Marineret mørbad:
1 del olie, 1 del Kikkoman og en del farin/sirup eller endnu bedre Muscovado blandes godt sammen i en pose.
Mørbrad afpudses og kommes i posen, lukkes god til og lægges i køleskab. Gerne et døgns tid - husk at vende den jævnligt.
Steges i ovn i ca 25 min og overhældes jævnligt med lidt af marinaden.
Serveres med hvad man nu godt kan lide.
Jeg ville lave små bagekartofler til og grønne bønner som er ristet let af på en hed pande og drysset med havsalt og ristede pinjekerner.
---
Lammemørbrad m/ små bagte kartofler og hvidløg, lime/persille marinerede stege champignon og hvidløgflute
---
Æbletærte til dessert:
Dej:
300 g mel
200 g smør
100 g sukker
1 æg
Fyld:
5 store madæbler...ca. 800 g i alt
125 g sukker
2 ½ spsk mel
1 tsk stødt kanel
saft fra ½ citron
40 g smør i tern
1 tsk rørsukker
Ælt dejen sammen og deles herefter i 2 lige store dele, som trykkes flade med hånden. Stilles herefter på køl i 1 time med gennemsigtig film imellem lagene.
Imens skrælles æblerne og deles i 2 halve som udkernes.
Herefter skæres de i tynde skiver på 2-3 mm og hældes i en skål med citronsaft. I en anden skål blandes resten af indgredienserne til fyldet, inden det vendes sammen med æblerne.
På et melet bord ruller du den ene dejplade ud, så den er en smule større end din smurte tærteform. Læg den i formen og fordel fyldet jævnt i bunden. Herefter ruller du den anden dej ud og lægger den på toppen af fyldet. Når "låget" er kommet på lukkes kanterne forsigtigt med fingerne. Skær 4 brede snit i låget, så dampen kan komme ud. Pensl med vand og drys med rørsukker.
Bages ved 200 grader i ca 45 min.
Serveres lun med iskold flødeskum med kanel eller den bedste vanilieis du kan opdrive (IKKE en af de billige palmeolie ting til ingen penge)