Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Lantiske betegnelser vs de danske?
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 13:27

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor danske folkeskole elever lærer de danske betegnelser, grundled, undsagnsled osv.

De kan jo ikke bruge det til noget, for i gym og htx osv hedder det jo verbum, substantiv osv.

Hvorfor lærer man det ikke bare rigtigt fra starten af, for der er så mange der har besvær med at lære det rigtig ANDEN gang.

Ihhh

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 14:13
Det er jo så først inden for de sidste, eller seneste år det er vedtaget, at vi skal lærer verbum, præpositionsledn osv. Mange folkeskoler er skam gået i gang med at bruge de latinske betegnelser istedet for.
0
0
Svar på denne tråd

jeg lærte
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 15:47

... begge dele da jeg gik i folkeskole. Der var øvelser i danskbøgerne, så det regner jeg med, at der er endnu

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor skal vi
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 16:05

lære de latisnske? De kan på gym htx osv, vel lære dem der vil lære det på ddansk, mens dem der har latin kan lærer det der..

Tænk hvis vi skulle bruge det latinske hele tiden.. så ville jeg ikke bare have rotter, næ jeg ville have Rattus Norvegius'er (da alle danske tam og vild rotter er af den brune race, hvis det havde været af den sorte ville der være en rattus rattus)

Ratster Zoo

I er velkomne til at komme og besøg mig og hilse på 27 af de 29 dyr jeg PT har. Skriv dog en PB først så i er sikker på jeg er hjemme når i kommer :)

0
0
Svar på denne tråd

ratster zoo
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 16:15
nu er det sådan at efter den nye reform, skal alle have latin. Ligegyldigt studieretning. Derfor SKAL alle lære de latinske betegnelser, så jeg vil da klart forslå at det bliver indført at man lærer de latinske betegnelser i folkeskolen, da det ville gøre det hele meget nemmere.

Sofie
"You'll never shine, if you don't glow"

0
0
Svar på denne tråd

vedr. latinsk
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 16:21

jeg går i 6 klasse, og der har vi lært ALLE de latinske betagnelser. puhh. det er lidt hård. nogle af dem er svære

Heste vrinsk fra Kat

0
0
Svar på denne tråd

Til Tinker-Pigen
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 16:25
Hvornår er den tråd i kraft? Da jeg gik på HG sidste år (og lidt i år), skulle vi ikke lære latin

Ratster Zoo

I er velkomne til at komme og besøg mig og hilse på 27 af de 29 dyr jeg PT har. Skriv dog en PB først så i er sikker på jeg er hjemme når i kommer :)

0
0
Svar på denne tråd

utujyfgffgu
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 18:06

Raster Zoo: Hvis du nu læste mit indlæg, ville du se at jeg ikke ville have at man skulle TALE latin, men bare lære de latinske betegnelser for navneord, udsagnsord osv.

Det er da lige hårdt at lære det danske som det latinske. Hvis man skal lære den ene af dem, kan man da ligesågodt lære det rigtigt fra start af.

0
0
Svar på denne tråd

til Karen S
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 18:09

Rattus Norvegius er også den latinske betegnelse for en brunrotte (racen ikke farven)

Ja og i mit hoved er det danske det rigtige, fordi vi er *tadaaa* danskere

Ratster Zoo

0
0
Svar på denne tråd

Ratster...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 19:37

Det er da flot at du kan det latinske betegnelse for rotter... Wauw!

Jeg kan huske at jeg havde svært ved at lære de latinske betegnelser da jeg startede på gymnasiet. Det lærte vi nemli ikke i folkeskolen.

©´¯`·.¸¸.·´¯`·- Spyrow -·´¯`·.¸¸.·´¯`©

Some people wish to feel stronger - some simply are!

Der findes to slags dyr - Dem vi spiser og dem vi slår ihjel...

0
0
Svar på denne tråd

Raster...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 19:44

Nu er HG jo heller ikke gymnasiet vel?

Jeg synes det ville være fint at indføre de latinske betegnelser allerede i folkeskolen.

Hilsen Helle - Mimi

0
0
Svar på denne tråd

God idé
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 20:12
Jeg havde i gymnasiet mange problemer med at forstå, hvad der var hvad, i de to fremmedsprog jeg havde, især i det franske med 6 forskellige tider. :-P

Det havde været en fordel, hvis jeg allerede i folkeskolen havde lært de latinske betegnelser, nu blev det regnet som en selvfølge, at man selv kunne regne det ud- hvilket jeg altså ikke kunne.
Om ikke andet, så havde det været smart for mig, der gerne ville have været biolog at kunne noget latin, da rigtig mange arter ikke har et dansk navn!

Som haveinteresseret har det også sine fordele, at man kan de latinske plantenavne, så man kommer hjem med Blå Anemoner i stedet for Ungarske Anemoner, der ligner hinanden ret meget- eller med en rhododendron, der ikke bliver 6 meter i tværmål, når man ville have en dværgsort. ;-D

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 21:51

Da jeg startede inde på gym, havde vi helt i starten et forløb hvor vi lærte de latinske betegnelser og havde derefter latin i et år..

har aldrig været god til de danske, så fik hurtigt fat i det latinske..

MEN det er pisse irriterende at lærerne ikke fatter at de ikke skal bruge de danske mere! De skifter mellem at bruge danske og latinsk, og det er virkelig forvirrende!

0
0
Svar på denne tråd

Til Spyrow
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 22:03

For du et kick ud af at nedgøre mig?

Til Helle-mimi

og jeg citere hvad Tinker-pigen skrev: "nu er det sådan at efter den nye reform, skal alle have latin. Ligegyldigt studieretning. Derfor SKAL alle lære de latinske betegnelser, så jeg vil da klart forslå at det bliver indført at man lærer de latinske betegnelser i folkeskolen, da det ville gøre det hele meget nemmere."

Det var det min HG kommentar var til

Ratster Zoo

0
0
Svar på denne tråd

Super at man
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 22:29
er begyndt at bruge de latinske. Jeg undrede mig også meget, da jeg gik i gymnasiet, hvorfor man ikke lærte de latinske betegnelser fra starten af. Der gik et lys op for mig, da vi begyndte at bruge de latinske betegnelser, og pludselig var engelsk grammatik ikke nær så slem.

Så for indførelsen af de latinske betegnelser.

Pennyblade købes. Se mere på præsentationen.

Leje lejlighed søges i Københavns området
Pontus efterlyses, 15 årig New Forest på ca. 127 cm.
0
0
Svar på denne tråd

fyfghg
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 23:28

Så prøv at læse erhverssprog. der får I det både på dansk, latin og engelsk.

Det vil da klart være en fordel, hvis de allerede i folkeskolen lærer de latinske. Tænk bare på hvis man vil tage et studieår i udlandet.

0
0
Svar på denne tråd

hehe...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 23:33
Jeg synes det er sjovt at en husmus hedder "mus musculus" -sådan en bette pjevs!

Mvh Britt

The more you practice, the luckier you get....

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 09:09

RASTER ZOO: Meget fint at du erkender at du er dansker, og dermed vil tale og lærer det danske sprog. Men så burde du måske også lade være med at lærere engelske, tysk osv, da det jo heller ikke er dansk?

Latinske gloser er skam vigtige, og andre sprog for den sags skyld, da det er væsentligt hvis vi skal følge med udviklingen. Mange tager til udlandet for at læse videre, og sidde i NY og ikke vide hvad præpositionsled er, og dermed skal til at læse grammatik oveni uddannelse, vil kræve for meget. Den nye reform kræver at grammatikken er på plads 100%. Og dermed er de latinske ord dækkende bedre at bruge, da de dækker over mere end dansk grammatik. Man slår så at sige mange fluer med et smæk. Vi har jo også fået en ny karakterskala, for at gøre os mere internationale, og lettere for udlandet at bedømme vores karaktere.

0
0
Svar på denne tråd

Til Chulek
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 09:14

Jeg er så også vildt dårlig til både engelsk og tysk (fik med nød og næppe et 6-tal til tysk eksamen i 9. klasse og har holdt mig langt væk fra tysk som muligt)

Jamen så kan de jo vælge at lære det til dem der SKAL til udlandet, vi er nogle der heller vil blive herhjemme i Danmark..

Ratster Zoo

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 12:08

Raster zoo: Du ville måske ligefrem have haft nemmere ved sprogene, hvis du havde lært de latinske gloser, da det giver logik.

Man kan sku da ikke dele undervisningen op i dem der vil til udlandet og dem der ikke vil, det kræver for mange resourcer.

0
0
Svar på denne tråd

latin...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 12:25

... Ratster zoo... Den nye reform om gymnasiale uddannelser siger at alle skal have latin. Før i tiden var det kun de sproglige.

Latin er kernen i en lang række sprog - især fransk, spansk, italiensk. Har man derfor bare et minimum af kendskab til latin, har man lettere ved at lære disse sprog.

- En del danske ord kommer såmænd også fra latin.

Derfor er det smart, at man starter allerede i folkeskolen med simple ting - såsom at udsagnsord hedder verbum, navneord er lig med substantiv og tillægsord lig med adjektiv - og så videre.

Ligesom man i biolog kunne huske at nævne de latinske betegnelser for dyrene - for eksempel dine rotter.

Det kan alle være med til, og jeg kan ikke forstå, hvis det ikke er noget, der bliver undervist i i alle skoler.

Men når jeg tænker tilbage på 1g, var jeg også en af de få, som kunne de her ting, da vi startede.

0
0
Svar på denne tråd

Vi lærte...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 14:24

..de latinske betegnelser i folkeskolen. Det var helt klart et lille plus for mig, da jeg startede i gymnasiet i forhold til dem, der sagde "kryds og bolle" 8-)

Mvh Mette..
www.newforest.dk
0
0
Svar på denne tråd

til ratster zoo
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 14:55

Tror kun det gælder for de "rigtige" gymnasie studerende ( med de rigtige er det på ingen måde nedladende, men ved ik lige hva jeg eller skal kalde dem) der skal have latin. Hovedsagen er i hvert fald at vi alle sammen skal! Og et er træls hvis du spørger mig :P

Sofie
"You'll never shine, if you don't glow"

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 15:23

Karen S

Hvorfor. Simpelthen fordi det er den letteste måde at gøre det på ;) Børn kan bedre relaterer til de danske ord end de latinske.

Jeg er dog også en af dem der er opvokset med begge dele.

Camilse og Looksen

JA... Looksen er Lukas, som i virkeligheden er Sondergardens Look At Me. Men lige meget hvad, så er han en hest der elsker gulerødder

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

Camilse
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 15:50
I mit tilfælde har jeg altid synes, at de danske betegnelser er forvirrende, og det var virkelig først da jeg fik de latinske betegnelser i gymnasiet, at der gik et lys op for en. Så selvom nogle børn bedre relaterer til de danske ord fremfor de latinske, så synes jeg godt, at man i 7. eller 8. klasse må være modne nok til at få den på latinsk. Jeg synes det er lovlig sent, at lyset først får op for en i gymnasiet :/

Du er heldig, at du er opvokset med begge dele :)

Pennyblade købes. Se mere på præsentationen.

Pontus efterlyses, 15 årig New Forest på ca. 127 cm.
0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 15:56

Trine Nørgaard Christensen

Jeg lærte begge dele fra starten af, og fik dem yderligere udvidet da jeg startede med at have tysk ;)

Men jeg havde også en lærer af den RIGTIG gamle skole *gg*

Men jo... kan godt se at det er sent ;)

Camilse og Looksen

JA... Looksen er Lukas, som i virkeligheden er Sondergardens Look At Me. Men lige meget hvad, så er han en hest der elsker gulerødder

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

Til chulek
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 17:37

Det tvivler jeg på..

TIl Louise Christensen <-- Jamen hvis det er så let, hvorfor skrotter vi så ikek bare det danske sprog og snakker og skriver latinsk alle sammen

Min mor har heller ikke haft latin, og hun kan godt spansk.. Det lærte hun efter et par ferier i spanien (min stedfar's far og mor har en lejlighed dernede)

Ratster Zoo

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider