Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Maveproblemer - kat... ??
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 15:46

Lillemissen har hele weekenden haft en smule tynd mave - men igår var den HELT gal. Han er stærkt mistænkt for at have spist et eller andet hjemme i skoven...en død fugl eller andet lækkert.

Min egen dyrlæge har ikke tlf-tid ligenu, og jeg synes ikke det er så galt, at jeg må haste til dyrlæge med ham...(?)

Men jeg vil lige høre jer ad, hvad man kan gøre, når man ved han snart ikke har "været på tønden" i 24 timer, og render med lidt oppustet mave? Ikke meget, for han får ikke så meget at spise. Er der noget, som er godt at gøre/give ham?

Han har altid haft en meget sart mave, den bette, som en nem at slå ud. Nok fordi han er flasket op fra lille...måske.

Dét klinger :D

(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her

Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har!

0
0
Svar på denne tråd

I øvrigt...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 15:47
Er han glad, kælen, legesyg og har fin appetit. Drikker også det vand han skal...

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man har tynd mave
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 15:48
og der render ud af ham, skal du sørre for han får masser af væske ellers kan han dehydrere

Ratster Zoo

I er velkomne til at komme og besøg mig og hilse på 25 af de 27 dyr jeg PT har. Skriv dog en PB først så i er sikker på jeg er hjemme når i kommer :)

0
0
Svar på denne tråd

Tanja...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 15:49

Ja det var hvad jeg havde i tankerne - men ligenu render det jo ikke ud af ham? Synes han plejer at besørge mere end hvad er tilfældet nu.

Han drikker meget vand generelt - og når jeg tænker over det, vist ekstra for tiden..

0
0
Svar på denne tråd

Tag på apoteket og køb
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 16:02
Zoolac eller Pro-Kolin mod diarré. Gives hver 6-8 time.
Dernæst skånekost (og nu kan jeg skrive en meget tyk bog!):
Kogt ris og kogt lyst kød (kylling eller fisk) 2/3 kød til 1/3 ris.
Torskerogn fra dåse med kogt ris.
Hytteost med ris.
Hakket hårdkogt æg med ris.
Desuden A38 ved siden af.
Diættørfoder fra dyrlægen kan også bruges, men er dyrt.
Skånekost skal helst være uden ret meget fedt, så nul fed fisk/kød.

Når maven er stabil- så kan man over 5 dage trappe diætfoderet ned til almindelig tørkost.
Husk at se efter om missen drikker! En normal voksen kat drikker 225 ml i døgnet= lidt mere end 2 dcl. En syg kat behøver mere!

Bliver diarrén vandagtig og dryppende- søg dyrlæge hurtigst muligt! Også hvis missen virker slap/gemmer sig.

Tip: Sprøjterne til Zoolac/Pro-Kolin er nogen hestesprøjter- som kattene ikke kan lide! Køb små 2 ml engangssprøjter, og tag stemplet ud- kom 1-2 ml pasta i sprøjten nær bunden, sæt *forsigtigt* stemplet i, tryk *langsomt* det meste luft ud- giv katten det.
Sprøjterne kan koges- og evt bruges til nødindgivelse af vand (1 liter kogt vand med 1 tsk salt og 4 gram glucose), hvis man står med en dårlig kat, der ikke vil spise/drikke- og ikke kan få fat i en dyrlæge.

God bedring til missen!

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

mange tak, xtiny
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 16:14

Tusind tak for svar!! Fandt lige dette også, i en brevkasse;

Svar:
Nogle katte får diarre af ris, så undlad det. Undlad tun, råt kød og fløde i en periode.
Når en kat har diarre, og ellers virker sund og rask, så plejer en skånekost af kogt torsk/kogte ærter at virke. Men det er vigtigt at det gøres på den rigtige måde. Bland det godt sammen, så den får ærterne i sig. 3 dage kun på skånekost, gerne flere måltider lagt over hele dagen, vandet den har stående ved siden af bør koges under kuren, 4. dagen skal man blande det "normale" mad i, så overgangen bliver stille og rolig. Virker det ikke, skal I kontakte en dyrlæge.
Har den nogensinde fået ormekur (både for spole- og bændelorm)? Orm kan give diarre. I nogle tilfælde, er det nødvendigt, at dyrlægen kigger lidt nærmere på kattens afføring (tager prøver).
Nu skriver du ikke hvad mærke af mad du plejer at give din kat. Måske kan den ikke tåle det du giver den. Vi har en rigtig god erfaring, mod tynd mave, at give katte Hills prescription w/d og hold katten fra dåsemad i længere tid. Dåsemad kan nemlig også give nogle katte tynd mave.
Man kan få noget hos dyrlægen der hedder Zoolac, som kan være med til at stabilisere kattens tarmflora. Du kan også prøve med yoghurt natural, hvis den vil spise det.

Jeg må på indkøb en tur, kan jeg høre :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider