|
|
| Måske bliver jeg syg !? |
| Forfatter:  |
Nalleh |
| Dato:  |
10-12-2006 22:34 |
|
Hej allesammen. jeg er en meget meget kræsen pige. jeg kan næsten intet lide. jeg er tynd . vejer kun 45 og er 1.67 høj cirka. jeg er ret høj. er 13 år. min mor bliver ved med at sige vis jeg ikke snart spiser noget bliver jeg syg. jeg er tit små syg. ondt i hovedt lidt feber osv. min mor siger det fordi min krop ikke har noget og stå imod med så jeg bliver syg. jeg mangler vitaminer fordi jeg ikke får det rigtige mad. min mor prøver næsten alt men jeg kan ikke lide det hun er ret bange for at jeg komer på hospitalet og skal tvangsfodres. når jeg er så kræsen.:( min mor arbejder selv på et sygehus men hun aner ikke hvad hun skal gøre for at få mig til a spise..! men det er jo også ret svært når jeg ikke kan lide noget. jeg spiser mindre og mindre. jeg kan simpelthen ikke. før ii tiden kunne jeg spise ret meget. nu kan jeg næsten kun spise en halv bolle til morgenmad. jeg har vildt tynde lår og kan ikke engang passe et par bukser som skal side lidt stramt er der ikke en som kan hjælpe mig. ?*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mcdonalds |
smukke-ped |
10-12-2006 22:38 |
|
du trænger til en stor big tasty menu med jordbær shake..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mellem linierne |
|
|
Det her handler vist slet ikke om at du ikke kan lide maden, men at du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Din mor skal søge professionel hjælp til dig. Det her kan hverken hun eller du klare selv, selvom du lige nu tror det. Ja, hvis du ikke begynder at spise, så bliver du indlagt og tvangsfodret. Det er dit liv det gælder! Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjghkhjk |
Nalleh |
10-12-2006 22:51 |
|
jeg prøver jo ikke og få en spiseforstyrelse jeg vil ikke sulte mig selv. og jeg syntes SLET ikke jeg er tyk tvært imod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du lyder |
|
|
Du lyder meget bekymret, og bekymring kan blive til stress som godt kan tage appetitten fra dig. Prøv at tage den med ro, og ikke lade din mor presse dig til at spise. Hun har helt ret i at dit imun forsvar ikke fungerer optimalt når du ikke spiser, men det skal nok komme igen når du begynder at spise. Det er ikke ualmindeligt at man er tynd som 13 årig, men det er vigtigt at du spiser noget, hver dag. Hvis jeg var dig ville jeg starte med noget suppe, helst med en masse grøntsager og gerne uden kød, da din mave nok er lidt slået ud efter at du ikke har spist. Start evt. med at spise et æble inden du skal spise. Frugtsyren sætter gang i din mave så du blir mere sulten, og så glider det lettere ned. Og spis det du har lyst til! Din krop ved hvad den har brug for. Begynd evt. at tage vitamin piller, så din krop i hvert fald får noget af det den mangler. Hvis det fortsætter synes jeg du skal tale med din læge. Og følg så Smukke-Ped råd når du kommer lidt ovenpå igen. Nyd at du er den alder hvor man kan spise hvad som helst God bedring!
Verden har mistet en af dem der betød noget Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Savner dig min skat, men sorgen er kærlighedens pris Det sværreste er at vise man er noget særligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på med vanten og spis meget af det du - |
Windstrup |
10-12-2006 22:57 |
|
kan lige...
Nalleh
Man vælger ikke selv om man får en spiseforstyrrelse... Jeg synes du skal en tur forbi din læge og få en helbreds undersøgelse, måske skulle du også undersøges for om du har for højt stof skifte oveni "kræsenheden"
Jeg er også Meget kræsen, men spiser så mere af det jeg kan lide, vitamin piller, er meget aktiv og går tidligt i seng, holder mig fra alkohol netop fordi kroppen altså ikke er stærk hvis man ikke får alt hvad man har brug for.
Jeg er 22 år, 1.64 cm høj og vejer 50-51 kg. jeg aner ikke hvad mit bmi er men sikkert for lavt, men jeg kan og vil ikke spise noget jeg bliver dårlig af, selv hypnose har ikke hjulpet.
Man vælger ikke altid selv de her ting, men jeg synes du skal tage samme tur som mig, forbi din læge, forbi en psykolog så i kan finde ud af om du har haft nogle mad traumaer som jeg har osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nalleh |
|
|
Spiseforstyrrelser er meget andet end at synes man er for tyk. Det handler om kontrol - kontrol over, hvad man kommer i sin krop, uanset om det sker ved ikke at spise, tælle kalorier, kaste op, tage afføringsmidler, motionere vildt meget, mv. Der må være NOGET du kan lide, og så leve af dét, til du vænner dig til at spise nogle af de ting du ikke bryder dig om i dag. At spise mindre og mindre er ikke vejen frem. Det er den direkte vej til en spiseforstyrrelse. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhejehj |
Nalleh |
10-12-2006 23:04 |
|
Jeg kan kun lide hakkebøffer og forlordenharre af kød. næsten ikke andet- også ikke nogle særlig sunde retter  kan hellere ikke lide al slags frugt. men jeg vil prøve og spise mere. jeg går aldrig ud på toilettet og brækker det op igen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm ... |
|
|
Jeg har lige haft et stort procjekt (staves ??) i skoen, og jeg er IKKE ekspert ! Men som tina siger er spiseforstyrrelser meget andet end man syntes man er for tyk . Det kan også være noget hvor man har det rigtig dårligt. Keæsen hed er ikke noget man har for starten af, det er noget man bliver opfraget med har jeg fåret af vide af mange. MEn jeg vil råde dig meget til at gå til lægen, og få en god pygolog(staves??). Jeg har læst om rigtig mange og om hvor galt det er gået, du burde læse den bog der hedder "Hun valgte døden. Af Maureen Dunbar" Den gør rigtig meget,i en forståels. Vil ikke ønske at det skal gå lige så galt. Men det lyder serøist om som at du er ved at få spiseforstyrrelse, OG det er ikke sjovt. Jeg har på en måde selv haft det, har haft det rigtig sværet både i hjemmet og i skolen. JEg har bare været i de dage hvor jeg selt ikke har spist noget, fordi jeg har haft det sår dårligt at jeg ikke kunne få mig selv til det. Jeg har stadig de dage hvor jeg ikke spiser noget, men så er der en af min Ældre veninder der snakker med mig. Det skal siges at hun har hjulpet mig igemmen rigtig meget, og jeg kan altid gå til hende og en anden jeg kender. Det er rigtig godt at have nogle man stoler på, og man kan gå til.
Mvh Jeanett Søger praktik plads , jeg skal på landbrugsskolen sjælland den 1 ausust. så søger parktil plads fra den 1/10/2007 til 1/10/2008. Håber der en en der har en  DETROIT ELSKER DIG !!<3<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåh, nu er hakkebøf |
xtiny |
10-12-2006 23:33 |
|
Og forloren har da ikke det værste at spise! Det er da ikke specielt usundt, man kan vælge en god kvalitet kød. Husk at tage 1 vitaminpille hver dag, når du ikke spiser så meget, så kommer du let i underskud med vitaminer og mineraler. Som andre har skrevet, så øger syrlige ting faktisk appetitten, så ½ grapefrugt eller 1 appelsin/klemmentin kan gøre det- og faktisk også surt til maden (agurkesalat eller syltede rødbeder). Jeg er faktisk meget meget kræsen, men derfor kan man godt leve godt og spise sunde ting.  Men jeg tror alligevel, du skal en tur ind om lægen- bare for en sikkerheds skyld.
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg |
|
|
1.63 høj og vejer 45 kilo...  Jeg kender kun alt for godt det der med at man ikke har lyst til at spise. Jeg er ved gud heller ikke selvvalgt tynd, men har haft rod i mit stofskifte og herefter er det aldrig rigtigt blevet normalt igen. Men... i perioder kan jeg også have svært ved at spise - vores løsning er så at jeg får nøjagtig det jeg har lyst til at spise - uanset hvor usundt det er - bare det er mad. Og så spiser jeg så det. Jeg supplerer så med vitamin piller. Jeg taber mig heldigvis ikke mere - kun hver gang jeg har været syg, så ryger der et par kilo, som jeg så åbenbart er ude af stand til at tage på igen. Min erfaring er, at det er i stressede peioder, jeg har svært ved at spise - har tænkt på om der er nogen sammenhæng hos dig? Har du får meget om ørerne, mange bekymringer, svært ved at slappe af, træt hele tiden osv? Et problem er, at jo mindre du spiser, jo mindre KAN du spise.. Så spis du bare hakkebøffer og forloren hare hver aften - det er helt sikkert bedre end ingenting.
Er du en rutineret rytter, som er frisk på at ride en smuk livlig fjordhoppe et par gange om ugen, så skriv til mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du prøvet |
|
|
at spise/drikke smoothie? Det er en utrolig lækker måde at få frugt på. Kan du heller ikke lide jordbær og hindbær? Bær er nemlig utrolig lækre i smoothie. Det er utrolig synd for dig, at du er så kræsen. Min kæreste er 174 cm høj og vejer 44 kg, så han er også for tynd, men han er slet ikke så kræsen som dig. Da vi begyndte at komme sammen var han meget kræsen, men jeg har vændet ham til at spise det mad, som jeg også spiser; masser af grøntsager, kortofler/ris/pasta samt ikke det fedeste kød. Han har ikke taget på, men han siger selv, at han har fået det bedre fysisk af at spise sådan. Han må bare erkende, at han ikke kan blive tyk - han kan muligvis tage på, hvis han begynder at styrketræne samt indtage proteinpulver, men han er bare slet ikke den type (han er computernørd ). Du har en eller form for spiseforstyrrelse, siden du næsten ikke kan spise noget, og du må først erkende, at dette er et problem. Men det lyder det jo som om, at du allerede har. Derefter er det en tur til lægen, som må kunne rådgive dig. I må jo få hælp af en diætist (tror jeg da også de hedder, når man rådgiver om mad eller hvad?), og måske evt. en psykolog. Det kunne jo være, at du undertrykker et eller andet? Det kan også bare være, at du har det lidt som min kæreste, men lige meget hvad det er, så skal dig og din mor have hjælp. I skal ikke gå alene med dette her. Meget varme tanker herfra. /Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tynd... |
yiip |
11-12-2006 10:19 |
|
det er faktisk normalet at være lidt ranglet når man er på din alder.. din krop vokser og skal bruge enérgi... lav en liste med ting du kan lide og få din mor til at lave det til dig.. nogen perioder har man bare mindre lyst til mad... synes ikke at 45 kg er kritisk når du ikke er højere end 167... men jo, du kunne godt tage lidt på... er selv en lille let "ting" på 173 cm 50 kg og vil ikke bytte til en større krop.. men da jeg var yngre synes jeg at jeg var for tynd, men det hjalp da jeg blev voksen og helt udviklet... bruger str. C70 i BH så det er ikke fordi jeg ikke har former...
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  Odense; Undervisning tilbydes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag til lægen |
|
|
min søser er også omkring de 166 cm høj. Hun har lige været til lægen fordi hun syntes hun var for tynd. Hun vejer 44 kg  Hun fik taget blodprøver for at se om hun fejlede noget. ( Vi får svar idag - håber ikke det er noget slemt...) Hendes læge kom lidt ind på sukkesyge... så måske du skulle tage fordi din læge. Heller en gang for meget end en gang for lidt! Og så som en anden siger.. lav en list over hvad du kan lide... fx. Tun bøffer, flæskesteg, græsk salat... pizza ( hjemmelavet?) Måske du selv kan hjælpe med at lave maden, så du VED hvad det er ? Jeg har nemlig selv været MEGET kræsen... Jeg er så vokset fra det i årenes løb. Jeg er 19 nu..men i din alder - der var der ikke så meget jeg kunne lide  ( Jeg var dog aldeles ikke for tynd ) Held og lykke - og skriv endelig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virker som |
Lilleulv |
11-12-2006 10:37 |
|
Det er flere som har svart på denne tråden som trenger denne linken: matportalen.no/Saker/1153394654.37 Ellers tror jeg det er rett vanlig å ha dårlig apetitt i din alder. Selv klarede jeg ikke å ta til mig verken kød eller fisk da jeg var tenåring. Det gikk over av sig selv. Det er ellers et godt råd å forsøke å få hjelp fra en læge. Lykke til med det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske er |
|
|
det en meget normal tendens, men det er først farligt, når det går ud over sit fysiske helbred. Det er der, jeg ser alarmklokkerne, for det kan ikke være meningen, at Nellah småsyg hele tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejehejehejehej |
Nalleh |
11-12-2006 22:33 |
|
Hej allesammen. Jeg har været til lægen en gang og det var mod sukkersyge fordi jeg hele tiden blev dårlig når jeg fik for meget sukker men det var helt fint der var intet galt der.. HVordan gik det med din søster. Tak for jeres gode svar jeg tror jeg vil sætte mig og skrive hvad jeg kan lide. men når jeg har fri fra skole eller må gå hjem i 12 frikvateret så plejer jeg bar og lave en toast det jo hellere ikke det sundeste. hvad skal jeg ellers spise. frygteligt jeg ved ikk hvad jeg ellers skal spise. altså. Jeg er altså tynd kan prøve og sætte et billed ind en dag jeg får taget et. man kan holde med alle fingerne rundt om mit håndled med lethed. tænk vis det knækker en dag jeg rider på min pony .. Hmm. Håber virkelig i hjælper mig Jeg bruger kun 65a i bh. det hellere ikke så meget kan man ikke udvikle sig så meget når man er så tynd eller ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
spis det du kan lide og tænk ikke på om det er specielt sund og drik masser af vand. hvis du kan lide karbonader så put evt en lille smule grønt ikke så meget men bare så du kan vende dig til det. tag en vitamin pille hver morgen. hvornår startede det, jeg tror ikke at det er spiseforstyrelse som anoreksi men mon ikke der alligevel er noget psykisk bag. men fortæl noget mere
livet starter voldsomt- og ender sørgeligt det er det imellem der tæller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjehjehjehejhej |
Nalleh |
11-12-2006 22:58 |
|
hvad vil ii vide ? jeg ved ikke hvornår det startet jeg har været kræsen længe men nú det altså blevet slemt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forhøjet stofskifte |
|
|
hej Nellah. Min søster havde for højt stofskifte... Så nu skal hun igennem en behandling. Der er tre forskellige former.. Hun skal til lægen imorgen og se hvad for en behandling hun skal have. Bi virkninger ved for højt stoftskifte er: Vægttab man sveder uden at svede ( Næremst koldsved) Og har irriterende øjne... Men jeg tror nu ikke det er det du har?! HVad kan du godt lide af mad? Tomater, melon, kartofler, kød, frikadeller, fisk, championg, ærter, ymer... Der er lidt ... kik i en kogbog , enten en som din mor eller far har eller find nogle lækre retter. Og er der noget ved retten du ikke kan lide. SÅ lad være med at tage det med. Hvis jeg skal hjælpe dig med at finde nogle sider, hvor der er lækkert mad, skal jeg gerne hjælpe dig imorgen. ( Er hjemme...= Blot sig nogle ting om hvad du kan lide ... kik evt også på aftensmadstrådene herinde - nogle gange er her faktisk nogle lækre ting  Held og lykke. Hilsen Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tmmm |
|
|
tjaa når man ikke spiser kalder man det vist ikke kræsen... hvor længe drejer det sig om ( iforhold til at "kræsenheden" er blevet værrer) men spist det du kan lide og lade din dårlige samvittighed om at det ikke er sundt være.
livet starter voldsomt- og ender sørgeligt det er det imellem der tæller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skal da bare |
|
|
begynde at ryge... Så holder du op med at kunne smage, og så kan du ikke smage om du kan lide maden, eller ej... Oki... Det var det dårligste råd EVER... Du kan jo måske, sætte dig for, at du SKAL spise en hel bolle om morgenen og TO skiver rugbrød til frokost, og TO små portioner af det du kan lide til aften... Kan huske at jeg selv var ualmindeligt kræsen som teenager, og ofte fik mine forældre noget kød som jeg ikke brød mig om... Men så spiste jeg mig bare mæt i sovs og kartofler... (Hvis vi fik flæskesteg, så spiste jeg kartofler, sovs, sværd og agurkesalat... He he... Var vist lidt forkælet)...De brokkede sig aldrig over, at jeg ikke spiste div. sære kødretter, så længe jeg spiste NOGET... Og tror faktisk ikke at du skal hænge dig så meget i, om din mad er sund/usund, men om du sørger for at få noget... Men synes da at det er et problem, hvis du ikke bryder dig om frugt... Hvad med wok? Med en masse friske sprøde grøntsager og kyllingekød?
Zamangah Flot jumBe sælges. Welsh Cob hingst, 18 mdr. u. papirer sælges, se præsentation. Vi kører brudeparret i hestevogn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjehejeh |
Nalleh |
14-12-2006 14:05 |
|
Jeg kan ikke lide kylling Jo kyletter & kan hellere ikke lide fisk .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bla bla bla |
|
|
Nalleh> Spis det du kan lide, og lad være med at gøre det til et stort problem at der er noget som du ikke kan lide, og kom så til læge
Glædelig Jul!
Ønskes I af Rikke/MissFejrskov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|