|
|
| Sparetips |
| Forfatter:  |
nhl-90 |
| Dato:  |
27-11-2006 10:53 |
|
Giv dit(ne) bedste bud på, at spare, når man har hest! Eks. Kunne være: at undlade sko, billig løsdrift, store købsmængder af foder/hø/gulerødder m.m., minus stævnedeltagelse, brugt udstyr - og kun det nødvendige.. Tænk kreativt, og lad os inspirere af jer HN'ers nyttige, gode, sparetips, for det er i det hele taget, ALT for dyrt at have hest. - Lad os finde nogle løsninger, der letter økonomien - så også os andre kan være med..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Savage Garden! |
*$uper Tino* |
27-11-2006 12:04 |
|
... at være selvforsynende med hø, halm og korn. At spare på sko etc., synes jeg ikke er forsvarligt, det er trods alt hestens fødder. Nogle heste kan selvfølgelig gå uden, men mange kan ikke...
Hilsen *$uper Tino*, Labsebaby & Darren Hayes I believe in Karma, what you give is what you get returned I believe you can't appreciate real love 'til you've been burned - Savage Garden Darren H. & Daniel J.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gør det ordentligt... |
99E |
27-11-2006 12:05 |
|
...fra starten. Så sparer man nødreperationer, indkøb af nyt udstyr fordi det billige skidt gik i stykker etc.
... - 99E - ... Feel Think Act Play Like A Horse
Parelli Playday i Grønhøj Rideklub SE VIDEO HER: www.patparelli.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lounala |
27-11-2006 13:53 |
|
i blommenslyst er der en suuper butik, 2 Hand horse shope, hvor du kan sælge din brugte ting, og købe nogle andre. Jeg vil da hellere give lidt mindre for et par brugte læderstøvler, og så de er gået til for mig men hun har mange ting, og er et besøg værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spare og |
Illum |
27-11-2006 14:17 |
|
Have hest ?? Ikke muligt
Illum, Djævlens Advokat. Og en kapacitet på HN, det skriver Scarface, jeg takker ydmygst  Så SKRIV da for POKKER bomstr på de sadler I har til salg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at... |
M&Davina |
27-11-2006 14:31 |
|
Undskyld men jeg undres altså lidt.. For at undlade sko (på en hest der vel at mærke har brug for dem) er da noget af det mest useriøse spareråd - ingen velfungerende ben = ingen hest  Og ingen stævnedeltagelse holder jo ikke rigtig hvis man er konkurrencerytter.. Desuden - Hvis man synes det er ALT for dyrt at have hest har man måske priotiteret forkert? Ja det er dyrt at have hest - men glæden opvejer det, så for mig er det ikke "for dyrt". Blot en lille strøtanke fra mig... -Men som 99E skriver så er udstyr af god kvalitet oftest billigst i længden.
Nu med Davina <3 Fra 1.12 "plejemor" til Vallo <3 Topmålet af diplomati er, at bede nogen gå ad helvede til på en måde, så de glæder sig til turen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm spare |
|
|
Spare Næ ikke mig. Jeg sparer ikke på noget med hensyn til mine heste. Meeen til gængæld så er det længe længe siden jeg har købt sko til mig selv. Hestene skal ha det de skal ha og lidt til.Så kan jeg da selv spise havregrød (AD) Mvh Joani.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm.. næh.. |
|
|
Ikke rigtig nogen tips herfra. Andet end: Køb billige ting (eks noget fra hööks) i det omfang du kan. Dvs. kunne aldrig finde på at spare på sadel, trense osv. = de ting hvor det er værd at købe det dyre. Men nogle ting er altså også fine fra de billige mærker... Eks tilskudsfoder, har lige kigget på biotin, det fra Blue Horse kostede 3 gange så meget som det andet.. Det samme gælder vel ofte bandageunderlag mv.
Mvh. Cat Én gang DV, altid DV!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparetips |
Lilar |
27-11-2006 20:55 |
|
Som nogle skriver så er det dyrt at have hest - og det kan man ikke bare sådan lige lave om på. Dermed ikke sagt at man ikke kan forsøge at gøre det mindre dyrt. Men man skal heller ikke gå på kompromis med de ting som hesten har behov for - fx er sko et dumt sted at spare, for ingen hov ingen hest. - Hvis man sætter sig lidt ind i fodring og blander selv, så kan man spare mange penge i forhold til at bruge et dyrt fuldfoder. - Få lavet en foderplan - man kan spare penge ved at fodre korrekt (både på dyrlæge og foder), og samtidig trives hesten bedre. - Køb kvalitet fra starten - så skal udstyret ikke skiftes så tit. Sørg også for ordentlig vedligeholdelse, da det forlænger udstyrets levetid. - Brug ikke en billig smed bare for at spare penge - han skal ofte komme tiere, og så risikerer man at hesten bliver ødelagt. Brug hellere en god smed, og lad være med at tænke over prisen. - Sammenlign produkter - nogle gange betaler man mere for navnet - Køb roepiller i løs vægt, køb havre hos landmanden og køb olie i dagligvarebutikkerne. For noget tid siden var der en lang tråd med mange gode råd i - prøv at søge efter den. Linda.
Mor til Freja - født 20/4-06. *** Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb. Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben. *** Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bla bla bla |
|
|
Seriøst? 
MVH Rikke
"The greatest thing, you'll ever learn, is just to love, and be loved, in return" Moulin Rouge "Life is like a box of chocolate- you never know, what you're gonna get" Forest Gump
En gang DV, altid DV !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
at bruge eddike blandet med vand i stedet for pelsglans... (lugten forsvinder når det tørrer helt) Brug evt. u parfumeret skyllemiddel som balsam når halen er blevet vasket og skånsomt skal redes/pilles - det giver også mere fylde og gør at snavs ikke så let sætter sig fast hmmm spareråd??? det er ihverfald billigere end diverse heste produkter...
EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG HEST Mine billeder må ikke "lånes" uden tilladelse!!! Efterlyses: ~SAIGA NORDFELD~ Brun DV hoppe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjovt nok |
|
|
Jeg kan foranlediges til at tro, at ideen til denne tråd stammer fra udsendelsen "Rabatten". God ide forøvrigt, nu når vi kan gemme trådene. Mig bekendt var der RIGELIGT med gode råd og meninger om hvordan man kunne spare lidt på det at have hest !!! Jeg kan da godt undres over, at det at have hest og spare pludselig ikke hænger sammen mere . Ja ja, man har jo en holdning til man får en ny, og åbenbart også afhængig af hvem der spørger. nhl-90: jeg er da personligt glad for denne tråd, da jeg gerne suger til mig af gode og BILLIGE råd. Derfor behøver jeg jo ikke at gå på kompromis med min hest's helbred. Du skal nok komme til at høre for det med skoene, men det er jo rent faktisk ikke det tråden handler om!!! Helle
Endnu en af de irreterende ponymødre med trang til at hævde deres egne mangler gennem børnene !!!Medlem af DÅHM-sønderjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. skoene |
nhl-90 |
28-11-2006 15:49 |
|
Ja, tænkte nok jeg ville høre en del kommentarer, om det med skoene. Mente selvfølgelig, at det kun skulle udlades, hvis hesten kan klare det, og der ikke er for meget asfaldt, hvor man rider.. - I tilfældet, kan det jo være en besparing, især hvis man selv kan beskære. Har faktisk en veninde, som selv gør det, efter hun havde været på et lille kursus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestens natur |
nhl-90 |
28-11-2006 15:53 |
|
Men på den anden side? Heste går uden sko i naturen?! Så hvorfor kan de ikke som tamme?! Kender flere heste, der har gået fint uden sko - lige indtil smeden kom på besøg, og bestemt mente, at de skulle gå med sko. Siden da har de haft flere problemer. Jeg tror ofte, at smeden vil tjene flest mulig penge.. og derfor desværre. råder folk til det forkerte?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bla bla bla |
|
|
nhl-90: Engang gik mennesker også uden sko, men ville du undværre det nu?
MVH Rikke
"The greatest thing, you'll ever learn, is just to love, and be loved, in return" Moulin Rouge "Life is like a box of chocolate- you never know, what you're gonna get" Forest Gump
En gang DV, altid DV !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan kan man ikke sammenligne det |
nhl-90 |
28-11-2006 16:11 |
|
Rikke: Du kan ikke sammenligne vores natur med hestens!! Du skal tage højde for store forskelle. Vi er jo ikke samme race!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bla bla bla |
|
|
Ikke? Heste og mennesker kan få nogenlunde lige ondt i fødder og ben ved ikke at bruge sko. Heste har også ændret sig en del siden de var vildheste (og hvis jeg ikke husker helt galt, så er både heste og mennesker pattedyr, og mange år tilbage var vi ens)
Sparetips for mennesker: Brug ikke tøj og sko, og spis kun græs, blade, regnorme og andet godt fra naturen!
MVH Rikke
En gang DV, altid DV !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gør de ved gud ikke.. |
nhl-90 |
28-11-2006 17:48 |
|
Lader ikke til, at du har undersøgt sagen ordentligt.. Du kan ikke stå inde for hvad du siger, så lad hellere være - eller find nogle bedre argumenter. For jeg gider ærlig talt ikke spilde tiden med, at diskutere med typer som dig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sparetip |
|
|
Køb roepiller hos en landmand
Venlig hilsen Kongehøj Der ikke har noget liv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparetips... |
Anja Stenør Mortensen |
28-11-2006 17:56 |
|
Jamen selvfølgelig gik vild hestene uden sko, men de blev altså heller ikke redet!!! Har men en hest der skal nyde sit otium, kan den da sikkert nemt få skoene af. Det var lige en side bemærkning til ovenstående. Ang. sparetips: Vi slår selv hø og wrap, så der sparer vi lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må jeg blande mig?... |
Clara |
28-11-2006 18:42 |
|
Altså jeg synes.. de heste som er importeret fra varmere lande og/eller fremavlet skal selvfølgelig passes og plejes med sko, dækkener osv... Men mere robuste racer som der ikke er blevet "pillet ved" gennem avl behøver altså først sko når mennesket fører den ud på et underlag den ikke er vant til fra naturens side, som fx. asfalt.. - hvilket mennesket har skabt.. Hvis der var asfalt over hele kloden ville hesten jo naturligt være indrettet efter disse vilkår... Hvis et menneske går rundt uden sko på hele året danner man jo også automatisk hård hud og masser extra hår på fødderne (mmm) men man vil da nok tage skoene på til vinter af ren og skær magelighed - fordi det bliver koldt.. - Det er vel nærmest derfor skoen overhovedet blev opfundet..? ..hvis jeg nu skal være rigtig emsig så spiser vi jo også kun ting fra naturen.. ..med mindre man er typen der lever af vingummi og Jaka Bov eller noget i den stil..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er skam iorden ;) |
nhl-90 |
28-11-2006 20:18 |
|
Jeg er helt enig med dig Clara  Kunne ikke have formuleret det bedre selv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sparetips |
Gitte & Tyran |
28-11-2006 21:14 |
|
afhængig af race, så er det billigere at ha opstaldet i løsdrift, og koldblodsracer vil tit trives bedre på den måde end i en lille box/spiltov.. køb kraftfoder og hø direkte fra landmand.. jeg giver p.t. 81øre/kg havre, og 79øre/kg byg + 10øre til valsning/kg
MVH. Gitte og hypperne! rigtige piger kører Golf2 1.6 TurboDiesel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden sko |
|
|
Jeg kender ret mange heste, der aldrig har haft behov for sko. Synes sammenligningen af heste og menneskers behov er urealistisk! Mht spareråd - hvis I er flere hestefolk i nærhed af hinanden, kunne I måske få rabat, ved at bestille smed samme dag. Og evt. dyrlæge (vacc., rasp af tænder samt div. rutineundersøgelser) Der må vel være lidt,at hente på kørepenge?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sammenligning...??? |
|
|
Hvorfor er det urealistisk at sammenligne  Der bliver jo netop ikke sagt at hesten skal gå med sko fordi vi gør det, men at de har gennemgået en udvikling præcis som vi. Vi var engang lavet til at gå uden sko, men er det ikke mere - lige så hestene! Nogle kan selvfølgelig, men andre kan ikke pga. avlen. Det samme med pels, mange heste vil ikke udvikle nok pels til vinteren (uden dækken), fordi de er avlet korthårede. Og endelig: Hvad med racehunde (eks.), de er da nogle skravl og kan ofte intet tåle, netop fordi de er avlet på den måde - de havde næppe overlevet i naturen som vilde hunde/ulve kan  nhl-90, det irriterer mig lidt du ikke kan svare ordentligt nok man skriver noget, folk har talt pænt til dig!! Og så kommer du da med de vildeste påstande  Tag lige og køl ned, eller lad være med at oprette indlæg (magen til umodenhed...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvilke racer der ikke er pillet ved gennem avlen? Min hest er en af de såkaldte robuste racer og derfor går han da stadig med både sko og dækken  Jeg kunne hellere ikke finde på at ordne hove selv på min hest, for der er trods alt en grund til at det tager omkring 4 år at blive beslagsmed. Det er ikke billigt at have hest og der er rigtig mange områder det slet slet ikke er forsvarligt at sparer penge. Smed, foder mm er steder der ikke skal spares på. Et sted jeg er begyndt at `spare`er på udstyret, jeg gider ikke købe mig fattig i ting min hest eller jeg ikke mangler.
Mvh Karina
Nu med hafferhesten Aico
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
mille - det mig |
29-11-2006 13:59 |
|
mit er: DIN HEST MANGLER IKKE NOGT DEN HAR. men bruger det ikke selv min pony har 117 ting af det samme 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden at skifte emne |
|
|
Jeg læste en artikel et sted, om at mennesker der dyrker motionsløb faktisk har utroligt godt af at løbe barfodet, hvis deres fødder ellers er hærdet til det. Det er bedre for musklerne fordi fodsålen afdæmper bedre end nogen fremstillet sål i en sko. På samme måde, så har mange heste godt af at gå uden sko. Min egen gør og han har aldrig været ømtået.
Verden har mistet en af dem der betød noget Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Savner dig min skat, men sorgen er kærlighedens pris Det sværreste er at vise man er noget særligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine heste |
|
|
går da uden sko og den ene bliver redet en del... smeden siger sin mening når han er der og har ikke kommenteret hendes brug.. og nej hun bliver ikke beskåret efter barfordstrimning.. men dog siger smeden af hvis den anden hest skal rides bør hun have sko på.. nå men sparetips.. tja bliv gode venner med en landmand hvor der kan købes korn.. køb en vitaminblanding, få lavet en foderplan og bland selv dit foder.. hesten er sikker glad for at få korrekt foder og er ikke sikkert den savner müsliblandingen.. men bliver der lidt penge til overs vil den nok elske et par gulerødder køb i sæk, som jo er billigere end de små poser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MissGreen og Lene |
|
|
Min hest går også uden bagsko i vinterhalvåret, og havde gået helt uden hvis han kunne. At han har på om sommeren er af ren praktisk betydning, da jeg skal bruge mordax... Det må være logik at hestens hov fjedrer bedre uden sådan et par jernbeslag end med. Desværre kan han altså ikke gå uden sko på forhovene, for han slider dem helt korte, og til sidst må han få sko på igen. Til gengæld bliver han ikke engang beskåret på baghovene, for dem slider han perfekt selv.
Mvh. Cat Én gang DV, altid DV!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shannon77 |
Clara |
29-11-2006 15:46 |
|
Shannon77: Jeg tænkte nok mest på de heste der er blevet avlet til kun at se yndige ud... og så vurderer man jo også helt selv om ens hest har brug for dækken og/eller sko - det kan jeg jo ikke vide noget om ! Jeg går da også ud fra at der er en del folk med 'robuste' heste/ponyer som giver dem dækken på for at undgå en pels så tyk at man ikke kan spænde gjorden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min Fantapige |
|
|
- som er fuldblod, har aldrig gået med sko. Læste ellers en tråd for et stykke tid siden, hvor 90% af fuldblodshestene ikke kunne gå uden sko?? Men der er måske specielle grunde. Vores heste bliver så og sige aldrig redet på asfalt o.lign. Helle
Endnu en af de irreterende ponymødre med trang til at hævde deres egne mangler gennem børnene !!!Medlem af DÅHM-sønderjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lkjsdlsk |
rfx |
04-12-2006 10:09 |
|
..Hvis heste og mennesker kan sammenlignes..Og man bruger det argument at heste skal gå med sko, fordi det gør vi... Hvorfor går hesten så ikke med gummisko?? Er i, der bruger jernsko til heste så ikke lige lidt lede hva??  Ville i selv gå med dem?? På www.naturhov.dk er der en en "reklame" for de nye high tec jern sko til mennesket.. Tjek li dem ud!!  Sidst jeg tjekkede så cas og mine fødder ikke ret ens ud.. Så det er da en fjollet sammenligning.. Fx ville jeg være meget ked, hvis jeg sku rende med bare tæer i sneen...koldt!! Men tror Cas ville blive ret så træt af mig hvis jeg proppede uldsokker på ham for at varme hans hove..
KIEFFER MARZOG 17" SÆLGES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sko/dækken Clare |
|
|
Dækken er noget man i langt de fleste tilfælde selv bestemmer om hesten skal bruge eller ej. Jeg har så valgt at jeg i år har brug for min hest er klippet og går med dækken af praktiske grunde. Sko er noget min smed vudere og med det brug jeg har af min hest har min smed vuderet at den skal gå med sko. Desværre er der ikke så mange steder man kan sparer når man har hest.
Mvh Karina
Nu med hafferhesten Aico
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|