Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

lærerseminarium..
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 19:53

Ja, som overskriften viser har dette noget med læreruddannelsen at gøre.

Hvis der er nogen herinde som selv er uddannet lærer eller kender nogen som er det, hvor er i/de så uddannet fra?

eller hvis her er nogen som er under uddannelse ?

De tre jeg selv har kigget på er Blaagaards i Søborg

N. Zahles i KBH eller Frederiksberg Seminarium, så hvis nogen har et evt. kendskab til et af disse må i meget gerne skrive. både hvad der er godt og dårligt.

Kh Emilie

0
0
Svar på denne tråd

Zahles...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 20:22

Der går jeg på 2. årgang.

Kan kun sige positive ting om seminariet. Er rigtig glad for at gå der.

Tja ved ikke rigtig hvad jeg ellers skal skrive. Du kan jo spørge hvis du har nolge konkrete spørgsmål.

PernilleKrake
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror, der er godt og dårligt ved...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 20:38
...alle seminarier.

Jeg har gået 3 år på Blaagaards, og det har været... OK på nogle områder, noget L*RT på andre.

Af de gode ting kan nævnes, at de på Blaagaards er rigtigt gode til at få sammensat klasserne, så man har mange fag fælles de første år - mit hold var fx sammensat så vi alle havde Dansk, halvdelen havde derudover (de første to år) samfundsfag og den anden halvdel musik. Det betyder, at man kommer til at kende sit stamhold ret godt og har mange timer sammen.

Alle fællesfag + 1. liniefag har man sammen med stamholdet, "hele vejen". Det er godt, synes jeg.

I flere fag har man mere end 1 lærer tilknyttet, og det er også rigtig godt. (Især hvis man får en af de mindre dygtige lærere...)
Fx havde vi i samfundsfag 2 lærere, i dansk 1 lærer de første 2 år, 1 lærere det sidste år. Didaktik var et 1-lærerfag det første år, 2-lærerfag det sidste halve år.

SIS er vist blevet afskaffet (?), men i pædagogik, didaktik og Skolen I Samfundet gik den ene af lærerne igen - det er en fordel i nogle tilfælde, men "vores kemi matchede lissom ikke" så jeg hadede det. Det kan være en fordel, fordi man på den måde kan være sikker på, man kan trække på noget fælles stof.

Blaagaards har en politik om, at man SKAL bruge SkoleKom, der er et internetsystem med konferencer, mailsystem etc - supersmart, for så kan lærerne kommunikere direkte med de studerende.
Jeg gjorde (skal gøre) det til en vane at tjekke konferencerne for dagens fag før jeg går ud af døren om morgenen - så kan man nå at se om lærerne skulle have meldt sig syge.
Generelt er Bl. ret godt fremme mht. IT/net-brug mellem seminarium og studerende. Akemaer, sygemeldingslister for lærerne, praktik- og eksamensoplysninger er tilgængelige via nettet.

Der er ALTID administrativt bøvl - ting, der ikke virker og ting,der går for langsomt og den slags.

Nu ved jeg ikke, hvad du skal have af liniefag, men jeg havde dansk, samfundsfag, historie og hjemkundskab.
Hjemkundskabslokalet deler man med skolen ved siden af - det er slidt, men brugbart.
Vores dansklærer var, syntes jeg, fagligt ikke god nok, men mange var glade (nok) for ham.
Historie og samfundsfag var simpelthen (y) (y) (y) (y) (y)...! Vi havde supergode lærere, det betyder meget i de fag.

Kantinen er OK! :-D

Der er en del socialt liv - det deltog jeg ikke så meget i - med fester, klubber og den slags. Der er fx en lystfiskerklub...

Så er der selvfølgelig diverse studenterorganisationer og den slags, som man kan være aktiv i, hvis man vil have lidt indflydelse.

Hvad var knap så godt...?
Tjah, ham læreren vi havde i SIS+Pæd+Didaktik havde jeg så dårligt et forhold til, at jeg bad min stidevejleder gøre rede for, hvordan jeg kunne slippe for ham. Fx ved at skifte stamhold. Det viste sig at være stort set umuligt, det ville indebære, jeg skulle skiftye HELT, dvs. også læse op på dansk for 2 år.

I perioder har de store problemer med at skaffe undervisere, det betyder mange aflyste timer og/eller mange underviserskift. Vi havde 5 (FEM!!!) lærere i Kristendom og Livsoplysning (fællesfag), den sidste mødte vi kun et par gange inden eksamen. Jeg ved mit ex-hjemkundskabshold har måttet undvære undervisning fra november til nu pga. en sygemelding.
en gang imellem er underviserskiftene til det bedre - det var fx tilfældet i Psykologi, ligesom jeg ved mit ex-historiehold har fået ny lærer, som i hvert fald en af de studerende er glad for.

Det sidste år er jeg nødt til at tage på Silkeborg Seminarium - og de er da nogle bøvlehoveder!
Undervisningen er fin nok - det ER jo lærerafhængigt, men de kan simpelthen ikke håndtere overflyttere, finde ud af hvad man skal huske at fortælle overflyttere, administrere det at overflyttere læser forskellige fag med forskellige stamhold etc.
Argh, jeg er ved at blive SINDSSYG af det! (Dér kom lige lidt opsparet frustration!)

Ja - det var vist mine 25 øre?

... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd

sdghjsdgh
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 20:58

Jeg går på Blaagaard, og må erklære mig helt enig med 99E. Der er mange positive ting - langt det meste er godt..

Ikke mindst at vi har egne idræts- og svømmefaciliteter. Fx 1 idrætshal og to mindre sale, hvor der er spejlvæg i den ene. Skal man have idræt på Zahles, foregår undervisningen på en helt anden skole. Men dette er jo kun problematisk/relevant hvis man vil have idræt på linie.

Og ja - der er ret meget administrativt bøvl. Men til gengæld er det sociale liv ganske udmærket og der afholdes nogle god-fine fester flere gange om året. Introturen var (for vores vedkommende) helt forrygende!

Det er pisse irriterende at man ikke får kompensations-timer eller vikar når lærerne er syge el. på kursus.. "Det er bare ærgerligt"...

Jeg er rigtig glad for at gå der..

/Klapperlappen

0
0
Svar på denne tråd

Zahles
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 21:37

jeg bliver færdig på N. Zahles seminarium til sommer. Jubi!

Også her er der gode ting og dårlige ting, og ting der fungerer super og ting der overhoved ikke fungerer, men man vænner sig til det .

Hvad kunne du generelt godt tænke dig at vide? F.eks. hvilke linjefag kunne du forestille dig at vælge? Så er det nemmere at advare mod dårlige faciliteter og/eller lærere...

Er det egentlig ikke den nye læreruddannelse, der træder i kraft fra i sommer?

Generelt kan jeg dog sige, at hvis du er til naturfag, så er det højt prioriteret på Zahles med nye lokaler, udstyr mv. (sponsorat fra Mærsk, mener jeg.)

Louise

- med George Kanin og Lukas Hest

0
0
Svar på denne tråd

PernilleKrake, 99E, Klapperlap1
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 21:38

tak for jeres svar - især de to sidste. Det var lige sådan noget jeg havde i tankerne, da jeg lavede mit mindre gennemtænkte indlæg. har læst alle deres hjemmesider igennem, men vil tage til deres informationsmøder den kommende uge.

God detalje med kantinen

Jeg bor på Østerbro, så indre by eller Frederiksberg ville jo være lettest mht transport, men det var virkelig dejligt at høre lidt mere om Blaagaard - deres hjemmeside giver også en del.

Jeg kan kun nikke genkendende til den frustration man bliver ramt af når det administrative ikke fungerer, timer bliver aflyst, erstatningstimer er et fremmedord og hvis de er der, er de lagt, som om en blind havde lavet ugens skema, lokaler er dobbeltbooket og så videre - Jeg har i 1½ år læst på CBS og man skulle tro at den søde kvinde som "styrer" mit studie var evnesvag.

Men det er åbenbart sådan på alle uddannelses steder, kan jeg se.

endnu engang tak

Emilie

0
0
Svar på denne tråd

Louise (Lukas)
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 21:53

tillykke - det er jo snart..

der træder nemlig en ny lærer uddannelse i kraft fra september 2007..

Som jeg har forstået skal man enten vælge dansk eller matematik - og der er jeg klart på dansk siden.

Derudover har jeg tænkt på engelsk og det er vist et af de "store" fag, ligesom historie - som jeg egentlig også er ret interesseret i.

Men er det noget med at du ikke kan vælge at have både engelsk og historie, da disse netop er "store" fag ?

så man faktisk kun kan have dansk, enten engelsk eller historie og så to af de såkaldte små fag?

ups - det blev vist lidt kikst formuleret, håber du er med alligevel

Emilie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider