Sidder her og tænker tilbage på det sidste 1½ døgn som jeg gerne ville have været foruden.
Da Sara kommer hjem fra skole i fredag begynder hun at få høj feber og bliver sløj. Sara er heldigvis rigtig god til at sove når hun er syg, så hun sov det meste af dagen.
lørdag morgen da jeg skulle morgenfodrer vil Pinocchio ( Sara´s pony) ikke ville spise sit morgenmad. Pinocchio er meget mad glad så jeg var klar over at der var noget galt. Ud og gå med ham og så ringe til dyrlægen. Mens vi gik havde Pinocchio afførring men det var ikke fast og indholdt meget vand. Dyrlægen kom og han fik smertestillende + pencillin. blev bedt om at gå mere med han og holde ham under opsyn. Pinocchio slappede godt af. Ved 19 tiden om aften var det galt igen. Pinocchio´s mave lignede en ballon og han havde smerter. Dyrlægen kom igen. Han fik påny smertestillende og blev behandlet med olie. Dyrlægen mente vindkolik. jeg var bange for sandkolik eller forstoppelse.
Pinocchio er ikke så stor så det er svært at håndsundersøge ham. Han fik det bedre og fik ro.
Han havde lidt afføring Han ville gerne af med mere men der kom intet.
Vi gik mange ture op og ned af staldgangen og jeg var igen i kontakt med dyrlægen. Pinocchios symptomer var mærkelige og jeg skulle bare holde ham under obs. Så jeg overvåget ham hele natte. Puha der var koldt i nat.
I morges gik det den forkerte vej. Enden blev af det at jeg ringede til dyrlægen og sagde at nu kørte vi ham til Ansager. Jeg turde ikke selv at blive ved med at stå med ham.
Pinocchio er ikke vant til at blive kørt med så vi tog Filur med som selskabspony. Turen derop gik stille og roligt.
Da vi kom til Ansager var han forholvis frisk. Hans puls var normal. Pinocchio blev hånds undersøgt så godt de kunne. Der kom store klumper ren sand ud. Han fik så slange i næsen og fik hældt vand ind. Desværre kom det retur. Men var nu helt grønt og lugtede fælt. Det var ikke godt. Dyrlægen havde lidt mistanke om tarmslyng. Men de andre symptomer passer ikke. Derfor ville han ikke som det første opererer. Han får nu drops med kalk i. Først 10 liter og så 5 liter.
Pinocchio kom af med lidt afførring. Han var stille og rolig. Han stod med ørerne fremme og fulgte interesseret med i det der skete omkring ham. Pulsen var normal og der var ikke behov for smertestillende.
Ved 18.30 tiden begyndte han at blive urolig. Så han blev opereret. Heldigvis.
Han havde tarmslyng. Stortarmen var drejet og der blev fjernet 20 kg. sand.
Så de næste 4 dage er kritiske og vil vise om der kommer gang i tarmen igen.
Sara er forsat syg. Svinger mellem feberfri og feber. Hun skulle have været til fødselsdag ved en lille veninde. De skulle holde fastelavnsfest. Så hun havde rigtig glædet sig. Samtidig er hun også ked af det med sin pony. Hun ved ikke alt men ved at han er syg og er ligenu på hestesygehuset.
I morgen skal vi op og besøge Pinocchio. Så vil jeg ud og have købt noget loppefrøskaller. Vil nu forebygge. Jeg har ( syv-ni-tretten) aldrig haft en hest med kolik så har ikke tænkt over sandkolikken.
I denne tid få hestene hø på marken men det har desværre ikke været nok.