jeg vil umilbart gi dine forældre ret i at det ikke er en god ide du får en hest... du skriver du har reddet i 2½ år... det har du sikkert gjordt 1 gang om ugen på en rideskole... du kan nok de bale ting indenfor ridning som skridt,trav,galop... du kan lave slangebuer,tilbage trædning og parade... men kan du få hesten til og gå i holdning, kan du ride med dine ben og ikke kun med dine hænder... (at ride med dine ben betyder at hesten skal kunne lyster til dig og gøre hvad du ber den om v. hælp af dine ben.. om det så er at gå til højre, sætte farten op eller at stå stille... alt det skal den ku ved hjælp af dine ben og ikk din tøjle/hænder...) grunden til jeg skriver dette på denne måde er fordi jeg selv har reddet på en rideskole og det som jeg skrev oven over med hvad du nok kan er taget ud fra hvad lærte jeg selv dengang... nu hvor jeg er blevet ældre og fået egen hest og blevet mere seriøs med min ridning så har jeg os lært den rigtige måde og ride på (med benene)...
men ridningen er jo ikk det vigtigste, men det er hesten pasning og pelje og den ve og vel... når man rider på en rideskole lærer man det basale ridning og at strigleog sadle hesten op (det er ikk alle der lærer og at strigle hesten og sadle den op)... man lærer ikk og muge boks, lave foder (finde ud hvad skal hesten spise men det kan man få en prof. til), finde ud af og se om hesten er rask, at pudse udstyr osv... jov nogle kan måske dette men så er det fordi de har taget ridemærke prøver...
hvis hesten skal stå hjemme så skal du os have styr på hegn og det skal tjekkes regelmæssigt.. står den hjemme skal man mininum have 2 i henhold til dyrervælfærd... står den hjemme skal man selv skaffe hø,halm, komme af med mødingen, selv lukke ud og ind, man skal selv fodre osv...
og det kan jo være svært og passe hesten når man rejser meget... det ved jeg selv fordi jeg har familie i polen (min mor kommer fra polen og så alt min familie på hendes side bor dernede,,,) og det er nemt og få andre til og passe hesten når man er væk... heldigvis er min hest ikk opstaldet hjemme så ved hjælp af de andre i stalden så har jeg kunn komme på familie besøg 1-2 gange om året...
men det der måske bekymre din forældre er økonomien... for der er opstaldning (måske hø,halmog foder hvis man selv skal skaffe det),smed, dyrlæge, udstyr, undervisning og jeg kan blive ved...
nu ved jeg ikk hvor gammel du er men jeg er mere end gald for at jeg var 16 da jeg fik min egen hest... men hvor er der nok kommet nogle ting bag på mig om hvor dyrt det er og hvor meget tid det kræver...