Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når man skal købe pony?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 16:13

Hej.

Jeg plejer ikke at skrive herinde, men kunne godt ha brug for nogle råd fra nogle voksne hestemennesker

Nu er det sådan at jeg står og skal til at have pony. Og der jo self. en masse ting man skal ha på plads når man skal ud og se på hest. Men det er første gang jeg ska købe hest og ved ikke helt hvad man skal ha på plads først(self. det meste)Jeg har skrevet en del ting med, men der er jo altid noget man ikke lige kan komme i tanke om(eller ved).Mine forældre kender ikke så meget til heste osv. så de kan ikke hjælpe så meget(jeg får self. hjælp og opbakning af dem)

Så det er her I kommer ind i billedet. Så ville blive glad hvis i gad og skrive, hvad man skal huske og jeres erfaringer osv.

Men jeg kan da lige skrive hvad jeg kunne komme i tanke om:

Køb:

-afhentning(trailer osv. ska være på plads)

-Hjælp af hestekender eller hva man siger(Da mine forældre jo ik har så meget forstand på det)

-dyrlæge/handelsundersøgning

-forsikring af hest(hvis den evt. skal overtages)

-købskontrakt

-evt. papire eller pas med

Opstaldning:

-ved en veninde

-hvor det er inkl. hø,halm og foder

Dyrlæge/smed:

-vaccination 1 gang årligt

-ormekurer(hvor mange gange skal de ha det?)

-tandraspning(hvis det blir nødvendigt)

-beskæring af hove(kommer lidt an på hesten hvor ofte man ska det)

-Omlægning af sko(da den sandsynligvis ska ha sko)

Så er der self. økomoni :

-opstaldning(hvor der jo er foder osv. med)

-udstyr

-dyrlæge(der vil jeg ligge penge af hver måned, hvis der skulle ske noget)

-smed

-forsikring

og så stod jeg af Synes i det ser fornuftigt ud? Hvis i gad læse det, må i meget gerne gi svar.

Mvh. Tanja og en halv Dominique

Hvorfor er det så svært at,

stå til ansvar for

virkeligheden?

0
0
Svar på denne tråd

Sørg for
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 16:45

At få ordentligt aftalt hvem der skal betale dyrlæge i det tilfælde at ponyen IKKE går igennem handelsundersøgelsen. Det er ret normalt at køber betaler hvis den går igennem men sælger hvis den ikke gør, men sørg evt for at få det på skrift eller vidner på det eller aftal det med dyrlægen.

Normalt køber man den jo hvis den går igennem, de fleste tvister om betaling af dyrlægen sker vist hvis den ikke går igennem.

Held og lykke med købet

Husk at undersøge hvad en sygeforsikring koster - den kan mange gange godt betale sig hvis uheldet er ude

Hilsen Betty

Forelskelse er en momentan form for sindsyge

citat : Garfield

Søges Bon Bon's Beauty kat 2 broget ponyhoppe solgt til Fyn

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 16:57

jeg vil også sige en sygeforsikring ville være en rigtig god idé til mulen, på admindelig brand er det uden selvrisiko dvs. du ikke skal betale dyrelægeregninger, medmindre de er forebyggende som ormekur og vaccine, den dækker så et maximum af dyrelægeregninger hvert år som eksempelvis et samlet beløb på 60.000 kr.

Det kan selvfølgelig være du er drøn heldig og får en pony der aldrig bliver syg, men i de fleste tilfælde kan det næsten ikke undgåes mulen får en smule med et eller andet. Også det rart at kunne give den hvad det kræver, om det så bare er fordi den lige skal syes lidt eller om den skal på dyrehospitalet.

Og sidstnævnte kan meget hurtigt løbe op i mange mange penge...

Ellers lyder det til du har styr på det hele og har fået det meste med :)

Bare husk og få hesten handelsundersøgt inden...og som fiesta nævner få noget på papir om hvem betaler hvad, hvis den ikke går igennem.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 17:04
Mange tak for jeres svar! Ja mine forældre og jeg er også eninge at vi SKAL ha forsikring på dyret, og at den skal handelsundersøges. men det var en god idé det med betalingen af handelsundersøgningen, det havde jeg ikke lige tænkt på, mange tak

stå til ansvar for

virkeligheden?

0
0
Svar på denne tråd

Husk nu...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 19:35

Det kan være en rigtig rigtig god idé at få dyret på prøve, så du kan prøve den af og sikkert også omvendt. - Lige se hvad det er for en hest, du er ved at købe. - på en måde kan du også se/mærke hvad det er for en hest, og om den har nogle dårlige vaner, sælger evt. ikke har oplyst..

Husk at få alt af vide om den, spørg ind til de ting du vil vide.

Da jeg købte Nikita, fik jeg oplyst en MASSE ting der rent faktisk var løgn og latin. Både med hendes stangmål, tandraspning-og så havde hun også EN rigtig dårlig og farlig uvane sælger faktisk havde sagt hun ikke havde- da jeg spurgte dem om da vi var ude at kigge på hende. Og da jeg havde haft hende på prøve en uge, så efter en uge til der begyndte hendes uvane at dukke op, desværre...

Sørg for at den hest du køber er som sælger har sagt + at du også selv er vild med hesten, så du ikke køber en hvor der ingen harmoni er i jeres samarbejde...

.. Forsikring er en god idé, bøjeprøve (handelsundersøgelse.) Købekontrakt (!) - OGSÅ snak med sælgeren om at du godt vil have en måneds returret, så hvis der dukker noget op, så kan i altid lade købet gå tilbage. - Det gjorde vi jo med Tøsen. ;)

Jeg håber virkelig at du finder en DEJLIG pony, så må vi jo fået redet lidt sammen. :D Knus..

.
Med venlig hilsen -
Line uden Jumptimes Nikita.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 19:48
hvorfor solgte du Nikita?og hvad var det for en vane?
0
0
Svar på denne tråd

Line uden Nikita:
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 19:54

Tak søde, jeg har egentlig også skrevet det med at ha den på prøve ned, men det glemte jeg at skrive herinde

Ja det ku være helt vildt hyggeligt med nogle ture, vi har jo også skoven til det

stå til ansvar for

virkeligheden?

0
0
Svar på denne tråd

Stangmål
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 23:14

I og med at det er pony du skal købe er det en god ide at låne med et stangmål og få nogen til at vise deg hvordan du måler.

En lille etterpony (141) kan godt bli solgt som værende 2 pony og flere penge verd som sådan.

En 143 kan godt annonseres som værende 147/148 og også prisatt deretter.

Ligeledes kan en lille hest (149-155) bli forsøkt solgt som pony.

Det er meget svært at se størrelsen, man må nesten måle.

Og selv en pony som er ferdigmålt, kan vise seg at være fejlmålt.

Og er det da snakk om en lille hest så kan du altså ikke starte den som pony til stevner!

Skal du købe en ung pony, bør du tenke på at den blir ikke ferdigmålt før den er 8 år, så er den da allerede på makshøyde er det jo en sjanse at ta.

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider