Lyder som nogle dejlige hunde der har det som mange af deres racefæller: De elsker at snuse og glemmer alt omkring sig og så er de rigtig glade for mennesker og kontakt:-)
Det er jagthunde og du har en opgave, som kan løses, men som indebærer at du gør dig mere spændende end de lækre dufte i skovens underlag og tobenede der i reglen er gode for lidt kæl. Det kan opnås ved forskellige kontaktøvelser, som styrker jeres forhold (hermed ikke sagt at du ikke har et godt forhold til dine hunde, blot at du kan bygge videre på det I har nu).
Jeg har lige et par spørgsmål: Går du med hundene samtidigt? Hvor lang tid/mange gange om dagen? Og du skriver at når den lille er løs kan du godt holde hende fra andre hunde med stemmen - kan du også holde hende fra at hoppe op af mennesker (altså når hun er løs)?
Ellers synes jeg at det er en rigtig god ide at skifte til en kropssele (nylon evt. fra Kenjan, synes jeg er den bedste) især til den lille. Hvis den store ikke trækker er det ikke så nødvendigt, selvom jeg altid vil foretrække det:-)
Men altså, hvis den lille trækker når den ser andre hunde eller mennesker er det en fordel at lære hende et signal, som hun bliver/er god til og så bruge det i situationen. Det kan f.eks. være sit. Det læres i rolige omgivelser til at starte med og så udbygger man distraktionerne stille og roligt. Altid, som du også gør nu, med masser af ros og gerne godbidder, når hun gør det rigtige. Hvis hun "fejler", så tænk om du kunne have gjort anderledes inden du straffer hende med dit nej. Som ejer skal du hele tiden være et skridt foran og se hvad der sker inden hunden. Først der kan du stoppe den uønskede adfærd, ikke når den er i gang. Ihf. ikke hvis der skal kobles læring på og du vil noget andet end at starte en mindre brydekamp:-)
Du kan også lære hende fra bunden af hvad nej og ja betyder, så bliver det nemmere at koble det på i situationerne. Det der ofte sker er, at vores hunde bliver immune overfor signalet nej og hvor vi tror de er frække, så aner de i virkeligheden ikke hvad vi siger til dem. Så helt fra bunden og kun brug nej'et hvis det er allermest nødvendigt.
Alt for nu. Er lidt træt, så beklager hvis det er rodet. Jeg skal gerne følge op, hvis du er interesseret.
Kh. Tine.