|
|
| HJÆLP MANGLER PENGE! |
| Forfatter:  |
Maibritj |
| Dato:  |
07-01-2007 11:28 |
|
Ja jeg er lige stillet overfor en masse regninger som snart skal betales.. det plejer og være min far der ordner de ting.. men ikke de sidste par mdr. så nu står jeg med en regning på 3mdr opstaldning, en mobilregning. og ja en masse små regninger.. Jeg er nået til det punkt hvor jeg bliver nød til og sælge min pony. men vil bare ikke.. men hvad ville i gøre inden hun bliver sat til salg?? jeg har valgt og sælge min sadel, og et par andre trænings ting.. men hvad ellers.. jeg er studerende og har ikke til til et arbejde.. HJÆLP be om!!
Fjordheste er også dressurheste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pengeproblemer |
|
|
Hvorfor vil din far ikke mere hjælpe dig? Kan slet ikke forstå hvordan du kan komme op på tre måneders staldleje...? Hvor mange penge er det du mangler? Men hvis du ikke kan skaffe nogle penge, må du jo snakke med banken og så få et job
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sælg dine dyr |
Illum |
07-01-2007 11:36 |
|
Lån dem ud. Find et job, du kan vel arbejde om natten ? Tag det ansvar der følger med at have udgifter.
Illum I ate British beef in the 90´ and your excuse for being a cow is ? Kan ikke oversættes, forståelse for sproget er påkrævet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
chulek |
07-01-2007 11:39 |
|
Mon det ikke er fordi du er blevet 19 år, at din far mener at du selv skal tage ansvar for at betale dit forbrug? Du burde da have vidst det et eller andet sted, hvis dine heste er opstaldet, og ejerne ingen penge har fået?( tænker på rykkere, personlig henv.) Der er vist ikke andet at gøre, end at ringe til din bank, søge arbejde selvom tiden ikke er til det, og mens du arbejder, kan søge en part der enten vil tage en del af den økonomiske eller tidsbyrden fra dig. Undskyld mit hårde svar, men syntes at når en pige på 19 pr ikke engang selv tager ansvar for sin mobil og heste osv, så er man en lille smule forkælet. ( tænker på : min far vil ikke længere betale...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvom man er studerende |
Ratster Zoo |
07-01-2007 12:14 |
|
er der tid til et arbejde.. Jeg har ikke engang fået min SU endnu
Ratster Zoo I er velkomne til at komme og besøg mig og hilse på 26 af de 28 dyr jeg PT har. Skriv dog en PB først så i er sikker på jeg er hjemme når i kommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa.. |
|
|
Jeg har selv lige købt hest uden nogen form for økonomisk støtte fra mine forældre - jeg er 18 år! Jeg fik lov til at bruge min børneopsparing, som så gav mig det halve af hestens pris - resten lånte jeg i banken og betaler af på! Lånet har jeg så betalt tilbage om 1½ år ca.. Jeg studerer selv, går i 2.g i gymnasiet og ja, det tager tid. Jeg har to jobs - et af dem er jeg på 1-2 gange om ugen i 7-8 timer pr. gang og det andet tager 1 time én gang om ugen. Jeg har ikke tænkt mig at få nogen part til min hest. Jeg klarer ALT økonomisk selv - opstaldning, forsikring, mobilregninger, tøj, fornøjelser.. Det hele er bare et spørgsmål om prioritering! Når jeg er på arbejde får hesten fri og jeg får en af de andre piger i stalden til at give ham halm + wrap. Får jeg fri ved 16-17 tiden i weekenden, så er det bare ud til hesten bagefter! Det er af og til surt - men ridning er en dyr sport og det tager altså tid! Jeg har ca 5000 kr at gøre med hver måned - ca. 3500 kr går til hesten, 350 kr til mobilregning og resten er så "mine". Så ja.. Jeg tror altså ikke på, at man ikke har mulighed for at få noget arbejde pga. tidsmangel! Det vil jeg da selv sige, at jeg er et levende bevis på. Undskyld den hårde tone - men hank dog op i dig selv og undersøg tingene! Du er da for guds skyld 19 år!
Hilsen Simone aka. lykkelig hesteejer © Garcon © - den smukke vidunderhyp! (Den smukke vidunderhyp!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| op af sofaen... |
|
|
jeg har altid selv skulle betale min hest og alle andre regninger... Jeg er også studerende - jeg betaler min lejlighed, mine regninger, min hest ... og arbejder som en i H... for at få det til at hænge sammen - så måske du skulle tage at få det job?? med sjov følger der jo altså noget ansvar...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hufigdkujnd |
Maibritj |
07-01-2007 12:51 |
|
Det med at min far plejer og sørge for det. ligger der i. at jeg ligger regningen ind til ham, så betaler han det over nettet. og så trækker han pengene når jeg har til det.. (betaler selv bus transporten også) Jeg har hver dag en bus tur frem og tilbage.. det vil sige jeg tager i skole kl 06.00 om morgnen og kommer hjem ved en 19.00 tiden hver dag.. så kan jeg ikke få det til og hænge sammen med både arbejde og hest.. men jo må jo finde et nat arbejde.. og nej jeg har ikke fået en rygger før nu..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke for at lyde hård |
|
|
Men det er jo lidt et spørgsmål om at tage sig sammen og tænke over sit pengeforbrug. Jeg er også studerende, med 4 heste, 2 grise, én hund og 3 katte som skal forsørges (af mig alene). Derudover har jeg lige købt en gård (alene) og det giver jo en masse faste udgifter. Så det er bare et spørgsmål om selvdiciplin og skære ned på sit personlige forbrug, man kan jo ikke skære ned på dyrenes, de skal have mad, smed, dyrlæge osv. Og hvis man ikke har tid til at arbejde under sit studie, hvordan gennemfører folk i udlandene så deres, de får ikke su og de skal betale for uddannelse selv (med mindre de får stipendier). De fleste herhjemme arbejder iøvrigt også ved siden af deres studier, tidskrævende universitetsstudier vel at mærke. Skal også selv igang med at arbejde, jeg kan klare mig nu, men vil gerne have mig en opsparing også. Så glemt alt om magelighed og find dig et arbejde, eller skær ned på alt unødvendigt 
Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden. Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| njvijhkngm,fd |
Maibritj |
07-01-2007 12:58 |
|
Mit personforbrug er 0.00 kr i mdr. alt går til ponyen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Maibtirj |
Ratster Zoo |
07-01-2007 12:59 |
|
Så må du nøjes med at købe til ponyen når det er nødvendigt, og ikke bare fordi der er kommet noget nyt..
Ratster Zoo I er velkomne til at komme og besøg mig og hilse på 26 af de 28 dyr jeg PT har. Skriv dog en PB først så i er sikker på jeg er hjemme når i kommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
theluny |
07-01-2007 13:05 |
|
Du burde nok snakke med din far, hvorfor han er holdt op med at betale regningerne, hvis det nu var aftalen... (han burde have sagt til dig, før han stoppede at nu var det op til dig selv og få betalt) Men nu når det nu er sket, ville det være en god idé og gå ned i banken og snakke med en dernede fra. Få et lån på det du skylder og tilmeldt alle dine regninger PBS, så de trækker automatisk hver måned. Jeg kan godt se du er sent hjemme, så hverdagsarbejde er nok ikke lige sagen. Derfor ville weekend arbejde måske være en god idé, eksempelvis komme ind for tjenerbranchen og lærer og servere. Nu er det snart konfirmationstid, og en stor del af dem kommer til at foregå, derhjemme eller i et forsamlingshus. Det er ikke altid at forældrene kender et par friske tøser, til lige at tage sig af alt det praktiske iløbet af dagen. Så et opslag i brugsen med lidt om dig selv og din kunnen indenfor servering. Så ville du hurtigt med lidt held kunne tjene nogle småpenge ved det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| op af sofaen. |
|
|
jeg står lidt samme sted som dig og dog.
jeg er selv studerende og har 2 heste hvor det ene er et føl fra maj.som lige er kommet hjem fra ´fra et hestehospital + en regning som er meget dyr. men jeg betaler alt selv (opstaldning, mobilregning,tøj, mad, forsikringer osv.) hvilket jeg synes er ret flot da jeg kun er 17 og ikke bor hjemme da min mor desværre er dranker. så jeg har ikke nogen til at hjælpe mig ikke en gang kommunen. så op af sofaen det kan sagtens lade sig gøre. baken kan vel også hjælpe dig?
venlig hilsen astrid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maibritj... |
Jean39 |
07-01-2007 13:13 |
|
..hvad er det for en skole du går på siden du er væk hjemmefra fra kl 6 til 19? Det lyder umiddelbart som meget længe at være i, eller på vej til, skole.
Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre Medlem af: AWK....Amatørernes Western Klub www.awk.hestesider.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen skæld ud |
|
|
jeg vil ikke skælde ud på dig for jeg ved godt hvordan det er at bo så langt væk fra sin skole, at med håbløse busser, lange skoledage og en lang cykeltur bliver klokken nemt rigtig mange før man er hjemme, og ja jeg var forkælet for mine forældre hjalo mig rigtig meget økonomisk for at jeg kunne få min økonomi, elskede hest og stævner til at gå op i en højere enhed med gymnasiet, og SU... jeg arbejdede for mine forældre som drev landbrug i de weekender hvor der ikke var stævne, og i de hverdage hvor det kunne hænge sammen. så prøv at snakke med dine forældre om det var en mulighed at låne penge af dem og så arbejde dem af ved rengøring, plæneklipning eller hvad ved jeg, måske har naboen en hæk, eller vinduespudsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært at se problemet ... |
Lisbeth Sejberg |
07-01-2007 14:32 |
|
... hvis han "bare" har undladt/glemt at betale og så heller ikke har trukket pengene fra din konto, så har du vel stadig pengene til det på din konto??? Hvis du svarer NEJ til det, så er problemet vel grundlæggende, at du simpelt hen ikke har råd til hest??? Mvh. Lisbeth
Svend 4 ever ??? Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pengeprobs... |
|
|
tjaa... Banken eller SU lån? Ellers prøv at sætte dig ned, og skriv din indtægt op, og så trække ALLE dine NØDVENDIGE udgifter fra. Hvis det giver minus må du enten finde tiden til at arbejde, evt i den by hvor din skole ligger, så du ikke skal bruge transport hen efter skole, eller også må du sælge hesten. Andre folk kan få det til at hænge sammen, så kan du også. Det er et spørgsmål om kreativ tænkning. Tilbyd evt. alle dine evner ud til folk. Gå med hunde, handle ind, gøre rent.. hvad ved jeg.. noget der ikke nødvendigvis tager lang tid, men som giver nogle hurtige penge. Men hvis du slet ikke bruge nogen penge på dig selv, og det stadig ikke hænger sammen, så skal hesten altså væk. Så må man se i øjnene at det ikke er lige nu du skal have hest. Hvad gør du hvis den bliver syg og der kommer en udforudset regning?
Foderplaner udarbejdes specielt til din hest, med hensyntagen til specielle behov! Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skole... |
yiip |
07-01-2007 14:58 |
|
du får ikke smæk af mig.. ved selv hvordan det er at gå i skole så laaangt væk at det kræver flere timers transport hver dag, og ved derfor også hvor meget energi det tager når man både kommer hammer sent hjem og både skal lave lektier og passe hest... i al' den tid jeg boede hjemme (flyttede først for et halvt år siden) betalte min far ALT for mig; hest, tøj mobilregning osv... har aldrig haft et job ved siden af skole og forstår godt hvis du heller ikke kan overskue det med lektier osv... spørg dine forældre om de ikke kan hjælpe dig lidt... det vil de nok godt... kan selvfølgelig lyde forkælet, men herre gud... tror godt hun ved at det er vigtigt at tjekke at man har pengene inden man bruger dem.. ihvertfald har hun nu lært hvordan det er at stå med uforudsete udgifter... hun har nok lært lektien...
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  ................................... West highland white terrier...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ansvar og paryt |
|
|
Hvorfor foreslår folk altid en part, som betaler?  Det er dybt urealistisk, og hvis man ikke kan klare udgifterne uden part. Så er man ganske enkelt ikke ansvaret voksent til at have og holde hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Månehest |
07-01-2007 17:41 |
|
Overvej at få din hest opstaldet et billigere sted 8hvis du da ikke allerede har den stående billigt) Det kan være du må undvære ridehus og den slags. Men der er steder rundt omkring hos private hvor man kan have hest opstaldet billigt. Evt. i løsdrift.
En part kunne være en mulighed. Du ville blive aflastet nogle dage, så du måske kunne få tid til et arbejde nogle gange om ugen. Ikke nødvændigvis mange timer, men nok til at du får lidt ekstre til forbruget om måneden.
Et SU lån kunne også være en mulighed.
Også selvfølgelig som mange studerende må gøre, forsøge at leve ultra billigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke gør som mig... |
Tendus |
07-01-2007 18:30 |
|
Håber bare ikke du gør som mig. Da jeg flyttede hjemmefra blev jeg overrasket over udgifterne og kom hurtigt bagefter. Jeg manglede en time-out mht hesten - behøver nok ikke at overbevise nogen om hvor dyrt det er at have hest  Jeg valgte at sælge min skønne dv hoppe - på det tidspunkt kendte jeg nemlig ikke til at man ku leje sin hest ud... Havde ellers været den bedste løsning i min situation... Nu må jeg ikke købe hende tilbage 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bun bummelum |
|
|
ja der er jo kun et at gøer, pga din dårlige ryg må du finde et job som du kan holde til, ellers må du jo spørge Mads om et lån... Hvis han vil betale for hesten kan han vel også hjælpe med at betale opstaldning... Bare min mening.
Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald ! R.I.P. Monti Juli 1999
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!! |
Maibritj |
08-01-2007 13:55 |
|
Berit jeg vil ikke nasse penge af Mads.. han har da ikke så mange penge.. han lever altså ikke med penge i røven..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!! |
Maibritj |
08-01-2007 14:01 |
|
Men jeg har fundet et andet sted til hende.(prisen er ikke fastlagt) men det bliver billigere.. og live over for ridehal næsten..! Men smutter i banken idag, og snakker med dem.. Jeg vil kæmpe for den pony(elsker hende højere end noget andet) så hvis der er nat arbejde til mig, indtil jeg har tjent pengene ind igen.. så må jeg lade søvnen vente.. Min beslutning..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| majbrit... |
|
|
havde det ik været en ide at få betalt for dit kørekort også...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså nu har |
Kiki |
08-01-2007 21:31 |
|
jeg så netop valgt ikke at have hest da min økonomi er til det mens jeg læser. Ville evt. kunne nå og tjene pengene til det ved siden af studiet, men det ville jo gå ud over tiden til hesten. Men jeg har jo så bare andre udgifter deriblandt husleje, el/gas, Internet, mobil, mad osv. Mine udgifter og min indtægt hænger ikke helt sammen lige fortiden da jeg blev fyret fra mit studiejob her i december, men jeg regner med at arbejde med nogle forskellige vikar stillinger indtil jeg finder et ordentligt studiejob og på den måde få det til at løbe rundt. Det kunne jo også være en mulighed for dig. Jeg har blandt andet tænkt mig at kontakte det firma jeg var kantinevikar hos, for nogle år siden. De kan nemlig altid burge folk og man kan sige at man ikke kan arbejde med en dags varsel. Ellers er jeg vikar på en folkeskole og vil til at kontakte hjemmeplejen. Hjemmeplejen fordi de jo også har åbent i nattetimer og weekend og folkeskolen jo desværre holder ferie nogenlunde samtidig med os inde på universitetet. Men min pointe må være at du må se og få fundet sig et job eller 3, hvor du evt. harf mulighed for kun at arbejde som tilkaldevikar på dage hvor du kan og så have flere timer i ferier. Den mere langsigtede løsning kunne jo være at du i dine ferier arbejder rigtig mange timer og på den måde får sparet op til resten af året. Men når man har en travl hverdag kan det være rart med et vikarjob hvor man ikke er bundet af at komme faste dage i ugen. Håber da at du får mulighed for at beholde din hest, det er i hvert fald noget der er værd at kæmpe for. En mulighed kunne jo også være at få en part, der kan aflaste dig de dage hvor du skal på arbejde. Det havde jeg dengang jeg havde hest. Man kan jo ikke nå det hele
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov mener |
Kiki |
08-01-2007 21:35 |
|
selvfølgelig at min økonomi IKKE er til det mens jeg læser.
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|