|
|
| Aflive smådyr |
|
|
I et link der var i en anden tråd, står der: Hvis aflivning er den eneste udvej, skal det gøres hurtigt og smertefrit. Det forstår jeg slet ikke, da min dyrlæge for nyligt fortalte mig at det er ulovligt at aflive dyr selv, uanset hvilken størrelse de har. Selv små hamstere, kun autoriserede må aflive dyr og det skal gøres korrekt. Jeg ved godt at gnaver avlere ofte selv afliver deres dyr og det kan jo diskuteres hvad man syntes om det. Men hvad er nu lovligt?? www.workindk.dk/Regler
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved faktisk |
|
|
ikke 100% hvad der er lovligt, men jeg mener da at man må aflive nyfødte hvalpe og killinger selv ligesom man må aflive mindre gnavere (mus, rotter osv). Man må jo også gerne hugge hovedet af sine høns når de skal slagtes mig bekendt. Lidt af fidusen ville vel gå af det hvis man skulle give dem en sprøjte hos dyrlægen eller få en slagter til at aflive dem... Jeg opdrætter selv hunde og får indimellem aflivet hvalpe, men jeg kunne ikke drømme om at gøre det selv. Jeg kører altid til dyrlægen. Til gengæld har jeg mange gange slået mus, rotter, fugle (både mindre og større som f.eks duer) ihjel når det har været påkrævet. Mus og rotter kræver dog ikke anden grund end deres tilstedeværelse...
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I det link |
| Forfatter:  |
cruella76 |
| Dato:  |
20-02-2007 10:05 |
|
Står der jo ikke at man må gøre det selv. Der står "bare" at det skal foregå hurtigt og smertefrit 
Christel (Nu, mor til to vidunderlige unger..:) Hvil i fred kære Jenny (04/11-2006)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså når |
Illum |
20-02-2007 10:11 |
|
Jeg står med en kanin unge på 10 dage og den er lam i bagpart og har tynd afføring, så får den et gok i nakken og så er det slut. Hurtigt og bestemt uden smerter.. Kunne aldrig finde på at køre den til dyrlægen og udsætte den for alt det stress.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kyndig aflivning... |
|
|
Man kan næppe lave en lov om at alle dyr skal aflives hos dyrelægen eller anden proffessionel. Tænk på alle de folk der har akvariefisk. Men ok, en morsom tanke at se et venteværels fyldt med mennesker, der skal ind og have aflivet deres akvariefisk 
... Hellere en fed bil end en fed hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig Illum... |
|
|
det siger jeg også... Min ene kanin skulle også aflives, det mest smerte-frie var at min far skød den i en papkasse den var vant til at blive flyttet i =et trygt sted, det mest smertefulde og stressende ville være at den kom til en dyrlæge og blev aflivet... Det er så nemt at det kommer an på det bedste for dyret, ikke min pengepung eller min lyst til at slippe for selv at gøre det.. Men hvad loven siger, aner jeg ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæger? Nej tak... |
Betty Boop |
20-02-2007 10:38 |
|
Jeg har én gang i mit liv fået aflivet et marsvin hos dyrlægen, og det fortryder jeg bitterligt... Mit marsvin var meget svagt og der var ikke noget at gøre... Men så tog dyrlægen den største kanyle hun overhovedet kunne finde, og stak den ind mellem ribbene op til hjertet og sprøjtede giften ind. Mit stakkels lille marsvin, der var meget, meget afkræftet, brugte de allersidste kræfter til at stikke i et højt skrig... Det ville svare til, at vi skulle have et kosteskaft stukket ind i maven.. Jeg blev så gal på den dyrlæge og skældte og smældte, og hun sagde bare, at sådan var deres procedure.. De brugte ikke de tynde, dyre kanyler til aflivning. Så fra nu af, får mine kaniner og marsvin et gok i nøden når de skal væk herfra. Jeg ringer efter min far, og så får dyret en masse kæl og mad, og så tager han en spade og slår dem hårdt i nakken mens de sidder på jorden og spiser. Smertefrit og hurtigt. Det synes jeg er meget, meget bedre end at køre dyret til dyrlægen, hvor det bliver stresset på vejen og så får en mega kanyle stukket ind i kroppen. Plus at det jo tager lidt tid før at giften virker. Og hvis mine katte kommer ind med halv døde mus, rotter og fugle, tager jeg en handske på og går ud og hakker hovedet af med en skovl. Sådan nogle kræ kan skrige noget så forfærdeligt!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| da jeg var barn |
|
|
og kom på en dyrelegeplads, blev syge kaninunger lagt i en spand med æterdampe. Det virkede meget roligt. Måske er det mere humant at give dem et gok i nakken, men det havde nok traumatiseret os små piger for livet 
... Hellere en fed bil end en fed hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reglerne |
|
|
Jeg fandt dette www.dyrehospitalethobr...w32190.asp og der står reglerne uden det kan misforstås: Aflivning af kæledyr kan foretages af dyrlæger, aflivning af slagtedyr, herunder heste, foretages af uddannede slagtere og naturens vildt må udelukkende nedlægges af jægere med gyldigt jagtteg, eller personer som har modtaget undervisning i aflivning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning |
|
|
Det lyder som om i har haft nogen lidt uheldige situationer - da jeg stod med en hamster der virkelig ikke kunne mere (og spurgte om råd på HN og blev rakket ned for at ville gøre det selv...), tog jeg til dyrlægen der lige så stille tog om min hamster og sprøjtede en stor dosis bedøvelsesmiddel ind i maveskindet - lille Monster var død før han lå i sit hus igen, og dyrlægen var så sød og rar, og meget respektfuld overfor dette lillebitte kræ.
Dog tror jeg, at hvis mine marsvin skal hjælpes herfra, så bliver det med en spade eller lignende, fordi de er voldsomt utrygge ved at være hos dyrlægen. Derefter kommer de ned at ligge hos resten af familiezoo-en hvor jeg altid kan besøge dem.
Så aflive selv - ja, hvis man kan. Og det KAN man når man en gang har haft en dårlig oplevelse med en dyreaflivning.
Hilsen Lene
- Nu med Grisedyrene Ditlev,Humbug og Prins!!
Bosat i Kloster, ridende på LORK
Søger altid Hunde- og Angora-uld - smid ikke din hunds uld ud!
Spinder de lækreste garner af Hundeuld, også på bestilling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Betty... |
|
|
det du oplevede er at dyrlægen sprøjtede giften direkte ind i en af dyrets vitale organer, som hjertet ex. Dyret dør - men man kan vel selv forstille sig hvor sindsygt ondt det må gøre. DERFOR: Hvis du oplever en dyrlæge der vil gennemføre en sådan aflivning - stop vedkommende og forlang bedøvelse til dyret først. Også smådyr. Dog gør mange dyrlæger det at de bedøver dyret først. Heldigvis. Da jeg i sin tid var i praktik på en dyrlægeklinik omkring Vestfyn, da var det ren praksis at: Hvis ejeren var der, ved aflivning af eks. katte, killinger, små hunde,hvalpe m.m. gavd de dem bedøvelse først, men hvis ejeren gik lagde de bedøvelsen væk, og gav dem figten direkte i lever/hjerte, og de skreg de arme dyr. Hvad de så fik lov til at betale for, ved jeg ikke. Desværre er det ikke lovpligtigt at bedøve først, hvilket jeg undrer mig meget over, i et land som DK. Det er simpelthen svineri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflivning.. |
Gitte (Tyran) |
20-02-2007 11:41 |
|
jeg har selv aflivet kalve, høns, kattekillinger, hamstere og marsvin, og en skildpadde, spørgsmålet er for mig ikke hvem der gør det, men hvordan de gør det. -hesten, hunden, og voksne katte har jeg dyrlæger til at aflive, men da jeg arbejder et sted hvor aflivninger sommetider er nødvendige, og ved hvordan jeg skal gøre, så ser jeg ingen problemer i det. jeg skyder selv, og afbløder småkalve hvis de f.eks. er født med defekter (det er f.eks. ½længde forben, brækkede ben ovs. ) -dog afliver jeg IKKE kalve som er over 1måned selv. en kat som er kørt ned har jeg heller ingen betænkeligheder ved at aflive på stedet med enten en økse i nakken, eller ligende. -verden er hård og ond, men man må bare ha nosser til at gøre det bedste for dyret i stedet for at blive sentimental.
mvh. Gitte & Ponyerne. -de gule & den brune & den rødbrogede Ponyerne søger passer/part til nusse, ride & trækture 1-7X/uge. de står 1km fra kløvergård rideklub mellem jels og vamdrup. -se mere på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ulovligt!! |
|
|
Det kan da umuligt være lovligt at du (med mindre du har en uddanelse dertil) selv må skyde og afbløde kalve??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Awina *Amon: du ved da vist ikke hvad der sker med de fleste små nyfødte jersey tyre kalve bag bondens stald.De når knap at opdage de er kommet til verden,for de forlader den.De er nemlig nærmest et spild produkt.Så kan man jo så mene hver sit om det Dorte.
Det god stil - at køre æsel med et smil Har du set Donkey,Frans og Frits hjemmeside ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
glemte lige at skrive at jeg er ret sikker på at bonden eller hvem der nu afliver dem ikke behøver have en særlig forudsætning for at være bøddel. Dorte.
Det god stil - at køre æsel med et smil Har du set Donkey,Frans og Frits hjemmeside ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!hmmm |
|
|
Det jeg efterspørger er ikke nogens mening eller hvad der foregår bag stalden, men hvad loven siger? Vi ved alle at hvad der foregår og hvad loven siger, ofte ikke er det samme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Kan ikke se at det skulle være ulovligt selv at aflive sit kæledyr. Det fremgår ihvertfald ikke af de artikler der bliver linket til. Men hvem skulle komme og tjekke om kæledyret er blevet aflivet med et hurtigt slag i hovedet eller har lidt en pinefuld druknedød ? Jeg har selv aflivet døende museunger som alligevel ville dø af sig selv i løbet af kort tid. Jeg synes bare ikke de skulle ligge der og lide 
Hilsen Ditte 
If it ain't broken, fix it untill it is...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflivning |
sebastian nielsen |
20-02-2007 16:56 |
|
reglerne ang aflivning af alle slags dyr. Er faktisk ikke så svær. Dyr der er under jagtlovens rammer må aflives af jægere og andre med tlladelse hertil. Dyr der er under loven om dyrehold må kun aflives af folk med tilladelse til det. "landbrugsdyr" må aflives af landmænd med tilladelse til brug af boltpistol. Men det er på ingen måde tilladt at aflive dyr uden tilladelse eller uddanelse(landmand, dyrelæge, falck-reder etc.) Det er overtrædelse af dyreloven selv at aflive dyrene. Men tror ikke politiet vil føre en sag pga en hamster eller kanin. så længe det sker på en ordentlig måde. Men jægere og dyrelæger er dem som uden større lovovertrædelser må aflive stort set alle dyr hvis dyret lider. Aflivede selv mig gamle hund med jagt-geværet. stille og roligt og helt smertefrit for hunden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klask! |
TinaR |
20-02-2007 17:23 |
|
Jeg er ikke bange for at indrømme, at alle vores mindre dyr har mistet livet ved hjælp af min kære farmand - alt fra fugel til hamstere. Enten et knæk i nakken, ned i jorden eller et hug med spaden - døde med det samme og uden stress på vej til dyrlægen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Af to onder ... |
Lisbeth Sejberg |
20-02-2007 17:45 |
|
... ville jeg, hvis jeg var en hamster, da foretrække et hurtigt hug i nakken frem for at ligge og lide en langsom og uundgåelig død. Hvis ejeren ikke ville betale dyrlægen for en aflivning. Jeg har boet til leje på en gård engang, hvor en halvvild kat gik med et frygteligt åbent sår. At indfange den og transportere den til dyrlægen var umuligt og få dyrlægen til at komme, når den ikke kunne indfanges, hvad skulle det nytte??  Så ringer man da efter nærmeste nabo med et jagtgevær. Mvh. Lisbeth
Schwarzwälderkirschtorte for en bedre verden !!Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Gitte (Tyran) |
20-02-2007 18:13 |
|
awina: jeg er ikke "som sådan" uddannet til at dræbe småkalve, men faktum er at når jeg har vagt er gården mit ansvar, og man ringer ikke til dyrlægen fordi der bliver født en defekt kalv, så henter man boltpistolen og en patron til den slags dyr (forskellige str. patroner til forskellige dyr) , og så holder man dens hoved lige, og sigter der midt mellem øjne og ører, og "færdig - død" og så skæres halsen op så den kan afbløde. -jeg er under uddannelse til landmand btw. og jo, det er lovligt. på en sådan gård har man aftaler med dyrlægen, jeg må behandle mine egne dyr, men ikke andres, og når jeg er på vagt betegnes alle dyr og beslutninger på gården som mine. ..det er det samme som at sige, ej, den der maste ræv som 20biler har kørt over og stadig ikke er død, den transporterer vi på dyrehospitales selvom den har skab og rabies og indvoldende flyder.. -sådan en afliver man med det straks efter bedste overbevisning. end of story. ..men hold op hvor tror jeg mange blåøjede små nymfer ville græmmes hvis de så hvad der foregår rundt omkring...
mvh. Gitte & Ponyerne. -de gule & den brune & den rødbrogede Ponyerne søger passer/part til nusse, ride & trækture 1-7X/uge. de står 1km fra kløvergård rideklub mellem jels og vamdrup. -se mere på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogle dyr... |
StinaE |
20-02-2007 19:03 |
|
...afliver vi selv. Fx hvis en høne eller en and har et brækket ben eller lign. Så ryger de på huggeblokken. Jeg havde en buk der brækkede et ben, ham skød jeg med boltpistol. Jeg arbejder i landbrug, mest med søer og smågrise, og hvis i er sarte, skal i ikke ville vide hvordan smågrise der ikke er levedygtige aflives! Man blever nok lidt "hård" når man har arbejdet i den branche, men mine hunde og katte, de får sprøjten hvis det kommer til det. Jeg var dog meget i tvivl om det var det rigtige for min mis Mollie, for selv om det foregik efter bogen, hun fik en beroligende sprøjte, derefter den anden, så var hun ikke tryg, hun var på dyreklinikken, og ikke glad ved at være der. Skal en af mine hunde aflives, så skal det være herhjemme. Det skete også for min hest Mickey, og det var ikke rart, men det gik meget hurtigt. Han fik en sprøjte, 2 sek. så var han væk. Jeg har også kaniner, rotter og marsvin, og sker det at én skal aflives, så gør vi det selv. JEG vil nok ikke, men jeg ved min mand bare giver dem et gok med lægtehammeren, og så er det slut. Hurtigere kan det vel ikke gøres? Ingen stress i en transportkasse til et fremmed sted, ingen sprøjte med bedøvende middel som de forsøger at bekæmpe. Bare GOK og slut. Og så ud i skov til de andre... StinaE
Det er ikke tilfældigt at HEST rimer på BEDST!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det da godt |
|
|
man har jagttegn hvis det kommer dertil. Har kun aflivet småfugle og den slags indtil videre. Men jeg ved hvor og hvordan man stkekr et rådyr og ville også knne vride halsen om på en fasan hvis den feks blev trafikskadet. Kendte en der fik instruktion af en slagter og derefter kørte rundt emd en boltpistol. Hvis der skete en meget grim ulykke med traileren kunne hun selv aflive sine heste på stedet. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Awina.. |
|
|
du "glemte" at kopiere den del af teksten, som stod lige ovenover det andet du kopierede: "Det er ikke tilladt hvem som helst at foretage aflivning af kæledyr, bortset fra når det drejer sig om helt nyfødte hundehvalpe og kattekillinger" - Altså tyder noget på, at nyfødte hvalpe og killinger godt må aflives af "hvem som helst". Mvh Line
DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Dorte |
21-02-2007 07:23 |
|
Pigen: Det at aflive et dyr ved at stikke direkte i de vitale dele, gør faktisk at dyret dør meget hurtigere. Det ville også skrige hvis det først skulle have lagt et venflon, det gør også ondt. Så skulle de først barberes, sprittes og så videre, inden der skal rodes med en kanyle som heller ikke hører til de mindste! Så jeg ser intet problem i at aflive på den måde, da det går meget hurtigere og dermed er mere humant overfor dyret. Desuden ville jeg nødig stå og rode med et venflon på et marsvin eller et hamster - der er ikke meget blodåre at stikke efter. Betty: Jeg forstår godt at det har været en voldsom oplevelse for dig og selvfølgelig skal dyret bedøves først! Men jeg tror nu ikke at din dyrlæge har taget den allerstørste kanyle der kunne findes - så skulle du se hvad der findes i skufferne . Men aflivningsmidlet er en smule tykt, så det vil have svært ved at løbe let gennem en helt tynd kanyle, derfor bruges der en lidt tykkere. At den er lang, er fordi at den skal kunne nå derind hvor den skal være, ellers kan det jo gøre mere skade end gavn. -Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Dorte. |
|
|
Jeg læste lige i de gamle dyrlægebøger om aflivning i praksis, samt forhørte mig hos min søster der er dyrlæge. Du roder ikke rundt på et smådyr for at finde en vene, men giver den bedøvende eks. i nakken. Dette kan jeg nok med sikkerhed forsikre dig om IKKE gør noget nær så ondt som at få sprøjtet giften direkte ind i eks hjertet. Kender du følelsen af at have en stikken eller småkramper i hjerteregionerne eller andre vitale dele? Så gang det med 10 -så kan du måske få en ide om hvordan det føles. Det er jo ikke for sjov at der i div. dyrlægemagasiner og dyretidsskrifter er debat om at denne metode simpelthen skal forbydes. Og nej - nu har jeg selv overværet begge metoder at aflive på, og det tager ca. samme tid. Dog er metoden hvor bedøvelse gives først uden hyl og krampetrækningen hos dyret. Det er jo ikke for sjov mange dyrlæger (som udviser etisk opførsel) - ltså vælger at give bedøvelse først. På trods af at det er mere tidskrævende og kræver at man stikker dyret to gange. Jeg behøver vel ikke forklare at det er helt bedøvet ved det sidste stik, så nej det skal ikke ved bevidsthed stikkes to gange. Men prøv at overvær begge metoder hvis det er... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underligt |
|
|
Min lille hamster fik ingen bedøvelse og for nogle år siden min lille hund. De skreg heller ikke eller udviste anden form for smerte. Min hamster var død da han lagde den ned på bordet igen, det tog 1 sekund og var meget fredeligt. Nu taler vi jo ikke kun om nyfødte killinger og hundehvalpe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflive dyr |
Betty Boop |
21-02-2007 10:04 |
|
Dorte - DERFOR afliver vi selv vores dyr... Min far er jæger, og han er vant til, at give det "rigtige" gok i nøden. Hvis det er større dyr, han han en riffel. Min bedstefars hund var faldet om, og havde fået en hjerneblødning. Den havde sk!idt og p!sset ud over det hele, og lå og peb, da den ikke kunne rejse sig. Min far var heldigvis på besøg, og gik ind og hentede riffelen og skød den. Hvis dyrlægen skulle være tilkaldt, ville den ligge i måske ½ time og lide. Da vores kat blev kørt over, og lå og skreg ude på vejen, hentede min kæreste skovlen og knaldede hende en på låget, så hun døde med det samme. At køre sådan et dyr til dyrlægen, og stresse den, og have ulidelige ventetid er synd for dyret, synes jeg. Vi har selvfølgelig også fået aflivet hunde og katte af dyrlægen, hvis de har haft længerevarende sygdom. Men ALTID hjemme hos os selv. Synes det er synd at stresse dyret med en køretur. Jeg synes det er helt fint, at nogle hesteejere kører rundt med en boltpistol i bilen, når de kører med hestetrailer. Tænk hvis de var impliceret i et biluheld, og hesten skulle ligge og vente på dyrlægen med et åbent benbrud... Hvis bare man lige tager et kursus hos en slagter i at bruge sådan en, synes jeg det er helt ok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pigen... |
Dorte |
21-02-2007 14:05 |
|
Rooolig nu - det var jo ikke et angreb på dig ... Som jeg også skrev til Betty i samme indlæg, så skal dyret SELVFØLGELIG bedøves først - uanset aflivningsmetode. Når det er bedøvet, mærker det jo ikke hvor de bliver stukket bagefter. Jeg er helt enig i at det er dybt uetisk og uforsvarligt at aflive et dyr på den måde uden at have bedøvet det først. Og jeg arbejder på en dyreklinik og har set begge dele, så derfor har jeg lidt at ha' det i  Du misforstod mig vist mht bedøvelsen, jeg ville selvfølgelig ikke bedøve den IV, men altid subkutant. Det var selve aflivningen som jeg forstod at du hellere ville give IV uden bedøvelse fremfor direkte i organet - så vi roder vist lidt rundt i det begge to , men jeg kan kun se at vi er rørende enige i hvordan et dyr bør aflives. -Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
|
|
Hej Dorte. Jeg trækker lige poterne til mig igen - så misforstod vi bare hinanden  Jeg bliver bare så harm når dyrlægerne vælgen den hurtige måde, fremfor at bedøve først, men vi er heldigvis enige. Det tror jeg de fleste er når man har oplevet begge metoder. Men jeg håber også der snart kommer noget mere lovgivning der kan beskytte dyrene mod de smerter der er forbundet med den metode. Go vind i klinikken  Hilsen bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|