Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

HHX strejke! Hvem?
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 10:42

Vil lige høre, om der er andre HHX klasser på landets handelsskoler som strejker onsdag d. 17 januar ?

Bertel Haarder har jo afslaget flere penge til HHX uddannelsen...

Mette

Hvad der ikke dræber dig,
gør dig kun stærkere...

*Sidepul og westernsadel sælges*

0
0
Svar på denne tråd

Inflation
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 10:48

Der er efterhånden ikke ved at gå lidt inflation i alle disse latterlige Bertel Haarder strejker?

Sune

0
0
Svar på denne tråd

bliv' voksen
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 10:51

nu har jeg både en alm. matematiske studenter eksamen fra gymnasiet og hhx, og må sige at det ikke er hhx der mangler penge.. mit indtryk var at handelsskolerne har meget flere penge end gymnasierne... her tænker jeg på bøger, lokaler og studieturer...

bliv' dog voksen... og lad vær at piv... pengene skal jo fordeles og måske er der nogen der trængere mere end jer hhx...

Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf :-)

...................................

West highland white terrier...

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 10:56

Nu er det jo ikke Bertel Haarder som ikke lærer noget de dage i strejker. Så lærer i ikke snart at det bare er ris til egen røv, og at i får det mere travlt de øvrige dage?

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 11:00

Det eneste jeg ville høre er, om hvilke skoler som evt. strejker. Jeg bad ikke om at få et spark i r*ven, vel ???

Mette

Hvad der ikke dræber dig,
gør dig kun stærkere...

*Sidepul og westernsadel sælges*

0
0
Svar på denne tråd

ikke dig
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 11:03

min svar var bestemt IKKE til dig... men til HHX generalt...

Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf :-)

...................................

West highland white terrier...

0
0
Svar på denne tråd

sæt jer
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 12:14

Sæt jer ind i tingene inden I kommer med masser af udtalelser omkring "latterlige strejker"!

MVH

Trine

0
0
Svar på denne tråd

TrineH
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 12:57

TrineH det samme kunne vi jo netop sige om jer? At i skulle prøve at se længere frem end blot jeres egen næsetip, og sætte jer ind i hvordan verden rundt om jer fungerer.

0
0
Svar på denne tråd

facts!!
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 13:10

Som det er nu, så har Handelsskolerne de sidste ca. 10 år, hvert år fået skåret ned i tilskuddet fra det offentlige. Taxameteret hedder på HHX 52.000 for en fuldtidselev. På STX hedder taxameteret 74.000 + de ekstra penge, de fik ud af deres strejke. Desuden har amterne løbende dækket en del af de ekstra udgifter nogle gymnasier har haft - en mulighed handelsskolerne ikke har haft som selvejende statsinstittutioner.

Som ansat kræves de samme uddannelsesmæssige kompetencer - fagene ender for eleverne på samme niveau (A og nogle enkelte B), og det til trods, så er forberedelsesfaktoren væsentlig højere på STX.

Det der er dilemmaet nu, er at Bertel Haarder i forbindelse med at handelsskolerne henvendte sig samlet da gymnasierne strejkede, LOVEDE en SAMMENLIGNING af de to uddannelse (samt HF), for at se, om det kan passe at der skal være så stor forskel. Dette har han nu besluttet IKKE at gøre. Dog har han lovet en undersøgelse af HHX - men den kan jo absolut ikke bruges til noget.

Endvidere sidder der i rigtig mange HHX klasser landet over som minimum 30 elever - dette var noget af det, gymnasierne ville undgå, hvorfor de strejkede.

Desuden vil jeg lige nævne, at jeg som tillidsmands-suppleant for DJØF, netop på en handelsskole, nok er væsentlig mere inde i HVORFOR, der er tale om en strejke - noget, der dog ikke er under opsejling her. Dog er der blevet sendt breve til den gode Bertel som følge af faglige møder.

MVH
Trine

Super dejlige 2 års hoppeplage efter A'Khan Z og Sam Sam samt 3 års hoppeplag efter Aston sælges

0
0
Svar på denne tråd

hvad skulle
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 13:28

Trine

Så svar mig lige på hvad dælen det skulle hjælpe at de studerende strejker?? udover at de får en fridag!

0
0
Svar på denne tråd

det er...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 13:38

det er jo det!!! De får en fridag - kommer bagud i pensum - og ellers får de ikke umiddelbart noget særligt ud af det.

Men som de også har set ud fra, hvad STX fik ud af at deres elever strejkede, ja, så er det nok derfor. Men hovedsagligt for at få fri. ;-)

Og så er det ca. den eneste måde der er for en strejke - altså at eleverne blokerer skolerne, eftersom det ellers ville være en lovstridig arbejdsnedlæggelse fra lærerkollegiets side.

MVH
Trine

Super dejlige 2 års hoppeplage efter A'Khan Z og Sam Sam samt 3 års hoppeplag efter Aston sælges

0
0
Svar på denne tråd

Derfor skal vi strejke
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 14:55

Jeg går på Vejen Handelsskole, og det er "os" som prøver at tage initiativ til en strejke som forhåbenlig kunne starte her på onsdag.

Der er nogle forhandlinger igang hvor man vil lave en analyse af handelsskolen (HHX) det bliver dog svært at sammenligne de to uddannelser, når der ikke bliver lavet en ananlyse af gymnasiet samtidig med!

Som det ser ud nu, så får gymnasiet ca 7000kr mere pr elev netto (udgifter til faglokaler er trukket fra)

Oveni det, har vi netop fået af vide af LH (Landsammenslutningen for handelsskoleelver) at der i finansministeriet er blevet lavet en regnefejl, hvilket gør at gymnasiet får yderligere 74 mio.kr.

Man har fra ministeriets side valgt at lade gymnasiet får disse penge, selvom der er tale om en regnefejl - udtalelsen var at man var bange for reaktionen hvis man tog pengene tilbage.

Så i stedet for at gøre uligheden mindre, er den nu blevet større.

Vi som går på HHX mener det er uretfærdig at der er flere ressoucer til at uddanne en STX elev end der er til en HHX elev.

Uddannelserne er efter den nye reform næsten ens og de er begge blevet selvejende instutitioner, så der burde ikke være forskel på uddannelserne rent økonomisk.

Vi har på Vejen Handelsskole prøvet om vi ikke kan sætte en strejke igang, men vi har desværre ikke fået særlig meget positiv respons tilbage fra de andre skoler - der er ingen som tør tage initiativet.

Vi vil gerne strejke nu for at ligge pres på de forhandlinger der er omkring analysen, i stedet for at vente på et nej mere, som det sikkert bliver.

Hvis man først strejker her i starten af februar, hvor det vil fremgå hvad indholdet i analysen skal være, så er beslutningen ligesom taget, og vi får svært ved at ændre på resultatet!

Karina

- ejer af talentfuld vildhest
KK Ultra Aurigan bid til salg - se præs.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider