Jeg arbejdede i Schweiz i næsten et år, på træningsstald/stutteri og det var bare hårdt arbejde! Men det var samtidig også givende.
Jeg var i stalden kl 8 om morgenen og så skulle der fodres, skiftes dækkener og hestene blev så lukket ud. Så blev der muget og stalden klargjort og kl 12 kom hestene så ind igen til frokost. Når det var ordnet kunne jeg gå hjem til frokost.
Kl 14 var jeg igen i stalden og så skulle hestene rides, trænes og klargøres til div ting og sager. Ligeledes var der altid nogle heste der skulle flyttes fra en stald til en anden. Dette blev gjort enten ved trailer eller over kortere distancer red vi derhen og byttede hest og red tilbage igen.
Om eftermiddagen var der så også købere der skulle se hestene og vide noget om dem osv. Ligeledes var der nogle der skulle undervises når de kom og skulle ride den hest de havde i træning.
En del af stalden var også til tourister og så skulle man engang imellem lave en udflugt hvor man skulle ud og guide folk rundt i naturen.
Det var ikke altid jeg nåede at nyde ridningen selv, det meste af tiden gik med at sørger for at uddeligere arbejdet til andre. Det var kun hvis vi havde specielt svære heste eller ved sygdom at jeg gik ind og trænede dem selv. Ellers var det mest undhestene der skulle tilrides som var mit bord. Resten tog pigerne i stalden sig af.
Så nogle dage var det udelukkende udmugning, pasning af hestene og papirarbejde. Det var temmelig kedeligt.
Men jeg vil sige at jeg har haft nogle gode måneder dernede og jeg var rigtig glad for at være der, selvom det var hårdt arbejde.