...alle seminarier.
Jeg har gået 3 år på Blaagaards, og det har været... OK på nogle områder, noget L*RT på andre.
Af de gode ting kan nævnes, at de på Blaagaards er rigtigt gode til at få sammensat klasserne, så man har mange fag fælles de første år - mit hold var fx sammensat så vi alle havde Dansk, halvdelen havde derudover (de første to år) samfundsfag og den anden halvdel musik. Det betyder, at man kommer til at kende sit stamhold ret godt og har mange timer sammen.
Alle fællesfag + 1. liniefag har man sammen med stamholdet, "hele vejen". Det er godt, synes jeg.
I flere fag har man mere end 1 lærer tilknyttet, og det er også rigtig godt. (Især hvis man får en af de mindre dygtige lærere...)
Fx havde vi i samfundsfag 2 lærere, i dansk 1 lærer de første 2 år, 1 lærere det sidste år. Didaktik var et 1-lærerfag det første år, 2-lærerfag det sidste halve år.
SIS er vist blevet afskaffet (?), men i pædagogik, didaktik og Skolen I Samfundet gik den ene af lærerne igen - det er en fordel i nogle tilfælde, men "vores kemi matchede lissom ikke" så jeg hadede det. Det kan være en fordel, fordi man på den måde kan være sikker på, man kan trække på noget fælles stof.
Blaagaards har en politik om, at man SKAL bruge SkoleKom, der er et internetsystem med konferencer, mailsystem etc - supersmart, for så kan lærerne kommunikere direkte med de studerende.
Jeg gjorde (skal gøre) det til en vane at tjekke konferencerne for dagens fag før jeg går ud af døren om morgenen - så kan man nå at se om lærerne skulle have meldt sig syge.
Generelt er Bl. ret godt fremme mht. IT/net-brug mellem seminarium og studerende. Akemaer, sygemeldingslister for lærerne, praktik- og eksamensoplysninger er tilgængelige via nettet.
Der er ALTID administrativt bøvl - ting, der ikke virker og ting,der går for langsomt og den slags.
Nu ved jeg ikke, hvad du skal have af liniefag, men jeg havde dansk, samfundsfag, historie og hjemkundskab.
Hjemkundskabslokalet deler man med skolen ved siden af - det er slidt, men brugbart.
Vores dansklærer var, syntes jeg, fagligt ikke god nok, men mange var glade (nok) for ham.
Historie og samfundsfag var simpelthen

...! Vi havde supergode lærere, det betyder meget i de fag.
Kantinen er OK!

Der er en del socialt liv - det deltog jeg ikke så meget i - med fester, klubber og den slags. Der er fx en lystfiskerklub...
Så er der selvfølgelig diverse studenterorganisationer og den slags, som man kan være aktiv i, hvis man vil have lidt indflydelse.
Hvad var knap så godt...?
Tjah, ham læreren vi havde i SIS+Pæd+Didaktik havde jeg så dårligt et forhold til, at jeg bad min stidevejleder gøre rede for, hvordan jeg kunne slippe for ham. Fx ved at skifte stamhold. Det viste sig at være stort set umuligt, det ville indebære, jeg skulle skiftye HELT, dvs. også læse op på dansk for 2 år.
I perioder har de store problemer med at skaffe undervisere, det betyder mange aflyste timer og/eller mange underviserskift. Vi havde 5 (FEM!!!) lærere i Kristendom og Livsoplysning (fællesfag), den sidste mødte vi kun et par gange inden eksamen. Jeg ved mit ex-hjemkundskabshold har måttet undvære undervisning fra november til nu pga. en sygemelding.
en gang imellem er underviserskiftene til det bedre - det var fx tilfældet i Psykologi, ligesom jeg ved mit ex-historiehold har fået ny lærer, som i hvert fald en af de studerende er glad for.
Det sidste år er jeg nødt til at tage på Silkeborg Seminarium - og de er da nogle bøvlehoveder!
Undervisningen er fin nok - det ER jo lærerafhængigt, men de kan simpelthen ikke håndtere overflyttere, finde ud af hvad man skal huske at fortælle overflyttere, administrere det at overflyttere læser forskellige fag med forskellige stamhold etc.
Argh, jeg er ved at blive SINDSSYG af det! (Dér kom lige lidt opsparet frustration!)
Ja - det var vist mine 25 øre?