Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hjælp til rytterskade søges!!
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 11:02

For 1½ år siden styrtede jeg med min hest, og fik armen i gips og trykkede nogle ribben. AV!

Nå men nu 1½ år efter gør det jo stadig ondt i/ved tommeltotten. Jeg har fået taget røntgenbilleder af hånden og knogler er ikke beskadiget og er groet rigtig sammen. Men hvad dælen kan det være?

Jeg har været v en reumatolog, som mente at jeg har tilbøjelighed til hypermobil, hvilket jeg ikke helt forstår. Men pyt med at jeg ikke lige helt forstår det. Desuden mente han at kommende skader kan risikere at være kroniske.

Er der nogen der har erfaring med sådan noget?

Når jeg bruger hånden- beskærer, bager og masserer og generelt bruger hånden mere end almindeligt, får jeg så ondt i og ved tommeltotten, så jeg ikke kan bruge hånden, kun have ondt. Jeg skal til en anden reumatolog, for at få en anden vurdering. Jeg kan bare ikke forstå at man skal have så sindssyg ondt pga en gl rideskade, og at der ikke bliver taget mere hånd om det, da jeg ikke kan bruge hånden optimalt længere.

Hvad dælen gør man mon for at kunne bruge hånden optimalt igen??

Anna Tang Andreasen

Ejer af Kári fra Dallandi

Medlem af DI, Geysir samt Faxi

www.123hjemmeside.dk/annatang

0
0
Svar på denne tråd

Har du prøvet
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 13:41
En kiropraktor? Der vil du muligvis kunne få hjælp til nogen øvelser, der kan træne og styrke musklerne. Hvis man er hypermobil er det godt med stærke muskler, der støtter led og sener, så de ikke kommer ud i belastende yderstillinger.

Spørgsmålet er også, om du har beskadiget senerne ved tommeltotten, det vil ikke kunne ses i røntgen. Da min mor væltede med sin cykel, brækkede hun både tommelfingeren + den gik af led. Så hun trænede meget med fysioterapi, men endte med et stift led på tommelfingeren. Hun havde nemlig også flækket en sene, og da det blev opdaget, så kunne der ikke gøres noget ved det.

Desuden tror jeg, du måske vil have gavn af en form for støttebandage til din tommelfinger. Når man er hypermobil får man nemmere overbelastningsskader, og det må man lære at tage hensyn til. Jeg har selv døjet sindssygt meget med seneskedehindebetændelse i begge håndled, hvor jeg har brugt støttebind forebyggende, men der er altså nogen ting, jeg ikke skal lave, så blusser det op igen. :-(

Jeg kender en kvinde, der er ekstremt hypermobil, og hun kan næsten intet foretage sig, uden et aller andet går af led. Selv ribbenene kan gå af led, så hun ikke kan trække vejret normalt.

Mvh xtiny
---

♣ Print af tryksager mm på professionel farvelaser i formater op til A3.

Scanning af negativer og dias tilbydes til print eller få dem brændt på DVD. Kontakt: print@jersore.net ♣

0
0
Svar på denne tråd

tak xtiny
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 00:19

Mange tak for dit svar. Jeg havde godt overvejet kiropraktoren lidt. Hun hjalp mig også med mit haleben dengang jeg brækkede det.

Den første reumatolog foreslog også træning af mig. Og ja det burde jeg måske nok gøre. Udover det var smerterne pænt voldsomme, så jeg var v lægen idag. Fik ordineret en del former for smertestillende som skulle tage det værst, og så en skinne, som skal støtte og aflaste leddet. Desuden skal jeg nu afvente en indkaldelse til Køge som har en afdeling udelukkende med håndskader. Så jeg ser frem til om man kan gøre noget ved det. Lægen mente at knoglen måske havde forskubbet sig og at det belaster tommelen- hvilket også gør at jeg ikke kan bruge den optimalt.

Så heldigvis skal jeg alligevel ikke til en anden reumatolog.

Hold da op!! det kan man kalde for at være hypermobil! det må virkelig være voldsomt og svært at leve med.

Anna Tang Andreasen

0
0
Svar på denne tråd

Det kan lyde som...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 06:47

Prøv lige at søg på kapal tunnel syndrom.

Det giver de ledeste smerte i tommelfingeren og spreder sig til tider også så hele hånden og armen kan gøre ondt. Man kan ikke ret meget andet end tude når det først gør ondt, og lige meget hvordan man holder armen er der ingen lettelse.

Min læge siger det som regel er hypermobile der bliver plaget af det.

Endnu en FjordFan.

0
0
Svar på denne tråd

Sylvia
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 08:23

Puh det lyder som noget slemt noget!

Heldigvis er det "kun" tommelen og nedefter det gør ondt. Jeg har heldigvis hverken hævede hænder, eller det går op i armen.

Heldigvis da! for det lyder som noget af et smertehelvede!

Nu må jeg så prøve at væbne mig med tålmodighed, indtil jeg kan komme ind til en kirurg, som skal undersøge hånden. Lægen mente at en CT skanning måske kunne vise noget.

Bare så uheldigt med sådan nogle "gl" skader. Jeg brækkede også engang halebenet, og der gik flere år før de smerter fortog sig.

Anna Tang Andreasen

0
0
Svar på denne tråd

Gigt...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 11:34

Jeg tænker at det lyder som gigt.

Du må prøve at pille lidt svar ud af din reumatolog - er der betændelse? er det hævet? Er der meget ledvæske?

Hvis det er en gigtreaktion, så kan den behandles med medicin...

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 11:40
Mht. smerterne kan jeg intet sige, men vil lige spørge om du har ringet til din forsikring?
Jeg røg også af, og brækkede to knogler i den ene fod, og ødelagde et ledbånd i den anden ankel - det er 7år siden og ledbåndet bliver vist aldrig godt...
Men har senere fundet ud af at jeg kunne have fået erstatning, hvis vi havde meldt det til forsikringen, tror det er ingen for 2 år at man skal melde det. Lidt penge kan ikke gøre hånden bedre, men måske hverdagen lidt sjovere
0
0
Svar på denne tråd

Dog ikke gigt
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 15:01

Det er heldigvis ikke gigt. Har været til røntgen, blodprøver og knogleskintigrafi, som viste at der ikke er nogen former for tendens til gigt. He he dog kun en ændring i min fod som er meget naturlig for kvinder- lægen sagde at det får mange kvinder der går i højhælede sko, så det må jeg nok hellere begynde på *GG*

Jeg har dog ikke gået til min forsikring med det, da jeg i sin tid regnede med at det "bare" var en brækket finger. Men jeg vil da helt klart lige prøve at sætte mig ind i det.

Symptomerne er "kun" smerter, kan ikke bruge tommelen uden smerter, en anelse hævet til tider (afhængig af hvor meget jeg har lavet), men vist nok ingen væske.

Anna Tang Andreasen

0
0
Svar på denne tråd

Ikke en kiropraktor men en fys
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 15:09
Sikke noget vrøvl, jeg fik fyret af der! :-P
Men en fysioterapeut...

Undskyld, jeg fik blandet begreberne sammen, jeg kender endda udmærket forskellen på de to professioner.

Men det lyder da som om, du er ved at få taget hånd om din sygdom. God bedring! (Y) (Y) (Y)

Mvh xtiny
---

♣ Print af tryksager mm på professionel farvelaser i formater op til A3.

Scanning af negativer og dias tilbydes til print eller få dem brændt på DVD. ♣

0
0
Svar på denne tråd

det går over, men det tager lang tid
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 16:52

Hej Anna

Sådan en ligneden skade fik jeg da jeg faldt med mine krykker - ja, det var nærmest tragikomisk - at skulle på skadestuen med hånden og krykkerne under den anden arm. Jeg landede og brækkede tommelfingeren bagover. Der sket ikke noget umiddelbart, men den forstuvede og hævede voldsomt op. Da hævelsen endelig faldt blev den ved med at gøre vildt ondt og jeg kom til diverse undersøgelser.

I mit tilfælde var det en betændelse i slimsækkende efter belastningen og man kalder det slags "slaggigt".

Det blussede op når jeg brugte hånden nøjagtigt som du bekriver og når det var værst blev tommelfingeren helt stiv. Bevægeligheden i den var generelt nedsat. Uf fra din beskrivelse lyder det helt ens.

Der er en ting at gøre: vente !! For mit vedkommende gik der faktisk 3-4 år før smerterne forsvandt helt. I dag kan de sikkert sagtens fremprovokeres, men jeg mærker ikke noget til det i det daglige.

Man kan i nogle tilfælde åbne til senen og splitte "sækken", men det giver ofte flere kompolikationer end bare at vente. Det var i hvert fald hvad de sagde til mig.

Jeg har nu 6 år efter stadig en knude på leddet, men det gør ikke ondt mere - så der er håb forude - det er bare lidt langt forude.

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Den kære tommel
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 19:01

Ja der sker heldigvis lidt nu. Jeg er godt nok spændt på at høre hvad den kirurg har at sige.

Katrunte hold da op for en omgang. Hmm hvad sagde skadestuen til dig, når du nu havde krykkerne under armen? *G*

Jeg håber på at kunne komme til at bruge tommelen optimalt igen. Lige pt er den skinne irriterende, men utrolig god at have på.

Jeg ved godt jeg er rimelig dumdristig, men jeg har allerede tilmeldt hesten og jeg til nogle store stævner, så den skal trænes ligegyldig hvad. Idag underviste jeg min mand på hesten, da menuen stod på bøjeøvelser. Og det gik faktisk rigtig godt.

Gangartstræningen skal jeg nok selv tage mig af. Lidt mere øv, er at jeg egentlig skulle have en hoppe i træning fra næste weekend, men ejeren forstår nok min situation. Det er dog "kun" træning af en hoppe med henblik på salg.

Anna Tang Andreasen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider