Jeg skal høre om det er mig der er for følsom eller for nærtagende, men i kan lige høre om denne episode:
Jeg rider på et ridecenter og har for tiden ingen part så jeg rider på rideskole hest. Jeg har redet denne ene hoppe i ca. 1-2 mån og vi har det fint sammen, dog er hun nervøst anlagt da hun er en smule ung.. hun bliver tit bange for ting som kun hun ser osv. OG hun er SUPER bange for at være alene! Det er jo ikke så godt når man skal ride stævne alene i et stort ridehus. Jeg startede dressur på hende og vi fik næsten gennemført en fin LB2. Var skuffet, men sådan går det. Det er dog springningen det tændte mig af;
Jeg red ind på hende på banen og vidste godt at det ikke ville blive nemt.. Vi prøvede med et par prøvespring men hun var bange for den anden ende af ridehuset og hjørner osv. Jeg tager ca. 5-6 spring på hende og giver til sidst op. Med 1-2 af disse spring hjælper en pige på min egen alder mig med (hun delvist trak og viftede med armene i den rigtige retning, og det var også helt okay. Denne pige underviser et par hold og har egen hest så hun er forholdsvis involveret i rideskolen, men stadig er hun ikke over de 17-18 år.
Da jeg så opgiver og erkender at jeg ikke kan få min hest til at lystre rider jeg ind for at skridte af og denne pige siger abre til mig: "Kom ind på midten" og "Hop af".
Jeg går af hesten og undre mig lidt da hun så sætter sig op og rider ind ved siden af. Over højtaleren siger speakeren: "Og nu vil (pigens navn)opdrage lidt på (hestens navn)"
Da jeg går ind ved siden af hiver og slider hun hesten i munder og slå den brutalt med pisken. jeg vil ikke afvise at jeg selv lavede nogle hårde vendinger men hvad hun gjorde, gjorde ondt at se på. Og at bruge pisken til afstraffelse!? Føj!
Men hun fik ellers hesten ind på sporet og red en flot fejlfri runde. Var det usympatisk!?
Jeg sagde til hende da hun kom ud: "Det synes jeg sku ikke var pænt gjort, ret usympatisk faktisk" hvorefter hun svare: "Jamen hvis hesten skal blive her på rideskolen skal den jo kunne ride over springene" og jeg tænkte.. Jamen det dur da ikke hvis man kun kan få den over med vold og at det kun er en træner der kan få den over!?
@!#$ hvor følte jeg mig ydmyget.. og som en dårlig rytter. Skal det virkelig belønnes med rosende ord som: "Aarj (pigens navn) kan få ALT til at springe, hos henden er der ingen kære mor!"
Er jeg urimelig når jeg bliver ked af det?
MVH. Nanna