|
|
| Westernridning dyrt / misforståelse |
| Forfatter:  |
dancan |
| Dato:  |
21-12-2006 11:39 |
|
I tråden om Charlotte Dyremose fremstår Westernridning som en meget dyr hobby. For ikke at skræmme livet af de som gerne vil konvertere til denne rideform,kan jeg som far til 2 western ryttere dementere dette. Jeg har selv hjulpet begge igang,hvorefter de selv har overtaget forpligtelserne,financieret af indtægter fra arbejde ved siden af skolegang. Jo,det kan se dyrt ud,men en rytter kan ekviperes for under 2000 kr.Kan en teenagepige det,hvis hun skal være som"de andre"? Jo,en hest kan koste flere 100tusinde.Men der findes Allbreed heste i samme prisleje som heste til andre rideformer. Folk bestemmer selv,hvilket niveau de vil starte på(alt er relativt) Hvad træning angår,så tror jeg ikke at western er dyrere end noget andet. Dette indlæg for at undgå misforståelser i westernregi. Mvh.Michael
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| relativt |
|
|
www.heste-nettet.dk/fo...0/1274100/ Al ridesport er vist en dyr affære, sammenlignet med fx at gå til håndbold en gang om ugen. Men det er vel altid også mere eller mindre hvad man gør det til. Jeg var engang til et stort western-show, én af deltagerne red på en nordbakke, hun blev blandt de placerede. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Michael |
|
|
Nej sådan skal det ikke opfattes... Det var mere prissnak i forhold til amerikanske racer der var oppe og vende. Netop derfor vælger mange nye ryttere...og også familier med børn, at starte med en god allbreed hest.. Det plejer vi selv at lægge meget vægt på at man sagtens kan, idet der er mange rigtigt gode allbreeds på koncurreceplan også. Så svarene i tråden er ikke for at skræmme nogle. Der er jo heldigvis mange måder at gribe det an på, så alle kan være med. Men jeg er ikke enig i at det ikke er en dyr hobby. Men sikkert ikke dyrere end for de som rider klassisk ridning... Det drejer sig vel om at man tilpasser sig selv sin hobby i forhold til økomien. For mange mennesker er det en meget dyr hobby og for andre er det helt perfekt tilpasset. Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gode ryttere. |
dancan |
21-12-2006 11:59 |
|
Gode ryttere får vel som regel en god hest ud af sin indsats. Da vi i sin tid blev introduceret for westernridning lød meldingen;Hesten er ikke egnet og tøjet ikke rigtigt. Det svar tog vi ikke for gode varer.Shetlænderen lærte western,vel at mærke i begrænset omfang.Cowboybukserne sad fint og den hjemmesyede skjorte gjorde lykke.Hatten kostede 250 kr. Hesten blev for lille og måtte erstattes med en blanding,senere kom den "rigtige"sadel til.Ikke dyrere end andre mærkesadler. Mvh.Michael
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Lone |
dancan |
21-12-2006 12:08 |
|
Dit indlæg kom mens jeg skrev mit.Det er jo sådan at en så lang tråd bliver læst overfladisk og derfor let misforståes.Jeg nærlæste den men valgte mit indlæg for at undgå misforståelser. Kan godt lide at i anbefaler allbreeds,det var jo der vi selv misforstod. Vi blev rådet til en investering omkring 50-75000.Vi kom dog væsentlig billigere igang. Du kender resultatet med Tinka/Chanell og John. Hils iøvrigt John fra"fiskeren" Mvh.Michael
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er også... |
Jean39 |
21-12-2006 12:26 |
|
...næsten blevet skræmt ud af westernverden, ikke fordi jeg har været så meget inde i den...men jeg kan godt lide at ride i en westernsadel og søger nu én til min kommende ridehest, bare til skovtur/hyggeridning...men hver gang man søger rundt og finder debatter omkring westernsadler til hobbybrug (dvs billige)...så får vedkommende der søger en tilsvarende billige westernsadel godt nok læst lektien om at billige westernsadeler pap-sadler, lavet af børnearbejdere...de ødelægger hesten osv osv...man skal da mindst op og give en 5000-6000 for en god BRUGT sadel hvis man vil have noget der ikke ødelægger hesten...ja, så har man ihvertfald fået slået fast at westernridning ikke er for alle og enhver...fedt! Jeg søger nu en syntet-westernsadel af en rimelig kvalitet, for jeg giver bare ikke op! Så må jeg vente til jeg vinder i lotto så jeg kan købe en "rigtig" westernsadel 
Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror nok |
xtiny |
21-12-2006 12:29 |
|
Man skal være mere end almindelig ignorant, hvis man tror, at western kræver en dyr hest. Her på HN er miki (Pretty Fancy)og Fjodor da et godt eksempel (og senerehen Bob). Og 99E- selvom det er mere Pat Parelli og HMS. Ellers må man jo spørge! (Som jeg selv gjorde- og jo, der er også Islandske heste i western. En god Islænder koster kun 30-40.00 og op  )
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad så med hesten |
|
|
hvad kan den udstyres for?? altså i kr.
Mvh Gitte, mor til Tera, f. 08-02-05
Giv en ged. eller Adopter en orangutan
SÆLGES: uendeligt meget pigetøj str. 68-86 Vi behøver slet ikke være enige - men respekter dog hinandens meninger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej michael |
|
|
Ja lige præsis... Tinka og John er nogle rigtigt gode eksempler.. Vi elsker og sværger til quarteren, MEN vi er meget glade for at se at mange andre heste kan gøre sig ligeså godt på rigtigt mange områder... Der er egentligt rigtigt mange gode eksempler herhjemme . Se hvad Randi har lavet sin oldenborger. Ronny er også et herligt eksempel med sin OLDENBORGER cutter Felicia... ja, jeg kunne næsne mange, men dette bare lige et par herlige eksempler... Johns oplevelse med Tinka og Lilli er også noget han aldrig glemmer. Tocqui virkede perfekt og arbejde selv på kvæget...og der var ikke et gram amerikansk i ham (haffer/fred.borg).. Så med godt samarbejde mellem hest og rytter så kan meget nås.. (Til jer som ikke aner hvad vi taler om.. John (min mand), Tinka (michaels datter) og Lilli som avler og rider QH, vandt i 2002 (?) sølv i VM i team og cattlepenning (at drive kvæg fra en flok og ned i en fangefold (pen)... Det var i tyskland og der var mange lande representerede. Både Tinka og John red deres allbreeds... . Så alt er relativt. Ingen behøver at holde sig tilbage...selvom vores QH´s ikke er billige heste for folk med cowboyhatte...  Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??? |
dancan |
21-12-2006 12:52 |
|
Jeg skal ikke have slynget nogle priser ud her,idet jeg selv gør i sadler.Men kan da henvise til"markedspladsen"hvor de findes i prislejer der gør det muligt for alle at være med. Sadler findes i mange prislejer/kvaliteter. Mvh.Michael
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean 39 |
|
|
Det er for det meste også rigtigt. Mange af de sadler som sælges på Hn f.eks som værende "super kvalli westernsadel" sælges af ikke-kendere som har købt en billig sadel som de selvfølgelig syntes er den sejeste i verden, men desværre er det tit dårligt opbyggede papsadler af ringe kvallitet, som giver gener og skader med mange irriterende og ubehagelige følger for både hest og rytter. Dermed ikke sagt at alle sadlerne er skidt. Men de gode ligger sjældent under 5000,- Som ledetråd er jeg altid på vagt overfor priser under 5000,- for det er sjældent at man kan finde en god brugt kvallitetssadel for de penge...Men igen . Man kan være heldig, så giv ikke op... Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lone- You lost me there |
xtiny |
21-12-2006 12:59 |
|
Jeg har ikkeden blegeste anelse om, hvad og hvem du taler om. Det er simpelthen for indforstået, (Selvom jeg smuglæser på Western). Allbreed= andre racer end deciderede westernheste (Quarter, Pain og Appaloosa) eller kryds? Ronny og Toqui har jeg ingen anelse om hvem er- jo den ene er et menneske- og den anden er nok en hest. Du snakker totalt sort for folk udenfor. 
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en historie. |
dancan |
21-12-2006 13:00 |
|
I Tyskland havde jeg den lille sjove oplevelse,at John kom til mig og sagde"fisker,hvordan fa'en siger man Frederiksborg på engelsk? "Hvorfor det John?" "Fordi der kommer så mange og spørger hvilken race Tocqui er,og jeg ved kun hvordan man siger haflinger.Hvad hedder Frederiksborg på tysk/engelsk?" Det var vel at mærke Andre ryttere der stillede ham spørgsmålene. Mvh.Michael
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dancan - så |
|
|
send mig en privatbesked. Vil nemlig gerne selv gøres western klar for en rimelig penge.
Mvh Gitte, mor til Tera, f. 08-02-05
Giv en ged. eller Adopter en orangutan
SÆLGES: uendeligt meget pigetøj str. 68-86 Vi behøver slet ikke være enige - men respekter dog hinandens meninger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xtiny.. |
|
|
Western kræver ikke en dyr hest, selvom vores amerikanske racer jo er fremavlet til formålet. Snakken i den anden tråd er mere på dyre western koncurrence heste ala CD´s, kontra engelske ditto... fordi en i tråden fik det til at fremstå lidt som om at CD´s hest var lig med "discount". Heldigvis kan alle være med. "Hos os" rider folk på alle slags heste, senest havde vi en fjordhest med til "cutting træning" på mekanisk ko. Og den var dælme ikke så tosset... Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xtiny... |
|
|
jeg ved det godt...undskyld ! Det var også mest en kommentar til Michael...med en lille...ikke så fyldestgørende (ved det godt) forklaring til andre... Jeg kan godt se at det ligner sort snak, men jeg vil gerne lige prøve at forklare . Ja du har helt ret mht. hvad allbreed er. Alle racer/blandinger bortset bortset fra Quarter, Paint, Appaloosa som er fremavlet til western i de amerikanske avlsforbund... Cutting kan man se billeder af på min hjemmeside/og præsentation. Og her på video www.nchacutting.com/videos/ At cutte, betyder at man skiller en kalv ud fra en flok og skal vise at man er i stand til at holde den fra flokken. Hesten arbejder selv. Tøjlen skal ligge løst på manken af hesten. Her bruges især heste fremavlet specielt til det. Heste med cuttingblod i årene ( efter forældre som har gode resultater i cutting) og med en bygning og atletik særligt egnet til formålet... Man ser ikke tit allbreeds her, men de er på vej og her kommer Ronny ind i billedet. Ronny er "Royfe" her på HN. Han har opnået rigtigt gode resultater i cutting med sin oldenborger hoppe... Forrige weekend havde vi åbent hus med bl.a cutting intro hvor alle kunne prøve gartis... Der var faktisk mange forskellige racer og blandinger...udover de amerikanske..representerede. Tinka og Johns oplevelse i Tyskland er forklaret, selvom den jo mest var til Michael... Man kan altid skrive hertil hvis man gerne vil igang med western, men går i stå eller opgiver af en eller anden grund. Vi skal gerne hjælpe og guide jer videre til hjælp i nærheden af jer...om i rider islænder eller qh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael.. |
|
|
Vi har også været ude for at andre hestemennesker har gættet på at Tocqui var quarter . Det er nu meget tydeligt at se at det IKKE er tilfældet ik`?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker- det kunne jeg |
xtiny |
21-12-2006 13:35 |
|
Da forstå.  Du skal huske, når du skriver (udenfor western), så læser helt almindelige folk med. Vi er ikke alle nørder- tværtimod. Nørdesnak jager folk væk- det er for uforståeligt og anstrengende. (Jeg ved det- min mand er computernørd- jeg forstår hans forklaring- og så oversætter jeg tit.  Alle mennesker kan/skal ikke vide alt om virus, spam, computerens indmad i intime detaljer etc.  )
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LoneRHDK... |
Jean39 |
21-12-2006 13:44 |
|
...nu hvor jeg har fat i dig...hvad så med en syntet-sadel, med en glasfiberbom, er de ok? Og str...jeg er ved at løbe vild i dem...hvad svarer til en almindelig 17"? Og bomstr...en Semi-Quarter er en medium der passer til de heste der ikke er for brede (som fjordhest og lign) eller for smalle?
Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean 39 |
|
|
En 16 tommer svarer til en 17 tommer almindelig. Og semiquarterbom vil normalt ligge på de fleste All Breed heste. MH Conny
Følg klummen "Trænerliv" på WESTERNPORTALEN der har 11,500 hits om dagen Vil du vide noget om NONI Juice? Det må man ikke for fødevarestyrelsen. WWW.NoniUser.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker... |
Jean39 |
21-12-2006 13:55 |
|
...så ved jeg hvad jeg skal lede efter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael... |
|
|
Jeg er bestemt ikke enig i dine antagelser! Nu er jeg startet som westernrytter på min gamle travhest og ja han gjorde det godt i speedevents og på køer, men da jeg ville op og ride de "højere klasser", så som reining osv, så kunne han bare ikke følge med. Jeg var nødt til at skifte hest hvis jeg skulle kunne gøre mig i placeringsrækkerne! Det er bare ikke alle heste der kan slide og gå en pæn trail osv. Mht at uudstyret kan købes billigt... ja, det kan det da, men man får også derefter. Da jeg startede på western havde jeg samme holdning til tingene som dig. Jeg købte en sadel fra Harald Nyborg og en hat til 250 kr. Året efter havde jeg ond i ryggen pga sadlen og min hat lignede noget der var løgn. Det var derefter at jeg besluttede at ofre 13500 på en ny sadel og købe mig en hat til 2200 kr. Western ER dyrt, det kan vi ikke komme udenom, men langt de fleste udskrifter er så til gengæld også engangs udgifter. For hvis man passer på hatten og sørger for at pleje sadler og trenser, så varer de en hel hests leve tid og lidt mere! Undervisningen er også dyr, set i forhold til alm ridning, i og med at det kun er vores proffe der må undervise. I alm ridning kan man sagtens få hjælp af en skolepige for en 50'er. Det ER dyrt i western, men til gengæld får du også kun kvalificeret hjælp. Det er ikke alle og enhver der må undervise og det synes jeg personligt er fantastisk godt... Så jeg synes ikke du kan komme og sige at western ikke er dyrt. Det er det altså, hvis man vil lidt mere end at ride i skoven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vil bare lige sige at da jeg startede op min westernridning, startede jeg med en sadel til omkring 1500 kr og der har aldrig været problemer med ryggen på min hest, man kan altså godt være heldig med de "billige" sadler... Bare min mening.. Stine
Westernpony Sælges Rod, er brugbare ting... Der bare ikke lige ligger der hvor de plejer....
Forskelligt sælges. Tjek min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xtiny... |
|
|
hæ hæ, ja. Tak for rådet . Glemte lige at jeg ikke så tit er her på hyggen .. Det er fremmedsprog for de fleste, "westernsk" . Jeg glemmer sent den journalist vi havde på Alhambra...(der var jeg ved at glemme igen )...ALHAMBRA = det westernsted vi rider og holder aktiviteter i Haslev...Lidt reklame her. Nå men den journalist havde de sjoveste ansigtsudtryk som samtalen gled frem. Vi var også 5 nørder mod en stakkels mand... Et lille eksempel. Før stævnet skal vi huske at hænge "padderns" op udenpå ridehallen. "Paddern" lyder i andres ører ofte udtalt som 2 frontale legemsdele på kvinder. Hvad mon folk tænker ??? Husk at hænge p... op på ridehallen  "Padderns" er det mønster man rider efter i reining diciplinen. Reining = www.rideforbund.dk/DRF...er/Reining Hi hi jeg er ved at lære det nu ... Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak CMN |
|
|
du var hurtigst... Og til alle som ikke ved det... CMN , conny er lidt af en ørn til alt med sadler. Så selvom jeg godt kan svare på meget, så er conny eksperten... . Og Jean 39. Jeg har set en syntetsadel som var helt OK. Fik engang tilbudt en BIG HORN...fra Höoks som var en helt OK begyndersadel og god til tur mm, men igen: Det kommer helt an på..: Ligger den ordentligt, passer den dig og hesten ? Jeg ville ikke selv købe den dengang, men det var nu ikke fordi den ikke var OK, bare fordi jeg ville have sadlen i læder... Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xtiny... |
|
|
eh he he... tak for husket, men jeg må lige korrigere.. Fjodor og jeg gjorde det godt indenfor speedevents og kvæg, men det er heller ikke rigtig det folk forbinder med western. I princippet kan alle og enhver smække en western lignende sadel på deres hest og deltage i speed, for det kræver ikke ret meget andet end god kontrol (hvilket jo ikke altid er lige nemt) og en hurtig hest. Fjodor var velredet og glad ved arbejdet og det var det, der gjorde ham så god. MEN... Jeg var simeplthen nødt til, som jeg også skrev længere oppe, at kapitulere og købe mig en Quarter (Bob) for at kunne være med i reining klasserne, for der kunne Fjodor ganske enkelt ikke følge med. Ligesom at Bob jo aldrig nogensinde kunne have fulgt med FJodor på travbanen osv. Men du har da ret i at vi er mange der er startet i de små og på blandingsheste, men derfra og så til at sige, at man kan ride western på hvilken som helst hest, det er nok lidt en overdrivelse. Mange af os westenfolk er startet på en allbreed og er så gået over til de amerikanske racer når chancen bød sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe - det blir |
|
|
ikker bedre af at det hedder: Patterns = mønstre. MH Conny
Følg klummen "Trænerliv" på WESTERNPORTALEN der har 11,500 hits om dagen Vil du vide noget om NONI Juice? Det må man ikke for fødevarestyrelsen. WWW.NoniUser.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| western |
|
|
Tja, man behøver ikke nødvendigvis at købe fx. en quarter til mange tusinde kroner. Man kan da "nøjes" med sådan en lille fyr her: Jeg red ham til men ved desværre ikke, hvor god en westernhest Hans blev til. Det kommer vel helt an på hvilket niveau, som man ønsker at ride på. Jeg satser heller ikke på de helt store grand prix-klasser på isbukken, men derfor rider jeg stadig dressur på den. 
***** Snepony ***** Hvis alt kommer imod dig, kører du i den forkerte vejbane.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan ride western på en hvilken... |
99E |
21-12-2006 14:31 |
|
...som helst hest. Man kan bare ikke VINDE på en hvilken som helst hest. Og jeg vil påstå, det er blevet sværere at være allbreedrytter efterhånden som westernridningen på landsplan bliver bedre og quarterhestene, painthestene og selv appaloosas af bedre og bedre kvalitet begynder at komme på banerne - samtidig med, der er en større og større andel af ryttere, der vil være "teknisk dygtige" og ikke bare jorde rundt med et stangbid og en sadel med horn - for nu at sætte det på spidsen. Og for nu at nævne nogen herindefra, der har gjort det fantastisk på al breed-fronten: Annette på Ricko, der blev DM-vindere flere gange. Nu, hvor Ricko er blevet pensioneret (og "erstattet" af en quarter - meget typisk!) har jeg endelig haft mulighed for at møde ham...  *Bøjer mig i støvet for super-hesten!* At westernryttere i højere og højere grad bytter deres all breeds med "rigtige amerikanske heste" er vel ikke så sært. Der er heller ikke mange dressur- eller springryttere med ambitioner om OL, der rider islænder, fjordhest eller araber. Og det er jo ikke fordi disse racer ikke kan gå dressur - men en langbenet DV/trakhener/holstener GØR sig bedre på dressurbanerne. Jeg "tænder" ikke på de amerikanske racer - så jeg bliver næppe nogensinde quarter-ejer. (Jeg bliver heller ikke paint-ejer eller appaloosa-ejer - for jeg har råd til en hest med farve over HELE kroppen...)
... - 99E - ... Love - Language - Leadership - Lightness
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Miki... |
dancan |
21-12-2006 14:40 |
|
Jeg kan så fortælle at hatten til 250kr stadig eksisterer i bedste velgående,og har redet flere sejre hjem,så vi har været heldige.Jeg kender da flere der rider med hatte til under 750kr,og som er tilfredse. Jeg er fuldstændig enig med dig i at undervisning er dyrt,og at det er godt at ikke alle må undervise.Men jeg mener stadig at der kan fåes god undervisning til en fornuftig pris.Jeg ser flere gange at anerkendte(uden navns nævnelse)trænere/undervisere afholder clinics over 1-2 dage til overkommelige priser. Det er klart at hvis man snakker enetimer,så bliver det dyrt. Måske har jeg formuleret mig forkert i mit indlæg,men jeg mener ikke at western er dyrere end andet ridning.Vil man trænes op til at tilhøre eliten er alle former for sport jo dyr. Jeg tror vi er enige,men måske misforstår hinanden en lille smule. Mvh.Michael
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Miki |
xtiny |
21-12-2006 15:08 |
|
Som det fremgår af tråden, så ved jeg ikke en bønne om Western-udover det, jeg har læst. Jeg har læst om dig og Fjodor- og Bob. På HN. Du kan ikke forvente at jeg ved specielt meget om dig (udover din interesse for krybbebidning). Jeg ANER ikke, hvad reining er- udover den etymologiske betydning= tøjler,- noget med tøjler. Jeg nævner dig, fordi du har evnet at forklare noget af af westernridningen på en tit sjov- men ihvertfald forståelig måde. Miki- du er ikke hermed udnævnt til "model rider"! Du er bare god til at forklare noget af det. 
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning er IKKE dyrere.. |
|
|
... end man gør det til, og det er stort set ligemeget hvilken afart der er tale om. Hvis I synes det er dyrt at ride - så skulle I prøve at kaste jer over køresporten  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror, det er ligedyrt |
xtiny |
21-12-2006 15:35 |
|
Hvilken disciplin man så vælger. En god hest koster. Udstyr koster. Min ridejelm kostede i omegnen af enhalvdyr cowbyhat- men den er til pynt. Min hjelm er sikkerhed.
Uanset hvor dyre hestene er i anskaffelse, så er dr. dyr smed og forsikring faste udgifter.
Og foder/opstaldning- der er vel kun sparet på en shetlænder.
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere sjov |
|
|
husker til en clinic(heldags undervisning) hvor der var flere dressurryttere med.. træneren bad den ene om, at tage hænderne ud foran padden.. der skete ikke rigtig noget, men pigens ansigts udstryk var ikke til at tage fejl af.. et pad er underlag..  jeg fik lige forklaret hende hvad det var og så blev kommandoen udført 
Sussie Shampoo sælges til pelsdyr, se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tihi sussie |
|
|
Stakkels pige.. hun gjorde jo bare hvad hun fik besked på... Uanset hvilken gren man vælger indenfor hestesporten, så er der mange penge som skal op af tegnedrengen, prøv bare at se køresporten. Flerer forskellige seler som skal passe lige præsic til den vogn man nu skal kører med. Vi kommer ikke uden om det, hestesport er dyrt.. Stine
Westernpony Sælges Rod, er brugbare ting... Der bare ikke lige ligger der hvor de plejer....
Forskelligt sælges. Tjek min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Miki |
|
|
"Fjodor og jeg gjorde det godt indenfor speedevents og kvæg, men det er heller ikke rigtig det folk forbinder med western." Jeg har prøvet at fundere lidt over hvor du har de fakta fra...og hvem er "folk" ?? Her er vi slet ikke enige. Det er bestemt ikke den holdning vi oplever ude omkring i det ganske westernland. Tværtimod... Der er ikke meget som er mere western end netop kvægdicipliner.. Alt det andet er noget "vi selv har opfundet" i forhold til show og "sportsgrenen westernridning". De mange folk vi møder rundt omkring, både ryttere og publikum mener flest at western IKKE noget uden kvæg og speedevents. Ikke andet end et dressurstævne, bare i westernstil. At nogle har kastet deres kærlighed på bestemte dicipliner er een ting men at at påstå at "folk" ikke rigtigt forbinder kvæg med western, det er mildest talt helt forkert... Og så det her I princippet kan alle og enhver smække en western lignende sadel på deres hest og deltage i speed, for det kræver ikke ret meget andet end god kontrol (hvilket jo ikke altid er lige nemt) og en hurtig hest. Fjodor var velredet og glad ved arbejdet og det var det, der gjorde ham så god. MEN... Ikke ret meget andet end god kontrol...først skriver du at det ikke kræver ret meget andet end god kontrol, og i næste øjeblik skriver du "hvilket ikke altid er lige nemt" Det virker altså noget selvmodsigende. God kontrol er nemlig ikke sådan lige (som du også bagefter selv skriver), nem at opnå. Slet ikke når hestene tænder på "legen", og hvis det også skal se pænt ud så kræver det bestemt mere end at "alle og enhver kan smække en western lignende sadel på deres hest og deltage i speed" hvorfor gøre speedevents (barrelrace (tønderæs), polebending(slalom omkring pæle) og dummy roping/stopping (lassokast fra hest efter en ko lignende genstand trukket efter f.eks motorcykel) til en "andenrangs sport". Det er netop sådanne bemærkninger som føder fordomme som " kan du ikke andet, så kan du altid ride western". Fejlen herhjemme er at mange af de ryttere som rider det, ikke er dygtige nok til at styre deres heste når de har så meget fart på og "tænder" så meget op som det tit er tilfældet...Men det gør jo ikke diciplinerne til noget bras alle og enhver kan. Jeg syntes tværtimod at diciplinerne er spændende og publikumsvenlige, men de stille krav til de piloter som sidder i sadlen, og det er her det kniber gevaldigt. Mine favoritter her er Anette trane, anette larsen og min egen bedre halvdel, John, som er en fornøjelse at se ride speed... Og du selv Miki, har også gjort det rigtig pænt på Fjodor. Derfor undrer det mig også at netop du skriver sådan. Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lone... |
|
|
...Jeg tror du har misforstået mig! Det jeg blot mener er, at mange, som eksempelvis xtiny mfl, har den forståelse at jeg red western på min gamle traver og så kan alle vel ride western på en traver (groft sat op!!!) og det var lidt den fordom jeg ville have manet i jorden! Det kræver gode styre egenskaber og god kontrol, hvilket jeg også selv tilkendegiver er svært. Men det kan lade sig gøre at styre en hest om tønderne i "engelsk stil" uden neckreining osv. Det er straks sværere at styre en hest rundt på en reining bane, når man kun må bruge en hånd på stangen. Hvor mange tror du ville gennemføre en barrel race med en hånd? Jeg kunne i hvert fald ikke gøre det på Fjodor! Og ja, det er meget modsigende, for mange kan gøre det flot, men ikke mange kan gøre det ved at ride udelukkende på neckreining! Så det var blot der jeg ville frem til! Beklager at det kom forkert ud i nogens øjne! Du af alle burde vide at min holdning til speed og kvæg er yderst positivt og at jeg gerne selv rider det! Jeg har ALDRIG påstået at det var bras!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Egentlig hører |
|
|
lige denne diskussion til på western, men... Det virker altså noget selvmodsigende. God kontrol er nemlig ikke sådan lige (som du også bagefter selv skriver), nem at opnå. Slet ikke når hestene tænder på "legen", og hvis det også skal se pænt ud så kræver det bestemt mere end at "alle og enhver kan smække en western lignende sadel på deres hest og deltage i speed" hvorfor gøre speedevents (barrelrace (tønderæs), polebending(slalom omkring pæle) og dummy roping/stopping (lassokast fra hest efter en ko lignende genstand trukket efter f.eks motorcykel) til en "andenrangs sport". Det er netop sådanne bemærkninger som føder fordomme som " kan du ikke andet, så kan du altid ride western". Det nytter bare ikke noget Lone! For det er sådan det er og det er der, mange er startet. Man køber en gammel traver og en Harald Nyborg sadel og så starter man i Speed Events , - og så er man med på Western holdet. Ja det gør det til en andenrangssport og derfor er det også ret ugleset blandt westernfolkene selv. At folk efterhånden bliver klar over at skal de være med, så skal der kontrol til og efterhånden åbner der sig en ny verden, men der er manges dårlige vej ind i sporten, om man kan lide det eller ej. Alle speedevents er flotte, når de er rigtigt udført, men det er der ikke så mange herhjemme der kan, og de danske tider på både barrel race og pole bending er helt til grin. Enhver halvgodtgående ponygame pige, kan komme lige ind fra et hjørne og lave det 30% bedre. Så jeg tror ikke at det lige er i det her hjørne vi skal kro os så meget. Beklager!  MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rigtigt Conny. |
dancan |
22-12-2006 11:19 |
|
Debatten har taget en lille vending. Mit indlæg var jo baseret på(som ikke rytter,men betalende far med begrænsninger)at belyse,at det ikke nødvendigvis skal koste en bondegård at ride western,sammenlignet med andet. Jeg nyder at læse på HN hvordan i hjælper ryttere igang.Altid får folk gode og velmenende råd fra de erfarne,så de kan komme igang. Folk bliver fortalt at de godt kan starte på de heste og i det tøj de har.Men at hvis de vil videre,må de regne med større udgifter.Sådan er det jo med al sport. Lidt firkantet kan man vel sige at"Udgiften er ligefrem proportional med ambitionen"??? Lidt juleros til dig Conny"Hvis dygtige trænere er dyre,så bliver du sikkert rig en dag" (uden for debatten) Mvh.Michael.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh hvorfor skulle i sidde ... |
Lisbeth Sejberg |
22-12-2006 11:46 |
|
... og diskutere "internt" på western-forum  For rimeligt udenforstående hvad western-ridning angår, er det da næsten en befrielse at se, i heller ikke selv er enige om de forskellige begreber ..  Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dancan |
|
|
Så er jeg ikke dygtig nok!  Eller også er det rig på erfaring og et spændende liv.  MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehehe Lisbeth... |
|
|
Westernryttere er vel om nogen individualister! MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rig på erfaring. |
dancan |
23-12-2006 02:21 |
|
Det bliver jeg nok aldrig som rytter.Derimod sikkert som tilskuer. Jeg bliver sikkert heller ikke rytter,men det det har kostet mig at lade mine piger få undervisning giver mig lidt hesteerfaring og en masse indhold i hverdagen. Synd de bliver så store at de kan undvære mig til stævner. Mvh.Michael
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gør de heller ikke Michael... |
|
|
... hvis du bærer dig klogt ad  Du anskaffer dig en lastbil og et stort kørekort - og så kan du køre rundt med pigerne til evig tid  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Western.. |
|
|
Hejsa. Først vil jeg sige til nogle af jer der skriver i tråden; i skriver så det kan være virkelig svært for udenforstående at følge med, og hvis jeg var "ny" westernrytter ville jeg få den tanke at det er en meget lille og sammenspist verden, den der westernverden. Og ja, den er meget lille set i forhold til de andre dicipliner, men jeg vil ikke nævne den som sammenspist. Men nu vil jeg fortælle om MIN konventering til western: Min gamle hest skulle aflives og jeg ville få ca 20.000 fra forsikringen til en ny hest. De 17.500 blev investeret i en ox araber på 4 år som jeg selv har redet til samtidig med at jeg har lært western. En sadel skulle jeg have og da den gamle hest havde en næsten ny Kieffer som jeg solgte for ca 6.500, købte jeg for disse penge en brugt Big Horn westernsadel. Et hovedtøj købte jeg i Hööks for 300 kr. Jeg vil sige at den dyreste investering er sadlen. Selvom man "bare" skal bruge den til turridning, så er det da edder vigtigt at hesten går med en ordentlig sadel. Nu får jeg undervisning hver 14. dag i en ½ time og det betaler jeg 175 kr for. Jeg er super glad for at jeg er skiftet til western, og vil aldrig skifte tilbage. Måske er det en lille smule dyere end dressur og spring men det er ikke meget. Håber da at der er flere der vælger at konventere. Og når man snakker om all-breed ryttere der er kommet langt, så burde man måske nok lige nævne Mia Haugsted som har vundet alt hvad der er at vinde som youthrytter på sin haflinger Stentor. Mange hilsner Benedicte
Så blev den ged vist barberet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskellen? |
|
|
Som jeg læser tråden, er der vist ikke den store forskel på western og så de andre konkurrencegrene indenfor ridning?!? Altså økonomisk! En god brugt dressur- eller springsadel koster da også sjældent under 5.000,- Og en hest med enten den rigtige afstamning eller den rigtige uddannelse koster også en del. For nogle uger siden, var der westernstævne på vores lokale rideskole. Det var vist Slide? Tror jeg!  Vi stod to dressurponymødre og kiggede, og ved siden af os stod en 'westernmand'. Den anden ponymor sagde så til mig:"Nej se, det er allesammen kun ponyer" Vi har jo ikke været til western før. Westernmanden vendte sig imod os, og sagde lidt halvfornærmet:"Ja, men de er nok lidt dyrere end jeres små pusseponyer nede i stalden!" Så måtte jeg jo forklare ham, at jeg havde en dressurpony stående i stalden, som jeg ikke på nuværende tidspunkt ville sælge for under en ½ mill.  Efter at han havde tygget lidt på den, tøede han op, og var faktisk rigtig sød til at forklare os, hvad der foregik på banen. 
Glædelig Jul & Godt Nytår til jer alle!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskellen? |
dancan |
24-12-2006 14:44 |
|
Sif;Drømmen er da en hestebus,men vi klarer os med bil/trailer. Benedicte/Karolinemor;en del af essensen i mit indlæg er jo netop at western ikke behøver at være dyrere end anden ridning. Det er da klart,at hvis man vil på vinderniveau,så bliver det dyrt.Sådan er alle sportsgrene. Men rart at ikke alle forbinder western,med dyrere end andet. I ønskes alle en rigtig god jul. Mvh.Michael.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Miki |
|
|
Det var lige derfor jeg skrev at det undrede mig hvis det var sådan din holdning skulle ses...  Pga af din kærlighed til speedevents... Det kan så nemt misforståes, og vi kæmper med så mange fordomme i forvejen... Så jeg blev ked af at læse dit svar...som jeg læste det. Jeg er glad for at det ikke skulle forstås sådan. Godt nytår til dig. Hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| conny... |
|
|
Jeg citerede mikis svar. og jeg er helt enig med dig... Der er ikke mange herhjemme som kan ride speedevents som den kan og bør se ud. Det var derfor jeg reagerede på mikis bemærkning, som jeg mente prikkede til at "man da bare kan ride western (her f.eks speed" hvis man ikke kan andet...".. Det er ikke en OK holdning at få ud. Fordi der er mange som gør fejlene behøver vi jo ikke at få det til at se ud som om at det er OK, og det var det jeg syntes at Mikis indlæg hentydede til. Det var heldigvis ikke det hun mente. Jeg vil også gerne slå fast med 7 tommer søm, at speedevents trænger gevaldigt til en hovedrengøring. Mange af de som rider speed mener ikke at netop de bør have undervisning og grundridningen på plads først. Derfor holder John f.eks ikke clinics i barrelrace, for der er pt intet som tyder på at mange af de som vil komme til en sådan clinic, agter at følge det op med undervisning i dagligdagen, og så skaber vi jo ikke andet end en legeplads for grim ridning vel... Og det vil vi ikke være med til. Men vi kan da håbe at den megen snak både her og på western, om kvæg, speed og reining, får folk til at tage det mere alvorligt. Hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det ville være |
|
|
rigtigt dejligt! "Men vi kan da håbe at den megen snak både her og på western, om kvæg, speed og reining, får folk til at tage det mere alvorligt." Hav et rigtigt godt Nytår! MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|