|
|
| Brækket ben |
| Forfatter:  |
Line Rønn |
| Dato:  |
21-01-2007 14:05 |
|
Igår havde vi en elevpony som brækkede benet efter at den blev sparket af en af de andre elevponyer. Hvor gør det bare ondt, efter at vi selv havde en pony der brækkede benet, vores overlevede heldigvis, men selvfølgelig kan rideskolen ikke bruge så mange penge på en operation til en elevhest. Ville I give jeres hest chancen eller ville I bare få den aflivet? Vi gav Ofelia chancen, selvom der kun var 20-30% chance for at hun ville overleve. Vi kom til at springe stævner igen, så man kan være heldige. Hun var så også den første pony i DK som overlevede sådan et brud. Men den dag idag lever hun stadig, bare ikke her hos os.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kom an på hvilket en |
|
|
af hestene det var, ærligt Hvis det var min Victor så ville jeg ofre alt for ham, men de små ærligt nej, og bella ... jeg ved det ikke, jeg har ikke haft hende længe nok til at kunne sige om jeg ville eller ikke endnu. Men det kom også helt an på bruddet og hvad dyrlægen ville råde mig til , og om det ville være smertefuldt for min hest at stå med mens det helet Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm. Svar! |
|
|
Min brækkede benet, og jeg gav hende chancen. Hun springer MB den dag i dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville give... |
MissBuffie |
21-01-2007 14:19 |
|
min hest mit hjerte hvis den behøvede det! Jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at redde/hjælpe dem, uanset hvad det kom til at koste. Jeg holder utrolig meget af dem, og penge skal ikke være det der står i vejen. Men nu har jeg jo så også "kun" to, kan da godt være jeg ville tænke anderledes hvis jeg havde otte. Jeg elsker mine dyr, og kun det bedste er godt nok til dem 
Military-rytter uden tøven  OPSTART AF RIDEMÆRKE 4+5 GRAD - SE MIN PRÆSENTATION FOR MERE INFO.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et klart nej |
|
|
Et klart nej Jeg vil ikke byde min hest at gennem gå sådan et smerte helved for at jeg kan beholde en god hest/ven. Så hellere være human.
Med venlig hilsen Anita Spangbo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Det ville jge nok hvis det var muligt - men jeg ville snakke meget med min gamle dyrlæge om det (er flyttet og han køre desværre ikke så langt) hvis det var muligt ville jeg nok prøve, men jeg ved også at min har ok temp. til at stå inde og i boksro, hvis ikke heste kunne det ville jeg nok ikke. Men det ville komme meget an på dyrlægens mening. Jeg oplevede i foråret to heste der brækkede et ben, den ene snublede uheldigt på marken og den anden sprang ud of sparkede en bil. De blev begge aflivet hurtigt. Jeg var der da den ene ramte bilen, og den var væk 20 min efter sammenstødet, dyrlægen brugte et ar min på at se om det kunne ordnes, men det kunne det desværre ikke. Hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brækket ben |
saffy |
21-01-2007 14:36 |
|
Jeg ville gi min hest en chance hvis dyrlægen mente det ville være fair overfor hesten. Penge ville ikke spille nogen rolle i min beslutning. Jeg elsker mine dyr og vil dem det bedste, men de skal ik igennem en masse for enhver pris.
Hvis du kender dine stærke og svage sider, din plads i samfundet, og ved hvad du er værd for andre, har du større mulighed for at tingene lykkes. Sommerfold tilbydes 2007 i Sakskøbing. Skriv for mere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Min hyp brækkede griffelbenet sidste vinter, og der er ikke noget at se den dag i dag. Bortset fra et gigantisk overben... Dyrlægen ville ikke operere da bruddet sad for tæt på knæledet, men 7-9-13, så ser det ud til at være vokset perfekt sammen så krydser fingre for at der ikke opstår problemer med det senere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer an på... |
|
|
... hvordan rekonvalecensen ville kunne forløbe, hvor mange smerter han skulel have og hvor stor chance der var for at han kunne klare det uden permanente smerter. Hvis han skulle igennem noget jeg ikke ville finde rimeligt i forhold til chancen for helbredelse, ville jeg hellere lade ham få fred - uanset at blot tanken gør ondt på mig. Hvis der var en rimelig chance for at han ville komme sig og ikke ville få for mange smerter undervejs, eller skulle spærres inde for længe - så skulle han selvfølgelig have enhver chance!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har en |
Tanja Aulbjerg |
21-01-2007 15:23 |
|
jeg har en hest, der har pådraget sig et brud på højre forpibe. Den har fået chancen for at blive ok, da dyrlægen siger god for det. Om den kommer sig, må tiden vise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er forskel |
|
|
Der er som ovenover skrevet, forskel på brud. Men fra min side, skal der være en RIGTIG god grund, til fx at hænge en hest i sele x antal mdr. Det er ikke værdigt. Og hestene får mange gange overbelastningsskader andre steder. Har selv haft en 3 benet pony stående, der fik chancen - men til sidst hverken kunne komme op eller ned pga det andet forben led overlast.. Så nej - hvis vi taler om operationsbrud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min ville have fået |
|
|
alle chancer i verden. Men det var overlåret hun brækkede og så er der ikke noget at gøre. Hun blev også sparket af en anden hest på fold. Kender to der brækkede forben lige under knæet ved at lege og tumle på fold. De kunne heller ikke reddes. Det samme galdt en der brækkede underlåret lidt over hasen. Min søsters blev dog opereret for et brækket griffelben og det gik fint. Men min gamle hest havde jeg gerne pantsat huset for + kørt hende rundt i rullestol, men det kunne stadig ikke gøre det. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejhej |
|
|
Lakaj fik chancen, da den brækkede benet som 3 års. Skete det i dag, vil det helt og holdent komme an på dyrlægens vurdering - men jeg tror nu at det alligevel ville blive et nej i sidste ende.
"If you can dream it, you can do it!" Walt Disney
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommer an... |
|
|
på hesten. Hvis det er en af vores som her hhv. 18 og 21 år vil jeg sige nej. Det ville jeg finde det mere rimeligt at give fred. Ikke for mig, men for hesten! Men en ung hest med gode chancer ville jeg tage den hvis dyrlægen anbefalede det. Hesten skulle jo nok have boksro i mange måneder efterfølgende og det er jo heller ikke alle heste man kan gøre det mod. En hest der er vant til at stå ude halvdelen af døgnet vil nok ikke være en glad hest ved pludselig at stå inde hele tiden... Så det kommer an på rigtig meget om jeg ville tage den chance. Jeg mener heller ikke at vi gør det for hestens skyld, hvis vi vælger at holde hesten i live, men derimod for vores egen skyld... I hvert fald når det drejer sig om et så langt sygdomsforløb.
-Jane
Arrangerer Ute Lehmann kursus i Aalborg 26.-28. maj 07
Venter guldføl i juli 2007
Regulator Complete sælges ved Aalborg
Trailerlæsning og problemløsning Se hjemmeside www.hms4life.dk for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme holdning |
|
|
som Lisbeth (Baloo). Det kom an på chancen for fuldstændig helbredelse kontra hvilke smerter hesten skulle igennem. Ville ikke holde liv i hesten for min egen skyld, hvis ikke der var en god chance for at hun kom sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden tvivl ville jeg |
|
|
gøre alt for at hele hesten hvis dyrlægen mener det er forsvarligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brækket ben |
|
|
Jeg havde for 2 år siden jordens smukkeste hoppe. Hun brækkede benet en dag på folden. Heldigvis var der en dyrlæge på stedet da der var stævne den weekend. Men benet bar brækket 4 steder, og mellem brudene var det som en sæk grus. hendes ben var knust! Jeg var selv på arbejde da det skete, så da de endelig fik fat i mig var hun aflivet! Det gør ondt at se sin elskede hest under en presenning! Specielt når man ikke selv har sagt ok for at aflive den. men dyrlægen sagde at hun aldrig ville få det til at hele  Men det var lige min historie! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer an på |
xtiny |
21-01-2007 20:08 |
|
Og nu brækkede min kat, det, der svarer til skinneben og lægbenet, men dyrlægen mente, hun kunne blive rask. Hun var 9 år- og det tog en evighed før, det groede sammen. Længere end dyrlægen forventede!
I dag er hun rask- og lidt halt på benet, men fuldt ud funktionsdygtig. Men hvinedyrt var det: 7000,- + det løse!
Da min hund blev påkørt, så var det noget nemmere og billigere, han brækkede forbenet over håndleddet. Gips- og han mærkede ikke noget til det. Selvom han var øm og forslået lige efter. Det kostede 3000,- for 16 år siden. Han var også ung 9 mdr.
Jeg vil kun få sådan noget kureret, hvis dyret har gode chancer- og ikke har ondt. Min kat røg ned i rang, det led hun under.
Mvh xtiny ---
Professionelt tryk tilbydes,Postscript. Flyers, visitkort og pjecer mm. Print på professionel farveprinter (Kyocera Mite). Op til A3 format. Karton, kuverter,kulørt papir- du vælger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min søsters hest. |
|
|
Blev sparket på folden af hans foldkammerat. Han fik et brud på bagbenet, men dyrlægen mente at han havde en chance fordi vi kunne smertedække ham nok ind. Vi fik af vide, at den første uge var den kritiske, men Lusse havde det godt, han var glad og tilfreds og kom rundt i boksen uden at støtte på benet. Vi havde massør ude hver dag, for at tage det mælkesure der evt måtte komme, da han ikke lagde sig ned. 14 dage efter bruddet lå han ned i sin boks, da de skulle fodres til morgen og 12 timer efter lå han stadig ned og dyrlægen synes vi skulle prøve at rejse ham op. Da han kom op og stå kunne vi se at benet var brækket og der var ikke mere at gøre for Lusse. Han havde så ondt og de måtte bære ham ud og aflive ham. Nu sidder jeg igen med tåre i øjenene. Det var så hårdt og det skete i April sidste år og det er stadig hårdt at fortælle om. Vi var jo ude over den kritiske fase og vi ved ikke hvad der er sket siden det brækkede helt over. Hvis det skete igen ville jeg igen lytte det, hvad min dyrlæge råder. Han mener nemlig ikke at dyr skal lide unødvendigt, men er der en chance og jeg kan gøre min hest smertefri. Så vil jeg/vi gøre det igen. Lusse er stadig savnet og vi græder stadig over tabet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har |
Alice F |
21-01-2007 22:48 |
|
Min smukke og dejlige hingstebasse brækkede sit ben rigtig slemt, som 5års. Han brækkede ikke bare benet, men selve knæet. De bedste dyrlæger fra DK ville underskrive hans forsikringspapirer uden nogen som helst diskussioner. De mente IKKE, at han nogensinde ville blive en velfungerenede, haltfri og smertefri hest. Jeg var helt nede i kulkælderen over det - selvfølgeligt! Men efter at have snakket det igennem med en veninde, fik jeg en idé. De bedste svenske dyrlæger blev kontaktet og de var mere positive mht. udfaldet!!! Ikke nogen garantier, men de ville tage chancen, hvilket var det vigtigste for os. Jeg vil bare sige - det lykkedes! Hesten er den dag (1 1/2år efter) utrolig velfungerende. Han er glad, haltfri og har ingen smerter af nogen art. Han er igen begyndt at gå stævner, hvor vores allerbedste oplevelse var Sjællandsmesterskabet sidste år (som 6års)  Jeg synes, at enhver hest skal have lov til at få en chance her i livet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm nej |
|
|
Nej, hvis det var min nuværende. Hun er 17 år nu, og gamle heste heler bare ikke optimalt op, og jeg nægter at tro på, at hun ville kunne blive smerte/haltfri, fordi knoglerne i den alder er meget porøse. Men havde jeg en unghest, såå... kunne det godt være. Men har aldrig stået i situationen og så er det svært at gisne om.
Foderplaner udarbejdes specielt til din hest, med hensyntagen til specielle behov! Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|