|
|
| Hestevelfærd /opdragelse ??? |
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at lave en debat omkring,hvordan I mener at en hest skal opføre sig som stående opstaldet i en stald ? Det jeg tænker på,og grunden til,at jeg ønsker at starte debatten er,at nogle opstaldere opfatter deres heste som små nussepussevæsner/fejlopfattede og underforkælede børn ! Jeg har,som staldudlejer,FLERE gange opfattet,at hesteejere mente,at det var helt ok,at deres hest bed når man gik forbi ! At deres hest bare skulle have lov til at løbe af med en,når de blev trukket til/fra fold. At deres hest blev mindst mishandlet når man skældte ud når den var aggressiv ved fodring. At man som staldansvarlig mindst var en uforstående/ikke hestekyndig person,når hesten/ponyen ikke ville have grime på når den skulle ud. At det var helt i orden at den flejnede helt ud,når der var andre på banen eller,at den uheldigvis var alene i stalden. Hvorfor bliver vi staldudlejere skældt ud for værende hårde eller ikke hesteelskende,bare fordi vi måske ønsker en velopdragen hest/pony ? Hvorfor bliver vi nogle gange skældt ud, for ikke at have hestevelfærd på vores sted,fordi vi mener,at opstaldernes heste skal trænes " hjemmefra" og ikke af os . Fordi vi mener at folk måske tager de forkerte køb af heste og måske køber overmålet af deres evner/forstand af hestekøb ? Ja det var MANGE tang og lidt frustration. Men jeg synes tit,at I som opstaldere skælder os ALT for meget ud . Og at I tit glemmer , hvor MEGET arbejde og hvor MEGET besvær,at VI har med JERES heste ! Mvh Karina
Mvh Graven Søde stabile hestepassere søges til flotte store ponyer ! Savner du omgang med heste/ponyer ? Så kontakt mig over HN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *GG* karina |
|
|
ja jeg har jo kun og heldigvis mette´s pony stående her og hende har jeg heldigvis ikke problemer med, hun ved hvad jeg tolerere af hestene og ikke tolerere af dem, hun ved også at jeg ikke behandler dem uretfærdigt, så jeg tror ikke hun har problemer med at jeg " opdrager " på Darma hvis Darma er uterlig, men det er hun nu meget sjælden berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opførsel |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
15-01-2007 23:51 |
|
Efter min mening skal hesten opføre sig ordentligt - den skal ikke hverken bide eller sparke, den skal gå pænt til og fra fold, det skal være muligt at lægge grime på den uden problemer osv. Jeg forventer at min hest opører sig ordentligt over for mig (og han ved godt hvordan han skal opføre sig) - og han skal også opføre sig ordentligt over for andre. Nu har jeg kun prøvet at have min hest hos andre - men jeg kunne forestille mig at nogen ikke har det samme forhold til deres hest, som man har, når man har haft dem hjemme i lang tid?!?! Har man kun en enkelt hest og altid har haft den opstaldet hos andre og aldrig selv trækker den ud osv - så ved man måske ikke hvordan det er, når den trækker, truer, bider, sparker osv?!?! Og når staldejeren så skælder hesten ud fordi den jo lige laver en lillebitte ting, så synes nogen måske det er for meget - for de har jo ikke set de andre 117 gange hvor hesten måske var meget værre. Nogen har desværre bare en urealistisk ide om hvordan tingene virkelig er. Linda.
Mor til Freja - født 20/4-06. *** Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb. Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt ret... |
|
|
Graven, jeg har ikke andres heste opstaldede, men jeg kan sagtens følge dig.
Jeg er selv ved at få fnidder hvis jeg skal håntere en andens hest der ikke kan så meget som gå normalt i snor. Sjovt nok er det ret tit jeg træner andres heste i forbindelse med min trailertræning. Heste der løber hvis det passer dem, eller tramper på tæer osv er ikke unormalt.
Min hoppe har lært at gå i snor, og jeg ville være flov hvis det var min hest der stod ude og ikke engang kunne trækkes på fold.
Så jo det er selvfølgelig helt i orden at man som staldudlejer opdrager på andres heste, men det burde ikke være nødvendigt. Det er jo heller ikke smeden der skal lære hesten at få løftet ben, men derimod ejerens ansvar. Men at blive sur over andre gør det man ikke selv er ansvarlig nok til er da for dumt.
-Jane
Arrangerer Ute Lehmann weekendkursus i Aalborg Foråret 07
Venter guldføl i juli 2007
Regulator Complete sælges ved Aalborg
Trailerlæsning og problemløsning Se hjemmeside www.hms4life.dk <- virker igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt enig |
|
|
Hørt Berit og Linda ! Ganske normal adfærd af heste er da ønskelig og også af ejerne selvfølgelig.Og som du siger er det tit og ofte at ejerne IKKE har set hvordan den er til hverdag fordi de ikke selv er der. Men engang imellem er det jo desværre sådan at nogle køber en hest med sår på sjælen,eller en dårlig opvækst. Og de ejere er OVERPYLDREDE, når det begynder at gå godt med deres hest/plag. Jeg oplever,at de IKKE helt kan forstå at vi desværre kan bruge ½ time på at give deres lille pus grime på , fordi den er red. Og fordi vi ikke vil finde os i at blive bidt af en hest, der har gået 3 år med sin mor og så tror at den kan bestemme det hele. Eller at den får et psykisk chock bare fordi den ikke kommer FØRST på fold,eller får FØRST mad,bare fordi den er vant til at blive overforkælet. Ja beklager men de heste har jeg et problem med at acceptere .
Mvh Graven Søde stabile hestepassere søges til flotte store ponyer ! Savner du omgang med heste/ponyer ? Så kontakt mig over HN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, den er farlig |
|
|
Ja det kan godt være at jeg får hug nu. Men, min hest er opdraget til IKKE at bide, IKKE at sparke og generalt opføre sig ordentligt. Hvis hun bider el. sparker, (hvilket hun ikke gør) så får hun sådan et los så hun ikke gør det igen. Det samme er hvis jeg trækker min hest forbi andre heste i bokse, så skal de ikke bide hende, for det meste hjælper det at råbe, men sidder en hest i flæsket på min og jeg kan nå at ramme den, så får den en på kassen. Men det er KUN hvis jeg kan nå det, det hjælper ikke en hujende fis, at gøre det 5 min efter. Nu skal det så siges, at jeg har fået mig en rigtig rar unghest, som opføre sig eksemplarisk 98% af tiden, hun ved hvor mine grænser er og det er ikke nødvendigt at prøve mig af igen, og igen for liiige at se om den går. Hun hverken bider, sparker, æder sadler, klør hoved inden hovedtøjet er kommet af, dækkener lader hun være osv. (dog har jeg sagt til de andre i stalden, at det stadig er på eget ansvar at ligge tingene ved hendes boks.) Sådan er det her. Spoo
*Horses are like potatochips, you just can´t have one!!!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stadig enig |
|
|
Jamen jeg er HELT enig Spookie med dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stadig debat |
|
|
Jamen det jeg stadig ønsker at debattere er HVORFOR får vi staldansvarlige sådan skældud/kritik af af MENE/TÆNKE/TRO, at opstalderenes heste skal opføre sig ansvarligt og anstændigt ??? HVORFOR får vi kritik for IKKE at acceptere folks uopdragede/overforkæle...iskskadede heste ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske ejeren |
Lilar |
16-01-2007 00:22 |
|
er overpylret med netop deres hest fordi den jo da helt sikkert er noget heeelt specielt - der findes ingen andre heste i hele verden som den, og derfor skal den da også have særbehandling. Og nu er den jo vant til ditten og datten og så skal det jo selvfølgelig også være sådan når andre håndterer den... Jeg tror det kan være svært for noget at forstå, at ikke alle kan se verdensstjernen i deres hest, at ikke alle har samme mening om den. Og selvfølgelig er man da glad for sin hest, og selvfølgelig er den noget specielt i ens egne øjne. Men derfor burde man stadig kunne forstå, at det ikke er alle der synes det er charmerende når den "lille" pruh (på 600 kg) sætter tænderne i en eller stejler op ad en. Man skal aldrig forvente at andre opdrager på ens hest - det er der kun en til at gøre, og det er ejeren selv. Men derfor forventer jeg stadig, at folk siger fra, når min hest overskrider deres grænse. Min hest står i en selvpasserstald, hvor vi skiftes til at lukke ud og ind og fodre. Når Diablo skal have foder, så ser han virkelig gal ud, og en enkelt gang har han bidt i foderspanden, da hende der fodrede gik ind til ham. Selv har jeg ingen problemer, når jeg går ind til ham med foder - man han har jo også respekt for mig, fordi jeg har med ham at gøre hver dag. Så jeg har sagt at folk skal sige fra over for ham, hvis han overskrider deres grænse - og så har jeg frarådet alle at gå ind i hans boks. Jeg kan desværre ikke sige fra på andres vegne jo, så de er nødt til selv at sætte nogle grænser. Men decideret opdrage på ham kunne jeg aldrig finde på at forvente af dem. Linda.
Mor til Freja - født 20/4-06. *** Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb. Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordi Fordi Fordi |
|
|
Fordi lille pusse nusse hesten da er så nuttet når den napper i trøjen, fordi det er så sødt at den vil kløes inden hovedtøjet er kommet af. Og fordi man da ikke må skælde ud/slå, de er jo så moderne med HMS i stedet for PMS (Ej, ret dårlig joke) Tror virkelig nogen ejere syntes deres heste da er de dejligeste, kender eks. en hest som hos tidlig ejer ALDRIG ville nusses, DET gad han bestemt ikke. Øh NEJ, kan jeg da godt forstå, når han ved at tdl. ejer altid havde mindst 1 pose gullerødder med. Desuden så ser mange hesteejere ikke hvordan deres heste er ved fodring, udlukning osv fordi de simpelthen ikke er der, og ak og ve, i såfald de kommer den ene dag om mrd. hvor staldejeren fodre og krikken går amok, så har den da bare en dårlig dag og hvor kunne du da finde på at skælde lille Lotte ud. Sådan tror jeg det er. Spoo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja ja |
|
|
Ja rigtigt igen Spookie og Lilar. Hold da kæft hvor kan de da være stygge ind imellem. Her i min stald prøver jeg virkelig at tage MEGET hensyn til deres forskellige personligheder såsom : Hvilken hest trives i hvilken boks,ved siden af hvilken enden ? Hvem går de bedst på fold med ? Skal de helst have wrap/hø før eller efter fodring af korn ? Hvem kan ikke magte at vente med at blive trukket på fold ? Osv,osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan gør du! |
|
|
Tja... Hvis jeg var dig Graven Så ville jeg sætte regler op, som folk skal godkende inden de starter opstaldning, så må folk jo selv opdrage/ betale sig fra at det er deres måde det gøres på.
At du ikke tolerere heste der sparker/ Bider Du alene bestemmer hvor hesten står i stalden Hvis hesten ikke kan gå ordenligt i grime, så kommer der hingstekæde på. Du alene bestemmer hvordan der fodres osv. Du alene bestemmer hvem der skal først og sidst på fold Du vil jo automatisk tage hensyn til hvem der skal først og sidst ind, og hvor i stalden hestene står er selvfølgelig hvor der er mest ro osv. Du kan ikke lave demokrati når du har opstaldning, JO, så kan du sige at i såfald folk vil have særforplejning, så koster det X antal kr. Du bliver jo ikke rig på at have folk´s "møjkrikker" stående. Spoo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt bestemt |
|
|
Nej privatopstalding bliver man ikke RIG af , HVERTIMOD. Det koster mere i arbejde/besvær og udgifter .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som nævnt |
|
|
i en anden tråd, så er heste ikke hvad det har været. Mit umiddelbare gæt er, at den (i mine øjne) skæve opfattelse af hvad der er opdragelse og hvad der er mishandling, munder ud i at folk bliver mere og mere pyldrede. Fordi når de ikke slår katten derhjemme, så kan de jo heller ikke slå Lotte? Jeg tror også at en del synes jeg er hård ved mine heste. Men jeg nægter altså at finde en grime og en orange pisk frem, når min hest ikke gider gå ordentlig ved siden af mig på vej til og fra fold. Hvorfor er det så lige jeg skal opfattes som urimmelig når jeg losser hesten en? Jeg opdrager jo bare på den. Og nej jeg er ikke tilhænger af af slå. I min verden så losser førerhesten den flabede, hvis den træder ind over dens enemærker. Som jeg har sagt før, så har jeg ved gud aldrig set en førerhest hive en grime og en orange pisk frem fra inderlommen når de andre er frække. Nej der er kontant afregning. Og jeg har hverken sky heste eller menneskehadende heste eller heste der er ved at få hjertestop hvis der er en unge der løber. Men mine heste bider heller ikke, de sparker ikke og alle kan gå med de heste i en snor. De er lidt frække, men det er på en måde hvor vi alle kan være her, uden at komme tilskade. Sjovt(eller træls) nok så er mine hesteskader hovedsageligt forårsaget af andre menneskers heste! Så jeg påkalder mig også mere opdragelse og mindre sukkerkvalm opfattelse af hvordan Lotte tænker om mennesker.
Shetlænderhoppe købes billigt, se præs. for yderligere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdragelse |
|
|
Lilar: Jeg har lige en kommentar til din udtalelse om at der kun er en selv til at opdrage hesten. Men al respekt, så må jeg spørge om du formår at opdrage den på andres vegne? Jeg kan ikke sige til mine heste at de ikke må kvase dyrlægen, eller sparke smeden hen ad staldgulvet. Jeg kan i den grad lære dem, at det er uhørt når jeg håndterer dem. Og jeg kan lære dem at sådan er det også når jeg er i nærheden. Men når jeg ikke er der så må andre selv opdrage på dem. For nogle år siden, stak min dyrlæge min hest en på siden af hovedet fordi den blev ved med at stejle op af ham. Gæt engang hvilken reaktion han fik. Hesten adlød prompte for den kom vidst i tanke om at det havde den fået skæld ud for før og så stoppede den. Så nu kunne dyrlægen også komme til. Der lød naturligvis et ramaskrig i stalden, fordi DYRLÆGEN SLOG!!! Da jeg hørte det, spurgte jeg om det ikke var iorden at dyrlægen forsvarede sig mod en knap 700 kg tung hest der prøvede at tage livet af ham? Tænk det er der nogle der stadig synes er helt galt. Jeg kan bare ikke få øje på forskellen på om jeg slår eller om dyrlægen slår. Nu kom jeg vist lidt udenfor debatten, men håber i fanger essensen i det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt i orden |
|
|
Jamen HELT i orden og FORSTÅET Crafft. Og jo jeg fanger da helt bestemt essensen ! Men desværre er der MANGE hesteejere der ikke helt gør det. Jeg har haft opstaldere , der havde heste,som flejnede ud hvis de ikke kom FØRST på fold,men kom de FØRST på fold , så flejnede de ud over at være ALENE indtil der kom andre eller dem , de fungerede bedst sammen med ! Jeg har haft heste der stod først for og ville ind,men når man kom ville de IKKE ind og javede andre væk også. De kunne stå der indtil alle andre VAR kommet ind og imens havde de mokkt af ALLE andre ,også selvom de bare IKKE ville fanges af os hesteindtrækkerefrafold !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror... |
taina |
16-01-2007 01:46 |
|
... at mange mennesker simpelt hen ikke tænker over alle de farlige situationer, der kan opstå, når man har med heste at gøre. Det starter med, at hesten er urolig, ikke kan finde ud af at stå stille, er svær at trække med og svær at flytte på. Så begynder den at vise trueadfærd, og til sidst sidder dens store gule bisser dybt begravet i armen på en eller anden. Hvis det ikke er ejer, der bliver bidt, vil den typiske reaktion være noget i stil med "jamen det har den aldrig gjort før" - og så sker der ikke mere end det. Altså lige indtil det er ejerens arm, bisserne sidder i. Så bliver hun bange og chokeret og - og så er det, at "hjælp, min hest bider"-indlægget kommer her på hn - altså sat lidt på spidsen, ikk'?  Jeg tror, det bunder i den mangel på indlæring, man ofte får på rideskoler. Det er jo ikke ligefrem fordi, at det er håndtering og opdragelse, der er i højsædet her - desværre. Og det betyder at mange heste-ejere ikke SER begyndelsen på problemerne. Det gør jeg, og det gør du, Graven, for vi har begge set det før og ved sådan cirka, hvor den kedelige udvikling ender henne - og så hellere taget det opløbet. Så er der også en anden ting: benægtelse. Ih altså, jeg har det pænt svært med heste-ejere, der hårdnakket påstår, at deres hest ikke bider og sparker. UNDSKYLD MIG, VAR DET IKKE DIN HEST, DER LOSSEDE TIL EN LILLE KNÆGT, DER GIK FORBI DIN HEST PÅ STALDGANGEN I SIDSTE UGE?? "Joh, men det var et uheld, den havde ikke set ham" - yearh, right, der er tale om en notorisk sparker, der har både truet, sparket og bidt før. Men det kan åbenbart være svært at erkende problemet. Med erkendelsen forsvinder en stor del af den lyserøde heste-kærligheds-følelse, og så sker der jo det forbandede, at man faktisk skal til at løse et problem, og hvad nu hvis man ikke ved hvordan? Med mine heste er det sådan, at de altså ikke dør af at få en på låget, og hvis man i en given situation har brug for at sætte dem på plads, så må man jo gøre det. Men jeg vil have det at vide!! Så kan man derfra tage en snak om, hvad problemet er, og hvordan det bedst bliver løst. mvh. tina
Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| misforstået godhed... |
|
|
Ja, det kan ikke undskyldes med andet end at det er misforstået godhed! Ligesom folk der ikke opdrager deres børn. Misforstået godhed og manglende indsigt! Personligt er jeg en af "de hårde" som har nogle, hvis jeg selv skal sige det, meget velopdragne heste... selvom mine forældre gør deres til at være lidt for god mod den gamle hest og den har nogle grimme vaner, som de andre heste ikke har!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| andres heste |
|
|
Jeg var på kursus for nogle år siden, og der var der prototypen på en ejer med 2 møgforkælede heste... Når ejer skulle ride på den ene hest, skulle den anden med i ridehallen, for ellers fik den klaustrofobi og smadrede boksen, dvs vi andre kursusdeltagere skulle holde hest nr 2 i ridehallen - og den var ikke alene klaustrofobisk - den havde heller ikke lært at stå stille, så den kartede rundt, så vi andre risikerede liv og lemmer og brækkede tæer. Den kunne overhovedet ikke "se". Det blev vi andre kursister hurtigt trætte af, så i et ubevogtet øjeblik, satte vi den tilbage i boksen, den forsøgte at rende ud, og det resulterede i et rap med træktovet, og så skete der absolut ikke mere - den stod roligt, som enhver anden hest. Den hest ejer red på i hallen, skulle have kapsun på, ejer kunne ikke selv, så jeg tilbød min hjælp, og gik i gang med at montere kapsunen. Da jeg skal spænde kæberemmen, svinger den hovedet rundt,og jeg når lige at dække mit ansigt med bagsiden af min hånd og arm. Så fik jeg verdens største skideballe fordi jeg havde slået hendes hest i hovedet! Der var ingen forståelse for at jeg kunne komme til skade i ansigtet med hendes hest, og jeg havde tilbudt min hjælp, fordi hun ikke selv kunne håndtere hendes egen hest. Hun var i øvrigt nødt til at indtage Bach`s nødhjælpsdråber før hun kunne sætte sig op og ride hendes heste. VH Maj-Britt P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det |
|
|
HOLD DA OP Maj-britt ! Det du nu beskriver kender JEG godt og hold da k... , hvor er sådanne folk ukompetente til at være hesteejere. Mange folk,de er ved at s... i bukserne bare deres heste er friske eller kigger . Jeg oplever tit at folk IKKE kan skældne imellem dyr og mennesker og at de overhoved IKKE kan tale hestesprog !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he he |
|
|
he he, ja jeg griner lidt, husker en dame der blev meget sur hvis man opdragede på hendes hest på 180 når den ´ville løbe en ned på vej på fold, det var nærmest dyremishandling... men hun trak den heller ikke selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdragelse |
|
|
Jeg kan høre at det er godt at jeg har mine ponyer hjemme, for jeg er jo så en af dem der ikke vil tolerer at NOGEN slår mine heste, jeg kunne heller ikke selv komme i tanke om det. Jeg har et par stykker opstaldet, som jeg også lukker på fold, strør, og foder. skulle en af dem være et problem, ville jeg nok be ejeren om at gøre noget ved det - kunne hun ikke se/gøre det, ja så måtte den flytte. Men 7-9-13 jeg har aldrig haft en jeg ikke kunne håndtere, der har været en pony hvor ejer havde lidt svært ved det, men den fandt nu hurtig ud af hvem der var for enden af træktorvet, med mine nakke problemer skal de ikke trække i mig, men det lærer de nu hurtigt. Men slå - det kunne jeg ikke drømme om, så kald mig bare alt det i allerede har konkluderet længere oppe. Der er INGEN der slår i min stald, opdrage ja det må de gerne. Så kom bare jeg er klar til at få hug  Mvh Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig... |
anne02 |
16-01-2007 10:04 |
|
...skal hesten opføre sig ordentligt..det manglede da bare at, andre skal have problemer, eller komme tilskade. Jeg kan huske for nogle år siden at, staldudlejer fortalte at hun skulle på fold for at hente hendes hest. Hendes hest og vores pony Boy stod i løsdriften, og Boy ville ikke flytte sig, så hun kunne få hesten ud. Hun prøvede at skubbe til ham men, NEJ han blev skam stående. Hun skubbede til ham igen og igen, og pludselig sparkede han efter hende. Hun placerede et velfortjent spark (med flad fod) på hans baglår og han røg ud af løsdriften. Der fik han lige en lærestreg, og der har ikke været problemer med ham siden. Jeg mener dog det er forkert at råbe af heste. Det er bestemt ikke "hestesprog". Men jeg tror folk kommer til at gøre det lidt i panik.
Et menneske der hviler i sig selv, har IKKE brug for at "vise" sig. Citat: J. Møller. Mange hilsner fra Anne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor er det... |
Metrik |
16-01-2007 10:08 |
|
hvorfor er det du vælger at have heste opstaldet når det tilsyneladende er SÅ træls for dig??? Det må da være træls at det fylder så meget som det åbentbart gør... Endvidere har jeg lige en lille kommentar - det er underligt at der ikke var andre der har haft indtrækningsproblemer med den ene af de "forkælede" heste du nævner i dit indslag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maj-britt |
taina |
16-01-2007 10:38 |
|
Hod da op, der var der da en heste-ejer, der trænger til lidt opdragelse! Når det er sagt, så er jeg ikke så tosset med den måde, du håndterede det på. Den korrekte måde ville i min verden være at afbryde undervisningen, sige at du ikke vil holde hesten, da den er umulig, og så må pigen finde ud af, hvad hun vil gøre ved det. Jeg tror og håber, at når man gentagne gange har fundet ud af, at andre ikke vil håndtere ens umuliusser af heste, og at man kan mærke, hvor irriterende det er (at hun her for eksempel ikke kunne deltage i undervisning), så finder man ud af, at man bliver nødt til at gøre noget ved det. Altså opdragelse af heste-ejeren før opdragelse af hesten  På samme måde synes jeg, at det er helt ok, at et opstaldningssted stiller krav til, at de opstaldede heste kan håndteres, uden at man slår sig på dem, og hvis ejeren ikke er interesserede i at opdrage eller at lære at opdrage, ja så må man jo finde et andet sted at have hesten. mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HVorfor er det lige... |
|
|
at det skal være med livet som indsats at have andres heste stående? Når man har andres heste stående som fuldtidsjob, så fylder det vel meget. Det er der vel ikke noget unaturligt i. Andre har behov for sikkerhed på arbejdspladserne.Det har en staldejer vel også og bare fordi, at hesteejerne synes det er fantastisk med nærdødsoplevelser når de kommer hjem fra jobbet, så er det jo ikke sikkert at staldejere får det store kick ud af det. Opdrag Jeres heste ordentligt! Så er det ikke nødvendigt for staldejerne at gøre det og så bliver det gjort på en acceptabel måde for Jer. MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad jeg hader ved hesteverdenen... |
krasmussen |
16-01-2007 11:32 |
|
Er det nogensinde faldet jer ind, at ikke alle er lige så gode til at håndtere heste, som I tilsyneladende er. Prøv lige at tænke på noget - hvad som helst - som I ikke er så gode til her i livet. Og når I har fundet frem til det, forestil jer så, at I blev mødt af andre med den indstilling, de fleste lægger for dagen i denne streng. Hvordan tror I lige, det ville føles. Det er den form for selvtilfreds fordømmelse, jeg bare hader ved hesteverdenen. Hvis du ikke lige er til et 13-tal, når det gælder hesteopdragelse, håndtering, ridning etc., så står der straks en hob parat til at skælde dig ud, skælde din hest ud, fordømme dig og dyret, håne, mobbe etc. etc. Jeg har altid følt, at tolerancen i hesteverdenen kan ligge på et meget, meget lille sted, og det synes jeg ærlig talt, at denne et et godt bevis på. Med venlig hilsen Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har du ret i |
|
|
Men hvis ikke man opper sig og bliver god, så er man til fare både for sig selv (pyt med det, her er tolerancen ok) og for andre og hesten (det er ikke ok). MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det nu så nemt... |
krasmussen |
16-01-2007 12:12 |
|
Men Conny - nu går du jo ud fra, at det bare er et spørgsmål om at oppe sig. Mener du også det, hvis man f.eks. er ordblind? I øvrigt synes jeg godt man kan sætte spørgsmålstegn ved, om en uopdragen hest (hvad det så vil sige) nødvendigvis er direkte farlig. Mine erfaringer er, at de uvorne heste som regel er ret forudsigelige, og så handler det mere om at være villig til at agere på deres præmisser. Men er selvfølgelig være møgirriterende, hvis man ikke har lyst til det. Uden at jeg i øvrigt vil tage Inger Christensen til indtægt for mine synspunkter, så skrev hun engang et knusende godt indlæg, hvori hun skrev, at hun som boxudlejer nogle gange var nødt til at tilpasse forholdene til hesten, for at få tingene til at glide. Og det, synes jeg, er en lidt mere sympatisk indstilling. MVH Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klart nok |
|
|
For lige at komme med nogle yderligere kommentarer, så vil jeg lige sige at : Jo det er rart at have opstaldere. Jo det er hårdt/krævende at have op... Jo det er svært,når man ikke har samme holdninger. Og Nej det er ikke i orden at slå andres heste eller heste i det hele taget med mindre at de er/bliver farlige. Og nej jeg mener stadig,at hesteejerne skal træne/opdrage deres heste bedre. Og derudover så ved jeg godt,at kunne folk vælge, så ville folk nok gerne have deres heste hjemme ved dem selv,HVIS de havde stedet eller råd. Det er ALDRIG optimalt at stå opstaldet ude hos andre,hvor man ikke selv kan have inflydelse på alting,og hvor man ikke har dem i hænder hele tiden. MEN Jeg hører SÅ tit om de problemer,at jer opstaldere har,så nu ønskede jeg bare,at I også skulle høre om nogle af de ting,som en udlejer har.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opstaldere |
|
|
Inger Christensen til indtægt for mine synspunkter, så skrev hun engang et knusende godt indlæg, hvori hun skrev, at hun som boxudlejer nogle gange var nødt til at tilpasse forholdene til hesten, for at få tingene til at glide.
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv, jeg vil da blot lige tilføje - også at tilpasse forholdene til ejere - inden for rimlighedens grænser, selvfølgelig. Mvh Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig |
krasmussen |
16-01-2007 12:27 |
|
Tak, Marianne. Og ja, også til ejerne og inden for rimelighedens grænser, selvfølgelig. MVH Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen altså |
taina |
16-01-2007 12:32 |
|
Kirsten, det er da klart, at det er meget meget få, der er verdensmestre - og det er jeg heller ikke selv Men når man nu ved, at man ikke er verdensmester, så må man også være åben over for forslag og hjælp, så hypdyret bliver til at håndtere - eller hvad? Jeg læser intetsteds her i tråden, at opstaldere ikke gerne vil hjælpe med at opdrage en hest. Problemet er de situationer, hvor ejeren synes, at det er okay at hesten er umulig, og det går hen og kan blive farligt for andre. Jeg er også sikker på, at hvis man som heste-ejer har en plan for, hvordan man vil gøre sin hest håndterbar og præsenterer den for staldejeren, at mange staldejere så vil være med på, at så er det sådan, vi håndterer hesten i en periode. Og hvis det virker, hvorfor så ikke blive ved med det? mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krasmussen.. |
|
|
Hvis man ikke formår at opdrage sin hest, så den ikke udgør fare for andre.Herunder menes der simple ting, såsom at gå ordentlig og ikke bide og sparke.. Ja så skal man ikke have egen hest. Umiddelbart lyder du ikke som om, du rent faktisk har prøvet at være afhængig af at folk kan opdrage deres heste. Hvis du havde prøvet at skulle ind og fodre en række spiltovsheste der alle sparker eller bider efter naboen, og herefter skal lukke samtlige heste ud på fold, vel at mærke en og en i en snor. Så ville du forstå eks. Gravens frustration over at hendes opstaldere åbenbart er nogle storbytosser, der intet begreb har om hvordan heste i vireligheden tænker. Tolerencen i hesteverdenen kan, som du siger godt ligge på et meget lille sted. Og ved du hvad? Det skal den også. Dødsulykkerne i rideverdenen er allerede alt for mange. og så nytter det ikke at Lille frk. lange røde negle står og bjæffer op om at hesten ikke må rykkes i hovedet når den gang på gang hiver folk efter sig på vej mod fold. Ene og alene fordi hun synes det er synd for hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke kun det |
|
|
Nu vil så jeg lige sige,at JEG nu IKKE oplever hesteejere,som ønsker at have en umulig hest. Men MIN debat går altså på,hvorfor vi staldudlejere får kritik af at holde på vores staldholdninger ? Hvorfor vi får smidt i skoene,at vi ikke kan lide heste bare fordi,vi synes,at det ikke er rimeligt,at ejernes heste trumler os ned,sparker,bider,er vilde,uopdragne,overforkælede osv ? Hvorfor vi nogle gange får smidt i skoene,at det er sgu da for dårligt,at vi med drift af en pension, IKKE bare vil skifte dækken,give klokker på,tage hesten ud/ind flere gange om dagen fordi de har lovet regnbyer, ikke bare vil være der og trække hesten ind når der kommer smed /dyrlæge og lignende OSV,OSV.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opstaldere |
|
|
Hvorfor vi nogle gange får smidt i skoene,at det er sgu da for dårligt,at vi med drift af en pension, IKKE bare vil skifte dækken,give klokker på,tage hesten ud/ind flere gange om dagen fordi de har lovet regnbyer, ikke bare vil være der og trække hesten ind når der kommer smed /dyrlæge og lignende OSV,OSV. Det vil jeg som udlejer hellere ikke gøre, men jeg vil gøre det undtagelsesvis, hvis der er et behov for det. Men igen 7-9-13 så har jeg været forskånet for nogen der ikke har kunnet forstå dette. Mvh Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Craff... |
Lilar |
16-01-2007 13:19 |
|
Du skriver: Men al respekt, så må jeg spørge om du formår at opdrage den på andres vegne? Jeg kan ikke sige til mine heste at de ikke må kvase dyrlægen, eller sparke smeden hen ad staldgulvet. Jeg kan i den grad lære dem, at det er uhørt når jeg håndterer dem. Og jeg kan lære dem at sådan er det også når jeg er i nærheden. Men når jeg ikke er der så må andre selv opdrage på dem. Vi mener faktisk det samme! Jeg giver hesten den grundlæggende opdragelse, når jeg håndtere den - fortæller den hvad der er ok og ikke ok, sætter nogle grænser, lærer den at løfte ben, blive rørt over alt, blive trukket osv. Når den har lært det, så er det ikke nødvendigt at andre opdrager på den, for den ved godt hvad den må og ikke må - men det kan blive nødvendigt at de viser hvor deres grænser går. Du kalder det at andre opdrager den, jeg kalder det at de sætter deres egne grænser - men i bund og grund tror jeg det er det samme vi mener. For at vende tilbage til tråden og Gravens sidste indlæg, så har jeg tænkt lidt på, at folk forventer så meget fordi vi lever i det samfund vi gør. Folk forventer service og særydelser - simpelthen fordi vi er vant til at få hvad vi gerne vil have (på den ene eller den anden måde - enten får man det serveret på et sølvfad, eller også må vi kæmpe lidt for det - men vi får det ofte uanset hvilken måde) I dag er hesten "hvermandseje", der skal ikke speciel viden til at købe en hest et tilfældigt sted - bare man har pengene så kan man købe hest. Og der er folk der køber hest uden at vide nok om det. Og så er det jo lidt på mode med alt det HMS og at man skal være leder uden at slå osv. Jeg rakker ikke ned på HMS, for HMS er et udmærket arbejdsredskab - men nogen gange bliver det til misforstået godhed i stedet, og så er det at det kan gå galt. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville, hvis jeg havde |
Illum |
16-01-2007 13:29 |
|
En stald hvor andre var velkommene, ha´ et sæt regler for hesten daglige opførsel og kunne ejeren IKKE stå inde for det, så var det farvel og tak. Og her taler jeg ikke om at der en enkel gang kan ske noget der sætter hesten i et uheldig lys, slet ikke, det er jo væsener der har en mening. Og jo jeg ville da gerne lukke ind og ud og skifte dækken og tage klokker af, men de kom til at betale kassen og tro mig prisen er lige steget til 5000 kr / mdr. Jeg fatter ikke at udlejer kan skal finder sig i alt muligt ævl fra folk som tror at en hest ikke kan tåle regn ( en sund hest) eller som mener at dyret skal stå i boks hele døgnet ( en sund hest) eller som seriøst mener at en hast skal porppes med 6-8 kg havre og ikke lav noget med al den energi. Ingen hest har brug for den mængde om den så var på det plan som Martine. Den slags heste ejer de kom slet ikke ind på denne her matrikel. Godt jeg ikke vil dele...
Anti Candyfloss clanen, findes. . Så brug dog ordet SNOB i rette sammenhæng.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum - og andre |
|
|
Du har fuldstændig ret og hvis det var det debatten gik/er drejet over til, ja så har i ret. Jeg mener ikke at man skal finde sig i hvad som helst som udlejer, men der skal være plads til alle personligheder, hvis man åbner sin stald for andre - jeg tror på at man ved at gi, får noget tilbage - stadig inden for rimlighedens grænser. I min stald står der ingen sunde og raske heste som ikke kommer ud, bliver passet ok - osv. Men der er heller ingen der bliver slået hverken af mig eller af ejer. og igen snakker jeg ikke et velfortjent rap i røven hvis den vender sig og sparker direkte efter et menneske, men det må være på ejers egen konto at gøre, det er ikke mit job. Det der med heste der hænger ud på staldgangen og bider efter forbipasserende heste/pony det kender jeg alt for godt, men de gør det ikke hvis der går et menneske ved siden af og "beskytter" den forbipasserende, skulle der så være en, der bare ikke kan lade være, ja så er min mand smed, så laver han hurtig en låge til at hægte på, som så bare skal lukkes inden, jeg VIL Ikke se den velkendte rap over næsen ALDRIG, det fandt min datter ud af en dag hun per refleks kom til det på en pony der havde mulen lidt for langt fremme hos nabo ponyen - min datter gør det aldrig mere - lad os sige det sådan. Det korte af det lange, er at man nogen gange får mere ud af at strække sig lidt til begge sider, og det er ikke alle der har heste på samme måde som mig, men det gør dem ikke til ringere heste ejere, og er der en der har taget munden for fuld, ja så vil jeg da tilbyde alt min hjælp, eller finde en der kan hjælpe. Mvh Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløj... |
|
|
En af de omtalte heste Graven nævner er så MIN. Så jeg synes da vi skulle oprette en hjemmeside, hvor folk kan gå ind og høvle SÅ uforskammet en hest ned !! Ja faktisk, så burde Faust aflives, så livsfarlig han er for sine omgivelser ? Jeg mener at kende ham bedre, end Graven nogensinde har gjort. Er der nogle der vil have det rigtige billede af den omtale møgkrampe, så henvend jer venligst til mig på PB'er, så fortolkninger, som disse ikke sker !! Karina - næste gang du anonymiserer andres heste på debatten, som er letgenkendelig, så henvend dig lige til ejeren først og få problemet løst der, istedet for at nedgøre forhenværende opstaldere på dette forum !! Det er da det mest voksne at gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Je kender da ikke din hest |
Illum |
16-01-2007 15:12 |
|
Jeg kan ikke genkende nogen hest på det skrevne. Men har hesten disse omtalte problemer ( håber ikke alle) så burde du måske finde en løsning ?? Så rolig nu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og PS måske |
Illum |
16-01-2007 15:13 |
|
Har hun sagt til hesten at den bliver omtalt på HN ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså reglerne er meget enkle... |
|
|
Sedoj må ikke bide, må ikke sparke og han skal gå pænt, når de trækker med ham. Derudover skal han pænt finde sig i, at der bliver kørt wrap ind i boksen, selv om han står der, uden at overfalde trillebør, wrap eller madmor/madfar. Så Sedoj skal være en god dreng, når andre håndtere ham, og sådan er det bare. Hvis der er nogle problemer, skal jeg orienteres. Hvis han f.eks pludselig begynder at bide, eller i det hele taget ikke opfører sig pænt, så skal jeg nok tage mig af opdragelsen i det store hele. Dem, der håndterer ham, har selvfølgelig også lov til at irettesætte ham, men den overordnede opdragelse står jeg selv for. Sedoj går med halsrem, da han bliver noget så skarvet i hovedet i grimen. Men en gang fik han fumlet sig ind i hegnet, og røg selvfølgelig baglæns. Ejeren af stalden fik så fat i ham igen nede på folden, og da Sedoj så skulle igennem leddet, tog han et stort spring, og væltede trækkeren. Herefter fik Sedoj så grimen på igen, og jeg forsøgte så vidt muligt altid at være i stalden, når der skulle trækkes ind. Sedoj bar en nogle uger meget bange for leddet, men er nu helt rolig igen, og så har fået halsremmen på igen, og det hele foregår uden problemer indtil videre. Jeg betaler dem godt nok for at trække Sedoj ind og ud fra folden, men ikke desto mindre skulle alle gerne kunne færdes i stalden i sikkerhed, og bør ikke skulle bekymrer sig om bid, spark eller heste, der stikker af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine heste |
Ratster Zoo |
16-01-2007 15:31 |
|
må IKKE bide, med mindre de føler sig truet.. de skal ide hvis der er nogen der skal "bide" så er det mig, for JEG bestemmer aka jeg er den der skal opdrage på de andre.. Ingen af dem skal løbe afsted med mig på noget tidspunkt.. Og de skal heller ikke stejle (med mindre det er i leg med andre heste ude på folden, så er det okay).. De skal ikke sparke mig, eller andre mennesker.. igen hvis de føler sig truet er det okay, for så handler de ud fra instinkter.. (og ikke bare som opdragelse af mig/andre menensker).. De må heller ikke løbe af sted med mig (eller andre) på ryggen, med mindre jeg giver lov.. Og der er sikkert også andre ting, som kommer helt naturligt 
Ratster Zoo I er velkomne til at komme og besøg mig og hilse på 26 af de 28 dyr jeg PT har. Skriv dog en PB først så i er sikker på jeg er hjemme når i kommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illum.. |
|
|
Nej det har han ikke, de er overdrevne, og nogle problemer opstod pga forkert håndtering. Måske jeg skulle nævne for hende, at hun skulle kontakte min hest omkring dette. Måske skulle hendes egen hest også holde op med at bide andre heste når de går forbi ?? Eller gælder reglerne kun for andre der er opstaldet ?? Jeg er HELT rolig! Jeg synes bare ikke om, at hun omtaler min hest på sådan en måde, bare fordi hun ikke bryder sig om mig ?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen... |
|
|
Det at frustrationerne kommer ind som indlæg, handler måske også om opstalderne, men måske lige så meget om opstaldningsstedet ?? Det jeg mener er, at se sagen fra to sider af, istedet kun fra én ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Min hest står på en heste pension. Han har sine egne meninger om tingene og kan somme tider være lidt besværlig. Han kan godt finde på at prøve at nappe folk når de går forbi. og det får han ganske enkelt et klask og hårde ord for. For han skal IKKE bide hverken mig eller andre mennesker/dyr. Han synes selvfølgelig selv at han skal have mad først når han står i boksen, og kaster sit hoved op og ned, jeg har en gang oplevet at han sparkede på boksdøren med et forben, men da de bliver fodret fra staldgangen(man går ikke indtil dem) er der aldrig problemer, jeg fodre ham efter jeg har redet ved at tage en spand med ind til ham, og der er intet. Når jeg trækker en tur med ham, eller trækker ham hjem fra fold er der ingen problemer, og han går hvor jeg vil have ham. Han er en stor hest, og jeg har ingen problemer i at folk der synes han er står sætter et hingste bid i munden på ham når de skal bave ham på fold. Så længe de ved hvad de gør!! det skal ikke være sådan et de hiver og flår ham i munden. Når han står på stald gangen og jeg strigler ham vil jeg ikke have at andre opdrager på ham, han er min hest og det er derfor mit ansvar at han er opdraget ordentligt. Desuden vil jeg ikke have at der er folk jeg ikke stoler 120% på der 'forsøger' at opdrage ham, for jeg tror bare han bliver forvirret. Jeg synes ikke at en stalddreng/ejeren af stalden skal finde sig i at have med besværelige hest/ ejere at gøre. Hvis ikke ejeren kan se at det er for ejerens og hestens bedste at den har nogle faste græsner for hvad man må og ikke må, så ville jeg sige at ejeren måtte finde et andet sted til sin hest.
Som spookie knalder jeg min hest en hvis han er meget uopdragen. Som gnubbe hovedet op af mig inden trensen er kommet af(der gnubber jeg ham hvor trensen har siddet når den ER kommet af), eller sparker/bidder. Jeg mener at heste skal have respekt for deres mennersker. De må ikke være bange for dem. Der er meget stor forskel. Jeg mener også at mennersker skal have respekt for deres heste. og jeg tror på at hvis både mennesker og dyr er opdraget rigtig er det noget der kan holde resten af livet.
Jeg vil give kirsten ret i det med at folk der har været i heste verdenen i lang tid kan være nogen forbandede bedre viden sataner! Og som kun kender til en-vejs-kommunikation hvis man har en anden mening end dem. Jeg mener at alle har lov og ret til at ha sine egne meninger !!
Jeg håber ikke dette blev for rodet (:
Hilsen Nina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Jeg tilslutter mig dine ord med fuld enighed !! Bedre kunne jeg ikke selv skrive det. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kirsten |
|
|
uanset hvad så skylder man de mennesker der håndterer ens hest at den kan opfører sig ordentligt, og han man en problem hest der er særlig svær, så må man søge hjælp hvis man ikke selv magter det..Jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis nogen kom til skade med en af mine heste. selvfølgelig skal der være plads til heste med specielle behov, men det der nævnes er jo direkte uopdragenhed. Og ja som mange skriver man behøver ikke slå en hest, men det kan desværre være nødvendigt hvis den har fået lov til at kører sit eget show for længe. også behøver vi heller ikke blive mere pyldret, prøv engang og se deres hakkeorden på folden, jeg vil dog vove den påstand at ingen herinde kan slå så hårdt som en hest kan sparke, så et rap bagi tror jeg altså ikke nogen heste er døde af.. Ibund og grund handler det om at være klogest, så længe vanerne ikke sidder fast og det kommer man langt med, dominans øvelser er også et hit.. mvh Katja der har en 4 års trakhener der opfører sig eksemplarisk fordi den ved hvem der bestemmer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt enig. |
|
|
Ja KATJO bedre end dig,kunne jeg ikke selv have beskrevet,hvad JEG mener. Og til Helle N : Jeg har overhoved ikke nævnt nogen bestemt hest og heller ikke din. Der var en del andre heste,som min beskrivelse også kunne passe på. Men jeg vil ikke engang nedlade mig at kommentere dine udtalelser. Jeg kan kun sige at har DU et problem med mig ,så kan du gøre som jeg har skrevet til Christina : Så kom og kig mig i øjnene og fortæl mig,hvad du har på hjertet,i stedet for at være fej og lave en personlig hetz offentligt og her på HN.Ligesom på jeres præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For det første |
|
|
bliver sagen for os andre kun generel. Vi kender i sagens natur, hverken dig eller din hest, men det gør du så, siden du genkender beskrivelsen. Da der ikke er noget navns nævnelse, er det jo kun dig der føler dig truffet. Dernæst kunne det jo også være at det beskrevne, går over flere heste. Man behøver jo ikke at beskrive kun een hest komplet. Principielt er her tale om, hvad der kan forventes af folk, der har en hest opstaldet. Der har i det jeg har læst ikke været lagt op til at der skulle løses personlige tvistigheder. MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
sophiechris |
16-01-2007 21:03 |
|
Graven! enig med dig i at hestene skal kunne de mest gængse ting,- og de skal selvfølgelig ikke være til daglig fare for dig. ellers må du jo melde fra, og lade ejeren løse problemet, eller så må ejeren selv lukke ud, eller måske endda flytte hesten. Men jeg spørger mig selv hvorfor du har folk stående, som åbenbart har så anderledes holdninger end dig. Kender de ikke til dine holdninger inden de kommer? ligger problemet i at folk har forkerte forventninger? Det må da også give en kedelig stemning i stalden, hvis du har meget utilfredse folk stående. Så er alle måske bedre tjent, hvis de finder et andet opstaldningssted. Dér hvor jeg står, er det meget naturligt, at ejeren bliver bedt om at træne hesten/løse problemet hvis hesten er til fare/gene for andre. Det er ikke "udlejers" opgave. jeg forventer til gengæld heller ikke at andre prøver at opdrage/træne på min hest uden mit vidende,- men ville selvfølgelig være interesseret i at min udlejer vil samarbejde med mig i træningen af fx at gå pænt, så det blev gjort på ens måde af alle. men ja, hvis hesten pludselig bliver farlig, må man jo tackle situationen som man nu kan i dét øjeblik. At trække hesten ind til dyrlæge og smed må man da også som heste-ejer selv løse,- ellers må man da have lavet en aftale inden man valgte stedet, hvis man er afhængig af andres hjælp til dette. Alternativt må man betale sig fra det hvis det er muligt. Jeg har da ikke personligt opfattelsen af at jeg som lejer giver min udlejer grå hår i hovedet,- men jeg kan da udmærket godt forstå at det kan være svært at gøre alle nogenlunde tilfredse. og fred være med det!
Sophiec HUSK!!! hesten er et levende dyr,- ikke blot en ridemaskine!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesteopdragelse |
Sys |
16-01-2007 21:07 |
|
Jeg synes også Graven omtaler dette problem GENERELT og overhovedet ikke mønter det på en speciel hest - OK - så er det på plads - for mit vedkommende. Altså - generelt - kan jeg godt forstå, at staldudlejere ikke kan acceptere heste, der er umulige at omgåes. Og umulige er i mine øjne heste, der ikke kan trækkes med, som bider, sparker eller virker truende i deres adfærd. Det må i sidste ende være hesteejerens problem - og ansvar at rette det op. Hvis det er en daglig forekommende adfærd. Og så kan der være mange nuancer indenfor dette felt. Hvis f.eks. en hest er idømt sygefold med minus ridning - som min daværende, syge og nu aflivede vallak - der skulle gå på en megalille fold og ellers ikke rides - jamen, så kan krikken jo blive ret så "umulig". Er det til gengæld et opdragelsesproblem, kan det ikke være opstalders opgave at opdrage hesten - det er i bund og grund ejerens. Hos os er der en regel om, at hvis hesten bliver for umulig, - ja så trækkes den ikke på fold, hvis den er til fare for personalet. Der skal meget til, men det er set. Og dette indlæg er ment som en generel kommentar til det oprindelige indlæg. Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asjhakjhdakjs |
Anna-s |
16-01-2007 21:54 |
|
Jeg er så opstalder og mener 110% at hestene bare har at opføre sig ordentligt! De skal ikke panikke over børn, hunde, katte, larmende ting osv. osv. og tro mig jeg har nok kendt over 40 heste rimlig godt i deres staldopdragelse. Måske har de været "dumme" når de kom, men ved ganske alm. omgang er de blevet ordentlige i hovedet efter kort tid. En pæn del af dem har været løbstravere - de er IKKE de letteste i knolden! Der hvor Flicka er opstaldet er vi alle enige om at bider/sparker en hest når der er mennesker i nærheden (bliver trukket med eks.) så er der ingen kære mor andet end at smække den sådan en at det kan mærkes, men ikke i hovedet. Hvis de løber får de turen en gang til og hvis ejer selv er der mange ture (til de går odentligt- jeg gik en dag ½ time med Flicka inden dette lykkes). Man skal IKKE tage special hensyn til dumme heste - det bliver de dummere af. Min hoppe stejlede i starten da jeg lige havde købt hende hvis hun ikke kom først på fold. Hun stejlede kort sagt hver gang hun ikke fik sin vilje. Efter sommergræsningen var der en enkelt episode igen. Jeg beder simpelt hen dem der ejer opstaldningsstedet om at tage hende sidst ud - med denne procedure gik der lige præcis 1 uge fra jeg fik hende til hun ikke stejlede mere når de skulle på fold. Hun har også løbet folk ned, hvilket jeg på fold har sat en stopper for vha. HMS - det personlige rum, lidt MR agtigt. Når der er mad i farevandet har hun også løbet folk ned, men heldigvis har de smidt hende tilbage på fold igen. Vi fortæller oftest hinanden hvad de kære heste har lavet så man kan tage hånd om problemerne. Min hest lyder som en problemhest for en hver udlejer og var det måske også da jeg købte hende: Stejlede når hun ikke fik sin vilje, løb fra dig når hun ikke fik sin vilje, konstant opmærksom på om du havde godbidder osv. osv. I dag kan hun stå alene i stalden mens de andre drøner rundt ude på folden og hun bliver striglet. Hun kan rimligt gåes tur med (så rimligt som en 2½ års kan hvor der kun gåes ture ca. 1 gang om ugen). Hun kan lukkes sidst ud og løber ikke længere folk ned. Dette er opnået gennem en blandning af stædighed, gentagelse til hun stoppede unoden og kontant afregning. Hun har en personlighed der kan tåle et rap i modsætning til min venindes - der er det mere end rigeligt med et ryk i grimen - men sådan er vi mennesker jo også forskellige. Flicka kan IKKE tåle godbidder. Hun slår helt fra og bliver udelukkende fokuseret på at få flere. Derfor bruger jeg leg, frihed og gnubben som beløning når jeg arbejder med hende (og en sjælden gang græsning). Hilsen Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar ! Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest, vil altid kun være et menneske. Stanislaw Jerzy Lec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har.. |
fru-schwerin |
16-01-2007 22:40 |
|
min hest opstaldet. Han er jordens sødeste i stald og på fold...nem at trække ind og ud..bider eller sparker aldrig..hverken efter heste eller mennesker...MEN... Han spasser fuldstændig ud om morgenen hvis ikke han er blandt de første der kommer ud... Af samme grund har vi valgt udlukningsordningen fra, så jeg er oppe hver morgen (tidligt) for at lukke ham og Johans hest ud. Lige så snart jeg åbner døren til boksen falder han til ro..helt ro...men det kan se voldsomt ud indtil da...og netop for at undgå problemer med den daglige leder og hvem der ellers hjælper i stalden, lukker jeg selv ud. Der er ingen der skal være nervøs ved at gå ind til min hest...og jeg kunne da aldrig finde på at brokke mig/skælde ud over det er sådan. Hestens opdragelse er som ejer mit ansvar...og han skal sgi te sig ordenligt... ps...hvis der iøvrigt er nogle gode råd mht til hans opførsel om morgenen høre jeg dem gerne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hi hi hi... |
|
|
Det er det samme som med børnene... Lad pædagogerne opdrage dem... GGG Jeg synes da at vores heste er ganske rolige og fornuftige, og der er ingen der bider eller sparker eller ellers opfører sig uhensigtsmæssigt... Der kan selvfølgelig være stress-situationer, hvor deres opførsel falder ud over det normale, men sker det, så lader vi som regel hesten være i fred (Eks. hvis den mod al forventning, skulle komme til at stå alene inde)... Hvis vi giver os til at skabe os, så gør vi jo bare ondt værre... Nu har vi så ikke lige nogen opstaldet, så vi har ikke et problem med, at folk opfatter os som nogle onde hestemennesker, der bare ikke kan snuppe en hest der er uopdragen... Men jeg ville da alligevel ALDRIG finde mig i, at en hest i min stald ikke opførte sig ordentligt... Hvad enten det er min egen eller en andens... Og man bliver jo ligesom nødt til at tage hånd om problemet, når man står i situationen... Det er jo ikke så skide nemt at forklare ejeren af hesten, at hyppe-nylle bed mig i morges... Gider du lige at tage en snak med den om det? For den slags opførsel accepterer vi altså ikke her...
Zamangah Vi kører brudeparret i hestevogn. Svend 4 ever Søger dressursadel, 17", mellem bom, lange gjordstropper..... Til SU-venlig pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere kommentarer |
|
|
Jeg er da glad for at det er den generelle holdning at ens hest skal opfører sig ordentligt. Og jeg er også total enig i,at det er hesteejernes ansvar,at opdrage på deres egne heste . Og det er da rigtigt nok at opstaldingsstedet skal oplyse om dets holdninger,så folk kan tage stilling til,om de ønsker at stå der eller ej. Men er der egentlig ikke nogenlunde de samme holdninger på de fleste steder. Den der med at så burde man ikke have opstaldere,bare fordi man giver udtryk for at nogle heste er træls,den holder altså bare ikke. Jeg synes da tit,at jeg tager en snak med de hesteejere,hvis heste kan have nogle uheldige sider. Og som regel ændrer hestene sig ,når der bliver gjort noget ved de evt problemer. Og nogle af dem skal egentlig bare have tid og faste regler. Men ofte er det ejerens holdning,der afspejles i hesten og ikke hesten selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de specielle behov |
|
|
skal selvfølgelig tilgodeses, min den gamle kan ikke trækkes ud på fold og har aldrig kunne det, han har haft en skidt opvækst og er blevet banket/mishandlet inden jeg fik ham. Da jeg flyttede han fortalte jeg alle at han var sådan og sådan og at lige i hans tilfælde hjalp det ikke at slå. tilgengæld skal man bare åbne hans boks og lade ham gå ud, så går han lige så fint hele vejen.' Tilgengæld har vi en anden hest stående, der til dens undskyldning skal siges har stået meget inde. men at lukke den ud er direkte livsfarligt, jeg har så derfor taget en snak med hestens ejer (efter at være blevet sparket 2 gange) men da hun for det første er en lille myr og for det andet ikke har mulighed for selv at lukke den ud, ja så sagde jeg til hende at når jeg lukkede ham ud åbnede jeg bare boksen også var det altså på eget ansvar om den faldt fordi den styrter ud. To gange er den styrtet mens jeg er har gået ved siden af og prøvede at holde den, og det gider jeg ærligtalt ikke lægge liv og lemmer til, det kan godt være det lyder hårdt, men hvis jeg skal slås til plukfisk skal det altså ikke være af andre folks uopdragne krikker.. så husk lige derude, hellere hesten end jer selv, for hvem takker jer når i sidder lammet i en kørestol.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdragelse |
|
|
Jeg har min opstaldet på et stort sted med over 100 heste. Og hun skal selvfølgelig opføre sig således at de der håndtere hende ikke er i fare for at blive løbet ned, sparket eller bidt. Jeg er også en af de "hårde" der, hvis det en sjælden gang sker at hun bider, ikke er bleg for at lange hende en syngende lussing. På de tre år jeg har haft hende, har hun måske bidt 4 gange. Bidning toleres ikke! Og jeg har ikke noget imod at andre opdrager på hende, såfremt hun ikke opfører sig ordenligt. Men den dag en af ungerne ude på stedet stak hende en på hovedet, blot fordi hun nysgerrigt stak hovedet ud over boksdøren (hun bider ikke hverken heste eller mennesker der går forbi), der så jeg altså rødt... Hendes genbo er en pestilens at stå i stald med, da den bider de andre heste når de trækkes forbi dens boks og jeg har da mere en een gang skældt den ud. Ejeren siger bare at den jo "bare gerne vil vise de andre hvem der bestemmer" og irettesætter den ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine egne |
|
|
Ja der er da ogaå en af mine egne,der kan være en satan til at være dominerende,ved at prøve at bide de heste der går forbi. Og det bliver bare IKKE tolereret af mig .Så han bliver skældt ud ligesom,hvis han havde været en opstalderhest. Ja ingen hest er perfekt og HELLER IKKE mine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaa... |
krasmussen |
17-01-2007 13:03 |
|
Nå, nu kom jeg tilbage til computeren. Når jeg læser stort set alle de indlæg, der er kommet til, siden jeg sidst var på, får de mig til at tænke: "Gad vide, hvad alle I skråsikre kvinder vil gøre, den dag I står over for en hest, I ikke kan få til at makke ret?" Og det kan sagtens ske, selv om I ikke tror det. - Hvis det er en anden persons hest, vil I selvfølgelig sige, at det er ejeren, der er et kvaj (eller lignende) - Hvis det er jeres egen hest, er det formentlig hesten, der er et kvaj (eller lignende) - Måske vil I tilskrive problemet andre personers utidige indblanding, en usandfærdig sælger, forkert fodring (som I selvfølgelig ikke har noget med at gøre), tidligere tiders mishandling osv. osv. Kan I da for pokker ikke finde det i jeres hårde, hårde hjerter at prøve at forstå, at forsøge at sætte jer i mindre kompetente menneskers sted og gøre som Marianne - forsøge at hjælpe - i stedet for at hakke. Heldigvis er der mennesker som Marianne, der holder liv i min tro på, at selv i hesteverdenen findes der "pæne" mennesker. Læser man denne tråd, er de desværre bare sjældne. MVH Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hakshkas |
Anna-s |
17-01-2007 15:25 |
|
Jeg vil nu mene jeg er et pænt menneske. Ingen heste kan opdrages ens for alle har forskellig personlighed. Nogle (min eks. og mig selv!) er så stædige at en kamp er umulig. Vi bliver nødt til at være enige om tingene. Jeg skal ikke slå hende unødigt og hun skal holde tænder og hove for sig selv. Er den længere? Andre heste kunne jeg ikke drømme om at stikke en fordi jeg ved et enkelt træk i grimen er mere end rigeligt. Man lærer hele livet og jeg behandler da heller ikke heste som jeg gjorde for bare 1 mdr. siden. Når jeg støder ind i et problem hvad er så mere nærliggende end at undersøge det? Andre mennesker kender måske dele af svaret, men spørg hestene de kan fortælle det hele. Jeg tror ikke den dag kommer hvor jeg "ikke kan få en hest til at makke ret" for det beder jeg den ikke om. Jeg behandler den pænt og forventer at den behandler mig pænt, hvis det er en jeg dagligt har i hænder lærer den at acceptere mine krav for at vi begge har det bedst. Gør Flicka noget forkert er jeg fejlen. Ingen undskyldninger der - jeg har haft i nærheden af 30 AHA-oplevelser på et år gennem hende omkring min egen personlighed så vi er begge blevet lettere at omgåes. Ikke alle mennesker gør som mig (man er jo alle individuelle). Nogle gange ryster jeg på hovedet af folk og spørger dem hvorfor de gør som de gør. Hvis de gider høre kan man jo udveksle erfaringer. Andre mennesker spørger om råd og dem svarer man da, men ingen er ufejlbarlige så jeg lærer også hele tiden. Hvad angår heste med specielle vaner så kan det accepteres hvis de har været mishandlet for det sidder dybt i dem, men ingen skal bede mig om at acceptere heste som uden nogen grund er totalt ustyrlige når de skal på fold el. lign. Igen fordi jeg ønsker at behandle dem fair, men løber de mig ned så er det dem som ikke acceptere mig og så er der ingen kære mor andet end at de må lærer mine grænser for god opførsel at kende. Og nej her tænkes IKKE på at de skal blive bange, men på at de skal acceptere mig ligesom jeg accepterer dem. En hest som sparker/bider efter en uden nogen grund accepterer ganske enkelt ikke en og vil ALDRIG komme til det, hvis ikke man fortæller den om ens grænser. Måden dette gøres på er forskellig, men et er klart det skal gøres af den person handlinger går ud over og med det samme. At jeg så vælger at stikke hesten en hvis den netop bider/sparker er bare den måde som jeg gør det på, hvad andre gør er deres valg og jeg vil gerne lære, men lige hvad angår spark/bid så står det øverst på min liste over ulydigheder og straffes konsekvent. Hilsen Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar ! Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest, vil altid kun være et menneske. Stanislaw Jerzy Lec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den får en kugle gør den |
Illum |
17-01-2007 15:37 |
|
Hvis jeg ikke kan knække koden og nå ind til en hest. Jeg vil gå rigtig langt, jeg er gået rigtig langt. Ville bruge rigtig meget tid og har brugt rigtig meget tid. Og måske derfor ved jeg også at rigtig mange heste er bare fejl passet/håndteret i den daglige omgang med deres ejer. En hest er IKKE som udgangs punkt et pussenusse dyr. Den vil med lethed kunne tage livet af sin ejer og det bør man måske huske... Og derfor tage imod råd, fra dem der har haft med mange og meget forskellige heste at gøre. Også råd der gives uden at man har bedt om dem. Forudsat de er givet i en venlig tone.
Anti Candyfloss clanen, findes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| krasmussen |
|
|
Uha - tak skal du have, jeg bliver helt flov  Men jeg har tænkt de samme tanker som dig Kan I da for pokker ikke finde det i jeres hårde, hårde hjerter at prøve at forstå, at forsøge at sætte jer i mindre kompetente menneskers sted  Mvh Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og kan du måske forstå |
Illum |
17-01-2007 15:50 |
|
At det at du/I udtaler jer om at andres hjerte som værene hårde, måske ikke er den vinkel du/I kommer længst ved/med ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
Jamen Illum, jeg skal skam ingen steder. Og ja jeg syntes faktisk at det er rystene at læse denne tråd. Jeg har nu i 10 år udlejet bokse, og jeg har kun 1 gang måtte be en om at flytte. Jeg vil da til enhver tid hjælpe mine opstalder med at håndtere deres heste, hvis det er nødvendigt eller finde en der har kompetance til det. Men jeg vil aldrig gøre mig til bedre viden end andre, for som sagt så er der ikke kun min måde at holde hest. Mvh Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk jeg kan slet ikke |
Illum |
17-01-2007 16:51 |
|
Se at det at heste kan holde på forskellige måder som noget der kommer op her... Vi tale om hvorvidt det er rimeligt at en hest kan/skal/bør opføre sig så den ikke er til fare for andre levende væsner, mennesker som dyr. Og det kan da ikke være så svært at forstå at møver , losser, bider eller truer en hest så er det ikke fordi pussenusse har en dårlig dag eller vil vise hvem der bestemmer. Så er der tit noget der bør tages hånd om. For i stalden er der kun en der bestemmer og det er den der skal udsættes for den slags kramper. Og det bør opstalder nok lige tænke over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gensidigt hensyn til særheder |
|
|
Jeg havde engang en hest der bed efter alle den ikke kendte. Så står man dér som heste-ejer og kommer i et rigtigt dårligt lys, fordi ens hest er sådan en ond irriterende satan. Hun var sød som dagen er lang overfor mig og overfor ham der indimellem passede hende, altså overfor dem hun kendte. Det er jo lidt svært, man er som ejer jo ikke enevældigt rådende over hvordan hesten skal opføre sig. Nogen heste er jo af den ene eller anden årsag blevet vanskelige i stalden, og jeg synes da det er meget god opførsel, at man som "ikke-ejer" af sådan en hest, bærer over med den så godt man nu kan, og lige undlader at stikke den en på hovedet hver gang man går forbi og den ser truende ud - for det gør det jo netop bare værre. Men det er klart at fx. sådan en hest der sætter tænderne i en forbipasserende hest, kan man blive nødt til at forsvare sig imod. Det nytter jo ikke at den hest der skal forbi får et ordentligt hak som den er helt uskyldig i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| krasmussen hørt |
sisse nørregaard |
17-01-2007 17:20 |
|
sidder os og tænker ,kloge hoveder , der er ik plads til andres heste vis de laver lidt ballade ,  latterligt at høre på ,der er nok en grund til at de regere som de gør .har ellers tit set indlæg vor de fleste af jer er imod aflivning ,og mishandling ,mange af disse heste er nok taklet forkert ,og så må man søge hjælp som mig selv ,men det bliver ik hos nogle af jer ,elskelige hesteejer,
nille bulldog medlem af foreningen for pyllerede hestemødre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvem er hvem og hvad er hvad |
|
|
Ja nu ved jeg ikke lige hvem,der her betegnes som inkompetente eller,hvordan man deffinerer det. Jeg kan kun sige,at for MIT vedkommende har Illum ret i,at DET denne tråd handler om er,hvilken opførsel,der ligesom er rimelig,at man kan forlange af en opstaldet hest. Og jeg kan jo kun svare for mig selv,når jeg siger,at SELVFØLGELIG slår jeg ikke hestene og især ikke andres,MEN jeg finder mig IKKE i uopdragede heste,der enten trumler mig ned,truer mig,bider,sparker,ikke er til at trække med eller andet.Og handler det om,at forsvare mig selv,så JA så kan jeg godt slå. Og som Marianne er inde på,så er det klogt at se på,om man som staldudlejer i samråd med ejeren kan finde ud af´,at gøre forholdene bedre/anderledes for hesten,så den evt ikke har den adfærd.Og også kan hjælpe ejeren til at få gjort hestens opførsel anderledes ved evt hjælp udefra/gode råd/tid /træning osv. Som andre er inde på er der jo mange ting,der gør at heste reagerer,som de gør.Og i min verden vil jeg gerne forstå dyrene.Men nu er det jo sådan at vi igennem årtusinder har gjort hestene tamme og til brugsdyr.De lever ikke længere vilde (eller kun få gør).Og det kan give/giver en del problemer,når flokke bliver blandet,når de ikke har så meget plads , når de ikke går frit,når vi bestemmer,hvad de skal spise osv osv. Men nu ER de altså tamdyr med et snert af vilde og uanset hvor meget vi prøver,så er VI altså IKKE heste og vi kan ALDRIG komme til at tale total hestesprog. Så ja vi må jo bare gøre det så godt vi kan og passe dem så værdigt vi kan. Andet er der jo ikke at sige til det. Men derfor synes jeg nu alligevel,at de skal være til at have med at gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læs McLean |
|
|
Jeg kan kun sige, læs McLean bogen og lær hvordan man træner en hest - eller opdrager på den, hvad du nu vil vælge at kalde det. Så slipper man for at banke løs på egne og opstaldernes heste - når de ikke lige gør, som man ønsker det. Fortæl herpå dine opstalderne hvilken adfærd du ønsker deres heste har og hjælp dem med at nå frem til denne adfærd gennem træning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man har en besværlig hest... |
|
|
der er til fare for udlejeren, så må man jo selv tage fat, der hvor problemerne er. Selvfølgelig vil jeg da vove den påstand, at de fleste udlejere, også gerne ligger boks til heste med mystiske idéer, men man bør ikke som ejer overgive den generelle opdragelse til udlejer, smed, dyrlæge, træner eller nogle andre end sig selv, medmindre man så accepterer måden de træner hesten på uanset hvordan de gør. Hvis hesten er besværlig at trække til og fra fold, og er til fare sig og sine omgivelser, så må man som ejer selv træde til, og gøre det. Først når hesten er stabil, kan man overlade arbejdet til andre. Går hesten til angreb, når der fodres, så må man jo gøre det sådan, at hesten kan fodres af andre uden den person kommer til skade, eller selv være der i fodringstiden. Ganske enkelt skal man ikke sende sorteper videre medmindre man er i stand til at acceptere, hvordan sorteper bliver behandlet, og så let kan det siges. Derfor stod jeg der netop også ved indlukningstid, da Sedoj havde et problem med leddet. Og jeg blev ved med at være der, indtil han ikke var bange for leddet længere. Jeg stod der også, da udlejer igen begyndte at tage over, for et er jo, at han havde tilliden til mig - det er jo ikke ensbetydende med, at han også stolede på, at andre ikke lod ham gå i leddet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enige.. |
|
|
Mange af os er langt hen af vejen enige kan jeg læse, problemet er at vi misforstår det skrevne sprog lidt. Jeg vil ALDRIG sætte mit liv på spil eller mine børn, pga. en hest der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, men jeg vil som sagt finde en måde at løse det på. Illum - tænk jeg kan godt se at det hører til her, for vi sidder jo alle bag vores små skærme og syntes at vi har lige den helt rigtige måde at gøre tingene på - dig selv incl. Så derfor er det da oplagt. graven - Så ja vi må jo bare gøre det så godt vi kan og passe dem så værdigt vi kan. Andet er der jo ikke at sige til det.
Men derfor synes jeg nu alligevel,at de skal være til at have med at gøre  Det er det jeg skriver vi er jo enige. Jeg blev lidt forskrækket i starten af debatten, hvor jeg syntes at den lidt hårde tone var lagt an - måske jeg tager fejl, men i mange af de første svar, står der lidt imellem linierne at det er ok at slå en der hænger ud over boksen, og som måske ikke er helt sød hvergang, og det er det jeg stritter imod. - det står ikke direkte så måske det bare er mig der misforstår det skrevne, men jeg er så vist ikke den eneste. God aften til alle Mvh Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Format eller ikke format... |
krasmussen |
18-01-2007 13:01 |
|
Som boxudlejer kan man vel sådan set forlange den opførsel af en opstaldet hest, som man har lyst til. Det er for mig ikke det, sagen drejer sig om. For mig handler det om, hvordan man tackler situationen i forhold til hest og ikke mindst ejer, når man står med den uvorne hest og skal forsøge at finde en løsning på problemerne. Jeg tror de uvorne heste findes hos to slags hestemennesker: De, der holder af dyrene, men som ikke er dygtige nok eller har autoritet nok til at opdrage dem korrekt (og her hører jeg sandt at sige selv til). Og så de virkelig, virkelig professionelle (og her mener jeg ikke mesterskabsvindere og lignende), men nærmere den type hestemennesker, der næsten er heste selv. Måske findes der 100 af den slags verden over - men nu gætter jeg, selvfølgelig. Og det skal siges, at jeg primært kender typen fra bøger. Tror kun, jeg er stødt på en enkelt person her i Danmark, som jeg vil placere i den kategori. Den første kategori er ikke særlig interessant, men den anden er meget interessant, for den lange snor, disse mennesker er i stand til at give deres heste bunder i total overlegenhed i forhold til hesten. Når man er så overlegen, tager man sig ikke af, om den napper lidt, går foran eller bagved, når man trækker den, eller på anden måde er "uvorn". For man kan jo altid stoppe denne adfærd, hvis man synes, det bliver for meget. Jeg mindes et eksempel, jeg læste i en bog af Mark Rashid (som jeg også mener hører hjemme i kategorien "de virkelig, virkelig professionelle). Han startede som leder et nyt sted og blev der præsenteret for en hoppe, som ikke ville stå bundet ved en tøjrbom. Den sprang kategorisk både grime og tov, hvis man forsøgte. Hans medarbejdere vendte sig mod ham i forventning om en mirakelløsning, og blev lidt lange i mulen, da det eneste, han kunne finde på, var at man lod være at binde hesten. Bare at lade den stå løs. Det kunne åbenbart godt lade sig gøre, og ifølge bogen, gik der ikke så lang tid, før en ny medarbejder, som ikke kendte til problemet, kom til at binde hesten, og så var det pludselig ikke et problem for den at stå bundet mere. Helt ærligt, hvor mange af jer ville ikke have gjort et mægtigt problem ud af en sådan uvane? Med venlig hilsen Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en kommentar... |
|
|
ØHHH...jeg vil gerne spørge ligesom Metrik - hvorfor har du hestepension - når det det rædselsfuldt, ikke giver overskud og der er fyldt med uopdragne heste ??? Da jeg kom hos dig Karina - var der kun 1 uopdragen hest i stalden, og det var din egen - og tager jeg ikke fejl står han endnu midt i stalden, så han kan bide alle andre der går forbi. Start med at opdrag din egen inden du brokker dig over andres. Til alle os/opstaldere som kender dig udover "Graven" her inde fra - har vist ingen sympati for dig...behøver jeg uddybe det nærmere...
Med venlig hilsen Maria Sund kost til private - www.KostSpiralen.dk SUPER smart dressurføl sælges eft. Michellino/Racot Kawango - se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej du behøver IKKE uddybe |
Illum |
18-01-2007 18:38 |
|
Du kan tage og skrive en privat besked hvis du vil svine nogen til. Det er mest fair og du ved jo godt at tråden vil blive lukket hvis det udvikler sig til "råben og skrigen" og personlig hetz. Og hvorfor folk bliver ved med at tage pensionære ind, de er vel optimister og håber på den rette støbning når der kommer nye ind. Nu går jeg ud fra at den omtalte opstalder selv håndtere sin hest, og så er det jo ikke jeres problem. Og da slet ikke dit for du er vel flyttet ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illum.. |
|
|
Den omtalte hest er blevet flyttet, hvor han bliver håndteret korrekt og ingen unoder har mere. Ergo er han kommet ud i et bedre miljø, hvor han trives bedre, samt der kan tages hensyn til ham på den måde, som han bedst fungere med i dagligdagen. Så længere er den ikke. Hesten blev ikke flyttet pga. opførsel eller andet, men fordi jeg havde brugt for ridehal og det havde det forhenværende sted ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puuha sikke en lang tråd... |
|
|
for at starte med det første om hvordan en hest bør opføre sig. Jeg har nogne meget få men meget klare regler for mine heste ( og andre dyr for den sags skyld) 1) ingen farlig opførsel for mennesker ( det vil sige sparken, biden, stejlen og i den stil) 2) god opdragelse ( det vil sige stå pænt på staldgangen, lad være med at sparke på bokslågen også ved spise tid, går pænt i tov uden at trække eller mase, tempo bestemmer jeg) inden for de få regler må mine heste faktisk udfolde sig, men reglerne er en hver dag og bliver konseknet overholdt, da jeg nægter at stå med 600 kg dræber dyr ( har jeg prøvet med en hingst) til gengæld gør ejg alt for at hjælpe mine heste med at være gode heste. Det vil sige , ens håndtering dagligt, jeg lærer dem fra de komemr i mine hænder hvordan reglerne er. Feks fodrer jeg ikke mine heste med guffere på staldgangen da de så begynder at skrabe og tigge, ergo skaber ejg et problem som jeg jo må irettesætte dem for, ikke helt fair. Deres job er at være flinke og velopdragne, mit job er at gøre det let for dem at være flinke og velopdragne heste. Skulle en af mine heste finde på den uhørlighed at bide mig, her snakker vi om at ville bide/angreb på ig ville den få et los uden lige. dette er 7-9-13 aldrig sket med mine egne heste i de 29 år jeg har haft hest. med andres heste jo men efter min mening fordi de ikke var opdragede. Jeg har været ud for at blive bidt af en af mine egne heste uden at irettesætte den, den bed efter den jeg stod med, og jeg siger jer den fløg tilbage da jeg skreg av, og den gjorde det aldrig siden og var meget forsigtig i laang tid efter, den vidste den havde lavet en fejl, men der havde det ikke nyttet at slå den efter min mening, og det skete aldrig igen på de 3 år jeg havde den. Der er ikke andre der nogen sinde skulle slå mine heste, men jeg sørger så også for at ha heste der ikke er behov for at slå. og det er jo også op til mig som hesteeger at ha min hest et sted der lever op til mine forventninger og at mine heste lever op til staldudlejers forventninger, for ellers går det kun ud over hesten og det er synd. håber i forstår hvad jeg mener..
Hilsen Christina American Quarter Horses for life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov glemte lige |
|
|
man må jo så som lejer besøge den stald man overvejer at flytte til, evt under fodring og ind/udlukning og gøre op med sig selv om de metoder der bruges på det pågldende sted er samme metoder som man selv benytter. Kommunikation og ærlighed, både over for sig selv og for udlejer, må være den bedste metode for at finde det bedste sted for ens hest og sig selv..
Hilsen Christina American Quarter Horses for life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|