Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

sikke en weekend : /
Forfatter: 
Dato:  04-02-2007 23:09

Sidder her og tænker tilbage på det sidste 1½ døgn som jeg gerne ville have været foruden.

Da Sara kommer hjem fra skole i fredag begynder hun at få høj feber og bliver sløj. Sara er heldigvis rigtig god til at sove når hun er syg, så hun sov det meste af dagen.

lørdag morgen da jeg skulle morgenfodrer vil Pinocchio ( Sara´s pony) ikke ville spise sit morgenmad. Pinocchio er meget mad glad så jeg var klar over at der var noget galt. Ud og gå med ham og så ringe til dyrlægen. Mens vi gik havde Pinocchio afførring men det var ikke fast og indholdt meget vand. Dyrlægen kom og han fik smertestillende + pencillin. blev bedt om at gå mere med han og holde ham under opsyn. Pinocchio slappede godt af. Ved 19 tiden om aften var det galt igen. Pinocchio´s mave lignede en ballon og han havde smerter. Dyrlægen kom igen. Han fik påny smertestillende og blev behandlet med olie. Dyrlægen mente vindkolik. jeg var bange for sandkolik eller forstoppelse.

Pinocchio er ikke så stor så det er svært at håndsundersøge ham. Han fik det bedre og fik ro.

Han havde lidt afføring Han ville gerne af med mere men der kom intet.

Vi gik mange ture op og ned af staldgangen og jeg var igen i kontakt med dyrlægen. Pinocchios symptomer var mærkelige og jeg skulle bare holde ham under obs. Så jeg overvåget ham hele natte. Puha der var koldt i nat.

I morges gik det den forkerte vej. Enden blev af det at jeg ringede til dyrlægen og sagde at nu kørte vi ham til Ansager. Jeg turde ikke selv at blive ved med at stå med ham.

Pinocchio er ikke vant til at blive kørt med så vi tog Filur med som selskabspony. Turen derop gik stille og roligt.

Da vi kom til Ansager var han forholvis frisk. Hans puls var normal. Pinocchio blev hånds undersøgt så godt de kunne. Der kom store klumper ren sand ud. Han fik så slange i næsen og fik hældt vand ind. Desværre kom det retur. Men var nu helt grønt og lugtede fælt. Det var ikke godt. Dyrlægen havde lidt mistanke om tarmslyng. Men de andre symptomer passer ikke. Derfor ville han ikke som det første opererer. Han får nu drops med kalk i. Først 10 liter og så 5 liter.

Pinocchio kom af med lidt afførring. Han var stille og rolig. Han stod med ørerne fremme og fulgte interesseret med i det der skete omkring ham. Pulsen var normal og der var ikke behov for smertestillende.

Ved 18.30 tiden begyndte han at blive urolig. Så han blev opereret. Heldigvis.

Han havde tarmslyng. Stortarmen var drejet og der blev fjernet 20 kg. sand.

Så de næste 4 dage er kritiske og vil vise om der kommer gang i tarmen igen.

Sara er forsat syg. Svinger mellem feberfri og feber. Hun skulle have været til fødselsdag ved en lille veninde. De skulle holde fastelavnsfest. Så hun havde rigtig glædet sig. Samtidig er hun også ked af det med sin pony. Hun ved ikke alt men ved at han er syg og er ligenu på hestesygehuset.

I morgen skal vi op og besøge Pinocchio. Så vil jeg ud og have købt noget loppefrøskaller. Vil nu forebygge. Jeg har ( syv-ni-tretten) aldrig haft en hest med kolik så har ikke tænkt over sandkolikken.

I denne tid få hestene hø på marken men det har desværre ikke været nok.

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/staldhyldtoft

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  04-02-2007 23:15

Puh sikke en omgang.

Rigtig meget god bedring til både din datter og hendes pony.

Håber snart de begge er ovenpå igen.

Rønnebjerggård... Skøn pony 130 cm til salg...

0
0
Svar på denne tråd

Skrækkelig weekend
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 06:52

Puha, føler med dig! Sikken omgang!

Jeg håber at meldingerne fra dyrhospitalet bliver positive i løbet af dagen!

God lånehest søges!

Evt. 4-5 års, som skal rides med

championater for øje

Dressurtalent på 162-170 cm

0
0
Svar på denne tråd

Godmorgen.
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 07:36

Sikke da en forfærdelig weekend I har haft.

God bedring med dem begge.

0
0
Svar på denne tråd

puhaaa...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 07:39

20 kg sand det lyder af meget ,... uden at skulle have forstand på det ...

God bedring til både pony og datter

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 08:50

Tak alle sammen. Det varmer.

Kl. 9 er de færdig med at gå staldgang og så kan jeg ringe derop for at få nyt. Håber det er positiv. Sara, Betina og jeg vil så køre op og besøge ham.

Sara er dog ikke hel frisk men hun har behov for at få sat billeder på hvor hendes pony er og hvordan han har det

20 kg sand i maven er meget. Specielt også når det er tale om en lille pony. Pinocchio er ca. 105 cm

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

God...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 08:55

bedring til dem begge, ja, 20 kg, er godt nok meget for den lille pony! - godt det kom ud...

Miniature plage sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 10:09

Uha! en weekend I har haft!

Krydser fingre for at Pinocchio kommer sig

Ja, 20 kg sand i sådan en lille pony er da meget!

De loppefröskaller er en god ting denne årstid.

Hestene får jo endel sand og jord med ned i tarmene da de står og spiser hö ude på foldene, det kan jo ikke undgåes.

Men man skal sörge for at forsöge at fodre dem der hvor underlaget er mest tört.

Min hest Pikant, fik også konstateret sand i bugen i december, da han var indlagt sidste gang ( blev behandlet for dette og slap heldigvis at opereres, det var nu heller ikke dét som var orsagen til at han var indlagt - det var bare en "sidegevinst" )

Kender godt hvordan det er at have sin elskede hest indlagt.

Lige nu er Pikant også indlagt og skal igen gennemgå nogle större neurelogiske undersögelser.

Måske kommer det også så vidt at han skal i fuld narkose for at få lavet en kontrast röntgen.

Men det får tiden vise...

Men jeg krydser både minde fingre og taer for at jeres lille pony kommer sig hurtigt!

pöj pöj!

:-) M.v.h / Heidi :-)

- med ( frem til april -07 ) "maskotten" Pikant

Hvem sagde at det er stamtavlen,det kommer an på???
- Det er jo hesten man rider på ;-)

Nedtaellingen er startet;

NU ca 8 UGER tilbage....

0
0
Svar på denne tråd

nyt...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 14:09

Mette og Heidi. Tak og også pøj pøj med din hest Heidi.

Vi har lige været oppe og besøge Pinocchio. Han har det så godt man kan forvente efter en så stor operation.

Vi måtte gå en lille tur med ham og det var noget både han og vi kunne lide.

Sara og ham fik rigtig nulleret hinanden. Det er en fornøjelse at se hvor glad de 2 er for hinanden.

Det var rigtig godt for Sara at få sat billeder på hvor Pinocchio var.

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

nyt...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 22:30

Betina og jeg har været oppe og besøge Pinocchio igen her til aften.

Pinocchio var glad for at se os. Vi fik nusset med ham og fik ham børstet. Han var bare så sulten. Forsøgte at nå sideboksens halm og gulvet blev støvsuget. Tænk hvis der var glemt et lille strå.

Han står i en tom boks. Han må ikke få noget at spise endnu.

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 22:36

Lyder godt at han indtil videre har det godt efter den store operation og krydser fingre for at han vil blive ved med det

Det må vaere dejligt at kunne besöge ham og nusse lidt om ham

NU ca 8 UGER tilbage....

0
0
Svar på denne tråd

Positivt
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 07:26

Dejligt at høre, at det er gået godt!

Sådan en operation er jo en ordentlig omgang. Dejligt at han har det bedre!

Det er da også positivt, at han gerne snart vil have 'mad på bordet igen'!

Hvornår må han begynde at spise igen?

God lånehest søges!

Evt. 4-5 års, som skal rides med

championater for øje

Dressurtalent på 162-170 cm

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 07:39

Dejligt at høre at det går godt med ham.

Fortsat god bedring til ham.

Rønnebjerggård... Skøn pony 130 cm til salg...

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 10:08

Tak alle sammen. Dejligt at i er med på sidelinie og jeres ord varmer.

Vi er også meget glade for at han allerede er i bedring og det gør os mere positive. Da jeg snakkede med dyrlægen i morges sagde han at Pinocchio var kommet sig noget bedre end de var vant til. Normalt er de mere hænget end han har været.

Vi er meget positiv og tror på at det nok skal gå og vi snart få vores lille bølle hjem igen. Men alligevel ved vi godt at det først viser sig når han må få hø. Vil tarmen fungerer igen eller får han ondt.

Heidi: Vi er også så glade for at vi bor så tæt ved at vi bare lige kan køre op til ham. Det er også dejligt at Ansager har åben hus for dem der har heste stående. Det betød så meget for Sara at få sat billeder på hvor han er henne. Personalet var rigtige søde til at svare på alle hendes spørgsmål. Nu er hendes hoved ikke så fyldt af spørgsmålene om Pinocchio. Som hun sagde: De passer jo på Pinocchio for mig Så nu kan hun koncenterer sig om selv at blive rask

Jeg tror også det har en positiv effekt på Pinocchio behandlingsforløb. Vi bliver mødt af en meget glad lille pony. Der kommer jo "mine" mennesker. Han kvikker rigtig op og nød vores gå tur rigtig meget.

Jeg kører selv derop her til formiddag, så vi kan komme ud og gå en tur. I aften går Betina og jeg derop.

Karolinemor: Han skal være uden mad nogle dage endnu da tarmene skal have ro. Dog må vi fra i dag give han en gulerod.

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 15:17

Jeg har været oppe ved Pinocchio og vi var lige ude og nyde det nyfaldet sne lidt.

Som billederne viser er det noget Pinocchio kunne lide

Og så lige billeder der viser hans operations sår. Det er et godt stykke han har været skåret op.

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Nyt...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2007 23:28

Lidt nyt omkring vores lille pony.

Pinocchio kom sig ellers fint efter hans operation. Men desværre har han ikke fået sin appetit tilbage.Vi har prøvet at tilbyde ham mange ting. Hans egne hø, foder hjemmefra, gulerødder, rugbrød, æbler, Irish Mach osv. Men desværre er det begrænset hvad han har villet spise.

I boksen er han lidt hænget. Han kan ikke se ud og hans sidekammerater kommer hjem. Når vi er ude at gå er han glad og skridte frisk frem.

Desværre har han pga. den manglende foder indtagen nu fået Hyperlipæmi/fedtlever hos heste.

Det kommer ved:
Fedtlever opstår som følge af, at hesten optager for lidt foder/energi i forhold til dens behov. Herved kommer den i negativ energibalance. Dette forekommer ofte i forbindelse med anden sygdom, hvor hesten begynder at forbrænde fedt fra depoter i kroppen, i stedet for den normale sukkerforbrænding. Under denne fedtforbrænding frigives forskellige stoffer til blodbanen. Disse stoffers tilstedeværelse nedsætter leverens evne til at omsætte fedtstofferne til brugbar energi. Således nedbrydes fedt i vævene, men da leveren ikke er i stand til at omdanne dette fedt, forbliver store mængder i blodbanen. Derved opstår der en ond cirkel, som hurtigt forværres.

Så lige nu kæmper vi en kamp sammen med dyrlægerne. Hvis han ikke begynder at spise noget snart taber vi desværre kampen.

i dag fik vi lidt rugbrød og æble i ham. I går en lille håndfuld havre + musli. Han virker som om han gerne vil spise. Står med hovedet ned i krybben men kan ligesom om ikke få sig selv til at spise.

Vi prøver alt. Er positive endnu men kan godt mærke at håbet svinder

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

halløj
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 00:07

Åh hvor sørgeligt... x mine finger for i får jeres lille mule hjem igen...

trøste krammer herfra..

Slideshow ---> 754964480.slide.com/p/...?view=true

Kram fra Cille79..

Stolt ejer af Hati Håbegård.....;-)

Ny anatomisk gjord sælges aldrig brugt. 100 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 09:42

Håber at I vinder kampen..!

Han er godt nok en sød lille en..!

Krydser alt hvad jeg ejer og har, i håb om at han snart kommer hjem..!

Hilsen Tatjana

Medlem af DHPV og glad for det :)

Søger billig hyggepart/skovturspart part i Roskilde

www.trendgirl.dk/?r=13770

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 10:03

Cille79 og Tatjana. Tak

fik lidt positiv nyt i morges fra dyrlægen. Pinocchio har spist lidt af hans Irish Mash.

De sidste blodprøver viste bedre tal. Men som hun sagde. lige nu tager vi en dag af gangen.

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 12:10

Det var da altid noget. Godt nyt er altid rart

Hilsen Tatjana

Medlem af DHPV og glad for det :)

Søger billig hyggepart/skovturspart part i Roskilde

www.trendgirl.dk/?r=13770

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 15:14

Åh, det lyder ikke så rart.

Mon det kan vaere fordi at han har "hjemmeve"?

Han ville måske spise bedere hvis han var i sine vante omgivelser, men kan jo sagtens forstå at han ikke kan komme hjem, da han er så pas dårlig og har fået foretaget en så pas stor operation...

Jeg håber virkelig at han snart får sin apetit tilbage så at han kan blive rask igen..

Krydser fingre for jer!

NU ca 7 UGER tilbage....

0
0
Svar på denne tråd

Hjemve kan det være...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 20:23

Jeg tror også han måske lider af hjemve. Min hests "sidekammerat" var indlagt på hestehospital i over 3 uger. Han gik helt fra foderet til sidst.

Ejeren valgte at tage ham hjem og selv fortsætte behandlingen - og sikke da en ændring, da hesten kom i vante omgivelser igen. Appetitten vendte fluks tilbage og han var meget, meget gladere.

Nu kunne det så lade sig gøre, at hun tog ham hjem - det er jo ikke sikkert I kan gøre det.

Under alle omstændigheder - rigtig meget held og lykke med den lille - han ser jo bare SÅ dejlig ud!!

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Hejza...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 21:44

Puha sikke en grim omgang

Vi har også lige haft en omgang sandkolik i stalden En hoppe som tilmed er ifol. Heldigvis er det gået den rigtige vej, og efter en uge med dyrlæge osv. er hun nu næsten helt på toppen.

Jeg krydser fingre for lille Pinocchio.

Mvh Anna

Skærgården Connemara

- nu i Belgien!

www.skaergaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 22:21

Heidi og Sys: Tak.

Vi har selv tænkt på hjemve. Pinocchio er meget afhængig af den ene af vores hopper. Snerle er som en mor for ham. Jeg snakkede med en af de ansatte deroppe om det i dag. Skal i morgen snakke med dyrlægerne om det er forsvarligt at tage ham hjem. Jeg kører ham gerne op til kontrol/behandling hver dag. Bare vi kan prøve om det hjælper at han kommer hjem.

Han har i dag fået fjernet trådene i operationssåret.

Anna: Tak. Det er dejligt at jeres hoppe er i bedring. Det er noget værre noget det sandkolik. På grund af vejret er der mange flere i år der lider af det. Vi har aldrig prøvet det.

Efter råd fra vores dyrlæge har jeg givet de andre 3 en forbyggende behandling med Loppefrøskaller.

Hilsen

Mona

Se Betinas hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider