Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bytte af hest
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 14:26

Hej alle sammen,

Er der mon nogle der kan hjælpe mig lidt her?

Står i en rigtig dum og træls situation.

Jeg har en unghest på 4 år, som jeg simpelthen ikke magter, og har nu fundet en jeg kan bytte med.

Hun har en fjordhest efter Orion Halsnæs på 10 år, 148 stg. og kåret, som ikke er redet fast i ca ½ år.

Hun tilbyder at vi kan deles om kørselspenge og så fragter hun og henter min.

Nu til problemet, er nervøs for hvad folk dog tænker om mig hvis jeg nu skal have ny hest allerede igen, jeg solgte min fjordvallak for 5 måneder siden (jeg havde haft ham i et lille år), og det var min første egen hest, men kemien var der ikke og lysten til at prøve noget nyt var meget stor.

Nu er jeg så kommet dertil hvor jeg ikke magter unghesten, og det er jeg så satans ked af, men han fortjener jo så meget bedre hvis ikke jeg kan gøre det ordentligt. (man kan vel sige jeg er blevet lidt bange for ham).

+ at jeg tror at min ridelærer bliver godt gal i skralden hvis jeg 'bytter' ham (hvor lyder bytte dog bare grimt, det er jo dyr man snakker om), for hun har lagt så mange timer og kræfter i at hjælpe os, uden held :/

Men denne her fjordhoppe, siger mig alt, det føles som om jeg endelig har fundet drømme ponyen.

Hvad ville i have gjordt?

og hvad er jeres erfaringer med 'bytte' (også ubeset)?

sidste spørgsmål, hvordan er jeres erfaringer med afkom af Orion Halsnæs? (har dannet mig et godt indtryk indtil videre). Men hvad når hun nu ikke er redet fast et ½ år, hvordan ville i mene det kommer til at gå?

Jeg fortjener et rap i røven, det ved jeg udemærket godt. Det er jo ikke legetøj man har med at gøre :/

undskyld det er så rodet, jeg håbede bare at der var en eller flere som kunne hjælpe mig lidt på vej..

med venlig hilsen ditte

Hej med jer.

jeg er en glad pige fra århusområdet, jeg elsker heste og alt dertil.

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig nogensinde
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 14:33

Aldrig nogensinde om jeg ville købe eller bytte en hest ubeset. Du kan jo i princippet risikere at ende op med en hest som er værre end hvad du har nu.

En byttehandel er også en handel, så der skal jo samme dyrlægekontrol og kontrakter på som ved en almindelig handel. Ikke at jeg ved om i har sørget for det, men det står ikke direkte i dit indlæg.

0
0
Svar på denne tråd

Syntes det er lidt uklart
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 14:34

i dit indlæg om du har set hoppen i virkeligheden, har du det?

hvad andre tænker om dig, kan du ikke bruge til noget.

Jeg ville ikke selv bytte, men lave et reelt salg og køb, man risikerer i en byttehandel at den ene er tilfreds og den anden utilfreds.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 14:39

Nej det kan jeg godt se, men vi ville have kontrakt og dyrlæge.

Mhs til at den ene er utilfreds og den anden tilfreds, så må det vel komme til at indgå i kontrakten at vi må få en prøve tid og hvis en af os er utilfreds efter denne, så bytte tilbage igen.

Vil også utroligt gerne se hende inden at jeg bare siger 'hende vil jeg have', men skal først have fat i noget kørsel.

Med venlig hilsen ditte

Hej med jer.

0
0
Svar på denne tråd

Lad os antage
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 15:15

At i lavede en byttehandel og du bare blev så glad for hesten, men den du byttede med ville bytte tilbage, hvordan ville du have det med det, rent føelsmæssigt? Lavede i et rent salg og køb, ville der ikke være problemmer i den retning.

ALDRIG om jeg ville købe en hest, jeg ikke havde set i virkeligheden. Det er da kun at bede om endnu et fejlkøb.

Slå koldt vand i blodet og se dig ordentlig for, før du får en ny hest i stalden, ville være mit råd

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Alså...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 15:58
Alså, var jeg dig VILLE jeg prøve hesten, inden du evt. bytter, ellers risikerer du jo faktisk bare at den hest bliver den trejde inden for kort tid du skal af med... Må man spørge hvad din unghest er for en?

Tidligere kendt som Belinda&Tango!Savner Tessa =o,

Medlem af SÆK(SKØRE ÆNDERS KULB)

© Se min elskede hest Tango i min præ. ©

© Savner Tessa. :{( Elskede hende SÅ højt. ©

0
0
Svar på denne tråd

bytte ok
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 16:06
men prøv den lige først ,svært at skille sig af med dem igen ,lidt meget voved ,og lidt tumped sorry ,at få en hest du ik har prøved.

nille bulldog
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har gjort det!
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 16:07

Jeg har ikke byttet mig til, men købt en Orion Halsnæs hoppe ubeset!

Jeg købte den til avl og havde mulighed for at checke dens kåringsresultater inden. Men jeg kendte intet til ridelighed, udseende, temperament osv.

Jeg fik en supersmuk, ridelig og veldresseret hoppe med super temperament. Selvom hun ikke var billig, så har jeg fået fuld valuta for pengene.

Orion døtre generelt har utroligt smukke hoveder og gode temperamenter.

Som en anden også siger, så lav 2 separate købs-/salgsaftaler, så er det nemmere for jer.

*** Små gule, der kan og vil - team Anton Romeo - vinder af Grand Prix 2006 ***

0
0
Svar på denne tråd

Ubeset ...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 16:08

hvis jeg skulle købe noget ubeset så skulle det være en hoppe der KUN skulle bruges til avl, og som har bevist sit værd enten egen eller via afkom + hun skal have haft min. et føl...

Aldrig om jeg ville købe ubeset hvis det er en hest til ridning.

Jeg har "byttet" en gang, og her lavede vi kontrakten som var det køb/salg og fand en værdi for de pågældende heste der skulle byttes, og kørte hele sagen som var det alm handel med dyrlæge osv.

Føl ventes efter Don Juan / Lauries Crusador i marts - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 16:56

det er flot at du erkender at du ikke magter den anden hest hatten af for det der er ingen grund til at knokle med en hest som man så måske senere bliver bange for, ved det af erfaring...

nå men med hensyn til købe/ bytte tja

jeg ville som andre også har nævnt få lavet to købskontrakter, aftale en pris på hver hest og aftale at i har begge heste på prøve i en måned på den måned køber du ikke katten i sækken og hvis det viser sig at du ikke har kemi med den nye hest så har du mulighed for at komme af med den igen, dette må jo så også gælde den anden vej rundt...

tja det ville jeg gøre

held og lykke med den nye hest og glem hvad andre folk tænker hellere komme af med hesten end der sker ulykker

hilsen Nanna

EN RIGTIG HEST ER EN FJORDHEST :-)

0
0
Svar på denne tråd

ubeset
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 17:07

ville heller ikke bytte ubeset... men synes ikke du skal bekymre dig om hvad andre tænker...

Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf :-)

...................................

West highland white terrier...

0
0
Svar på denne tråd

Orion Halsæs
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 17:59

Flot indsigt du har dig, bare du sikre at det ikke går ligesådan med hoppen.

Mht. Afstamningen, så red jeg en gang en ung vallak efter Orion, kanon dejlig dreng med fantastisk gang og rigtig godt hovede :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har gjort det!
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 18:37

Jeg har engang byttet en ung hoppe til en vallak, ganske ubeset og 500 KM væk!

Der var handelsundersøgelser i forvejen og gensidigt prøvetid på 2 måneder, tror jeg at det var. Vi delte transporten (benzin og bropenge) lige over, jeg kørte, da jeg selv ville se hvor min hoppe skulle hen, møde folkene i stalden og jeg ville have mulighed for at sige nej tak med det samme, hvis jeg ikke brød mig om min kommende vallak.

Det kommer vel også an på ambitionerne med de to heste. Der er vel forskel på at købe, ubeset, en selskabshest og kommende konkurrence hest?

Knus fra Vinnie_M, farmakonom stud.
.
Spring og dressur udstyr sælges
(sadler, gamacher osv.)
Skriv for billeder
0
0
Svar på denne tråd

byttehandel..
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 18:52

Hej.

Jeg vil give de andre ret, som min. bør du virkelig prøve hesten, og lave noget research. Synes også du skal finde ud af noget med en handelsundersøgelse, hvis det er muligt... Så du ikke bytter dig til katten i sækken.

Ud fra mine personlige erfaringer med byttehandler, vil jeg godt nok fraråde det. Min byttehandel endte ikke godt, og jeg vil ALDRIG bytte mig til en hest igen. Jeg elsker selvfølgelig alle mine heste, og det var da virkelig også en dejlig hest jeg byttede mig til, men personen som så fik min hest, viste sig at være langt fra som jeg troede... Det er så endt i at jeg har købt min hest tilbage...

Men selvfølgelig kan byttehandler gå godt, og det gør din sikkert også, men synes altså du skal tage dig nogle forholdsregler, og klargøre dig 100% hvad det er for en hest DU søger. Simpelthen stille en liste op, med alt det du har brug for den skal kunne. Det gjorde jeg dengang, og fik mig en dejlig hest ud af det, dog et meget dårligt forhold til tidligere ejer...

Mest af alt vil jeg nok anbefale dig at sælge din hest, i stedet for at bytte, og så finde dig den hest som DU søger. For det er ikke sikkert at der er nogen der har lige det du søger, der er interesseret i at bytte...

Tænkt dig rigtig godt om, inden du skriver under på nogen kontrakt, og mærk lige efter inde i dig selv, om det nu også er HESTEN, du er ved at bytte dig til...

Og om hvad andre tænker, tja, det kan du jo være ligeglad med... Det er jo ikke deres hest, og derfor ikke deres problem. Hvis du ikke har den rette hest, ja så skal du selvfølgelig have den rette... Hvad enten om det er en du køber, låner eller bytter dig til...

Venlig hilsen Nanna

Madiken India

Irish Cool Kaiza

Iben

Smuk unghest på 2½ sælges, klar til tilridning til sommer...

Kontakt over HN eller mail.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 19:06

Hej alle,

tak for de kanone svar, hvor er det dog dejligt.

Har nu bestemt mig for at hun skal ses først, og det må jeg få gjordt hurtigst muligt.

Jeg håber at jeg har fundet drømmehesten for så synes jeg jo selv at jeg har gjordt et kup med den afstamning :p

Hilsen fjordheste elskeren

I må meget gerne komme med flere kommentare til dette emne :)

Hej med jer.

0
0
Svar på denne tråd

Temperament
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 09:42

Du skal prøve hoppen, gerne flere gange, før i bytter.

Men pas i smule på med Orion afkom, de er ikke til begyndere, ihvertfald når vi snakker ungheste, min egen er også efter ham, og hun er rimelig temperamentsfuld. Dog fald valget på en Orion hoppe, netop fordi de har lidt mere, end andre i ridningen. Fremaddriften er god og gangarterne lige så. Men hun kan til tider have en meget selvstændig mening om tingene.

De tidligere hopper jeg har redet har også været efter ham, han avler nogle skønne heste, men han giver altså temperament, og det skal du være opmærksom på.

Selvfølgelig spiller morens temperament også ind, og ligeså den linje hun er avlet på. Så det kunne være en ide at undersøge hvor meget temperament der ligger i hendes linje.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider