Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når hunden trækker i snoren?!
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 20:48

Vil gerne høre jeres erfaringer/bud på, hvad I gør, når hunden trækker i snoren?!

Jeg selv, trækker igen. Oftes trækker jeg til, og siger: "Heeer". Meningen ved dette er, at når hunden trækker i snoren en anden gang, at jeg så bare kan nøjes med at sige her, også så stopper dyret op.

Men har dog også hørt flere påstande om, at man absolut ikke må trække igen?! Er lidt forvirret - men gør i det hele taget alt, efter min rene sunde fornuft, erfaring, og kendskab til dyret.

Hvad er jeres holdninger?

0
0
Svar på denne tråd

Ikke trække igen!
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 20:55

Og heller ikke råbe:-) Tilbagetræk lærer hunden absolut intet af og det kan være skadeligt i nakke og ryg for hunden (og for dig og dine arme/skuldre).

Der er rigtig mange forskellige måder at lære sin hund at gå pænt og rigtig mange årsager til at hunden trækker:-)

Men fortæl evt. lidt om din hunds race, alder, hvornår den trækker - er det altid? Eller når den skal meget på toilettet? Eller når den kan se en anden hund? Hvilket halsbånd/sele bruger du? Og hvad har du ellers trænet med din hund og dens aktivitetsniveau generelt.

Det er lettere at råde dig, hvis der er lidt flere oplysninger.

Ellers har Turid Rugaas skrevet et hæfte omm netop denne problematik og det kan klart anbefales at investere i.

Mvh. Tine.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Tine
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 21:07

Mine hunde er retriever-blandinger - Labrador/Flat coaded/Golden Retriever.

Middelstore, mad-glade, lykkelige, gode hunde. Vores gamle er 10 år, og lille ny kun 5 måneder.

Vores gamle, har vi ingen problemer med nu - hun har trukket før i tiden, sker da også nu og da, men intet problem.

Men den lille trækker som en gal. Går amok, når hun ser andre mennesker eller hunde..

Slet ikke til at styre - jeg plejer at holde hende i halsbåndet, til vi er gået forbi dem. - Eller stoppe helt op, og vente - møg irriterende. Hun hopper også op af ALLE folk, når vi går i skoven. Hun er så imødekommende, og glad. Jeg trækker hende ned, og siger nej - ser jeg pt. som den eneste løsning?!

Bruger almindelig hals-bånd til begge. Men har overvejet, at anskaffe seler - pga. evt. skader i hals, ryg?!

I skoven, og parken, løber de begge løs. Kommer fint når jeg kalder - meget opmærksomme - især vores "lille". Her kan jeg sagtens holde hende fra andre hunde - med stemmen - siger aaar
, meget bestemt, og roser begge når de reagerer.

De bliver stimuleret godt, hver dag!

0
0
Svar på denne tråd

øøhh..
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 21:16

Jeg ville da godt nok blive rimelig arrig, hvis jeg mødte en løs hund i skoven, der hoppede op ad mig ... Så kunne den være nok så glad og sød!!

Så held og lykke med din træning med halsbånd og snor, det er der da nok nogle folk der bliver glade for.

mvh Trine - mor til Mads 200506

Don´t let a fool kiss you
....or a kiss fool you

:-PKun den der forsøger det latterlige, kan opnå det umulige

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 23:32

Lyder som nogle dejlige hunde der har det som mange af deres racefæller: De elsker at snuse og glemmer alt omkring sig og så er de rigtig glade for mennesker og kontakt:-)

Det er jagthunde og du har en opgave, som kan løses, men som indebærer at du gør dig mere spændende end de lækre dufte i skovens underlag og tobenede der i reglen er gode for lidt kæl. Det kan opnås ved forskellige kontaktøvelser, som styrker jeres forhold (hermed ikke sagt at du ikke har et godt forhold til dine hunde, blot at du kan bygge videre på det I har nu).

Jeg har lige et par spørgsmål: Går du med hundene samtidigt? Hvor lang tid/mange gange om dagen? Og du skriver at når den lille er løs kan du godt holde hende fra andre hunde med stemmen - kan du også holde hende fra at hoppe op af mennesker (altså når hun er løs)?

Ellers synes jeg at det er en rigtig god ide at skifte til en kropssele (nylon evt. fra Kenjan, synes jeg er den bedste) især til den lille. Hvis den store ikke trækker er det ikke så nødvendigt, selvom jeg altid vil foretrække det:-)

Men altså, hvis den lille trækker når den ser andre hunde eller mennesker er det en fordel at lære hende et signal, som hun bliver/er god til og så bruge det i situationen. Det kan f.eks. være sit. Det læres i rolige omgivelser til at starte med og så udbygger man distraktionerne stille og roligt. Altid, som du også gør nu, med masser af ros og gerne godbidder, når hun gør det rigtige. Hvis hun "fejler", så tænk om du kunne have gjort anderledes inden du straffer hende med dit nej. Som ejer skal du hele tiden være et skridt foran og se hvad der sker inden hunden. Først der kan du stoppe den uønskede adfærd, ikke når den er i gang. Ihf. ikke hvis der skal kobles læring på og du vil noget andet end at starte en mindre brydekamp:-)

Du kan også lære hende fra bunden af hvad nej og ja betyder, så bliver det nemmere at koble det på i situationerne. Det der ofte sker er, at vores hunde bliver immune overfor signalet nej og hvor vi tror de er frække, så aner de i virkeligheden ikke hvad vi siger til dem. Så helt fra bunden og kun brug nej'et hvis det er allermest nødvendigt.

Alt for nu. Er lidt træt, så beklager hvis det er rodet. Jeg skal gerne følge op, hvis du er interesseret.

Kh. Tine.

0
0
Svar på denne tråd

Anbefale
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 04:29
at melde dig til lydighedstræning evt. i Dansk Kennel Klub. DE kan bedre hjælpe og råde dig. Det får man meget mere ud af end selv at eksperimentere rundt og så måske få nogle forkerte vaner indøvet, som f.eks. at trække igen .

"But it's not who you are underneath, it's what you do that defines you."

Rachel Dawes, Batman Begins

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 07:25

Jeg har et forslag:

Stå stille med hunden ved siden af dig. Den må meget gerne sidde ned - hvis den kan gå "på plads", er det et rigtig godt udgangspunkt.

Tag et skridt frem, venstre ben først.

Hunden vil følge med og når du har gået fx. 2 skridt, stopper du igen og får hunden i "sit". Masser af ros og en godbid.

Gentag - gentag - gentag ...

Måske 10 gange og øg skridtene i den fart som hunden følger uden at trække.

Når det så bare kører, så går du lidt længere. Hvis den ligger an til at trække, vender du skarpt til venstre, med dit venstre ben ind imod hunden, så du nærmest skubber den med. Pointen er at den skal følge dig - Hele tiden og se på dig!

I samme sekund den skal til at trække eller går længere ud end du synes om, stopper du op eller laver drejningen til venstre. Du behøver ikke at vende helt om og gå den modsatte vej, bare 45 grader og så skulle den meget gerne hurtigt lære at DU bestemmer hvad vej og hvor længe / hurtigt I går.

Hver gang den gør det rigtige, roser du og giver en godbid. Overdriv ikke rosen, et stille "dyygtig" er nok. Hvis du gør det for højt eller "overdrevet", vil hunden sikkert køre op og blive fjollet...

Lang beskrivelse - ved det godt, men det hjalp fantastisk på min hund. Efter min mening kan man trække, bruge 117 seler, men træning og kontakt med ejeren er nu det bedste .

Positiv træning frem for alt!

- Dorte

0
0
Svar på denne tråd

gå pænt
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 11:21

Jeg er lige stoppet fra hundetræning, og jeg fik følgende afvide:

Hvis hunden trækker, skal man ikke hive tilbage, hunden for bare en stærke hals og vil kun komme til og trække mere og hårdere.

Hver gang hun trækker, skal man stoppe op og når hunden så vender sig om mod en, så ros og gå videre.

Dette hjælper virkelig, kan godt være meget træls de første par ture man går, men 3-4 ture ja så er det slut.

Så stop op HVER gang hun trækker, vent til du for dens opmærksomhed,ros og gå derefter videre og sådan fortsætter du.

Hunde elsker virkelig deres gåture, og de vil syntes det er træls og stoppe og hele tiden, og vil hurtigt stoppe.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider