Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Små heste = Dårlige heste??
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 12:36
Nu er jeg jo den heldige (eller rettere sagt uheldige) ejer af en sød, dejlig hest. Vallak, 10 år og 156 cm i stang... Ja, en lille hest... Han er dejlig i stalden, på folden og (for det meste) også på ridebanen synes jeg selv..
Jeg rider ham selv 3-4 dage om ugen på ca. LB-dressur plan, grunden til at det er 3-4 er fordi at jeg lige har fået en rigtig sød og fornuftig pige på 20 år til at springe på ham 2 dage om ugen, eller det er jo nærmere 1 gang nu.. Men altså hun springer den de der 2 gange starter vi lige med, om søndagen og om onsdagen.. Hun springer ham selv om søndagen, og det går altså SKIDE godt i forhold til at hun kun har siddet på nakken af ham 6-7 gange ialt nu, så sent som i søndags sprang de 110 cm...!
Han har sidste forår sprunget en LA for ponyer (med en anden rytter) og det gik fint,(de kom på en 4. plads ud af 20) selvom han altid har været lidt nervøs og gloede rimlig meget.. Men altså så har han siden ikke sprunget i ½ år før hun kontaktede mig her i januar... Jeg har godt nok oplevet noget lignende før, men det bliver bare ved med at genere mig... Underviseren gider ikke interressere sig for ekvipagen på grund af hestens højde! De sprang 110 cm. i søndags, og da hun så fik undervisning i onsdags, satte han det resulut ned til 30 cm!? Det værste var nærmest forklaringen: "Han skal ikke springe på hestelængde, fordi han er så lille." Det er da ligesom at sige: "Du kan bare fucke af med din lille @!#$ pony"..!
Det samme har jeg oplevet før, og gud ved hvor mange gange jeg har skiftet ridelærer på grund af en dårlig instilling til min hest og dens gangarter..
Sig mig, er det ikke sådan at hvis hesten ikke kan rides optimalt, så er det udelukkende min egen fejl? Altså nogle heste har måske nemmere ved nogle ting, som min hest måske er knapt så god til, men det er da rytteren der skaber hesten..!!
Har i oplevet noget lignende?

**Maja og Romeo**

Til Julie: Jeg har stjålet din elskede Romeo og ført ham ind i mit inderste hjertekammer.

0
0
Svar på denne tråd

latterligt
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 12:39

Jeg gad ikke betale for denne undervisning.

Har også oplevet undervisere som kun gjorde noget ud af dem med dem der red stævner - de som blot ville dygtiggøre sig og træne hesten optimalt fik en ridetime hvor der blev snakket mere med barrieren end med eleven.

Det hjælper slet ikke når man så rider araber.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Mange synes
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 12:40

.. at kvalitet kan måles i cm. Det merkes på at man ofte må ut med større penger for en høyere hest. Jeg synes det er viktigst at hest og rytter passer sammen. Og så vidt jeg vet, er ikke butterfly Flip (er det ikke det den heter?) spesielt høj. Den har også vært foraktelig omtalt av konkurrenter som "lille", men de har likevel ikke klaret å slå den!

Håper det ikke er mange instruktører som oppfører seg så idiotisk.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 12:43

Mange fravælger nok små-heste, fordi de ikke har en ligeså "stor" gang som en større hest, og det kan måske være en ulempe, hvis man rider dressur, eller springer (for så er afstanden mellem springene måske for stor til en lille hest).

Hesten har altså måske ikke gangen til at klare sig mod de store heste.

Men sådan er det vel ikke altid.

I de fleste tilfælde kan en hest på 156 cm i stang vel klare sig næsten eller helt på samme niveau som en hest på 165 cm i stang.

Jeg kan godt li' en lille hest :)

Mvh Carina

Ps. Lad være med at tage dig af den kritik, du får pga. din hests højde.

Jeg savner mine ponyer :/ <3

0
0
Svar på denne tråd

God underviser
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 12:49

Det er da en god underviser, der tænker over om afstanden passer!

Det behøver da ikke at være en nedvurdering af hesten pga dens højde. Det er da nok nærmere hensynet til hestens skridtlængde.

Hvis det er første gang, at de springer ved den underviser, er det da også udemærket at starte på en lav højde. Når underviseren så kan se, at den kan springe højere bliver højden vel sat op?

PONYMOR OG BARRIERERYTTER

Ejer af den dejlige pony Firfod Jacob Klaphat

Stolt af begge mine dygtige børn

0
0
Svar på denne tråd

Det er skam
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 12:56
heller ikk kritikken jeg er sur over(er vant til det nu). Det er måden som underviseren er så ligeglad... Det er ikke fordi at han står og snakker med andre personer når han underviser o.v.s, men det er f.eks første gang han var med spurgte han om hestens alder, hvor lang tid den havde sprunget og hvor høj den var. Hvor lang tid?! Er det ikke mere relevant hvor meget den havde sprunget?? Det spurgte han i hvert tilfælde alle de andre ryttere om ved deres heste.. Denne her gang spurgte han om det samme(højde).. Og min hest har måske kun været sprunget i ca. 7 måneder ialt, det har mange af de andre heste også.. Men mens de springer 110 og 120 cm, kommer springene ned på 30 cm.. Og jeg underdriver ikke, det er virkelig 30 centimeter de bliver sat til at springe..

pjemm: Vi har også meldt fra nu, det er derfor at han kun bliver sprunget 1 gang om ugen nu.. Så kommer det vidst nok en veninde af hende der springer på min hest helt fra Sjælland og vil hjælpe os 1 gang om måneden..

Det irriterer mig bare stadig helt utroligt, folk med den holdning...

**Maja og Romeo**

Til Julie: Jeg har stjålet din elskede Romeo og ført ham ind i mit inderste hjertekammer.

0
0
Svar på denne tråd

Nærtagende!
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:01

Er du ikke lidt nærtagende, hvis du kan tolke det som

"Du kan bare fucke af med din lille @!#$ pony"..! ?

Jeg forstår ikke at du opgiver efter en gang?

Hvis jeg følte at folk havde fejlvurderet mine eller hestens evner, ville jeg nok blive stædig og bevise overfor vedkommende, at han havde taget fejl!

Og så lige et spørgsmål!

Hvordan kan den starte som pony, når den er 156 cm høj?

0
0
Svar på denne tråd

Jamen det er netop det
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:02
Karolinemor: Jamen det er netop det der er problemet.. Han har selv indrømmet af grundet hestens højde, bliver springene heller ikk højere.. Det sagde han allerede første gang.. Og ja, det er da godt at han lige starter på små spring, men når min hest har taget den bane 4 gange, så burde det altså i det mindste blive sat bare lidt op!! Manden har faktisk selv indrømmet af det bliver ikke højere.. På grund af hestens højde.. Han har aldrig sagt noget om hestens gang, det er mine andre dressur-undervisere.. Men på grund af dens højde, er den jo nærmest bandlyst fra både spring-og-dressur konkurrencer, eller bare forbedring.. Der er ingen tiltro

**Maja og Romeo**

0
0
Svar på denne tråd

Karolinemor:
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:06
Det kan godt være at det virker som om at vi bare er kvittere, men egentlig gider hverken jeg-eller hende som springer på Romeo at lægge hest, eller penge i en ligegyldig form for undervisning..
Og hvordan i alverden skal vi kunne vise forbedring, hvis vi ikke får chancen?

Ved den her ridelærer, og ved mange af de dressur-ridelærere jeg har haft, har vi ikke fået en chance for at vise forbedringer.. Det får vi ikke lov til...

**Maja og Romeo**

0
0
Svar på denne tråd

30 cm?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:07

Det lyder nu lidt underligt, 3'er ponyerne jeg har redet undervisning med i sommer sprang altså snildt det dobbelte med urutineret rytter, det gjorde min egen også allerede ved første undervisningsgang (han er 150 cm).

Er du sikker på det ikke har noget med hestens teknik at gøre, eller mener han virkelig at ponyspringstævner er fri fantasi og fatamorgana hvis din hest aldrig kommer over 30 cm?

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Uheldig
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:08

Du har da vist bare været uheldig.

De ridesteder, vi har opstaldet på, har der været mange heste på 152-158 som blev behandlet og startet i konkurrencer på lige fod med de andre på stedet.

Hvordan kan den starte som pony, når den er 156 cm høj?

0
0
Svar på denne tråd

kritik
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:09

Tja det ser nu engang mere imponerende ud at komme på en stor langbenet hest end på en lille. Når folk søger dressurheste søger de gerne heste på 170. og i springning er der jo både afstand og højde på spring at tage hensyn til.

Problematikken med at trænere ser ned på en lille hest har jeg ikke oplevet med Landy. Tværtimod er det nok mig der er mest pylret omkring hendes højde*G* Der er mange der syntes jeg er hysterrisk når jeg siger at jeg godt kunne have ønsket mig et par cm mere og lidt større trav. *G*

Jamen jamen jeg ved godt at jeg ikke får råd til at købe en hest i sammd kvalitet så er ikke et spørgsmål om at hun ikke er GOD nok.

Men ligsom når man altid godt lige kunne ønske sig lidt fastere lår eller en smartere hår så kan jeg altså også godt lige finde en lille ting ellrr to der kan være bedre ved min hest.

Jeg giver din træner ret i at hesten ikke skal udsættes for store sværhedsgræder med en ny rytter. Om han vælger at sætte spriunget ned elelr flytte afstanden er jo op til ham. Men tænk på at equipagen skal have nogle gode oplevelser at tage med. og kan de finde rytmen og afstanden på de lave serier bliver det jo ikke ligefrem sværre at springe stort.. tag træningen som den er eller find en anden træner.. men af at have redet en hest 6-7 gange og sandsynligvis max 3 gange hos ham er ikke meget chance at give underviseren.

Vi har vel alle fordomme og jeg kan da godt huske nogle dressurunderviseres holdning til hestene.

Da jeg havde den hvide kunne jeg værsågod få lov at finde en tid hos beridereleverne ligeså snart jeg nævnte ordet araber:-S Han var dog vældig populær hos millitarryfolket *G*

Så jo der er frodomme om heste hva enten det er race eller højde. Men når nu vi kender vores heste bedst må vi finde trænere der passer til vores og hestens nivau og temperment.

0
0
Svar på denne tråd

højde osv
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:15

Hmmm ja altså

Jeg ville nok vælge at bede at komme til at tale med underviseren efter en sådan ridetime. Spørg ham om hvorfor han mener at den skal springe så lavt og del din frustration med ham. En god underviser kan begrunde sine beslutninger uden at blinke på en saglig og velargumenteret måde. Men det kræver jo at man spørger høfligt og venligt.

Min skøre røde er kun 158 cm og hun passer fint i hesteafstanden. Ja faktisk har hun af og til svært ved at være i dobbeltspringene fordi hun er så stort galoperende, så det er mere hestens grundgalop der er afgørende og ikke så meget højden. En bekendt af mig springer MA ved internationale stævner på en lille bøvs på 158 cm. Så det kan sagtens lad sig gøre.

Men rådfør dig men underviseren og spørg når du er i tvivl eller er uenig med ham.

Måske? har han en pointe med det han gør?

Held og lykke

Stengårdens DSP'er - Smukke ponyer med både personlighed og talent!

www.stald-stengaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:19

Dejligt med en træner, der tænker på hesten, og spørger ind til dens springerfaring i stedet for kun at tage afsæt i rytteren erfaring.

Min datter rider dressur på en lille hest, og vi har aldrig oplevet at folk har talt grimt om den.

Men vi har da et par sjove historier vedr. hans højde.

- Til et stævne var der en som spurgte, mens han skridtede igang, om han var en pony. Sådan lidt; se mig og min fine hest agtigt.

(Det bliver vi ofte spurgt om, når han skridter, hvis folk ikke kender ham.)

Jeg svarede pænt nej.

Så gik mig datter igang med trav og letridning. Hvorefter der blev kigget lidt. Da de havde varmet op, og min datter samlede ham sammen, sagde den anden rytter, at hun godt kunne se han ikke var en pony. Da min datter red ind på banen, kom rytteren hen til mig og sagde: "Sh!t! Jeg skal ind efter den."

Sådan nogen episoder har vi en del af, vi kunne vælge at tage dem personligt, men det gør vi ikke. Vi synes faktisk at det er lidt sjovt.

0
0
Svar på denne tråd

Karolinemor
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:21

Den er nok reddet uden for konkurrence, skal du nok se, så bare slap af.

Malle

0
0
Svar på denne tråd

Pony-heste-ejeren..
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:24
Det er fordi at han i følge hans hestepas er 148 cm.- altså 149 med sko.. Ved ikke hvordan de har fået ham til det...!! Men han er 156 - med sko...

Ja.. det kan godt være det er stedet den står(manngården)... Det er (undskyld jeg siger det) et noget snobbet sted at have hest stående...

Landy: Det lyder da meget godt at du ikke har haft så mange problemer med din "mindre" hest...

Det var en anden ridelærer på stedet, der hvor at han "var pony" og der var de da oppe og springe 130 cm en gang!! Uden problemer.. Og de startede jo LA for ponyer.. Så kan det da ikke være rigtigt at han ligepludselig kun kan springe 30 centimeter...!

**Maja og Romeo**

0
0
Svar på denne tråd

Stor eller lille
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:27

Jeg synes nu din underviser virker ganske kompetent. At indstille afstanden efter den enkle hest er faktisk ikke noget mange beridere gider bruge tid på. - og det er altså ikke højden der gør en god hest, - det er grundridning og rytterens evne til at ride den korrekte linjeføring...

Når det så ellers er sagt, så har jeg selv redet med en lille hest gennem en stor del af min "stor" heste tid. Ingen forskels behandling her!!! Og det seneste år havde jeg oven i købet den fornøjelse af ride en lille etter til undervisning. Heller ingen forskels behandling her!!! Ponyen var hverken supersmart eller med det helt store talent, men den var sød, ærlig og superomhyggelig med sine ben.

Jeg har aldrig oplevet at blive nedprioteret fordi jeg ikke har haft den bedste - eller største - hest med. Tilgengæld har jeg fået masser af god og levende undervisning på dårlige, middelgode og gode heste. Der er jo arbejde og fremgang af finde hos dem alle.

KH¨

Linda

"Du får hvad du giver..."

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:36
stengården: Jeg har faktisk lidt diskret spurgt ham om hvorfor at springene blev sat så langt ned.. Så kiggede han bare underligt på mig, og sagde "Fordi at sådan skal de være." Det ved jeg ikke rigtigt hvor saglig og velargumenteret det var..

Men det er heller ikk fordi at jeg tvivler på min hest.. Jeg ved den kan springe.. Den har en udemærket teknik og er nemt at få rundt og måle afstande på..

Jeg har også tænkt på at spørge om han ville prøve den, så kunne han jo selv se at den kan, men jeg tror at han vil være ligeså ligeglad der som når han står på jorden..

pony-mor: Det er også det jeg skrev i den øverste.. Det er min mest skyld at han ikke er så god i dressuren.. Men han er god til at springe, det er der bred enighed om ved alle andre end ridelæren.. Og det er jo heller ikke hestens erfaring han går ud fra.. Det er dens højde.. det er det der er hele problematiken.

**Maja og Romeo**

0
0
Svar på denne tråd

Afstand
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:41
Han indstiller skam heller ikke afstanden- kun højden...
Jeg tror jeg har skrevet det forkert.. Kan laver springene så små, fordi hesten ikke han springe så højt mener han.. Han laver slet ikke om på afstanden..

Han laver springene mindre, så aftanden ikke betyder noget..

**Maja og Romeo**

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:42

Hvad mon Hugo Simon ville sige til den mand?

Så vidt jeg kan huske er/var hans hest E.T ikke mere end max. 160 høj og den gik da internationale klasser på mlm 150 og 160 cm.

ang. springning på lille hest, så er det da et lige så stort problem - måske endda større, hvis man har en KÆMPE hest på omkring de 180. Så skal man virkelig knibe ballerne sammen for at få det til at fungere i kombinationerne på stævnebanen. Der tager de jo ikke hensyn til hestens størrelse, men en gennemsnits hest.

Har selv redet små heste og kan altså ikke nikke genkendende til, at der bliver set ned på en selv plus hesten fordi den er lille.

Søger rytter til min hest "Gratis"

www.heste-nettet.dk/ma...s/51996/2/

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:46
Ja.. Og det er jo ikke fordi hesten ikke kan.. Den er bare "for lille"...

**Maja og Romeo**

0
0
Svar på denne tråd

vær du bare glad
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:51

Jeg red en dejlig hoppe på 156 og vi fik ny springunderviser på daværrende sted - Hun formåede at ødelægge både min og hestens lyst i løbet af få undervisningsgange - fordi hun forlangte at alle heste kunne gå de samme afstande - uanset størrelse, niveau og kapacitet. Udgangspunktet var hele tilden: ja hvis den skal kunne gå en LA så...

En gang satte hun os til at galoppere over bomme og "min" stakkels lille hoppe skulle BARE springe for livet ove rde bomme - for udover højden har hun ikke nogen stor gang - men "så kan hun lære det kan hun" mente undreviseren. Magen til inkompetent underviser!!! Jeg var desværre ikke klar over problemet før vi "stod" i det - for jeg havde jo tillid til underviseren...

Men derfra og så til at vurdere hestens kapacitet ud fra højden - det er fustrereende! - Men inorer det og vis dem at I kan!!!

- men mener nu alligevel at det er forkert at starte den som pony når I ved at den er LANGT over ponymål!!! - det er jo snyd! - og jeg er ligeglad med hvad der står i hestepasset - der er så mange der har fusket sig til det "rigtige mål" gennem tiden - men det gør det jo ikke mere rigtigt når man oven i købet kender sandheden!

Det er netop en af grundene til at ALLE ponyer nu skal måles til internationale stævner.

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Shadow-magic..
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 13:54

.. det var nu ikke det med at min datter rider dressur der var min pointe, - men det at vi ikke tog det personligt.

0
0
Svar på denne tråd

en veninde
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 14:09
af mine har da en på den højde og den er 19 år. forrig år da jeg var med hende til stævne vandt hun da en lc3 for HESTE og hun tog også lige en spring klasse og vandt mange af de heste dervar med var ca 165 cm. nu skal det lige siges at selv om han var 19år ligner han en på 7 år både i udseende og temperament.

Hilsen Maluie

Gør Livet til en fest, rid islandsk hest..

"Med mindre vi ændrer retning, ender vi hvor vi er på vej hen"

"At vove, er at miste fodfæstet et øjeblik - ikke at vove er at miste sig selv."

0
0
Svar på denne tråd

Min hest...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 14:38

Hejsa!

Min dejlige 7 årige pintodreng er 158 cm = en lille hest. Folk tror tit han er en pony, og fordi han osse er broget bliver der set en smule ned på os. Men altså, vi rider til og med LA2. Problemet med gangarterne har jeg ikke, for Pintoen kan virkelig spadsere. Det eneste der er lidt pony agtigt, er hans skridt. Den er lidt trippende, men er blevet bedre med tiden. Jeg har redet LAér til omkring 65-68 %, og får som regel 7 taller for øgninger osv. Så småhestene er ikke en dårlig ting at have (:

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg sprang
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 14:46

Da mig og min gamle springhoppe på 156 cm i stang startede til SPRING-undervisning, brugte vi de otte første timer på DRESSUR. Fordi træneren ikke mente, at vi havde et ordentlig samarbejde, altså mig og hesten.

I løbet af et år endte vi med at springe 130-140 baner til træning, alle mål efter DRF.

Men det første halve år, brugte vi på travbomme, sideførende øvelser osv. Noget som JEG ikke mente at vi havde brug for. Men det gjorde min træner. Og idag er jeg lykkelig over hans tålmodighed med mig.

Jeg har så også været velsignet med en træner, som var ufattelig GOD til at forklarer HVORFOR han mente som han gjorde..

Knus fra Vinnie_M, farmakonom stud.
.
Spring og dressur udstyr sælges
(sadler, gamacher osv.)
Se billeder og nærmere beskrivelse på www.123hjemmeside.dk/vinnie
0
0
Svar på denne tråd

Forresten...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 14:50

Glemte lige det med springningen...

Jeg har også sprunget lidt gymnastikspringning, og det var meget sjovt, men også lidt halvsvært til stævner, hvor jeg skulle ride alm. hesteafstande. Så det gik vi fra igen (: Men meget fedt var det.

0
0
Svar på denne tråd

Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 15:31

Jeg har selv en hest på 158 som jeg godt nok ind til videre kun rider dressur på men vi regner med at begynde at springe til sommer.

Men jeg syntes det er latterligt. Vi har da også haft nogle ponyer hvor ridelærerne har sagt at de aldrig ville blive gode springheste og så 1 år efter går de MB. Så holder ridelærerne deres mund lukket ligepludselig.

Men jeg syntes du skal finde en sød ridelærer som du så kan snakke med om det. Og hvis intet af det hjælper så syntes jeg du skal klage til ejerne af ridekolen/ridecentret og sige at når den har gået LA kan den altså også springe mere end 30 cm. Men ikke sådan så du bare SKAL have din vilje men så endten at ridelærerne sætter det op på hans niveu eller også så tag et møde med ridelæren.

Nutid, Datid

Magic for altid

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil da mene at tiden hestenH
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 16:38

har sprunget er mere relevant en højden den har sprunget.

en hest kan jo sagtens have gået højder til en LA, uden at have den fornødne erfaring til at kunne klare en bane på det niveau.

Da vi fik en ny underviser, dengang jeg gik til springning med min, røg højden ned fra 90-100 cm til 50 cm. Simpelthen fordi underviseren først skulle have et indblik i hvad man kan ikke kan.

Camilse der selv har en mule på 156 cm, og aldrig har haft en på over 160 ;)

0
0
Svar på denne tråd

elsker de små
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 17:23

jeg er vild med små heste..for mig må hesten ikke være over 165 for så synes jeg at jeg føler mig som en lille ært!

vær' glad for din lille hest... små heste kan også og for det meste er de mere harmoniske at se på istedet for de der "store skrummler" hvor de ikke "hænger sammen"...

Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf :-)

...................................

West highland white terrier...

0
0
Svar på denne tråd

En tilføjelse..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2007 14:24

Nu må vi jo heller ikke glemme at amerikanske Joe Fargis vandt guld ved de olympiske lege i LA, på den kun 153 cm høje/lave hingst, Touch of Class i 1984. Dét kan man da kalde klasse! (:

Se billede her:

www.sidelinesnews.com/...fClass.jpg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider