|
|
| Vidste du det? 'hestens syn' |
| Forfatter:  |
Schess |
| Dato:  |
31-12-2006 13:56 |
|
Jeg er i gang med at læse den fantastiske bog af Monty Roberts (Fra mine hænder til dine) Og faldt over det afsnit med hestens syn.. Jeg vil citere lidt derfra, som hjælper os med at forstå hesten bedre.. Heste kan ikke skelne dybde i 285 grader af deres synsfelt. En skygge kan ligne en et hul i hestens øjne, hvilket forklarer, hvorfor heste ofte springer over skygger. Øjets opbygning giver hesten 50% forstørrelse. Når vi ser en lille plasticpose i buskadset, ser hesten en stor, hvid genstand, som bevæger sig og muligvis er farlig. Hesten har udviklet en instinktiv reaktion på fare, nemlig at flygte. Kun når den føler, at den er i sikker afstand (400 - 600m), vil den kigge igen og revurdere situationen. Det er derfor vigtigt ikke at blive vred på hesten, når den reagere negativt på noget, vi opfatter som en lille, harmløs ting. Hvert af hestens øjne opfatter informationer individuelt, og de overføres ikke automatisk til den anden hjernehalvdel. Hesten har modsat mennesket kun en begrænset evne til at krydsreferere oplysninger, som er opfattet gennem hver af de to øjne. Derfor kan heste, som kun er vant til, at man stiger op fra den ene side, blive forskrækket, hvis stiger op fra højre. For at kunne omgås hesten korrekt, bør man have dette fysiologiske aspekt i tankerne. En hest, som man altid håndtere fra den ene side, vil ofte være mere følsom fra den anden side. Jeg synes det er en fantasktisk bog, og kan kun varmt anbefale den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
Lillefie |
31-12-2006 14:42 |
|
Næh hvor spændende 
Mange Hilsner . Ann-Sofie -Jeg bruger aldrig bidsel, sagde han køligt. Det er en unødvendig grusomhed. [Phantom Of The Opera]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det vidste jeg godt... |
|
|
... det er derfor den sten som man HAR vist hesten åp vej UD på rideturen, kan være lige så farlige på vej hjem. Der ses den jo fra den anden side og med det andet øje - og er derfor igen noget nyt. På grund af øjnenes placering er langt den største del af synsfeltet kun "dækket" af et øje, hvad der er lige bagud kan slet ikke ses, og hvad der er foran skal på en vis afstand for at ses. Har læst bogen (eller noget af den) lige da den kom ud - og bryder mig lige så lidt om den som om hans øvrige værker. Men vi læser jo tingene med forskellige øjne, og så længe man ikke tager imod alt uden kritik, er det altid godt at læse nye bøger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårligt syn... |
Louise_s |
31-12-2006 15:15 |
|
Hold da op, så er jeg alligevel lidt imponeret over hvor pænt Chaplin egentlig tager nye ting, i betragtning af at han kun har et øje 
MVH Louise . Super gaveidé: Tilbyder tegning af din hest/pony; skriv til mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men hvis en lille |
xtiny |
31-12-2006 15:30 |
|
Genstand altid ses 50 % forstørret, så burde det ingen forskel gøre? Hvis man altid har set et træ som en pølse, så ser træer altid ud som pølser, og det er ikke farligt? At en sten kan være farlig er forståeligt, der kan jo ligge en tiger og gemme sig bag den. 
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dsgdfgdfs |
¤ Bella ¤ |
31-12-2006 16:04 |
|
Spændende 
¤ Bella ¤ - Uden Jolly ♡ - Uden Flying Don Chello ♡ - Men med Amadeus ♡
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xtiny... |
|
|
Hvis man altid har set et træ som en pølse, så ser træer altid ud som pølser, og det er ikke farligt?
Har du læst Henry Blake? Det er netop det eksempel han bruger  Jeg er enig i at en lille ting der ALTID ser større ud jo ikke burde være farlig - men man skal samtidig tænke på at når den LILLE stump plast vi ser bevæger sig lidt - så er den bevægelse hesten ser jo også forstørret. Jeg tror ikke så meget det er tingenes størrelse der forskrækker. For som du siger er de jo vant til den. Men det at bevægelsen ses så meget tydeligere. Så der hvor vi måske slet ikke bemærker nogen bevægelse, ser hesten "ting der sniger sig i græsset"  Og når man er et byttedyr er netop den mindste bevægelse jo vigtig at se - og flygte fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hestens syn |
Schess |
31-12-2006 17:52 |
|
Hmm.. det med at hesten jo altid kun har set den samme størrelse har jeg så ikke lige tænkt over Men alligevel, så kan jeg godt forstå, hvorfor hesten bliver bange, for det kan jo være et rovdyr, og plasticposen ligger jo ikke der hver gang. Fra mine hænder til dine - af Monty Roberts
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha.. |
|
|
så kan man da godt forstå hvorfor nogle heste bliver en smule ængstlige, når nogen forsøger at mulekysse dem eller de bliver striglet i hovedet.. må da se enormt ud hvad enten det er et menneskefjæs eller en strigle der pludselig nærmer sig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Norv, hvor spændende  Virkelig interessant faktisk ..
Det Er Så Svært At Skilles Ad, Så Svært At Gå Sin Vej. Men Alle Mine Tanker, Vil Altid Følge Dig :'(-<3' Jeg Er Ikke Selvcentreret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist.
^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yep- Blake |
xtiny |
01-01-2007 02:30 |
|
Hans beskrivelse har bidt sig fast. Den er indlysende rigtig. Det er ved at være 20 år siden, jeg sidst læste ham. Afsløret.  Monty Roberts mener heller ikke, heste kan se farver.Men det kan de. Bare fordi hestes syn er anderledes end vort, så er det ikke nødvendigvis dårligere. Vi er gode til mønstre. Vi kan se en grøn frugt i et grønt træ. Katte ser bedre end os, når de ser fjernsyn kan de se enkeltbilleder, hvor vi ser bevægelse. Det forhindrede ikke Tricolora i at prøve på at fiske fugleunger ud af reden- på fjernsynet! En skrækkelig fiasko. Men Søren Ryge og fugle er det kattene vil se, når de ser tv. De reagerer på hans stemme! 
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er muligt at de ... |
|
|
... ikek ser farver som os - men det påpeger Blake jo også - samtidig med at han siger at hvis man er hest og er vant til at græsset har en bestemt farve(eller nuance) så er det jo den man leder efter når man skal finde græs. Han lavede for øvrigt nogle (noget uvidenskabelige) tests hvor HANS heste godt kunne kende forskel på to spande i forskellige farver - og vælge den med foderet. Blake havde mange gode tanker - og nogen der måske var lidt spøjse - men de sætter selvstændige tanker i gang hos læseren. Han var langt forud for sin tid - og væsentligt mere troværdig og bedre skrivende end Monty Roberts - efter min mening! Og Caroline - netop der hvor du kommer så tæt på hestens hoved at du mulekysser den - eller strigler den i hovedet - er du delvist uden fro dens synsvidde. Specielt hvis du kommer "nedefra". Det er vigtigt at sætte sig ind i - og have i tankerne i den daglige omgang med hesten - hvordan dens sanser fungerer. Når øjnene er på hver sin side af hovedet, er der et KÆMPE felt på hver side af den hvor den har synsfelt fra det ene øje - direkte forud har den en blind vinkel nærmest ved sig selv, men lidt længere væk kan den se med begge øjne (hviolket bl.a. hjælper til afstandsbedømmelse ved springning). Direkte bagud er der også en blind vinkel - noget større end foran. Derfor kan hesten simpelthen ikke SE nogen der kommer bagfra - undtagen hvis den drejer hvoedet lidt. Men de blinde vinkler skal tages med i betragtning når man omgås hesten - f.eks. når den skal strigles i hovedet, skal børsten ikke komme "snigende" via en blind vinkel, men hesten skal varsles (på den ene eller anden måde) om at der nu kommer en børste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men det er jo ikke nyt £isbeth |
xtiny |
01-01-2007 04:23 |
|
Jeg har jo altid lært, at man ikke må komme bag på en hest, og hvis man gør, skal man sige noget og røre den. Det er også derfor, heste har svært ved at bakke. De gå ind i det ukendte.
Alt det er vel ikke gået i glemmebogen?
Generelt *taler* jeg til heste, så ved de, hvor jeg er, og jeg læser så deres kropssprog. Ikke at jeg knævrer i en stadig strøm, men når jeg skifter position. Eller beder hesten om at flytte sig.
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej - der er intet NYT ... |
|
|
... i det - men der kommer jo hele tiden nye ryttere til - og nogen af dem lærer ikke de helt basale omgangsregler med heste - eller hvorfor reglerne er sådan! Jeg er sikker på at de fleste rideskoler lærer rytterne ikke at gå op bagved en hest - men ikke hvorfor. Og så vidt jeg kan se på både starten af dene trå dog nogen af svarene så ER det en åbenbaring at hestens synsfelt er som det er - og tåler derfor gentagelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep fik en gang læst |
Illum |
01-01-2007 11:17 |
|
Nogle artikler om dette emne, så jo ikke nyt for mig.
Illum I ate British beef in the 90´ and your excuse for being a cow is ? Kan ikke oversættes, forståelse for sproget er påkrævet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Elsker at læse bøger... |
|
|
Så har efter mange år på biblioteket jo også pløjet mig igennem mange bøger, bla. også om hvordan hestene sanser og reagere. Forleden dag havde vi i den stald, hvor jeg har Medoc stående, julekomsammen med glögg og æbleskiver. Og her havde ejeren af stalden så lige lavet et 20 min. foredrag om hvordan heste sanser og reagere, og hvorfor hun derfor har lavet visse regler i stalden om hvordan man feks. passere heste som står på staldgangen m.m. Der ud over havde en læge, som har hest i stalden, så lavet et 15 min. foredrag om førstehjælp Det er nu dejligt lige at høre HVAD det er man skal kigge efter, forholde sig til, og hvad man MÅ gøre og hvad man så ABSOLUT IKKE skal gøre, hvis rytteren feks. ligger stille på jorden efter et styrt. MVH charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farver... |
julietaylor |
01-01-2007 14:25 |
|
Heste kan sagtens se farver. Forskerne bruger bl.a. farvekort, når de skal teste hestens "intelligens" eller evne til at lære. En engelsk undersøgelse konkluderede sidste år, at heste kan lære at udpege farver, når man siger farvens navn. Ikke noget banebrydende m.h.t. hestens mentalevner, men til gengæld "bevis" for at den godt kan se farver. Der har også været en undersøgelse, der viste, at heste hellere vil gå på et grønt eller rødt underlag end på et blåt eller hvidt. "Fra mine hænder til dine" har jeg læst fornylig, og selvom der står en masse godt i den, står der desværre også en masse vrøvl, og det er jo ikke så godt, hvis nu læseren ikke kan kende forskel. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovsa... |
julietaylor |
01-01-2007 14:46 |
|
Det passer forøvrigt heller ikke, at heste bliver bange for ting, de har passeret til højre, når de skal passere til venstre, fordi de "ikke kan overføre information fra den ene halvdel af hjernen til den anden". Det kan de nemlig godt - se evt. "Hanggi, E. B. (1999). Interocular transfer in horses (Equus caballus). Journal of Equine Veterinary Science, 19(8), 518-524." Der er også en artikel her om hestens syn, som faktisk er meget fin, selvom den er halvandet år gammel, og dermed ikke har alt det nyeste med. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LoooL... |
|
|
Det forklarer jo hvorfor Ruby ikke så gerne vil gå forbi den sten, der reelt set er på størrelse med hende... Den må da være ENORM, set med hesteøjne...
Zamangah Vi kører brudeparret i hestevogn. Svend 4 ever Søger dressursadel, 17", mellem bom, lange gjordstropper..... Til SU-venlig pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|