Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Dårlig Ryg = Opstilling..
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 11:14

Hej alle sammen :)

Som nogle af jer nok ved - har jeg dårlig ryg (Må bl.a ikke muge ud og lave "hårdere" staldarbejde).

Det påvirker også når jeg rider - desværre.

Jeg har det med at sidde og "krumme" i ryggen - dvs at skuldren falder forover, min overkrop falder for over - kan overhovedet ikke slappe af i skuldrene. Sidder også at spæner.

Min ryg er skæv - nede ved bækkent (Staves) nede ved længden.

Når jeg endelig vil tilbage og sidde og prøver at koncetere mig om det - så efter 2 min for jeg utrolig ondt i længden og det stikker bar helt vildt (Ikke sidestik). Så blier jeg nødt til at skridte i 10 min til det er væk igen.

Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Vil jo rigtig gerne have en flot opstilling, men jeg kan bare ikke pga af smerter derefter?

KAN man virkelig ikke gøre noget? Rette det ud eller noget?
Vil noget massage hjælpe?

- Eller tror i min læge kan svare mig på détte - selvom han ikke aner en dyt om ridning?

// Mvh. Sandra

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Jeg Er Ikke Selvcentreret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist.

^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy<

0
0
Svar på denne tråd

Øvelser!
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 12:20
Hej!

Det lyder ikke så godt. Jeg har et forslag til hvad du kan gøre - men jeg synes lige du skal tale med en læge om det først og eventuelt blive henvist til en fysioterapeut.

Jeg synes du skal styrke dine muskler! Har selv leddegigt hvilket bl.a. betyder at mine led ikke kan tage særlig meget belastning før de gør ondt - min delvise løsning har været at træne musklerne omkring de mest sarte led op, så de tager en del af byrden. Jo stærkere muskler - jo mindre belastning på leddene/knoglerne.

Så jeg tror du skal gå i gang med at træne dine ryg, mave og bækkenbunds-muskler op - det man også kalder muskelkorsettet.
Hvis du ofte krummer ryggen betyder det at dine rygmuskler bliver trukket lange og slappe - den stikken du oplever når du retter ryggen kan sagtens være en slags krampe fra rygmusklerne der måske ikke er vant til at være på arbejde fra den måde.

Jeg har nogle øvelser som jeg godt kan sende til dig - men jeg synes du skal tale med en fys eller en læge før du går i gang med af dem - da jeg ikke ved om nogle af dem kan være skadelige i din situation.

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Anissi ..
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 12:23

Det lyder fint.

Du må rigtig gerne sende øvelserne til mig. Så snakker jeg lige med min læge om øvelserne - om det nogle jeg kan lave uden at gøre skade :)

Send over beskedcenter eller mail på bronto@webspeed.dk

- Mange tak :)

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

stort problem
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 12:24

Jeg har selv en extrem dårlig ryg.

Jeg har en defekt rygsøjle som gør at min ryg hælder både til den en og den anden side. Min sygdom hedder Scoliose.

Jeg har altid fået at vide at hvis jeg trænede min ryg og holdt mig aktiv, vil mine problemer være så minimle som muligt. Ellers kunne jeg risikere at skulle ligge meget ned fra jeg blev 30.

Jeg er nu 42.

Jeg har redet det meste af mit liv, og rider dagligt. Jeg får ondt i rygen hvis jeg ikke rider.

En ting som jeg har svært ved, er hvis jeg rider en hest der hænger på biddet eller tager rigtigt meget fat. Så kan jeg virkelig mærke det i lænden.

som ganske ung blev jeg uddannet i mesterlære inden for et relativt hårdt fysisk arbejde. Der var ingen problemer der.

Jeg har i dag ikke daglige smerter, men kan af og til godt mærke min ryg, men faktisk synes jeg ikke det er et problem. Dog har jeg svært ved at holde til at grave have op, længe af gangen.

Jeg muger og alt det andet der følger med i stalden, men har valgt at mine heste står på spåner. Det er for hårdt med halmbokse, især hvis man kun får muget 1 gang om ugen.

Mit råd til dig er at få styr på om den hest du rider tager for hårdt fat eller hænger på biddet.

Gå til en fys, hun kan hjælpe dig.

Evt. kiroprakter. Det gør jeg jævnligt.

Og endelig, personligt tror jeg du sidder og spænder, og derfor får ondt i dine muskler.

Løsning på dette er at du bliver mere bevidst omkring hvorfor og hvornår du spænder.

Gå til rygtræning hvor du også træner mave. Dit muskelpanser (ryg og mave) er med til at holde din ryg oprejst og stærk.

Det behøvr virkelig ikke være noget helt vildt. men gør en indsats til at starte med - meget gerne med hjælp fra en proff. For derefter blot at holde det vedlige, ved en jævnlig og vedholdende træning.

Endelig...har du en stor barm? Har du det kan det være et handicap når man rider. Invester i en rigtig rigtig god og desværre også meget dyr bh. Heldigvis har jeg ikke det problem, men det er hvad jeg har hørt fra ryttere med en stor barm, at det virkelig har været en kæmpehjælp med en rigtig god bh.

0
0
Svar på denne tråd

Rygproblemer.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 12:32

Hej..

Min halvpart jeg rider - ja, hun hænger/tager faktisk biddet en HEL DEl må jeg sige først og fremmest. Men mest af alt fordi hun er en RIGTIG hys bombe. Det gør også at jeg derfor sidder mere krumbøjet.

Jeg har ikke en særlig stor barm - heldigvis - den er helt "normalt og passer" til min krop :)

Rider dog med sportsBh alligevel og den er ret god.

Jeg spæner normalt hele tiden - men mest når hun "tager biddet" og prøver på det, så spæner jeg mest - eller hvis hun "løber" lidt væk..

Det bare rigtig irriterende at jeg ikke kan komme ordenlig ned at sidde, slappe helt af i ryggen og skuldrene mens jeg rider :(

Der er flere der faktisk har påpeget det da jeg red sidste gang og sidste gang igen at jeg mere tilbage og sidde - hvoraf jeg selvfølgelig måtte forklare dem at det kan jeg ikke - pga af mine problem med ryggen..

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Det er vist en del af forklaringen...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 13:11
Hvis du sidder og spænder på hesten så er der ikke så meget at sige til at du får ondt... slet heller ikke hvis du også skal holde hestens hoved

Jeg tror måske du skulle finde en hest der er lidt mere nede på jorden - så du kan lære at slappe af? Det er selvfølgelig ikke fedt hvis det er en hest du godt kan lide... men det lyder som om I er inde i en god gammeldags rigtig ond cirkel - en af jer spænder, den anden spænder også, du får ondt i ryggen og krummer fremover, hesten falder på forparten pa vægtforskydningen og så spænder I begge videre.

En anden løsning kunne være at gå helt tilbage i skridt og træne jeres begges balance og muskler og hestens bæring, samt frem for alt løsgøre jer begge. Klassisk dressur kan være rigtig godt her.
Evt. parallelt med at du træner ryg og mave derhjemme.
Med tiden kan I så lægge trav på...

Jeg sender øvelserne til dig på fredag - dér har jeg nemlig adgang til en scanner.

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Anbefaling
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 13:29

Hej

Jeg har også dårlig ryg og kommer også for meget forover da det letter trykket i lænden-

jeg bruger en springvest til at rette mig på plads og når jeg bruger den så får jeg slet ikke ondt i ryggen på samme måde-

Den er monster stiv at ride med men man vender sig faktisk til det.

Håber det også kan hjælpe dig

Mvh Pia

Se vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/staldarthur

Meget udstyr sælges/byttes

Dejlig privat hestetrailer udlejes Hjortshøj ved Århus kontakt pr mail.

0
0
Svar på denne tråd

har det samme
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 14:52

bare længere oppe i ryggen. dog også nede i lænden en gang imellem...

men grunden til at du måske også får ondt i ryggen er at du sidder og spænder. du skal slappe af i hele din krop. så hesten heller ikke spænder op.. det kræver utrolig meget øvelse hvis man har været spændt længe.

men du kan prøve at gå til fys.

jeg gik til fys. og det hjalp

nu bliver jeg kun "knækket" . når smerterne begynder..

mvh. ida

Rosenborg dressage

vi gir' den gas!

Lisa Ekdahl

flyg vilda fågal

flyg vilda fågal, flyg du som kan

hade jag dina vinger, då flög jeg väg och försvann

0
0
Svar på denne tråd

Øvelser osv.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 15:28

Okay. Vil lige tale med min læge ang. fys.

Anissi: Klassisk dressur træner vi allerede ;)

- Tak for jeres gode råd. Vil klart forsøge mig på nogle af disse :)

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du må for lægen så er
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 16:38
Storboldsmotion rigtig godt, det er det med den Store Træningsbold. Her træner man nemlig muskelkorsettet i mave og ryg, det er det, der sådan set skal "holde" rygsøjlen og bækkenet. Det hjælper godt, så man ikke falder fremad- hvilket er éet af mine problemer til hest.

Jeg har gået på hold med den store bold, det er rigtig sjovt (sjovere end at sidde alene hjemme i stuen). Alle ryttere burde faktisk prøve det, da det er super for mange af "ridemusklerne" uden at være meget hårdt og belastende. Desuden giver det god balance.

Jeg vil også anbefale fysioterapi, du får nogen øvelser med hjem, du *ved* du kan klare!
"Kom i form til hest" (kan lånes på biblioteket, men kun købes antikvarisk) er også god- med masser af øvelser UDEN hest. ;-)
Øvelser må ikke gøre ondt!

Jeg tror også, du skal finde en hest, der er mere rolig og ikke hænger tungt fortil, jeg har selv svært ved at ride heste, der lave dét nummer, især fordi, jeg så "bremser" ved at trække bagud med underkroppen- hvilket er gift for min lænderyg.
Det er vigtigt at være tilpas afspændt- uden at være slap, så stødene ikke går lige op i ryggen.

Man må simpelthen indrette sin ridning på, at visse øvelser kan man kun klare i begrænset mængde, og at man ind imellem måske lige skal ride lidt uden stigbøjler med slatne ben, før man kan igen. Sidebevægelser og at stille hesten til det, har jeg svært ved i ret lang tid.

(Jeg er svajrygget- og har noget med nakken- så hesten skal simpelthen gå med, når den trækkes med- ellers gør det virkelig AV AV AV- og rygsving? Glem det! ).

Vær opmærksom på- om du sidder lige! Når man selv er skæv og "stiv til den ene side"- så er det særlig vigtigt, at man ikke også rider hesten skæv og stiv.

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

Til alle./ Xtiny
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 16:57

Okay - vil lige prøve at bestille dén bog du nævnet fra mit bibliotek :)

Ved du hvor man kan gå til boldtræning hér omkring mig (Bor i Glostrup) og gerne noget med hvad det evt koster?

Jeg har også svært ved at sidde på en hest med stort rygsving - men kan godt, men bliver øm hurtigt efter. Heldigvis har min nuværende part ikke overdrevet stort rygsving og hun bruger ryggen korrekt - så det føles ikke så slemt når man sidder på hende i nedsidning. Rider TIT uden bøjler for også at få styr på mig selv og indvirke bedre.

Hun hænger ikke på biddet rigtigt - men hun har tendes til nogle gange bare at tage det og "låse sig" lidt fast på det - uden hun hænger. Det plejer at hjælpe med halve parader ellers at stoppe hende helt op. Det dog blevet bedre - har arbejdet med hende i 3 mdr nu og hun gør det sjællenere nu :)

Idag red jeg og fokuserede virkelig på at prøve at slappe af - og WOW en virkning :-@ Da jeg slappede af i skuldren og sådan - slappede hun af og hun tog ikke biddet og hun gik der bare :-@ Lækkert. Men kan ikke sidde rank så lang tid af gangen, men jeg træk vejret mere ned i maven denne gang, ordenlig og fokuserede HLE tiden på at koncetere mig om at vær afspændt selv.

- Mange tak for jeres rigtigt, rigtigg ode råd. LIGE hvad jeg manglede. TAK.
Evt flere gode råd modtages med kys på hånd..

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Kan desværre ikke hjælpe
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 17:12
Med motionshold, da jeg selv bor på Fyn. Bolden kan man købe i en sportsbutik, nogengange også i diverse supermarkeder i en lidt billigere udgave.

Som regel er det motionshold, der kører under aftenskolerne/den lokale idrætsforening/gymnastikforening. Hos os starter de nye hold op igen efter nytår.

Der er også en bog om det:
"Træning med den store bold - øvelser, variationer og programmer", af Mariana Aagaard Elstrup Salminen, 355 sider,298 kroner. Forlaget Aagaard.
Den må også kunne lånes- men det er sjovere at gå på hold. ;-)

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

Tak for det.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 17:28

Bogen er hermed bestilt :) Selvom der er 4-5 ugers ventetid..

Mange tak.

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Sikke en dejlig historie
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:45
Det var rart at høre at afslapningen hjalp!

Så har du måske en idé til hvad der skal arbejdes mere med...

Kender det alt for godt selv - man koncentrerer sig og fokuserer opg kommer til at slås lidt med hesten og det bliver værre og værre - indtil man liiige trækker vejret heeelt ned i maven - så sker der mirakler!

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Pøv dette
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 12:12

Der er faktisk rigtigt gode muligheder for at du kan få en anatomisk korrekt korpsholdning, og dermed bliver smertefri.

Det vil du kunne opnå med den individuelle træningform der heder Mensendieck gymnastik.

Jeg går selv til det og kan absolut kun anbefale det, da det har gjort mig smerkefri og virkeligt forbedret min kropsholdning. Du er meget velkommen til at skrive hvis du vil høre mere.

www.dansk-mensendieck.dk/

Hilsen

Sune

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider