|
|
| Hvorfor kan folk ikke stave til racen? |
| Forfatter:  |
xtiny |
| Dato:  |
18-11-2006 07:02 |
|
Jeg mener, nu har jeg set en Westfallen (Westphalen- det udtales aldeles ikke som noget, der er faldet ned i vestlig retning) eller en en Irich Cob. I-rich udtales slet ikke som I-rish...  Selvom man måske skal være rig(!) for at købe. Hvorfor kan folk ikke stave til racen, når de ejer et eksemplar? (Indlægget er ikke for at punke ordblinde, de gør sig da i det mindste umage!) For ikke at tale om Welsh Mountain, der også hedder meget sjovt: Welch bla.
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stave... |
|
|
Jeg synes faktisk, at der er MEGET, som mange ikke kan stave til -for slet ikke at tale om tegnsætning. Synes virkelig, at alt for mange har svært ved at skrive det danske sprog. Rigtig ærgeligt.
Mange hilsner fra Gry Hygge- og nusse part søges til kat. III pony som er skadet (og drægtig) og derfor kun kan bruges til små skridtture. Gerne et mindre barn og en mor med hesteforstand 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå ja nu er racerne |
xtiny |
18-11-2006 07:23 |
|
Netop ikke danske.  Tegnsætning, har jeg opgivet, jeg fandt aldrig ud af det med det nye komma. 
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skriver |
Ratster Zoo |
18-11-2006 07:44 |
|
godt nok du ikke vil punke de ordblinde, men det er alstå det du gør.. hvis folk kunne stave til det havde da da også gjort det... Jeg er da også træt af at folk skriver nordbakke (oftes de ny ud sprungne hestepiger) men så fortæller jeg dem bare at det altså staves med g, så det er nordbagge, og så skriver de det også sådan..
Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter Den som aldrig laver fejl, laver heller ikke meget mere. Tamrotte ejer, og STOLT af det Shetlands pony - en stor hest i en lille pakning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det virker nu som sjusk |
xtiny |
18-11-2006 07:54 |
|
Når man har en hest af racen. Nu hedder det en Fjordhest- men jeg har også set norbakke  ret alternativt stavet. Førhen hed racen Nordbagge. Jeg går naivt og tror, at man vil sætte sig ind i den race, man interesserer sig for. Inklusiv stavemåden. Derfor er det sjusket i mine øjne.
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha ha |
Kikærten |
18-11-2006 07:56 |
|
Nu er det ved at udvikle sig til en morsom "hvem kan stave tråd". Ratster Zoo: Meget apropos indlæggets titel, så hedder det faktisk en fjordhest og ikke en nordbagge. Nordbaggen var en hingst, som i starten af 1900-tallet blev importeret fra Norge, men anvendes af mange fejlagtigt om racen. Og Gry, det er da ærgerligt, at folk ikke kan stave.
*** Små gule, der kan og vil - team Anton Romeo - vinder af Grand Prix 2006 ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan altså ikke hidse mig op |
|
|
over den slags petitesser. Om man er god til at stave eller ej, gør ikke en til et bedre menneske.
Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden. Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift. |
|
|
Jeg synes nu også at dem som rent faktisk ejer et eksemplar af racen, burde kunne stave det rigtigt. Men som allerede konstateret så er det lantfra tilfældet. Man ser da mange alternative stavemåder Men bortset fra det, så ved vi jo udemærket hvad folk snakker om, så det går nok. Selvom at man som ejer af den evt. omtalte race ikke rigtigt kan lade være med bide mærke i det! Et lille eks.: Friser, ja altså i min verden staves det altså Frieser 
Stald Hedevang
Salg af gode kat. I ponyer, til fornuftige priser. Lige nu haves: Keeton, 3-års DSP-vallak på 147 cm i stg. Billeder og flere oplysninger på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... der |
|
|
kan godt være noget om det.. Personligt går jeg ikke så meget op i om det er stavet korekt. ikke mindst fordi jeg ikke selv er særlig stærk i skrivemåder og både har mange stavefejl og slå fejl. *Jeg plejer som regel at læse indlægget igennem inden jeg sender det afsted men der er da en del fejl i mine indlæg. Jeg er en af dem der gerne ville have stave kontrol her på hn. Jeg kan simpelthen ikke se hvis det er stavet forkert og det er da ret træls nogen gange. ang. Racer Så har jeg jo Pura Raza Española et af de ord jeg ikke kan stave rigtigt herinde med mindre jeg sakser det da jeg ikke kan få dimsen over nét til at blive skrevet da jeg ikke kan finde det på min PC.. Se det er træls..*S* JEg tror mest af alt det er fordi folk ikke går op i at skrive korekt herinde.. Det er jo ikke en eksamen hvor jeg ville vælge at slå ord op. Men et sted hvor jeg bruger min fritid.. Så jeg er helt sikkert en af dem der ofte skriver og staver forkert. desværre.. for jeg ville da ønske at jeg var bedre til det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo ikke stavning generelt ... |
Lisbeth Sejberg |
18-11-2006 11:41 |
|
... xtiny langer ud efter ... læs dog hvad hun skriver  Men det fænomen at folk ikke engang kan stave til deres yndlingsrace ... eller udtale det korrekt. Jeg har også engang været ved at fnise uhæmmet, over én der ejer et par Majen Cuun katte ... selv om hun ved grød tog på udstilling med dem i udlandet, var det sådan hun udtalte det. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Giver jer ret i noget.. |
|
|
Men jeg må indrømme at jeg synes det lidt at være perfektionistisk (det ord kunne jeg ikke stave til.. )når man går så meget op i at stave det helt korekt. Hvis man da bare forstår hvilken race det er, så er det vel okay ? Også, synes jeg det lidt tarvligt at 'brokke' sig over at folk ikke kan stave. Det er da helt personligt, og det er altså bare ikke alle der er så gode til at stave. Det synes jeg ikke man kan være bekendt at rakke ned på.
//Hopstar Så smil dog til verden Så smiler verden igen :) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Hopstar ... |
Lisbeth Sejberg |
18-11-2006 11:46 |
|
... det kan da ikke staves mere korrekt  Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla .. overskrift ? |
|
|
Dimsen over N'et - ligger den ikke lige ved siden af knækpil, sammen med ^ og ¨ ? Det gør den på min computer. Så for at få dimsen over N'et frem trykker jeg ctrl+alt+~ ned samtidig, og derefter laver jeg et N. Men det kan self. være, at du har en anderledes com. - det er jo nok meget sandsynligt faktisk  Islandske navne derimod - der er jeg på glatbane, de der underlige bogstaver kan jeg godt nok heller ikke få frem alle sammen.. Generelt irriterer "nordbakke" også mig, må jeg nok tilstå - jeg synes jo selv, at det er så tydeligt, at det udtales med to g'er. Men ofte er det jo yngre piger, der skriver sådan, og der synes jeg, at man må prøve at være lidt forstående.. Jeg regner da også med, at i af og til har forståelse for mig, når der er nogle af de der lange voksen-ord som jeg ikke forstår, og må spørge om 
- Datja Michellino'er kan og vil! TANZ ♡ min dygtige lille dressurbasse (: hvor der er vilje, er der en vej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har jeg |
HHansen |
18-11-2006 11:51 |
|
også undret mig over nogle gange - har set folk eje dalmaNtinere mere end én gang. Og har hver gang undret mig over at man ikke kan stave til noget man selv har. Har iøvrigt også set det med sygdomme - og indrømmet, de kan være svære at stave til, men alligevel?? Men måske er det ikke alle mennesker der gør som jeg: Får jeg konstateret en sygdom, eller anskaffer et nyt dyr, eller får en ny interesse - ja så skaffer jeg materiale om det pågældende, enten på biblioteket eller internettet. Jeg læser om det og undersøger det. Og derfor er det en fordel at kunne stave til det.  Men hvis man aldrig har tænkt sig at lave en søgning på nettet på dalmatiner, så er det jo ligemeget om man ved hvordan det staves...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth Sejberg |
|
|
Hahahah. Der kan man bare se 
//Hopstar Så smil dog til verden Så smiler verden igen :) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak.. |
|
|
ñ ñ ñ ñ hi hi hi...Mange tak... Der kan man bare se.. Jeg kunne enten kun få et n frem eller ~ man skal bare vide hvor det står..*S* og i hvilken rækkefølge.. Så kan jeg da stave til det korekt,.. en ting mindre at stave forkert.. tak for det.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa |
|
|
Om folk så ikke kan stave til deres eget navn, er jeg egentlig ligeglad. Bare meningen er til at forstå. De færreste laver stavefejl med vilje.
Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden. Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Utroligt at |
|
|
man ikke må undre sig over, at folk ikke kan stave deres yndlingsracer korrekt, om det så gælder hunde, katte, fulge eller heste. Når man sætter sig ind i en race, bør man da som minimum vide hvordan pokker det staves?! De racer man ikke ved hvordan staves, så plejer folk også at sætte ? ved om det er stavet rigtigt. Altså lad dog være med at have ondt over at folk undres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig.. |
|
|
Jamen det er da mærkeligt at man har et dyr af en bestemt race man ikke kan stave til  Synes det er endnu mere mærkeligt når folk kalder deres dyr et navn som er stavet forkert, jeg er så en af dem der ville få det rettet hvis jeg købte dyret, tror ikke jeg kunne leve med en rød Pimbernel eller en Mosart 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe, så |
HeidiZ |
18-11-2006 13:31 |
|
er det godt, at man har en DV'er, det er da lige til 
-HeidiZ *** "Bare vi står sammen, een for alle og alle hver for sig"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hallo altså |
|
|
Altså hvis man skal skyde på nogle, må man da først og fremmest selv sørge for ikke at lave dumme fejl... xtiny, fra dit indlæg eller en en Irich Cob...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folk er da velkomne til at undres |
|
|
over det de vil...Og jeg undres ofte selv. Jeg mener bare, at man ikke bliver et hverken dårligere eller bedre menneske af at kunne stave, heller ikke til sin yndlingsrace. Det er vel vigtigere at sætte sig ind i en races særpræg og pasning, fremfor stavemåden. Selv går jeg på et studie hvor vores undervisere forlanger et 95% korrekt dansk. Af og til når vi har holdt oplæg, kommer vores grammatiske fejl osv. på "overhead´en" til udpegelse og skræk og advarsel for alle. En smule hysterisk synes jeg måske, det kan godt ske at mange af os kommer til at udgive noget, men jeg har nu tænkt mig at få læst korrektur på det skrevne først alligevel. Jeg mener blot, at indholdet er vigtigere end indpakningen og at livet er for kort til at hænge sig i småting. Selv den bedste laver fejl. Der har været en del "stave-tråde" herinde og det kan jeg så undres over, da jeg generelt mener at standarden i indlæggene er høj.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vad mæner i ? |
Gitte C |
18-11-2006 15:07 |
|
ALTZÅ!  Hvad ær dar entlit galt mæd, at man ægge kan stawe tel sin hæst? Når friseren, shætlæneren ouw ollenborgen galloppærer hæn ouwer nordbakken i dæn sydlie ænde a fållen, ær di da liiegladde mæd, hvæm dær skriwe vad åm dæm! - Di kan jo ægge lææse allievæl, væl?!  ... Har kun læst toppen af tråden, men en holdning har jeg da - Jeg går umiddelbart ud fra, at alle der laver indlæg, gør deres bedste og skriver som de har lært bedst. - og hvis nogen gør dem pænt opmærksom på, hvordan man staver til den givne hesterace, så vil de sikkert gøre det korrekt fremover. De har formodentlig ikke engang undret sig over deres egen stavemåde... Selv om jeg er lidt små-perfektionistisk, hvad min egen stavning angår, smutter der da nogle "stave-finker" ind imellem - og der er stadig ord jeg er i tvivl om ... (Skriver man forøvrigt "i mellem" eller imellem"? - "Forøvrigt" eller "for øvrigt"?...) Men jeg forventer ikke, at alle skal gå lige så højt op i det, som jeg... Vi forstår jo meningen, ikke? - og det må være det væsentlige. Jeg er da glad for, at så mange har selvtillid nok til, at turde skrive et sted som HN, selv om de ved de ikke er stave-hajer. - I øvrigt er det jo en glimrende måde, at blive en bedre staver på - Jo mere du læser/skriver, jo flere ord vil der lande korrekt inde i stave-skuffen...
Gitte C www.gila.dk Besøg os i Jul i Tivoli - lige ved Pantomime teatret Masser af hesteting til pakkekalenderen samt flotte julegaveemner...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg køber hest ud fra hvilken hest jeg kan lide. Ikke ud fra hvilke race jeg kan stave til. Jeg har andet at lave end at sidde og læse om racer. Det kom jeg over da jeg var 12.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folk VIL bare |
|
|
misforstår indlæg der handler om stavning  Læs dog hvad Xtiny skriver. Det handler ikke om generelle stavefejl, grammatiske fejl eller ordblinde. Hold jer til emnet i stedet for at fare i flint over noget der ikke er skrevet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups ups |
|
|
hvis jeg nu ikke skynder mig at rette fra misforståR til misforstå, så får jeg vel på nakken?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har jeg også undret mig over! |
Presley |
18-11-2006 17:06 |
|
Hejsa. Ja, det har jeg også studset over mange gange! Især welsh er blevet stavet på mange alternative måder: wales, welch o.l. Jeg undrer mig også lidt - hvis man har en hest af en speciel race, sætter man sig vel ind i hvordan det staves? Man ser jo navnet på racen tit, trods alt. Noget andet er eksotiske racer som jeg heller ikke kan stave til, "akhal teke" fx. Og przewalski. Welsh er lidt nemmere, i hvert fald hvis man kan engelsk. - Heidi
En gang fjordhest - altid fjordhest! Den der nogensinde fandt på at sige man ikke kan købe lykken, har aldrig manglet en krone!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| a b c d e f g |
|
|
Haha - jeg er enig med Tanten  Faktisk har jeg kun én hest med stamtavle, og altså er hun vel den eneste jeg er forpligtet til at kunne stave til, hun er a-r-a-b-e-r... ox. Derudover har jeg så en Pento en sjætlænner en norbakke en knapstråbber øhm... og en riktig go ridehæst. Nårh ja... Min mor bliver også altid irriteret over andres stavefejl, heldigvis har jeg ikke lige arvet dét gen - måske i bevidst modvilje 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puuuh ha |
|
|
puuuh ha, det er godt at man ikke kan stave forkert til traver 
"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| racer... |
|
|
Trakehner bliver ofte til trakhener. Synes ikke det ser så seriøst ud,hvis det er en salgsstald/stutteri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Racenavn |
|
|
Hvis folk kunne stave racenavnet rigtigt så var det nemmere at hjælpe dem når de spørger om noget racespecifikt. Jeg laver tit en søgning, i alle fora, på connemara for at se om der er nogen der spørger til denne race. Hvis folk så skriver: connamara, connemare, conemara eller lignende så dukker de jo ikke op i søgningen, med mindre altså at programmørerne har taget højde for alle de forskellige måder at det kan staves forkert på  Og hvis man har en interesse i en race, har man så mon ikke et enkelt stykke papir hvor det er stavet rigtigt. For eksempel et medlemsblad eller en brochure fra avlsforbundet hvor man kan se hvordan det staves.
Caroline Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har en hest, |
|
|
han er en blanding af to racer, men på papirene kaldes han en Dansk Varmblod, jeg går ikke op i de to racer han er, ej heller han er DV, jeg er flinterende lige glad med hvordan de staves de racer, da jeg kiggede hest tog jeg ikke en brochure over racerne og valgte, at nu ville jeg kun kigge på den og den og den race, nææ jeg ringede på de heste der lød interessante, hopper, hingste, vallakker, og med og uden papirer. Det kan ikke sætte mit tis i kog, at folk ikke kan stave til en race om de har den eller ej. Det kan dog irritere mig hvis en avler skriver det forkert, men ellers ikke Jannie som har en majen cuun, en hanovraner/olenborger, shætlæner, og en freriksborger/olenboger ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stavning generalt |
|
|
Jeg vil ikke lange ud after ordblinde, men så mange er der altså heller ikke som der er fejlstavede indlæg. Indlæg der er smækfyldt med stavefejl (altså ikke forkert bogstativering) eller indlæg skrevet med sms sprog, dem hopper jeg bare over.
Söger oplysninger på DV VALLAK, Mrk DV114. Hanetrit i perioder. 168 cm , speciel blis, 4 sokker. Se han på min präs eller hjemmeside.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare man kan læse det - så pyt!! |
Maja Dina |
18-11-2006 19:12 |
|
tit så losser jeg bare en masse ned i et indlæg og ser først fejlene bagefter  den race som jeg faktisk tit har problemmer med er slet ikke så problematisk hihi knapstrupper knabstrubber knabstrupper knapstrubber hihi er det ikke nr. 3 som er rigtig hihi
* Zeus min dejlige grå fjordbamse. * Drøn lækker Welsh Mountain hoppe til salg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wruuuf |
Maja Dina |
18-11-2006 19:13 |
|
Så skulle du prøve hunde verdenen. eks ejer af: Polski Owzarek Nizinny og nuværende ejer af Basset Fauve de Bretagne og der er dem, der er maaaget værre hihi
* Zeus min dejlige grå fjordbamse. * Drøn lækker Welsh Mountain hoppe til salg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg |
|
|
en af dem, der får fnidder af al forkert stavning (men det må jeg ikke sige højt for så er jeg perfektionist og diskriminerende ), så ja - jeg kan også undre mig såre over folk, der ikke kan stave til deres egen hests race. Jeg har gentagne gange måttet høre fra haflingerejere, at de har en hafling - det er der altså ikke noget, der hedder Det hedder også haflingER i ental.
Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan) 'There is no closer secret than that between a rider and his horse' - Robert Surtees
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stavning |
|
|
Jeg har en irich draft, en knapstrubber og en blanding af irich draft og fulblod. så har jeg også 3 stalkate tanja
Kloge Frode maj 2001 charmerende Alfred februar 2004 lynet Gorm juli 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og en-- |
|
|
trakhener som vel er en trakehner
Mange forskellige heste sælges - se dem på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, undres også.. |
|
|
over at folk ikke kan stave til deres fiine rasehunde (<-bevidst fejl, eks. på hvad nogle skriver om deres hunde ) f.eks. har jeg læst om en nogen der havde en dalemantiner og en gran danoar.  Synes egentlig at det er ret irriterende, som nogen af jer siger, at folk ikke kan stave til deres egen hunds race. Det mindste man kan gøre er vel at sætte sig ind i skidtet? Lisbeth Sejberg: Majen cuun og hun tog på udstillinger i udlandet?!  Og xtiny langer jo kun ud efter folk som ikke kan stave til deres egne dyrs race(r), ikke hverdagssproget 
// Simone Farvel min lille skat, god tur over regnbuebroen. Jeg vil altid huske dig. R.I.P. Malou *23/5-91 † 25/8-06, æret være dit minde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lll |
|
|
Ja.. det er da forfærdeligt og aldeles skrækkeligt! ak ja! Jeg væmmes blot ved tanken, om forkert stavede hesteracer mm. Venlig hilsen Sophie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg undskylder meget ... |
Lisbeth Sejberg |
18-11-2006 21:29 |
|
... Cara men jeg fniser desværre lige så meget over forkert udtale som forkert stavning  Fnisning hører ind under begrebet ytringsfrihed, så min undskyldning er nok ikke helt så alvorligt ment  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe, lisbeth... |
|
|
ja, jeg håber da at fnisning hører ind under ytringsfriheden, for jeg fik da fniset gevaldigt af at læse denne her tråd men den bedste er nu stadig majen cuun 
// Simone Farvel min lille skat, god tur over regnbuebroen. Jeg vil altid huske dig. R.I.P. Malou *23/5-91 † 25/8-06, æret være dit minde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hahalsfmghlæfdg |
|
|
efter at havde læst alle indlæggene, vil jeg sige jeg er ligeglad med stavemåden, nu arb jeg selv på sunset Boulevard (staves??)og der har vi det altså rigtgit sjovt når folk skal bestile en Bajuete/Bakugette/Bajette,bawette m.m (det er en Baguette der er tale om).. dette kan faktisk godt være med til at man ikke altid forstår hvad gæsten mener, og dette kan være en smule træls hvis der er rigtigt travlt, og man skal stå og lege gætteleg med gæsten 
Heste gør en lykkelig, så husk at gengælde lykken til den 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gad nok vide ... |
Lisbeth Sejberg |
18-11-2006 23:15 |
|
... om det egentlig hedder fniset ... eller hedder det i virkeligheden fneset ... det er da ret bekymrende  Xtiny hjælp !!! ... se nu hvad du har sat i gang  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm... |
|
|
hmm, hedder det ikke bare fnist?? eller fnisede??
Heste gør en lykkelig, så husk at gengælde lykken til den 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg synes det er ærgeligt, at nogen ikke gider sætte sig ind i, hvordan ens hests race staves, og må indrømme at jeg også synes det virker lidt sjusket og useriøst. Nu har jeg en del forskellige dyr (edderkopper, gekkoer og slanger), og i den verden bliver der slået hårdt ned på stavefejl! Skriver du artsnavnet forkert, bliver du rettet med det samme. Og her snakker vi navne som Acanthoscurria geniculata, Poecilotheria fasciata, Chromatopelma cyaneopubescens osv. (skrives helst med kursiv og slægtsnavn startes med stort) Grunden er, at har du ikke det korrekte videnskablige navn, er det kropumuligt at finde info om arten, og vide hvordan dyret skal passes. Nu er det ikke en så vigtig faktor i hesteverdenen, men synes stadig ikke ligefrem at en person som har en "norbakke" eller "sjætlender" fremstår som specielt seriøs. For at være på forkant: Ordblinde er selvfølgelig undskyldt! Ligeledes tastefejl (ingen er perfekt) Jeg forbeholder mig retten til at kommentere, jvf. ytringsfriheden. Andre er velkomne til at føle sig støt over ord som "useriøs" og "sjusket", og har ligeledes ret til at fortælle mig dette, jvf. ytringsfriheden. Min kommentar er KUN rettet mod forkert stavet hesteracer, og altså ikke sproglige og grammatiske fejl, forkert kommasætning etc., selvom disse i øvrigt også kan irritere mig  Ingen dyr led nogen overlast under skrivningen af dette indlæg, heller ikke norbakker og sjætlendere. Der tages i øvrigt forbehold for stave- og tastefejl. 
Rose - og Kongejordens Cardiff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fnest- absolut |
xtiny |
28-01-2008 17:01 |
|
Jeg fniste, jeg fnes- jeg har fneset. Jeg fiser, jeg fes, jeg har feset.... Og dog- jeg tror godt ,man kan sige fnist- fist- i nyere sprogbrug. Det er et uregelmæssigt verbum. Selv foretrækker jeg: Det, lo de meget af, den vinter.  Men racerne er et navn.
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg "Nu bliver jeg helt følelses-agtig" Donkey i "En Shrekkelig Jul"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan rigtig |
|
|
godt li en irish cop syntes det er sød stave bommert 
Mvh Berit Se vores smukke tinkere Hingste/Hopper & Afkom på www.jlt-tinkere.dk Vi venter 2 føl til sommer the road may be rocky and times can be hard but the days are getting longer and there's sunshine in my heart
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ved faktisk |
|
|
ikke hvordan man udtaler min hest race shaqya araber og det er lidt pinligt ja jeg kan faktisk heller ikke stave det uden at kikke i hesteracer hilsen jeanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvad er der nu galt i en væls mauntin. 
Hilsen fra Pony-mor. Livet er for kort til telefonsælgere, sadelproblemer og foderautomater.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder som |
|
|
sådan en hurtig færdigret for babyer....
2 HESTE SÆLGES - SE PRÆSENTATION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| annoncer |
pjemm |
28-01-2008 17:53 |
|
Jeg synes mest det er irriterende i annoncer - jeg tager desværre folk lidt mindre seriøst hvis de sælger en irich cup, kald mig bare snobbet. Og Lisbeth, så hedder det ifølge min mor altså en MANG KUN kat. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved du hvad Pia ..... |
Lisbeth Sejberg |
28-01-2008 19:45 |
|
.... hvis hun ikke straks får lært at udtale det rigtigt, synes jeg hun skal sende den til mig .... ellers eret da søndt foren  Vi lå for resten flade af grin på Social og Sundhedshjælperskolen en dag i sidste uge, hvor vi så en meget seriøs film som en del af undervisningen. En gammel dame fortæller på filmen:"At hun også goer til såen noet pat-wørk, a tøws no det æ noj pjat å sied å klep ny stof i støker å så sy æt sammen ijen" Mvh. Lisbeth
Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det. Anders Lund Madsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Adam i den grønne have |
|
|
Hvor er i dog nærtagende og ønskeligt misforstående... Jeg bliver sgu da irriteret på mig selv, når jeg staver forkert  Det er ok, ikke? Iøvrigt får jeg fnidder af forkert stavede hestenavne som beauti eller andet i den retning. Jeg synes faktisk det er noget sjusk ikke at tjekke om ens hests navn er stavet rigtigt inden man indberetter navnet - m.m. det er meningen...
"Jeg har ondt af folk der ikke drikker, Tænk at vågne op om morgenen og vide, at man aldrig får det bedre" Frank Sinatra Vi-savner-en-hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jamen Lisbeth det er det da også, når man for 80 år siden lærte at sætte lapper på gammelt tøj med lapper fra gammelt tøj. Sikke noget rod. Sikke en sød historie. 
Hilsen fra Pony-mor. Livet er for kort til telefonsælgere, sadelproblemer og foderautomater.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tis jeg må sg hellere lade være med at tænke på at købe en "Westphalen", for det kan jeg under normale omstændigheder ikke stave til.....
/DarkAngel "At give en grund til noget er at så tvivl om det. William Hazlitt" "Folk født med Fanden i hælene er god til at få rumpen med sig"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dark-Angel |
|
|
køb en, så lærer du det garanteret hurtigt 
"Jeg har ondt af folk der ikke drikker, Tænk at vågne op om morgenen og vide, at man aldrig får det bedre" Frank Sinatra Vi-savner-en-hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad hedder det så |
|
|
Hedder det så en Holsteiner eller Holstener? Jeg siger Holstener, men rigtig mange siger det andet.
Hilsen Kanoagaard med de 2 røde: Madelaine af Nord-Als & Kanoa.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Arose, det er jeg da i hvert fald nødt til, ellers må jeg jo af med den igen 
/DarkAngel "At give en grund til noget er at så tvivl om det. William Hazlitt" "Folk født med Fanden i hælene er god til at få rumpen med sig"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kanoagaard |
|
|
Så hut jeg har forstået er Holsteiner det tyske forbund og Holstener det danske. Så er der Oldenborg og Oldenburg! Oldenburg er vidst oldenborg/fuldblod eller er Oldenburg bare den tyske Oldenborger? Borger?? Haha  Harvester
En god træner kan hører hesten tale, en framragende kan hører hesten hviske ! Monty Roberts Nu med hoppedyret Damgårdens Casiopeja.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| harvester |
|
|
Tag det ike ilde op, men damgårdens casiopeja er et godt eksempel på noget der ikke huer mit øje. I min verden staves det Cassiopeia (eller Cassiopeja til nød). Jeg kan stirre mig fuldstændig blind på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
|
|
hvis hun er opkaldt efter den fortryllende smukke dronning Cassiopeia, som var gift med kong Cefeus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iiiiiiii |
bjarne1525 |
28-01-2008 23:09 |
|
super heldigt at min pony er af den fine race rundkørsel - det er ski da noget man lære at stave til i skolen - må fandme håbe jeg har stavet det rigtigt så
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som arose.... |
Tine Lykke (uden Ib) |
28-01-2008 23:34 |
|
... undrer jeg mig mere over de heste med stavefejl i navnet.
Tine Hestens Urtehave Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind Nu forhandler af Marstall hestefoder på Midtfyn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bambambam |
Melanie ♥Fie♥ |
29-01-2008 00:23 |
|
Har også tit undret mig over når jeg ser: * norbakke * fredensborg * connamare * friser * welch cop * Knapstruber * trakener * Shagi araber * Oldenburg osv osv.. Værre er det tilgengæld når vi skriver om fugleedderkopper og deres videnskabelig navne!!!! De er svære både at skrive og især at udtale... Fx: Chromatopelma cyanopubescens Theraphosa apophysis Brachypelma albopilosum Poecilotheria fasciata
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg må også indrømme at det skærer i mine øjne når jeg falder over et indlæg fyldt med stavefejl. Jeg forstår at nogle har svært ved at stave, jeg forstår at vi alle laver fejl (som slå-fejl mv), men det er nu alligevel lidt irriterende. Men man kan da som det mindste lære at stave navne og racer mv rigtigt når det drejer sig om et dyr man selv har. Jeg har haft en del slanger og øgler, og som Melanie Fie og Rose siger, så er de videnskabelige navne dæleme onde at lære nogle gange. -og noget af det første andre krybdyrs nørder punker en for at stave forkert. En af dem jeg havde sværest ved var Gonyosoma oxycephala -eller Phelsuma madagascariensis grandis. (prøv lige at sige det 10 gange i træk hurtigt! ). Jeg forstår heller ikke, når man opkalder et dyr efter en eller anden kendt person og man så staver det helt helt anderledes. Det er da lidt forvirrende synes jeg... Mvh Naja (som sikkert har lavet adskillige fejl i dette indlæg -og som ikke gider læse det igennem for korrektur. Moral er godt, dobbelt moral dobbelt så godt.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iøvrigt... |
|
|
Så er jeg enig i at det virker uprofessionelt når avlere staver forkert i salgsannoncer. Ja, i det hele taget når annoncer er fulde af stavefejl. Det virker forkert og useriøst. Mvh Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg ikke haft latin |
xtiny |
29-01-2008 07:08 |
|
Men jeg kan da udtale chroma-to pub-scens (tror jeg - farvet- køn?), som vordende biolog syntes jeg, det var fantastisk irriterende, at man ikke havde det græsk-latinske i bagagen. Eller kun det græske fra Oldævl, så jeg kan udtale Ari-sto- fa-nes korrekt. I mange år har jeg interesseret mig for planter, og der er det nemmest med et artsnavn og sortsnavn. Men Skimmia Rubella Japonica- kan lægge mig død. Dog ved jeg at rubella- betyder, der er rød og japonica, at den er fra Japan. Sempervirens= semper evig- og virens noget med grøn= stedsegrøn. Viridia er lysegrøn og luteo- er gul. Pinus er nåletræ (fyr) og så videre. Men det er en besværlig måde at være autodidakt på! Og min udtale er sikkert tæt på Majne Cuun! Men jeg taler om fraxilaria eller pinus nigra (egl sortfyr- som også er det ældre danske navn). Det er for at udtrykke sig eksplicit (nøjagtigt), at man har navne, og at det er smart at kunne stave dem..... En Oldenburg er en tysk varmblodshest (DV-type)- der ikke har det mindste med en dansk Oldenborger at gøre. En Oldenborre er en billeart! 
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg "Nu bliver jeg helt følelses-agtig" Donkey i "En Shrekkelig Jul"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tillykke xtiny med start på biologistudiet. Så fandt du alligevel ud af, hvad du ville være. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stavefejl |
|
|
Casiopeja er Casiopeja, om hun er opkaldt efter en dronning ved jeg ikke Det er avler der har døbt hende og i hendes papire hedder hun altså Damgårdens Casiopeja  .. Og for det ikke skal være løgn, har jeg sørme også haft en Casiopaya :) Harvester - som staves Harvester 
En god træner kan hører hesten tale, en framragende kan hører hesten hviske ! Monty Roberts Nu med hoppedyret Damgårdens Casiopeja.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh- nej Pony-mor |
xtiny |
29-01-2008 09:40 |
|
Det har du misforstået, og jeg har udtrykt mig forkert: Jeg ville gerne være biolog i sin tid- men jeg ville ikke bestå med et godt gennemsnit. Jeg ville få 5 i matematik pga af min talblindhed, som ingen opdagede før 10 år senere! Jeg forstår matematik- men jeg regner som en fisk. Jeg prøvede i flere år at få den F' studentereksamen. Men det gider jeg ikke mere! Jeg må nøjes med at være glad amatør!
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stavning |
|
|
Åh ja - salgsannonce: "Oldenborre til salg". Det var så en hest. /Lene
Marsvin søger ny ejer! Se præs. for info. Sorg er kærlighedens pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oldenborre |
xtiny |
29-01-2008 10:46 |
|
Er det rigtigt? Sandt at sige, så tog jeg kun billearten med på grund af dens lydlige lighed. Virkeligheden overgår fantasien! 
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min venindes |
|
|
mormor var meget glad for hunderacen gålden rat-river ( golden retriever ) 
(Tidligere Camilla Diesel) Få, hvad du kan, og behold hvad du har, det er den måde, man bliver rig på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantastiske Fantacy |
|
|
det ér svært at lære at stave underlige, sære racenavne, når det ikke er ord man ser hver dag. jeg staver selv ret godt, faktisk bedre end de fleste på min alder (og sikkert også ældre), men det betyder ikke jeg staver samtlige racer perfekt. hvis du ikke interesserer dig for irish cob eller welsh racerne er det ikke sikkert du tænker over hvordan det staves.
Amanda&Björk Team Korshøje Nu uden Fantacy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor ærgerligt |
Benny |
14-02-2009 13:21 |
|
Hej Gry Jeg synes også, at det er ÆRGERLIGT, at så mange har svært ved at skrive det danske sprog. Men kan du selv stave til: ÆRGERLIGT - nej vel, men det var nu bare for at drille dig lidt, ha' en go' da' Med venlig hilsen Benny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er for dårligt |
|
|
Jeg synes det er for dårligt, på den måde at nedgøre andre, der ikke kan stave. Jeg er selv en anelse ordblind, og jeg kan ikke se, om jeg har stavet et ord forkert. Når stavekontrollen, som jeg synes er vor tids største opfindelse, og som jeg mangler rigtig meget her på hestenettet, kommer med den røde bølgelinie, så kan jeg ofte ikke få øje på forskellen på det ord jeg har skrevet, og det som stavekontrollen foreslår, selv om jeg gennemgår det bogstav for bogstav. Jeg synes det er dejligt, at også mennesker der ikke kan stave, og det kan være på grund af ordblindhed eller dålig undervisning i skolen, alligevel kan have glæde ved at deltage i debatten her på nettet. Så lad være med at nedgøre de andre. Jeg ved af erfaring, hvordan det er ikke at have lyst til at skrive et postkort af skræk for, at der er stavefejl. Og til jer, der ikke kan stave, bravo, at I alligevel deltager i debatten, siger en gammel kone, der har lært man ikke skal lade sig tyranisere af sin manglende evne til at stave. BirteB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ooooooooooh gud |
StaldK |
14-02-2009 13:53 |
|
er der noget jeg er super god til, så er det at lave taste fejl, og gerne i rå mængder oftes fordi det går alt for stærkt og jeg er hurtigere i hovedet end i fingerne. Heldigvis har jeg kun en DV = Diverse varianter. En FB= Fantastisk Blanding og så en Pinto=P ? ? ? ? At folk staver forkert eller laver tastefejl, tja det genere mig ikke, men det kan pisse mig af når jeg selv laver dem  Til gengæld bliver jeg vanvittig over at se folk der rider med snoede tøjler  I øvrigt, så hedder det ikke for øvrigt, men i øvrigt Tværtimod staves tvært i mod, og er ikke et sammenhængende ord  Og så er det ikke hesten der rider, men rytteren 
K'sFoto ©
- Et øjeblik fastholdt i tiden.
Glem aldrig at respektere dine medmennesker, uanset menings forskelle!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Benny... |
|
|
Hvorfor dog hive en så gammel tråd op, bare for at påpege at du kan stave ærgerligt? Mig ikke forstå...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ærgerlig eller ærgeligt |
|
|
Jeg har altid ment det hedder ærgerlig og ikke ærgelig, men googler man f.eks. ærgerligt og ærgeligt er der næsten lige mange resultater på begge ord... Nogle gange kan man også komme til at læse et ord, der er stavet forkert, så mange gange at man tilegner sig vanen. Farligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænk jeg |
|
|
kan få højt hår over at folk har deres sadle til salg... sådan udtaler man jo ikke engang ordet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tilstået - da jeg fik min første parthest som 10-årig, gik jeg også rundt og kaldte det en Shaggy-araber. Ved ikke om det refererer til ham sangeren  Men ellers har jeg det, som mange andre i tråden. Det generer mig først i en salgsannonce. Har meget svært ved at ta' sådan en seriøst, hvis den er fuld af stavefejl. Det må være muligt at finde en til at læse det igennem for en, før man ligger det på nettet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Godt man bare har en pinot |
|
|
Pinot - Pinto - markedshest 
Mvh Gitte - mor til to små mennesker, Tera og Lian, og ejer af 3 heste
Hingsten Jack D, Joker og Makron. Jack tilbyder sig til bedækning sommeren 2009. Babyting sælges, send en mail og få listen tilsendt. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Pletter |
|
|
Jeg må jo med skam erkende, at jeg har indset, at jeg aldrig lære at stave appaloosa/apaloosa/apalloosa/ appalloosa/apalousa/apalooser etc. og derfor ejer jeg kun en plettet hest  Hilsen en der ellers normalt er god til at stave, men dårlig til at slå (på tastaturet)...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det jo |
Sys 1 |
14-02-2009 22:48 |
|
godt at jeg kan stave til "oldenborger" Jesus Christ som om det skulle være et "must" at kunne stave en hesterace korrekt. Sys
Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når bare jeg |
|
|
kan forstå eller udlede meningen med ordet - ja så må det såmænd gerne være stavet som folk syntes bedst. Jeg har nemlig evnen til at læse det alligevel. Med hensyn til at blive irriteret - Nada - for hvis sådanne små bagateller skulle få "mit p*s i kog" så ville mit blodtryk jo være faretruende højt hele tiden.  Jeg vil meget hellere bruge min energi på noget mere konstruktivt. Jette K
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligegyldighed |
|
|
I langt de fleste tilfælde skyldes det ligegyldighed. Ikke at jeg ikke får stavet ord forkert, for det GØR jeg. Men i de tilfælde hvor det betyder noget, der checker jeg om det er rigtigt, og racenavne er et af de steder. Navne til mine føl er et andet, fx opdagede jeg da jeg fik et føl der skulle hedde Ramazzotti, at det korrekt stavedes med 2 Z'er. Det havde jeg aldrig hæftet mig ved før. Hvis I ikke mener at jeg har ret, så prøv bare at checke i hvor mange indlæg om stavning, der står "at kan det forstås, så er stavningen ligegyldig".
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplage ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|