Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

nye mål for ponyheste
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 00:59

Om jeg fatter hvorfor dansk rideforbund ikke indfører et nyt pony/hest mål.

I dag så jeg den skønneste lille hest på 157 cm hun var til salg og næsten gratis..hvorfor ?- jo fordi hun var "for lille" hverken pony eller hest.

Man ser dagligt langbenede børn helt ned til 12 års alderen på deres STORE kategori 1 ponyer, selv om ponyerne er for store er børnenes ben endnu længere...børnene ved det og er ofte lidt "flove" over det men hvad skal de gøre...De er for urutinerede til at "gøre det" blandt de voksne på hest og selvfølgelig vil de gerne have en chance til stævner.

Man ser fantastiske ponyheste der enten bliver solgt for en slik eller i drastiske tilfælde "skæres de ned" til ponymål.

Kære DRF ...Hvorfor ikke indføre en junior kategori eks. heste på 150- 160 cm og samtidig lave klasser hvor de langbenede børn kan konkurrere mod hinanden på disse heste ? man kunne eksempelvis lave en aldersgrænse på 18 år ? I min verden ville det da komme alle tilgode både avlere heste og børn.

rigtige ponymødre har intet andet liv

klub for manipulerende, talentløse ponymødre, der tvinger deres uskyldige børn til at opfylde deres egne ambitioner

0
0
Svar på denne tråd

for store
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 01:05
Jeg kom til at skrive ponyerne er FOR STORE der skulle bare have stået STORE..

rigtige ponymødre har intet andet liv

klub for manipulerende, talentløse ponymødre, der tvinger deres uskyldige børn til at opfylde deres egne ambitioner

0
0
Svar på denne tråd

hehe, nogle gange er de vist "for store"
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 02:06

i forhold til de 149 med sko som er normen

Men et rigtig godt forslag Jeg tror -som du - at der er mange store børn som passer bedre til str 150-160 fremfor str max 149...

Jeg er en af dem med en ponyhest... Qidar er 153½ (lige nu) og han bliver sikkert ikke meget højere, men en del bredere. Jeg er 176 og bliver helt sikkert ikke højere - og forhåbentligt ikke bredere

Mit 11-årige barn passer perfekt til ham højde- og ben længdemæssigt, og var han 5 år ældre (og havde hun fortsat med at ride istedet for at stoppe for over 2 år siden) kunne de sagtens starte "hestestævner" - det ville ikke være første gang hun startede mod voksne på større heste - men første gang for alvor...

"Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds"

*Albert Einstein*

Formand for Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd

Har der faktisk været...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 06:50

Der har faktisk været noget der hed småhest, heste mellem 149 og 156 mener jeg det hed...

Problemet var bare at opbagningen fra rytterne ikke var der, der var faktisk ikke rigtig nogle der startede...

Tidligere kendt som Belinda&Tango!Savner Tessa =o,

Medlem af SÆK(SKØRE ÆNDERS KULB)

© Se min elskede hest Tango i min præ. ©

© Savner Tessa. :{( Elskede hende SÅ højt. ©

0
0
Svar på denne tråd

antal starter
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 07:49

Det er jo nok fordi os som gladeligt køber de små heste lidt billigere, generelt ikke er interesserede i stævner. Var vi det, havde vi købt noget større på trods af det ville se tåbeligt ud, for ellers bliver man jo ikke regnet for noget.

Derfor kan man ikke bare indføre en ny klasse og så regne med at småhesteejerne pludselig er klar i løbet af ingen tid.

Til juniorerne synes jeg derimod det ville være en glimrende ide, de er fuldstændig løbet fra ponyhøjderne.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 09:17

blev målt forleden, hun er "normalt" målt til 153-4 men forleden efter en hård ridetime blev hun målt til små 151 fik at vide hun sagtens kunne måles ned til pony mål, med diverse ting, og så steg hendes værdi godt nok væsentlig.

Syntes måske også snart de burde sætte de mål op, da både hestene og rytterne bliver højere og højere, man må ligesom følge med tiden.

M.V.H Mette R
"At fuldføre er at vinde"
0
0
Svar på denne tråd

jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 09:20

de småhesteklasser deer engang kørte var geniale.

Men som en anden skriver, det kunne slet ikke løbe rundt.

Der var ellers nogle lækre ekvipager imellem.

Ideen er god, men den kræver mere end man lige tror for at kunne blive rigtig godkendt af rytterne.

Mvh. Tine

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves!!

Vil du til udlandet i et år og passe heste?!

Hestepasser søges til stald i Schweiz. Start juli ´07

Kontakt mig for flere oplysninger

Se mine billeder på

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 09:26
>>både hestene og rytterne bliver højere og højere, man må ligesom følge med tiden.<<

Problemet med at rytteren er for høj kan jo så ret let løses ved at finde enten en hest der passer i højden eller en hest, der passer i drøjden.

Jeg kan ikke se, hvad vi skal lave vores mål om for når de følger international standard. Til gengæld må sådan nogle som DSP så måske udelukke at man bruger hesteracer i ponyavlen, så ville vi undgå mange af de der mellemstørrelse-ponyheste. Hvis man VIL ride sådan én, jamen så ved man vel også nogenlunde hvordan reglerne er og man ved, at ens succes nok er begrænset.

Jeg kan ikke se problemet, udover at folk insisterer på at købe små heste og så brokker sig når de ikke kan klare sig mod de andre.

/Anna
0
0
Svar på denne tråd

småheste
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 09:34

Ja jeg synes da også, det ville være en god ide for de lange ponypiger.

pjemm: du skriver : Det er jo nok fordi os som gladeligt køber de små heste lidt billigere, generelt ikke er interesserede i stævner.

Nu er vi jo de lykkelige ejere af Anton på bare 158. Ja vi fik ham noget billigere end hvis han havde været 165, men han var stadig ikke helt billig. Og Maja starter stævner på ham og har gjort det til rigtig gode %.

Vi kan se mange mindre heste, når vi er ude og starte. Faktisk væsenlig flere end vi havde troet.

Vi har snakket med mange dommere ( de er generelt vilde med Anton, og skal gerne lige høre lidt om ham). De siger alle som en, at det er meget vigtigere at ekvipagen ser harmonisk ud end at hesten er 165.

Selvfølgelig skal den også have gang ol, men hestene bliver ikke vurderet ned, bare fordi den ikke er blandt de langbenede.

Bimsemor

Mor til Maja og sponsor til Abstrakt Firfod

Besøg vores hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/mabepe

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 09:52

Det ville da være en god ide i teorien, hvis der var nok ryttere som ville starte stævner. Det tror jeg bare ikke der er. Det kunne nemt blive en trist og kedelig affære.

Der ville måske være et par klubber, som ville lave et par klasser et par gange om året med højst 10 startende. Lidt tamt.

Min holdning er at DK skal følge FEIs regler.

Så vil jeg give Bimsemor ret i at det bestemt ikke er alle heste under 160 cm, man får til en billig penge.

Vores var sadelvant da vi købte ham og vi måtte slippe slanterne ved kasse et. Man betaler også for gangarterne selv om hesten er lille. - Og i vores tilfælde ikke har papirer.

Min datter gør sig fint til stævnerne på ham. Hun har redet middelsvær med plaseringer og når hun engang får tid til at starte stævner igen, er han klar til PGS.

Men ligesom ponyer mellem 140 og 149 og heste mellem 160 og 180, er der også kun få blandt dem der er 150 til 160 der har hvad der skal til, for at ride de høje klasser.

0
0
Svar på denne tråd

Kunne man ikke lave en...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 10:52

...kategori mere. Så de kom til at hedde kategori 0, I, II og III. Så kunne kategori 0 være for heste (ny udnænte ponyer) fra 149 uden sko til 159 uden sko.

Denne kategori kunne så få lov at være med her hjemme på (pony)landsplan (inkl. mesterskaberne) og så bare være undtaget ved internationele stævner, så ville det jo ikke have nogen indflydelse på de internationalebestemmelser. Man behøves således ikke at have særskilte juniorstævner og kategori 0 måtte man ride til man var 18 (uden en nedre aldersgrænse). Det skulle så være muligt at opklasse både kategori 0 og I, som det er muligt for kategori I lige nu.

Hilsen Winnie
- nu uden Zadeek...snøft
.
Dansk Selskab For Arabisk Hesteavl
Dansk Kennel Klub
.
*Dame mc-jakke (goretex) str. 38 sælges, brugt maks. 20 gange... pris 900 Kr.*
0
0
Svar på denne tråd

Det synes jeg bestemt ikke
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 11:08

for så falder min fremtidige stævnehest(nu skal han jo lige tilrides) ind som værende pony, og så kan jeg ikke starte uden at få målt op.

Småhestekategorien må gerne indføres for min skyld(dog ligger mulen jo lige på grænsen). Da jeg havde min gamle hest(Rap-Ann) red vi med i nogle småhesteklasser, og det passede fint til mig og hyppen, som var hhv 13 år og 156 cm ;)

Camilse og Looksen

JA... Looksen er Lukas, som i virkeligheden er Sondergardens Look At Me. Men lige meget hvad, så er han en hest der elsker gulerødder

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 11:30

Sikke et skønt rod det hele kunne blive.

I Sverige har man 4 kategorier. Den 4. er ponyer fra 0 til 120 cm.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen Camilse!
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 11:34

Hvis din hest/pony aldrig har startet stævne før (her tænkes på I'er ponyer) er de som udgangspunkt heste og skal derfor ikke måles op, dette fik jeg forklaret til et kursus i drf regi omkring stævneafholdelse. Man måler jo netop ponyerne for at bevise at de ER inden for ponymålet. De skal derimod opklasses til hest hvis de har været startet som pony. Dette er ikke de store problem, man skal vist bare udfylde et papir og sende det ind.

Min første pony Kacymet stod registreret som hest da jeg købte ham, da han kun havde været startet i distance og her skelner de ikke pony og heste. Jeg skulle så have ham målt ved det første C-stævne jeg ville starte på ham, for herigennem at "bevise" at han var pony.

De samme regler for opklasning der er nu, ville jeg så have skulle være gældende på samme måde, i forbindelse med mit nævnte "forslag" i mit første indlæg.

Hilsen Winnie
- nu uden Zadeek...snøft
.
Dansk Selskab For Arabisk Hesteavl
Dansk Kennel Klub
.
*Dame mc-jakke (goretex) str. 38 sælges, brugt maks. 20 gange... pris 900 Kr.*
0
0
Svar på denne tråd

Winnie Kongsnæs
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 11:55

Denne kategori kunne så få lov at være med her hjemme på (pony)landsplan (inkl. mesterskaberne) og så bare være undtaget ved internationele stævner, så ville det jo ikke have nogen indflydelse på de internationalebestemmelser.

.

.

Og tror du ryttere på så høyt nivå (landsplan) ville starte i sådanne klasser når det samtidig udelukker dem fra at komme videre(til internasjonale starter)?

De som satser så høyt og legger ned så mye penger og tid i sin satsning og som har talent nok til at bli Danmarksmester f.eks, vil nok satse på en etterpony eller en kapabel hest (uansett størrelse) som de kunne komme videre med om så var.

.

Småhestklasser er ok som et tilbud på klubbplan, kanskje på distriksplan, men ganske dødfødt på høyere plan sålenge det ikke finnes i andre land.

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 15:55
Nu har jeg ikke så meget forstand på stævner og slet ikke på højt niveau. Men jeg synes, at krogsboll's ide lyder god.
Jeg har en ridepige på næsten 12 år. Hun startede med at ride sidste sommer og da passede hun fint til min store III'er pony. Selvfølgelig vidste vi godt, at det ikke holdt evigt... Nu, knap 8 mdr efter, er hun alt alt for langbenet. Så jeg har købt en I'er pony (1,46) til hende. Lige nu passer hun fint men hun skal da ikke vokse ret meget mere i benene førend hun er for langbenet til den også.
Hun vil aldrig have en chance mod voksen-ryttere foreløbigt. Så en "børne/junior-klasse på småheste vil være super.
Maria

Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen

0
0
Svar på denne tråd

Savage Garden!
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 16:05

Hvis hesten er godt gående tror jeg nogle gange, at højden er ret underordnet. Nu kender jeg to heste, begge under 160cm og begge forholdsvist nye i sporten, den ene har startet siden vinter/foråret 2006 og er netop blevet placeret som nummer 5 i LA4 på c-plan, den anden har startet siden august 2006 og vandt så sent som igår LA2 på c-plan.

Som sagt, begge små heste, men hvis gangen er i orden er der ingen hindringer. At hesten er stor betyder ikke, at den har større gang...

Hilsen tidl. *$uper Tino*, Labsebaby & Darren Hayes
We censor music then give children guns...
- Darren Hayes
Darren H. & Daniel J. aka Savage Garden
Så lær dog, at det hedder AT VIDE!
0
0
Svar på denne tråd

har I ikke
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 16:13

Junior og young rider klasser i Danmark da?

.

Det har man jo de fleste steder i Europa forøvrig.

Ellers er det jo slik at om man velger en stor etterpony med litt fylde så vil selv en rett lang rytter se ok ud på den.

.

Hva er ideen med avlforbund og hesteraser hvis man endrer f.eks ponyhøyder(maks tillatt)for at tilpasse seg de prosentene af jordens befolkning som blir lange i tidlig alder?

Mange av ponyrasene er riktig gamle og har hatt en rasestandard som de har forholdt seg til i alle år.

At man så velger at lave nye "raser"(dsp f.eks) hvor man så har litt problem med at holde seg til gjeldene normer betyr jo ikke at man skal endre på det som er og at alle andre skal tilpasse seg det og ikke omvendt?

Skulle så f.eks DV og andre avlsforbund/raser begynne at krysse ind litt Shire for at imødese det øgene problemet med fedme blant jordens befolkning?

Okey, satt på spissen, men det blir jo litt af det samme.

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

Forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 16:27

helt den med at de unge (hvilken alder snakkes der præcist om?) ikke "har en chance" blandt de voksne ryttere.

Hvis man kun rider for at vinde, så er det ja sværere. Men som 14-årig vil jeg mene at det er muligt at være ude og starte LC for hest. Måske tager jeg fejl, måske ikke. Men jeg var selv der 14-15 år da jeg startede LC på hest. Og jeg havde aldrig haft pony og redet stævner på pony rigtigt, kun redet nogle af rideskoleponyerne til stævner når klubben holdt.

Er det yngre børn der er højere (ja, ved skam godt de forekommer oftere og oftere!) så kan jeg godt følge med i at det bliver "for svært". Idealerne er jo lidt anderledes ville jeg da forstå? Det er i hvert fald altid nemmere at følge nogen på ens egen alder, samt så vidt jeg ved er der en hyggeligere atmosfære itl ponystævner.

Mvh

Charlotte

Horses Are Like

Potato Chips

You Can't Have Just One

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 16:30

Jo - Ellen det har vi da.

De piger der bliver for lange kan jo købe hest før de bliver 16 år, hvilket jeg har indtryk af, at der er mange der gør.

Jeg har aldrig oplevet at vores lille gummibold er dømt uretfærdigt pga hans størelse.

De har stort set haft en roset med hjem hver gang.

0
0
Svar på denne tråd

pony-mor
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 16:40

Ved det godt, men når det lenger opp tales om egne klasser for "ponyheste" opp til 160cm og ryttere opp til 18 år så kunne jeg ikke riktig la være med lidt ironi. Undskyld!

.

For jeg har nemlig det synet på "småheste" som deg, er kvaliteten iorden og hest og rytter passer sammen i størrelsen så har de ingen "handicap" i forhold til andre ekvipasjer.

.

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

syntes...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 17:47

syntes småheste klasse var god, da jeg startede den fro godt 6-7 år siden på min daværende flødebolle som var blanding mellem frederiksborg og hannoveraner (efter sigende), hun var ikke den vil de dressur hest, men hun var sød og rar, og vi havde nogle helt igennem genial stunder sammen... Som sagt så havde man dengang småheste klasser for heste mellem 149 og 156. Men som sagt var disse klasser aldrig helt populære. Tror måske mest det var "useriøse" som mig der ikke var vildt gode, men gerne ville starte og hyppen kunne da give efter. Tror de mere seriøse med velredne "småheste" valgt hesteklasserne, da disse nok var lidt mere seriøse, og der var mere konkurrance.

Ska måske også tilføje at de ikke kun kørte et år eller to, min opfattelse faktisk var at de kørte over en længere år række, men blev som sagt aldrig rigtig en succes, tror der var et sjældent syn hvis der var 7 eller flere. Som sagt var der ikke mange startende, og derfor droppede flere og flere klubber klasserne.

Dog må de ha været populære en periode, for mener faktisk der blev holdt Sjællands Mesterskab for småheste, alså et lidt større stævne.

Noget helt andet der så får mine tanker igang, hvad hvis man får tilføjet en ny kategori for heste på 149-156? Hvad så med hestene på 156-160? så begynder de vel også at de lave heste (skriver lave for at fjerne lidt forvirring, for hvis jeg skrev små heste, ville det jo nok blive lidt forvirrende) på 156-160 bliver dømt laver for at være lave, og nu kræver de også en kategori for dem selv. Så kommer de "nye" mindre heste på 160-165, og de begynder på samme klage sang?

Personligt kunne jeg godt være bange for at der bare bliver nogle nye "ofre", hvor problemet så foresætter? Bare en tanke.

Som sagt var jeg glad for at starte småheste klasser, det gjorde de nemmere at være 12 år, lang og passe bedst til en lille hest.

Tidligere kendt som Belinda&Tango!Savner Tessa =o,

Medlem af SÆK(SKØRE ÆNDERS KULB)

© Se min elskede hest Tango i min præ. ©

© Savner Tessa. :{( Elskede hende SÅ højt. ©

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 18:23

jeg er ca. 172 cm høj. Og var 165 til min konfirmartion da jeg var 13 år. Nu er jeg 15 år. Jeg har en hest på 160 cm, og ser okay ud til hende, hun måtte godt have været 5 cm højere, da jeg er rimelig langbenet. Jeg må så bide i det sure æble, og starte mod de voksne ryttere. Hvis jeg red på en pony, ville der helt sikkert i min kritik stå, at jeg burde have en hest. Jeg rider ogenlunde, men mange rider meget bedre end mig, og har meget mere erfarig, men jeg må så bare ride mod de voksne, da en pony er for lille til mig. jeg ville helt klart gå ind for det forslag med 150-160 til 18 år.

Hilsen Nanna, der må "kæmpe" mod de voksne ryttere.

0
0
Svar på denne tråd

ghghghv1
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 19:44

Hvis der skal samles underskrifter eller noet så skriv til miig .. jeg vil med glæde skrive på >! Synes det er et mega godt forslag . har desværre ikke gen hest men drømmen lever - og ville da helst have en som jeg ikke behøvede at sælge når jeg blev 15 [ er 14 på fredag ] .

Altså en hest . Oog det betyder at lille og uerfaren som jeg er skal konkurrere mod de store voksne dygtige ryttere . Synes at forslaget er super . Jeg ville da blive rigitgt glad hvis der er nogen der evt. har tiden elelr lysten og der ikke er for mange argumenter imod forslaget , at prøve at føre det ud i livet . Nu er jeg jo kun en lille ubetydelig teenager så jeg kan ikke gøre så meget .

Nå . Men go' aften da ..

(\,,,,,/)

( ~ ~ )

( ' ' )

© What doesn't kill you

Makes you stronger ©

0
0
Svar på denne tråd

Størrelse
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 19:54

Synes det er en rigtig god ide. Den størrelse der passer mig bedst er netop 150-165... Hvilket også er den størrelse jeg rider rundt på til daglig.

Jeg kan godt ride 1'er ponyer uden at det ser åndssvagt ud, men føler mig nu bedst tilpas på en hest, af en eller anden sjov grund. Måske noget med gangen?

-------------------------------

Linnea med supermulerne

Dalgaards Figo & Sergeant Jay-Jay

Jeg tager ansvar, jeg er åben, jeg reflekterer:

Jeg er Akademisk Rytter!

- Og fornægter ikke fanatisk andre grene af ridningen

0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 20:12

længere oppe i indlægget har bimsemor skrevet at heste ikke bliver dømt ned bare fordi de ikke er langbenet...

har lige været til stævne i dag på min der er 160. fuldt ud retfærdigt dømt og fik da ogs en 2 plads i det ene program

men til præmie i det andet var det kun kolonorme heste der kom ind 5/6 styks. og 2 af dem sku ikk ha stået der..!

Hørte at der var nogen som snakkede om at denne dommer dømte mere efter udseendet ol.

godt nok gik nogen af de heste i det i kalder småheste ik super godt men en der gik rigtig godt blev dømt lavere end en enorm hest.

0
0
Svar på denne tråd

Oompa..
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 20:17

Hvis du fylder 14 år i år, må du ride pony i 2007, 2008 og 2009.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider