|
|
| Stævne hver weekend, er det for meget? |
| Forfatter:  |
Anja Hoff |
| Dato:  |
28-01-2007 14:59 |
|
Inspireret af en tråd på "opslag og billeder", sidder jeg og tænker på, hvor tit det er i orden at tage sin hest/pony med til stævne. Jeg synes tit man hører om dem der er afsted til stævne HVER weekend, og at det hører sammen med at man er en ambitiøs rytter. Men hvis man skal tænke lidt på hesten, er det så i orden at tage den med til stævne hver weekend, eller er det for meget stress for den? Eller kan man sagtens gøre det over en periode, for så derefter at give den stævne fri? Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke er ude på at hænge nogle ud, da jeg stadig selv er meget grøn på det med at ride stævner og ikke helt ved hvad der er bedst for min hest og mig endnu.  Jeg er bare interesseret i at høre, hvad de garvede stævnerytter gør og synes. 
Mange hilsner fra Anja - med de fire skønne muler: Zariba, Cæsar, Renault og Papaya Ley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stævner hver weekend? |
|
|
jeg synes det er for meget med at tage til stævne hver weekend da jeg red pony. var vi i en udendørs sesson ude hver weekend. hesten syntes det var skønherligt. men jeg fik stress af det til sidst. men jeg synes da 2-3 stævner om måneden er fint, også selvom man er en ambitiøs rytter. det bliver jo ingen fornøjelse til sidst hvis man skal til stævne hver weekend. det blev det ihvertfald ikk for mig. men det er jo forskelligt fra menneske til mennekse. men du kan jo prøve dig ad. 
mvh. ida Rosenborg dressage vi gir' den gas! bingo du er min rumpenisse vi knekker deg til sist!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Det kommer vel helt an på hvad man laver med hesten i hverdagen. Hvis du fx starter springstævner på den næsten hver weekend, så vil jeg ikke mene at man skal træne det samme niveau derhjemme på banen.
Camilse og Looksen
JA... Looksen er Lukas, som i virkeligheden er Sondergardens Look At Me. Men lige meget hvad, så er han en hest der elsker gulerødder Tjek vores HP www.camilse.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja Anja det er mig der tabte underkæben i et andet indlæg, vedr. en pony, som er blevet lånt ud til en familie i december, og siden har startet 10 gange. Det synes jeg er rigtig meget. Vi har ikke engang taget vores ponyer/hest ud hveranden weekend fast. Vi har valgt de mest relevante stævner ud, set ift hestens uddannelsgrad. Jeg har aldrig fattet hvorfor det var nødvendigt, at blive udklasset, hvis hesten/ponyen var klar til mere eller starte lavere klasser bare fordi de er åbne for alle. Ganske få gange har vi grundet mesterskaber, landsstævner og kvalifikationskrav starte en pony 2 weekender i træk, men så har den også haft mindst 3 uger efterfølgende uden stævner. Det højeste antal starter en pony/hest hos os har haft på et år er 24. Jeg ved godt at vi ligger i den ekstrem lave ende, hvad stævner angår. Det har bare været det rigtige for os. Det er jo ikke klassen som sådan der tager på hesten, men trailerkørsel, nye steder, ingen fold og i det hele taget det at blive revet ud af sin hverdag der kan stresse dem. Her må jeg hellere tilføje, at vores ponyer og i allerhøjeste grad vores hest, er nogle værre pralerøve der elsker at komme til stævner. De går rundt på stævnepladsen og siger: Se mig Se mig, er jeg ikke lækker? Hmmm måske er det fordi de ikke kommer til stævner så ofte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg må indrømme |
HHansen |
28-01-2007 16:12 |
|
at HVIS en hest/pony IKKE kan "tåle" at kommer til stævne hveranden weekend - ja så bør man overhovedet ikke bruge den som stævnehest! Ja så firkantet vil jeg stille det op. Hvis en hest stresser så meget at den ikke kan tåle det, så kan den heller ikke tåle én gang om måneden eller én gang hveranden måned. Det vil være synd! Til gengæld kan jeg OVERHOVEDET ikke se problemet i at tage afsted til stævne hver weekend, eller hveranden weekend... hvis man har en hest der kan lide det. Den skal naturligvis være i form og den skal have de fridage det kræver. Men for en springhest i topform f.eks, så er det altså ikke voldsom at gå 2 springklasser lørdag og 2 søndag. Og vupti, så har man 4 starter. Så kan man da snildt nå op på 10 starter på 2 måneder. At synes det er synd, det er da at overbeskytte hesten i misforstået godhed? Til et stævne, bliver hesten varmet op, og går så en springbane én gang - og måske en omspringning. Sammenlign dette med en times træning hjemme.. Så er stævnet ikke fysisk hårdt. Og husk vi taler stadig heste der ikke har et problem med at komme hjemmefra. Tror i de folk der rider dressur og spring på topplan, ville tage deres heste med til 2 gange 4 dages stævner om måneden i højsæsonen, hvis de IKKE kunne klare det? Nej de ville ikke... Ingen rytter ØNSKER at ødelægge sin hest. Skal jeg være ærlig, så synes jeg at tendensen til at "pakke hesten ind" og skåne den for stævner og nye indtryk, og endelig ikke ride den for hårdt, og huske at give 3 fridage om ugen fordi man nu har krævet ét stævne på 2 måneder af den - Dét er ødelæggende for hestene og sporten. Det udvikler sarte heste. Det gør at hestematerialet ikke bliver prøvet af, dyrene bliver ikke brugt. Dette fører igen til at man ikke får sorteret de svage heste fra, for de bliver jo ikke brugt. Og så avler man på dem. Og derfor får vi heste/ponyer som ikke tåler at blive brugt til noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HHVVIISS |
Cathrine C.H. |
28-01-2007 16:22 |
|
Hvis man tjener penge på det som Tina Lund, Camilla Enemark og alle dem der gør man jo... Eller hvis man rider noget ala landsmesterskaber gør man jo også. Men hvis man rider en normal LA på distrektplan og lidt højere har hesten godt af en slapaf weekend ca. 1 gang om måneden. Nutid, Datid Magic for altid
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhansen... |
inger christensen |
28-01-2007 16:25 |
|
du har jo skrevet hvad jeg tænker. vil give dig fuldstændig ret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jo min fx. Tina Lunds heste, bliver jo brugt meget i en periode, på fx. 6 måneder hvorefter de bliver trappet ned i nogle måneder for så at komme igen. Det samme skete jo med Blue horse Matiné efter vm hvor den gjorde det så godt, fik den jo en periode med mere afslappet ridning! Men man skal tænke på at give ens hest fri engang imellem. Min tidligere pony havde med tidligere ejer på et tidspunkt gået stævner 8 weekender i træk, ponyen kunne virkelig springe, men da jeg fik den var den ekstermt træt af stævner og nægtede at springe så snart den kom til et stævne, sandsynligvis fordi at det forståeligt nok blev for meget for den! Jeg syntes det er fint at starte en pony til stævne fx 2 weekender i træk hvis det er absolut nødvendigt, men det er ikke noget man skal gøre tit, og ponyer/heste skal have lov til at have perioder hvor de lidt mere i skoven og skridte en tur eller noget! Men hvis man fx. starter spring og man skal til stævne 3 weekender i træk, skal man jo ikke træne spring ind imellem medmindre der var et eller andet der gik helt galt ved stævnet før. Det er jo det de professionelle gør, der bliver altså kun trænet immelem to stævner som ligger i weekenderne efter hinanden hvis der er problemer med et eller andet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stævner |
Trine (Mickey) |
28-01-2007 17:34 |
|
Nogle har jo flere heste, så de kan starte på forskellige så den samme ikke kommer ud hver weekend. Som eks. Tina Lund. Men hvis man derimod bruger den samme hest hver gang synes jeg ikke det er fair for hesten, der må være en grænse. Dem der så bruger samme hest hver weekend må jo kunne fornemme på hesten den nyder det, så de ikke ser det som en belastning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Whispe.. |
|
|
Sikke da et fornuftigt indlæg, du kommer med. Det er nemlig rigtigt at de "store" ikke drøner ud til stævner på den samme hest, uge efter uge. Jeg kiggede lige på DRF championat fra sidste år, for at se hvor mange gange vinderne havde startet. Andreas Helgstrand på Martine havde 14 starter i 2006 og Tina Lund på Zamiro havde 26 starter i 2006. Og det er jo hverken fordi de er hysteriske, pylrede eller andet "morfar" agtigt. De bruger nok bare det meste krudt derhjemme og så vælger de deres stævner med omhu. Det må ha været en kedelig oplevelse for dig, at opleve din pony slukke lyset og gnisten i øjnene over, at komme til stævner for ofte. Håber det går bedre nu. Hvorfor vi selv ikke starter flere stævner om året, har intet med hysteri, pakke ind i vat eller noget i samme skurer at gører. De har altid kunnet "tåle" at arbejdet i hverdagen, på et niveau der har passet til deres form. - Og de har altid været i rigtig god form. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HHansen |
|
|
Enig  Lige mine ord..
Mvh. Louise Nielsen og Gunnar Aagaard. Aagaard Stables & Stud. Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stævner |
Anja Hoff |
28-01-2007 18:42 |
|
Bare lige for at få det skåret helt ud i pap, snakker vi så om at tage til stævner hele året rundt, eller kun i sommerhalvåret?
Mange hilsner fra Anja - med de fire skønne muler: Zariba, Cæsar, Renault og Papaya Ley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For meget... |
|
|
Jeg synes at et-to stævner om måneden er rigeligt hvis man snakket 2-4 dages stævner. Jeg har da redet stævner der lå flere weekender i træk, enten pga dårlig planlægning, en udtagelse jeg ikke havde regnet med eller lignende, men at planlægge med at skulle afsted hver weekend synes jeg er for meget. Jeg synes ikke det er til at lave en fornuftig træningsplan hvis der er for kort tid mellem stævnerne. Jeg synes ikke jeg kan ride min hest ordentligt under et stævne, f.eks. er det svært at få redet begge veje og sideførende øvelser er ikke nemme at få lagt ind på en opvarmningsbane! Jeg er heller ikke så dygtig at jeg kan f.eks. springe uden træning og til et stævne er der jo meget ensformigt det man får lavet, så jeg synes det er godt at have nogle uger derhjemme hvor man kan træne det man ikke er så god til inden næste gang man skal til stævne. Man skulle jo gerne blive bedre for hver gang?!? Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stævner... |
Tine Vejlstrup |
28-01-2007 21:57 |
|
Jeg har i gennemsnit 2-3 stævner om mdr... Men de er næsten alle kun 1 dagsstævner, altså jeg rider TO klasser på en hel weekend, da jeg ikke har så store rådighedsbeløb ang kørsel og opstalding. Jeg vil hellere tage til to forskellige stævner, frem for at ride to dage til samme stævne, da det for mig, lige pt drejer sig om at få hesten ud og SE noget forskelligt.. Vi rider så også på lavt plan, hvilket jo også tager lidt af presset... Jeg træner spring 1 gang i ugen uanset hvad, og så to dage dressur og så ture og fridage for resten.. JEg træner kort men effektivt, og har altid kun smidige og veltrænede heste med kampgejst med til stævnerne, trods denne træning, som nogle nok synes er forkert.. Jeg er enig med HHansen, en hest er enten stævnemindet eller IKKE-stævnemindet... Nogle har lysten og psyken til det, andre ikke...
MVH Tine Vejlstrup og Markildegårdens First Class - Det er de SMÅ ting der gør forskellen
Springundervisning tilbydes, se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stævne hver weekend? |
|
|
Ja, jeg synes at stævne hver weekend er for meget! Og jo højere klasser, jo færre starter, synes jeg! Vi har en pony, der stresser meget lidt, og alligevel tærer et stævne da mere på kræfterne, end hvis han stod hjemme i sin egen boks, og blev redet i daglig træning. Vi forsøgte os i 2005 med at starte to klasser på en dag et par gange, men ponyen blev simpelthen for træt i hovedet, selvom han normalt er en 'turbopony', der ikke kan køres fysisk træt. Dengang var han ikke så gammel, og brugte sikkert meget mentalt krudt på at være i nye omgivelser. Ny er han ved at være en garvet herre, som tager det meget afslappet at komme til stævner. Så afslappet, at han altid ruller sig i boksen et nyt sted, spiser som normalt osv... Men nu går han så høje klasser, at vi synes, at det kun er rimeligt, at når vi forlanger så meget koncentration og samling af ham, så skal han kun gå een klasse om dagen. Samtidig forsøger vi at lave vores stævneplanlægning således at der ikke er flere stævner i rap. Dog er der forskel på stævner. Et stævne hjemme i egen klub, betragter vi ikke så hårdt, som når vi er et andet sted en hel weekend. Og et endags-stævne lige i nærheden, hvor vi bare kører ud og starter en enkelt klasse, og hjem igen kan også ligge to weekender i træk. Og så får han ind i mellem en længere stævnepause. Når han har det, kan jeg da godt høre på folk, at de tror at der er noget galt. - Nej, hvor det lang tid siden, at vi har set jer, - hvad har han fejlet? Men ellers er det vel et spørgsmål om, at lytte til sin hest. Det er jo heller ikke uden grund, at DRF i sit nye reglement sætter en begrænsning, der hedder een klasse per dag til dressurponylandsstævner?
PONYMOR OG BARRIERERYTTER Ejer af den dejlige pony Firfod Jacob Klaphat Stolt af begge mine dygtige børn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| niveau |
|
|
Som Kaolinemor skriver, så kommer det altså også an på, hvilket niveau man er på. Rider man LC-LA dressur, springer tilsvarende, kan jeg ikke se det store problem... De klasser er i mine øjne ikke så anstrengende for hesten. Så hvis hesten/ponyen er af den type, der kan li' at komme ud, dvs ikke stresser over at skulle transporteres osv, helt fint med mig... Meen, som en også skriver i et tidligere indlæg, kan det være meget stressende for rytteren at skulle til stævne hver weekend. Og det smitter jo desværre tit af på hesten... Men alt i alt vil jeg mene, at det er et skøn, man selv må foretage, hvis man føler at både hest og rytter er på hver weekend, tja - for min skyld ingen alarm!
Hvem siger, det hele skal være så kedeligt???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kig på hesten |
|
|
Det er jo noget med at vurdere hvad det er for en hest man har med at gøre. for en 4-års der går sit første show, kan to klasser være så meget så den helt blokerer oven i sit hovede. hvor for en rutineret show-hest er det ingen problem at køre afsted, blive sadlet gå to klasser og køre hjem igen. den bliver ikke træt to dage efter som unghesten kan gøre det. Jeg planlægger som regel mine stævner så der er en en uge imellem dem hvis jeg kan, gerne to. men ind imellem kan de trænge en reperationstur i en mindre klasse til et c-stævne, førend de skal til stort stævne igen. som eksempel har jeg min stævneplan for januar. 7. januar en dag til stævne i glostrup med to klasser (La og Mb) 26-28 januar Landsstævne 4 klasser på tre dage. Mb og Ma grundet mine fejl i Ma søndag kører jeg holte på lørdag og rider en klasse for lige at give ham en reperationstur så han kan få ørene fram før næste landsstævne 23-25 februar. derefter ligger der landsstævner hver anden weekend. Det er dog langt fra dem alle hvor jeg rider tre-fire dage. på nykøbing regner jeg kun med at ride en dag. Det er vigtigt at hestene er i form til det, at de er vandt til det. Og at man lytter til dem. hvis jeg har en hest der ikke virker oplagt når jeg er afsted, så melder jeg den fra. Capado har denne weekend ikke kunnet lide bunden i vejle. jeg havde egentlig meldt 4 Mb'er på ham, men red kun de tre. desværre var det først søndag det gik op for mig at det var bunden der var problemet og ikke kun min ridning. Det er vigigt at de ind imellem får pauser. mine holder gerne en måned eller halvanden to til tre gange i året. her går de lettere træning, mange skovture etc. og lægger ud med et lille stævne med en enkelt klasse efter pausen. Det kan ikke lade sig gøre at have dem i topform 365 dage i året, det er bare ikke muligt. så man må planlægge sine stævner, således at de topper til de vigtige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stævnedeltagelse |
|
|
Hvor mange stævner man vælger at starte på en måned, er vel et temperaments spørgsmål. Nogle synes at det er ok at drøne afsted flere gange om måneden, og andre ikke. Min datter har 2 ponyer som hun bruger til springning. Vi kører til stævne max. 2 gange på 1 måned, og altid med 1 weekend imellem. Hun starter altid 2 klasser på dem begge, den ene af dagene. Aldrig 2 dage i træk. Vores ene pony må siges at være meget "stævne-minded" (som nogle kalder det) - men alligevel synes jeg ikke, at den skal ud 2 dage i træk, eller hver weekend. Hun skal ikke fratages sin daglige rutiner alt for ofte. For mig er det bl.a vigtigt at vores ponyer er så meget på fold som muligt - HVER dag. Og de dage vi er til stævne, når de altså ikke meget ud og strække ben og spise græs. Jeg er sikker på at vores ponyer har det ok med stævner, men jeg er også HELT sikker på at de har det bedst derhjemme. Med ugentlig kørsel til træning, samt jævnlige stævner, synes jeg at vores ponyer kommer rigeligt ud. Hvis min datter en dag kommer til at ride på højere plan end nu (d og c), kan det da være at der kommer lidt mere på programmet, - men det er ikke mit indtryk, at det så er nødvendigt at være afsted hver weekend. Måske bare flere dage af gangen, men ikke så ofte. Jeg ser også sådan på det, at både min datter og jeg har "et liv" ved siden af pony-ræset, så er det jo fint at der er tid til andre ting for os begge i nogle weekender. Jeg vælger at tro, at min datter når det med sin ridning som hun (vi) vil, selvom at vi går langsomt frem. Hun er heldigvis kun 9 år, så vi har masser af tid endnu  For vores vedkommende er der stævnedeltagelse jævnt året rundt. Juli vil dog være helt træning/stævnefri. For det første er der ikke megen stævneaktivitet, vi holder træningsfri og derudover er vi selv bortrejst i 2 uger, hvor ponyerne har helt fri. Så er der som regel lidt "sommer-vom" der skal af ponyerne inden de skal igang igen. Hilsen Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine E... |
|
|
Sådan kunne mit indlæg i denne debat have lydt dengang min datter var yngre. Jeg var lige inde på din præs., det er dog en vildt charmerende pony hun har, den der har brunt hoved, grå hals, lys rumpe og mørk hale. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pony-mor |
|
|
Ja tak - Gazelle er en skøn pony at se på  Da jeg klippede hende for nylig, overvejede jeg at klippe i "striber" - hun ville nemt kunne ligne en zebra  Billedet er lidt mørkt, men du kan nok godt se at der er godt med farvelade på den pony  Trine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|