Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Muk...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 02:12

selvfølgelig liiige lidt mere om muk..

Jeg kom til at tænke på alle de andre dyr der går ude nu i det mudderhelvede så som kødkvæg, frilandsgrise, får osv.

Får de ikke også muk? Det gør de vel, men der er da ingen der skal prøve at fortælle mig at de bliver vasket og smurt Hvad med dem? Forsvinder det bare igen?

Lykkelig ejer af OX hoppeplag

Opdræt af slaskede, superbløde og blåøjede Ragdolls

www.ragdolls.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 03:59

Godt spørgsmål...

Nok desværre ikke.

---...---

TJEK MINE ANNONCER.

RIDEUDSTYR SÆLGES, BLA ESKADRON GAMACHER; UNDERLAG MM, MASSAGESTOL OG MASSAGELAGEN SÆLGES OGSÅ.

Lou Lou købes, også sjatter.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 13:11
hvis du læser mit indlæg fra den anden dag vil du se at min erfaring er at jo mere man vasker, børster, smører og lign. - jo værre/længere tid går der før mukken forsvinder - gør du til gengæld INTET forsvinder mukke rimelig hurtigt og kommer ikke igen ...

Føl ventes efter Don Juan / Lauries Crusador i marts - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

Metjen...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 13:14

... det er et farligtråd - for muk er jo kun et symptom på en hudinfektion af den ene eller anden art. Der er sikekrt nogen der bare forsvinder - men det er ikke alle.

Og jeg ved af erfaring hvad det kan medføre - min pony havde kronisk muk, i form af hårde skorper/ar i begge bagkoder - de var så tykke og lange som en lillefinger og sandsynligvis ikke behagelige! Alt sammen på grund af ubehandlet muk da hun var helt ung (mange år før jeg købte hende!)

£isbeth & Baloo
Experience is not what happens to you;
it's what you do with what happens to you.
Aldous Huxley
Bokse udlejes i lille stald ved Holmegård - kun valakker
0
0
Svar på denne tråd

metjen
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 13:21
Jeg vil tilslutte mig dig. Jeg vil ikke gå ind i en længere forklaring. Men jeg mener jo mere vi pylre om vores heste, pakker dem ind i flere dækkener, vasker dem dagligt osv. jo mere skrøblige bliver de.
0
0
Svar på denne tråd

£isbeth (Baloo)
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 13:26

Jeg ved ikke hvad slags muk min hest havde, men hele koden fra hov og et godt stykke op hele vejen rundt var angrebet - benene var næsten altid hævede (hesten hverken halt eller urent gående) - pga min tilstand kunne jeg ikke holde til at vaske ben hverdag med svamp og spand, og hesten ville ikke stå med benene i spanden (for at få opløst skorperne så selve vaskningen ville gå meget hurtigere) - vi blev uvenner ved stort set hver vask og jeg blev enig med mig selv om at så måtte muk være muk, men efter at jeg holdt op med at gøre noget som helst forsvandt det og det er 7-9-13 ikke kommet tilbage endnu...

Jeg har naturlig vis under "forsøget" holdt øje med hestens velbefindende...

Desuden har jeg ved alle mine andre heste erfaret at jo mere man børster og klipper i koderne jo større er chancen for at hesten får muk (det samme gælder også hovrensning - efter at jeg er holdt op med at rense hove har de aldrig sur stråle, og jeg spørger altid smeden for at være sikker på at der ikke er noget jeg måske har overset - renser/tjekker af og til hovene hvis der er mistanke om sten eller andet der kan trykke)

Føl ventes efter Don Juan / Lauries Crusador i marts - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror for øvrigt...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 13:27

... at der er masser af hudinfektionder i koderne der er så små at vi aldrig opdager dem, og derfor ikke behandler dem - de bliver bekæmpet af hestens imunforsvar.

Det VI ser, er jo først når infektionen er så alvorlig at hesten ikke selv kan bekæmpe det. Og så skal man ikke bare lade stå til!

Jeg har faktisk oplevet at Baloo stod med hævede koder, og uanset hvor meget jeg ledte kunne jeg ikke finde det mindste muk. Jeg ringede til dyrlægen, der ud fra beskrivelsen af hest og omgivelser mente at det VAR "muk" men med så mikrosmå skader i huden at jeg ikke kunne se dem - endnu! Han foreslog mig præcis den behandling jeg normalt bruger ved muk. dog skulle jeg naturligvis ikke pille skorper, de var der jo ikke, og jeg skulle smøre HELE området (op til midt på piben) i skinhealer. Det virkede!

£isbeth & Baloo
Experience is not what happens to you;
it's what you do with what happens to you.
Aldous Huxley
Bokse udlejes i lille stald ved Holmegård - kun valakker
0
0
Svar på denne tråd

erfaringer søges
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 16:53

Nu har min haft muk i alle 4 koder som jeg sprayede med Vircon S, hvilket hurtigt tog det

Men jeg tænkte at der måske var nogle der vidste hvordan MUK udartede sig på andre dyreracer som IKKE blev behandlet. Så som hævelser, betændelse, halthed og lign. De bliver jo ikke passet på samme måde som vi passer vore heste.

Jeg har selv erfaret fra mit katteopdræt (opdrættet i 20 år), at jo mere man piller/renser/skyller jo værre bliver det. Men lader man, ikke alt, men mange ting være, så klarer dyrets imunforsvar det selv. Dyr der har brug for hjælp er ofte dyr der i forvejen har et lavt imunforsvar så som kllinger, digegivende katte, gamle katte.

Lykkelig ejer af OX hoppeplag

Opdræt af slaskede, superbløde og blåøjede Ragdolls

www.ragdolls.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider