|
|
| DØD hest-- hvad nu? |
|
|
Vi har desværre mistet en hest i stalden i nat.. Rigtig sørgeligt, især når man aldrig har oplevet en død hest før. Det var ikke vores , men en opstaldet. Hvad gør man nu? Hvem ringer man til? Hesten var forsikret, så ejer skal ha fat på forsikringsselsskabet idag. Men hvem er det lige der kan hente hesten? Daka? - Og jer som har prøvet det her før: Man skal vel ikke ha hesten hentet før en dyrlæge har konstanteret død til forsikringen, vel? Sidste problem.. Hvordan pokker får man en stor ( meget tyk) død hest ud? Jeg mener at ha hørt de helst skal ligge ude ved vejen? Men man kan jo ikke så nemt flytte sådan 600 kg hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forfærdeligt... |
| Forfatter:  |
lestat |
| Dato:  |
05-12-2006 09:40 |
|
Men jeg kan godt hjælpe lidt med nogle svar, har nemlig oplevet det samme engang... Forsikringsselskabet har udentvivl et samarbejde med en dyrlæge, der konstaterer hesten død.. Ellers guider de ejeren videre i sagen. Ja Daka skal hente den, men der kan sagtens gå op til 3 uger, inden de dukker op. Mht at få hesten ud, så bruger man nogle reb og en 4-hjuls trækker..
Hjælp mig med at finde Wonderboy! Rødbroget Tinker af den lette type. Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at flytte den |
|
|
mht. forsikringen, så spørg dem selv ved kontakt idag hvad de helst vil have. hvad er den død af? den er vel ikke bare faldet om uden forudgående tegn?
med hensyn til at flytte den, så skal den ganske rigtigt ligge langs offentlig vej for at daka/campas henter den. Du har helt ret i at det er ikke nemt at flytte en sådan og da slet ikke nu når den har ligget et par timer, nu er den jo blevet helt stiv. vi plejer at bruge minilæsseren eller traktoren. Man skal ikke være for pivet og man skal være et par stykker. bruger vi minilæsseren får vi den bugseret op på spidene så kan man mere eller mindre køre den derhen hvor man vil. med traktoren er det lidt sværere da denne jo skal trække dyret. der har vi erfaring for at få den tippet op på en palle først. så er det ikke hestens manve man skraber på asfaldt.
Men rigtigt hårdt er det, håber i kommer jer hurtigt. Det er aldrig sjovt at miste en hest fra stalden som man hver dag har set i levende live.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| død hest hvad nu |
lerkesglede |
05-12-2006 09:43 |
|
det spørgsmål har jeg også tit tænkt på. har en gammel hest på snart 21 år ,hvis hun gik hen og døde i sin box.hvad så ?. følger spændt andre besvarelser. hilsen susanne
Opstalding tilbydes nær Skivum Krat, nordjylland. Dejlige naturområde m/skov. 20x40 ridebane fri afbenyttelse. Store bokse og folde. Helst en hest der bliver redet jævnligt;)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikringen |
|
|
kontaktes, de kan osse oplyse den videre fremgansmåde. Dyrlæge skal skrive papir, og til sidst daka, men sørg for at forsikringen siger god, for at alle papir er i orden, og at hesten må afhentes. Så må du få fat i en landmand, med en traktor der kan trække hesten ud. (ikke så rart, men den eneste mulighedhed) Hesten skal ligge et sted, som er nem at komme til med lastvogn, og gerne ud til vejen. Trøstekram herfra.
Kåret mini knabstrupper hoppe sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikring |
|
|
først af alt så føler jeg med jer. når hesten er forsikret vil jeg da gå ud fra, at de sørger for at f.eks Falck kommer og får den ud af stalden, prøv at ringe til forsikringsselskabet. Daka kommer samme dag eller dagen efter alt efter hvad tid i ringer til dem.Uanset hvad så sørg for at ejeren af hesten ikke er til stede ved flytning/afhentning da det ikke er noget rart syn.
Kloge Frode maj 2001 charmerende Alfred februar 2004 lynet Gorm juli 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv øv ... |
|
|
det er aldrig rart med heste der dør... mht. at trække den ud..det kan godt lade sig gøre - var med til at trække en stor hest ud af en kringlet stald (rundt om flere hjørner - ikke megen plads) og det gik - vi var 4 voksne og havde nogle kæder om hestens ben. Tja så er det bare at hive til - det ser ikke rart ud, men hesten mærker jo ikke noget... mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løver.. |
Lillefut |
05-12-2006 11:55 |
|
Hej Øv det er en trist oplevelse. HVis hesten ikke var syg og fik medicin, ved jeg at zoo meget gerne vil have dem, de fodre dem til løverne... I min verden går de så til noget nyttigt, men det er jo et spørgsmål om ejerens indstilling. Desuden er zoo gratis og daka tager penge for det. Men helt sikkert skal i have fat i forsikringen inden i gør noget. MVH GItte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Bare sørg for at aftale med ejeren at I får den ud af stalden og at I er der når den blivver læsset på DAKAs vogn. Det er meget ubehageligt at se på. Med mindre hun/han kan tåle at se det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Zoo tager kun dyr de selv overværer slagtningen på såvidt jeg er orienteret og slet ikke selvdøde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er det.. |
|
|
da for noget fis nogen af jer fyre af  Tre uger inden DAKA kommer?? Hmm.. Så har I vist selv glemt at ringe efter dem, de kommer dagen efter man har ringet.. Dyret skal ikke ligge ud til offentlig vej, men lastbilen skal kunne hold på sikker vej eller underlag.. Sidst men ikke mindst, ring til forsikringsselskabet og hør hvordan de vil have det gjort.. Hvordan man trækker den ud?? Finder en masse venlige mennesker, trækker dyret ud indtil man kan bruge en traktor, hvorefter man slæber den resten af vejen.. Husk at dække den til, nogle mennesker er frygtelig sarte..
Krone og bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Midtjylland Læderridestøvler sælges - Se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 uger |
|
|
jamen det er ny politik fra DAKA's side - det pågældende dyrelig er herefter så levende, at det selv kravler op i vognen og ergo sparer de tid  Ej undskyld lidt galgenhumor til en ellers sørgelig sag.. Der er en lovgivning om dette - jeg mener at DAKA skal komme max 48 timer efter aflivning/død, da det ellers kunne betyde forureningsrisiko i grundvand mm Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tre uger før daka kommer??? nej |
muzzen4 |
05-12-2006 13:35 |
|
de kommer fra dag til dag, de har os aften kørsel
ejer af pinto hoppen kazella nyberg r.i.p. laban du vil altid være husket og elsked. JEG ER OG BLIR EN BIL TOSSET TØS 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| virker ikke |
|
|
Jeg har skrevet et labngt svar til jer, men ved ikke hvorfor det ikke kommer frem!! Så det må I ha tilgode! Mystisk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| virker nu? |
|
|
Mange mange tak for jeres svar. Ejer har kontaktet forsikring og dyrlæge kommer senere idag. Hesten var lidt dårlig igår, men vi troede det var pga kulde, da den havde ligget og var blevet meget våd/kold i løsdriften. Den var så kommet på stald og blevet tørret. kl 23.00 igår aftes lå den fast i boksen, vi fik den med nabos hjælp vendt om, og så komd en selv op og stå. Den havde lidt feber, men vagtdyrlæge ( over tlf) mente ikke det var kritisk. Da vi gik fra den v ca 23.30 havde den gået frem og tilbage i frisk tempo ude på staldgangen og stod nu igen i sin boks. Dækken på, masser halm/gulerødder vand ios.v. Imorges lå den så død. virkelig ikke en sjov oplevelse.. Tror ikke ejer vil være der når den trækkes ud, og jeg skal bestemt heller ikke være der.. Puha, har SÅ ondt af den og dårlig samvittighed. Tænker hele tiden om den havde værret reddet hvis jeg havde stået fast på den SKulle ha dyrlæge inat. Men tak for jeres hjælp, nu vil jeg prøve eat finde et nummer til daka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| falck... |
|
|
Prøv falck om de ikke kan komme og trække hesten ud.. vi bruger dem til når køerne skal slæbes ud fra de trælse steder hvor traktoren ikke kan komme.
Christina og Siff Nu græsser Flower sammen med Frans på de evige græsmarker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føler med jer. |
Linda B |
05-12-2006 14:11 |
|
Hold da op hvor jeg føler med jer. Vi alm mennesker stoler blindt på de dyrlæger, meeen... Dårlig samvittighed kvæler dig blot, skæld hellere ud på væggen, og lad som om han er dyrlægen... De varmeste tanker til dig, din familie, ejeren, og de andre som færdtes i stalden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så skal man.. |
|
|
være medlem af Falck og det koster en halv bondegård at få dem ud, prøv selv.. Og hesten er død, den mærker intet.. Jeg ved godt det lyder hårdt, men den kan jo ikke blive liggenede.. Dakas nummer er 76745111..
Krone og bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Midtjylland Læderridestøvler sælges - Se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| daka-sss |
|
|
Daka er kontaktet, de afhenter i morgen- Nu skal vi lige ha samlet flere stærke mænd sammen til i aften, så vi forhåbentligt får den flyttet. Tak igen. MVH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk at pille.. |
|
|
evt. sko af.. Bare for at ejeren ikke får en ekstra regning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og husk |
|
|
At de andre heste kan lugte det, så hvis den ligger et sted hvor hestene trækkes forbi så er det en god idé at sige til rytterne
1. at den ligger der
2. at når de trækker forbi, skal de gå tættest på døde hest - og altså være mellem den døde hest og deres egen.
På denne måde undgår man at de levende heste hopper ud i rytteren HVIS de hopper for den døde hest.
For de KAN lugte det - selv på lang afstand, og selvom mennesker intet kan lugte - og nogle heste panikker over det.
Og pressening over og under hesten er en god idé. Specielt hvis den skal ligge en dags tid.
Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| død hest |
|
|
jeg har været i en stald hvor en avlshoppe døde om natten under foling. da smed de den bare ud på mødingen, hvilken jeg syntes er forkert at gøre. og smide den ud til vejen er da lige så grimt. det er en hest og det er da ikke at respketere den. kan godt være den er død. men hvis det var min hest der var død ville jeg da ik smide den ud ved vejen eller på en møding. og hvor den så skal hen. det ved jeg ik. jeg ville da ønske at den kunne hentes med det samme. min mening. hej. søger en hest endten på afbetaling eller som jeg kan leje indtil juni måned hvor jeg så kan købe, højst 20.000 helst leje. håber at høre fra nogen.skriv på mail- malle_cool@msn.com eller på hn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| død hest |
|
|
mine forældre har også prøvet at have en død hest liggende i boksen..en meget smal gang med to sving.. de brugte kæder og fik den op på en lille vogn de normalt bruger til at køre halm ind med(fire hjul og fire stykker træ) og fik den ud... der gik mindst en uge før daka kom og hentede den!!! så det der med dag til dag holder ikke altid.. de måtte enda ringe og rykke et par gange.. den var fyldt med mider da den blev afhentet og lugtede forfærdeligt... ikke en spændende oplevelse... og ja husk skoene af! mener ejer gav 7-800 kr.ekstra med to sko på!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|