Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

"Piratheste"?
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 14:49

Er det kun en "pirathest" når begge forældre ikke er kårede?

Eller er det en piratheste når bare den ene ikke er?

Hvad er jeres holdning til "piratheste"?

Malle

måske lidt for neurotisk-hesteejer.

0
0
Svar på denne tråd

Pirater.
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 14:52

Det er kun hingste som ikke er kåret, der er Pirater i mit hovde.

0
0
Svar på denne tråd

Sylvia...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 14:53

Nå okay :)

Jeg troede det var alle der ikke var kåret :S

??? ?:-)

Malle

0
0
Svar på denne tråd

Pirater.
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 14:56

Jeg skrev jo også det bare var i mit hovde .

Men eftersom en hingst kan lave utrolig mange føl, og en hoppe reelt kun kan lave 1 i året, hvis man presser citronen. Så er det hingsten der må stå for skud.

0
0
Svar på denne tråd

brummelum
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 16:02

Hej skatter :D

Jeg ved at hopper hvertfald ikke kan kåres i hovedstambogen, bare hvis de mangler et led. Er det piratheste? Har jeg ikke hørt før.

Jeg er sku ligeglad med om en hest ikke er ''ren'', hvis den så bare opfylder mine krav ;)

0
0
Svar på denne tråd

god mening
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 16:32

den mening har jeg også. Det er jo ikke papirerne man skal ride på. Kan ikke forstå at folk fravælger en superhest fordi den ikke har de rigtige papirer...

Efter min mening er det kun hingste uden papirer, der er pirathingste, altså hvis de bruges til avl.

You can´t get away from the trouble, ´cause there ain´t no place that far.

SMUK FRIESERPLAG SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 18:12

Jeg ejer kun pirat avl og er super glad for dem begge!

Hvis alle var imod pirat avl fandtes mine heste ikke så jeg er for pirat avl!

Det er også en måde at have middel rideheste til billige penge.

Hvis alle heste var med fin stamtavle var der jo ikke noget vi 'fattige' havde råd til. Endnu en grund!

Hilsen Frederikke

Hvor er Valentin/Congo? Brun Trakehner, ca 7 år, 160 cm

Solgt til Sandi, solgt videre til Brædstrup, Midthylland
www.heste-nettet.dk/fo...698/95698/

0
0
Svar på denne tråd

brum brum
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 18:51
Salina's far var pirathingst og Salina har ingen papirer men det gør hende i mine øjne ikke til en mindre elskelig hest

Anne og Salina

Drømmehesten er FUNDET <3

Medlem af Møllers Fanklub

0
0
Svar på denne tråd

tja min
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 18:52

er nok det nogle vil kalde pirat eller baggråds avl.. ingen af forældrene er nemlig kåret, og bliver det heller alrid, efter som de ikke har en tredelt stamtavle..

Min hun var så også "bare" en upser.. men valgte at beholde hende og sælge hendes mor istedet..

Det eneste jeg fortryder ved det er at jeg forsent opdagede at køber var en kælling der ikek engang gider fortælle mig hvordan hesten har det når jeg spørger..

Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter

Den som aldrig laver fejl, laver heller ikke meget mere.

Tamrotte ejer, og STOLT af det

Shetlands pony - en stor hest i en lille pakning

0
0
Svar på denne tråd

det er ret udbredt
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 19:11

Selvom man er glad for sin hest er det ikke særlig godt. Jeg har ikke noget imod piratavl i almindelighed, men hvis man kommer forbi en hestehandler og ser hestene der, kan man godt få indtrykket af at piratavl ikke er ok, for 70% af hestene der er piratavl.

Man skal , nej man burde kun lave meget gode heste, og så skulle man ikke have råd til dem hvis ikke man har lyst til at ofre en hel del mere for at blive hesteejer. Mange har flere heste end de har råd til og det er hestene der er tabere, ved det at folk trækker den med smed og endda bruger selvlærte smede og mange holder ikke de mest almindelige normer, derfor ville jeg ønske det var for dyrt at få hest, så der ikke blev lavet så mange der blev behandlet forkert.

Jeg har selv mere end jeg reelt har råd til, derfor må vi undvære ferier og gaver m.m.

Min gud har intet navn, men kalder sig " jeg er", Hvad er så personen june, jeg kan ikke ophøje mig til gud, så er jeg ?

0
0
Svar på denne tråd

Heste uden tavle
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 19:34
kan være mindst ligeså gode som dem med tavle..

0
0
Svar på denne tråd

Denne debat
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 19:50

er slidt - har været oppe mange gange før.

Jeg har kun heste med papirer, har altid haft det - og vil aldrig købe en hest uden fuld stamtavle. Seriøs avl foregår MED stamtavler og med kvalitetskontrol af avlsdyrene (eller i det mindste af handyrene).

Desuden er der mindre risiko for at en hest med stamtavle ender på en slagtetransport sydpå, idet de som oftest er flere penge værd end de papirløse.

Derfor.

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
'There is no closer secret than that between
a rider and his horse'
- Robert Surtees
Haflinger-interesseret? Kik forbi: www.takeforum.com/hafl...ngerenidan
0
0
Svar på denne tråd

Hvem har fortalt
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 19:52

dig at seriøs avl kun er med tavle?

hvis jeg avlede på min, kunne jeg SAGTENS gøre det seriøst MED dyrlæge kontrol osv...

For det er ikke papirene, men hestens sind der bør avles efter..

0
0
Svar på denne tråd

Piratavl
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 19:58

Min hest har stamtavle, og jeg ville aldrig finde på at købe en hest uden.

0
0
Svar på denne tråd

Nej Nej Nej
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 20:02

Man avler ikke efter en hests sind, heste med fysiske fejl, har ikke et godt liv, så er sindet fuldstændig ligemeget.

Alle heste har ret til at blive behandlet godt, og desværre er billige heste oftest dem der ikke bliver behandlet godt nok.

Hvis jeg har givet 70.000 for en hest ville jeg nok ikke glemme smeden i 6-7 måneder, eller fodre med dårligt foder.

Jeg påstår ikke at alle med billige heste gør dette, men hvis heste var dyrere i indkøb ville der ikke være så mange der bare købte en for at glemme at fodre korrekt, for den er intet værd hvis de skal af med den, og store tab det ville nok få folk til at skille sig af med hesten før den var misrøgtet.

Det er ikke os der er her på Hn der gør sådan, for vi er alle bidt af en gal hest, men mange der ikke er som os behandler heste som en gammel bil, sætter den hen og lader den ruste.

Min gud har intet navn, men kalder sig " jeg er", Hvad er så personen june, jeg kan ikke ophøje mig til gud, så er jeg ?

0
0
Svar på denne tråd

Med ...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 20:07

Med kvalitetskontrol mener jeg naturligvis kåring - en fuld bedømmelse af hestens kvaliteter udført af fagfolk.

a rider and his horse'
- Robert Surtees
0
0
Svar på denne tråd

tjah...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:05

Flere penge værd?? Hvorfor kan jeg så købe et ponyføl af forskellig art med fuld afstamning til mellem 3-8.000,- ??

70% af handleheste er uden afstamning?? Det er ikke korrekt, nogle handlere har næsten ingen med afstamning andre har næsten ingen uden..

Foreksempel pt, kender jeg en del heste med fuld afstamning af forskellig slags, der ligger til salg herinde, alle ejet af handlere..

Piratavl er avl på alt uden afstamning, så længe man ikke får føllet registreret( altså i den forbindelse anderkendt hingst)

Papirheste har en fordel, du kan se hvad de er blandet af og hvilke arvelige skavanker de har...

Hjælp mig med at finde Wonderboy! Rødbroget Tinker af den lette type.

Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!

0
0
Svar på denne tråd

Ponyføl
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:11

Tjah, men du kan så købe et tilsvarende ponyføl uden stamtavle til under 1000 kroner.

Jeg har endnu ikke hørt et eneste argument for piratavl der er så godt at jeg kan respektere det. Beklager. Piratavl svarer til at tisse i bukserne, man sparer penge her og nu, og mister dem igen og mere til når man skal sælge sit afkom.

0
0
Svar på denne tråd

lestat...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:12

Og du kan se, at de er RENavlede og hvilke arvelige skavanker de IKKE har.

Samtidig er du sikret, at de faktisk er avlet med hensigt på at forbedre eller ihvertfald bibeholde standarten indenfor den givne race.

Og de priser du nævner - det er da vist kun for små ponyføl.

a rider and his horse'
- Robert Surtees
0
0
Svar på denne tråd

hvad er de???
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:25

Renavlede? Øh ja sikkert.. Hvor mange racer eksiterer der efterhånden, der ikke er kryds?

Nej ikke helt små ponyføl, der ligger blandt andet et Welsh cob hingsteføl herinde til 7.000,- Jeg tvivler på, jeg kan finde noget tilsvarende uden kendt afstamning til 1000,-

Men nu sagde jeg vist heller ikke, at piratavl var bedre, jeg konstaterede bare, at alt efter hvad, er tavleheste ikke nødvendigvis meget dyrere, og at tavleavl ikke er ensbetydende med at det ikke er kryds og er uden skavanker..

Hvis jeg skal finde en papirhest uden skavanker, eller anmærkninger i kåringsbeskrivelsen, så kan man jo slet ikke komme til den for penge, og alle med papirheste rider vel ikke rundt på heste til flere hundrede tusinde kroner??

Nu har jeg været skriver til et par kåringer, og der er ingen heste, der går igennem uden anmærkninger, heller ikke avlshingstene..

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:26
Der ville være mange børn der ikke ville få en dansk hest hvis priserne bliver ved med at stige. Så ville undervisningsprisen også stige så mange ville måske slet ikke komme igang med at være 'hestefolk'. Når forældre så skal købe til deres børn vil de - medmindre de er hestefolk - ikke give ret meget for ponyen men gerne tage dyrlægeansvaret! Det har hvertfald været min erfaring!

Hilsen Frederikke

0
0
Svar på denne tråd

Mht. kåringer
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:33

så er der jo opstillet visse minimumskrav - ellers bliver dyret jo kasseret. Denne udskillingsfase sker ikke, hvis du tager din papirløse Musse med skæve ben og lægger hvad-som-helst på hende.

Der er masser af rene racer - jeg nævner i flæng islandske heste, haflingere, fjordheste, arabere, osv. Jeg har ikke stor forstand på eller interesse i DV, hvis det er dem du hentyder til. Der kan du have ret i dine overvejelser omkring renrace.

a rider and his horse'
- Robert Surtees
0
0
Svar på denne tråd

Sine...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:43

Minimumskrav ja, men desværre ikke særlig gode krav. Hvis de var bedre, ville jeg også være meget større tilhænger af det.

Og der skal da lige siges, vi har skam en papirhest i flokken, og får en ny, der også skal kåres, når tiden er... Men jeg har jo, som I nok har set også piratheste.. Sjovt nok et par stykker, der er lavet på papirhingste..., og et par stykker der ikke er.

Hvad angår Fjordheste og Haflingere, som du nævner, så er det jo præcis sådan nogle, der får mig til at tænke: Kan det betale sig?? Du får jo "ingen" penge for føllene..

Haflinger er forøvrigt blevet forædlet i sin tid med Araber..

Og Araber er jo heller ikke ret tit dyre, medmindre de virkelig er kanongode.

Hvis man skal avle med papirer, hvorfor så ikke gøre det ordentligt? I stedet for at tage lille skævbenede Musse og sætte en papirhingst på, fordi så er det pludselig ikke piratavl.

Desuden er det jo faktisk muligt at få en ordentlig og serøs vurdering af sin ganske almindelige hest (og hingsten) inden man avler...

0
0
Svar på denne tråd

Blander mig lige.
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:52

Jeg har i løbet af min "hestekarriere" ejet heste både med og uden stamtavle. Købte for en del år siden en vallak, som var et rigtigt gadekryds. Han gik M spring og dressur. Han kostede dengang 60.000 kr, hvilket var MANGE penge. Behøver vel næppe nævne, at denne hest var passet med alt.

Jeg har siden hen købt flere papirløse heste i den billige ende, som ligeledes har været passet super fra sælges side. Grunden til, at disse heste har været billige, har hovedsageligt været, fordi de intet har kunnet. At der så er blevet rigtigt gode rideheste ud af dem, kan de vel ikke gøre for :-)

Til gengæld købte jeg for ca. 1 år siden en billig dv hoppe med super afstamning, som absolut IKKE havde det godt = radmager, manglede kraftigt smed, meget voldsomme tandspidser, ulvetænder ol. Dette pga. at man ikke kunne blive enige om hvem der havde ansvaret for hesten. Dvs. det derfor kom til at gå ud over hesten.

Jeg ved godt, at der findes utallige eksempler på, at heste uden tavle (billige heste) ikke bliver passet optimalt, men jeg har, som nævnt, oplevet det modsatte. Dette er desværre ikke det eneste eksempel jeg kan nævne.

Lige nu har jeg en hoppe uden stamtavle, dog kåret i knabstrupperforeningen. Trods den manglende tavle, bliver hun altså også passet efter alle kunstens regler

Mvh. Anne

0
0
Svar på denne tråd

Renavl...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:57

Mht. haflingere, så er racen IKKE blevet forædlet af araber - den er grundlagt i 1872 på en 50% araber/50% bjergpony og blev opkaldt efter den by netop denne hest blev født i. Der gik selvf. et par generationer inden man kunne tale om en race, men det er meget få andre racer der siden er blevet gjort så meget ud af at holde ren!

Betale sig - det ved jeg ikke. Nu sidder Frederikke og du ihvertfald og modsiger hinanden, for hun mener netop at alm. mennesker ikke har råd til heste med papirer.

Jeg synes det kan betale sig, da jeg sætter pris på kvalitet - jeg ved ikke hvilke foreninger du har været skriver til kåringer hos, men haflingerbedømmelserne er meget hårde og især hingstene skal være exeptionelt gode for at de går igennem.

a rider and his horse'
- Robert Surtees
0
0
Svar på denne tråd

piratavl??
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 21:59

Tja efter hvad jeg ved er min hest pirat avl, jeg ved der er araber og andalusier i hende, som er en meget alminelig blanding. (kan ikke huske hvad navnet er for en sådan hest) og hende er jeg da utrolig glad for og hun går super godt dressur.

Så jeg har ikke noget imod at man kan købe pirat heste.

Hvis man så har penge og kan købe en hest med super stamtavle, så har man jo også ret til at være stolt over at havde en ren hest.

men for mit vedkommende skal jeg og hesten havde en super kemi før jeg vil havde den, stamtavle eller ej. :D

En hest er nu engang en hest

Ligemeget hvor god den er..

0
0
Svar på denne tråd

For nu ikke
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 22:07

at lyde alt for stiv i betrækket, så vil jeg da tilføje, at det kun er rent "ideologisk" jeg er så stærk fortaler for heste med papirer - hvis jeg møder en papirløs hest, så vender jeg altså ikke næsen i sky og går min vej En hest er en hest og de fortjener naturligvis alle samme behandling - og kan i princippet være lige gode at ride, osv.

Jeg føler mig bare mere sikker i min sag - og at jeg medvirker til avlsfremgang - når jeg avler på renracede heste med fuld afstam.

a rider and his horse'
- Robert Surtees
0
0
Svar på denne tråd

Kvalitet
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 22:07

Vi er jo så nogle der sætter kvalitet og sporbarhed over penge.

LadyJoy du siger på den ene side at din hest er af piratavl på den ande side er den PRE/Araber, det er der jo netop ingen beviser for overhovedet, når ikke der er stamtavle på den.

Jeg ved at langt de fleste avlsforbund har endog meget strenge krav for kåring af en hingst. Indenfor DV er der hvert år ca. 20 hingste der får adgang til afprøvning, en del af disse er importerede. Dvs. 10-15 danskfødte udaf en årgang på 2000 hingsteføl bliver afprøvet og kun de bedste bliver endeligt kåret.

0
0
Svar på denne tråd

min hyps
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 22:13
har et stempel i nummeren (DV) og min venindes er afkom af en pirathingst som kun manglede at blive avlsgodkendt og de to heste er i mine øjne lige så lækre hver for sig som havde begge to haft papir på sig i mine øjne kan man nu engang ikke ride rundt på et stykke papir.

Some fools are bound to bet it all down, dont care about you and me.. They get desperat.

Citat af: Alannah Myles.

0
0
Svar på denne tråd

Dobbeltmoralsk
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 22:35

Min dejlige vallak er også papirløs, dog med kendt afstamning, og jeg må da indrømme at jeg nok godt kunne have fundet en fin DVer til de samme penge jeg gav for ham. Men som Travfreak siger, så kan man ikke ride rundt på et stykke papir.

På den anden side ville jeg aldrig købe, eller avle på, en hoppe unden papirer. Så kald mig bare dobbeltmoralsk .

0
0
Svar på denne tråd

Jaeh...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 22:37

Man kan ikke ride på papir.

Min lille hests mor er kåret, men hun er en smutter (en hingst slap løs en nat, forventes det), men det har rent faktisk vist sig at det muligvis er et afkom efter Dolomit hoppen er blevet bedækket af.

Jeg vil gerne avle ponyer på hende engang, fordi hun springer godt og hun er super i hovedet.

Og jeg er da egentlig ligeglad med om der er papire eller ej.

DV er intet andet end et gadekryds. De har bare kronebølge på røven.

Malle

0
0
Svar på denne tråd

Benzonshøj...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 22:48

... Jeg ler lidt når jeg ser din signatur:

"MidtHylland"

God aften!

Mvh, Tina B

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 23:00
Ja, men DV er et dokumenteret gadekryds - med en vis selektion indenfor avlen.( og i øvrigt mener jeg at vi er ved at være kommet så langt i dag, at man skal til at tale om en varmblodshest som race - og ikke hann. holst. mm.) Der er jo nok en grund til at ikke alle hingste bare lige kåres. Og avl uden papirer er som sikkert sagt tidligere kun formering- det kan ikke kaldes for avl.

Mvh Katharina

Der må jo være en vis spildprocent i alt hvad man foretager sig, IKKE?

0
0
Svar på denne tråd

Dobbeltmoralsk...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 23:26

Jeg må tilslutte mig de dobbeltmoralske.

Skulle jeg avle, ville jeg aldrig gøre det uden papirer.

Alligevel har jeg lavet et lille gadekryds til eget brug. Begge forældre har dog papirer, men da han er DV/araber kan han ikke kåres nogen steder.

Og han bliver såmænd en fin lille hest, perfekt til mig

Var han avlet med henblik på salg, havde han ikke været et gadekryds...

Husk at glemme bagateller, Husk at nemme hvad det gælder

Husk at elske, mens du tør det, Husk at leve, mens du gør det

Piet Hein

Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes.

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hmm både og
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 02:35

Jeg går klart ind for at man avler på heste med papire... men hvis man køber en ridehest der har vist sit værd betyder det jo ikke det store om den har stamtavle, især ikke hvis det er en vallak..

Men synes det er noget pjat at der skulle være flere skavanker ved "piratheste" de 2 heste jeg har haft uden papire har været de mindst syge heste jeg har kendt.. har haft dem sammenlagt i 12 år uden en enkelt dag halt og bare fordi man har råd til at give 60 eller 150 tusind for en hest så betyder det altså ikke at man behandler den bedre end en der har givet 20 tusind tit er det de dyre heste der står spærret inde i en boks 22-23 timer i døgnet..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Sine...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 05:41

Det er da dejligt, at der findes nogle foreninger (som Haflingerne) der har høje krav, fordi der findes også, dem der ikke har.

Mange af dem, der ikke har så høje krav er nok ofte, dem der laver "blandingsheste" altså DV, DPA, DSP osv...

Nu bliver der godt nok sagt højere oppe, at DV har høje krav til hingstene, men det kommer vist an på, hvis øjne, der ser kåringsbeskrivelserne. Jeg ser det ikke som høje krav, når en hingst bliver kåret med div anmærkniger, som f.eks indfodet for, fransk stillet, bløde lemmer, toppet kryds osv...

Kan betale sig, skulle forstås i forhold til påstanden om at renavlsheste er dyre. Hvorfor er lige netop de racer, der kan tillade sig, at kalde sig renavl ikke dyre? Altså igen Haflinger, Fjordhest m.m.

Om Frederikke og jeg modsiger hinanden... Tjah Frederikke skriver vist ikke, at folk ikke har råd til ponyer med papirer, men at de ikke vil købe dyre ponyer, det er jo ikke det samme. Men vi behøver vel heller ikke være enige..?

Jeg ville være meget større tilhænger af papiravl, hvis det var ensbetydende med kvalitet... Men det er det desværre ikke altid.

Du kan foreksempel bare kigge på DPA´s hingsteliste: Hingste avlsgodkendt med 6 i helhed og hingst avlsgodkendt med spatforandringer, tankevækkende!

0
0
Svar på denne tråd

Tænk nu lige...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 06:47

Nej, man kan ikke ride på papirerne. Men det er jo heller ikke det debatten går på. Den går på avl, med eller uden papirer.

Avl på papiret, er registreret avl. Du ved hvad der er i hesten og hvilke skavanker den har i blodlinjerne.

Det har du intet viden om med avl uden papirer.

0
0
Svar på denne tråd

Herregud
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 07:37

Det skinner igennem som en 150Watts pære at langt de fleste af absolut intet ved om avl.

DV er et gadekryds, javel ja, krydset af hvad??? Krydset af heste fra nogle tilsvarende avlsforbund i resten af Europa som alle har nøjagtig samme avlsmål og -procedure som DV. Den der med Travere og Frederiksborgere holder ikke, da de ikke kan komme i stambogens hovedafsnit.

Hingste der bliver kåret med div. anmærkninger??? Nu er de fleste af de anmærkninger du nævner vedr. lemmer, og der findes ikke i hele DK en hest med 100% perfekte lemmer, så enkelt er det. Så er det da bedre at gøre opmærksom på at fejlene findes, så man ikke avler på 2 dyr med samme fejl. Desuden vil du ikke finde en kåret hingst med de mere seriøse fejl fx. parallelforskudte forlemmer.

Du har da ret i at Palomino og Pinto har godkendt hingste med lave helhedskarakterer, men det er vel generelt ældre hingste, der har været godkendt i de første år. Men derudover ser jeg et alvorligt problem i farveavl, da man er nødt til at selektere på farven før man selekterer på kvalitet.

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte.
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 08:05

Ja man bør da absolut gøre opmærksom på fejlene, men nogle af fejlene kan stadig være af ret stor betydning.. Desuden er det jo ofte sådan at hoppeejere ikke aner en bønne, om deres hoppes skavanker, medmindre vi selvfølgelig snakker om seriøse avlere..

Pinto aner jeg intet om, men DPA nej, deres hingste med 6 i helhed blev avlsgodkendt i starten af året. Deres spathingst har været på listen i mange år.

0
0
Svar på denne tråd

Lemmefejl
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 08:19

Indfodet og fransk i rimelig grad har fx. absolut ingen betydning for hestens holdbarhed.

Derudover så skal man da ikke avle på sin hoppe hvis ikke hoppen enten er blevet bedømt eller man selv har så stor viden at man kan se hvilke ting der skal rettes op.

Hvis man er avler, så er man seriøs, ellers er det ikke avl man dyrker men formering.

0
0
Svar på denne tråd

avlsgodkendt med spat?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 12:13

Ja så vidt jeg ved er det altså til en hvis gad arveligt, mht. forkert benstilling osv.

Så hvis man avler på sådan noget skidt, så er man da godt nok ikke bedre stillet end ved at samle en tilfældig markedspony/hest op og få den gennemundersøgt.

Jeg tror faktisk at jeg helst vil have endnu en blandings hest år jeg engang skal til og have hest igen. Synes tit at DV har storeproblemer med benene og har hørt flere steder fra at det skyldes at man avler så store og tunge hest med så tynde ben. (ligger vægt på at jeg HAR hørt).

Synes ofte at det er blandingerne der er de mest robuste og de er jo mindst lige så gode som en racehest kan være, i mine øjne er en hest en hest og jeg køber den hest der passer til mig, om den så er raceren eller ej.

Men som kriterie for at købe en hest så skal den altså igennem både dyrlæge undersøgelse og røgten, for at være sikker på at den er i orden.

Det at man ikke behandler en billig hest/blandningshest ordentligt det er da helt hen i vejret, der er da også billige raceheste. Jeg har kendt mange heste af "begge" dele og de har da alle været passet lige fint. Som det også nævnes tidligere i tråden, så er det jo tit de dyre heste der er spærret inde i en stald 24/7 da de jo ellers kan risikere at blive krøllede.

Fatter egentlig ikke helt diskutionen da det jo bare gælder om at have sunde heste og det har vi jo lige hørt op til flere eksempler på bare her at det ikke er nogen garanti at få bare fordi man køber med papir. I mine øjne ligger garantien i røgten og dyrlæge undersøgelse ikke i en lap papir

På jagt efter mere tid, mindre stres og bedre nattesøvn

0
0
Svar på denne tråd

Miljø påvirkning
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 12:37

Grunden til at folk tror at blandinger er stærkere, er ganske enkelt, at de ikke bliver tjekket i hovde og r*v.

Nogle ting er jo også foder og miljø betinget, og er man et svin med sine dyr, både dem med og uden papirer, så må man jo også tage skidte bagefter.

Heste som bliver mangeltfuldt fodret tager skade, og der er det jo egerens ansvar og ikke avlerens.

0
0
Svar på denne tråd

Til kazell
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 12:41

Min hest er en billig hest.. jeg gav nemlig absolut ingenting for den..

Men den bliver stadig passet med smed, dyrlæge, foder, whatever..

Og hun vokser og har det godt.. Hun er allerede højere end både sin mor og far og bliver 2 til maj..

Og hvis du ikek tror på hun har det godt og er godt passet er du velkommen til at tage ud og kigge på hende..

Den eneste fejl du nok finder er at hun er beskidt og har en uldert vinterpels (Det er ikke til at strigle hende ordenligt når hun har 2 lag vinterpels)

CharlotteGC <-- Og du mister ikek ved at sælge med papirer? Der bruger du en masse penge selv før føllet er kommet i mors mave (her tænker jeg på leje af hingst (eller hoppen skal ud)..

Jeg "fik" min for 0 kr, og ja jeg har da haft mange udgifter.. men når hun er tilredet, og hvis jeg så har lyst til at sælge hende, vilel jeg godt kunen få 3.000 for hende.. så hvis vi ser bort fra vedligeholdelses omkostningerne, vil jeg faktisk tjene 3.000 kr..

0
0
Svar på denne tråd

Udgifter
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 12:50

@Raster Zoo: Hvis vi fraregner vedligeholdelsesudgifter som er lige store uanset om hesten er med eller uden papirer, så har jeg lige tjent over 20.000 ved salg af et 5 mdr. gammelt føl.

I de penge jeg fratrækker er medregnet bedækning + kørsel til hingst + dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd

Sylvia...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 12:58

Det er et faktum at renraceavl indenfor alle dyrearter giver nogle skavanker, som på det område gør racen svag, eks: schæferhundens sænkede bagpart og dermed tendens til HD.

At det så ikke betyder, at et kryds ikke kan have skavanker, er en anden sag, men kryds har generelt længere levetid og mindre sygdom.

Den nederste halvdel af dit indlæg forstår jeg ikke, mener du at kryds ikke bliver fodret ordentligt og dermed er svage eller at nogle avlere ikke fodrer ordentligt og dermed lave svage heste??

Og så lige en sidste ting tjekket i hoved og røv??? Af hvad.., dyrlæger?

Fordi mine heste bliver da tjekket i hoved og røv af dyrlægen hver gang de vaccineres...

0
0
Svar på denne tråd

Lestat
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 13:03

Faktum er at der intet register er for dine påstande. Der er intet opgjort på krydsning/blandings avl.

Din påstand med længere levetid vil jeg også gerne se dokumenteret.

Det jeg mener med miljø og foder, er at papir/papirløs, lige meget hvilken slags, kan tage skade hvis ejeren ikke er sit ansvar voksent. Dette være såvel avler, som ejer når dyret er 20 år.

0
0
Svar på denne tråd

Racesvagheder
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 13:04

Det er ikke fordi man avler rent at fx. Schäferen er bygget forkert, det er fordi racestandarden er sådan. Man ville ved at ændre standarden i løbet af få generationer kunne fjerne problemet.

Texel-fårene havde på et tidspunkt alvorlige problemer med at læmme, man fandt udaf at problemet skyldtes at man i racestandarden havde foreskrevet at fåret skulle være kort. Da dette punkt blev ændret forsvandt problemet i løbet af mindre end 10 år. Dette uden tilførsel af fremmedblod.

0
0
Svar på denne tråd

Nu er min også kun
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 13:05

en shetlandspony de bliver også solgt med tavle til 3.000 kr.. sååå

lestat.. nu alver jeg renracet brunerotter i alle mulige farver, aftegninger, øre og pels typer..

Jeg har både nogle med papirer og uden papirer (dog ingen registreret, da man ikke gør dette endnu).. og uandet papirene er de lige så sunde og raske som alle de andre..

Jeg avler også renracet vinterhvide dværghamstere.. og dem har jeg heller ikke oplevet porblemer med.. problemet er først når man får en hybrid..

0
0
Svar på denne tråd

Nej problemet er..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 13:29

når man laver nogle avlsmål, der ikke altid er gode..

Charlotte jeg sagde ikke, at det var fordi man avlede rent. Og ja det kan rettes, men hvor mange år tager det??

Spørg en næsten hvilken som helst dyrlæge, og du vil få at vide, at blandinger som regel lever længere, hvis altså ikke du eksempelvis krydser en gravhund og en labrador.

Og så lige tilbage til pointen, raceavl er bestemt godt, bare ikke godt nok til at det overbeviser mig om, at det er så meget bedre. Men hævede man standarden, ville jeg klart være fortaler af det..

0
0
Svar på denne tråd

Shetlænder
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 13:33
For det første er der langt imellem de shetlænderHOPPEføl der bliver solgt til 3.000, desuden snakker vi føl og din er en 1-års, så der er stor forskel.
0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 13:35

Hvis du læste hvad jeg skrev, så skrev jeg NÅR den er tilredet.. dvs som 3-4 års..

Og nej der er ikke langt imellem dem.. det er næsten daglidt man ser dem..

Du snakker føl, jeg snakker gennerelt, når den er tilredet osv..

0
0
Svar på denne tråd

Med papirer
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 13:51
Nej, det er absolut ikke dagligt at du ser Shetlændere med papirer til 3.000 kroner. Hvis, så må det da være de helt små som ikke kan bruges til noget. En tilredet hoppe på over 90 cm koster omkring eller over 10.000.
0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 13:53
Der kommer jo an på hvor i landet du er..

0
0
Svar på denne tråd

Med eller uden papir
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 14:15

Fjordheste foreningen ser rødt hvis man nævner pirathingste/ikke avlsgodkendte hingste.

Synes det er lidt overdrevet, men omvendt set kan jeg godt forstå det.

Der er jo en grund til at hingste skal være godkendte. På den måde undgår man sygdomme og andre skavanker, som kan overføres til fremtidige føl.

Min "gamle" (8½ år) fjordhest har ikke papir men begge forældre havde. Min nye fjordhest har papir.

Jeg synes det er rart at vide, hvem de er efter og deres fortid. Jeg kan som sådan ikke bruge det til noget, da jeg ikke rider fjordheste-stævner eller pt avler. Men til næste år vil jeg havde min hoppe kåret, så hvis jeg vil have føl på hende, at det er gjort ordentlig og hendes føl kan blive kåret m.m.

Heste uden papir er ligeså meget værd i deres ejeres øjne. Men vil du avle, så gør det ordentlig!

0
0
Svar på denne tråd

ved fjordheste
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 14:45
skal hingstene også godkendes først da man ikke ønsker aftegninger som fx en stjerne...

0
0
Svar på denne tråd

Ved fjordheste
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 15:00

Uanset om det er en hoppe eller hingst, må de under ingen omstændigheder have aftegninger! Det er bandlyst.

Hingste skal godkendes til alv ja og det er uanset hvilken race der snakkes om.

0
0
Svar på denne tråd

Malle...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 16:54
>>>

DV er intet andet end et gadekryds. De har bare kronebølge på røven.<<<

I nogle tilfælde ja - men ikke altid - og det er "rundkørsler" af bestemte racer

Fx er Tøsen rent faktisk også kåret i Dansk Varmblod (dog gik hun kun i DS) - hun er renstammet hannoveraner.

Så gælder ikke alle

Men Tøsen har så heller ikke "kronebølge" på r*ven men hannoveraner forbundets H - og er i tysk hann.forbunds hovedstambog så skidt med om hun "kun" er DS herhjemme

Og nej - man rider ikke på papirerne - men man avler forhåbentlig kun på heste der har vist gode gener. ellers er det netop man ender med "skravl" - lige meget hvad race det er.

Nu med Davina <3 Fra 1.12 "plejemor" til Vallo <3

Topmålet af diplomati er, at bede nogen gå ad helvede til på en måde, så de glæder sig til turen.

0
0
Svar på denne tråd

M&Davina
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 19:38

Måske du ikke har læst hele tråden.. Der er ingen der påstår at en DV'er er en renavlet hest.. Men den er et "dokumenteret "kryds" og du kan gå mange mange led tilbage og se på afstamningen!!

Sidste sommer købte vi en virkelig dejlig lille "pirat" ponyhoppe til min søn.. Men.. det gør jeg aldrig mere.. Ret hurtigt mistede han interessen.. Havde det været en pony med papirer havde man kunnet avle på den.. Nu er det '"blot" en lille fin ridepony, som vi måtte sælge, da vi ikke havde noget seriøst at bruge den til. Og den var for god til bare at gå!

Hilsener Bianca

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider