|
|
| Stavefreaks |
|
|
Hvad er den mest korrekte måde at skrive ordet på? Nødsadiget eller nødsaget Det skal ind i en sammenhæng (vi ser os ... til at
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nødsaget |
| Forfatter:  |
Heidi-m-p |
| Dato:  |
28-02-2007 13:43 |
|
overksrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
Riamus |
28-02-2007 13:45 |
|
Jeg vil mene det mest korrekte vil være "nødsaget". Men i min verden er det slet ikke et ord, synes det lyder som noget en eller anden har fundet på i en snæver vending... Så det er ikke et ord jeg selv vil bruge, og slet ikke på skrift. 
-Maria Nu den lykkelige ejer af fjordbissen Kasper! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal vi ikke også lige tage ... |
Lisbeth Sejberg |
28-02-2007 13:45 |
|
Bekræfte, bekræftelse ... ikke bekræftige, bekræftigelse Mvh. Lisbeth
Schwarzwälderkirschtorte for en bedre verden !! NEJ TAK til passiv rygning .... OK til passiv prutning  Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det korrekte ... |
Sys |
28-02-2007 15:27 |
|
Nødsaget er det korrekte - det andet findes slet ikke... Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu vi er igang |
Hexio |
28-02-2007 17:19 |
|
så hedder det også "at vide" og ikke afvide... 
Pernille Vir prudens contra ventum non mingit, sed erare humanum est - Klog mand pisser ikke mod vinden, men det er menneskeligt at fejle Jeg søger part! www.heste-nettet.dk/ma...leid=11913
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stavefreaks.. |
Gitte (Tyran) |
28-02-2007 18:26 |
|
når nu i sådan ruller jer ud, kan i så ikke forklare mig hvordan man staver til tendens (det er jeg sikker på er forkert) og hvad med europa parlement er det i et eller 2 ord... og for at tygge drøv (gentage) hvad så med arkupunktur hvordan staves det rigtigt?? hilsen Gitte, som fik 11 & 13 i retstavning i folkeskolen, men kun 7 i dansk på CEU 
mvh. Gitte & Ponyerne. -de gule & den brune & den rødbrogede Ponyerne søger passer/part til nusse, ride & trækture 1-7X/uge. de står 1km fra kløvergård rideklub mellem jels og vamdrup. -se mere på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stave stave.. |
nuopl06 |
28-02-2007 18:34 |
|
tendens er rigtigt Gitte  Europa-parlament tja den er jeg lidt i tvivl om men jeg ville jeg sætte det som sammenhængende ord med - imellem . Akupunktur staves det. Og folks - Nu vi er ved det - så hedder det heller ikke "nød til" men "nødt til"  Og heller ikke "Han tog hans hat og gik sin vej", "Han tog hans hat og gik hans vej"  (min gamle dansklærer elskede at harcelere over den sammenligning )
Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys.Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. [Første mosebog v3-v5]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stavning |
Hexio |
28-02-2007 18:34 |
|
tendens har du rigtig, europaparlament er i et ord, og så hedder det akupunktur..
Pernille Vir prudens contra ventum non mingit, sed erare humanum est - Klog mand pisser ikke mod vinden, men det er menneskeligt at fejle Jeg søger part! www.heste-nettet.dk/ma...leid=11913
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer da helt an på ... |
Lisbeth Sejberg |
28-02-2007 18:38 |
|
... hvilken hat han tog  Mvh. Lisbeth
SVEND 4 EVER !!! igen igen Schwarzwälderkirschtorte for en bedre verden !! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
nuopl06 - Det hedder, han tog sin hat Medmindre det var en andens han tog.
Pauline & Cæsar <3 Dressurponyen og springrytteren  - Medlem af AS (Anonyme Sodaholikere) Antal medlemmer: ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der var jeg for langsom! |
Hexio |
28-02-2007 18:38 |
|
 Flere har vi.. Forskellen på synes og syntes.. og ligge og lægge. Synes er i nutid, syntes er i datid. lÆgge er noget du gør i bevÆgelse ('æ') lIgge er noget du gør i stIlstand ('i') Det er også nogle ting, som min dansklærer elsker at grave i! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pauline,.. |
nuopl06 |
28-02-2007 18:40 |
|
Jeg ved det  Det var min lærers måde at vise forskelle på  Lisbeth: I omtalte lærers terminologi var det et eksempel på en mand der tog sin egen hat og derefter forlod lokaliteten 
Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys.Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. [Første mosebog v3-v5]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du mener, hvis ... |
|
|
... hat, han tog, søde Lisbeth, søde Lisbeth.
Mvh Jokum
PS: Europaparlament er ET ord
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staun jeg melder dig ... |
Lisbeth Sejberg |
28-02-2007 18:47 |
|
... for forfølgelse ... din narrehat  Hovedsagen (når vi nu er ved hatte) er vel, at kunne påpege andres fejl ... pyt da med om man har den rigtige rettelse af fejlen ... kære Jokum, kære Jokum !!! Mvh. Lisbeth
SVEND 4 EVER !!! igen igen Schwarzwälderkirschtorte for en bedre verden !! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han kysser hans kone |
xtiny |
28-02-2007 21:57 |
|
Det giver ballade! Han kysser sin kone, så bliver konen glad. Så er det nemt at huske med eller uden hat.  PS: Der er i øvrigt stavekontrol i "Firefox", så nu må jeg ikke længere skrive iøvrigt eller andre vanefejl, men det burde nedbringe mit antal af slåfejl. Hvad er Jeres undskyldning? 
Mvh xtiny ---
♣ Print af tryksager mm på professionel farvelaser i formater op til A3. Scanning af negativer og dias tilbydes til print eller få dem brændt på DVD. Kontakt: print@jersore.net ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Værsgo... |
|
|
Retskrivningsordbogen er at finde online - og det er nemt, gratis og hurtigere at slå op i den end at lave et indlæg på HN  Hvor er den så? Her: www.dsn.dk Så behøver ingen længere spørge! Mvh Anna
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er |
|
|
jo lidt som at køre i bil i stedet for at ride, hvis man skal slå op i en ordbog. Det går også hurtigere, men er ikke nær så hyggeligt  Ordbogen bruger jeg nu selv, men det er fordi jeg er så nysgerrig  Hvis jeg ikke må skrive mit ligge-lægge-regnestykke igen, Staun, så vil jeg i stedet skrive: Man lægger æg (evt. ned i en kurv ) - men man ligger og sover. Hvis man ligger æg, bliver det ulæggert*  Noget tyder på, at det ikke kan påpeges for tit!!!  --- *Ulækkert er den rigtige stavemåde, men ikke helt så sjov i denne sammenhæng 
fra NinA
Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  > Håndsyede og ret ubrugte lange læderridestøvler < - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: www.heste-nettet.dk/ma...1&t=196441
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sin Hans! |
|
|
Han tog hans hest og red hans vej - så er der nok en, der bliver mere sur end over det med hatten  På den anden side, så red han jo hans vej, og det vil så sige hesteejerens vej  Den rigtige sætning er: Han tog sin hest og red sin vej  --- Nåja, og denne her: Det var min søster og jeg der red hesten  Det var min søster og mig der red hesten  Det hedder jo ikke: 'Det var jeg der red hesten', og søsteren har vel ikke så meget at skulle have sagt i denne sætning  Det er nok fordi mange ikke rigtig synes at 'mig' er et lige så fint ord som 'jeg'  Det er åbenbart ikke så nemt 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  > Håndsyede og ret ubrugte lange læderridestøvler < - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: www.heste-nettet.dk/ma...1&t=196441
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA hvis det var den anden tråd ... |
Lisbeth Sejberg |
01-03-2007 01:40 |
|
... du ved nok, så kunne jeg få noget meget værre ud af den sætning, men det kræver brug af de der ord, der kræver ekstra konsonanter  mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker. |
|
|
Kan man så ikke sige ..mig om Emil går lige ned og bla bla?? eller skal det hedde Emil og jeg går lige... det lyder altså oldnordisk. Og så hedder det altså YNDlings(etellerandet) afledt af ynde, og ikke mit YNGlingstøj, sko, hest da YNGling refererer til YNGre personer (læs børn) Når vi nu er der der, så hedder det op AD bakke, og ikke op af bakke, og tusind tak for alle de fine staveråd, der er mange sjove sammensætninger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|