Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Så sur og ydmyget! (lang)
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 17:18

Jeg skal høre om det er mig der er for følsom eller for nærtagende, men i kan lige høre om denne episode:

Jeg rider på et ridecenter og har for tiden ingen part så jeg rider på rideskole hest. Jeg har redet denne ene hoppe i ca. 1-2 mån og vi har det fint sammen, dog er hun nervøst anlagt da hun er en smule ung.. hun bliver tit bange for ting som kun hun ser osv. OG hun er SUPER bange for at være alene! Det er jo ikke så godt når man skal ride stævne alene i et stort ridehus. Jeg startede dressur på hende og vi fik næsten gennemført en fin LB2. Var skuffet, men sådan går det. Det er dog springningen det tændte mig af;

Jeg red ind på hende på banen og vidste godt at det ikke ville blive nemt.. Vi prøvede med et par prøvespring men hun var bange for den anden ende af ridehuset og hjørner osv. Jeg tager ca. 5-6 spring på hende og giver til sidst op. Med 1-2 af disse spring hjælper en pige på min egen alder mig med (hun delvist trak og viftede med armene i den rigtige retning, og det var også helt okay. Denne pige underviser et par hold og har egen hest så hun er forholdsvis involveret i rideskolen, men stadig er hun ikke over de 17-18 år.

Da jeg så opgiver og erkender at jeg ikke kan få min hest til at lystre rider jeg ind for at skridte af og denne pige siger abre til mig: "Kom ind på midten" og "Hop af". Jeg går af hesten og undre mig lidt da hun så sætter sig op og rider ind ved siden af. Over højtaleren siger speakeren: "Og nu vil (pigens navn)opdrage lidt på (hestens navn)"

Da jeg går ind ved siden af hiver og slider hun hesten i munder og slå den brutalt med pisken. jeg vil ikke afvise at jeg selv lavede nogle hårde vendinger men hvad hun gjorde, gjorde ondt at se på. Og at bruge pisken til afstraffelse!? Føj! Men hun fik ellers hesten ind på sporet og red en flot fejlfri runde. Var det usympatisk!?

Jeg sagde til hende da hun kom ud: "Det synes jeg sku ikke var pænt gjort, ret usympatisk faktisk" hvorefter hun svare: "Jamen hvis hesten skal blive her på rideskolen skal den jo kunne ride over springene" og jeg tænkte.. Jamen det dur da ikke hvis man kun kan få den over med vold og at det kun er en træner der kan få den over!?

@!#$ hvor følte jeg mig ydmyget.. og som en dårlig rytter. Skal det virkelig belønnes med rosende ord som: "Aarj (pigens navn) kan få ALT til at springe, hos henden er der ingen kære mor!"

Er jeg urimelig når jeg bliver ked af det?

MVH. Nanna

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 17:39
Virkelig ingen kommentarer?
0
0
Svar på denne tråd

rideskole
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 17:52

der er jo altid flere vikler på sådan en sag, men jeg vil da indrømme at da jeg læste indlægget tænkte jeg at hesten nok mere tog røven på dig end at den var bange, men det kan man ikke vudere når man ikke har set hesten.

men jeg mener dog at den opførelse den anden rytter lagde for dagen var ret hensynsløst overfor dig(og hesten også). For selvom tilfældet var at hesten var fræk og løb om hjørner med dig, så kan man ikke tillade sig at tage hesten fra rytteren og tydeligvis med attituden "nu skal jeg vise jeg er bedre". Jeg kan godt forstå at du føler dig ydmyget, det ville jeg også. Hun kunne sagtens have ventet til næste gang hesten skulle til springtime og så rette op på den der, hvis der var et problem eller træne med hesten uden for undervisning så den kunne lære at være alene.

Jeg synes heller ikke at hvis hesten vitterlig var ræd for at gå alene at man får noget godt ud af at banke den igennem dens frygt.

MVH. Betina

Min hjemmeside: Belles side

0
0
Svar på denne tråd

ihj :(
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 17:52

Det synes jeg faktisk ikke hun kunne være bekendt!!

Man skal ikke tvinge hesten til noget den ikke har lyst til, og hvis hesten er bange så er der da hvertfald OVERHOVEDET ingen grund til at hun skulle være så ond mod det stakkels dyr!

Så er det bedst bare at lade den kigge lidt på forhindringerne og så bare skridte af som du ville have gjort !
årh, det er så trælst når folk skal gøre sig bedre end andre og så med VOLD!!

Michelle&Line <3'

Spot'Tinke'Line'&'Michelle ! Sådan !!

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 18:08

Nu kan jeg jo ikke bedømme, hvordan hendes ridning så ud, men jeg synes, at det hun gjorde, var meget ubetænksomt overfor dig. Jeg var selv blevet lige så sur og ked af det som dig.

Det var godt, at du sagde noget, men måske kunne du tale med stævnearrangørerne og fortælle dem om din oplevelse. Det er jo meningen, at rytterne skal have en god oplevelse, når de er til stævne, og som en anden har skrevet, så kunne hende pigen eller underviseren jo tage hesten en anden dag.

Mvh

Anna

0
0
Svar på denne tråd

tak skal i have
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 06:53

Tak, for svarene. Og ja jeg tænkte nemlig også tanken at hun da sagtens kunne have ventet. MVh. hesten så kan det godt være hun løbom hjørner med mig, men synes stadig ikke at det overhoved var den rigtige måde at håntere sagen på.

MVH. Nanna

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 10:18

Der er et par ting som undrer mig...

1. Hvis det her skete til et stævne, hvorfor får hun så overhovedet lov til at ride ind på banen på en hest som er diskvalificeret og som hun ikke selv skal starte på?

2. Hvorfor giver dommeren hende lov til at banke hesten igennem banen?

Jeg ved jo ikke om det her var midt i klassen eller efter klassen eller hvad, men jeg synes ærlig talt det lyder noget uansvarligt og uigennmtænkt af dommeren.

Og sikke da en melding at komme med fra speakerens side!

De kunne jo lige godt have sagt "ja, hestens forrige rytter duede ikke, så nu prøver vi lige med en anden, som ikke tager så mange smålige hensyn til hesten!"

Det gør man altså ikke!

Hvis det er sådan stævnerne plejer at foregå i din rideklub, så må du hellere finde et andet sted at starte.

Magic sælges. Hingsteføl fra i år, som er klar til at komme hjemmefra.

Han har pintoafstamning, men er uden pletter:)

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det jo sådan
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 10:27

at en hest reagerer som den er skolet til.

Dermed også sagt at ingen hest løber om hjørner med nogen for det er dens hjerne ikke i stand til. (Læs noget om hestens biologiske og genetiske egenskaber..)

Det du beskriver er så forbandet typisk for rideskolemiljøer (jeg siger ikke alle viser sig sådan)men typisk er det altså.

Når man skal omgåes dyr og anvende dem som brugsdyr (som en rideskolehest jo altså er) så har man pligt til at forberede dyret igennem korrekt træning til den opgave den får i sit arbejde på rideskolen. Og det er der i hvertfald ikke blevet gjort her!

Jeg hader simpelthen at læse den slags fordi den opførsel og opfattelse af og overfor dyrene spreder sig som ringe i vandet hos de mindste som gør som de kloge store piger. ArrrGH!!

Jeg håber snart der kommer meget håndfaste regler for hvad man må overfor dyr ligesom man f.eks heller ikke må slå børn! Uvidenhed er grimt, SÅ grimt!! Især når det ikke kun går ud over den uvidende.

Som jeg læser det har i en rådden stab af trænere og dommere i jeres klub. Slut prut herfra!

knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd

DET hører ikke hjemme
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 10:43

OG slet ikke på en stævneplads..
selvom det "bare" er et internt rideskolestævne.

Hvis rideskolen/hesten var så gode at hesten SKAL kunne springe en bane. Bør de inten købe en hest der kan og sørge for at vedligeholde dens træning så den ikek ser spøgelser.
Eller give den mulighed for at lære det under trykke forhold, sådan en stævnedag hvor Alt er anderledes er ikke optimal til at lære hesten nyt .. og da slet ikke ved at presse den med pisk osv. De burde have ventet og bedt dig komme en dag til almindelig træning evt hvor der ikke var børn der kunne tro at man altid gerne må bruge pisken når hesten ikke springer.

og så træne hesten med omtanke..og ja så kan det da godt være det viser sig at den stadig er ulydig og at der skal hårdere hjælpere til såsom pisken men man har givet den forhold hvor man kan forvente at den udfører det man beder den om, og man giver ikke børn og forældre en opvisning i at presse udlydige heste på stævnebanen (som jo kan være farligt hvis man ikke ved hvad man laver)

igen fint du siger fra men at du kun tænker på din egen ydmygelse og ikke på om træningsmetoden var hensigtsmessig det er sådan lidt forvirrende for mig..

Jeg ville næppe føle mig ydmyget hvis rytteren som du beskriver ikke har forståelse og tålmodighed til som rytter at byde hesten opgaver den er klar til.

Men hvis jeg var dig ville jeg satme være gal over at det arbejde jeg har lagt i at få hesten til at accepterre mine hjælpere og stole på dem selv om hjørnet er farligt, ikke er blevet respekterrert af den rytter der overtager hesten.

0
0
Svar på denne tråd

både og
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 10:56

I det nævnte tilfælde synes jeg situationen er blevet taklet forkert, men jeg kan ikke sige jeg er 100 % enig i at det var forkert det der blev gjort.

Hvis det var tydeligt at hesten bare snød og spillede bange, ja så kan jeg ikke se det forkerte i at en anden rytter sætter sig op og vider hesten at det gider vi ikke finde os i. Selvfølgelig er den nævnte brug af pisk og tøjleføring ikke acceptabel, men nu har jeg jo ikke selv set det, så vil ikke kommentere yderligere på selve ridningen.

Har selv undervist engang og ved et stævne, hvor den ene piges pony bare tog røven totalt på hende fået lov til at springe banen igennem på ponyen efter stævnet, det var den sidste klasse og ponyen havde ikke gået andet den dag. Og da pigen bagefter selv overtog igen, var der ingen problemer.

Så i en sådan situation, kan jeg ikke se det forkerte i at en måske mere erfaren rytter gør hesten opmærksom på at det holder altså ikke det der.

Ellers havde den sgu nok bare blevet ved.

Og lad mig lige til sidste sige at hvis det er fordi hesten reelt set var bange, ja så er det selvfølgelig ikke ok.

Men det er jo svært at afgøre når man ikke selv har været til stede

Mvh. Nina

Dream as if you´ll live forever
Live as if you´ll die today
0
0
Svar på denne tråd

heste snyder ikke
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:38

og de spiller heller ikke bange!

Heste KAN IKKE SPILLE KOMEDIE!!!

Det den viser er det den HAR!!!

En hest som er bange for hjørner har ikke lært en korrekt hjælper fra schenklen, og den har ikke lært at gå ligeudrettet!.

Den har ikke lært at reagere fjerlet på stop og gå frem!

Det er AAAaaaltid rytteren som har ansvaret for at hesten kan det man beder den om fordi ingen hest indeholder en manual som på forhånd fortæller den hvordan den skal gøre når mennesket gør dit og dat.

At bruge vold (som en pisk der bliver brugt til straf er)er etisk ukorrekt. Grimt.

Og det eneste man får ud af at sætte sig op på en andens pony og -bevise- at du få den til "at te sig", ja det er vel nærmest bare et show for det lærer hestens rytter jo ikke noget af. Det skal jo sidde i erfaringerne og det skal jo læres! -Det er jo teknisk (svært) at ride en hest korrekt og det sætter man sig jo ikke bare op og rider hesten hårdere for at lære.

knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd

men heste kan lære triks
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:47
og heste re som udagnspunkt dovne. de vil helst det de selv ser som lettest og sjovest. derfor kan heste lære at være 'ulydige' overfor en rytter, hvis den finder ud af at det ikke er lettest eller sjovest at gøre som rytteren siger, så vil den gøre noget andet og det er så måske det der er sket i denne situation. dette giver ikke træner/rideskolepige eller hvad hun nu var lov til at tæve hesten eller til at ydmyge dig på den måde, men det betyder at hesten igen på en eller anden måde skal have lært at det er lettest og sjovest at gøre som rytteren siger.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

der hvor
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 14:02

jeg arbejde havede vi en super spring pony, en elev skulle ride hinde til springstævne, og det blev ren kaos, ponyen nægtede og blev helt hysterisk.

jeg red en del på ponyen og syntes det var syndt hun fik så dårlig en oplevelse til hindes første stævne.

så jeg fik love at ride banen i ro og mag i pausen, og hun sprang som en drøm, i næste klasse gik den ind og sprang fejlfrit.

så både pigen og ponyen fik en god oplevelse, men der er ingen undskyldning for banke hesten rundt, du må nok erkende at der skal noget mere træning til næste gang.

men jeg mener absolut heller ikke man skal skridte hesten af før man har fået den til at falde til ro, og det gælder både til hverdag og stævner, det er vigtigt at et stævne ender med at værer en positiv oplevelse

med venlig hilsen Susanne.

s.n.o.b

sød, nussende, omhyggelig, brede rytter.

Din uderskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider