|
|
| Min hest har indlæringsbesvær!! |
|
|
I henhold til HN's nyheder så har min hest indlæringsbevsær idet hun har staldfejl og er væver. Og ved I hvad? - DET PASSER SGU!!I lang tid har jeg tænkt at det var pokkers som hun skulle bruge mere tid til at ... ja til alt faktisk Hun er bare langsommere til alt - og mere sart end nogen anden hest jeg har haft. - Se DET var en nyhed ! Julie Taylor - hvis du læser dette - vi mangler stadig en nyhed hvori ordet Vederkvæget indgår! - Snart Tak! Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere sart...? |
| Forfatter:  |
nugatbrun |
| Dato:  |
22-11-2006 14:44 |
|
Har også lige læst nyheden og så dit indlæg. Har nemlig en hest der er krybbebider.. Du skriver din hest er mere sart end nogen anden hest du har haft.. Hvordan sart?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vel... |
|
|
Som du selv siger, at den er lidt sart, og måske tendens til stress/forvirring/nervøsitet?? Så går det jo lige op det hele 
_______________ Tine & Tulle Det klinger 
...Hende fra Ærø, med krikkedyrene Tulle & Plethest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sart hest |
|
|
Hun er sart på den måde at hun lynhuritgt bliver nervøs, utryg og urolig. Hun er ikke sart fysisk - er aldrig syg eller svær at fodre på. Bare sådan psykisk sart - sådan lidt neurotisk faktisk ... men jeg er vild med hende alligevel  Eva
Stengårdens DSP'er - smukke ponyer med stor kapacitet og personlighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stengården |
|
|
Det lyder næsten som vitaminmangel. Det kunne være sjovt at vide, om de heste der har indgået i forskningen, er testet for mavesår, vitaminmangel (blodprøve) osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sylvia |
|
|
Hvorfor tror du det? - Det lyder meget interesant- især hvis du har ret og det kan afhjælpe - skriv noget mere Iflg dyrlægen der mangler hun ikke noget, men han tog ingen blodprøve. Hun har fået lagt foderplan for en måned siden Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puhadada... |
|
|
Her har jeg gået rundt og troet at Medoc var dum som en dør  Han er hverken væver, krybbebider, boksvandre eller andet unodeagtigt. Og så havde jeg hørt nogle fortælle, at det kun var højt-intellegente heste, som udviklede unoder, fordi de kedede sig. Hvorimod heste uden unoder var så fantasiforladte og uintellegente, at de såmænd bare stod og hang uden at kunne finde på unoder  Tænk sig, at jeg nærmest har gået rundt og ønsket et lilesmule krybbebideri, eller let boksvandring, for bare at overbevise mig selv om, at medoc ikke var helt dum. Nu skal jeg så til at lave om på hele mit verdenssyn - for nu er han pludselig benådet med bedre indlæringsevner end andre heste  Puhadada det er svært at følge med i alle de teorier  MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Stengården. |
|
|
Grunden til at jeg tror det er at det er en adfærd som ses ved både dyr og mennesker. Det er meget forskelligt hvordan ting optages i tarmene. Ex. i min gamle stald. 2 heste samme størrelse, samme vægt, osv. osv. får samme foder og skulle i følge foderplanen være dækket ind. Den ene går igennem blodprøven uden anmærkninger, den anden ligger i den lave ende med flere værdier. Ergo der er stor forskel på hvordan foderet optages og udnyttes. Den som ikke gik igennem led af samme nervøse sind som du beskriver. Desuden synes jeg emnet blev rigtig spændende, da jeg selv fandt ud af at jeg lider af vitamin mangel. Jeg kan ex ikke optage B12, folin, cobolt og en del andre ting. Efter jeg er begyndt at få indsprøjtninger hver uge, kan jeg mærke en tydelig forbedring i energi, koncentration, og ikke mindst min hukommelse, jeg er så småt begyndt at få min korttidshukommelse igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sylvia.. |
|
|
Det lyder meget interessant synes jeg. HVad skete der med hesten efter den fik dækket dets behov? - Faldt den på plads igen synes jeg.. Andre med lignende efaringer? Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest (e) kan ikke læse |
|
|
havde en væver, den var klog som skridt, og chanel jae... hun er også ret lærenem men har også en slags stald unode så de heste jeg har haft har ikke kunet læse 
M.V.H Mette R "At fuldføre er at vinde"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| interessant... |
M&Davina |
22-11-2006 18:31 |
|
min tøs er også lidt sådan - mest når der sker noget nyt. 
Nu med Davina <3 Fra 1.12 "plejemor" til Vallo <3 Topmålet af diplomati er, at bede nogen gå ad helvede til på en måde, så de glæder sig til turen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske er der noget om det... |
Britt Helle Nielsen |
22-11-2006 18:36 |
|
Knightley er også en af de dér heste med indlæringsvanskeligheder...Han er også væver i mindre grad...Jeg plejer at sige, at han har en låge til øverste etage...Som regel er lågen åben, men nogle gange så er den bare lukket... Eksempelvis var det meningen, at han skulle gå i løsdrift i vinter...Super flot sted, hvor der ind til selve "skuret" hænger kraftig gennemsigtig plastisk i lange strimler, så hestene kan komme helt i læ. De tre andre heste gik ind og ud efter et par dage...Knightley fangede den bare ikke. Det var så tydeligt, at han simpelthen ikke kunne forstå det...Så nu er han flyttet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes, det er mindst lige så... |
99E |
22-11-2006 18:37 |
|
...interessant om det hersens med muligvis lavere indlæring hos heste med unoder ÆNDRER SIG når man minimerer eller fjerner "unoden".
Det vil sige: Vi VED at mange "unoder" (stereotype adfærdsmønstre) kan mindskes eller fjernes hvis man ændrer på foder/miljø/træning/... Ofte er vævning fx stress/nervøsitets-relateret. Ændrer det så OGSÅ på indlæringsevnen?
Min hest er "ex-væver" - det vil sige, hun væver under normale omstændigheder IKKE, men jeg ved ret nøjagtigt i hvilke situationer, hun alligevel "falder tilbage" til vævningen. Jeg synes nu ikke hun virker som om hun har indlæringsvanskeligheder.
Men hvis jeg sætter hende i et miljø/en situation, hvor hun bliver stresset nok til at begynde at væve - FORVENTER jeg da, at hun har sværere ved at lære.
I øvrigt er "rokken" også kendt ved bl.a. autistiske mennesker - forfatteren til "Thinking in Pictures" er autist, og siger at rokken for hende var en måde at lukke verden ude på, at slappe af og "gøre noget ved" overstimulering med fx lyd eller visuelle indtryk. Samtidig var det også sådan, at jo mere hun gjorde det - desto mere fik hun brug for at gøre det. Lidt ligesom når man er afhængig af euforiserende stoffer.
Scarface herinde prøvede også engang at væve - og så vidt jeg husker var hendes resultat at hun efter ret kort tid blev "lidt høj" af det.
For mennesker gælder det for en del euf. stoffer at de nedsætter indlæringsevnen.
Kort sagt: Jeg synes ikke den undersøgelse siger en bønne brugbart om, hvad vi med stereotyp-heste KAN gøre for at hjælpe vores heste videre - den giver bare en "rådden undskyldning" for at opgive hesten. Den er jo DUM!...
... - 99E - ... Feel Think Act Play Like A Horse
Parelli Playday i Grønhøj Rideklub SE VIDEO HER: www.patparelli.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E... |
M&Davina |
22-11-2006 18:41 |
|
det synes jeg faktisk ikke. Min hest står faktisk et sted hvor den er ude fra morgen til aften med en rolig stald og en speciallavet foderplan skrevet ud fra analyse af wrappen hun også får. Altså - du har muligvis ret - man skal nok bare passe på at generalisere for alle heste - min tøs gør er kun "neurotisk" når der sker noget nyt (staldflytning,følfravænning osv - men det var nødvendigt eftersom hun før stod i Sønderjylland  Men korrekt - mange tænker måske ikke over om man gør hvad man kan for at give den mulighed for at "komme videre"... interessant tråd...
Nu med Davina <3 Fra 1.12 "plejemor" til Vallo <3 Topmålet af diplomati er, at bede nogen gå ad helvede til på en måde, så de glæder sig til turen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener ikke at... |
|
|
... undersøgelsen er en eneste krone værd. Generelt er det jo sådan for både børn og mennesker at jo bedre man har det jo nemmere har man ved indlæring. Hvis man i en periode er stresset og syg, ja så lærer man ikke ligeså godt som ellers plus at man i det hele taget ikke kan koncentrere sig om så mange ting ad gangen osv... Sådan er det jo også for vores heste!! Det er jo logik for burhøns -selv burhanerne i Telias reklamer for det ikke skal være løgn! Desuden er det da tåbeligt at lave et forsøg med krybbebidere, der går ud på at få mad... en krybbebider som får ondt i maven når den spiser, vil jo ikke være ligeså ivrig for at finde foderet, som dem der ikke får nogen gener af at spise. Jeg har selv en krybbebider (dvs han er ikke krybbebider længere) og han har virkelig INGEN problemer hvad hjerne og opfindsomhed angår. Han er lynende ingelligent. Det er da ham herhjemme der kan finde hullerne i hegnet, løfte lågene af fodrtønderne og drikke cola osv, hvor min gamle hest bare muler det hele for at få både cola og mad. Jeg giver ikke en krone for den undersøgelse. Trist at heste med stereotyp adfærd endnu engang skal stemples!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sylvia |
|
|
Hvordan fandt du ud af at du manglede de mineraler? Hvad var symptomerne? /minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh??? |
|
|
Jeg har lånt en hoppe på 5, som også er krybbebider. Hendes intelligent fejler ikke noget. Hun kan gå LB samt flere LA øvelser efter kun ca 2 måneder under rytter. Dog stresser hun nemmere, samt bliver nemt utryg, som "stengården" også siger længere oppe i tråden.Men jeg er stadig glad for hende, som hun er 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tåbeligt!!! |
|
|
Jeg mener, som Pretty Fancy skriver, heller ikke at denne undersøgelse er noget som helst værd - af netop samme grunde som hun nævner. DESUDEN så har der da været skrevet om denne undersøgelse før, hvor der også var en stor debat om det. Hvordan kan det dog være, at der skrives om samme "nyhed"/undersøgelse 2 gange?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blodprøverne |
|
|
Stensgården; HVad skete der med hesten efter den fik dækket dets behov? - Faldt den på plads igen synes jeg.. Andre med lignende efaringer? Det er efterhånden en nogle år siden, jeg mener den fik et par indsprøjtninger og derefter ekstra magnesium i foderet. (Det kan godt være jeg husker forkert med magnesiummen, det kan have været noget andet) Men sidst jeg så den fungerede den fint, og så ikke længere spøgelser samt nervøsiteten var faldet meget. Minski: De havde inporteret et par heste fra tyskland, som tydeligt mistrivedes under de nye forhold, meget var prøvet uden resultat, så dyrlægen mente de skulle have taget blodprøver. Så da de alligevel tog blodprøverne i stalden blev vi alle tilbudt at komme med i ordningen, så vi kunne se om prøverne var i orden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine tanker |
|
|
Desuden, kom jeg til at tænke på at jeg selv har "spasset" (mine ben hopper op og ned) en del. Dette er også på retur efter mine egne blodprøver ser bedre ud. Det er som skrevet bare mine tanker, og jeg har ikke vendt det med lægen. Men tror faktisk jeg vil gøre det, bare for at vide om vitaminmangel kan påvirke kroppen til sådan en uro.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Francis B |
|
|
Som jeg læser det, er det IKKE den samme undersøgelse, men ny der viser det samme som den anden. Man kan så vælge om man vil stole på resultatet eller ej. Jeg har for mange år siden haft en krybbebider, hun var lynende intelligent.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har ingen problemer med at |
|
|
lære noget.. Han er "mild" krybbebider og hans uddannelse følger hans alder. Da vi startede med at øve schenkelvigninger da han var yngre, var det mig der måtte holde igen, da han havde MEGET let ved at LÆRE nye ting. Idag er han 6 år, og er begyndt at gå passage, piaff og chancementer og indtil videre har han ingen problemer haft med at lære, og har stort set rosetter med hjem hver gang vi har været afsted.. Desuden er han super "cool" over for ting der kunne være farlige, bliver ikke stresset eller bange hvis det blæser. Så det er vist ikke alle heste der kan gå ind under den kategori. Han har været forkølet en gang da han var 3 år. ellers er det kun skrammer han har haft.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja min basse |
|
|
han er krybbebider , og hans intelligens fejler overhovedet intet. Men okay det er måske fordi han er snotdum han ikke er bange for noget , når vi er på tur???  Nej spøg til side , jeg mener ligesom Pretty fancy . Og forresten så har jeg haft ham i 7 år og 7-9-13 , han har aldrig fejlet noget. Han er bare min prins . Knus Heidi 
Den lykkelige ejer af Oliver og Mirakie , de skønneste basser i verden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|