Først hvorfor jeg købte ponyen...
Jeg søgte virkelig at have min egen, og har altid haft en dartmoor. Da min første dartmoor er gammel så ledte jeg efter en ny. Da jeg så Doughty måtte jeg bare eje ham. Han kostede ikke ret meget og jeg har kun købt halvdelen af ham, min søster den anden halvdel. Vi snakker under 5.000 for mig.
Så skal han tilrides, tilkøres og kåres hvis han kan. Bare en drøm jeg har haft.
Mine forældre bor på en gård hvor jeg har hestene gratis, så der er ingen opstaldningsudgifter. Blot foder (udover havre og wrap som min far dyrker) og smed og dyrlæge.
Og så har jeg min egen.
Jeg ved godt at jeg er heldigt stillet med at ride på andres, men det er bare altid den sur del man får lov til. Træning på dressurbanen som regel, ingen stævner eller mulighed for fast undervisning da kun jeg rider når de ikke har tid.
Jeg har fået mulighed for at låne nogle fine heste mod at starte dem til championat. Men hvis jeg tog hesten ind i sep. og skulle ride championat i juli ville regnestykket så således ud:
opstaldning 10 mdr. a. 1500 kr = 15.000 kr.
Smed hver 8. uge a. 1200 kr = 6.000 kr.
dyrlæge vacc. + tænder = 1.000 kr.
Ialt = 22.000 kr og derefter forkøbsret på en hest til 60.000 kr.
Dette er forudsat at hesten ikke bliver syg eller kommer til skade.
Dårlige odds efter min mening og mange penge at putte i en hest der ikke er min.
Måske er jeg bare sart - men jeg er blevet snydt lidt for meget til at jeg gider ofre penge på andres heste, kunder der ikke betale m.m.
Hvis jeg tager en hest hjem (lån) så er det ofte heste jeg skal ligge en forbedring i, og det vil jeg altså ikke betale penge for at gøre. Jeg har simpelthen ikke råd til det.
Jeg må nok bare spænde hjelmen og ligge følelserne for dyrene på hylden indtil der er flere penge på kontoen...