Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvor mange timer må heste rides dagligt?
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:00

Har tænkt over, hvor mange timer må heste rides dagligt?

Hvor mange timer om dagen, må de evt. gå på rideskole?

Syntes godt nok det er synd, at de skal gå mere end 2 timer.

Kom endelig med en kommentar...

Rønnebjerggård...

0
0
Svar på denne tråd

Der er ingen...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:05
..."regler".

Jeg ville sige, man skal lade være med at ride sin hest meget mere end 10-12 timer dagligt, og at man naturligvis skal træne den op til at kunne gå så lang tid.
Derudover bør hesten jævnligt få spisepauser, mindst hver 3. - 4. time.

... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
Rejseforsikring til EU + USA???
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:12

helt an på i hvor god form de er og hvilket arbejde de skal udføre samt over hvor lang tid.

Jeg har arbejdet på en gård i Island, hvor vi brugte heste til at indsamle får i fjeldene fra september til november. Ridehestene blev hentet ned deroppefra i starten af august og trænet op med lange løbeture med og uden rytter (i Island slipper man bare de 20-25 heste ud på vejen og var så 4-5 ryttere til at ride bagved/foran ca. 5 km. - skifte hest, vende om - og så hjem igen). Da fåreindsamlingerne startede var en arbejdsdag på 8-9 timer ikke ualmindelig for hestene - MEN vi red med håndheste, så de bar kun rytter halvdelen af tiden (man skiftede ca. hver time).

I december blev de fleste af hestene så sluppet op i fjeldene igen og blev der indtil august.

Mere sunde og kraftfulde dyr skal du lede længe efter! De moslede igennem alt terræn og satte sjældent spørgsmålstegn ved noget som helst.

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
'There is no closer secret than that between
a rider and his horse'
- Robert Surtees
Haflinger-interesseret? Kik forbi: www.takeforum.com/hafl...ngerenidan
0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:38

Som på Island, vil jeg også mene det er mere "naturligt", da de også bliver aflastet.

Det var mere hvad normen for hvor mange timer en rideskole hest går dagligt.

Rønnebjerggård...

0
0
Svar på denne tråd

rideskole
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:48

mange af de rideskoler jeg har været på går hestene 3 timer...

jeg mener ikke nødvendigvis det er for meget - det hele afhønger af hvordan deres velfærd elelrs er i hverdagen OG af hvor hårdt de bliver redet... og hvor meget vægt de går med...

MVH Trine

Trine Bach
Nu med part på Filur
Naturen har givet mennesket én tunge, men to ører, for at vi skal høre dobbelt så meget, som vi siger
0
0
Svar på denne tråd

Tja, jeg er
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:57

af den mening at 3 timer ikke skader meget - mange elevponyer og heste bliver utrolig gamle, og det er jeg overbevist om er fordi de bliver brugt som de gør.

Selvf handler det også om at se på hvordan hestens form er, hvilke ryttere der rider og hvor store de er.

Det er f.eks. synd synes jeg at lade en hest gå med 2 ryttere der begge har ambitioner og evner i dressur og derfor rider den hårdt. Derimod ser jeg intet galt i at den går med 3 ryttere om dagen, så længe højst en har ambitioner og er dygtig og kræver hårdt arbejde af hesten.

Der er mange ting der skal tages i betragtning, men som udgangspunkt dør hesten jo langtfra af at blive brugt 3-4 timer om dagen.

Med venlig Hilsen
Yessika :-D

Husk at smil - Så smiler verden igen :-D
0
0
Svar på denne tråd

hvis den skulle gå rundt
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 21:14

med begynder elever i skridt for lange tøjler i naturen kunne den nemt gå 4-5 timer om dagen.

i ridehus/bane max 2-3 timer.

med øvede rytter der rider max 2 lektioner om dagen (30-45 min pr stk.

med min 2 fridage om ugen.

hilsen sjanna

0
0
Svar på denne tråd

Fridage
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 21:31

Vores skoleheste går 2-3 timer om dagen alt efter hvad elever de går med. Og nu får jeg nok høvl, men de har ikke nødvendigvis 1 fridag om ugen. Min egen konkurrencehest har heller ikke en fast fridag om ugen. Topheste og topatleter holder heller ikke en fridag om ugen.

Det er noget værre pjat at heste SKAL holde en fridag, Det er vist mest noget vi synes fordi VI gerne vil have en fridag.

Alle vores heste er på fold al den tid vejr og vind tillader og om sommeren går de på døgnfold også konkurrencehestene, så jeg mener ikke de dør af at arbejde ca. 10-12 timer om ugen. Bare jeg kunne det istedet for 50 timer om ugen..

Hvis der er noget vi værner om så er det vores skoleheste- de er

min levevej, så de skal have det godt. De ældre går selvfølgelig ikke så meget og kommer der en periode hvor de er kørt lidt trætte i baneridning får de 1-2 mån. fri.

Kom an - jeg er parat til at I æder mig fordi mine skoleheste ikke har en fridag om ugen.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Katrine - jeg
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 21:36

vil ikke æde dig ;)

Jeg er helt enig i hvad du siger :D

vores elevheste har det sådan at de går mandag-fredag i normal rideskole hvor de går maks 3 timer (er der nogle halte heste så kan nogle af dem i bedst form være tvunget til at gå 4 timer, men det er kun i nødstilfælde), lørdag går en del af dem i begynderridning, hestene som ikke bliver brugt rides af passerne, så de alle bliver brugt der. Om søndagen har vi en udlukningsordning hvor de kommer i hallen i små flokke på 3-4 stk alt efter hvem der lige kan sammen.

De har fridagen om søndagen hvilket er fint, men som du siger, så er det ikke nødvendigt, bare man husker at se på hvor hårdt hestene arbejder.

Med venlig Hilsen
Yessika :-D

Husk at smil - Så smiler verden igen :-D
0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 21:36

spændende spørgsmål...

Det kommer vel an på opbygning af hestens kondition.

Havde for mange år siden en lille lækker fuldblodshingst. Han gik ca 4 timer om dagen = opstaldet i Hørsholm og red dagligt til Dyrehaven, tog et par runder der, og red hjem igen. Og han var så smuk og gennemsund som nogle kunne blive. (Åd så til gengæld også 12 kg kernefoder dagligt)...men wow !

KH

Annette

rigtige piger rider hver dag
BOKS MED SELVUDMUGNING UDLEJES I LILLE SPÅNESTALD...

0
0
Svar på denne tråd

Kvalitet
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 21:38

frem for kvantitet.

Hellere ride rigtigt og velovervejet i 20 minutter frem for at stæse rundt på må og få uden en plan i 2½ time

Mange forskellige heste sælges - se dem på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 21:42

rigtigt mange topheste har en fridag. Men en fridag er ikke nødvendigvis en boksdag. Det kan være en dag hvor der bliver trukket en tur med, skridtbånd, eller andet.

Anky har da udtalt at hendes tophest rides 5 dage i ugen maks.

Hvornår skal de have tid til at opbygge muskler og få ro generelt.

Kender også andre der må siges at have topheste, de trænes ikke feks. i dressur hver dag.

Jeg har selv været på en rideskole hvor mange af elevhestene gik/går 3 timer dagligt, nogen dage 4. Men andre dage havde de fri eller måske blev redet af en part i 1 time.

Mange af disse rideskoleheste har været der i mange år, og de ser nu fine og sunde ud.

Mette

Kig forbi.

www.lundrideudstyr.dk

Forh. af: ANKY, KYRA K, Equiline, OS, Döbert, RAMBO, HV, Equi theme, BH, Isabell Werth, og mange flere.

0
0
Svar på denne tråd

kommer vel an på ridningen
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 23:32

Jeg kender flere rideskoleheste der går 3-4 timer om dagen, men de går jo ikke høj dressur alle timerne. 1 time formiddag og eftermiddag i dressur, og resten med ikke så krævende ryttere er for mig helt ok. De fleste rideskoleheste bliver langt ældre end privatheste. Den med kvalitet frem for kvantitet køber jeg ikke rigtig, for jeg tror heste har bedre af 1 time i skridt/små trav, en lang tur og så 1 time i dressur, end bare 20 min i dressur.

Og så skal de selvfølgelig også ud på fold, jeg mener ikke nogle heste bør stå i deres boks, spiltov meget mere end max. 12-15 timer i døgnet.

En fridag er ikke nødvendig, min har dog flere om ugen lige for tiden, men en lang skridt skovtur er bedre end en hel fridag for en hest der skal holdes i form.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider