

Er det korrekt kun at ride nogle enkelte dage om ugen? Det er der jo også nogle der gør.

Kan virkelig ikke se problemet.

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

Lene 1..
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:10

... mærkelig tone at skrive i.

Er det derfor du er SKABS-HNer?

Hilsen fra Pony-mor.

Som har 4 mentorer til hesten.

Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.

0
0
Svar på denne tråd

Pony-mor
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:24

Dit sidste spørgsmål, vil jo aldrig blive besvaret Det er spild af krudt, fra vores side at forvente en begrundelse

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jeg elsker bredden...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:24

...og mener så absolut, at der skal være plads til den...også i ridesport!

Det betyder, at når min datter på 7 starter travprogram på sin lille (og meget gamle pony) så nyder jeg lige så meget, at kigge på hende og alle de andre glade unger, som jeg gør, når jeg kigger på de virkelig dygtige ryttere i GP-klasserne.

Ridesport ville efter min mening blive en elitesport, hvis ikke der var plads til alle på stævnebanerne.

Der er ingen tvivl om, at hvis man har ambitioner, så kræver det selvfølgelig en hest af en vis kaliber, en masse arbejde og god hestevelfærd, men det tror jeg nu også, at de fleste ryttere på det lidt højere niveau er klar over.

Det er jo netop min store kæphest, at alle skal kunne være med.

Eksempelvis er jeg fra den gang, der ikke fandtes småhesteklasser i dressur. Det var død øv at stå med en lille hest, fordi man selv var en lille rytter og skulle starte mod de store heste. Så jeg var glad, da der kom småhesteklasser, for her sigtede man efter min mening netop efter bredden - altså at alle kunne være med.

Jeg tror på, at alle (og her mener jeg ALLE) kan starte stævner. Hvis man konsekvent ligger sidst placeret og har ambitioner, så tror jeg automatisk, at man skifter sit hestemateriale ud til noget, der måske har lidt mere kapacitet, får noget andet undervisning eller på anden måde forsøger at blive bedre placeret næste gang, man befinder sig på stævnebanen.

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

Jasper..
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:36

Når mit krudt er tørt og jeg har nok af det, vil jeg fortsætte med at stille spørgsmål og undre mig over, både tonen og emnerne som kommer fra SKABS-HNerne.

Det kan måske ikke helt sammenlignes, men min følelse overfor disse SKABS-HNer er den samme som folk der ikke gider være medlem af en fagforening, men gerne vil have alle goderne, bare de ikke selv skal yde noget.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

Vi er helt enige
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:46

men trådstarteren vender nok ikke tilbage nu, og vil sikker dukke op med nyt "navn", når et andet vigtigt emne skal vendes

Pia

0
0
Svar på denne tråd

tja bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 15:39

den debat om at det er ved la/m at hestene skilles fra handler måske også om mulighederne for at starte og træne. frem for hestenes kapacitet.

Er jo klart færre trænere der selv har mange erfarringer med at træne over m nivau og ligeledes er der længere imellem stævnerne som jo genre skulle være med til at give equipagerne den fornødne erfarring og/eller vurdrrring fra dommerne.

Personligt syntes jeg det er skide svært at målsætte efter M klasser når man ikke har økonomi til trailer ... Hestekapacitet eller ej.

Lands End
Hoppe F:Lancier

MF: May Black

0
0
Svar på denne tråd

Spild af tid...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 20:37

Ponymor...tro hvad du vil(jeg kender dig ikke).

Ponymor/Jasper -nu er det jo ikke alle som har behov for at vise billeder eller lave afstemninger af vores heste, jeg føler ihvertfald ikke trang til det(jo måske for 30 år siden), derfor opretter jeg ikke præsentation osv.

Uanset om jeg er på stævnebanerne er det vel stadig ikke for meget forlangt ,at folk behandler deres dyr ordentligt, og køber dyr efter det behov de har?(det var sådan set bare meningen med indlægget, hvis nogle skulle være i tvivl).

Hvad har spørgsmålet at gøre med om jeg er stævnerytter eller ej og hvorfor skulle jeg skrive under et andet navn næste gang, jeg har intet at skjule, det ændret navn forekom da hn blev lavet om???(jeg har stadig en sadler til salg, hvis det er det du hentyder til)med originale regninger/garantibeviser, så der er intet at udsætte på det.

Spørgsmål= Men trådstarteren vender nok ikke tilbage nu-

Svar= Nej jeg har langt vigtigere ting at foretage mig til daglig, så forvent ikke at jeg sider klar ved tasterne på sekundet 24/7.

Derfor Slut herfra.

-Pia(fremover ser jeg det som unødventigt at besvare dine kommentar, selvom vi kender hinanden fra tidligere har vi vist ikke mere fornuftigt at skrive om).

Rigtig God Weekend til alle.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 21:06

Du godeste!

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes det er kedeligt
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 22:07

at du netop lige fik tilføjet sætningen (måske især i spring).

Jeg tror på mange områder netop at rytteren med de store ambitioner og med den middelmådige hest i springning hurtigere må opgive ambitionerne og starte de klasser hesten magter at springe.

Kan, vil, tør og magter hesten ikke at forcere forhindringer over en hvis størrelse - ja så kommer man bare ikke over.

Med vold kommer man måske igennem - men aldrig over.

Resultatet vil under alle omstændigheder blive at man ikke når mål - ingen ryttere gider blive ved med ikke at komme banen rundt, og man vil derfor sætte ambitionsniveauet ned - eller sælge dyret.

Selvfølgelig er der nogen (exempelvis Søren Knudsen) der kan få en sortbroget ko til at springe LA. Men det hører nu til sjældenhederne, og os andre alm. dødelige kan nok ikke prale med det.

I dressur derimod er der jo ikke forhindringer indlagt sm forhindre en at nå i mål. Godt nok skal man i middelsvær levere mindst ét rent bytte til hver side - men jeg har såmænd set dommere der så ikke ved hvad "rent" dækker over.

Hestene i dressur (af et vist niveau) skal levere en samlingsgrad så stor at det kræver både en bygning der kan bære det, samt at hesten fysisk vil arbejde. Mange dressurheste er bare ikke gjort af det rigtige stof, men trods det tampes de rundt i den ene svære klasse efter den anden. Selvfølgelig ikke med præmier eller gode procenter - men trods alt hele vejen rundt.

Sagt enkelt:

Du kan tæve din springhest hele ugen siden du sidst forsøgte at gennemføre en bane på 140 cm, men magter den ikke at springe 140 cm på en bane - kommer du ikke i mål og når man ikke kommer i mål giver det ikke just lyst til at prøve igen.

Du kan tæve din dressurhest hele ugen, men selvom den stadig ikke magter øvelserne korrekt og bæring og samling i en PSG vil du stadig komme rundt til mål = ingen præmie men at komme i mål giver dig et håb om forbedring.

Jeg siger ikke at dressurryttere på nogen måde er værre end springryttere - men så sandelig heller ikke omvendt.

Dit indlæg kunne ha været meget givende - men den sætning (som jeg opfattede var et skjult angreb på en helt bestemt person) ødelagde det for mig.

Selv er jeg helt afklaret med når jeg rider på banen om det er for at skulle ha en præmie med hjem, om det er for at vi skal øve os, om vi skal ha "repareret noget" efter en svær tur - eller hvorfor det er jeg rider på banen.

Hvis ikke jeg føler for at skulle ind og ride - ja så gider jeg ikke spilde tid og energi på det og melder fra, hvis ikke det da lige handler om at Linse (eller hvilken hest jeg nu skal ride) "trænger" at gå den bane. Eksempelvis hvis vi netop har haft en dårlig eller svær tur, og hun har brug for at vide at det er let nok og at hun godt kan.

Og JA jeg har minimum en klasse pr. stævne hvor jeg rider på anen udelukkende med det mål at gi den alt den kan trække for at se om det kunne lykkes med en præmie. Når man bruger så meget tid og så mange penge som man nu engang gør for at tage rundt konstant, ja så deltager man altså ikke udelukkende på "det handler ikke om at vinde, men om at være med" princippet.

Og hvad middelmådige og gode heste angår:

Det er hamrende svært at købe en god hest og holde den god, fremfor at købe en lidt "dårligere" hest og gøre den bedre.

Der er mange eksempler på at forældre med pengepungen i orden og med de bedtse tanker for deres børn anskaffer super gode heste (til mange mange penge) - men faktisk gør deres børn en bjørnetjeneste. Nok har ungerne amitionerne i orden, men hvis ikke deres ridemæssige formåen er på et niveau hvor de forstår at ride hesten, ja så er de faktisk bedre tjent med en knap så kapacitetsfuld hest, men en hest med lidt mere "hjerte" (Nu talte jeg på vegne af springning)

Maybe this world is another planets hell ?!

0
0
Svar på denne tråd

Nå er det dig Lene!!!
Forfatter: 
Dato:  24-03-2007 20:12

Jamen - så kommer din undren over, at de fleste rent faktisk køber hest for at bruge den, jo ikke helt bag på mig

Nu er det altså ikke nemt for en edb-blondine som mig, at se hvem der gemmer sig bag en anonymprofil.

Så mine svar må åbenbart have ramt et følsomt punkt - der må jeg så bare undre mig over at du føler dig truffet...når nu du har så meget andet, at give dig til

Det kommer så heller ikke bag på mig, at du ikke har kunne give mig et fornuftigt svar på mine spørgsmål...men det ligger måske unden for dine evner???

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider