Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når ens fordomme bliver bekræftet
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 09:45

Nogle gange er det altså lige før jeg skammer mig over at være islænderejer. For hvor er det dog nogle grimme signaler islænderejere sender engang imellem til storhesteejere.

Inden jeg trådte ind i denne verden havde jeg nogle fordomme der lød på at isryttere ikke gad beskæftige sig med andre racer, isryttere var frelste og isryttere mente kun at det var deres måde at holde heste på der duede.

Og den fordom er bestemt ikke blevet manet til jorden.

Jeg kommer også på en anden hesteportal hvor brugerne hovedsageligt rider islænder. Der startede jeg en tråd vedr. dækken da jeg overvejer at lægge dækken på Høffe. Årsagen er at jeg er træt af at han altid går rundt og ligner en mudderklirre og er han helt våd kan der gå timer inden det er muligt at ride. For jeg nægter at lægge sadel på en sjaskvåd hest. Pelsen er jo meget længere og tykkere end "normale" racer og derfor længere om at tørre.

Nå, det skulle jeg vist ikke have spurgt om! For en islænder lægger man bestemt ikke dækken på! Jeg må da være vanvittig og det hører da med til det at have islænder, at have en konstant mudret hest! Og det er så det jeg mener med mine fordomme overfor isryttere. "Back to nature"-metoden er jo ekstrem hos dem!

Sideløbende på denne portal løb så en debat startet af en isrytter vedr. en hest med et dækken i en meget anderledes farve. Ikke en islænder, ikke en annonce for det pågældende dækken. Nej, et privat billede af en storhest med dette dækken. Og der følte jeg endnu engang skammen brede sig. For den måde denne hest, hestens ejer og hestens ejers smag og brug af penge blev diskuteret på, hører ingen steder henne! Da jeg stillede spørgsmålet om hvorvidt ejeren var kontaktet og gjort opmærksom på at hun blev diskuteret på nettet, blev det fuldstændig ignoreret og da så en anden forfatter skrev at folk skulle skamme sig, var der jo selvfølgelig ingen der mente at det var andet end sjov og at de da ikke mente at det havde været negativt.

Og så er det jeg tænker: Er det sådan ishestefolket bliver opfattet af folk uden for denne verden? Som ryttere der er frelste, indspiste, uden respekt for andre måder at holde hest på end deres egen "back to nature"?

For det er de fordomme jeg havde og sørgeligt nok stadig har.

Tina - Nu med Høffedyret!
----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 10:05

Det du beskriver er min egen opfattelse og mine egne erfaringer.

Der er ingen tvivl om at du, hvis du ikke bliver stenet , skal give din dejlige uldtot det dækken på. Det kan være at andre islænderfolk får øjnene op, når du står og smiler med en ren og tør hest der forguder dig.

Christine

Drumhorse.dk

Natural Shirehorse

Nok snart jyde...

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 10:11

også de fordomme jeg har stødt på i isheste verdenen. Jeg kan godt forstå du er træt af en våd og mudret hest altid. Og jeg ville heller ikke lægge sadel på en våd hest med sådan en pels!!! Så hvis jeg var dig ville jeg være ligeglad med deres meninger og klippe den og lægge dækken på!

Jeg har selv en islænder stående som jeg rider lidt på, men den er også våd og meget mudret altid, og tager 3 timer om at tørre når han har svedt, så det bliver ikke til meget ridning. Han går i løsdrift, så jeg kan jo ikke lukke ham ud når han er svedig. Det må da være lige til en forkølelse, så enten bliver han også klippet og får dækken på, eller også bliver han ikke redet ret meget her i vinter, og hvad er så bedst??

Forresten er jeg helt vild med din Høffe, han ser bare skøn ud...

Med venlig hilsen Pernille
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Hellige
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 10:36

Selv er jeg ikke islænder-ejer, men er nok en af de der "back-to-nature" hesteejere som ofte mener at "simpelt er godt" ifht. hestehold. Og at man ikke skal pakke sin hest ind, hvis det på nogen måde kan undgås. Det er nu også lettest uden, efter min mening.

Jeg har engang brugt dækken til min varmblod, men hun blev deprimeret og arrig over det. Så nu er jeg kun tilhænger af regndækkener i dårligt vejr når man skal ride og dækken-klipning eller hals/bringe-klipning, hvis hesten sveder meget. Selvom det ser lidt sært ud, så slipper hesten for dækkenet det meste af tiden. Synes generelt at det er en meget overset klippemetode.

Min ene fjordhest m enorm pels, trivedes rigtig godt med det da vi red meget. Han var også ked af at gå med dækken til hverdag. Men den løsning var optimal for os.

Men jeg synes at det er forkasteligt, at rakke ned på andre fordi de ikke deler samme holdning eller har en hest som behøver dækken og så vælger at købe det i en anderledes farve. Det havde jeg da også gjort. Hvorfor skal alt være så kedeligt og ensrettet...

"Kun døde fisk følger strømmen" "dyrevelfærd frem for alt" "Respekt for dine medskabninger" er nu engang mine motto´s

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)

0
0
Svar på denne tråd

Islænderfolk...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 10:39

...dem er jeg jo nok også en af! Nu hænger jeg ikke ud med andre islænderfolk og har heller aldrig rigtig gjort det. Så jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene om dem.

Jeg har hovedsaglig redet sammen med de såkaldte "storehesteryttere" og har engang imellem oplevet, at de har været "frelste, indspiste, uden respekt for andre måder at holde hest på end deres egen". Men det er jo deres problem. Jeg holder min hest på den måde, som jeg synes er bedst.

Folk kaster sig ud i usaglige debatter på nettet ligemeget hvilken hesterace, de har stående ude på folden. Det kan man da se her på HN (og åbenbart andre steder på nettet). Bliver det for barnligt, kan man jo altid klikke på det lille x i øverste højre hjørne.

Om du lægger dækken på Høffe er jo 100% op til dig. Jeg lægger ikke dækken på Mulle, fordi:

1. Hun har masser af pels og fryser ikke.
  2. Hvis hun er meget våd, når jeg sadler op, tager jeg et håndklæde og tørrer det værste vand af med.
  3. Når hun sveder efter en ridetur, bliver hun tørret af med en dusk halm - hun har aldrig været forkølet!
  4. Ofte vil et dækken hæmme hestens bevægelsesfrihed.

***** Snepony *****

Hvis alt kommer imod dig,

kører du i den forkerte vejbane.

0
0
Svar på denne tråd

I guder altså...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 10:47
...jeg er så rystet...og så alligevel ikke...for det er jo ikke et ukendt fænomen i heste verden...som hovedsagligt består af tøsser/piger/kvinder, og de er meget hårde overfor hinanden... men... er det virkelig umuligt for andre, at kunne elske andres heste, og acceptere at alle måske ikke lige har samme smag som, netop DIG!!! (ikke henvendt til dig Tina ) alle heste racer har deres personlighed og de kvaliteter, som netop du vil have... men er det ensbetydende med at jeg skal elske din hest?? du elsker sq sikkert heller ikke min, vel???

Tina, jeg kan godt forstå du gerne vil have dækken på, for hvad er det værd at have en hest, hvis man ikke kan ride på den, fordi den er sjaks våd?? Islænder eller ej!! Og til de ...øhmm... knap så kloge...så kan det give de grimmeste tryksår at lægge en sadel på en våd hest, såååå ...

Islænder er en meget hårdfør hest, med masser af pels til at kunne modstå det barske klima der er på Island, meeen hvis man har en islænder som ridehest, skal man så ikke kunne tage den ud og ride en tur eller lidt på banen, uden først at skulle vente 3 timer på den bliver tør, og derefter skulle bruge 1½ time på at børste den ren for mudder???

Og andres fordomme over for racer og farve på et dække, underlag m.m... hold da K... hvor er i intolerante!!! fordi du måske er tosset med Pink, skal jeg så også være det??? ikke på vilkår!!! jeg kan ikke udstå pink, og slet ikke på min hest, men derfor ser jeg ikke ned på dig for at bruge det... jeg vil bare ikke, men acceptere at du er tosset med den farve, og syntes den er smuk på din hest!!

Og helt ærligt... er farven på et dækken ikke hamrende ligegyldig, så længe det dækker de behov, som der er brug for??? Og hva'så hvis det er skrigende rødt eller orange?? hallo man kan sq da finde sin hast på folden, og er i øvrigt fri for at en svag sjæl føler sig fristet, til at "låne" det med hjem, hvilket jo heller ikke er et ukendt begreb, i vores lille indspiste hesteverden... Tag at behandle andre og deres heste med den respekt, som de fortjener og som du også gerne vil have...!!! Du bryder dig jo heller ikke, om at andre taler grimt om dig og din hest.

Vedr.:"Back-To-Nature" syndromet...tja... er horsmanship ikke det det drejer sig om, i bund og grund??? og hvad er det egentlig?? er det ikke bare at behandle sin hest med respekt,for den og dens oprindelsesshav???og at tilpasse det med de ønsker man selv har, for sig selv og sin hest, og de ambitioner man har???

Se det på den er måde: kommer din hest hen i mod dig når du vil hente den ude på folden??? hvis ikke... bør du måske nok tænke over hvorfor!! og gør den hallo så vær kiste glad, for så har du fat i noget af det rigtige... Og vil du kun ride 5 mdr om året, jamen så lad din hest få vinterpels og lad den stå ude i al slags vejr, men lad være med at kritisere andre, som gerne vil kunne ride hele året!!!

Og nej man kan, og skal ikke elske alle heste og deres ryttere, men de skal behandles med den samme respekt, som du selv ønsker at blive behandlet med, uanset din hests race og dit valg af farve på dens dækken, eller hvordan du vælger at have din hest!!! For du vil vel ikke betegnes for at være "racist" vil du???

Og så tænk jer om når i "udtaler" jer!! En lille bemærkning, som for dig ikke syntes sårende, kan være meget sårende for den anden part, positivt ment eller ej!!! TÆNK FØR DU TALER!!!

Tina, op med humøret og lad dig ikke slå ned af andres intolerance, du har fat i det rigtige vi er heldigvis nogle, som er istand til at holde af andres heste, med eller uden langt hår eller dækken

Karoline
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kendte en døv
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 10:56
som importerende en hest fra island.. og jeg syntes bestemt ikek hun var SÅ snobbet.. Je gahr aldrig oplevet sådan noget me islænger ejere.. Ved ikke om det er fordi jeg er shetlandspony ejer (som jo også får dobbelt vinterpels og er meget bak-to-nature-agtige..)

Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter

Tamrotte ejer, og STOLT af det

Shetlands pony - en stor hest i en lille pakning,

Fjordhest - I sol og i blæst

0
0
Svar på denne tråd

fordomme
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 10:59

ja fordomme har det jo netop med at blive bekræftet. Det skyldes oftest at man kun ser det man kigger efter. Jeg er også islænderejer, men finder det da besynderligt at blive slået i hartkorn med alle de andre der tilfældigvis har valgt den samme hesterace. I de to tråde du nævner er der fx en del indlæg der taler for at folk må gøre som de vil, at de synes det er lidt sjovt med farver, at det er i orden med dækken hvis det er bedst for netop din hest osv. Disse indlæg nævner du ikke når du skal fremstille din forargelse over de dumme islænderfolk. Hvorfor? fordi de ikke bekræfter dine fordomme.

Om du skal skamme dig over at være islænderejer må du jo selv bestemme. Der findes islænderfolk som er aldeles utålelige, og der findes islænderfolk som er søde og rare og åbne over for andre - og deres hesteracer, ligesom der findes utålelige/ og rare mennesker blandt andre hestefolk uanset hvilken hest de har valgt at ride på.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er også
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 11:31

en islænder rytter og ja der er da altid brodne kar...

jeg slv rider også store heste, men mht. dækkener på islænder der er faktisk mange der lægger dækken på eller klipper dem personligt gør jeg det ikke selv ved min, men jeg har oplevet mange storheste ejere der er skiftet over til islænder men aldrig omvendt, jeg selv er mege åben overfor alle heste racer

AYLA FORE EVER
ZENTA FORE EVER
ANIMALS FORE EVER
0
0
Svar på denne tråd

blablabla
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 11:36

Måske islænderfolk har de tendenser, fordi de oplever NØJAGTIG det samme den modsatte vej? Respekt er en gensidig ting.

Jeg rider på våde heste - de får trykket vandet af pelsen i sadellejet og aldrig har jeg set et tryksår på den konto. Ellers skulle alle Danmarks islændere i vintertræning da have tryksår skulle man mene.

Det er altså en noget anderledes tankegang hos islænderejere og det må man tage med eller lade være. Og på et debatforum lyder alt meget værre end det menes. Tag ud og spørg nogen IRL istedet.

------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 11:45
...mit billede af islænder-ejer-stereotypen er denneher lidt vel overvægtige, sweaterbeklædte, langskæggede mand i træsko og mudrede cowboybukser, der ikke mener man behøver fodre islænderhesten, give den mudderfri fold eller strigle den ren før man sadler - eller for den sags skyld have en sadel der passer, er velholdt og har et rent (eller bare nogenlunde rent) underlag på.

Heldigvis kender jeg ingen islænder-ejere, der rent faktisk er sådan.

Der er adskillige islændere i danmark, hvis ejere har en lang, orange glasfiberpind og en farvet snor i bæltet - og af dem er der ingen, der ikke prøver at gøre det bedste for deres heste.
(Og den ene har jeg så sent som i sommer foræret nogle aflagte dækkener, der ikke passer vores heste, men nærmere er i islænderstørrelse...).

Jeg er vel teknisk set storhesteejer, da min pony ikke er islænder.
Den går i løsdrift (for første gang! Jubiii!), har vinterpels, Natural Hoofcare-hove, Natural Horsemanship-aktiviteter, fodres så naturligt som muligt (masser af HØ), kort sagt:
Vi er p!ssenaturlige!

Indtil nu har vi ingen problemer haft med pelsen.
Hun er til tider våd, JA - men er hun BARE våd får hun sadel på alligevel. Ingen tryksår.
Hun sveder: JA. Og så kommer hun våd på fold. Til vinter (= når det bliver KOLDT) bliver hun bundet i løsdriften med et ulddækken et par timer.
Hun er til tider mudret: JA. Æv.

Bliver jeg træt af vinterpelsen har jeg ingen skrupler ved at klippe og lægge dækken på. Det vil så være endnu en ny ting, vi får prøvet denne vinter.

Gad vide, hvordan hun vil synes om at blive klippet. Hun hader hårtørreren, ved jeg af erfaring...

HVIS hun skal have dækken på, efter at være blevet klippet, vil jeg HELT sikkert kigge efter et PINK dækken i passende tykkelse & størrelse.
Men så er jeg bange for, hun også er nødt til at have en matchende grime - MED glitter... :-P

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Parelli Playday i Grønhøj Rideklub
SE VIDEO HER:
www.patparelli.dk
0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:19

Tina, hvilke svar var det du søgte???

Du ved jo udemærket godt at der er både tilhænger og total modstander af dækkener i islænderverden.

Så tag en tudekiks og stop det flæberi...

Vi er mange og bliver stadig flere der ikke gider en klam hest om vinteren og hvis du synes så klip den og læg et dækken på.

Jeg synes personligt at det er noget svineri at sætte en våd hest på fold i blæsende frostvejr..

Jeg har hest for min egen skyld og den er klippet for MIN SKYLD..

MEN jeg synes også det er noget svineri at klippe en hest og så lade være med at give dækken på, fordi at det jo er en islænder.

GOD WEEKEND og så op med humøret

Hilsen Marlene

0
0
Svar på denne tråd

Islænder
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:27
Karoline: Godt sagt :-)

Mvh Maria

:-) If you see someone without a smile, give them yours (-:

Mor til Denniz på 20 mdr. og sponsor for katten Chanell

Hilde Knab - *26. marts 1981 ¤6. juli 2006 - elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:28

Jamen Tina, når nu vi er så dybt godnat på Joras, så er det da godt, at du kan få læsset af herinde... ;-)

Jeg er, godt gættet, islænderrytter med et meget stort I (!). Jeg er en af dem som opponerede imod dit brug af dækken, fordi du ikke vil ride en beskidt hest. Og ved du hvad, det har ikke noget med "back to nature" at gøre. Nu skal du høre...

Jeg er selv gammel pony- og storhesterytter, og jeg har aldrig oplevet heste der havde det bedre end islændere. Det er rigtigt, at man i storhesteverdenen bruger uendeligt meget tid på, at pakke sine heste ind i dækkener, gamacher, bandager osv osv osv, men jeg synes alt for ofte at dette gøres udfra et forkert perspektiv og en misforstået godhed. For jeg synes der er meget langt fra hestevelfærd, og så til den måde, hvorpå store heste generelt behandles på. Jeg synes IKKE at det er hestevelfærd at skille hesten fra dens flokkammerater, for at stille den på boks, nogle steder op til 22-23 timer i døgnet! Jeg synes IKKE at det er hestevelfærd at klippe hestens naturlige pels af, og pakke den ind, fordi man ikke gider at strigle! Jeg synes IKKE, at det er hestevelfærd, at ødelægge hestens naturligt stærke sener og led ved at spænde benene ind i gamacher osv osv osv...

Jeg synes det er dybt paradoksalt, at man på den ene side bruger mange mange timer og ressourcer på at pakke hesten ind i vat, og så bag efter rider afsted med indspænding, eller aldrig så meget som overvejer at bruge en krioprakter???

Til gengæld synes jeg, at det er indbegrebet af hestevelfærd, at man ALTID sætter hestens behov over ens egne. At man så vidt muligt lader hesten gå i store flokke ude 24/7 og at man såvidt muligt, undgår at klippe hesten, hvis ikke det er yderst nødvendigt! Og nej, at min heste går i løsdrift og at jeg kan finde på et ride en hest som er våd, er IKKE ensbetydende med, at jeg ikke fodrer min hest eller at den går i et stort mudderhul uden mulighed for læ, den får skam prima foder flere gange om dagen, og den har en gigantisk tør fold med et godt læskur! Foruden mulighed for at boks ved sygdom, eller hvis hesten skal tørre efter ridning.

Jeg har aldrig mødt folk som var mere opmærksomme på deres heste end islænderejere. Før jeg fik islænder anede jeg ikke hvad en kiroprakter eller en hestetandlæge var, nu bliver mine heste undersøgt af disse flere gange om året!

Jeg har en veninde som har redet store dressurheste på højt niveau i mange år (har bl.a. tilredet og trænet en vallak som senere kom til at gå OL i dressur), hun kunne ganske rigtigt fortælle, at hestene blev behandlet som var de lavet af glas, dette var dog ikke for hestens skyld, men fordi de var så helvedes værdifulde, at man ikke turde lade dem bevæge sig naturligt af frygt for, at deres skrøbelige ben skulle tage skade. Disse ben var netop skrøbelige som em konsekvens af års pakken ind i vat! til gengæld havde min veninde aldrig hørt om, at man kan bruge en kiroprakter til sin hest...

Indenfor islænderverdenen går selv 1. kl. hingste af super afstamning i stod sammen med hopperne, da det til hver en tid er det mest humane, og mindst stressende for hingsten!

Jeg kan virkeligt ikke se et problem i at ride meget om vinteren på en islænder, uden at klippe den. Jeg har selv redet konkurrencer på en temmeligt kostbar kåret hoppe gennem flere år. Jeg trænede hårdt 5-6 gange ugentligt, og hun havde det som blommen i æg! Fik blot et overgangsdækken på på folden efter endt ridning, og efter et par timer var hun tør. Så snart hun fik dækkenet af, var det ud og rulle, og så lignende hun igen sine artsfæller.

Jeg har aldrig oplevet heste som fik hverken gnav- eller tryksår af at blive redet våde.

Så nu må jeg spørge jer, når I har behov for at pakke jeres heste sådan ind, er det så fordi I har oplevet skader, eller er det ikke inderst inde jeres eget behov for pleje og tryghed i projicerer over på jeres heste?

- Og lad mig til sidst slutte med at sige, at jeg på ingen måde er racistisk, vi har skam både, DV, Shagya araber og sportspony i stalden, de klarer sig skam ganske godt ude i løsdriften sammen med de andre heste. Og ved I hvad, de er lige så beskidte som islænderne, og de elsker det... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

gfgfdgfdgfdgfdgdf
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:30

Snepony det er meget få dækner der genere hesten, og de fleste køber vel et dækken der passer til deres hest facon!.

jeg har selv haft to fuldblods heste gennem tiden som begge både bukker, ruller og andre mærkelige ting med dækken på, og de ser altså meget ugeneret ud af det...

min fjordhest går pt. uden dækken, men lige så snart hun kommer i mere ridning, så skal hun også baberes og have dækken på.

(eller hvis vejret bliver ved med at være vådt hver dag)

for jeg syntes ikke et håndklde tøre pelsen nok, og hvåde hår har det med at krylle under sadlen...av tænker jeg bare.

men selv er jeg typen der venter med dækken så længe som muligt, og de får det da også af så snart vejret er til det.

i må gerne hade mig, men had mig venligst for hvem jeg er,

og ikke hvem jeg ikke er!

0
0
Svar på denne tråd

Åh, slap af
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:31

Åh, Malene. Synes du ikke du skal moderere dit sprog?

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg er utilfreds med svarene. Hvis jeg vil klippe min islænder, klipper jeg den da bare. Skal da ikke spørge "jer" om lov først.

Det eneste jeg har spurgt til herinde er om min opfattelse er den gængse opfattelse af islænderfolket, for så er det da godt nok synd.

----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

Høffe og dækken
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:42

Hej Tina.

Jeg har en temlig god ide om hvilke forum du blev sablet ned i.

Og det har jeg set mange gange før, at de gør derinde...

Men hvis du har lyst til at klippe Høffe helt ned og give ham et varmt dækken på, ja så synes jeg da at du skal skide hul i hvad alle andre mener og synes...

Det er DIN hest og DIG der bestemmer

Jeg havde skam selv tænkt tanke omkring min ishest.

Men da han har eksem og går med eksem dækken i mitte sæsonen, synes jeg det ville være synd for ham at han også skulle bære dækken i vinterperioden. Da det jo er der han nyder sin "frihed"

Så jeg rider ham våd eller tør.

F.eks så sent som tidlig imorgen hentede jeg ham i løsdriften, og kørte en strigle over hans sadelleje og så fik han et underlag under hans pad og hans sadel. Rider normalt uden, men gider ikke at min sadel bliver beskidt og klam

Og han har ALDRIG fået trykninger/sadelsår eller lign.

Og da vi kom hjem fik han sit fleecedækken på mens han spiste.

Men han var da ikke helt tør, da han blev sat ud.

MEN han har meget tør pels, og hvis man mærker efter så er det kun det yderst lag som er vådt og ikke det inderst "uld"

Så han skal skam nok holde varmen, det er jeg 100% sikker på..!!

Og til dit spørgsmål. Ja jeg oplevede med en lokal klub at de vendte mig ryggen, fordi jeg på daværende tidspunkt ikke ejede en Isbuk men lånte en DV.

Men da de hørte at jeg gik i købstanker, uha så var jeg pludselig alle nye bedste ven Jeg hader falske mennesker..!!

Jeg behandler personligt alle heste ejere ens

Men klip du bare Høffe og smid et dækken på ham

Ingen onde kommentare eller lign herfra. Kun opbakning

Mvh
Henrietta Joye & Ægir frá Efri-Sumarliðabæ
-
Medlem af ADDnetwork
-
Medlem af DI
-
Jeg Vil Hellere Såres Af Sandheden ~ End Glædes Ved En Løgn!

0
0
Svar på denne tråd

Madsen...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:42

...Mht. dækken: det er da tydeligt at se, at heste med dækken ikke har den samme bevægelsesfrihed, som en hest uden dækken. Selvfølgelig kan en hest stadig rulle sig osv. med dækken, men du må da indrømme, at det er lidt nemmere uden!

Det svarer jo lidt til, at når jeg løber en tur, tager jeg løbetøj på og ikke cowboybukser og en lang frakke. Så har jeg lidt større bevægelsesfrihed.

Nå, men det var vist lidt uden for debatten.

***** Snepony *****

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:53
Nu rider jeg selv islænder. Men før jeg begyndte det red jeg alm. hest. Og et sted hvor jeg passede hest var der i nærheden en islænderskole, og min veninde og jeg måtte da høre lidt af hvert når vi kom ridende forbi på vores almindelige hest. Men efter jeg selv er begyndt at ride islænder kan jeg nu godt forstå hvorfor de er så vilde med den race. Men at blive som nogle af dem kan være... ALDRIG. Almindelige heste er også skønne. Jeg tror det kommer an på hvad man er til. Og personligt passer islænderen perfekt til mig i temprement.

Iøvrigt kender jeg da islændere der både er klippet og går med dækken.
0
0
Svar på denne tråd

store heste
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 13:08

Nina BT: Det kan godt være det ikke er din mening, men nu lyder det jo præcist som om, at alle med store heste kun tænker på hvad der er praktisk for DEM!! Jeg kender også de typer du nævner og finder bestemt ikke deres måde at have hest på tiltalende. Her hentyder jeg til minus foldtid. At folk klipper hest fordi de ikke gider strigle har jeg aldrig hørt. Jeg synes det er okay at klippe hvis man rider sin hest hårdt og seriøst og desuden i et ridehus hver dag, for så er det altså umuligt at tørre dem med en kæmpe pels. Det kan godt være en islænder kan klare at komme på fold med svedig pels, men det kan en varmblod altså ikke.

Varmblods og fuldblods kan sagtens klare løsdrift. JEPS. Har en fuldblod der går i løsdrift, med stor lækker pels og uden dækken. Min plag har gået i løsdrift - og jeg er bestemt tilhænger af det.

Min nyindkøbte hest, blev klippet i forgårs på opfordring af dyrlægen fordi hun havde en hudlidelse... så nu går hun med dækken. De heste jeg rider går som regel med dækken, men er ellers aldrig barberede. Dækkenet er udelukkende for at nedsætte pelsvæksten, så de bedre kan tørre. Hvis de skal stå 2-3 timer med gigapels i en boks og tørre bagefter før de kan komme på fold, kan man jo så diskutere hvad der er bedst. 3 timer mindre på fold eller et dækken

Jeg er selv bruger af diverse udstyr, men jeg gør det sgu med tanke for hestens ve og vel. Ikke for at det skal være smart. Er det ikke nødvendigt udelades det. Og ja ... heste i naturen går ikke med dækken og klarer sig fint. Men heste i naturen bliver heller ikke brugt i ridesporten hver dag.

Men uanse om hesten koster en million eller 5000, har alle heste krav på masser af foldtid - og der ville jeg aldrig gå på kompromis.

Mht. fordomme, ja så vil jeg ikke direkte sige jeg har fordomme over for islænderryttere. Jeg er bare træt af at islænderfolk altid skal prøve at overtale en til at gå over til islændere, fordi det er så fedt. Det er fint i hygger jer med det, men nu er det dressur jeg brænder for og ikke det gangartstræning der bliver brugt hos islænderfolket.

Islændere er dejlige. Vil gerne have en til ture engang. Men alt det andet tiltaler mig bare ikke. Ligesom islænderryttere heller ikke lægger vægt på dressur og ridebanespringning. Hver sin smag og fred være med det.

Hilsen Mette

Søger bolig i Tylstrup el. Sulsted. Husleje ca. 2500 kr.

Sælges:

Ipod 30 GB, hvid inkl. 5 års forsikring.

Samsung E760 mobil u. simlås

1 3/4 sæk hippolyt naturmüsli kan afhentes billigt.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 13:25

Nu taler jeg jo bare lige ud og pakker ikke noget ind...

Men hvis du vil misforstå, så værsgod...

Jeg tror faktisk at jeg vil starte et emne på joras om:

De misforstå og drejer alting på HN

Hilsen Marlene

0
0
Svar på denne tråd

Meta...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 14:12

Jeg tror skam slet ikke at vi er uenige :-) Når jeg tager udgangspunkt i, at lægge dækken på hesten for ens egen skyld, er det fordi, at det er det Tina har tænkt sig at gøre, hun gider ikke ride en hest som har fornøjet sig med at rulle sig. Tråden kan iøvrigt læses her:

www.joras.dk/MySql/for...?TID=14816

(jeg kan ikke se, hvorfor det skal være hemmeligt?).

Som du kan læse i min tråd, har vi både DV, sportspony og Shagya Araber i min stald, så jeg ved skam godt, at der findes storhesteryttere som behandler deres heste anderledes ;-)

Som jeg også har skrevet, kunne jeg heller aldrig drømme om, at lukke en hest våd på fold efter ridning, den får blot et overgangsdækken på, og så er problemet løst.

Og ja, alle heste har krav på foldtid, heldigvis er det jo også en af punkterne i den nye dyrværnslov :-)!

Jeg vil faktisk gerne lige komme med endnu et eksempel fra mit virkelige liv. Min gamle pony var en typisk sportspony (new Forest/araber) som jeg brugte primært til spring, den blev redet året rundt. De første par jeg havde den, kom den på boks og fik dækken på, for det gjorde man jo, troede jeg. Hesten led voldsomt af høallergi (hvilket jeg ved der er et MEGET udbredet problem indenfor boksverdenen) med dertil følgende bronkitis, og havde ofte diverse skavanker. Efter et par år, fik jeg mulighed for at lukke hesten på løsdrift året rundt uden dækken, og jeg har aldrig set en hest leve op på den måde. Den blev stadigvæk redet lige så meget som før, men nu var den en hel anden hest. Hvor man før havde skulle tage ekstremt hensyn til den hele vinteren pga hoste (allergi), kunne man ride den helt normalt, den hostede aldrig. Dertil blev den gladere og meget pænere. Fra da af, har jeg aldrig igen pakket min hest i dækken og stillet den på boks unødigt.

0
0
Svar på denne tråd

Uvindenhed!!!
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 14:38
KAN FÅ GIMME TRYK SÅR, var vist det jeg sagde ikke???

Min superdejlige og smukke varmblod er klippet, meeen ikke fordi jeg kke gider strigle, bruger sq 1 time på at gøre min hest ren inden jeg rider!! og endnu 1 time bagefter!!! NEJ han er klippet, fordi jeg rider hverdag og træner intenst, og han dermed bliver meget våd, og jeg vil ikke vil stille en våd hest ind (eller ud) da han dermed er et oplagt emne til nyreslag, som er dødligt, samt forkølelse, hvilket er ensbetydende med en dyrlæge regning; dem vil jeg sq helst ikke have nogle af!!! (hvem siger man ikke kan ride tur på en klippet hest???)

Gamacher, bandager m.m bliver brugt for at beskytte hestens mest dyrbarer ( udover deres hove) dens ben som indeholder sener m.v for slag, forvridninger osv... DET HAR ALDRIG GIVET SVAGE SENER AT BRUGE NOGET AF DETTE!!!

ALTSÅ går min hest med dækken... og hold nu fast...HAN HAR HELE 2 DÆKKENER PÅ!!! hvorfor?? ja han stod med stald dækken inden og dermed skal han have ekxra tøj på, nu hvor han er blevet klippet!!! Bevægelses frihed med dækken??? det er der massere af, han både ruller sig, tager de vildste galoppere, bukker som en ren rodeo hest, og har høj haleføring...PÅ TRODS AF DÆKKERNE!! TRIVES HAN IKKE??? jo det kan i tror han gør, han er glad og trivelig, har sund og blank pels og blink i øjet...

Islænder er en dejlig race, hvis man er til hyggeridning og tølt!! jo de kan da gå lidt dressur, og springe kan de også, men hvis man vil frem i verden inden for ridesporten er det nok ikke lige den type hest man skal vælge, det kan vi alle vist blive enige om... (mon de vil fremavle en, som kan konkurrere på lige fod med DV'r og den type hest??)

Men er det vigitgste ikke at vi elsker den hest vi har??? om det er en tur i rundkørslen, en traver, fuldblod, DV, islænder eller noget andet, med eller uden papire, kan det ikke være lige meget??? bør vi ikke bare respektere hiunande og vores valg af hest, uden at kommentere det??? Eller er vi bare stadig på teen stadiget allesammen, hvor vi bare SKAL "HADE" NOGEN, bare for at hade!! helt ærligt... Dem som taler grimt om andre, de kan sq ikke have det godt med dem selv!! Og så husk... når du peger fingre af andre, vender der mindst 4 tilbage ind mod dig selv!!!

Karoline

P.s. jeg har sq redet på det hele, fjollebakker,i slændere,t ravere, fuldblods, oxer og DV'r...men må indrømme at DV'r og fuldblods er de typer heste som tiltaler mig mest... og derfor har jeg valgt at bruge mine penge på en DV'r, med meget fuldblods i...
0
0
Svar på denne tråd

Glemte noget :O)
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 14:45
er kiropraktor en ukendt fænomen for "Stor" heste ejere?? ja så må du meget undskylde men min hest er jævnligt på besøg hos Tove Due, og den gamle var også hos kiropraktor...såååååå deeet

fodre iøvrigt med en masse urter, fordi det ligger i hestens natur at spise div urter!!

Maria: ja menlig ja

Karoline
0
0
Svar på denne tråd

Karoline...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 14:57

Er det mig du henvender dig til :-)?

For det første, så vil jeg endnu engang understrege, at fordi man ikke klipper sin hest, så er det jo ikke ensbetydende med, at man lukker den våd på folden, hvor er det lige, at du læser det?! Jeg skriver netop, at jeg lukker min hest på fold med et overgangsdækken til den er tør, OG at jeg iøvrigt aldrig har oplevet nogle af mine heste få hverken nyreslag eller være forkølede.

For det andet, så er min teori altså stadigvæk, at det er pga den overdrevne brug af beskyttelsesmidler, at store heste har så skrøbelige ben. Jeg ved fx, at man indenfor sportsverdenen fraråder folk at bruge støtte, hvis ikke det er strengt nødvendigt, fordi det i det lange løbe gør sener og led mere skrøbelige, simpelthen fordi de ikke bliver vænnet til belastning. Jeg rider aldrig med støtte på mine islandske heste, hverken i natur eller på bane, og jeg har aldrig haft en hest med forstrækninger el.lign.

Om man putter et eller to dækkener på, er for mig et fedt, det må du skam helt selv om ;-)

Og nej, hvis man vil til tops indenfor spring og dressur, hvorfor så købe en gangartshest? Islændere er generelt fantastisk gode til både dressur og spring, men det er jo ikke det "vi" primært går op i. Dressuren bruges primært som mål til bedre gangarter. Jeg tror ikke, at der er nogen som har ambitioner om, at fremavle en islænder, som skal konkurrere mod DV, hvorfor i alverden skulle man dog det, vi elsker jo vores heste som de er ;-)

Og ja, det er vigtigste er helt sikkert at man elsker den hest man har. Jeg kunne aldrig drømme om at dømme dig fordi du har en stor hest. Det er vel heller ikke det denne tråd går ud på (for så har jeg helt misforstået noget)? Hvad vi diskutere, er måden at holde hest på, lige meget om man har islænder, DV, nordbakke eller Holstener.

0
0
Svar på denne tråd

Karoline...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 15:04

...det da nok meget muligt, at der er heste, som får tryksår, hvis de bliver redet, når de er våde. Jeg har dog aldrig oplevet det, derfor kan jeg slet ikke se noget problem!

Kan man ikke komme frem indenfor ridesporten, hvis man rider på en islænder??? Øøøhhh, nu findes der altså andre disipliner indenfor ridesporten end lige dressur!

Selvfølgelig trives din hest, selvom den går med dækken. Jeg siger blot, at en hest har mere bevægelsesfrihed uden dækken end som med.

***** Snepony *****

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig med TinaU(Høffe) ...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 15:15

Tina - det kunne lige så godt have været mig, der havde skrevet dit indlæg.

Har iøvrigt også svaret i tråden vedr. Mias hest på på Joras - føj for en møgbunke ...

Iøvrigt måske de samme typer, der har svaret negativt der, som jvfr. bla. min dyrlæge holder deres islænderheste på grænsen til dyremishandling...

Hilsen May-Britt.

Healing, pædagogik, heste, hunde, oa......

www.123hjemmeside.dk/M...ng/4872941

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig Tina
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 15:32

og de to (pardon my french) mokker som lige skal skabe sig i den her tråd bekræftiger det endnu mere.

Læste tråden fra Joras og kan kun sige sorry men hvem faen har kronet islænderfolket (pågældende ryttere/skribenter på tråden på Joras) til verdens navle. Tag jer sammen og opfør jeg civiliseret.

Well I'm an eight ball shooting double fisted drinking son of a gun

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 15:33

Vil lige komme med en lille mening om emnet.

Jeg har altid redet springheste og ponyer - for et år siden skiftede jeg over til islænder, da min mor havde en vallak på 4, der var klar til tilridning.

Jeg fik ham opstaldet et sted, hvor der gik en gammel pony og en stor oldenborger. Og efter et par måneder som islænderejer havde jeg allerede fået kommentare til min brug og pasning af min islænder - jeg skulle i hvert fald give ham unghestepause nu, jeg skulle finde et andet sted med andre islændere, for min hest kunne umuligt trives i en flok med andre hesteracer, jeg burde finde mig en løsdrift, for min stakkels hest burde selv kunne vælge hvornår den ville ud og hvornår den ville ind.

Jamen for søren - jeg har haft heste hjemme så længe jeg kan huske og har selv stået for pasning og træning af disse - også min mors islændere. Hvorfor skulle jeg så pludselig lave min måde at have hest på om?

Kort tid efter oplevede jeg det komplet modsatte, jeg fik job hos en tidligere OL-rytter og skulle have min ishest med. Min hest blev ikke taget særlig godt imod og hvis ikke det var fordi jeg var perfekt til jobbet på andre områder havde jeg 100% ikke fået det fordi jeg havde en islænder.

Ham jeg fik arbejde hos havde fået forespørgsler fra islænderryttere om de måtte låne ridehallen - det måtte de ikke, for deres ridning fyldte alt for meget i ridehallen!

Jeg fik en skade efter et stykke tid på stedet og måtte finde et andet arbejde - hvilket ikke generede mig yderligere.

Hvor jeg vil hen med dette? Jo, jeg tror storhesteryttere og islænderryttere er lige gode om alle disse fordomme.

Folk skal bare altid være så skide kloge på andres måde og have heste på, at det er til at blive dårlig over.

Med hensyn til dækkendebatten er der jo ligeså mange meninger, som der er hesteejere - og det er ligemeget hvilken race vi snakker om, så den debat kommer nok aldrig ud af verden - ligesom samtlige hesteejere heller aldrig bliver enige omkring foderdebatten, udstyrsdebatten osv.

Hilsen Sandra, hvis islænder er fuldklippet og nyder livet med dækken på.

Sandra & Tímon
0
0
Svar på denne tråd

Travfreak...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 15:56

Helt ærligt, opfør dig da selv civiliseret! Fordi man forsøger at skabe en saglig debat på et DEBATforum (hvilken del af det ord forstår du ikke?) er det da ikke ensbetydende med, at man er en mokke, eller tror man er verdens navle eller.

Vi har vel ret til hver vores holdning, og til at debatere dem, uden at man nødvendigvis kaster med mudder (apropros emnet ;-) )

Så klap lige hesten, og deltag i debatten på lige fod med alle os andre, har du ikke bedre argumenter end at brække dig ud over det hele, så er du ærligt talt lidt svær at tage seriøst!

0
0
Svar på denne tråd

Nina BT.
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 16:10

Måske din reaktion fordi der er noget om snakken...

Anyway Når man læser tråden på Joras IGEN kan jeg sådan set ikke se hvorfor det skal debateres hvad Tina skriver det er da meget tydeligt at hun blir betragtet som en "alien" fordi hun vælger at barbere Høffe og samtidig smide dækken på og når folk derinde skriver positivt for klipning og dækken så blir det nærmest ignoreret.

Well I'm an eight ball shooting double fisted drinking son of a gun

0
0
Svar på denne tråd

jeg har oplevet et par stykker.
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 16:30

som efter min mening var bedre tjent med en gynge hest end en islænder.

Jeg har endnu ikke fattet komikken i at ride på en hest der er smurt ind i mudder, våd og med et udseende som om den var på vej til lossepladsen.

Hovedetøjet lagt oven på en våd og beskidt pels, sadlen lagt oven på en våd ryg der ikke kunne gøres ren, fordi hesten var våd.

hvorherre bevares hvor bliver jeg ofte foraget, når disse islænder/natur ryttere kommer her forbi på deres søndags ture.

IMC.
LIVET ER HERLIGT ! ISÆR NÅR DET IKKE MERE ER SÅ FEDT ! - 7 KG.
Heste trailere udlejes...
WINTEC COMBI SADEL. KØBES
0
0
Svar på denne tråd

Travfreak...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 16:43

Hvad er det for en snak der er noget om :-)?

Inger: Der findes da helt sikker brådne kar i alle lejre, jeg kender skam islændere som har det skidt, såvel som jeg kender store heste og ponyer som har det ring. Der er bare ikke så meget logik i at diskutere ekstremerne, da de ikke er særligt repræsentative for helheden, vel?

Jeg går udfra, at du meget nødigt vil sammenlignes med folk som barre deres heste, og hestehandlere som ikke passer hestene, bare fordi du har stor hest? På samme måde, vil jeg meget nødigt sammenlignes med folk som sætter deres heste gennemsvedte på fold i frostvejr.

Jeg synes det er mentaliteten hos store hesteejere der er noget galt med, når fx man ikke kan klare synet af en hest som er lidt beskidt (eller som du beskriver det "med et udseende som om den var på vej til lossepladsen"), det har heste altså ikke noget imod, jeg tror bestemt hellere de vil se sådan ud, end at blive skildt fra deres artsfæller, for at blive lukket på boks, det er altså imod hestens natur, det er det ikke at have lidt mudder på øret.

Og jeg understreger lige igen, jeg kunne aldrig drømme om, at ride en hest med mudder under sadel eller hovedtøj, men det tager altså max 5 min at strigle det af med en plastikstrigle.

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 16:49

Nina: Synes du generalisere lidt, når du siger: "..Jeg synes det er mentaliteten hos store hesteejere der er noget galt med, når fx man ikke kan klare synet af en hest som er lidt beskidt.." jamen det er igen kun en del af storhesterytterne der er sådan, det er ikke mange storhesteryttere jeg kender der ikke kan klare at få lidt jord under neglene og ikke gider strigle en mudret hest.

Desuden kan en gang "nylagt" vådt mudder ikke klares med en plasticstrigle uden at mudret bare bliver trygget med i pelsen.

Sandra & Tímon
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 17:10

Jeg er ejer af bla 2 isheste - jeg ville aldrig drømme om at strigle en mudret, våd ispels

Min ene ishest er klippet på halsen - og får snart en jagtklip, hvis vejret ikke snart har tænkt sig at blive koldere, han får sveddækken på efter endt ridning, hvis han er våd - og det samme vil ske for min plag, når han engang bliver ridehest.

Jeg synes, mine isheste kræver mere pleje end de store heste, jeg engang har haft - netop pga den store pels. Denne pels er lavet til at holde hesten varm og tør, og det er den rigtig god til - men den egner sig ikke til at arbejde i - gad nok se den person, der selv ville løbe ture i en varm flyverdragt i de 10-11 graders varme vi har pt...

Mine heste elsker endvidere deres stald og deres bokse, de drøner ind, når det er ved at være mørkt. Og jo, de får sørme masser af wrap på foldene, også når der stadig er græs - så det er ikke lige sulten, der trykker.

Selvom man har islænder, og rider på den, behøver man jo ikke nødvendigvis ligne noget katten har slæbt ind på en dårlig dag - og det gør de færreste islænderryttere altså i vores område - men jeg har set en del underligheder andre steder.

Islænderrytterne her i området gør generelt meget ud af deres heste, og også af at have et godt udstyr - og her er det helt almindeligt, at man klipper hestene mere eller mindre, så de kan bruges uden at falde svedende omkuld. Jeg kalder det omsorg.

Heldigvis er det ikke helt så hittet mere, at købe en islænder, stille den i en mudder løsdrift, lade den gå og glo hele ugen og så lade staklen slæbe sig rundt 2-3 timer i skoven hver weekend våd og mudret med en dårlig sadel på, for så at smide den våd af sved i løsdriften igen. Det er også ved at gå op for mange islænderryttere, at deres heste faktisk har brug for mad - ikke bare for at holde huld - for det kan de sagtens på wrap og græs - men sådan noget kontinuerligt noget som mad fordelt over flere gange dagligt, der indeholder vitaminer og mineraler - og ikke bare et par håndfulde i weekenden, når man har redet ;-) Heldigvis begynder flere og flere islænderryttere også at tænke på, at islænderen faktisk ER en pony, og man behøver altså ikke anskaffe en lille, spinkel ishest, hvis man selv er stor som et hus, men købe noget der er størrelsesmæssigt passende...

For ikke så mange år siden, var det almindeligt antaget, at en ishest kunne skulle hutle sig igennem sin tilværelse, da den jo er en "naturhest" ( øh hvor mange heste i naturen bliver redet - og hvor mange heste lever der naturligt i DK.s fugtige klima ), mange islændere har levet en kummerlig tilværelse i "naturlighedens" tegn...

Selv elsker jeg mine islænderes pelse, de klippes udelukkende for hestens bekvemmeligheds skyld - var det koldt nok til at ride uden en svedvåd hest bare i skridt, ville jeg ikke klippe.

Hilsen May-Britt.

Healing, pædagogik, heste, hunde, oa......

www.123hjemmeside.dk/M...ng/4872941

0
0
Svar på denne tråd

jeg er en
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 17:21

jeg er jo så en af dem som skrev et af beskederne på denne omtalte tråd..

og jeg kunne ikke andet end at skamme mig over hva der var blevet gjort grin med... og som du selv siger, hvis de vil gøre grin med et dækken, jamen så find et billede fra produktet.. og ikke en privat person...

nej og så synes jeg bare fordi man så skriver at jeg mener de skulle skamme sig, ja så er jeg åbenbart meget sur og ingen humor har..

nej dette var ikke humor.. de nedgør en dame og hendes hest og hendes smag om de vil være ved det eller ej...

og jeg blev helt pinlig over at høre hvor denne tråd er, for tænkte også uha hvor er det skidt for os islænder ryttere, at nogle skal ødelæge det´for os andre...

jeg synes det er fedt at man er anderledes, og gør da de ting jeg vil, med farver og ting og sagder, og køber da nogle gange en del som alle mulige andre ryttere en masse hehe ;)

Hilsen
Line Larsen :-)

En ven er en der forstår din fortid tror på din fremtid og aceptere dig i dag som den du er!!

0
0
Svar på denne tråd

Islændere
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 17:25

Der hvor min hest er opstaldet, er der en løsdrift med en del islændere. De er også våde af sved efter ridning, men bliver da lukket ud på folden med det samme bagefter. Nogle af dem ligner små mudderkager hele vinteren med der kommer sadel og hovedtøj på selvom de er våde og beskidte. Og jeg har endnu ikke set en af dem med sadelsår, ingen af dem er syge eller halte. Så det må da være verdens nemmeste hest at holde .

♥~♥~♥ Hilsen Ditte ♥~♥~♥

nysgerrige folk får ofte løgn at vide

0
0
Svar på denne tråd

May-Britt
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 17:29

Hvor er det rart at læse dit indlæg og få manet lidt af mine fordomme til jorden. For det vil jeg jo allerhelst :-)

Det er drønærgeligt hvis isryttere skal have det ry hængende på sig, og hvor ville jeg ønske at mange flere fik nogle gode oplevelser med det.

Jeg har tidligere haft den opfattelse af at når islænderen står i løsdrift, så bliver der hældt en bunke wrap på folden de kunne æde af og så kunne den ellers bare nøjes med at få suppleret med tilskud, når den havde gjort dagens eller weekendens gode gerning.

Om det er tilfældet i den virkelig verden, ved jeg ikke. Jeg har vitterligt ikke lyst til at have Høffe opstaldet i en løsdrift. Høffe elsker sin boks og nyder at komme ind og gumle og slappe af, uden at skulle tænke på at blive jagtet væk hvis han kom for tæt på hopperne i flokken. For ja, de står ikke kønsopdelt...

En anden opfattelse jeg har af isryttere er at de kun vil have deres islændere opstaldet i en ren islænderflok, for hestene var rascistiske. (Man kan jo spørge sig selv om det er hesten eller ejeren der er det ?:-) )

Tja, Høffe er nu kommet godt ind i flokken på 16 heste der består af alt fra fuldblod til koldblod. Hans bedste legekammerater er en haflinger og en paint, og de er tit og ofte set fjolle rundt når jeg kommer.

Jeg ved godt at fordomme kommer begge veje fra. Høffe er den første islænder i "min" stald overhovedet og jeg har da indtryk af at han vinder mere og mere hos de andre ryttere, der synes han er en sej lille fyr ;-)

----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

Fordomme
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 17:55

Apropos fordomme:

Vi er efterhånden mange der har islændere i min lille by.

Vi er nogle der har taget initiativ til et lille islænder stævne, og søger derfor om lån af lokaler i den lokale rideklub. Ridehuset kunne vi sagtens låne, men kiosken bliver ikke nødvendigvis åbnet - " islænderfolket er jo sådan nogen der selv medbringer madpakker og kaffe i thermokander, så dem er der ikke meget omsætning i!!!"

Ja ja - vi overlever nok uden den kiosk - det er jo ikke derfor vi tager til stævne.

Katja

0
0
Svar på denne tråd

At ride en heste med en halv meter
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 18:11
vinterpels intenst er altså SYND. Det svarer til når man varmetræner store heste der skal til stævner i et helt andet klima og det er meget, meget, meget hårdt for hesten.

Hvis den sveder så meget, har svært ved at tørre efter ridning: så klip den og læg dækken på.Ligemeget hvad det er for een hest.

Jeg har selv een (flere) af de heste med ismule-agtig pels og hvis jeg skal kunne træne i mere end skridt og en smule trav om vinteren hedder der "skru ned for pelsen" og så et dækken med verdens bedste pasform og slidstyrke: RAMBO.

Vi har en fjordhest i stalden og han har endnu mere pels en de fleste islændere, så han sveder tran af at skridte roligt...og bliver klippet og får dækken på.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 18:53

Inger> Hmm at en isrytter og dennes hest ligner nogen som er på vej på lossepladsen.

Er da vel lige hårdt sagt synes du ikke selv.

Jeg kunne aldrig drømme om at snakke sådanne om andre mennesker og da slet ikke nogen jeg ikke kender..!!!

Så kan man da lige snakke om at puste ild i alle de fordomme der er omkring Isryttere.

Mette> At du udtaler aom Isrytter/ejere/heste Quote:

Mht. fordomme, ja så vil jeg ikke direkte sige jeg har fordomme over for islænderryttere. Jeg er bare træt af at islænderfolk altid skal prøve at overtale en til at gå over til islændere, fordi det er så fedt. Det er fint i hygger jer med det, men nu er det dressur jeg brænder for og ikke det gangartstræning der bliver brugt hos islænderfolket.

Islændere er dejlige. Vil gerne have en til ture engang. Men alt det andet tiltaler mig bare ikke. Ligesom islænderryttere heller ikke lægger vægt på dressur og ridebanespringning. Hver sin smag og fred være med det.

Nu er det jo så bare sådanne her det hænger sammen.

At hvis en islandsk hest skal kunne gå en rigtig god tølt eller pas så SKAL man altså også ride dressur på den...

Jeg rider da selv dressur træning på min Ishest for at gøre ham mere smidig og samlet.

Og kender mange som vil give mig helt ret i at hvis en Ishest skal gå bare nogenlunde tilfredstillende så SKAL den også trænes dressur mæssigt.

Og mht springning så er der faktisk en Disciplin der hedder ALRID prøv du at google den, så skal du bare se. Det omhandler nemlig at en Ishest OGSÅ skal kunne springe.

Men at du ikke lige er til isheste og gangarter er da 100% iorden så er der flere til os andre

Jeg hører jo så under de Isryttere/ejere som åbenbart "mishandler" min islænder, fordi han står i en løsdrift..

Han bliver ordnet dagligt, og tjekket for skader og får sin mad hver dag (pavo og Viking) og han får sørme også Wrap og halm

Ja han lider sørme..

Og ja han rides flere gange ugeligt.

Og ja jeg ligger udstyr på en våd hest, men efter han er rengjort så godt som jeg nu kan.

Og hvis han ender med at sveder for meget til vinter ja så bliver han klippet under sin man, men får ikke dækken på.

Han har hverker sårrskrammerrhævninger...gnidninger eller lign efter endt ridetur/træning..

Husk ikke at generalisere os alle som værende ens !!!

Tina> Glæder mig til at se nøgne Høffe billeder

Mvh
Henrietta Joye & Ægir frá Efri-Sumarliðabæ
-
Medlem af ADDnetwork
-
Medlem af DI
-
Jeg Vil Hellere Såres Af Sandheden ~ End Glædes Ved En Løgn!

0
0
Svar på denne tråd

Islænder/dækken
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 22:17

Hej Tina

Jeg har mange gange mødt fordomme fra Islænderryttere! Det hele skal være så naturligt, hestene ligner ofte L.O.R.T (de kommer ridende til store arrangementer hvor hestene ikke engang er blevet striglet, men har store u-udredte uldtotter i både man, hale og pels osv.). Det KAN altså også blive for naturligt!

Jeg har som sådan ingen fordomme mod Islænderryttere. Det jeg skriver ovenfor er noget jeg selv har oplevet.

For nylig havde jeg en sød pige ude for at klippe min Tinker! Det er jo også yderst utraditionelt at klippe sådan en, men det er nu engang mit valg. Alternativet ville være, at hesten skulle stå stille hele vinteren, og det ville han bestemt ikke kunne affinde sig med. Vi kom også ind på Islændere, og blev enige om at hvis vi ejede en Islænder, så ville den bestemt også blive klippet og få dækken på. Vi ville være ligeglad med andres meninger.

Du skal gøre, som du føler er rigtigt!

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Fordomme
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 22:39

Det lader så til at storhestefolket har MINDST lige så mange fordomme over for islænderfolket, som omvendt. Og jeg synes faktisk at tonen er en del hårdere her på HN end på Joras.

Og ang. det at heste ikke er racistiske. JO det er de. I juli måned stod min hoppe på sommergræs med 5 store heste. Det var faktisk meningen at hun skulle stå der permenent, men de andre heste var frygtelig hårde ved hende. Hun blev jagtet rundt og nægtet at komme til vandtruget, alt sammen bare for de store hestes fornøjelses skyld. Når jeg var ude ved hende, måtte jeg rende rundt og svinge med et træktov, så hun kunne få vand. Det var vandvittigt varmt og han drak og drak.

Hvor hun stod sidst var hun førerhest i en hoppeflok bestående ac ca. 10 heste i alle mulige racer (1 anden islænder, 2 fjordheste, resten DV oldenborg, frederiksborger og lign.) Det var derfor hårdt for mig at se min hest blive knækket på den måde på no time.

1. august flyttede jeg hende så til en stald hvor der udelukkende er islændere (6 i alt) og dem er hun faktisk bange for, efter hun blev knækket af de store heste.

Hun er desuden ikke klippet, men kommer på stald om natten. Ville gerne have hende i løsdrift, men da jeg har 5 km. cykeltur hver vej ud til hende, kan jeg ikke lige smide et dækken på hende efter ridning, og så cykle ud at tage det af efter 3 timer. Så hun kommer på boks med et fleecedækken, som jeg tager af inden jeg kører hjem, og hun har aldrig været syg. Hun har heller ingen sadelsår haft efter at have været redet våd.

I det nye år har jeg tænkt mig at melde mig til noget dressurundervisning på en nærliggende rideskole, og jeg er virkelig spændt på hvordan jeg bliver modtaget der med min lille langhårede bamse, og at jeg så vil ride DRESSUR:

Når jeg beder nogen om dressurundervisning siger de nemlig gerne "jamen jeg har jo slet ikke forstand på islændere." Jeg prøver så ihærdigt at forklare dem at det er en hest med 4 ben, hoved og hale som de mange andre heste de har har undervist, og at jeg derfor vil undervises på samme måde. Jeg er egentlig så træt af at skulle kæmpe for at blive accepteret af folk med store heste. Tit føler jeg ikke at jeg bliver regnet for noget. Omvendt synes jeg også tit at islænderverdenen er en "lukket fest" og så er der da ikke noget at sige til at folk har fordomme.

Til NIna BT. Du har kæmpet hårdt for din ret, og jeg vil bare sige at jeg stort set er enig med dig i det du skriver. Det er godt formuleret, og sidst men ikke mindst, holder du den gode tone.

Med venlig hilsen Karina

I vågen tilstand er det klart

Vor verden er begrænset

mens vor drømme er

for alle grænser renset

0
0
Svar på denne tråd

blabla .. overskrift ?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 01:05

"Jeg synes det er dybt paradoksalt, at man på den ene side bruger mange mange timer og ressourcer på at pakke hesten ind i vat, og så bag efter rider afsted med indspænding, eller aldrig så meget som overvejer at bruge en krioprakter???"

Kun én af mange sætninger i samme besked, som jeg kun kan være enig i - og samtidig føle mig dybt fornærmet over at blive identificeret med, bare fordi min hest er over ponymål og en smule mere tyndpelset en den gennemsnitlige islænder

Vil godt lige fastslå, at det ikke er os alle, der er sådan! Der er altid folk, der behandler deres dyr grotesk, nogen passer på dem som glas og andre behandler dem som skrammel. Og så er der alle steder også folk, der bare behandler deres heste så godt de nu kan, til fordel for hestens ve og vel.

Min egen er en DV/oldenborger hoppe efter årets hingst, Michellino. Hun bor på ridecenter og trænes seriøst med dressurkonkurrencer for øjet, farlig fin og stor-hestet er hun.

OG(!) hun går på fold fra morgenmad til mørke, hvor sidste foldmate tages ind. Sidste vinter tilbragte jeg op til 3 timer på folden om dagen, fordi jeg ikke kunne skaffe selskab til hende i snevejret. Det var koldt og kedeligt - men jeg fik da bygget nogle snemænd

Hun er såmænd både klippet og bruger dækken. Faktisk har vi idag købt et flot GULDfarvet dækken til damen, bare fordi hun skal være smart - nej, pjat Gulddækkenet var det, de havde i forretningen (hun ser i øvrigt super-dum ud i det, men hvad? )

Klippet er hun, fordi det ikke er hensigtsmæssigt at skulle bruge 1½ time på at skridte hesten tør efter 20 minutters let træning. Hesten kunne sikkert godt bruge den ekstra 1½ time på folden

Min hest ved ikke hvad en indspænding er. Jeg ejer vist et par - tror jeg nok? En glidetøjle har jeg også haft, længere historie. "Desværre" kom der muk på, og så forærede jeg den altså til skraldespanden (hvilket jeg i øvrigt blev oplyst om, var "noget fråds, den kunne jo bare pudses" - ligner jeg en med dårlig samvittighed over mig "fråds"? ). Næh, musse, hun kender kapsunen og dressurpisken (som hun i øvrigt tror er lavet til at klø heste i nakken med, hvorfor hun glad kommer luntende ved synet af den - tossede pony ).

Hun får ny kiropraktor her den 4., fordi det er blevet for svært at arrangere transport ud til den anden.

Når man nu bekymrer sig sådan om sin hests ve og vel, så bliver man selvfølgelig lidt ked, når folk bare antager, at man gør det for at være smart. Du bliver vel også lidt harm, når du møder fordomme om islænderfolket?

Jeg har også mødt de her islænderfolk, med de store sweatere, træskoene og cowboybukserne, der snildt kunne tage en utrænet bamse ind fra folden og ride langtur på den. Folk, der iøvrigt behandlede hestene så "naturligt", at man fik lyst til at melde dem for det

Men derfor tror jeg da ikke, at det er alle, der behandler deres islændere sådan

Om de er hårdere på HN end på Joras eller omvendt - tjaaa, der er enkelte "trælse" tilfælde alle steder. Og det er så om det hedder HN, Joras, HG eller gratis-ting.dk Ligesådan med hesteejere; man bliver ikke bare en slem dyremishandler, fordi man engang i sin ridekarriere forelskede sig i en islænder - og heller ikke fordi man forelskede sig i en DV

Derfor synes jeg heller ikke, Tina, at man kan skære alle over en kam ifm islænderfolket - men afgjort, er det da ikke altid alt, de/vi gør, der er i orden (f.eks. mht. det lyserøde dækken).
Men på den anden side, så var der jo også en farlig ballade herinde, da nogle granvoksne damer bad en ponypige om at finde en boltpistol og få skudt ponyen i en fart (!).
Vi er hårde, og det kan være nogle hårde beskeder, man får på nettet. Folk tør mere, når de sidder bag deres skærm. Men jeg synes ikke, at der er en tendens til at vi er bedre end de andre (muligvis med den undtagelse at moderatorerne af og til er mere/mindre skrappe på nogle fora).

- Datja

Michellino'er kan og vil!

TANZ ♡

min dygtige lille dressurbasse (:

hvor der er vilje, er der en vej

0
0
Svar på denne tråd

Frelste?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 02:29

Det var da helt utroligt som det emne kan piske en stemning op, både her og på joras.

Jeg synes at storhesteryttere og islænderryttere er lige fordomsfulde, alle store heste bliver pakket ind i vat og alle islændere rides møgbeskidte og helst i træsko.

Hvordan f... er det lige voksne mennesker behandler og taler til hinanden herinde? Det kan altså godt lade sig gøre at tale pænt, selvom vi sidder bag hver vores skærm.

Kan vi ikke blive enige om, at de fleste passer deres hest på den måde de tror og mener er bedst? Der er for pokker da de færreste, der bruger mange tusinde kroner på en hest, for derefter at behandle den som skidt.

Selve emnet gider jeg slet ikke diskutere, jeg har ytret min holdning på Joras. Desuden har tonen herinde har nået et niveau, hvor jeg ikke engang gider at prøve med saglige argumenter, da det tydeligvis ikke nytter noget.

til dem der har svaret i en pæn og høflig tone, uden at smide om sig med mudder og fordomme.

til resten af jer

Hilsen Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

gyucjhgyh
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 08:42
nu er jeg nødt til at fortælle om mit første møde med islænderfolket...jeg var med vores lokale islænderklub ude og ride tur,hvor vi skulle ride i skoven og se på hubertusjagten...og gud fri mig vel...de skridtede 10 meter...og så gik den næste time ellers over stok og sten,grøfter og åer og jeg skal komme efter dig ...ingen opvarmning overhovedet...jeg fik at vide at isbukke ikke var så sarte som andre heste og sådan red man hos dem..take it or leave it!! der var ikke en eneste der presenterede sig for mig og jeg må sige jeg følte mig ret så dårligt tilpas..da vi kom ind til jagten var min llle hest så træt at jeg bestemte mig for at ride hjem i stedet for,da det var tættere på end der hvor bil og trailer holdt parkeret...da jeg kom ind efter bilen lidt senere så jeg de andre komme hjem fra deres tur...i fuld galop ned over en bakke...og uden at skridte deres heste af bandt de dem til nogle træer...der kunne de så stå,langhårede,våde af sved og forpustede...uden dækkener på ...ja jeg blev fandemig så gal da de så bare gik ind i varmen og åd deres skide suppe...så er det jeg tænker ...har vi med heste at gøre eller tror islænderfolket at de rider på en bjerg ged??? det er muligt det er mig der er sart,men min islænder skal holde mange år endnu...

*neisti fra munkhøj og mána fra ringeby*

0
0
Svar på denne tråd

Åh nej Tina...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 08:47

Du har gjort det igen...

Du må ikke begynde at spørge på den måde og anklage folk for ting og sager som omhandler deres små heste...og slet ikke nævne fordomme...puha...slemme Tina

Jeg har da også godt hørt om nogle af de udtalelser du nævner og men det er nu ikke dén opfattelse jeg har...jo lidt, men ikke i så stor grad...

Jeg er selv vant til at få stukket dén med fordomme i hovedet da jeg jo er westernrytter...vi kan jo ikke ride, det er jo derfor at vi rider western...blandt andet...

Der findes jo osse en del fordomme om dén slags mennesker og vi, som er anderledes i forhold til DV-folket, må jo så bare gøre hvad vi kan for at mane de fordomme og rygter i jorden...

Min hest ligner osse en Grizzly-bjørn, går i løsdrift, ingen tæppe og ingn sko...puha, jeg har da også overvejet at lægge et dækken på men syntes det er synd for ham og må så bare leve med at det tager lidt længere tid at strigle og det tager længere tid at skridte ham af efter træningen...det er jo noget man må gøre op med sig selv...

Rigtige mænd rider western

" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"

0
0
Svar på denne tråd

islænder...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 08:57

i min egen private lille verden er islændere ryttere ofte hippirere og primitive... men det er jo bare min fordom selvfølgelig er der også alm. mennesker der rider islændere...

min anden fordom er så at dem der rider nordbakkere er dem der ikke har råd til en islænder, men som egentlig gerne ville...

-dette skal ikke tages særligt seriøst, det er bare min egen private tese...

Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf :-)

Odense; Undervisning tilbydes...

0
0
Svar på denne tråd

joras vs. hn
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 09:05

Jeg synes at tonen oftere er mere harsk på HN end på Joras.

Problemet er blot, at hvis man laver et indlæg, må man også kunne acceptere de svar der kommer hvad enten folk er enige eller meget uenige med ens egne ideer og tanker.

Jeg tror problemet var, at i din tekst kom det til at lyde som om, du klipper ham udelukkende for dit eget velbefindende (bla. ikke orke at strigle en beskidt hest) og der tror jeg bare, at folk står af og tonen derfor kan blive noget brydsk. Man får tit ikke formuleret sig tydeligt nok, misforståelser opstår og folk bliver harme og skriver deres meget personlige meninger. Det må man tage med...både på Joras og HN.

Så klip løs hvad enten det er for hestens velbefindende eller for egen vindings skyld - det er din hest, du kan gøre hvad du vil, behandle den enten som en totalt naturhest (uden foder - for islændere behøver jo ikke noget mad som nogle desværre tror, smide sadel på en mudderryg og lave tryksår, ride i sweater og gummistøvler - hi hi) eller gå helt over i den anden grøft og pakke den ind i diverse dækkener etc. og behandle den som en skrøbelig menneskeliggjort ting - eller gøre noget midt imellem som passer til dig og primært hestens behov.

Men man må kunne tåle de svar der kommer...ps. ovenstående linier (markeret med fed) er skrevet med stor ironi således at alle forstår at dette IKKE er et personligt angreb men blot for sjov og som svar. Vi kan simpelthen aldrig blive enige om hvad der er det bedste for vores heste, men lad os opfordre hinanden til at holde tingene sopre...hvis ikke må man tage en tudekiks og håbe på, at alle andre på et tidspunkt forstår, at der kun er én person som ved det hele og har ret - i dette tilfælde selvfølgelig mig...hi hi hi - nej spøg til side.

Hvorfor ride 3-gears heste, når man kan ride heste med 4 eller 5 gear?
0
0
Svar på denne tråd

Ja, Jørn...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 09:32

Ja, jeg er styg ikk´? ;-)

Uha, mine fordomme overfor jer cowboyderer skal jeg slet ikke lufte her :-P

Faktisk synes jeg, bortset fra enkelte tilfælde, at tonen i denne tråd er holdt ganske sober og det kan I på HN godt være stolt af :-)

Gu bliver vi aldrig enige og hvor ville det da være kedeligt hvis ikke man kunne få nogle gode debatter og rystet nogle meninger ud af ærmerne. Det kunne jo være at vi ligefrem gik hen og lærte noget af det.

Jeg tror, Henriette, at du har ret i at jeg kunne have formuleret det anderledes. Jeg troede det var nok at skrive at vi havde ridehus og at jeg nægtede at lægge ridningen på hylden hele vinteren. Jeg skulle jo nok ikke have antaget at folk så selv regner ud at hesten bliver ganske svedig af at ride seriøs i dette ridehus ;-) My mistake...

Dog vil jeg sige at jeg synes det er enormt svært at "komme indenfor" inde på Joras. Om det er fordi det er en lukket fest, om det er fordi jeg her på HN er et kendt navn (for det bilder jeg jo mig selv ind at jeg er ;-) ), eller en helt trejde mulighed, tja det ved jeg ikke...

----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

lidt mere
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 09:41

Nu har jeg lige læst indlæggende igennem på Joras.

Jeg tror det handler meget om, at man som islænderejer har en hest som er og bliver behandlet meget naturligt (bla. lever ude, ikke klippes, får godt og nok foder mv). Så det med at klippe en islansk hest føles meget naturstridigt for islænderryttere - i hvert tilfælde de fleste tror jeg. Jeg er også af den holdning personligt, at de absolut ikke skal klippes, jeg forstår toprytterne, som skal fremvise heste tidligt til fx Istølt og som træner deres heste intensivt gennem vinteren for at have dem klar til de første stævner og kåringer og som derfor har problemer med den lange pels i forhold til eftersvedning mv. Der kan det komme på tale at klippe dem og når man så klipper dem, ja så må man jo give dem dækken på for at de kan holde varmen udendørs. Men det er jo unaturligt for hestene ikke at have sin egen naturlige frakke på og måske kan det på sigt give mere skrøbelige heste (tænker jeg???) - det vi jo elsker ved vores særlige race er jo netop udover rideegenskaberne - den lange pels, det naturlige look dvs. meget man/hale/pandelok samt tyk tyk vinterpels, sål. at vi ikke skal gå og være bekymrede for om vores udeheste kan holde varmen i sne og blæst. Det islæt fjerner vi jo fra dem, når vi bryder ind i hestenes naturlige levevis og klipper, sætter på boks etc.

Mine egne heste er jo altid ude, og når de rides om vinteren rides de med respekt for pelsen (varme, sved..) - dvs. vi prøver at undgå at ride dem i sved, tager det stille og roligt, træner mest i skridt og hvis de er blevet varme, står de inde et par timer og sveder af med fleece dækken på. Men så er det altså også ud igen. For mig er det det mest naturlige for en islænder, men jeg har forståelse for topryttere og topheste, som virkelig skal præstere - jeg har sværere ved at man ikke bare rider efter vinterens forhold eller giver hestene lidt pause i vintertiden. At man derfor begynder at klippe hestene som alm. rytter har jeg sværere ved at forstå - dog med undtagelse af de heste, hvor det er absolut nødvendigt pga. deres velbefindendes skyld hvor dyrlægen går ind og skriver en attest.

Du skal bla. huske på, at du faktisk ikke må starte stævner på en klippet islandsk hest uden at have en dyrlægeattest...jf RID´s regler!

Problemet for mig er, hvis rytteren gør det for egen vindings skyld for at undgå at skulle strigle hesten eller synes det er besværgeligt at den har mudder på sig - og det tror jeg folk fik et indtryk af gjalt for dig i dit indlæg. Men egenlig var det jo slet ikke det du overhovedet spurgte om i starten af dit indlæg på Joras, og så er det selvfølgelig forståeligt, at du bliver irriteret over de svar man så får.

Jeg vil lige sige, at mine heste somme tider får lagt sadel på en våd ryg, som lige er tørret med et håndklæde først. De har ALDRIG haft sår på ryggen - pelsen har tørret lynhurtigt pga. underlaget, så jeg kan ikke forstå, hvorfor du skal vente 3 timer på at ride på din hest.

Hvis jeg har sat mig for, at jeg vil ride, men hesten står og er meget våd eller jeg synes at vejret ikke tillader ridning, arbejder jeg blot fra jorden i stedet for - man behøver jo ikke altid sidde på ryggen af den. Blot et forslag.

Nu skal jeg lade være med at skrive flere lange indlæg...men i skrivende stund er jeg ramt af influenza og snotnæse, men nu skal jeg ind i seng...god søndag til alle især Tina og Høffe...

0
0
Svar på denne tråd

til tina
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 09:45

Tja hvorfor ved jeg ikke...jeg tror ikke der nogen som holder nogen udenfor på Joras. De fleste jeg kender derinde er vældig søde og flinke mennesker.

0
0
Svar på denne tråd

Stævner
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 09:55

Henriette: Det jeg ellers har kunne læse mig frem til vedr. klipning og stævner siger da at hesten bare ikke må klippes fra knæene og ned. Læst på Joras.

Så der forstår jeg ikke at man nu ikke længere må starte på en klippet hest uden dyrlægeattest?

Men jeg kan jo også være ligeglad. Vi er nok ikke klar til stævner før til sommer ;-)

----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 10:00

Jeg glemte lige at tilføje:

Jeg har hørt om det at give hesten vinterfri. Og at ride mindre. Men jeg er meget seriøs med min ridning og jeg vil altså ikke gå og betale 2000 kr om måneden for at have en hest jeg kan skridte på hver søndag, for det er den eneste dag jeg så kan komme ud inden det bliver mørkt.

Det er ikke derfor jeg har hest.

God bedring til dig :-)

----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 10:08

Hov hov Henriette: "Du skal bla. huske på, at du faktisk ikke må starte stævner på en klippet islandsk hest uden at have en dyrlægeattest...jf RID´s regler!" - Det passer ikke - man må bare ikke klippe hoved og under knæene.

Desuden er det da fjollet at skrive, at det kun er absolut topryttere der træner deres heste intensivt om vinteren. Jamen hvad så med os der rent faktisk træner dagligt og har som mål at komme ud og klare sig godt på konkurrencebanerne i 2007?

Du skriver, at du tager hensyn til, at din hest har en tyk pels, når du er ude og ride - det er præcis det jeg gør når jeg klipper min hest, der er ingen jeg kender der gider løbe rundt med flyverdragt på i 13 graders varme.

Sandra & Tímon
0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 10:10
Tina: "Så der forstår jeg ikke at man nu ikke længere må starte på en klippet hest uden dyrlægeattest?" - det må man gerne - startede på en klippet hest, uden dyrlægeattest så sent som i denne måned.

Sandra & Tímon
0
0
Svar på denne tråd

Sidste kommentar fra...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 11:06
...mig i denne tråd...Dansk Rideforbund skriver et eller andet sted, i deres reglemet(eller noget) om ridning i skov, på vej og lign. At det er vigtigt at hest og rytter er pæne og rene når de rider ud, da vi skal forgår, som værende et godt eksempel af flere forskellige årsager... dette gælder vist for alle racer...

Og så er det ganske fint, hvis man vil misforstå det jeg skriver, det er jo op til en selv hvordan man opfatter det, ikke sandt???

Jeg erstadig uden fordomme, både over for de forskellige racer, men også over de forskellige type ryttere der er over alt i lille Danmark, og den måde de holder deres heste på...så længe de heste ikke lider nød, af nogen art!!!

Det vigtigste er igen, at man gør det som tjener ens hest, og sig selv bedst i alle henseender, lige meget hvad andre siger, tør at være dig selv, at være tro mod en selv og ens holdninger...

nyd det gode vejr...

Karoline
0
0
Svar på denne tråd

Et ben i hver lejr
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 11:11

Nu er jeg så lige lidt splittet. Selvom jeg ikke synes man skal klippe sin islænder og smide dækken på medmindre det er højst nødvendigt, så synes jeg det er noget værre pjat at skrive at den slags skal være forbeholdt topryttere.

Dvs. at fordi man er fritidsrytter, så skal man mere eller mindre lægge ridningen på hylden om vinteren, selvom man har et ønske om at træne hesten seriøst.

Nu har Tina så valgt at give 2000 kr for at have opstaldet sin hest et farlift fint sted med ridehus og det hele, og så er det da penge ud af vinduet, ikke at benytte sig af de faceliteter der er.

Så Tina, hvis Høffe sveder så han er ved at omkomme i ridehuset, med sin nuværende klipning, så synes jeg du skal klippe ham helt. MEN jeg synes også at du skal tænke på at det lige nu er usædvenligt mildt i vejret for årstiden. Forhåbentlig vender det snart, og så burde hans nuværende klipning være nok. Det har jeg set rigtig mange eksempler på.

Med venlig hilsen Karina

I vågen tilstand er det klart

Vor verden er begrænset

mens vor drømme er

for alle grænser renset

0
0
Svar på denne tråd

Karina...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 11:23

Det er nøjagtigt sådan jeg også har det. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være forbeholdt topryttere at ride seriøst om vinteren bare for det DE så kan være klar til forårets stævner ?:-)

Farligt fint er stedet nu ikke, men vi er velsignet med et ridehus. Ting koster bare som de gør omkring KBH. Desværre er rideterrænet så ikke noget at skrive hjem om og DET savner jeg virkelig. Det ville jo svare til at have en lækker, lækker sportsvogn stående i garagen som man kun kan tage ud og pudse og polere ;-)

Jeg håber at frosten snart sætter ind. Så mildt som vejret er nu, er der jo ikke noget at sige til at hestene med den pels går og sveder så meget. Der er bestilt klipper til det meste af stalden midt i Dec og jeg håber frosten er der inden. Så tager jeg nok op til overvejelse igen om jeg får Høffe klippet.

----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

Til Tímon
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 11:39

Tina: "Så der forstår jeg ikke at man nu ikke længere må starte på en klippet hest uden dyrlægeattest?" - det må man gerne - startede på en klippet hest, uden dyrlægeattest så sent som i denne måned.

-Tímon, hvis du snakker om Klaufis Gamanstævne, så er det jo noget andet end et sportsstævne så det kan du vist ikke lige bruge som et eksempel .. Men ellers har du ret, man behøver ikke en dyrlægeattest hvis hesten er klippet

Emilie & de fantastiske heste!

- Pétur fra Canada, Mysla fra Kongehøj, og Frigg fra Søsum Sø 3.

0
0
Svar på denne tråd

ridereglement
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 11:57

I RID citerer jeg (gamle regler):

"Den islandske hest er en helt speciel race med sine specielle kvaliteter, som skal vises respekt. Dvs. at hestens naturlige udstråling, størrelse, form og farve ikke må ændres."

- hermed kunne man ikke klippe sine heste hvis man skulle stille op til stævne, fordi farven ændres ved klipning.

Jeg har lige tjekket RID igen og i 2006 er dette kommet ind:

Undtaget er man og hale, som kan klippes, hvis de er for lange. Endvidere er det i orden at klippe hesten, hvis det er for hestens velbefindende. Hår omkring mule, hovskæg og indvendigt i ørerne må ikke klippes." - Jeg mener bestemt, at der skal ligge en dyrlægeattest for at bevise, at klipning er for hestens velbefindende.

Jeg mener ikke (og her er det at ens ordlyd jo hurtigt bliver misforstået eller tillagt mere eller mindre) at alm. ryttere ikke træner seriøst - men det er jo aldrig på samme niveau som topryttere (ret mig hvis jeg er forkert på den...) - jeg mener bare, at man jo godt kan træne hestens muskler, styrke, tølt mv. i gangarten skridt enten oppe på hesten eller fra jorden og stadig være seriøs og virkelig træne. Jeg mener blot, at man jo godt kan have lidt respekt for vejret og pelsen og prøve at træne anderledes men stadigvis seriøst på trods af lang pels. Det gør jeg jo også selv, men jeg prøver at undgå at ride dem i sved når de har lang pels. Jeg respekterer deres pels og rider derefter. Også selvom jeg er i ridehus af og til...mener godt det kan lade sig gøre.

Selvom det er vinter og man rider i ridehus og tit, behøver man jo ikke være useriøs af den grund. Det var blot det jeg mente!

0
0
Svar på denne tråd

Fordomme
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 12:09

TinaU - Det kan godt være at vi har fordomme om storhestene og ejerne, med dækken osv. Men hvad har storhestene ikke til islændere og deres ejere? Der er så mange der tror at det er en lille pjusket uldtot, der ikke kan andet end at passe rundt i skovene, og at vi islænder ejere ikke kender en pind til dressur.. (eller spring for den sags skyld)

Men det er altså ikke lige alle der kun bruger sin hest til skovture og hyggeridning, der er mange der er ret seriøse med hensyn til konkurrencer. Jeg selv træner og rider seriøst, og jeg elsker det. Jeg går en del ind i at dressuren er i orden, for uden den ville der ingen god tölt, trav, galop eller skridt være, og dette er bestemt ikke noget jeg kun gør fordi jeg skal ride konkurrencer. Om det så var en hyggehest, så vil jeg stadig bruge dressuren, ligesom jeg kender mange andre hygge skovture-isheste ejere der også gør. Jeg har ALDRIG set et uredt, mudret og ulækker islænder på en konkurrencebane, og jeg har altså redet og set en del stævner.

Jeg klipper ikke mine isheste, for jeg kan ikke se nogen grund til det når de ikke er syge, og iøvrigt så lægger jeg et dækken på så de tørrer når jeg har redet. En våd hest hindrer ikke mig i at ride, og man kan altså godt fjerne mudder/snavs fra en våd pels. For mig gør det ikke noget hvis en hest er beskidt og skal strigles. Det er da en del af omgangen med hesten at man strigler den og iøvrigt er det da hyggeligt. Så derfor syntes jeg ikke at man skal klippe en hest fordi den er mudret hele tiden - helt ærligt, strigl dog hesten! Jeg har bestemt ikke noget imod klipning, jeg syntes bare at det skal gøres med henblik på hestens velbefindende og ikke rytterens. Og nej, vi har ikke noget med "back to nature" at gøre, vi vil bare det bedste for vores hest som i vil det for jeres, og at vi så gør det på nogen andre måder end det i syntes er op til os, ligesom det er op til jer at gøre hvad i gør.

Emilie & de dejlige isheste!

0
0
Svar på denne tråd

Til Henriette Andersen
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 12:13

Henriette:Reglerne i RID er blevet ændret, så man ikke behøver en dyrlægeattest, bare den ikke er klippet i hovedet og under knæene.

0
0
Svar på denne tråd

emilieV
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 12:23

Alting er konstant i udvikling - jeg tror hvis man spurgte for nogle år tilbage, ville de inkarnerede islænderryttere glo mærkeligt på én, hvis man foreslog at klippe en islænder...tja udviklingen vender og snart er vores små uldtotter erstattet med "puddelhunde-klippede heste" med dækkener...hi hi - jeg bliver aldrig overbevist om at klippe mine - det ville sgu se for spøjst ud og jeg orker personligt ikke selv alt det dækken af og på - vaske reparere - det gør jeg rigeligt om sommeren til eksemhestene - så nej ikke om vinteren også. Jeg er glad for mine islandske heste med pels - "ville jeg have en puddelhund, så købte jeg sådan én" hi hi hi

Nej misforstå mig nu ikke - de som vil klippe gør det blot, hvis det er det bedste for jeres heste! Men hos mig er og kommer det aldrig på tale.

0
0
Svar på denne tråd

tilbage med mig
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 12:25
Nå tilbage i sengen med mig og mine lommetørklæder som snart fylder hele gulvet

0
0
Svar på denne tråd

Interessant tråd
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 13:21

Jeg har selv stor hest men nyder at ride ture på min venindes islændere engang imellem.

Hendes heste står et sted hvor der udelukkende er ismuler, og selvom jeg altid har troet at vi alle er fælles om hesteinteressen, så er vi bare to forskellige verdener fyldt med fordomme imod hinanden.

Og endnu engang bliver jeg bekræftiget i, at islænderfolkene har mange flere fordomme omkring os storhesteryttere end omvendt. Den udtalelse som Nina B.T. kommer med kan virkelig få mig op i det røde felt:

"Jeg har aldrig mødt folk som var mere opmærksomme på deres heste end islænderejere. Før jeg fik islænder anede jeg ikke hvad en kiroprakter eller en hestetandlæge var, nu bliver mine heste undersøgt af disse flere gange om året"

Sikken en omgang gloriepudsning. Og ligeledes skriver Nina B.T:

"Og jeg understreger lige igen, jeg kunne aldrig drømme om, at ride en hest med mudder under sadel eller hovedtøj, men det tager altså max 5 min at strigle det af med en plastikstrigle."

ja det er muligt at mudderet kan komme af, men så vidt jeg kunne læse, var Tinas problem, at det var fordi Høffe var mudret og VÅD at hun overvejede at smide dækken på ham, og ret mig endelig hvis jeg siger, at det er umuligt at tørre en hest med en plastikstrigle på 5 minutter For jeg kunne da som Tina heller aldrig finde på at smide en sadel på en drivvåd langhåret hest i angst for tryksår og lign...

Ligeledes var jeg til et foredrag omkring den kompetente rytter arrangeret af en islænderforening men et kursus for ALLE hesteinteresserede. Og der oplevede jeg flere af islænderrytterne glorificere sig selv, som værende de eneste hesteejere der udøvede horsemanship og tænkte i hestevelfærd...

Nå men udover lige at skulle af med lidt luft, vil jeg da også sige, at jeg undrer mig da tit som storhesterytter når jeg ser en hest med flere dækner på, gamacher og klokker på når den er på fold, men så tænker jeg også videre, og kommer frem til, at der helt sikkert er en grund til dette. At den ellers fryser, kommer til skade eller jokker skoene af sig eller lign. For jeg er ganske sikker på at ingen, hverken islænderrytter eller storhesterytter, gør tingene uovervejet...

Pernille

(som har den fordom, at de fleste (læs ikke alle) islændereryttere er mennesker der er blevet bange for at ride på store heste, men som ikke vil slippe hestene og istedet har fået en idiotsikker hyp at lulle rundt på ) ja læs det er skrevet med ironi inden du som islænderrytter hidser dig op... :-D

Ambitiøs, småneurotisk og manipulerende ponymor ;-)

Gør livet til en fest. Rid ox araber hest.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 13:27

Uha, man skal ikke være væk fra denne debat længe, før den er blevet uoverskuelig lang;-). Jeg orker ikke lige at kommentere det hele, men der er en ting som springer mig i øjnene... Der er flere debatører herinde, som vist har lidt svært ved at skelne misrøgt, fra forskellig indstilling til tingene. Det har altså aldrig været dyrplageri, at halen eller manen på ens hest ikke er redt ud, eller at hesten er lidt støvet, evt i værste fald lidt mudret på røven eller andre steder hvor der ikke skal sidde udstyr! Og det er i hvert fald LANGT fra dyrplageri, hvilket udstyr rytteren vælger at iklæde sig. Om man tropper op i stalden i træsko eller læderridestøvler, er hesten altså bedøvende ligeglad med (hehe):-)

Hestevelfærd er at behandle hesten så den har det bedst muligt, det er ikke det kosmetiske udtryk!

Kunne det ikke tænkes, at mange islædnerryttere er anderledes klædt af flere årsager; for det første, står vores heste jo oftere ude i den fri luft hvor der er mere mudret og mere støv, derfor er det ikke super praktisk et troppe op o blanktpudsede støvler og hvide ridebukser. det betyder også, at vi nok er mere smurt ind i mudder, end hvis vi blot bevægede os inde i en stald. For det andet, rider mange af os mere tur, hvor det er mere parktisk at have noget behageligt tøj på, som fx varme støvler og Jodphurs ridebukser. Og for det tredie, så er der bare ikke den samme "uniforms-tradition" indenfor islænderverdenen. Beklædningstraditionen i storhesteverdenen har rødder helt tilbage til da ridning var forbeholodt militæret, hvilket den bærer meget præg af i form af den meget monotome påklædning med høje, stive støvler, hvide ridebukser og en fugursyet jakke (jeg ved godt at I ikke ser sådan ud til hver dag, men det er dog kotumen til større arrangementer). indenfor islænderkredse er traditionen nok mere parktisk anlagt!

Om vi alle sammen er hippier? Tjah, jeg stemmer da på venstrefløjen, men prøv at læs en poltitiskdebat på joras, der en mindst lige så mange højreorienterede som venstreorienterede repæsenteret ;-)!

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 13:27
Emilie: selvfølgelig kan jeg bruge det som eksempel idet RID´s regler omkring udstyr osv blev brugt under stævner.

Sandra & Tímon
0
0
Svar på denne tråd

Pernilleblom...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 13:33

Jeg skriver netop at JEG ikke har oplevet heste som havde det bedre end islandske heste. Det er min erfaring, og altså den eneste jeg kan bruge som referenceramme. Jeg kan ikke se at det på nogen måde er gloriepudsning. Har du en anden opfattelse, så er du jo meget velkommen til at komme med den ;-)

Det er rigtigt, at en hest ikke tørre fordi man strigler den med en plastikstrigle, det har jeg skam aldrig påstået. Jeg skriver der imod, at jeg aldrig rider en hest som har mudder under udstyret, men at jeg sagtens kan finde på at ride en våd hest, og aldrig har oplevet heste som fik skader som følge heraf. Hvor læser du at jeg skriver andet???

Der er vist mange som misforstår ordet "horsemanship", det ord i sig selv har intet med hestehviskeri og andre alternative cirkustricks at gøre. Det betyder ganske simpelt, at man har forstand på at holde hest... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Nina BT.
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 13:49

Læs engang til hvad jeg skrev:

"ja det er muligt at mudderet kan komme af med en plastikstrigle, men så vidt jeg kunne læse, var Tinas problem, at det var fordi Høffe var mudret og VÅD at hun overvejede at smide dækken på ham"

For det er jo det at hendes store problem er,nemlig at han er våd og mudret, så derfor skrev jeg det med en blinkende smiley, da dit svar jo ikke gav hende nogen konstruktiv hjælp til hendes problem...

Og tro mig, jeg ved udemærket hvad horsemanship betyder og går ud på, og det mener jeg bestemt også at alle de storhesteryttere jeg til dagligt omgås med gør, så derfor skurrede det i mine ører, at høre en islænderrytter komme med den udtalelse, såvel som det ville skurre i hendes øre, hvis det var mig som storhesterytter der var kommet med den udtalelse... Forstår du hvad jeg mener??

Jeg kan i virkeligheden ikke forstå at vi som forskellige ryttere ikke bare kan forstå og acceptere, at vi vel alle gør tingene i bedste overbevisning om hvad der er bedst for lige præcis vores hest, og så ellers give råd og vejledning på saglige måder, istedet for at være nedladende og bedrevidende...

Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Her er jeg!
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 14:33

Åbenbart stereotypen på en islænderrytter.. Jeg rider tit i cowboybukser og en islandsk sweater, hestene går ude hele døgnet og er ikke klippet, og jeg fodrer udelukkende med stråfoder. Og der er tilmed mudret! Altså - lige dér, hvor de kommer ud af skoven og skal forbi mosen, før de kommer ned til engen ved åen, dér er der lidt mudret

Fordomme har de fleste jo, men man kan jo ikke sætte folk, man ikke kender, i bås - og der er jo ikke to mennesker, der er ens!

Jeg kan læse i de fleste indlæg herinde, at de fleste er overbevist om, at deres egen måde at holde hest på er den bedste for hestens velbefindende.. Og jeg er da af nøjagtig samme mening! Mine har det som blommen i et æg Og jeg vil samtidig give jer allesammen ret, hvor selvmodsigende det end lyder.. Hvis vi skal helt ned i hestens psyke, så er den jo et udpræget vanedyr, som man ofte kan stille sit ur efter. Så giver man den trygge, faste rammer og rutiner, så er hesten lykkelig. Mine er lykkelige i en løsdrift og afskyer vores hestebokse, og jeres er lykkelige, hvor de nu end står, fordi sådan er det, og det er de trygge ved.

Mine er trygge ved deres åbne enge, de bruger kun løsdriften om sommeren, når der er insekter og stærk sol. De vil helst ikke være indendørs, men hvis vi tog dem ind hver dag, så ville de også være rigtig glade for det

Ang. fodring, så forstår jeg ikke helt opfattelsen med, at heste partout skal have kerne, og at det tangerer til dyreplageri at lade være med at give dem det. Deres maver er jo lavet til at fordøje stråfoder. Vi kan hurtigt blive enige om, at alle deres behov ikke bliver dækket af almindeligt græs, hø og ensilage, og at heste i træning naturligvis har behov for yderligere næring. Men hvis man sår fornuftigt og får tjekket næringsværdierne i sit stråfoder, går det altså fint! Vi har 19 sprællevende eksemplarer på det De leger hele dagen, og især vores unge heste stortrives og vokser sig store og kernesunde - uden nogensinde at have smagt kerne! De går på store, tørre og meget varierede arealer, hvilket sikkert også spiller ind. Vi tilsår vores marker med urter og bælgplanter og en smule græs, kløver og lucerne, og vi fodrer kun med hø og ensilage fra egne slet - når høsten altså ikke slår fejl som i år Analyser viser, at vores heste er fuldt dækket ind, men de har da også sliksten. Ifolede hopper og heste i skarp træning får ekstra tilskud (sidstnævnte mens de tørrer efter ridning med dækken på ).

Derudover skal jeg da lige nævne, at vi får jævnligt besøg af dyrlæge, hestemassør, jordbrugskonsulent, hestekiropraktor og hestetandlæge - og at jeg rent faktisk ikke kender nogen islænderejere, der efterhånden ikke gør? Synes faktisk vi allesammen er ret pylrede På den gode måde! Vi modtager desuden jævnligt undervisning af en tidligere Grand Prix-rytter i dressur - sammen med en masse andre islænderryttere Vores sadler er for resten også tilpassede!

Jeg prøver vel egentlig sammenfattet bare at sige, at flere forskellige måder at holde heste på kan være rigtige - også den stereotype, og at der altså ikke er grund til at se skævt til os alle, selvom der altid vil være folk, der (ikke mener ondt, men) ikke tænker sig nok om

0
0
Svar på denne tråd

til pernilleblom
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 15:56
Vedr. din fordom som du godt nok siger er ironisk ment vil jeg da lige understrege at man bliver jo ikke en dygtigere rytter fordi ens hest har 20 cm længere ben. Så hvorfor skulle det være mere idiotsikkert at ride på en mindre hest? Islændere er jo lige så forskellige som andre hesteracer og de findes i både rolige og mere temperamentfulde udgaver, ligesom deres ejere.
0
0
Svar på denne tråd

Desmer...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 16:08

Som jeg godt nok siger???

Nu var det ironisk ment, og selvfølgelig bliver man ikke en dygtigere rytter fordi ens hest er lavere eller højere...

Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Pernille
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 17:48

Lige til det med småt og lidt før: Faktisk beskriver du mig ret godt med den sætning. Jeg er ikke glad for at ride stor hest. Føler mig simpelthen ikke tryg på ryggen af dem. Høffe kan hoppe og danse nok så tosset og jeg sidder bare og griner af ham.

Havde han været 20 c højere, havde jeg ikke grint så højt.

Lidt sjovt, ikk´? ;-)

----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

TinaU(Høffe)
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 18:18

Jo det var faktisk lidt sjovt Og stor respekt for at det er sådan du har det og vil erkende det...

Har faktisk en veninde der har det præcis på samme måde, og det var lidt derfor at jeg skrev sådan. Men derfor er det jo ikke ment som om, at jeg mener alle islænderryttere er sådan og derfor var det også skrevet ironisk..

-Men som i så mange andre tråde, så vælger mange at læse det som de vil læse, og kan ikke se ironien på trods af blinkende smileys og ironien skrevet ved siden af... ;-)

Ser forøvrig frem til at hilse på dig og Høffe til fællesrideturen d. 18/2 efter at ha fulgt med helt fra starten af, da du valgte at overgå til islænder...

Pernille

0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 19:06

ja her idag har jeg også for første gang lagt reng dækken på min haflinger da jeg ikke har meget tid i hver dagene og det er den eneste mulihed jeg har for at ride ham .. jeg mener eller at det er mest naturligt at have en hest uden dække nmen en gang imellem er man nød til det selv om det ikke hører racen til .. syntes ikke der er noget galt i at have islænder med dækken det er jo også syndt hvis du ikke har tid til at ride den begrund af den er våd ..

m.v.h

julie....

Lækker all round

pony sælges:

Fiona

ca. 5 år

136 stg

pony blanding

mijn dejlige haffelaf

kun mijn dreng....

Apache / kaldt Gumle

4 år.

142 i stg

Haflinger

Mor: Goldie

Far: Koldborgs Aslak

0
0
Svar på denne tråd

dækken
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 19:39

hej

Jeg har haft store heste og nu har jeg en islænder mine store heste blev altid klippet og gik med dækken og det gør min islænder også. jeg har redet distance stævner på ham i år og skal forhåbentlig ride nogle 60 km til næste år, og det kan jeg simpelhen ikke træne ham op til hvis han har den lange pels jeg ser intet galt i at klippe en hest og smide dækken på den uanset hvilken en race det er.

Ang. fordomme så behandler jeg folk som jeg gerne selv vil behandles jeg kunne ikke drømme om at rakke ned på en andens hest eller en anden race de fleste mennesker er jo lykkelige for deres hest om det så er en islænder, dv"er eller andet,så hvis man virkelig ikke kan sige noget positivt så er det da bedre at holde sin mund.

m.v.h Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Hovv...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 22:09

Sandra: Kom til at sende en besked til dig, i stedet for et indlæg.. UPS!

Men det vil altså sige at I red delvist efter RID? Tænk, det troede jeg ikke man kunne.. Min opfattelse var, at enten så red man efter RID eller også så gjorde man ikke?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider