Jeg har selv en extrem dårlig ryg.
Jeg har en defekt rygsøjle som gør at min ryg hælder både til den en og den anden side. Min sygdom hedder Scoliose.
Jeg har altid fået at vide at hvis jeg trænede min ryg og holdt mig aktiv, vil mine problemer være så minimle som muligt. Ellers kunne jeg risikere at skulle ligge meget ned fra jeg blev 30.
Jeg er nu 42.
Jeg har redet det meste af mit liv, og rider dagligt. Jeg får ondt i rygen hvis jeg ikke rider.
En ting som jeg har svært ved, er hvis jeg rider en hest der hænger på biddet eller tager rigtigt meget fat. Så kan jeg virkelig mærke det i lænden.
som ganske ung blev jeg uddannet i mesterlære inden for et relativt hårdt fysisk arbejde. Der var ingen problemer der.
Jeg har i dag ikke daglige smerter, men kan af og til godt mærke min ryg, men faktisk synes jeg ikke det er et problem. Dog har jeg svært ved at holde til at grave have op, længe af gangen.
Jeg muger og alt det andet der følger med i stalden, men har valgt at mine heste står på spåner. Det er for hårdt med halmbokse, især hvis man kun får muget 1 gang om ugen.
Mit råd til dig er at få styr på om den hest du rider tager for hårdt fat eller hænger på biddet.
Gå til en fys, hun kan hjælpe dig.
Evt. kiroprakter. Det gør jeg jævnligt.
Og endelig, personligt tror jeg du sidder og spænder, og derfor får ondt i dine muskler.
Løsning på dette er at du bliver mere bevidst omkring hvorfor og hvornår du spænder.
Gå til rygtræning hvor du også træner mave. Dit muskelpanser (ryg og mave) er med til at holde din ryg oprejst og stærk.
Det behøvr virkelig ikke være noget helt vildt. men gør en indsats til at starte med - meget gerne med hjælp fra en proff. For derefter blot at holde det vedlige, ved en jævnlig og vedholdende træning.
Endelig...har du en stor barm? Har du det kan det være et handicap når man rider. Invester i en rigtig rigtig god og desværre også meget dyr bh. Heldigvis har jeg ikke det problem, men det er hvad jeg har hørt fra ryttere med en stor barm, at det virkelig har været en kæmpehjælp med en rigtig god bh.